Siis liekö tällä palstalla paperimiehiä?
Kun mua alkoi kiinnostamaan yks juttu, mihin en ole erityisemmin perehtynyt. Siis paperiteollisuus. OK. tottakai jokainen tietää, että puu, etenkin jatkojalosteet, ne on suomen talouden selkäranka. Ja puunkäyttö monipuolistuu pikkuhiljaa, käytetään muuhunkin, kuin rakennusmateriaaliksi, energiaksi tai paperi ja pakkaustuotteiksi. Mm. elintarvikkeissahan on nykyisin paperisellua tärkkelyksenä ja yleensäkin sellua voi käyttää moneen, uusia käyttötapoja tuntuu löytyvän jatkuvasti, kun viimein kai toi tuotekehittelykin päässyt vähän kakkosnelosen höyläämisestä etiäpäin.
Vaan siis. Lukasin, Valmet myynyt kartonkikoneen ruotsiin. Kaupan arvi jotain 60 miljoonaa. Mun mielestä just kartonki menee nykyisin hyvin kaupaksi ja hienopaperin menekki luonnollisesti laskee. Mutta just se. Tottakai ruotsalaiset tekee sellukoneensa, tilasivat sen mistä maasta tahansa. Mua alkoi vaan kiinnostamaan, mikä lie sellukoneiden tilanne suomessa, onko niitä rakennettu, vaiko ajettu alas?
Kun noin järjen mukaan just sellukoneille on käyttöä suomessa ja lähialueilla, paperikoneille ei.Toi paperipisnes selkeästi ulkomailla, ei suomesta kannata alka enää roudaamaan paperia laivoilla mihinkään, järkevämpää myydä paperikoneita kiinaan. Että kun markkinoilla selkeästi tarvetta, onks Valmetti tehnyt koneita suomeen viime vuosina? Että jääneekö suomi taaskin perässäjuoksijaksi, tällä kertaa tässä selluasiassa? Kun onhan suomessa puuta, eikä sitten paljon muuta. Vai liekö SLP.n politiikan mukaisessti tarkoitus polttaa suomen metsät energiana, liekö se kannattavampaa, kuin tuoda öljyt, kaasut, kivihiilet, sähköt ulkomailta. Kun jotenkin mun mielestä kyse pitäisi olla mahdollisimman pitkälle jalostetuista tuotteista suomen kannalta, niitä voi kaupata, metsää ei.
Jaa tuli aika pitkästi, liekö kukaan perehtynyt asiaan enenpi, itseä alkoi kiinnostamaan, tällä jutskalla voip olla errittäin suuri merkitys pitemmän päälle.
=DW=
Paperimiehiä?
17
65
Vastaukset
"..."
Ymmärrän, minullehan aloitus on kohdistettu.
50 palstalla kerroin Olavi.J.Mattilasta.
Kekkosen luvalla hän loi Valmetin ja alkoi ensimmäisenä myydä teknologiaamme
maastamme pois.
Trendi näyttää jatkuvan.
Heti kun Suomessa jotain luodaan, se muutamalla miljoonalla pois suodaan.
Joten, tylsä, vanha aloitus.
H.- ...
?
Miten kommentti liittyi aloitukseen ja sen aiheeseen?
=DW= ... kirjoitti:
?
=DW="..."
Siinon se paperi.
H.- Kuhan kysyn
... kirjoitti:
?
=DW=Olitko illalla kovastikin kännissä DW?
- qqqqqqq1
hunksz kirjoitti:
"..."
Siinon se paperi.
H.Jos sinulla on paperia niin pyyhi nenäsi.
- ...
Kuhan kysyn kirjoitti:
Olitko illalla kovastikin kännissä DW?
Miten kommentti liittyy aloitukseen ja aloituksen aiheeseen ?
Kumma juttu, palstalla reilut kymmenkunta käyttäjää, joista suurin osa vaikuttaa olevan luku- ja kirjoitustaidottomia. Se, että suurin osa loispummieläkeläisiä ei sinällään ongelma, enempikin se, että useimmat vaikuttaisivat olevan eläkkeellä mielenterveysongelmiensa takia.
Mutta tosiaan, miten kommenttisi liittyy aloituksen aiheeseen, se varmaankin kiinnostaa joitakin kirjoittajia.
=DW=
- kawe
Aloitukseen.....
Rakennemuutos joka nyt on meneillään on pitkän ajan seurausta.
Metsäteollisuus on prosessituotantoa, joka tuotannollisista taloudellisista syistä pyrittiin samaan tuottavammaksi siirtämällä tehtaita lähemmäs kuluttajia.
Syy oli mm. *henkilöstö kulut, matkat, materiaalin hinta ja lopuksi paperin kulutuksen väheneminen, kuten kaikki tiedämme.
Tiedämme myös sen, että paperimiestenkin etuihin kuuluvat esim. Pekkas-päivät, eli n. 20 pv vuodessa palkka ilman työntekoa, kenellä yrittäjällä on varaa siihen. Joustoa pitäisi löytyä.
Ja älkää taas sanoko, mitä horiset, ihan korkeammaltakin taholta tähän jo puututtu, vaikuttaa kilpailikykyymme aivan varmasti.
Vanha aihe, ihan aiheellisesti ........- ...
Ei mua ollenkaan ihmetytä se, että koneita on rakennettu ulkomaille. Halvempi materiaali ja halvemmat tuotantokulut. Ihan selviö.
Mua siis kiinnostaa enenpi tämä puunkäyttö kotimaassa. Koska todellakin tulemassa kovaa kyytiä lisäkäyttökohteita. Erilaiset puupohjaiset komposiittimateriaalit erittäin lupaava asia. Samaten sellun käytön lisääminen elintarviketeollisuudessa. Luin vaikkapa sinällään pikkujuttu, puuhakkeen kehittäminen kilpailukykyiseksi hiekoitushiekkana. Ja tehdäänhän puusta eristeitä jne. Siis paljon muuta käyttöä, kuin pelkkä rakentaminen, tai jokin huonekaluteollisuus.
Kartongin kulutus kasvaa ja paperin tulee romahtamaan. Paperin tarve tulee vähenemään rutkasti, jo nyt maassa lopetettu paljon painotaloja, samalla kun lehdet joko lopettaneet, tai ainakin menossa/menneet nettiiin.
Paperi ja kartonki kokolailla alkutuotteita, sama kuin lankut jne. Vasta jalostettuna lopputuotteiksi alkaa raha liikkumaan kunnolla. Ja siinä jalostushommelissa sellu mun käsityksen mukaan tärkein raaka-aine.
Paperikoneita muutenkin tarvitaan tulevaisuudessa vähemmän, ei siis tarvita kaukomaillakaan,, just netin takia. En tiedä paperikoneitten tilannetta ruotsissa, todennäköisesti alasajossa, kuin suomessakin. Vaan tilasivat sellukoneen.
Niettä liekö kukaan tosiaan perehtynyt, miten puunjalostuksen kehitys suomessa just sellupuolella? Kas, jos sellua ei suomesta, sitten se helpolla tuleekin ruotsista. Vaikka suomessa kyllä metsää piisaisi, jäädäänköhän junasta.
=DW=
Suomalaista puuta on aina jalostettu pitkälle, ei nyt ole sellun tai kartongin aika,
nyt ja tulevaisuutta varten kehitetään biopolttiaineita.
Uskon, että joskus ajamme kotimaisella polttoaineella, odotetaan vaan.
Piipahdappas UPM sivuilla ja tutustu suomalaisen puun tulevaisuuteen,
tehköön ruotsalaiset kartonkinsa...
120 miljoonaa investoitu biopolttoaineen kehittelyyn ja tehtaaseen...
Ennen puut vietiin tervana...ehkä tulevaisuudessa polttoaineena...- ...
Nyt on muotia höpistä biopolttoaineesta, vaalitkin tulossa ja joku SLP saarnaa asiasta ihan vauhkona äänien toivossa.
Mutta ei puu sitä asiaa mitenkään ratkaise, osa kokonaisuutta. Pitääpi muistaa, puullahan täällä on lämmitetty ajat iät. Ja oli aikanaan häkäpöntötkin. Paljonko puulla sitten tarkoitus tehdä sähköä, se vasta haahuilua.
Tässä sähköjutussa puulla ei tule olemaan merkitystä. Puu kestää kasvaa kauan, sadonkorjuu muutamien kymmenien vuosien välein. Onhan se uusiutuvaa, hitaasti uusiutuvaa. Ihan sama turpeenkin kanssa. Sähölle sähkökasvit. Hamppua tutkittu jo pitkälle, Jenkeissä tekevät biopolttoainetta maissista, hamppu luemma vieläkin parempi kasvi. Ite uskon sähkön tuotannon olevan jatkossa enenpi atomivoiman varassa.
Kun edelleen mieltä, sellua tullaan tarvimaan, ei kartonkeja, etenkään paperia. Ja metsien polttaminen, se vasta tyhmää hommaa on.
=DW=
- tulipahan sanottua -
OLI ,,, on suuri virhe päättäjiltä tuhota suomen paperiteollisuus,
kokoomuksen rakennemuutoksen seurauksena suomi on joutunu valtavan suuriin vaikeuksiin taloudellisesti,
suomessa on ollu harvnaisen TYHMÄT saneraamassa suomelta suomen melkein ainoan elinkeinon,
pelkästään siitä syystä kun työnantajat kokoomuksen siunaamana suuressa raivossaan ja vihassaan pisti paperityöntekijät polvilleen,
--- siitä syystä kun Jouko Ahonen oli LIIAN älykäs ja peräänantamaton neuvottelukumppani työnantajille työtaisteluissa työtekijöitten puolia pitämässä,
--- siinä tuhoamis vimmassaan lopetetiin myös rovaniemeltä erittäin suurta voittoa tuottava sellutehdas, huh huh
ja tuhannet ihmiset joutu kilometritehtaalle heti,
ei tarvi ihmetellä miksi suomen talous on nyt kuralla, HUH HUH tyhmyyttä
saneeraja johtajat sai miljoonaluokan palkkiot poonukset optiot tekemästään elämänsä suurimasta typerimmästä l i k a s i m m a s t a työstään
tehtiin suomen kansasta suuri työttömien armieja kokoomuksen johdolla,
huh huh
nyt varmaan kokoomus on tyytyväinen tekojensa jälkiä katsellessaan , huh huh
-- älyääkö kokoomus ja johtajat vieläkää että koko suomen taloudelliset vaikeudet on YKSIN kokomuksen siunaamien johtajien syytä,
rakenne muutos olisi voitu tehdä aivan keskustelemalla EI TUHOAMALLA työpaikkoja,
kyllä työtätekevä kansa osaaa ajatellla jos JOHTAJAT OSAA OIKEIN PUHUA ja PERUSTELLA miksi palkat pitää jäädyttää ja miksi se on kaikkien etu,
kokoomus johtajineen on YKSIN SYYLLINEN koko suomen tämänhetkisestä talousvaikeuksista,
harmivaan kun SDP erehtyi siunaamaan kokoomuksen touhut,- ...
Oletko harkinnut Pohjois-koreaan muuttamista?
=DW= - viha kytee köyhissä
JOOOOO;
NE johtajien hirmu suuret palkat miljoonineen ne ON palautettava kokonaisuutenaan takasi suomen valtiolle ,
siis kansalle,
korvauksenaa TYPERÄSTÄ ajattelemattomasta suuruuden hullusta politiikasta, ja sen tuomasta kurjuudesta työtätekeville ihmisille.
ON kumma jos kokoomus ei joudu vastuuseen vahingonteosta valtiolle ja kansallemme. - virhe on tapahtunu -
... kirjoitti:
=DW=erittäin paha virhe !
=DW=
onko vaikea katsoa totuutta silmiin ? ... kirjoitti:
=DW=Luulin, että toi möykkääjä asuu jo Pohjois-Koreassa, kun sen bensan käyttöökin säännöstellään.
Rosaliin, eikö se biopolttoaine oo tarkotus tehdä sellunkeiton jämistä, eikä suoraan puusta?- ...
minttupuu kirjoitti:
Luulin, että toi möykkääjä asuu jo Pohjois-Koreassa, kun sen bensan käyttöökin säännöstellään.
Rosaliin, eikö se biopolttoaine oo tarkotus tehdä sellunkeiton jämistä, eikä suoraan puusta?Sivusta.
Jotenkin noin minä olen käsittänyt, Mun mielestä SLP kuitenkin keuhkonnut niin paljon tuosta bioenergiasta viime vuodet, että mulla käsitys, ne kai suunnittelee kans jotain polttovoimaloita, joissa käytettäisiin puuta kivihiilen jne sijasta. Se niinkuin toi bioenergia päällimmäinen vaaliteema kakaroitten ja vanhusten lisäksi. Sitäpaitsi, ennen vaaleja ne iskee sinkkuihin. Luin jonkin uutisen, missä puoluejohto hehkutti asiaa, mutta ne kai säästää sen teeman loppumetreille ennen vaaleja. Sinkkuja suomessa jotain reilu miljoona, kyllä niitten ääniä kannattaa kalastella. Ja aika mahdollista, sinkkujen äänet ratkaisee vaalitulokset.
Näitä metaanijuttuja, tuulivoimaloita, merivoimaakin, ties mitä kehitetään jatkuasti, kyllä sinne puujätteestäkin tuleva energiamateriaali sekaan mahtuu. Ja siinäkohden muakin siis kiinnostaa sellun tulevaisuus, siis muussa käytössä, energia oheistuote. Sitäpaitsi, sellun tekeminen vie energiaa, olisihan oma energia poissa niitten käyttöön tarvittavasta energiasta.
Kandee hokata joka hiton joulu suunnilleen kielletään kansalaisia polttelemasta valoja ja lämmittelemästä saunoja. Tuleehan siitä energiapiikkiä, vaikka lähes kaikki energia kuluukin teollisuudessa, siis puunjalostuksessakin.,
=DW=
- kawe
Hallituksen valtiovarainministeri on nyt SDP.stä ja oli myös edellisen hallituksenkin.
Siis Antti Rinne ja Jutta Urpilainen.
Olihan tuo teksti provo, ei kai kukaan kuvittele, että täällä ihan yksikseen sisäpiirissä raha pyörii, mites ulkomaankauppa, vientituotteet, Venäjän taantuma, Ukrainan kriisin vaikutus, pakolaiset, Maailman talouden vaikutukset, ym..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422561Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101888Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761883Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821338- 651248
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171218TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161078Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901070Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42924- 71923