Yritän tässä nyt koostaa sellaista yleistietousopasta moottoriöljyistä, ja joko mä olen todella tyhmä tai jtn. kun en ymmärrä/löydä tietoa, "yksinkertaiseen" kysymykseen kansankielellä: Millaisiin autoihin laitetaan korkean viskositeetin omaavia öljyjä? Millaisiin autoihin matalan viskositeetin omaavia öljyjä? Entäs sitten öljyjen raja-arvot, mitä tulee ottaa huomioon. Joo, ja tiedän kyllä että ovat autokohtaisia asioita, mutta kai näistä nyt yleisellä tasolla voi jotain sanoa.... Kiitos kaunis, jos joku viitsii vastata!
T: Nainen ja vielä blondi :D
"Haastavia" kysymyksiä moottoreista ja moottoriöljyistä!
4
303
Vastaukset
- Blondes have more..
Tyhmyyttä on olla kysymättä ja tehdä mutu tuntumalla joka monesti vie suohon laji kuin laji=)
Noh,vanhoihin harrasteautoihin(60-70 luku) joilla ajetaan kesäisin ja nätisti käy mineraaliöljy tyyliin 10W-30/10W-40.
Idea on käyttää luokituksiltaan aina semmoisia öljyjä kuin silloin kun ajopeli oli uusi ja täyttää ne vaatimukset.
Moiset löytyy ohjekirjasta,netistäkin ja sanotaan nyt että lähestulkoon kaikki nykyöljyt on moninkerroin "parempia"kuin silloin joskus.
Lisäaineistuksissa on eroa,mutta vedetään nyt raja tähän.
Joissain 80-luvulta ylöspäin autoissa voit jo käyttää myös osa tai täyssynteettisiä,tyyliin 5W-30/5W-50 tai jotain .
Voi niitä toki kokeilla vanhempiinkin vaan moisia öljyjä ei silloin ollut,ei suunniteltu moottorit moisille ja monesti tahtovat"puskea"ulos tiivisteistä kuluttaa koska ovat erityyppisiä turhan ohuita.
Näihin nykyautoihin(90-eteenpäin) joilla ajetaan kesää-talvea on parasta laittaa osa tai täyssynteetistä ja jos kyseessä ihan tavallinen kulkupeli niin joku 5W-30/40/50 ok tai jos kuluttaa niitä niin vähän paksumpaa, 10W-40esim.
Niihin ei mineraaliöljyt ehkä oikein passaa mikäli nopeakäyntisiä kierroskoneita ja ehkä Turbokin monissa.
Varminta tuo synteettinen,näin lyhyesti yksinkertaistettuna,kaikkiinhan löytyy kokeilijoita kuin poikkeuksia tietysti.
Amerikkalaisiin matalakäyntisiiin V8 moottoreihin ihan eri tavaraa kuin johonkin kovaa kiertäviin 4 sylinterisiin(poikkeuksia tietysti on)
Kalliita erikoisöljyjä löytyy toki mineraali kuin osa/täyssynteettisinäkin mutta ihan marketöljyt merkki kuin merkki nykyään ok.
Jos nimestä haluaa maksaa,mikäs siinä.
Tärkeintä noitten öljyjenkin kanssa on vaihtaa ne mieluusti liian usein kuin harvoin=kelpaa halvempikin öljy joka oikea viskositeetiltaan.
Urheiluautot-kisavehkeet tai raskaassa käytössä olevat eri juttuja tietysti ja erikoismoottorit vaativampia öljyiltään.
Osasynteettiset eroaa täyssynteettisistä siten että niihin sekoitettu(kärjistetysti)mineraaliöljyä.
Mahtoko yhtään vaaleat hiukset tummeta tai harmaantua=) - ..Fun
Niin ja lisäyksenä vielä mineraaliöljyt tahtovat kangistua pakkasessa melkoisen jähmeiksi verrattuna ohuisiin notkeisiin osa/täyssynteettisiin=starttaa helpommin ja kulutus pienempi kun moottori ei niin jäykkä kylmänä.
Kesäautoihin käy siksi tuo mineraaliöljy oikein hyvin ei liian ohutta koska myöskään se ei ole hyväksi jos vuotaa "joka raosta"tai moottori syö öljyä=polttaa taivaan tuuliin.
Mitä vanhempia autoja niin niissä jopa käytettiin/käytetään 1 asteöljyjä jotka todella kuin siirappia kesälläkin mutta ne vaativat semmoisia,ohuemmat "nykyöljyt"ei voitele niitä(ohut voitelukalvo-isot välykset ja valuvat "läpi"joko auton alle-moottorin sivuille tai palavat savuna palotiloissa.
Huh!Ole Hyvä=) - tii20
Kiitos pitkästä vastauksestasi! Kyllä mä tästä saan jotain kokoon kursittua, ja paljon olen aihetta päntännytkin. monesti vaan nämä asiat esitetään aika vaikealla tavalla. Lyhyesti sanottuna siis... Vanhempiin autoihin käyvät mineraaliperusteiset öljyt, sillä synteettiset öljyt mahdollisesti puskevat väljistä tiivisteistä läpi ominaisuuksiensa vuoksi.
Uudempiin autoihin synteettisiä-täyssynteettisiä, sillä ovat nopeampikäyntisiä moottoreita... - Nilsiän öljysheikki!
Hyvä jos tuosta sait tokkua=)
Ne kirjaimet,tyyliin SE,SC,SF jne siellä viskositeettimerkintöjen perässä öljypöntöissä on niitä merkintöjä jotka osoittavat lisäaineistuksen tason,elikkäs kuinka "laadukkaita"ne ovat ja se mitä vähimmäistasoa mikin moottori tarvii selviää ohjekirjasta,pellin alta tarrasta tai netistäkin.
Niinkuin sanoin,harvemmin ne alittavat tavallisessa autossa vaatimukset,päinvastoin ylittävät ja sehän ei haittaa.
Kirjaimien merkitykset kuten nuo viskositeetit avautuu nettihaulla!
Nykyään diesel kuin bensamoottoreille pääosin passaa sama öljy ja purkissa yleensä lukee millaisiin moottoreihin soveltuu.
Raskaasti kuormitetut dieselit,traktorit tai isot työvehkeet tarvii oman dieselöljynsä joissa erimoiset nuo lisäaineet ja ostavat isoissa "tynnyreissä"öljynsä.
Jep,juurikin noin kuin sanoit,siis siihen käyttöautoosi laitat osa/täyssynteettistä kun ajat kesää-talvea ja voitelevat pidempään paremmin kuin mineraaliöljyt.
Kesäkärryyn passaa mineraaliöljy koska lämpötilat eivät vaadi kovin notkeaa,on halvempaakin eikä jossain yli 25 v vanhassa nuo vaatimukset kovin kummoiset ja käyttökin kevyttä vaihdetaan öljyt enempi" vanhuuttaan "edes joka toinen vuosi kuin km vuoksi.
Nuo kalliit huippunotkeat 0W öljyt on niin ohuita kuin vettä kaataisi enkä itse näe niille järkevää käyttöä ellei valmistaja nimenomaan vaadi moista.
Voitelukalvo minimaalinen eikä sovellu yhtään isompien toleranssien koneelle ja vuotavat ulos todella herkästi "joka saumasta".
Minusta enempi mainosjuttuja tai todella huippukoneisiin ja niihin "turbokuumuuksiin"=kovaan ajoon uusiin moottoreihin.
Ovat todella vähäkitkaisia juuri tuon ohuen voitelukalvon takia missä on omat riskinsä...
Moottoripyöriin on omat öljynsä,niissä on erilainen lisäaineistus.
Toki ne toimii "autoöljylläkin"jotkut ja hätätapauksessa kaikkikin,pääosin kumminkin näin.
Samat jutut automaattivaihteistoissa joissa eri tyyppejä erilaisiin ratkaisuihin kuten manuaalivaihteistoissakin sekä takavetoisten peräöljyissä jotka ovat jäykkää kuin siirappi.
Monissa manuaaleissa voi käyttää automaattivaiht.öljyä muttei toisinpäin!
Kyllä sinä näillä tiedoilla varmaan jo öljyostoksille voit kipaista,toivotaan=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä882871Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991666Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021364Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329864Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845