esi-isiemme usko

torvinokka

Suomessa aina ollut ihmisiä, jotka ovat esi-isiemme uskossa eli uskovat kotoisiin jumaliimme eivätkä mihin arabimaista pakotettuihin pakanauskontoihin, kuten ns. kristinuskoon jne.
Noin 20 vuotta sitten suomalaista muinaisuskontoa elvyttämään perustettiin Suomalaisen Mytologian Seura ry. Seuran toimita on kuitenkin liki akateeminen, mutta sen ohella on toiminut Pyhän Uhrilähteen Katsojat, joka toimii ja järjestää oikean uskon toimintaa ja rituaaleja. Esimerkiksi kevätuhri on vuotuinen suurtapahtuma. Mikael Agricola aikoinaan tästä kirjoitti, että "paljon häpiää tehtiin". Se oli heidän käsityksensä.
Jos olette rehellisesti valmiit palamaan esi-isiemme uskoon, niin ottakaa yhteyttä.
PYV:n puolesta, Risto ja Helinä

10

1554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ogelilainen

      Onko Pyhän Uhrilähteen Katsojilla kotisivuja tai muuta infoa saatavilla ?

      • ogelilainen

        Hakukoneilta (Yahoo, Google) ei löytynyt mitään tietoja Mytologisesta seurasta eikä uhrilähteen katsojista.


    • nimim.

      arabit eivät tietääkseni ole mikään yhtenäinen kansa, enkä muista, että heistä olisi mitään mainintaa raamatussa. jos en ihan väärin muista, niin kysymyksessä on kieliryhmä, vähän samaan tapaan kuin suomalaiset.

    • Nti Kuutamo

      Itse kiinnostuin suomen pakanauskonnoista jo ala-asteella. Luin kaikki kirjat mitä käsiini sain, jotka käsittelivät Ahtia, Hiisiä, Tapiota... Metsissä, joissa ja järvissä on henkiä, olen uskonut niihin koko ikäni. Olen siis jo valmis ottamaan vanhan uskon takaisin.

      • Vaikutat oikein mukavalta ihmiseltä. Toivon sinulle kaikkea hyvää elämässäsi!

        Olisiko sinulla mahdollisesti kirja-suosituksia?

        Kiitos.


    • Jahnekki

      Jos kristinusko tai joku muu monoteistinen uskonto ei olisi aikanaan väkisin ängetty kansamme nuppeihin, niin ehkä nykyään tekisimme vanhoja rituaaleja samaantyyliin kuin japanilaiset nykyäänkin. Bisnesmies ennen työmatkaa voisi tehdä rituaalin Ukolle tms. Kadunkulmissa voisi olla uhrikiviä joihin hankittaisiin helppoja ja halpoja uhrilahjoja. Luultavasti suurelta osin näitä rituaaleja tehtäisiin samalla refleksi-tietoisuudella mitä nykyään lasten iltarukouksia jne.

      Ainoa uhri mitä nykyään annetaan taitaa olla lintulaudalle Tapion kunniaksi, vaikka ei hänen nimeen :)

    • Niin, onko niitä yhteystietoja vai ei olisi hyvä kysymys?

      Toinen kysymykseni koskee tämän seuran akateemisuutta... Kuulostaa pelottavasti siltä, että koko toimintaa johdetaan "ylemmältä ja oikealta" tasolta, samaan aikaan kun "seuraajat" katsovat sivusta ja tottlelevat. Paimen ja lampaat-asetelma. Eli siis vähän kuin kirkko aikoinaan???

      Eikö esi-isiemme usko ollut kaikille? Kaikki olivat tasavertaisia sen edessä, sillä eihän kukaan ole luontoa ja Jumaliamme suurempi.

      Saattaa olla, että sain vain tekstistä väärän kuvan.. älkää siis heti syyttäkö minua, pyydän.
      Toivon, että joku kertoo miten asia on.

      p.s. Ja tiedän kyllä, että muinaisessa Suomessa oli tietty hierarkia yhteisön jäsenten keskuudessa, mutta kirkon otettua korkeimman aseman, he asettuivat kaiken yläpuolelle.
      En tahdo epäillä tämän seuran motiiveja, mutta jos ne ovat puhtaat, toivoisin, että tekstin sisältö ja samalla toiminta selkeytettäisiin.
      Valitettava tosiasia on, että nykyaikana ihmisten omaa uskon käytetään häikäilemättä hyväksi omien tarkoitusperien saavuttamiseksi. Luulen, että kritiikkini on enempi asiallista, sillä sokean seuraamisen jäljet on nähty monesti.

      Kiitos. Ja kaikki kunnia Jumalille, haltioille ja muille, joiden keskuudessa saamme elää sopusoinnussa.

      • Niin, tulinpa miettineeksi asiaa enempi, kunnes tajusin, että kaikenlainen tutkimus aiheesta akateemisesti on hyvin fiksua. ´Tarkoitan, että tuleepa rahoitus ja paremmat mahdollisuudet kaikkeen tutkimiseen.

        Anteeksi, tätä näkökohtaa en ottanut huomioon aiemmassa kirjoituksessani.

        Kiitos.


    • youradhere666

      Kannatan vanhoja uskontoja. Niissä jumalat pistettiin selittämään arkipäiväisiä asioita niinkuin esim. viljan kasvu jne.

      En kuitenkaan usko mihinkään ylempään joten en voi kun pitää peukkuja teille :)

    • Pullaniko

      Hienoa, että tällaisia ryhmiä on olemassa! Vaikka henk. koht. olen asatrun kannattaja, mutta periaatteiltamme taidamme olla aika lähellä toisiamme :) Kristinusko ei mielestäni kuulu Suomeen, mutta ne uskoo ketkä haluaa. Kunhan eivät minulle tuputa uskoaan väkipakolla. En nimittäin vastaa seurauksista ;)
      Mutta lähettäkää vaikka sähköpostia, jos lisää kavereita haluatte :)))

      Hailsa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe