"Lähihoitaja ei ole ammatti. Se on diagnoosi"

Sairaanhoitsuliini77

Näin viime keskiviikon Syke-sarjassa sairaanhoitajan suusta. Mitä mieltä olette?

56

2397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkiakanssa

      Eikö ne terveydenhoidon ammatit ole kaikki vähän diagnooseja? On se niin sellasta kummallista porukkaa!

    • nainen5

      Kävi omaankin korvaani, mutta saattaa olla sellainen erikoissairaanhoidon sisäpiirivitsi. En suuremmin mieltäni pahoittanut, t: perushoitaja

    • 6+13

      Kuulostaa negatiiviselta, sairaanhoitajat yrittää nostaa omaa itsetuntoaan kun ovat 300-400e paremmin palkattuja kun lähärit?
      Varmaan lääkärit puhuu sairaanhoitajista samoin sitten..

      • Kamomilla....

        Ei vain palkka, vaan myös koulutus, joka nimenomaan on tärkeää sairaalahierakiassa. Lähärithän ovat koulutasoa, alin mahdollinen koulutusaste, mutta sairaanhoitajat korkeakoulutettuja! Etenkin amk -hoitsuthan ovat virallisestikin korkeakoulusta valmistuneita. Se jos jokin suonheille makean tyydytyksen omasta ylemmyydetään, ollaan jo melkein lääkäreitä.
        Rumasti oli sanottu siinä sarjassa tuo, särähti omaankin korvaani.


    • lh 1

      Duunissa sh. joka on epävarma siitä mitä tehdään ja lh. joka ottaa ohjat käsiinsä ettei tule katastrofia. Vetäkää siitä johtopäätökset. Ei se hiukan pidempi koulutus, vaan se kokemus ja oikea osaaminen.

      • Kyllästyttää tämä

        Hah hah, kyllä siinä koulutuksessa tulee myös se osaaminen, jota sitten kokemus vahvistaa. Sinä lähihoitaja et osaisi etkä saisi tehdä meidän osastolla HYKS:ssa yhtään mitään, et mitään. Esim. Lääkehoito on sellainen juttu, jonka soisin jätettävän vain sairaanhoitajien vastuulle.


      • 15+17
        Kyllästyttää tämä kirjoitti:

        Hah hah, kyllä siinä koulutuksessa tulee myös se osaaminen, jota sitten kokemus vahvistaa. Sinä lähihoitaja et osaisi etkä saisi tehdä meidän osastolla HYKS:ssa yhtään mitään, et mitään. Esim. Lääkehoito on sellainen juttu, jonka soisin jätettävän vain sairaanhoitajien vastuulle.

        Vain todella huono hoitaja vähättelee muiden töitä. Lisäksi kyllä potilas sen huomaa, kuka on sairaanhoitajaksi opiskellut niitä potilaita eikä erilaisia toimenpiteitä varten. Itse kohdannut monta sellaista, joita kiinnostaa vain ne temput. Ja opetetaanko sairaanhoitaja koulussa sitä, että ihmisen hoitaminen PITÄISI olla kokonaisvaltaista ja lääkehoito on VAIN yksi osa hoitoa?


      • lh 1
        Kyllästyttää tämä kirjoitti:

        Hah hah, kyllä siinä koulutuksessa tulee myös se osaaminen, jota sitten kokemus vahvistaa. Sinä lähihoitaja et osaisi etkä saisi tehdä meidän osastolla HYKS:ssa yhtään mitään, et mitään. Esim. Lääkehoito on sellainen juttu, jonka soisin jätettävän vain sairaanhoitajien vastuulle.

        Herää jo. Sinä olet kommenteistasi päätellen sairaalassa lajittelemassa roskia.


      • Järkevä

        Ihmeellistä käyttäytymistä molemmilta kun molempia tässä raskaassa työssä tarvitaan Hävetkää molemmat! Haluatteko että kohta teidän työt tekee joku ulkomaalainen, Kohta huomaatte ettei tarvitse taistella, kun joku muu tekee työnne pienemmällä palakalla
        En millään morkkaa ulkomaalaisia vaan tarkoitus on herättää nuo taistelustaan tässä yhteiskunnasssa.


    • Kaikkiakanssa

      Kuten ylläolevista kirjoitelmista selviää; kummallista porukkaa koko terveydenhuollon genre! Hymytöntä ja ykstotista temppuporukkaa!

      • En minäkään ole lääkäri

        Lähihoitajat luulevat itsestään liikoja. Ennen vanhaan perushoitajat sentäs kunnioittivat sairaanhoitajia ja antoivat rauhassa sairaanhoitajan tehdä hänelle kuuluvia tehtäviä. Nykypäivän yli-innokkaat lähärit hyppivät sairaanhoitajien nenille, tulevat viisastelemaan ja kaiken huipuksi neuvomaan (vaikka ei olisi aihettakaan) lääkehoidossa!! Kyllä siinä alkaa mennä puurot ja vellit sekaisin monella. Jos haluatte sairaanhoitajaksi, ei se onnistu kouluttautumalla lähihoitajaksi ja sitten hoidella siinä muka sairaanhoitajankin hommia, vaan se on käytävä se reilut 3 vuotta lisää koulua.
        Tämä ei koske kaikka, mutta voi kun niin monia kuitenkin!!


      • ???????
        En minäkään ole lääkäri kirjoitti:

        Lähihoitajat luulevat itsestään liikoja. Ennen vanhaan perushoitajat sentäs kunnioittivat sairaanhoitajia ja antoivat rauhassa sairaanhoitajan tehdä hänelle kuuluvia tehtäviä. Nykypäivän yli-innokkaat lähärit hyppivät sairaanhoitajien nenille, tulevat viisastelemaan ja kaiken huipuksi neuvomaan (vaikka ei olisi aihettakaan) lääkehoidossa!! Kyllä siinä alkaa mennä puurot ja vellit sekaisin monella. Jos haluatte sairaanhoitajaksi, ei se onnistu kouluttautumalla lähihoitajaksi ja sitten hoidella siinä muka sairaanhoitajankin hommia, vaan se on käytävä se reilut 3 vuotta lisää koulua.
        Tämä ei koske kaikka, mutta voi kun niin monia kuitenkin!!

        Jos valelääkärikin pystyy harhauttamaan työyhteisöään vuosikausia, niin mikä saa luulemaan että sh. on joku jumalatar, jolla on hallussaan salaista tietoa, jota kuka tahansa oikeasti ei pystyisi pienellä vaivannäöllä oppimaan. Keskustelussa on ymmärtämättömiä idiooteja, tai sitten sairaanhoitajia, joilta ovat menneet realiteetit pahasti hukkaan. Veikkaan kuitenkin niitä idiootteja.


      • Kauan alalla ollut
        En minäkään ole lääkäri kirjoitti:

        Lähihoitajat luulevat itsestään liikoja. Ennen vanhaan perushoitajat sentäs kunnioittivat sairaanhoitajia ja antoivat rauhassa sairaanhoitajan tehdä hänelle kuuluvia tehtäviä. Nykypäivän yli-innokkaat lähärit hyppivät sairaanhoitajien nenille, tulevat viisastelemaan ja kaiken huipuksi neuvomaan (vaikka ei olisi aihettakaan) lääkehoidossa!! Kyllä siinä alkaa mennä puurot ja vellit sekaisin monella. Jos haluatte sairaanhoitajaksi, ei se onnistu kouluttautumalla lähihoitajaksi ja sitten hoidella siinä muka sairaanhoitajankin hommia, vaan se on käytävä se reilut 3 vuotta lisää koulua.
        Tämä ei koske kaikka, mutta voi kun niin monia kuitenkin!!

        Olen jo pitkän työuran tehnyt sh. Arvostan työkaverina perushoitajaa. Koulutus oli aikoinaan hyvä. Harmi, että sitä muutettiin.
        Olen hankkinut vuosien mittaan sanoisin rautaisen työkokemuksen itseäni jalustalle nostamatta. Yhteistyö eri ammattikuntien välillä aikoinaan oli kitkatonta.

        Valitettavasi tämän päivän lähihoitajakoulutus on enemmän tai vähemmän ala-arvoista. Alalle hakeudutaan työvoimatoimistoista pakon sanelemina.
        Nämä vähäisen koulutuksen saaneet jopa alalle sopimattomat lähihoitajat ovat niin olevinaan työelämässä että... Harmittaa kun näkee että tietämättömyys ei lisää nöyryyttä osamattomuuden edessä. En tarkoita nöyryyttä sairaanhoitajaa kohtaan vaan oman ammatitaidon puutetta.
        Minulla on kymmeniä ja taas kymmeniä kokemuksia työpaikoilta kun olen törmännyt erittäin ala-arvoiseen ammattitaitoon ja osaamiseen lähihoitajilla.
        Turha rehvastelu on typeryyttä jos ei ole minkäänmoista osaamista tämän rehvastelun tukena.
        Juurikin lääkehoito-osaaminen on usein aivan nollassa. Ja nimenomaan niille alueille halutaan tulla väen väkisin.

        On surullista meidän hoitotyön tason kannalta minne ollaan menossa.
        Vanhusten hoidon puolella esimiehet tulevat usein sosiaalipuolelta joten hekään eivät ole asioiden tasalla. Vuosien kokemuksella sanon että kyllä aikaisemmin oli terveystoimessa korkea työmoraali ja hoidontaso.
        Nyt ollaan törmätty aivan erilaiseen työkulttuuriin. Ei voida enää olla ylpeitä suomalaisesta sairaanhoidon tasosta valitettavasti.


      • Kaikkiakanssa
        Kauan alalla ollut kirjoitti:

        Olen jo pitkän työuran tehnyt sh. Arvostan työkaverina perushoitajaa. Koulutus oli aikoinaan hyvä. Harmi, että sitä muutettiin.
        Olen hankkinut vuosien mittaan sanoisin rautaisen työkokemuksen itseäni jalustalle nostamatta. Yhteistyö eri ammattikuntien välillä aikoinaan oli kitkatonta.

        Valitettavasi tämän päivän lähihoitajakoulutus on enemmän tai vähemmän ala-arvoista. Alalle hakeudutaan työvoimatoimistoista pakon sanelemina.
        Nämä vähäisen koulutuksen saaneet jopa alalle sopimattomat lähihoitajat ovat niin olevinaan työelämässä että... Harmittaa kun näkee että tietämättömyys ei lisää nöyryyttä osamattomuuden edessä. En tarkoita nöyryyttä sairaanhoitajaa kohtaan vaan oman ammatitaidon puutetta.
        Minulla on kymmeniä ja taas kymmeniä kokemuksia työpaikoilta kun olen törmännyt erittäin ala-arvoiseen ammattitaitoon ja osaamiseen lähihoitajilla.
        Turha rehvastelu on typeryyttä jos ei ole minkäänmoista osaamista tämän rehvastelun tukena.
        Juurikin lääkehoito-osaaminen on usein aivan nollassa. Ja nimenomaan niille alueille halutaan tulla väen väkisin.

        On surullista meidän hoitotyön tason kannalta minne ollaan menossa.
        Vanhusten hoidon puolella esimiehet tulevat usein sosiaalipuolelta joten hekään eivät ole asioiden tasalla. Vuosien kokemuksella sanon että kyllä aikaisemmin oli terveystoimessa korkea työmoraali ja hoidontaso.
        Nyt ollaan törmätty aivan erilaiseen työkulttuuriin. Ei voida enää olla ylpeitä suomalaisesta sairaanhoidon tasosta valitettavasti.

        Samaa mieltä! Sosiaali- ja terveyspuolen yhdistäminen ei toimi! Ammatistaan ei voi olla enää ylpeä! Sosiaalipuolelta terveyspuolelle pakkosiirrettynä lähärinä, jolla ei ole minkäänlaista kiinnostusta lääkkeisiin, eikä ihmisruumiin toimintoihin, voi vaan kuvitella kiinnostusta ja motivaatiota kyseisiin töihin.


      • lähärishopisk.
        Kauan alalla ollut kirjoitti:

        Olen jo pitkän työuran tehnyt sh. Arvostan työkaverina perushoitajaa. Koulutus oli aikoinaan hyvä. Harmi, että sitä muutettiin.
        Olen hankkinut vuosien mittaan sanoisin rautaisen työkokemuksen itseäni jalustalle nostamatta. Yhteistyö eri ammattikuntien välillä aikoinaan oli kitkatonta.

        Valitettavasi tämän päivän lähihoitajakoulutus on enemmän tai vähemmän ala-arvoista. Alalle hakeudutaan työvoimatoimistoista pakon sanelemina.
        Nämä vähäisen koulutuksen saaneet jopa alalle sopimattomat lähihoitajat ovat niin olevinaan työelämässä että... Harmittaa kun näkee että tietämättömyys ei lisää nöyryyttä osamattomuuden edessä. En tarkoita nöyryyttä sairaanhoitajaa kohtaan vaan oman ammatitaidon puutetta.
        Minulla on kymmeniä ja taas kymmeniä kokemuksia työpaikoilta kun olen törmännyt erittäin ala-arvoiseen ammattitaitoon ja osaamiseen lähihoitajilla.
        Turha rehvastelu on typeryyttä jos ei ole minkäänmoista osaamista tämän rehvastelun tukena.
        Juurikin lääkehoito-osaaminen on usein aivan nollassa. Ja nimenomaan niille alueille halutaan tulla väen väkisin.

        On surullista meidän hoitotyön tason kannalta minne ollaan menossa.
        Vanhusten hoidon puolella esimiehet tulevat usein sosiaalipuolelta joten hekään eivät ole asioiden tasalla. Vuosien kokemuksella sanon että kyllä aikaisemmin oli terveystoimessa korkea työmoraali ja hoidontaso.
        Nyt ollaan törmätty aivan erilaiseen työkulttuuriin. Ei voida enää olla ylpeitä suomalaisesta sairaanhoidon tasosta valitettavasti.

        No juu totta varmaan osittain, mutta sairaanhoitajaksi opiskelevana lähihoitajana huomasin huikean ero pääsykokeissa: Lähihoitajaksi hakiessa hakijaa niitattiin koko päivä jos jonkinlaisella tehtävällä,keskustelulla ja psykologin haastattelulla. Amk-pääsykokeet oli ennakkotehtävä (A4 pituinen) , lääkelaskuja ja opettajan haastattelu. Vähän jäi omituinen olo, kun tuon kummempia pääsykokeita ei ollut, mutta ehkä se oli tämän diagnosoidun onni: opiskelupaikka irtosi =). Enivei, kyllä jokaisen alalle tulevan pitäisi arvostaa työkaverin ammattia ja ammattitaitoa, kun ne perkeleen työt hoituu sillä yhteistyöllä kaikkein jouhivammin.


      • Kaikkiakanssa
        lähärishopisk. kirjoitti:

        No juu totta varmaan osittain, mutta sairaanhoitajaksi opiskelevana lähihoitajana huomasin huikean ero pääsykokeissa: Lähihoitajaksi hakiessa hakijaa niitattiin koko päivä jos jonkinlaisella tehtävällä,keskustelulla ja psykologin haastattelulla. Amk-pääsykokeet oli ennakkotehtävä (A4 pituinen) , lääkelaskuja ja opettajan haastattelu. Vähän jäi omituinen olo, kun tuon kummempia pääsykokeita ei ollut, mutta ehkä se oli tämän diagnosoidun onni: opiskelupaikka irtosi =). Enivei, kyllä jokaisen alalle tulevan pitäisi arvostaa työkaverin ammattia ja ammattitaitoa, kun ne perkeleen työt hoituu sillä yhteistyöllä kaikkein jouhivammin.

        Kuvittele nyt, että saat duunikaveriksi itseni kaltaisen tyypin, jota ei vähääkään kiinnosta nyppylät, eikä näppylät ihmisruumiissa. Miten teet kanssani yhteistyötä, kun ei vaan kiinnosta pakkosiirrettynä ja työn supistuessa yhä enemmän terveysduunin puolelle? Helppo sanoa, että vaihda duunia, mutta julkinen sektori noin ylipäätään toimii nykyisin medikaalisena. Sosiaalityö on unohdettu ja ulkoistettu pieniin sirpaleisiin sinne sun tänne, eikä vastaa enää ihmisten tarpeisiin.


      • 15611
        Kauan alalla ollut kirjoitti:

        Olen jo pitkän työuran tehnyt sh. Arvostan työkaverina perushoitajaa. Koulutus oli aikoinaan hyvä. Harmi, että sitä muutettiin.
        Olen hankkinut vuosien mittaan sanoisin rautaisen työkokemuksen itseäni jalustalle nostamatta. Yhteistyö eri ammattikuntien välillä aikoinaan oli kitkatonta.

        Valitettavasi tämän päivän lähihoitajakoulutus on enemmän tai vähemmän ala-arvoista. Alalle hakeudutaan työvoimatoimistoista pakon sanelemina.
        Nämä vähäisen koulutuksen saaneet jopa alalle sopimattomat lähihoitajat ovat niin olevinaan työelämässä että... Harmittaa kun näkee että tietämättömyys ei lisää nöyryyttä osamattomuuden edessä. En tarkoita nöyryyttä sairaanhoitajaa kohtaan vaan oman ammatitaidon puutetta.
        Minulla on kymmeniä ja taas kymmeniä kokemuksia työpaikoilta kun olen törmännyt erittäin ala-arvoiseen ammattitaitoon ja osaamiseen lähihoitajilla.
        Turha rehvastelu on typeryyttä jos ei ole minkäänmoista osaamista tämän rehvastelun tukena.
        Juurikin lääkehoito-osaaminen on usein aivan nollassa. Ja nimenomaan niille alueille halutaan tulla väen väkisin.

        On surullista meidän hoitotyön tason kannalta minne ollaan menossa.
        Vanhusten hoidon puolella esimiehet tulevat usein sosiaalipuolelta joten hekään eivät ole asioiden tasalla. Vuosien kokemuksella sanon että kyllä aikaisemmin oli terveystoimessa korkea työmoraali ja hoidontaso.
        Nyt ollaan törmätty aivan erilaiseen työkulttuuriin. Ei voida enää olla ylpeitä suomalaisesta sairaanhoidon tasosta valitettavasti.

        Huh huh mikä kannanotto!
        Arvostat työkaverina perushoitajaa, mutta... nykyisin nimenomaan lähihoitajat eivät mielestäsi osaa asioita? Ymmärsinkö oikein?
        Oletko pettynyt vain lähihoitajiin vai oletko pettynyt myös uusiin sairaanhoitajiin?
        Sinulla on kymmeniä kokemuksia kokemuksia ala-arvoisesta ammattitaidosta ja osaamisesta. Olet varmaan tehnyt edes joitakin Haiproja??
        Kuinka oikein on mahdollista, että kun itse lähihoitajana olen nyt vaihtamassa osastoa on sairaanhoijajilla kova paniikki siitä, että lähden. Perehdytys kestänyt jo nyt yli puoli vuotta... Itse saan tulevaan työhön 3 pv:n perehdytyksen kun ei enempään ole kuulemma aikaa... Paljon tulee kuitenkin uutta: näytteenotto, unipolygrafiat, vakuutusmaksut ym....


      • 19+12
        Kauan alalla ollut kirjoitti:

        Olen jo pitkän työuran tehnyt sh. Arvostan työkaverina perushoitajaa. Koulutus oli aikoinaan hyvä. Harmi, että sitä muutettiin.
        Olen hankkinut vuosien mittaan sanoisin rautaisen työkokemuksen itseäni jalustalle nostamatta. Yhteistyö eri ammattikuntien välillä aikoinaan oli kitkatonta.

        Valitettavasi tämän päivän lähihoitajakoulutus on enemmän tai vähemmän ala-arvoista. Alalle hakeudutaan työvoimatoimistoista pakon sanelemina.
        Nämä vähäisen koulutuksen saaneet jopa alalle sopimattomat lähihoitajat ovat niin olevinaan työelämässä että... Harmittaa kun näkee että tietämättömyys ei lisää nöyryyttä osamattomuuden edessä. En tarkoita nöyryyttä sairaanhoitajaa kohtaan vaan oman ammatitaidon puutetta.
        Minulla on kymmeniä ja taas kymmeniä kokemuksia työpaikoilta kun olen törmännyt erittäin ala-arvoiseen ammattitaitoon ja osaamiseen lähihoitajilla.
        Turha rehvastelu on typeryyttä jos ei ole minkäänmoista osaamista tämän rehvastelun tukena.
        Juurikin lääkehoito-osaaminen on usein aivan nollassa. Ja nimenomaan niille alueille halutaan tulla väen väkisin.

        On surullista meidän hoitotyön tason kannalta minne ollaan menossa.
        Vanhusten hoidon puolella esimiehet tulevat usein sosiaalipuolelta joten hekään eivät ole asioiden tasalla. Vuosien kokemuksella sanon että kyllä aikaisemmin oli terveystoimessa korkea työmoraali ja hoidontaso.
        Nyt ollaan törmätty aivan erilaiseen työkulttuuriin. Ei voida enää olla ylpeitä suomalaisesta sairaanhoidon tasosta valitettavasti.

        Kait olet tehnyt ilmoituksen kaikista ei alalle sopeutuvistq henkilöistä joita olet kohdannut? He varmaan eivät alalla jatka?
        Mikä on ongelma?
        Mikä on laskenut työmoraalia ja hoidontasoa?


      • LHLHLH
        lähärishopisk. kirjoitti:

        No juu totta varmaan osittain, mutta sairaanhoitajaksi opiskelevana lähihoitajana huomasin huikean ero pääsykokeissa: Lähihoitajaksi hakiessa hakijaa niitattiin koko päivä jos jonkinlaisella tehtävällä,keskustelulla ja psykologin haastattelulla. Amk-pääsykokeet oli ennakkotehtävä (A4 pituinen) , lääkelaskuja ja opettajan haastattelu. Vähän jäi omituinen olo, kun tuon kummempia pääsykokeita ei ollut, mutta ehkä se oli tämän diagnosoidun onni: opiskelupaikka irtosi =). Enivei, kyllä jokaisen alalle tulevan pitäisi arvostaa työkaverin ammattia ja ammattitaitoa, kun ne perkeleen työt hoituu sillä yhteistyöllä kaikkein jouhivammin.

        Itse olen myös lähihoitaja. Kun hain kouluun oli kirjalliset psykologiset testit,psykologin ja kahden eri opettajan haastattelut,sekä ryhmäkeskustelu. Kouluun päästyäni kartoitettiin kaikkien matemaattinen osaaminen. Tätä olen myös ihmetellyt miksei AMK-haussa ole tällaisia testejä...Näillähän kartoitetaan mm. motivaatiota,että sitten vie koulun loppuun asti.
        Hoitajien osaamisessa on suuria eroja oli sitten lähihoitaja tai sairaanhoitaja.


    • hoitsuVAAN

      Ihan TURHAA noi sairaanhoitaja lähärit vastaan jutut.... =D Vittu että naurattaa!!!!!!!!!!!!!!!

      • Sadsr

        Eivät turhaa niin kauan kun lähärit hyppii nenille!


      • hoitajanakin
        Sadsr kirjoitti:

        Eivät turhaa niin kauan kun lähärit hyppii nenille!

        Vasta valmistunut sh ei vielä ole sisäistänyt hoitotaitojaan. Teoria voi olla jokseenkin hallussa, mutta käytäntö onkin sitten aivan eri asia! Siispä ei pidä alkaa nokkailemaan työpaikalla sillä silloin kyllä tippuu ja korkealta...
        Sitten on niitä jotka haluavat tehdä helppoja ja siistejä hommia... totuus voi joskus iskeä rankasti päin kasvoja ja siinä murtuu koulutetumpikin sh rajusti.


      • lähäri ja sh-opiskelija
        hoitajanakin kirjoitti:

        Vasta valmistunut sh ei vielä ole sisäistänyt hoitotaitojaan. Teoria voi olla jokseenkin hallussa, mutta käytäntö onkin sitten aivan eri asia! Siispä ei pidä alkaa nokkailemaan työpaikalla sillä silloin kyllä tippuu ja korkealta...
        Sitten on niitä jotka haluavat tehdä helppoja ja siistejä hommia... totuus voi joskus iskeä rankasti päin kasvoja ja siinä murtuu koulutetumpikin sh rajusti.

        Fight fight fight!!! Mä kuulin et yks lähäri haukku sairaanhoitajaa läskiks. Sit yks sairaanhoitaja sano et lähärit imee munaa. Mut lääkäri oli rontti.


      • Nenillekö ne hyppii3
        Sadsr kirjoitti:

        Eivät turhaa niin kauan kun lähärit hyppii nenille!

        Mitäs sitä onkaan sanottu hoitoalan valinneiden salaisesta vallanhalusta? Vai onko tiimityötaidot hukassa? Jos täysin kouluttamaton ihminen osaa hoitaa ja lääkitä itseään ja noudattaa ohjeita jos niitä hänelle vain suodaan, niin miten ei edes vähänkään koulutettu? Ovatko asiat hoitajille itselleen niin vaikeita että pitävät niitä jonain salatieteisiin verrattavana? Ammattijaossa on loppujen lopuksi kysymys siitä että hommat hoituu mahdollisimman tehokkaasti eikä kaikille tarvitse maksaa yhtä hyvin. Yksilöllisistä oppimis- tai havaintokyvyistä riippumatta. Itse sanoisin että tee se, jos voit ottaa vastuun.


    • vähemmän vastuuta

      Minä nautin yli kaiken siitä,että saan olla lähihoitaja,eikä tarvitse olla sairaanhoitaja.On niin paljon vähemmän vastuuta.Enkä nyt tarkoita sitä,että työssäni ei olisi vastuuta.Sitä vaan on niin paljon vähemmän,mitä sairaanhoitajajilla.Jos jotain ns. "pahaa sattuu",eli potilaan tila muuttuu äkillisesti kriittisesti huonompaan suuntaan,niin silloin aina hälytän paikalle (annettujen ohjeiden mukaisesti)vuorovastaavan sairaanhoitajan,ja hän jatkaa siitä.Oikein akuuteissa tilanteissa myös sairaanhoitajan lisäksi lääkärin.Että sellaista.On sitä tullut sellaistakin nähtyä että jotkut jääräpää lähihoitajat yrittävät yksin hoitaa väkisin tällaisia tilanteita.Ja monesti juuri tuolloin niitä hoitovirheitä sattuu.Minä ainakaan en rupea "leikkimään" mitään sairaanhoitajaa.Rohkeasti olen käynyt myös ei akuuteissa tilanteissa vetämässä vuorovastaavaa sairaanhoitajaa hihasta,että voisitko tulla katsomaan,kun en ole varma mitä pitää tehdä,jos on ollut jokin epäselvä tilanne.Joskus on käynyt niin että on ollut tilanteita,jolloin sairaanhoitajakaan ei ole tiennyt miten pitää toimia.Ja siitähän tässä juuri on kyse,että silloin vastuu on kuitenkin kaikesta huolimatta hänellä,osasi hän tai ei.

      • asiaa...

        Hyvin sanottu.On olut paljon tapauksia,joissa lähihoitaja on voinut lähteä hyvillä mielin kotiin työpäivän jälkeen,kun on hoitanut oman työnsä oikein niiden vaatimusten mukaisesti,mitä lähihoitajan työnkuvaan kuuluu.Sairaanhoitaja on joutunut jäämään esimiehen puhutteluun ja selittelemään,miksi ei ole osannut toimia oikein.Vastuu siis aina siirtyy lopulta vuorovastaavalle sairaanhoitajalle.Myös sellaisia tilanteita on ollut että lääkäriä eikä vuorovastaavaa sairaanhoitajaa ole ollut paikalla,vaikka pitäisi.Sitten kun on sattunutkin jotain pahaa,niin lähihoitaja ei tästä ole vastuuseen joutunut.Lähihoitajalla siis todella paljon vähemmän vastuuta.


      • sillä hyvä
        asiaa... kirjoitti:

        Hyvin sanottu.On olut paljon tapauksia,joissa lähihoitaja on voinut lähteä hyvillä mielin kotiin työpäivän jälkeen,kun on hoitanut oman työnsä oikein niiden vaatimusten mukaisesti,mitä lähihoitajan työnkuvaan kuuluu.Sairaanhoitaja on joutunut jäämään esimiehen puhutteluun ja selittelemään,miksi ei ole osannut toimia oikein.Vastuu siis aina siirtyy lopulta vuorovastaavalle sairaanhoitajalle.Myös sellaisia tilanteita on ollut että lääkäriä eikä vuorovastaavaa sairaanhoitajaa ole ollut paikalla,vaikka pitäisi.Sitten kun on sattunutkin jotain pahaa,niin lähihoitaja ei tästä ole vastuuseen joutunut.Lähihoitajalla siis todella paljon vähemmän vastuuta.

        Kyllä.Jos sairaalan vuodeosastolla esimiehen antamat ohjeet ovat että akuuteissa tilanteissa tulee paikalle hälyttää välittömästi vuorovastaava sairaanhoitaja ja lääkäri ja sitten kumpikaan heistä ei ole paikalla,niin lähihoitaja ei tästä todellakaan vastuuseen joudu.Niin se vain menee.Vaan eipä ole koskaan tullut vastaan tilannetta,missä vuorovastaava sairaanhoitaja ja lääkäri olisivat olleet paikalla ja yrittäneet hälyttää lähihotajaa,mutta lähihoitaja ei ole tullut ja lähihoitaja sitten joutuisi vastuuseen.Tajusitte varmaan.Kun on vähemmän vastuuta,niin on vähemmän vastuuta.Ja sillä hyvä.


      • sääliksi käy
        sillä hyvä kirjoitti:

        Kyllä.Jos sairaalan vuodeosastolla esimiehen antamat ohjeet ovat että akuuteissa tilanteissa tulee paikalle hälyttää välittömästi vuorovastaava sairaanhoitaja ja lääkäri ja sitten kumpikaan heistä ei ole paikalla,niin lähihoitaja ei tästä todellakaan vastuuseen joudu.Niin se vain menee.Vaan eipä ole koskaan tullut vastaan tilannetta,missä vuorovastaava sairaanhoitaja ja lääkäri olisivat olleet paikalla ja yrittäneet hälyttää lähihotajaa,mutta lähihoitaja ei ole tullut ja lähihoitaja sitten joutuisi vastuuseen.Tajusitte varmaan.Kun on vähemmän vastuuta,niin on vähemmän vastuuta.Ja sillä hyvä.

        Myös omaiset yleensä käyvät vuorovastaavan sairaanhoitajan "kimppuun",kun omaisen hoito ei olekaan sujunut mieleisellä tavalla.Lähihoitajan on helppo pestä kätensä koko jutusta tyyliin "Odottakaa pieni hetki,haen sairaanhoitajan paikalle".Ja entäs sellaiset tilanteet,missä on sattunut pahoja lääkkeiden jakoon liittyvä virheitä.Kkas se niistä on vastuussa?No,sairaanhoitajat tietenkin,jos kyseessä on osasto,missä ei lähihoitajien anneta koskea edes yleislääkkeisiin.Sääliksi käy monia sairaanhoitajia.Burn outin partaalla alle kolmekymppisinä.


    • tahdon asia

      Lisää palkaa koko hoitohenkilökunnalle.

    • Oijoi

      Varmaan on kun menee sinne simputettavaksi.

    • Kotihoito rahastaa

      Lähihoitajan koulutus sopii hyvin kotihoitoon. Nykyisessä "kotihoidossa" vanhuksen luona vain käväistään eli ei tehdä oikeasti mitään! Kotihoidosta rahastetaan päivittäisten käyntien mukaan. Kotihoidossa EI siivota kotia, EI laiteta kotiruokaa, EI käydä kaupassa, EI ulkoilla, EI huolehdita yleisvoinnista. Vanhus on päästään pyörällä, koska hänen kodissaan voi "käväistä" päivän mittaan noin 10 eri henkilöä.

      Työnkuva: Laita pyykit pesukoneeseen, mittaat verensokerin, pistät insuliinin, lämmität einekset mikrossa ja häviät äkkiä paikalta.

    • ex-hoitaja

      Kotihoito rahastaa on niin oikeassa kirjoituksessaan. Kotihoidossa ei tehdä enää mitään kodinhoitoon liittyviä asioita, vaan ne täytyy ostaa. Vieläkö muistatte -80 luvun loppua, kun nimikkeitä muutettiin. Minä muistan ja silloin lähihoitajatutkinnon piti KORVATA lakkautetut ammatit. Tämä tutkintouudistus oli sen ajan suuri huijaus, jolla saatiin ajettua kotihoito alas ja saatiin yksityistettyä kotihoitoa mahdollisimman paljon. Muistan kun vielä suunniteltiin mummojen ja vaarien kanssa yhdessä ruokalistaa ja käytiin yhdessä kaupassa, siinä tuli hoidettua ulkoilu. Ruokaa tehtiin yhdessä vanhuksen kanssa, vanhus osallistui minkä pystyi. esim. sekoitti kastiketta. Yhdessä myös siivottiin, vanhus pyyhki vaikka vähän pölyjä ja hoitaja teki raskaimman työn. Vanhukset tykkäsivät ja heille oli seuraa. Silloinkin kotihoidossa oli raskasta ja vanhuksen luona kävi useita ihmisiä, mutta vanhukset tunsivat suurimmanosan heistä ja heille oli usein juttuseuraa. Silloin myös hoitajat viihtyivät kotihoidossa, eikä vaihtuvuus ollut suurta. Mitä näistä töistä lähihoitaja tekee nykyään. Ennen kuin joku ehtii kirjoittamaan, ettei ole aikaa, eikä nämä asiat kuulu lähihoitajille, vastaan, että kyllä kuuluu, jos aikomus oli korvata entiset ammatit. Tämä tilanne ei ole lähihoitajien syytä, he eivät pysty vaikuttamaan koulutuksen sisältöön ja heidän tulee noudattaa aikatauluja, mutta surettaa kun aikaisempi melko hyvä, ehkä yhteiskunnalle kalliimpi järjestelmä romutettiin täysin. Vaalit tulossa mietitään ketä äänestetään

      • Kotihoito rahastaa

        Miksi nykyiset lähihoitajat eivät tee kotihoidossa entisiä KODINHOITAJAN töitä? Niihin kuuluu ruoanlaitto, leipominen, siivous, kaupassakäynti ja kokonaisvaltainen vanhuksen kunnioittaminen. Kunnon vanhan ajan monitaitoiset kodinhoitajat pitää saada takaisin vanhuksille ja myös lapsiperheiden kotipalveluun!

        Lähihoitajia ramppaa pikavisiitillä vanhuksen kotona useita ja monta kertaa päivässä. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, mitä toinen lähihoitaja on tehnyt. Lisäksi joinakin päivinä käy oikein terveydenhoitaja tai sairaanhoitaja kotikäynnillä. He eivät tiedä, mitä lähihoitajat tai kukaan muukaan käynneillään tekee. Kukaan ei tiedä, miten vanhus voi eikä vastaa mistään!

        Lisäksi vanhuksen kotona käy ainakin yksityinen siivousyritys (=rahastusta) ja kauppakuriiri (=rahastusta).

        "Lähihoitajaksi hakiessa hakijaa niitattiin koko päivä jos jonkinlaisella tehtävällä,keskustelulla ja psykologin haastattelulla. Amk-pääsykokeet oli ennakkotehtävä (A4 pituinen) , lääkelaskuja ja opettajan haastattelu."

        En jaksa uskoa! AMK-pääsykokeisiin kuuluu ennakkotehtävä, valintakoe, jossa hakijaa testataan useilla kirjallisilla tehtävillä ja psykologin haastattelu. Lähihoitajia valmistuu nykyään joka tuutista! Lähihoitajia koulutetaan myös työllisyyskursseilla eli järjestetään koulutusta pitkäaikaistyöttömille työnhakijoille.


    • EiHentoTaiValkoinen

      Kyllä mulla pisti vähän korvaan tuo maininta lähihoitajista "diagnoosina". En loukkaantunut, koska siinä on myös totuudenperää. Itse olen lähihoitajaksi valmistunut aikaisemmin ja kohta puolin myös sairaanhoitajaksi. Alalla pyörii kaikenmoista sakkia, osa hyviä, oikeasti potilaista kiinnostuneita ja omaa ammattitaitoaan kehittäviä ja osa jo asenteiltaan niin huonoja ja työhönsä rutinoituneita että hirvittää katsoa vierestä...

      Lähihoitajan koulutus on kyllä aikamoista (ainakin täällä päin), mutta viimeistään työ opettaa. Olen kuitenkin omalla kohdallani tyytyväinen, että lähdin lukemaan sairaanhoitajaksi, yhtään lähihoitajia kuitenkaan arvostelematta.

      Mitä olen työelämässä huomioinnut, tärkeintä on asenne. Kaiken muun voi oppia kunhan vaan asenne on kohdallaan!

      • Ysk sh vaan

        Kerran eräässä keikkapaikassa (tk:n vuodeosasto) osastonhoitaja sanoi, että välillä ihan pelottaa millaisia lh -opiskelijoita sieltä ovesta tulee harjoittelujakspille. Kuulemma niin sekalaista seurakuntaa ja osa NIIN alalle sopimatonta....tämä Kymenlaaksossa, jossa tehtaita lopetettu ja paljon esim.entisiä paperiduunareita koulutettu lähäreiksi. Ehkä osa heistä onkin sopivia, mutta ei varmaan kaikki. Samoin kuulemma syrjöytyneitä ja hieman "erikoisia" nuoria kurssitettu lähihoitajiksi. Ei kyllä minustakaan hyvältä kuulosta!


      • Ysk sh vaan
        Ysk sh vaan kirjoitti:

        Kerran eräässä keikkapaikassa (tk:n vuodeosasto) osastonhoitaja sanoi, että välillä ihan pelottaa millaisia lh -opiskelijoita sieltä ovesta tulee harjoittelujakspille. Kuulemma niin sekalaista seurakuntaa ja osa NIIN alalle sopimatonta....tämä Kymenlaaksossa, jossa tehtaita lopetettu ja paljon esim.entisiä paperiduunareita koulutettu lähäreiksi. Ehkä osa heistä onkin sopivia, mutta ei varmaan kaikki. Samoin kuulemma syrjöytyneitä ja hieman "erikoisia" nuoria kurssitettu lähihoitajiksi. Ei kyllä minustakaan hyvältä kuulosta!

        Olipa kirj.virheitä tuossa ylempänä :-). mutta se vielä piti sanoman, että toki sairaanhoitajissa ja lääkäreissäkin näitä "diagnooseja", mutta pmakin kokemukseni lähihoitajista on kyllä kovin kirjava. Osa selvästi hoitoalalle sopivia ja erittäin ammattitaitoisia, mutta entä nämä päihde- tai mielenterveyskuntoutujat? Jopa vaarallista kun pääsevät käsiksi esim.lääkkeisiin!


    • Kaikkiakanssa

      Samalla viivallahan ne ovat muutkin pilleriorietoituneet ammatinharjoittajat. Viime vuonna oli joutunut jäähylle 20 lekuria ja 60 hoitajatarta. Riskinsä kullakin!

      Mutta onhan se totta, että nykyinen lähäriaines on todella sekalaista seurakuntaa! Eikä välttämättä positiivisessa mielessä! On vähän hakusella enää tuntea ammattiylpeyttä kyseisestä ammatista.

    • lh-opiskelija-

      Lh-opiskelijana voin allekirjoittaa, että paljon alalle soveltumattomia on koulutuksessa.

      Heillä saattaa olla motivaatio kohdillaan opiskelun suhteen, mutta vuorovaikutustaidot täysin hukassa. Tai vastaavasti on motivaatio nollassa. Ovat opiskelemassa, kun jotain täytyy tehdä.

      On myös mt-lääkityksellä olevia ja rankasti juovia.

      Pelkästään ryhmätöiden tekeminen em. kanssa saattaa olla haastavaa, kun käsitteet työpanos, kompromissi tai motivaatio saattavat olla vieraita käsitteitä.

      Ei se tosin itseltäni ole pois, potilailta ja asiakkailta kylläkin.


      Työharjoitteluissa on myös tultu nähtyä, että kyllä niitä ongelmapesäkkeitä löytyy myös sairaanhoitajista ja lääkäreistä. En edes jaksa laskea, kuinka moneen tympääntyneeseen lähihoitajaan ja hoitajaan olen törmännyt. Muista puhutaan selän takana sontaa, niin työtovereista kuin potilaista ja asiakkaista.

    • Kaikkiakanssa

      Voi miten tutulta kuulostaa! Ikävä kyllä!

    • ex-hoitaja

      Tänään Ilta-Sanomissa Superin selvitys: Kotihoito kriisissä. Tämä on tiedetty jo kauan, mutta mitään ei ole tehty. Myös osastot ovat kriisissä, hoitajia liian vähän, aikaa ei ole hoitaa kunnolla tai pitää edes lakisääteisiä taukoja rauhassa. Valituksia kyllä satelee joka puolelta. Osastolla 29 potilasta kaikki autettavia. Hoitajia iltavuorossa viisi, joista yksi sairaanhoitaja, joka joutuu hoitamaan osaston kaikki lääkkeet, myös suonensisäiset antibiootit. Siinä kuluu sairaanhoitajan aika, jos paljon suonensisäisiä lääkeitä annettavana. Näiden lääkkeiden laimentaminen, tiputtaminen ja poisotosta huolehtiminen vie yllättävän paljon aikaa. Lääkehoitaja auttaa, jos ehtii kentällä, syöttää, auttaa nukkumaan, vaihtaa vaippoja, tehtävät eivät lopu kesken. Mikä mahtaa olla hoitajamitoitus? Kuulemma riittävä.Seuratkaapa lehtien kirjoittelua. Seuraava vaihe kirjoittelussa on, että syyllistetään hoitajat ja kiinnitetään suuren yleisön huomio epäoleelliseen. Hoitajien tupakanpolttoa tauoilla on käytetty jo vuosia kiinnittämään huomio pois itse ongelmasta. Tasaisin väliajoin tätä käytetään ja itse ongelma unohtuu. Tiedän tämän olevan totta siitä, että isäni oli toimittaja ja hän sanoi aina, että suuren yleisön huomio on niin helppo kiinnittää epäoleellisiin asioihin. Seuratkaa joko se on tupakointi tauoilla tai sitten joku muu epäoleellinen asia, se vain liitetään siihen, että kyllä hoitajia on tarpeeksi jos vain tekisivät työnsä. Millä muulla alalla joutuu keskeyttämään ruokataukonsa, jopa useita kertoja tauon aikana.

      • hommaakokeillut

        NDT alalla ei ole taukoja, paitsi jos olet päällikön lellilli, sinulla on ruoka ja kahvitaukoa koko päivä. Ei asiallista kohtelua tai aina edes työoloja.
        Palkkaus on niin ja näin, toisilla ok, toisilla ei. Sanoppas mielipiteesi niin kyykytetään antamaan paskahommat, muiden maatessa toimistolla odottamassa parempia.


    • perehtynyt

      Niin se vaan on, että monet lähihoitajat ovat saanet aikanaan diagnoosin mielenterveyspuolelta. Eivät kaikki, mutta monet. Suhteessa paljon useammat kuin sairaanhoitajissa ja lääkäreissä.

    • Magisteri

      Syke-sarja ei taida olla ihan dokumentti.

    • amktekniikka

      Olen sitä mieltä että sarja on sarja, ei dokumentti, mutta millaisia olisvatkaan lohkaisut AMK sairaanhoitajista... Itse olen sitä lähihoitajakoulutuksen saanutta sakkia, joka testattiin, koulutettiin hyvin. Sain lisäksi aikoinaan työkavereilta hyvää opastusta alan töihin, vielä 7 vuotta myöhemminkin minulle soitettiin entisetstä paikasta ja kysyttiin haenko sijaisuuksia. Sen teki opistosairaanhoitaja, joka toimi viransijaisena osastonhoitajana.

      Lähithoitajakoulutuksella on tehty paljon hallaa tälle koulutason ammattiryhmälle, mutta niin on tapahtunut myös AMK hoitajien suhteen. Nykyään ollaan valmiita kun astutaan ovesta sisään, työnantajatkin arvostavat itsevarmuutta, juttelutaitoja, jne. mutta eivät todellista ammattitaitoa, jos et ole käynyt esiintymistaidon kurssia ja osaa esiintyä kuin linnanjuhlissa.

      Et voi saada arvostusta, jos et anna sitä muille. Itse jätin sairaalamaailman huonon työllisyyden tähden, enkä palannut kun Matti Vanhanen alkoi vähätellä myöskin hoitajia, uhkailla joukkoirtisanoutuneita oikeustoimilla ja samaan aikaan toivoi maahan KOULUTETTAVAKSI filippiineiltä hoitajia.

      Nyt olen kyykytettävänä tekniikan alan tehtävissä. Samaa se on joka alalla.
      Meidän firmassa vain päälliköt on jotain, muut eivät saa edes taistelematta lain suomia palkankorotuksia.

    • diagnoosinalähis

      Tuossa aiemmin oli tekstiä ettei kotihoito tee nykyään mitään, mutta kotihoidon työnkuva on ihan eri kuin aiemmin! Minä ainakin hoidan asiakkaiden kylvetykset, hiukset laitetaan ja kynnet lakataan, asunnon yleissiisteys kuuluu meille myös, diabeetikkojen insuliinit, lääkkeiden jaot, injektiot, haavahoidot, aamu ja iltapesut, aamu ja iltapalan sekä ruoan lämmityksen, ulkoilen myös jos aikataulussa tilaa, saattamiset esim.lääkärille, verinäytteet Ym.näytteet, kauppatilaukset, yhteydenpidon lukuisiin eri tahoihin kuten lääkäriin...Edullinen kotisiivooja käy useilla asiakkailla parin viikon välein ja ulkoiluapu on tietysti ilmaista. Kotiruokaa saa meillä ainakin tilattua edulliseen hintaan. Monella aivan liian huono kuva kotihoidosta ja meillä onneksi kaikki saavat kohtuullisen hyvää hoitoa ja me lähihoitajat viihdymme töissä :)

    • hoipelo

      Todella osuvasti sanottu.

    • Robotit-tervetuloa

      Olen todella väsynyt lähihoitaja, en työhöni vaan ulkomaalaisiin lähihoitajiin jotka ovat saanet lähihoitaja todistuksen ilman kunnon perusteita, kielitaidottomuus, ammattitaidottomuus, ja kaikki muu.... Google kääntäjää käytetään tulos päin persettä, hymyillään joka saamarin kysymykseen, kun yrittää puhua/keskustella nämä räppäävät kännykkäänsä. Omaisten soittoihin vastataan jotakin.... Omaiset valittavat,,, hoidokit eivät valita koska ovat dementikkoja....saatana!!!!! Robotit voisivat aivan hyvin korvata nämä mykät hoitajat

    • Eutanasia-vaihtoehto

      Teen heti hoitotahdon, jossa määrään että minua hoitaa hoitaja joka puhuu minun äidinkieltäni. Ellei tuo toteudu laitan hoitotahtooni että haluan eutanasian. Kuolemakin on parempi vaihtoehto kuin hoitaja joka pyörittää, kääntelee, hoitaa minua puhumatta mitään tai kännykkä toisessa kädessä. Toivottavasti eutanasian mahdollisuus saadaan suomeenkIn ettei tarvii rasittaa omaisia mm kuskaamalla Eurooppaan maahan jossa eutanasia on mahdollinen.

      • Skenario

        Ei kai kellään hoitajilla ole aikaa tulevaisuudessa puhua hoidettaville, kun eihän sitä aikaa ole nytkään.. kun pitää viettää kolmannes ajasta juoruten, katsoen telkkaa, selaten nettiä tai tönien hoidettavia.

        Onneksi kaikki suomi-lepsut hoitajat karsitaan kun mamut tulee rivinä alalle. Kaikki turha karsitaan. Että ihan yksin hiljaisuudessa saadaan mädäntyä peteihimme. Ja suomalaiset hoitajat voi siirtyä sinne vapaaehtoistyöhön.


    • katoa

      Skenario taitaa olla lähes 100 v lh joka joutuu olemaan hommissa kun on pienet tulot olleet ja pieni eläke siitä seurannaisena, koita kestää vielä toiset sata vuotta duunissasi

    • haulikko

      Toimin seuraavasti

      Olen tehnyt lh-töitä jo yli 10-vuotta ja kärsin masennuksesta. Välillä minulla on ollut käytössä Sepraman 40mg lääkityskin.

      Olen niin masentunut että haluaisin kuolla. Voisin mennä junanalle, hypätä korkealta jäädä autonalle, hukuttautua tai ampua itseni lähipiirissä on ihmisiä jotka harrastavat metsäsätystä kuten isäni ja osaan haulikon/hirvikiväärin käytön.

      Olen kyllästynyt elämään. Tämä elämä ei ole antanut minulle sitä mitä halusin. Aina toitotetaan älä tee itsemurhaa. Miksi? Miksi en saisi lopettaa itseäni.

      Olen kyllästynyt työntekoon. Perheeseeni, lapsiinia ja asemaani yhteiskunnassa.

      Koen itsemurhan ainoana ratkaisuna itselleni.

      En pyydä teiltä keltään apua, koska sitä en tullut hakemaan. Ennen pelkäsin kuoleman jälkeistä elämää, nyt Hannu Lauerman luoennon jälkeen en.

      linkki: https://www.youtube.com/watch?v=vdyHBSl2eW4

      Olen masentunut haluan pois. En saa enää niitä tavoitteita toteutettua elämässäni joista nuorempana haaveilin. Kuolemani saattaa olla kova paikka perheelleni, mutta silloin olen jo poissa, enkä voi kokea heidän surua, tai iloa.

      Mitä jos kerron työnantajalle ajatuksistani mihin se johtaisi? Erottamiseen/suurempaan ahdinkoon?

    • yökköillyt

      Juu näin on. Varsinkin kun on olemassa näitä kaltaisiani lähihoitajia jotka yksin vastasivat koko yksikön toiminnasta ilman kenenkään apua ja jakavat lääkkeet siinä sivussa, valvottuaan 7 yötä putkeen. Yöhoitaja on nimenomaan lähihoitaja ja samalla kaikkien arvosteltavissa, koska ei ole mukana muun työyhteisön palavereissa yms.
      Aivan epäinhimmillisessä vastuussa, kun yksin vastaa 30 vanhuksesta järkyttävän väsyneenä ja samalla pesee ja silittää pyykit, siivoaa lattiat, tekee aamupalat jakaa lääkkeet jne...onneksi vaihdoin alaa. En muuten edes käyttäisi terveydenhoidon palveluita lainkaan itse, muutoin kun aivan akuutissa, esim. Onnettomuustilanteessa. Koko terveydenhuoltojärjestelmä on aiva täyttä jaskaa, jossa töissä on katkeria ja pirullisia akkoja laidasta laitaan. Siitä ei hyödy kukaan.

    • Anonyymi

      Aihe vanha mutta musta toi kuullostaa enemmän positiiviselta lausahdukselta ehkä oon aika mustavalkoinen ihminen.mutta siis ajattelen näin että diagnoosi siks koska ei ole itsestään selvyys laittaa itseänsä muiden ihmisten edelle

      • Anonyymi

        Mikä HYKS? On ollut jo monta vuotta HUS. Osastoilla monta pätevää lähihoitajaa, joilla monen vuoden kokemus. Lääkkeet jakaa farmaseutti, ei SH. Lisäksi sairaanhoitaja on ALEMPI korkeakoulututkinto. Uusia sairaanhoitajia tuli usein osastolle, paljon oli perehdyttämistä, koska opetus näyttää olevan kovin teoriapohjaista. Joten ihan turhaa tämä kinaaminen. On niitä sairaanhoitajiakin hoidossa mt-puolella.


    • Anonyymi

      Kyllähän tuo tietysti (aloituksessa mainittu) voi lähihoitajia loukata, mutta enpä yhtään ihmettele lausumaa. Lähihoitajiksi koulutetaan nykyisin keitä vain. Olen jopa kuullut entiseltä terveydenhuolto-oppilaitoksen opettajalta (joka kuullut vielä toimessa olevilta opettajilta), että nykyisin kuulemma täytyy päästää tenteistä läpi sellaisiakin, joita ei ennen olisi päästetty. Opiskelijoiksi otetaan ihmisiä, jotka olisivat itse hoidon tarpeessa. Työkkäri ilmeisesti ohjannut karenssin uhalla lähihoitajakoulutukseen. Onhan näistä uutisointiakin ollut ja Valvirassakin asiaa ihmetelty uutisten mukaan. Nyt törmäsin tapaukseen, jossa lähihoitajaksi yrittää opiskella henkilö, joka ei kykene hoitamaan raha-asioitaan (äiti hoitaa), osaa valmistaa vain lämmitettäviä mikroruokia, matematiikka on vaikeata, asuu sotkun keskellä (ei siivoa) pehmolelujensa kanssa ja ikää on 29! Tämä puoliksi suomalainen oli muuttanut Suomeen jotta saisi tutkimuksia ja selvyyden siihen mikä kehitysvamma hänellä on. Synnyinmaassaan häntä oli pidetty kehitysvammaisena, mutta diagnoosia ei oltu onnistuttu asettamaan (ilmeisesti jokin harvinaisempi juttu). Nyt käy tutkimuksissa HUS:ssa ja kuvittelee voivansa valmistua lähihoitajaksi, vaikka ei päässyt edes ensimmäisestä harjoittelusta läpi (tokkopa monista tenteistäkään). Ja kun diagnoosia ei vielä ole, niin virallisesti on vielä ihan kykenevän kirjoissa! Toivottavasti eivät päästä armosta läpi, sillä tulisi olemaan varsinainen potilasturvallisuusriski. Eiköhän tuo kuitenkin karsiudu jo opiskeluaikana- toivottavasti.

      • Anonyymi

        Ole huoleti. Kyllä karsiutuu. Meidän kurssilta karsiutu 50%.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6239
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      526
      3739
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      187
      3581
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2794
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2509
    6. 285
      2210
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1593
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      109
      1488
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe