Eklektisyyden etu

Ex-leksikko

New agea luonnehtii eklektisyys: jokainen valitsee ja kokoaa oman pakettinsa paljolti itse. Etuna tässä on ainakin se, että kenenkään ei tarvitse ottaa kannettavakseen sellaisia uskomuksia ja dogmeja, joita ei koe omikseen. Se ei tarkoita sitä, etteikö johonkin tiettyyn uskomukseen voisi uskoa myöhemmin, jos on esim. kasvun kautta tullut siihen valmiiksi, mutta uskomusten suhteen maalissa ei tarvitse olla jo ennen lähtölaukausta, jos niin voi sanoa.

New agella ominaista onkin avoimuus ja tietynlainen tyrmäys- ja pakottamismentaliteetin puuttuminen. Niin abrahamisia uskontoja kuin materialismiakin, jotka ovat jäyhyydeltään (dogmaattisuudeltaan) samaa luokkaa keskenään, leimaa "vain me olemme oikeassa ja muut todeeeeeella väärässä"-ajattelu. Kun taas new agelainen suhtautuu melko kevyesti kaikkiin sellaisiin uskomuksiin, joita hän ei koe omikseen, ja sallii toisten rauhassa uskoa niihin ryhtymättä mihinkään hävityssotaan toisten uskomuksia kohtaan.

Eklektisyys ei tarkoita sellaista itseriittoista status quohon juuttuvaa asennetta, että mitään "kasvattaviksi" koettuja uskomuksia ei voisi omaksua itselleen. Kyllä myös new agessa voidaan laajentaa uskomusten repertuaaria sellaiseen, joka ei ihan vastaa persoonan tavanomaista mukavuustilaa. Mutta eklektisyydessä on se etu, että mitään uskomusta ei ulkopuolelta pakoteta kenenkään päälle, vaan henkilö itse voi valita alkaa uskoa johonkin tiettyyn uskomukseen, jos hän kokee sen kasvunsa kannalta hyödylliseksi.

Koska new agesta kuitenkin yleensä mm. puuttuvat perille päässeet opettajat (opetusta harjoittavienkin ollessa vielä matkallaan kohti päämääräänsä), ja koska se ei kaiken kaikkiaan ole kunnolla edes mikään liike vaan vain jonkinlainen kattotermi tietynlaiselle henkiselle asenteelle, niin monissa tapauksissa new age onkin vain välivaihe ennen siirtymistä vakiintuneimpiin ja päämäärätietoisempiin (yleensä universaaleihin) systeemeihin, esim. intialaisiin.

3

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykoosi.

      New age tulee kuvioihin usein silloin kun aletaan kärsiä psyykkisistä ongelmista.

      • Todisteet kehiin

        Linkki?


    • älkää eksykö lapset

      Pulla taikinakin paisuu kun on hyvät aineet, mutta ihminen kun vetäisee viimeisen henkäyksensä niin Ilman Jumalan armoa Kristuksessa Jeesuksessa perit iankaikkisen kadotuksen. Se new agesta ja sen voimasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe