Taiteellisista taipumuksista hiukkasen. Palstalla on varmasti useampiakin, joilla on niinsanottuja taiteellisia taipumuksia. Olemmeko salataiteilijoita, taiteellisista lahjakkuuksista huolimatta meistä ei tullut ammatiltamme taiteilijoita, toki elämäntaiteilijoita. Elämä vei meidät toisenlaisiin uurastuksiin, mutta mihinkäs se taiteellisuus olisi sieltä pohjilta hävinnyt, ei mihinkään.
Saakin kysyä, mikä on, oli elämän tarkoitus. Ite kun olen sitä mieltä, että ainakin oma elämäni oli juuri tällaiseksi tarkoitettu, ottaen huomioon siihen kuuluvat elämän olosuhteet. Sattumanko kauppaa vai tarkoituksellisuutta.
Salattu taiteellisuus eri muodoissaan on antanut sitä värikkyyttä elämäämme, tullut esille monella tavalla, ei se ole hukkaanmennyt. Jos olisimme ´suuria taiteilijoita ´, olisimme. Mutta keskinkertaisilla taidoilla eletty taiteilijan elämä oisi ollut keskinkertaista taidetta....mitäs se olisi antanut.
Olemme korreloituneet, assimiloituneet, taiteellisten taipumusten ilmenemiseen tavallisessa elämässä, sulauttaneet, mukauttaneet ne jokapäiväiseen elämään. Olemme monesti värikkäitä ihmisiä, koska meillä on muutakin annettavaa kuin se ulospäinnäkyvä arkisuus ja jokapäiväisen elämän todellisuus.
Voi, voi, nyt kun ajattelen palstamme väkeä, tutuksihan monet ovat tulleet ainakin kirjoitustensa kautta, niin paljon on taiteilijoita joukossamme.
Missähän laulussa laulettiin jotain sinne päin, että elämä on helppoo, kun....Tuohon tulee stoppi muistamisessa, sävelenkin muistan, lähenpä joutessain sitä etsimään.
Korrelaatio ei implikoi kausaliteettia
16
197
Vastaukset
Äkkiäpä se löytyikin, sehän on Dingon Levoton Tuhkimo. Pankaas soimaan !
Elämä on helppoo kun on joku, josta pitää kii......- *Kukkahame*
Ja elämä on helppoo silloin, kun on joku, josta pitää kii. Ei tarvitse mennä nukkumaan itkeäkseen itsensä unelmiin. Ja elämä on päivästä päivään, , jotain tähän suuntaan.
Dingon laulama on ja nimi Tuhkimo.
Alottajan aiheesta;
Suurin osa meistä on suuria elämän taiteilijoita onnistuessamme, peittelemme vain kanssaihmisiltä meille epäedullisimmat ja harmillisimmat.
Pieniä valkoisia ()tai mustia() valheita arjen unohtamiseksi, kyllä tämä arki on siedettävää.
Joskus vain ihmetyttää kun joku tietää enemmän kuin itse miten on tullut elettyä.
Kauniita ajatuksia ja tieteellistä valintaa kaikille tähän lauantaipäivään. - Ramoona*
https://www.youtube.com/watch?v=tHEKafMBEuA
Ainakin sanataidetta edustaa mielestäni tämän kappaleen sanoitus, muutenhan populaarimusiikki lasketaan viihteen puolelle. Ovatko nämä kevyen musiikin edustajat artisteja, ainakin niin itseään mielellään nimittävät ja todellisia artisteja heissä onkin. Entäs onko hevimusiikki kevyttä musiikkia. Puhutaan viihdetaiteilijoista, eli taide sanana on hyvin epämääräisesti käytetty.
Itse arvostan ennen kaikkea taitoa, sitä on helppo ymmärtää. Kun katsoo jotain Kiasman seinälle ripustettua taulua, jossa on roiskaistuna muutamia maaliviiruja, en osaa mieltää sitä taiteeksi, saati taidoksi. Taiteen tarkoituskaan ei tosin ole pelkästään ymmärrettävyys, vaan myös ajatusten ja tunteiden liikuttamimen ja elämyksellisyys. Olen itse käsikirjoittanut nukketeatterinäytelmiä, valmistanut rooleihin soveltuvat uniikit nuket, tehnyt lavasteet, ohjannut, itsekin näytellyt ja esitys on esitetty yleisölle. Olen saanut aplodit ja kukat ja tuntenut itseni hivenen taiteilijaksi,koska olen kypsytellyt ideasta muille elämyksen ja parhaalla taidollani ja näkemykselläni sen elämyksen synnyttänyt. Olisko siinä jotain pyrkimystä taiteeseen.
Tänään on tarkoitus luoda piparitaidetta 7- ja 10-vuotiaan kanssa. Saa nähdä, onko piparimökin korvaavana ideana tänä vuonna linnunpönttö, saunan lauteet vai avaruusalus. Itse ostin jälleen uuden piparimuotin, enkelin, eikä muotilla taidetta saa. Nämä lapset leikkaavat piparinsa rohkeasti veitsellä taikinasta.
Taiteellista Lucian päivää, valoa tähän kaamokseen vaikka omalla valotaiteella ! Sus on paneutunut tänä aamuna oman mielen kognitiiviseen tietoisuuteen, mikä ei olekaan helppoa. Koska en voi nähdä ulkopuolelta omaa itseäni, on kaikki kokemani lähes sanatonta tietoa, jota ei voi koota propositionaaliseen (sanalliseen) muotoon.
Ajatuskin muotoutuu minulla kuvana,-- mielessä syntyi pesusieni, joka ottaa vaikutteita, ravinteita, vain siitä mikä sille sopii ympäröivästä todellisuudesta. Sen prosessin läpi se suodattaa sisäsyntyisen maailmankuvansa.
Tässä on pitäydyttävä teoriaan ns. "hiljaisesta tiedosta", koska minulla ei löydy sille sanoja.- Rööslain
Kiitos tästä, sini-sirkku!
- vai mitä kysyttiin?
Samaa mieltä Sus. Mustaviinimarjamehu maistuu hyvältä vaikka Ginin kanssa.
- Rööslain
Vitsinäkös nyt tuon sivistyssanaisen otsikon tänne heitit? En oikein usko, että sinä fiksuna ihmisenä niin sanotusti briljeeraat niin sanotulla oppineisuudellasi.
Oletan sinun tietävän ja ymmärtävän, että ihan suomenkielisillä sanoilla on parasta puhua täällä, missä me ns. tavalliset ihmiset porisemme.
Ihan piti kerrata tuo sana 'implikaatio'. Mutta mutta, eipä tuosta otsikostasi oikein järjevää saa suomennettua. Jospa sinä ystävällisesti sanoisit tuon suomen kielellä, kiitos! Omaa suomennustani kun en ymmärrä:
Kahden satunnaissuureen välinen riippuvuus/Olevan ja puuttuvan piirteen vastakohtasuhde ei ole perusteena syysuhteelle.- uimamaisteri**
Pitääkö asiansa noin nälvivällä tyylillä esiin tuoda. Onhan täällä noita otsikoita monenlaisia. Sitäpaitsi aloituksen lukemalla selviää, jos otsikko ei aukene. Tyhmää mennä nälvimään tuollaisesta.
Kommentoidaan nyt sitten molemmin puolin .
Moi Rööslain, mahdotonta on suomentaa muuten kuin siinä yhteydessä, josta on puhe:
*** Monilahjakkuus ei edellytä,(implikaatio) taiteilijksi(kausaliteetti) ryhtymistä***
Kausaliteetti= syy ja seuraus.
PS. Ilmenihän tuo aloittajan aiheessa, mutta nyt en ehdi osallistua enempää, kuin vasta iltapäivällä, heippa- Kukin tavallaan
Jälleen joku yliviisas on ymmärtämätön, mutta jospa minun tekstini ymmärtäisi kun kirjooitan ilman sivistyssanoja, vaikka tuo uusi sivistyssanakirja lojuu tuossa pöydälläni. Ostin sen aikoinaan tarkoituksena tarkistaa muistissa olevaa, mutta pitäydyn suomen kielessä ja kirjoitan osin tahallisesti yhdyssanat siten kuin ne suussa maistuvat. Saahan joku taas aiheen opettaa.
Jo koulussa minulle sanottiin, että sinusta tulee taiteilija.
Kun taipumuksia oli ja minne ne olisivat kadonneet, sama ihminen olen, vaikka vanha jo, en taiteiluun paneutunut ammattina, harrastuksena edelleenkin monipuolinen kokeilu eri aloilla.
Taipumuksia on vaikka aidaksen virkaan, sanoi eräs työnantajani, mitään ei tarvitse opettaa, kun kerran sanoo mitä teet, sen teet kuin olisit ammatiksesi sitä tehnyt.
Sitä pidän edeleenkin elämäni suurimpana kunniamerkkinä.
Olen sitä mitä olen, mutta opin uuttakin kaikesta mikä kiinnostaa.
Lapsuudessa pitäisi olla jokaisella mahdollisuus valita koulutuksessakin se tie joka tuntuu omalta, ei se minkä vanhemmat haluavat lapsensa valitsevan.
Taiteellinen mieli, kuvallinen ja sanallinen ovat sittenkin lähjoja joista aina ei osaa edes nauttia, koska ei itse innostu asiaan. - Rööslain
Herranen aika, tottakai tekstin luettuaan tajuaa, mitä otsikko pitänee sisällään. MUTTA minä tarkoitinkin sitä, että kyllä otsikosta jo pitää nähdä/ymmärtää, mistä kirjoittaja aikoo kirjoittaa.
Se viitekehys nääs! Fiksu älyää, kenelle ja mille joukolle puhuu. - takarivistä
Rööslain voisi itse ilmaista itseään muuten kuin isoja kirjamia käyttäen.
Viitekehys ei ole kaikille ihan selvä käsite, voisit ilmaista itsesi kansaonomaisemmin tällaisella palstalla. Miksi juuri susmorsiamen otsikkoa arvostelet, täällä on jatkuvasti sellaisia otsikoita, joista ei parhaalla tahdollakaan saa tolkkua. Täällä joukko on niin sekalaista seurakuntaa, kenen ehdoilla täällä muka pitäisi kirjoittaa , jotta kaikki joka sanan ymmärtäisivät ?
Rööslain jostain kirjoitusvirheestä nipotti luotsillekin, kovin pisteliästä ja turhaa.- Rööslain root
...Turhuuden turhuus kaikki on, niin turha touhu tää...Me käymme joulun viettohon...
Hyvää joulua itse kullekin säädylle!
Tulipa vain imbesilli immersiivisen intuitiivinen illuminaatio implikoida ta imponoida tällaisella otsikolla viestin sisältöä impulsiivisesti, joka herättää idiopaattisia tai ignoranttisia ideoita ja idiosynkraattisia illuusioita.
Voiskos sen paremminkaan sanoa. Salataiteilijoilla leikkaa. On jonkin verran hoksaavuutta leikinlaskuunkin
Onhan sivistyssanojen käyttö ihan luontevaa, jos sanalle ei suomenkielistä lyhyttä vastinetta löydy.Enää yhdeksän päivää jouluun. Pax vobiscum (Wikipedia) alte Kameraden! (tuliko oikein)
https://www.youtube.com/watch?v=UubQOtDZbGM- Rööslain root
Fiilen Dank! Doh kenne ih diises Liid. Auh Diir wynsse ih Fröölihhe Wainahten!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743