PC-BSD trial boot.

pcbsd kokeilia

Latasi uusimman PC-BSD:n ja ajelen sitä virtualbox:ssa.Ihan mukavan tuntunen tuntuu olevan.
Asennus on helppo graaffinen eikä paljon eroa esim.Ubuntun asennuksesta ja ajattelin asentaa koneelle muitten joukkoon.

Levyllä ennestään asennettuna 3 x Linux ja win 7.

Kysymys kuuluuki,miten grub2 tai yleensäkki alkulataus.Vähän olen manuaalia lukenu joka sinäänsä erittäin hyvä opas mutta tuo grub:n conffaaminen on vähän hebreaa.

Asiallisista vastauksista kiitos.

6

<50

Vastaukset

• Eipä ole tämäkään palsta kovin hengittävä,joutaa antaa tilaa vaikka Arch jakeluille.

• Silleen vois toimia, että kun asennat pcbsd:n, niin asenna grub pcbsd-osioon eikä MBR:ään. Tai jos mahdollista, älä asenna boot loaderia ollenkaan.

Sitten käynnistä kone linuxiin, ja aja root-oikeuksilla
    update-grub
    joka tunnistaa myös pcbsd:n.

Sitten taas käynnistä kone ja valitse pcbsd.

• Meneekö noin,jostaki lukenut että grub custom 40 filun muokkaus olis edessä?

• Grub2 löytää FreeBSD:n (ja varmaan myös PC-BSD:n) suoraan, mutta silloin ei ole käytössä BSD:n boot loader, vaan grub lataa suoraan kernelin.

Jos tarvitset boot loaderia, joudut puukottamaan juuri tuota mainitsemaasi tiedostoa. Tapoja on pari, esim näin:
      http://geroyblog.blogspot.fi/2014/10/multiboot-freebsd-100-and-debian.html

Itse tarvitsin tuota boot loaderia jonkun modulin lataamiseksi. En kyllä enää muista minkä.

• Asiasta kolmanteen, kuinka kevyt toi PC-BSD on?
    Lubuntua kevyempi???

• Miten kevyttä haluat?

PC-BSD käyttää työympäristössä KDE:tä (tai ainakin viimeksi kun testailin virtuaalikoneessa alle puoli vuotta sitten). Lubuntu taas käyttää LXDE:tä.

Suosittelen kepeyden nimissä asentamaan Freebsd:n (johon pc-bsd pohjautuu) ja pakettihallinnasta x11-wm/fvwm2 ? x11-wm/wmaker ? tai x11/lxde-meta jos lxde:tä kaipaa.

Itse käytin linuxissa 90/00- luvulla wmakeria ja voin suositella - tehokas, nopea ja kevyt. 90-luvulla käytin fvwm2:sta, mutta siinä oli vähän köyhempi menu rakennelma... eipä mitään kyllähän silläkin varmaan hommat saa tehtyä ;)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.