Moniko hallitsee.....

konsoli työskentelyn?
Entä jos kyllä, niin arvi että kuinka hyvin!

Itse vastaan kyllä, en osaa tehdä mitää shell vaativampia scriptoja, mut muuten se kyllä nyörtyy tulkki mun tahtoon.....

15

1047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No joo, tuleehan niillä leikittyä koko ajan. Työkoneen kahdeksasta virtuaalityöpöydästä seitsemässä on xterm/xtermejä, jokaisessa työpöydässä on keskimäärin pari kpl. Käytännössä melkein kaiken muun kuin selailun voi hoitaa shellin kautta. XEmacs on tosin jatkuvassa käytössä myös. Jos en saa jotain juttua tehtyä peruskomennoilla, putkituksella, tai jollain lyhyellä skriptillä, niin siirrän homman myöhemmäksi tai jätän tekemättä.

      Kokemus on osoittanut, että opettelu oikeasti kannattaa. Pienellä vaivalla säästää aikaa ja kliksuttelusessioita. Jo muinaisina Amiga-aikoina CLI:n opettelu säästi oikeasti minuutteja, kun ei tarvinut odotella hitaita levyoperaatioita, vaan pystyi käynnistämään ohjelman suoraan CLI:n kautta.

    • jaahas..

      Mä oon aloittanut tietokoneharrastuksen nimenomaan MS-dossilla ja sitä kautta on tullut opittua komentorivit ja opittua tekemään batteja ym. käyttään komentoriviä ja yhä tänäpäivänäkin vaikka käyttikset on graafisia niin komentorivillä jotkut asiat voi tehdä tehokkaammin ja nopeammin kuin graafisella liittymällä. Ei silti etteikö graafisestikin vois asioita tehdä mutta hitaammin.

    • jaahas..

      Mä oon aloittanut tietokoneharrastuksen nimenomaan MS-dossilla ja sitä kautta on tullut opittua komentorivit ja opittua tekemään batteja ym. käyttään komentoriviä ja yhä tänäpäivänäkin vaikka käyttikset on graafisia niin komentorivillä jotkut asiat voi tehdä tehokkaammin ja nopeammin kuin graafisella liittymällä. Ei silti etteikö graafisestikin vois asioita tehdä mutta hitaammin.

      • hallussa

        on myös. Mikähän siinä on että me DOSin kanssa meuhkanneet saamme ympäristössä kuin ympäristössä enemmän aikaan kuin graaffisten ympäristöjen kanssa aloittaneet? Nykyään kun näkee paljon ns. tietokoneguruja, joiden osaaminen loppuu hiiren lopetettua toimintansa.


      • /bin/ksh
        hallussa kirjoitti:

        on myös. Mikähän siinä on että me DOSin kanssa meuhkanneet saamme ympäristössä kuin ympäristössä enemmän aikaan kuin graaffisten ympäristöjen kanssa aloittaneet? Nykyään kun näkee paljon ns. tietokoneguruja, joiden osaaminen loppuu hiiren lopetettua toimintansa.

        jos aikoo duuninsa tehdä. gprs:n tai modeemin yli on aivan liian tuskaista yrittää mitään graafista yrittää ajaa. komennon tai onelinerin kirjoittamiseen menee 3-30 sek, jossa ajassa on ehtinyt about 1-5 kertaa hiirulaista kliksauttaa.... :) musta & valkoinen terminaali on myös erittäin rauhoittava katseltava.

        lisäksi hartiakivut on poissa kun windowsistakin nappasin external-hiiren pois. :)


      • Bits©
        hallussa kirjoitti:

        on myös. Mikähän siinä on että me DOSin kanssa meuhkanneet saamme ympäristössä kuin ympäristössä enemmän aikaan kuin graaffisten ympäristöjen kanssa aloittaneet? Nykyään kun näkee paljon ns. tietokoneguruja, joiden osaaminen loppuu hiiren lopetettua toimintansa.

        Me DOSista aloittaneet olemme tottuneet siihen, että kaiken voi tehdä myös komentoriviltä. Meille GUI on siis vaihtoehtoinen työkalu, kun taas Win-sukupolvelle se ainoa. Veikkaisin, etten ole ainut jonka sormet hakevat nopeammin CTRL-C/CTRL-V:n kuin hiiren oikean näppäimen takaa löytyvän copy/pasten, tai ALT-F4:n kuin Start - shutdown - shutdown...

        Mites muuten mahtaa olla, NT-aikana vielä käytettiin vielä domain-kirjautumisen yhteydessä login-skriptejä. Mites nykyiset Win-koulutetut ylläpitäjät?

        Mitenkähän mahdetaan tehdä mappaava login skripti Windowsin klikkaa-vedä-pudota -systeemillä?

        Niin... se kysymys...

        *nix-skriptaamisessa olen edelleen hyvin alussa... -kele kun ei ole kotona tilaa kunnon konehuoneelle :-) DOS/Win-puolen batit ovat kohtalaisen hyvin hallussa.


      • hallussa
        Bits© kirjoitti:

        Me DOSista aloittaneet olemme tottuneet siihen, että kaiken voi tehdä myös komentoriviltä. Meille GUI on siis vaihtoehtoinen työkalu, kun taas Win-sukupolvelle se ainoa. Veikkaisin, etten ole ainut jonka sormet hakevat nopeammin CTRL-C/CTRL-V:n kuin hiiren oikean näppäimen takaa löytyvän copy/pasten, tai ALT-F4:n kuin Start - shutdown - shutdown...

        Mites muuten mahtaa olla, NT-aikana vielä käytettiin vielä domain-kirjautumisen yhteydessä login-skriptejä. Mites nykyiset Win-koulutetut ylläpitäjät?

        Mitenkähän mahdetaan tehdä mappaava login skripti Windowsin klikkaa-vedä-pudota -systeemillä?

        Niin... se kysymys...

        *nix-skriptaamisessa olen edelleen hyvin alussa... -kele kun ei ole kotona tilaa kunnon konehuoneelle :-) DOS/Win-puolen batit ovat kohtalaisen hyvin hallussa.

        > Veikkaisin, etten ole ainut jonka sormet hakevat
        > nopeammin CTRL-C/CTRL-V:n kuin hiiren oikean
        > näppäimen takaa löytyvän copy/pasten, tai ALT-F4:n
        > kuin Start - shutdown - shutdown...

        vaistomaisesti tekeväni juuri noin.

        > Mites muuten mahtaa olla, NT-aikana vielä
        > käytettiin vielä domain-kirjautumisen yhteydessä
        > login-skriptejä. Mites nykyiset Win-koulutetut
        > ylläpitäjät?

        Ne vain kysyy "mikä ihmeen scripti". Itse olen katsellut paria hiiri-sukupolven "kolleegaa" ja pyöritellyt päätäni. Munhan ne loppujen lopuksi on tehtävä...

        Omalla työpaikallani olen jättänyt henkilökunnan kannettavat pois domainista ja pistänyt käynnistykseen pikkuisen komentojonon, joka yrittää kurkkia unc-polusta yhtä tiedostoa. Ko tiedosto on serverillä ja jos löytyy niin mapataan draiveja. Ei tarvitse valita mitään profiileja eivätkä soittele että mikä he***tti tässä masiinassa taas on. Todellista plug n playta;)


    • vielä totuuden torvea.... missä olet kun tällaista kysytään mihin sun pitäis olla helppo vastata!

      • kaveri ei sit pysty/uskalla vastata, no ei voi mitään.....
        ;-)


      • Wolf
        djmosse kirjoitti:

        kaveri ei sit pysty/uskalla vastata, no ei voi mitään.....
        ;-)

        Olla väärin otsikoitu... otsikko pitäs olla jotenkin windowssia halventava että se peelo älyää että sen kannattaa lukea niitä...


    • ZiPA

      Normaali työpäivän työpöytä on fvwm2 kuudellatoista virtual desktopilla. Jokaisella virtual desktopilla on auki vähintään 2 xtermiä, joten pakkohan se on myöntää, että konsolityöskentely sujuu...

      • jaahas...

        xtermissä on poweria.


    • totuuden_torvi

      Kyllä.
      >Entä jos kyllä, niin arvi että kuinka hyvin!<

      Kyllähän tuo hyvin hanskassa on.

      • kuinka hyvin hanskaat promptin.....
        Jotain esimerkkejä kenties!?!?


    • Arvi

      "konsoli työskentelyn?
      Entä jos kyllä, niin arvi että kuinka hyvin!"

      Mitä minun nimeni tekee tuossa lauseessa?

      Konsolista en tiedä sen enempää, kuin divx-elokuvia varten mandrakessa piti pitkät litaniat kirjoittaa että sai kodekit koneelle.
      Minun alaani oli ennen MsDos ja C64:n Basic...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe