Kypärä pelasti tyttösen

Iituliina

Syksyn ensimmäiset liukkaat kelit ja taas matkalla kouluun viime tingassa,ja niinhän siinä kävi että pyörä lähti alta ja seuraava muistikuva oli että päätä särkee julmetusti,sitten heräsin vasta sairaalassa.

Minut oli löydetty makaamasta kadulta pyöräni vierestä tajuttomana ja viety kiireesti ambulanssilla.Nyt näyttää jo hyvältä ja tulen onnekseni toipumaan tiettävästi täysin,tosin lääkärin mukaan isku päähän on aina vaarallinen ja saattaa altistaa myöhemmin mm.epilepsialle.

No ei ajatella sitä vaan ollaan iloisia kun toivuin lähes varmalta kuolemalta sillä saamani isku päähän oli tappavaa luokkaa,mutta oli sentään kypärä päässä.

Kypärä murskautui mutta minä elän ja nautin elämästä,voimia teille jolla on ollut kovempi kohtalo,koettakaa jaksaa.Liukkaat kelit jatkuvat muistakaa kypärä,sillä niin nopeasti lensin katuun että vasta kun vahinko oli jo tapahtunut tajusin sen.

21

3478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen tyttönen

      Niin sattui tässä liukkailla että mopo lähti alta ja katuun selälleen ja kova tälli päähän,olin hetken taju kankaalla kunnes auttajat tulivat.Onneksi ei mitään vakavaa vain lievä aivotärähdys,ja uuden kypärän hankinta sillä päässä ollut meni lommolle.Olen aina käyttänyt pyöräillessäkin kypärää ja nyt kun elämä sen ansiosta pelastui jatkossa varmasti.

      • Nina

        Juu kyllä se on kova tälli kun pää iskeytyy maahan,vaikka pää onkin kypärän suojaama.Kun sen on kokenut katsoo kypärättömiä pyöräilijöitä,ratsastajia,laskettelijoita ym.säälien kun eivät ymmärrä suojata itseään.

        Kun kypärä pelasti minut todennäköisesti vakavalta vammautumiselta,antaa elämälle arvoa,eritoten terveelle elämälle.


      • ei-kypärää

        Koulun jälkeen olin menossa kotiin. Tie oli jäässä, kun oli ensimmäiset pakkaset. Ihmisiä oli vähän, ainoastaan edessä minua päin käveli iäkäs nainnen koiran kanssa. Noin minun kohdalla koira juoksi tien toiselle puolelle, eli siinä missä minä ajoin. Eli tien toisella puolella oli koira toisella puolella nainen ja tien keskellä naru.
        Tiesin että näin liukalla tiellä on mahdotonta jarruttaa, mutta kun pidin koiran elämää tärkeämpänä kuin omani, käännyin nopeasti, ja lopputuloksen tiesin jo etukäteen. Lensin pyörältä useita metreja mutta onneksi suurin isku tuli käteen, mutta leukka osui myös asfaltiin. Nainen käveli kuin mitään ei olisi tapahtunut. Yksi mies ajoi ohi pyörällä ja kommentoinut, että olipas makee lento, hänkään ei ole edes pysähtynyt. Tarkistin että 300€ kännykkä on ehjä, ja että repussa ollut 200€ laskin myös toimii. Pyörää oli noin viiden metrin päästä putouspaikalta, ja runkko oli poikki. Kävelin loppumatkan kotiin, kun pyörällä ei voinut ajaa ja olin shokissa. Vasta kotona huomasin että käsi on tosi kipeä, eikä sillä voinut edes nostaa kynää pöydältä. Seuraavien kahden viikkoa aikana soin varmasti 10 pakkausta buranaa 400. Onneksi se oli vasen käsi.

        Kypärä en ole käyttänyt enkä aijo käyttää, mutta ensi kerralla jos koira juoksee pyörän alle, niin ajan sen päälle, tai mieluummin omistajan.


    • -PolkijA-

      Hyvähän sitä kypärää on käyttää. Kuitenkin jos kaadut suoraan auton alle, niin eipä tuosta kovin paljon apua ole.

      • aaghh

        Kadut on sikaliukkaat ja näin tänään kaupungilla kun mies oli kaatunut pyörällä ja lyönyt päänsä katuun,veri valui ja tuskat oli kovat.

        Huommenna laitan VARMASTI kypärän päähän ja lupaan käyttää aina jatkossakin.Oli se tuska sellaista katsottavaa ettei sitä kellekkään toivo,ei ainakaan itselleen.

        Kun on olemassa laitteita jolla tuon miehenkin vammat olisi voitu estää niin olen itsekin ollut typerys kun en ole aiemmin niitä käyttänyt.
        Tehkää hyvät ystävät samoin kypärä aina päähän pyöräilessä ette varmaan tahdo itsellenne pahaa sattuvan.


    • linda

      hui, onneksi ei käynyt pahemmin.
      olen miettinyt ostaa kypärän mutta ei vielä ole tullut, mutta ehkä nyt tulee sun tarinan jälkeen.
      muistatko millainen kypärä sulla oli, merkki?

      • Iituliina

        On hauska kuulla että olet ajatellut kypärän käyttöä,jos mun onnettomuus saa ihmiset ajattelemaan omaa turvallisuuttaan ja jos yksikin välttää vammautumisen olen tyytyväinen.

        Minulla oli käytössään Bell oasis v-15 merkkinen kypärä kun kaatusin,ehkä hankin samanlaisen kun taas pääsen pyöräilee.

        Olen todella miettinyt miten hirveetä olisi ollut saada vakava aivovamma,ja olla muitten autettavana.En ehkä olisi tajunnut maailmanmenosta mitään,tai kaiken olisi saannut opetella uudelleen,tai lievimmilläänkin olisi ajatus hidastunut ja minua olisi pidetty tyhmänä.

        Olen myös alkanut ymmärtää vammaisia paremmin,kun se oli itsellänikin niin lähellä.Aivovamma ei näy ulospäin mutta puhe sammaltaa ym.ja kanssaihmiset kattoo kieroon.Nyt osaan suhtautua vammaisiinkin paremmin.

        Hyvä Linda hanki nyt ihmeessä kypärä sillä terveys on kultaakin kalliinpaa,ja sitä kannattaa vaalia.Elämässä on riskinsä eikä koskaan tiedä mitä sattuu,mutta yritetään välttää riskit mitkä voidaan.

        Kypärää olen käyttänyt vuosia ja autossa turvavyötä aina,hyvää turvattua elämää sulle.Iituliina


      • Linda
        Iituliina kirjoitti:

        On hauska kuulla että olet ajatellut kypärän käyttöä,jos mun onnettomuus saa ihmiset ajattelemaan omaa turvallisuuttaan ja jos yksikin välttää vammautumisen olen tyytyväinen.

        Minulla oli käytössään Bell oasis v-15 merkkinen kypärä kun kaatusin,ehkä hankin samanlaisen kun taas pääsen pyöräilee.

        Olen todella miettinyt miten hirveetä olisi ollut saada vakava aivovamma,ja olla muitten autettavana.En ehkä olisi tajunnut maailmanmenosta mitään,tai kaiken olisi saannut opetella uudelleen,tai lievimmilläänkin olisi ajatus hidastunut ja minua olisi pidetty tyhmänä.

        Olen myös alkanut ymmärtää vammaisia paremmin,kun se oli itsellänikin niin lähellä.Aivovamma ei näy ulospäin mutta puhe sammaltaa ym.ja kanssaihmiset kattoo kieroon.Nyt osaan suhtautua vammaisiinkin paremmin.

        Hyvä Linda hanki nyt ihmeessä kypärä sillä terveys on kultaakin kalliinpaa,ja sitä kannattaa vaalia.Elämässä on riskinsä eikä koskaan tiedä mitä sattuu,mutta yritetään välttää riskit mitkä voidaan.

        Kypärää olen käyttänyt vuosia ja autossa turvavyötä aina,hyvää turvattua elämää sulle.Iituliina

        ok, menen ehkä maanantaina hankkimaan


      • Mamma
        Iituliina kirjoitti:

        On hauska kuulla että olet ajatellut kypärän käyttöä,jos mun onnettomuus saa ihmiset ajattelemaan omaa turvallisuuttaan ja jos yksikin välttää vammautumisen olen tyytyväinen.

        Minulla oli käytössään Bell oasis v-15 merkkinen kypärä kun kaatusin,ehkä hankin samanlaisen kun taas pääsen pyöräilee.

        Olen todella miettinyt miten hirveetä olisi ollut saada vakava aivovamma,ja olla muitten autettavana.En ehkä olisi tajunnut maailmanmenosta mitään,tai kaiken olisi saannut opetella uudelleen,tai lievimmilläänkin olisi ajatus hidastunut ja minua olisi pidetty tyhmänä.

        Olen myös alkanut ymmärtää vammaisia paremmin,kun se oli itsellänikin niin lähellä.Aivovamma ei näy ulospäin mutta puhe sammaltaa ym.ja kanssaihmiset kattoo kieroon.Nyt osaan suhtautua vammaisiinkin paremmin.

        Hyvä Linda hanki nyt ihmeessä kypärä sillä terveys on kultaakin kalliinpaa,ja sitä kannattaa vaalia.Elämässä on riskinsä eikä koskaan tiedä mitä sattuu,mutta yritetään välttää riskit mitkä voidaan.

        Kypärää olen käyttänyt vuosia ja autossa turvavyötä aina,hyvää turvattua elämää sulle.Iituliina

        Muuten menikö se paljon rikki se kypärä
        Oliko se bell kypärä mukavaa pitää päässä


      • kuolen
        Iituliina kirjoitti:

        On hauska kuulla että olet ajatellut kypärän käyttöä,jos mun onnettomuus saa ihmiset ajattelemaan omaa turvallisuuttaan ja jos yksikin välttää vammautumisen olen tyytyväinen.

        Minulla oli käytössään Bell oasis v-15 merkkinen kypärä kun kaatusin,ehkä hankin samanlaisen kun taas pääsen pyöräilee.

        Olen todella miettinyt miten hirveetä olisi ollut saada vakava aivovamma,ja olla muitten autettavana.En ehkä olisi tajunnut maailmanmenosta mitään,tai kaiken olisi saannut opetella uudelleen,tai lievimmilläänkin olisi ajatus hidastunut ja minua olisi pidetty tyhmänä.

        Olen myös alkanut ymmärtää vammaisia paremmin,kun se oli itsellänikin niin lähellä.Aivovamma ei näy ulospäin mutta puhe sammaltaa ym.ja kanssaihmiset kattoo kieroon.Nyt osaan suhtautua vammaisiinkin paremmin.

        Hyvä Linda hanki nyt ihmeessä kypärä sillä terveys on kultaakin kalliinpaa,ja sitä kannattaa vaalia.Elämässä on riskinsä eikä koskaan tiedä mitä sattuu,mutta yritetään välttää riskit mitkä voidaan.

        Kypärää olen käyttänyt vuosia ja autossa turvavyötä aina,hyvää turvattua elämää sulle.Iituliina

        Mieluummin kuolen kuin istun loppuelämäni pyörätuolissa.


      • pate
        kuolen kirjoitti:

        Mieluummin kuolen kuin istun loppuelämäni pyörätuolissa.

        Joten kannataa käyttää kypärää ettei niin kävisi,Iituliina ehkä olisi joutunut pyörätuoliin jos sitä ei olisi ollut.Nyt tyttö on terve ja onnellinen,pienikin isku voi viedä pyörätuoliin tosin taas vakavassa tapauksessa kypärä saattaa estää kuoleman mutta seurauksena on vakava vammautuminen.Kannattaa silti käyttää ehdottomasti.....!!


      • mielipide
        pate kirjoitti:

        Joten kannataa käyttää kypärää ettei niin kävisi,Iituliina ehkä olisi joutunut pyörätuoliin jos sitä ei olisi ollut.Nyt tyttö on terve ja onnellinen,pienikin isku voi viedä pyörätuoliin tosin taas vakavassa tapauksessa kypärä saattaa estää kuoleman mutta seurauksena on vakava vammautuminen.Kannattaa silti käyttää ehdottomasti.....!!

        jos selkäranka vahingoittuu, joten mieluummin pää paskaksi myös, ettei tarvitsisi kärsiä. Paljon parempi kuin ehjä pää joka tajua kaiken, ja selkäranka paskana. Ja jos pää murskaantuu, niin joko kuolee, tai sitten tulee "iki-iloiseksi", joten kummassakin tapauksessa on ihan samaa miten käy.

        Mutta tee mitä haluat.


      • jossittelija
        mielipide kirjoitti:

        jos selkäranka vahingoittuu, joten mieluummin pää paskaksi myös, ettei tarvitsisi kärsiä. Paljon parempi kuin ehjä pää joka tajua kaiken, ja selkäranka paskana. Ja jos pää murskaantuu, niin joko kuolee, tai sitten tulee "iki-iloiseksi", joten kummassakin tapauksessa on ihan samaa miten käy.

        Mutta tee mitä haluat.

        No jos selkäranka ei vahingoittuisikaan vaan saisit iskun ainoastaan päähän niinkuin Iituliina sai ja ei olisi kypärää niin vammautuminen olisi varma.

        Kyllä mua ainakin harmittais olla vammautunut,jos sen nyt sitten kykenis tajuamaan,jos tietäisi että kypärää käyttämällä olisin selvinnyt vammoitta.

        Jos ja jos kun emme voi tietää kuinka käy,kyllä uskon Iituliinan nauttivan elämästään ja olevan kiitollinen kypärälle.Terveisin sulle..


      • Iituliina
        Mamma kirjoitti:

        Muuten menikö se paljon rikki se kypärä
        Oliko se bell kypärä mukavaa pitää päässä

        Niin mun kypärään tuli vaurioita, kova isku osui takaraivoon joten pala lohkesi irti.Kypärän sisus oli halkeamilla jota pintamuovi piti koossa,eli kypärä teki tehtävänsä murskautuessaan minun pääni pysyessä ehjänä.

        Kyllä Bell on ollut ihan mukavan tuntuinen,en osaa sanoa muista kun ei ole ollut kun lapsena joku aktan styröskypärä.


      • ihan sama mulle
        jossittelija kirjoitti:

        No jos selkäranka ei vahingoittuisikaan vaan saisit iskun ainoastaan päähän niinkuin Iituliina sai ja ei olisi kypärää niin vammautuminen olisi varma.

        Kyllä mua ainakin harmittais olla vammautunut,jos sen nyt sitten kykenis tajuamaan,jos tietäisi että kypärää käyttämällä olisin selvinnyt vammoitta.

        Jos ja jos kun emme voi tietää kuinka käy,kyllä uskon Iituliinan nauttivan elämästään ja olevan kiitollinen kypärälle.Terveisin sulle..

        Puolestani saat käyttää kypärää vaikka suihkussa, tiesitkö muuten, että joka vuosi tuhansia ihmisiä liukastuu suihkussa, ja monet heistä kuolevat.

        Joten ei muuta kuin kypärä päähän kuin menet ensi kerralla suihkuun.

        Ja kun talvella on liukasta, niin kai sä myös kävelessä käytät kypärää? Todennäköisyys että liukastut on 1/10000000, joten ei kannata ottaa riskiä. Oletko myös ajatellut että voit pudota yöllä sängystä, ja lyödä pään nurkaan? Ei muuta kuin nukkumaan myös kypärässä.

        Tee mitä haluat !! EVVK !!!!


      • Malin
        Iituliina kirjoitti:

        Niin mun kypärään tuli vaurioita, kova isku osui takaraivoon joten pala lohkesi irti.Kypärän sisus oli halkeamilla jota pintamuovi piti koossa,eli kypärä teki tehtävänsä murskautuessaan minun pääni pysyessä ehjänä.

        Kyllä Bell on ollut ihan mukavan tuntuinen,en osaa sanoa muista kun ei ole ollut kun lapsena joku aktan styröskypärä.

        minä olin ja mukana fillari onnettomuudessa ja kypärä pelasti ehkä hengen.
        Mulla oli Giro mira merkkinen kypärä ja sen tykkäsin että oli mukava pitää


      • Mamma
        Malin kirjoitti:

        minä olin ja mukana fillari onnettomuudessa ja kypärä pelasti ehkä hengen.
        Mulla oli Giro mira merkkinen kypärä ja sen tykkäsin että oli mukava pitää

        menikö myös Giro rikki?


      • Minttu
        pate kirjoitti:

        Joten kannataa käyttää kypärää ettei niin kävisi,Iituliina ehkä olisi joutunut pyörätuoliin jos sitä ei olisi ollut.Nyt tyttö on terve ja onnellinen,pienikin isku voi viedä pyörätuoliin tosin taas vakavassa tapauksessa kypärä saattaa estää kuoleman mutta seurauksena on vakava vammautuminen.Kannattaa silti käyttää ehdottomasti.....!!

        Ite olin polkupyöräonnettomuudessa vuonna 2000. Lensin railakkaasti tangon yli kasvot edellä asfalttiin. Lopputulos lensin hampaileni 3 etuhammasta meni ja kasvoihin 80 tikkiä. Ja niskasta jänne poikki. Jos olisi ollut kypärä päässä niin olisin nyt kaulasta alaspäin halvaantunut! Ja nyt vaan istun tuolilla ja pällistelen maailman menoa päivittäisen päänsäryn kanssa. So what jos pää särkee joka päivä siihen tottuu helpommin ku siihen et olis halvaantunut. Toisaalta jos olisin ilman kypärää vähän enemmän tullut otsalleni en olisi tässä kirjoittamassa tätä romaania... Kypärää en päähäni pistä ja se on fakta. Jos siitä saa sakot et ei pidä kypärää ni mä lopetan fillaroinnin ja siirryn autoiluun.


      • Ihmettelen vain
        Minttu kirjoitti:

        Ite olin polkupyöräonnettomuudessa vuonna 2000. Lensin railakkaasti tangon yli kasvot edellä asfalttiin. Lopputulos lensin hampaileni 3 etuhammasta meni ja kasvoihin 80 tikkiä. Ja niskasta jänne poikki. Jos olisi ollut kypärä päässä niin olisin nyt kaulasta alaspäin halvaantunut! Ja nyt vaan istun tuolilla ja pällistelen maailman menoa päivittäisen päänsäryn kanssa. So what jos pää särkee joka päivä siihen tottuu helpommin ku siihen et olis halvaantunut. Toisaalta jos olisin ilman kypärää vähän enemmän tullut otsalleni en olisi tässä kirjoittamassa tätä romaania... Kypärää en päähäni pistä ja se on fakta. Jos siitä saa sakot et ei pidä kypärää ni mä lopetan fillaroinnin ja siirryn autoiluun.

        Miksi ihmeessä näillä sivuilla elvistellään onnettomuuksilla? Tälläkö tavalla kohotatte omaa arvostustanne muiden silmissä? Äijämeininkiä? Ajatelkaa jos joku kirjoittaisi tyyliin: "moottoritiellä ajoin 120 km/h, hirvi syliin, onneksi oli turvavyö, nyt imen keittoa pillillä " Hävetkää ihmiset!


      • Malin
        Mamma kirjoitti:

        menikö myös Giro rikki?

        Ei ollut niin kova tälli että kypärä hajosi mutta naarmuja tuli kyllä


      • teppana.
        Ihmettelen vain kirjoitti:

        Miksi ihmeessä näillä sivuilla elvistellään onnettomuuksilla? Tälläkö tavalla kohotatte omaa arvostustanne muiden silmissä? Äijämeininkiä? Ajatelkaa jos joku kirjoittaisi tyyliin: "moottoritiellä ajoin 120 km/h, hirvi syliin, onneksi oli turvavyö, nyt imen keittoa pillillä " Hävetkää ihmiset!

        Sisko kuoli ei ollut kypärää kun humalassa pyöräili,suru on vaan valtava vieläkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2921
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2204
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1047
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe