Latasi uusimman PC-BSD:n ja ajelen sitä virtualbox:ssa.Ihan mukavan tuntunen tuntuu olevan.
Asennus on helppo graaffinen eikä paljon eroa esim.Ubuntun asennuksesta ja ajattelin asentaa koneelle muitten joukkoon.
Levyllä ennestään asennettuna 3 x Linux ja win 7.
Kysymys kuuluuki,miten grub2 tai yleensäkki alkulataus.Vähän olen manuaalia lukenu joka sinäänsä erittäin hyvä opas mutta tuo grub:n conffaaminen on vähän hebreaa.
Asiallisista vastauksista kiitos.
PC-BSD trial boot.
6
226
Vastaukset
- psd kokeilia
Eipä ole tämäkään palsta kovin hengittävä,joutaa antaa tilaa vaikka Arch jakeluille.
- Koita tätä
Silleen vois toimia, että kun asennat pcbsd:n, niin asenna grub pcbsd-osioon eikä MBR:ään. Tai jos mahdollista, älä asenna boot loaderia ollenkaan.
Sitten käynnistä kone linuxiin, ja aja root-oikeuksilla
update-grub
joka tunnistaa myös pcbsd:n.
Sitten taas käynnistä kone ja valitse pcbsd. - psd kokeilija
Meneekö noin,jostaki lukenut että grub custom 40 filun muokkaus olis edessä?
- kokeilin joskus
Grub2 löytää FreeBSD:n (ja varmaan myös PC-BSD:n) suoraan, mutta silloin ei ole käytössä BSD:n boot loader, vaan grub lataa suoraan kernelin.
Jos tarvitset boot loaderia, joudut puukottamaan juuri tuota mainitsemaasi tiedostoa. Tapoja on pari, esim näin:
http://geroyblog.blogspot.fi/2014/10/multiboot-freebsd-100-and-debian.html
Itse tarvitsin tuota boot loaderia jonkun modulin lataamiseksi. En kyllä enää muista minkä.
- Kevyttäjahyvää-etsivä
Asiasta kolmanteen, kuinka kevyt toi PC-BSD on?
Lubuntua kevyempi???- Freebsd
Miten kevyttä haluat?
PC-BSD käyttää työympäristössä KDE:tä (tai ainakin viimeksi kun testailin virtuaalikoneessa alle puoli vuotta sitten). Lubuntu taas käyttää LXDE:tä.
Suosittelen kepeyden nimissä asentamaan Freebsd:n (johon pc-bsd pohjautuu) ja pakettihallinnasta x11-wm/fvwm2 ? x11-wm/wmaker ? tai x11/lxde-meta jos lxde:tä kaipaa.
Itse käytin linuxissa 90/00- luvulla wmakeria ja voin suositella - tehokas, nopea ja kevyt. 90-luvulla käytin fvwm2:sta, mutta siinä oli vähän köyhempi menu rakennelma... eipä mitään kyllähän silläkin varmaan hommat saa tehtyä ;)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?486028Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki643739Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t162867- 1862789
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132369- 362345
- 212219
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/192180- 1491438
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2981396