Latasi uusimman PC-BSD:n ja ajelen sitä virtualbox:ssa.Ihan mukavan tuntunen tuntuu olevan.
Asennus on helppo graaffinen eikä paljon eroa esim.Ubuntun asennuksesta ja ajattelin asentaa koneelle muitten joukkoon.
Levyllä ennestään asennettuna 3 x Linux ja win 7.
Kysymys kuuluuki,miten grub2 tai yleensäkki alkulataus.Vähän olen manuaalia lukenu joka sinäänsä erittäin hyvä opas mutta tuo grub:n conffaaminen on vähän hebreaa.
Asiallisista vastauksista kiitos.
PC-BSD trial boot.
6
204
Vastaukset
- psd kokeilia
Eipä ole tämäkään palsta kovin hengittävä,joutaa antaa tilaa vaikka Arch jakeluille.
- Koita tätä
Silleen vois toimia, että kun asennat pcbsd:n, niin asenna grub pcbsd-osioon eikä MBR:ään. Tai jos mahdollista, älä asenna boot loaderia ollenkaan.
Sitten käynnistä kone linuxiin, ja aja root-oikeuksilla
update-grub
joka tunnistaa myös pcbsd:n.
Sitten taas käynnistä kone ja valitse pcbsd. - psd kokeilija
Meneekö noin,jostaki lukenut että grub custom 40 filun muokkaus olis edessä?
- kokeilin joskus
Grub2 löytää FreeBSD:n (ja varmaan myös PC-BSD:n) suoraan, mutta silloin ei ole käytössä BSD:n boot loader, vaan grub lataa suoraan kernelin.
Jos tarvitset boot loaderia, joudut puukottamaan juuri tuota mainitsemaasi tiedostoa. Tapoja on pari, esim näin:
http://geroyblog.blogspot.fi/2014/10/multiboot-freebsd-100-and-debian.html
Itse tarvitsin tuota boot loaderia jonkun modulin lataamiseksi. En kyllä enää muista minkä.
- Kevyttäjahyvää-etsivä
Asiasta kolmanteen, kuinka kevyt toi PC-BSD on?
Lubuntua kevyempi???- Freebsd
Miten kevyttä haluat?
PC-BSD käyttää työympäristössä KDE:tä (tai ainakin viimeksi kun testailin virtuaalikoneessa alle puoli vuotta sitten). Lubuntu taas käyttää LXDE:tä.
Suosittelen kepeyden nimissä asentamaan Freebsd:n (johon pc-bsd pohjautuu) ja pakettihallinnasta x11-wm/fvwm2 ? x11-wm/wmaker ? tai x11/lxde-meta jos lxde:tä kaipaa.
Itse käytin linuxissa 90/00- luvulla wmakeria ja voin suositella - tehokas, nopea ja kevyt. 90-luvulla käytin fvwm2:sta, mutta siinä oli vähän köyhempi menu rakennelma... eipä mitään kyllähän silläkin varmaan hommat saa tehtyä ;)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi4033547Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä722957- 1281846
- 1181573
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461430Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://311367PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1601307- 751215
- 811204
Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."
Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m181125