Moniko hallitsee.....

konsoli työskentelyn?
Entä jos kyllä, niin arvi että kuinka hyvin!

Itse vastaan kyllä, en osaa tehdä mitää shell vaativampia scriptoja, mut muuten se kyllä nyörtyy tulkki mun tahtoon.....

15

1047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No joo, tuleehan niillä leikittyä koko ajan. Työkoneen kahdeksasta virtuaalityöpöydästä seitsemässä on xterm/xtermejä, jokaisessa työpöydässä on keskimäärin pari kpl. Käytännössä melkein kaiken muun kuin selailun voi hoitaa shellin kautta. XEmacs on tosin jatkuvassa käytössä myös. Jos en saa jotain juttua tehtyä peruskomennoilla, putkituksella, tai jollain lyhyellä skriptillä, niin siirrän homman myöhemmäksi tai jätän tekemättä.

      Kokemus on osoittanut, että opettelu oikeasti kannattaa. Pienellä vaivalla säästää aikaa ja kliksuttelusessioita. Jo muinaisina Amiga-aikoina CLI:n opettelu säästi oikeasti minuutteja, kun ei tarvinut odotella hitaita levyoperaatioita, vaan pystyi käynnistämään ohjelman suoraan CLI:n kautta.

    • jaahas..

      Mä oon aloittanut tietokoneharrastuksen nimenomaan MS-dossilla ja sitä kautta on tullut opittua komentorivit ja opittua tekemään batteja ym. käyttään komentoriviä ja yhä tänäpäivänäkin vaikka käyttikset on graafisia niin komentorivillä jotkut asiat voi tehdä tehokkaammin ja nopeammin kuin graafisella liittymällä. Ei silti etteikö graafisestikin vois asioita tehdä mutta hitaammin.

    • jaahas..

      Mä oon aloittanut tietokoneharrastuksen nimenomaan MS-dossilla ja sitä kautta on tullut opittua komentorivit ja opittua tekemään batteja ym. käyttään komentoriviä ja yhä tänäpäivänäkin vaikka käyttikset on graafisia niin komentorivillä jotkut asiat voi tehdä tehokkaammin ja nopeammin kuin graafisella liittymällä. Ei silti etteikö graafisestikin vois asioita tehdä mutta hitaammin.

      • hallussa

        on myös. Mikähän siinä on että me DOSin kanssa meuhkanneet saamme ympäristössä kuin ympäristössä enemmän aikaan kuin graaffisten ympäristöjen kanssa aloittaneet? Nykyään kun näkee paljon ns. tietokoneguruja, joiden osaaminen loppuu hiiren lopetettua toimintansa.


      • /bin/ksh
        hallussa kirjoitti:

        on myös. Mikähän siinä on että me DOSin kanssa meuhkanneet saamme ympäristössä kuin ympäristössä enemmän aikaan kuin graaffisten ympäristöjen kanssa aloittaneet? Nykyään kun näkee paljon ns. tietokoneguruja, joiden osaaminen loppuu hiiren lopetettua toimintansa.

        jos aikoo duuninsa tehdä. gprs:n tai modeemin yli on aivan liian tuskaista yrittää mitään graafista yrittää ajaa. komennon tai onelinerin kirjoittamiseen menee 3-30 sek, jossa ajassa on ehtinyt about 1-5 kertaa hiirulaista kliksauttaa.... :) musta & valkoinen terminaali on myös erittäin rauhoittava katseltava.

        lisäksi hartiakivut on poissa kun windowsistakin nappasin external-hiiren pois. :)


      • Bits©
        hallussa kirjoitti:

        on myös. Mikähän siinä on että me DOSin kanssa meuhkanneet saamme ympäristössä kuin ympäristössä enemmän aikaan kuin graaffisten ympäristöjen kanssa aloittaneet? Nykyään kun näkee paljon ns. tietokoneguruja, joiden osaaminen loppuu hiiren lopetettua toimintansa.

        Me DOSista aloittaneet olemme tottuneet siihen, että kaiken voi tehdä myös komentoriviltä. Meille GUI on siis vaihtoehtoinen työkalu, kun taas Win-sukupolvelle se ainoa. Veikkaisin, etten ole ainut jonka sormet hakevat nopeammin CTRL-C/CTRL-V:n kuin hiiren oikean näppäimen takaa löytyvän copy/pasten, tai ALT-F4:n kuin Start - shutdown - shutdown...

        Mites muuten mahtaa olla, NT-aikana vielä käytettiin vielä domain-kirjautumisen yhteydessä login-skriptejä. Mites nykyiset Win-koulutetut ylläpitäjät?

        Mitenkähän mahdetaan tehdä mappaava login skripti Windowsin klikkaa-vedä-pudota -systeemillä?

        Niin... se kysymys...

        *nix-skriptaamisessa olen edelleen hyvin alussa... -kele kun ei ole kotona tilaa kunnon konehuoneelle :-) DOS/Win-puolen batit ovat kohtalaisen hyvin hallussa.


      • hallussa
        Bits© kirjoitti:

        Me DOSista aloittaneet olemme tottuneet siihen, että kaiken voi tehdä myös komentoriviltä. Meille GUI on siis vaihtoehtoinen työkalu, kun taas Win-sukupolvelle se ainoa. Veikkaisin, etten ole ainut jonka sormet hakevat nopeammin CTRL-C/CTRL-V:n kuin hiiren oikean näppäimen takaa löytyvän copy/pasten, tai ALT-F4:n kuin Start - shutdown - shutdown...

        Mites muuten mahtaa olla, NT-aikana vielä käytettiin vielä domain-kirjautumisen yhteydessä login-skriptejä. Mites nykyiset Win-koulutetut ylläpitäjät?

        Mitenkähän mahdetaan tehdä mappaava login skripti Windowsin klikkaa-vedä-pudota -systeemillä?

        Niin... se kysymys...

        *nix-skriptaamisessa olen edelleen hyvin alussa... -kele kun ei ole kotona tilaa kunnon konehuoneelle :-) DOS/Win-puolen batit ovat kohtalaisen hyvin hallussa.

        > Veikkaisin, etten ole ainut jonka sormet hakevat
        > nopeammin CTRL-C/CTRL-V:n kuin hiiren oikean
        > näppäimen takaa löytyvän copy/pasten, tai ALT-F4:n
        > kuin Start - shutdown - shutdown...

        vaistomaisesti tekeväni juuri noin.

        > Mites muuten mahtaa olla, NT-aikana vielä
        > käytettiin vielä domain-kirjautumisen yhteydessä
        > login-skriptejä. Mites nykyiset Win-koulutetut
        > ylläpitäjät?

        Ne vain kysyy "mikä ihmeen scripti". Itse olen katsellut paria hiiri-sukupolven "kolleegaa" ja pyöritellyt päätäni. Munhan ne loppujen lopuksi on tehtävä...

        Omalla työpaikallani olen jättänyt henkilökunnan kannettavat pois domainista ja pistänyt käynnistykseen pikkuisen komentojonon, joka yrittää kurkkia unc-polusta yhtä tiedostoa. Ko tiedosto on serverillä ja jos löytyy niin mapataan draiveja. Ei tarvitse valita mitään profiileja eivätkä soittele että mikä he***tti tässä masiinassa taas on. Todellista plug n playta;)


    • vielä totuuden torvea.... missä olet kun tällaista kysytään mihin sun pitäis olla helppo vastata!

      • kaveri ei sit pysty/uskalla vastata, no ei voi mitään.....
        ;-)


      • Wolf
        djmosse kirjoitti:

        kaveri ei sit pysty/uskalla vastata, no ei voi mitään.....
        ;-)

        Olla väärin otsikoitu... otsikko pitäs olla jotenkin windowssia halventava että se peelo älyää että sen kannattaa lukea niitä...


    • ZiPA

      Normaali työpäivän työpöytä on fvwm2 kuudellatoista virtual desktopilla. Jokaisella virtual desktopilla on auki vähintään 2 xtermiä, joten pakkohan se on myöntää, että konsolityöskentely sujuu...

      • jaahas...

        xtermissä on poweria.


    • totuuden_torvi

      Kyllä.
      >Entä jos kyllä, niin arvi että kuinka hyvin!<

      Kyllähän tuo hyvin hanskassa on.

      • kuinka hyvin hanskaat promptin.....
        Jotain esimerkkejä kenties!?!?


    • Arvi

      "konsoli työskentelyn?
      Entä jos kyllä, niin arvi että kuinka hyvin!"

      Mitä minun nimeni tekee tuossa lauseessa?

      Konsolista en tiedä sen enempää, kuin divx-elokuvia varten mandrakessa piti pitkät litaniat kirjoittaa että sai kodekit koneelle.
      Minun alaani oli ennen MsDos ja C64:n Basic...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe