Alkup. Hullula

Kirkailanseiväs

Hullulan nimi vaihdettiin aikanaan Hollolaksi koska alkuperäinen nimi oli liikaa todellisuuteen viittaava ja haluttiin enemmän olla jotain muuta.

15

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalpasangas

      Asiasta on taitettu peistä jo ammoisista ajoista lähtien. Todellisuus kuitenkin on, että Hollolan ensimmäinen asukas tuli Ruotsista ja hän nimesi paikan Hommolaksi. Nimen saatua myöhemmin ei niin mairittelevia muita merkityksiä, niin kunnan isät päättivät muuttaa nimen Hollolaksi.

    • Osuinko oikeaan ?

      Hommoloitten Hullula !

    • Hi! Stooria!

      Hollola sai alun perin nimensä juopolta viikingiltä, joka oli jäänyt rantapaskalla veneestä ja vaeltanut eksyksissä sisämaahan ajatellen pääsevänsä sitä kautta kotiin. Vesijärven rannassa nykyisen kirkon paikkeilla, lopen uupuneena ja järvivettä lipitettyään hän huokaisi: "hållåla". Hurrit äänsivät nimen myöhemmin muodossa "hhulluulla", josta se vakiintui Venäjän vallan aikana nykyiseen muotoonsa. Jos nyt jotakuta jäi vaivaamaan, mitä tuo Veskun rantaan hoippunut viikinki tarkoitti, niin ei huolta, muinaisnorskin tutkijat ovat selvittäneet senkin: "hollilla ollaan". Tarina ei kerro, pääsikö viikinki kotiinsa asti, mutta se tiedetään, että Lapin selkosilla tavattiin myöhempinä vuosisatoina pieni saamelaispopulaatio, jolla oli tapana hokea hållålaa aina kun piti vaihtaa tokan luota toiselle.

    • Behärski

      Olette ehkä oikeilla jäljillä, saattaa juontaa ruotsinkielestä tämä nimi.

      Lahden seudulla on tapana pelkistää. Tiedättehän kaupunginosat Lahti = lahden rannalla; Niemi = niemessä; Mäki = tosin muuttui Radiomäki-nimiseksi kun sinne tuli mastot; Mukkula = Mokulla, kumpu suon ympäröimänä; Holma = holma eli saari (Merrasjärvi on vähän pinnaltansa siinä vieressä laskenut); jne.

      Ruotsin Hålla => hållare eli (vallan)pitäjä. Siis kuten vielä 50 vuotta sitten sanottiin pitäjä eli kunta. Tutumpi meille suomenkielisille esimerkiksi sanoissa huusholli tai hollitupa.

      Toki olen kuullut väitettävän, että jossakin muinaissuomessa suurikokoinen olisi ollut hollo.

    • Pakvaliini

      Hollolalaiset eivät tietenkään ole vai yhden viikingin perillisiä. Samaan aikaan kun eksynyt viikinki saapui Weshjärffen rannalle niin vastaranaalla eli siis nykyisen vesikansan rantaan oli tullut Martta, joka oli lasketellut Ural-vuoriston länsirinteillä ja luikkaiden suksiensa takia päätynyt luikuria Karjalaan saakka. Sieltä hän vaelsi kohti auringon laskua, kunnes päätyi Paimelaan. Nähtyään tämän uljaan pahoivoivan viikingin järffen rannassa, Martta oli pättänyt jäädä sijoillensa. Näin saivat alkunsa hollolalaiset. Hollola oli helppo perustaa, sillä olihan lähimpään kaupunkiin eli Lahteen vain lyhyt matka ja sieltä hyvät yhteydet rautahevoitse ja moottoriteitse pitkin maailmaa. Näin Hollola itsenäistyi Lahdesta omaksi pitäjäkseen, jonka on jälleen Lahteen yhdyttävän.

    • Nahkaboy

      Kyllä Hollola on alkuperäiseltä nimeltä Homola !

    • Anonyymi

      Naapureiden vessassa käynnit polttavin puheenaihe. Eikä edes vain mummojen keskuudessa.

    • Anonyymi

      Väestö osin aika häiriintynyttä. Onkohan veri vaihtunut liian vähän vai mikä aiheuttaa agressiota? Vaikka ulkonäkö ois kun uitetulla rotalta poninhäntineen.

    • Anonyymi

      puhu minulle puhu minulle minä ei voi puhu sinulle mutta puhu minulle tai minä suutun

    • Anonyymi

      Hollolassa normaali on hullua ja hulluus normaalia.

    • Anonyymi

      Nyt se kylän ainoa ei-sukulainen tuli tänne.

    • Anonyymi

      Onhan Hollola myös Homola viikinkiajoilta jolloin käveltiin kyyryssä koska se oli paras tapa suojautua. Hollolalaiset ovat siitä alkaen omaksuneet tämä kyyrykävelyn.

      • Anonyymi

        Jotenki oudosti ne kaikki hollolalaiset tosiaan kävelee.


      • Anonyymi

        Kaikki vähän vanhemmat miehet helvetin rumia.


    • Anonyymi

      Hyvät vedot sai taas kuntikselle. Ihanaa luisti ihanasti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3115
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2341
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1710
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      921
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      856
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      764
    Aihe