ei tään vertaa...

Big Ben

vanha Wilsher sivuilla journey folki

Tässä tulee yksi joka puhuu suorat sanat. . Pysy sinä tiukkana tällä kivisellä vapauden tiellä, Se on yksinäinen tie ja minä olen kulkenut sitä tietä koko elämäni ajan, ja kun se on ohi, tahdon että minusta sanotaan: -Siinä meni suuri mies. Ylpeä romani ja totuuden puolustaja, joka ei hävennyt sukuaan.
Tahtoisin sanoa kaikilla romaneille, tutuille ja muille; -Pysykää itsenäisenä, sillä se paremman elämän tavoittelu ryöstää teidät, ja muuttaa teidät kalkkunoiksi.
Se mikä tekee romanista romanin on se täydellinen itseluottamus kaikissa tilanteissa, kyky pysyä elossa ja elää, sopeutua kulloinkin vallitseviin olosuhteisiin, selvitä maailmassa ilma samankaltaisia ihmisiä ympärillään, vailla edes tietoa muista.

Kun olin aivan nuori minun sukuni kulki kylillä ja kaupungista toiseen, kävellen kaupoilla. Kuljin äitini ja siskojeni mukana markkinoilla, saatoimme kulkea markkinoilla kauppaamassa gorgille(Gajeille) milloin mattoja, milloin kelloja.

Kun me palasimme kotiin tulivat tutut naapurit teelle ja äiti puhui kaikkien kanssa eikä siellä ollut erottelua.

Puhtain sydämin haluan kertoa niille, jotka kuuntelevat; Romanit tässä maassa ovat osa tätä maata ja kansaa., eikä siellä ole paahtoleivän palan vertaa siirtolaisuutta, ei kaunaa. Minulla on serkku, jolla on romuttamo ja hän kulkee kaupoilla, ja tiedättekö, ei hän kohtaa pahoja puheita eikä ennakonluuloja. Sitä, joka sellaisia aloittaa, pidetään enemmän dingalona kun normaali ihmisenä.

Komeat vaunut eivät tee ihmisestä romania, eikä vaateet kuin jollakin koreilevalla sankarilla tee romanista romania.
Tosiasia on, että romanit ovat olleet täällä 500 vuotta ja tehneet tästä maasta kotimaansa, ja moni heistä on menetellyt oikein maataan ja sukuaan kohtaan.
On suuri häpeä ja loukkaus jos romanit seuraavat valtaväestön muotia jättäytyvät työttömäksi työttömyyskortistoin.
Romanit ovat ylpeinä aina toimineet itsenäisinä yrittäjinä.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx jeeno

      Kun sinä olit nuori, sinä vyötit itsesi ja kuljit minne sinä tahdoit, mutta kun sinä tulit vanhaksi sinua viedään sinne mihin sinä et tahdo.

    • on se siinä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe