Mikä kirja jouluksi?

täti

Mitä lukevat 11-vuotiaat tytöt? Entä 15-vuotiaat pojat? Haluaisin ostaa joululahjaksi kirjoja tuon ikäisille, mutta olen ihan pihalla siitä, millaisia kirjoja varhaisnuoret nykyään lukevat.

6

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gittla

      Se riippuu paljon lukutottumuksesta. Itse olen lueskellut paljon erilaista fantasiaa tai fantasiaan vivahtavia kirjoja sekä dekkareita jo monta vuotta. Tuokin ikäisenä niitä jo luin innoissani.

      Suosittelen kirjastossa käymistä ja hyllyjen tutkiskelua ihan vain siinä mielessä, että selvität millaisia kirjoja sen ikäisille on suunnattu. Muuta neuvoa en nyt oikein osaa antaa :)

    • Riippuu

      niin nuoresta. Vaikea sanoa esim. tytöstä, kun tänä päivänä monet ei edes lue, mikä on harmi. Meidän sanotaan lähisuvussa niin nuoremmat kuin keski-ikäiset ovat lukeneet fantasiaa, eli kaikki tähän mennessä suomennetut Tulen ja jään laulun kirjat (J. R. R. Martin), johon perustuu Game of Thornes tv-sarja. Tolkienin kirjat on luettu jo aikapäivää ja siippani vissiin viisi kertaa. On ekoja painoksia tuossa hyllyssä, silloin kun kirja tuli Suomeen. Narnian tarinat ovat kivoja. Tietty kaikki Harry Potterit. Nämä on niin vaikeita sanoa, kun ei tunne ihmisiä. Itse olen tosi suruissani sisarusteni muksuista, osa jo aikuisia, kun eivät lue kirjoja. Mitä he menettävätkään siinä. Nytkin odotan innolla aatto-iltaa, kun itse saan kirjalahjan. Se hetki, kun avaa uuden kirjan ja uppoutuu tarinan vietäväksi on niin IHANAA. Tsemppiä kirjojen etsintään.

    • Öyestä

      Ennätystenkirja pojalle.

      • onnea etsintään

        Ennätyskirja.Tylsempää ei ole. (oma mielipide) Isäni on kyllä hankkinut ennätystenkirjoja. Hän on itse niitä saanut lukea, koska muita ei muita ei ole kiinnostanut. (Veljeni taisi saada yhden sellaisen lahjaksi 13v tai jotain) Sain kerran virsikirjan lahjaksi isältäni. :/ Olen kai niin vakava ihminen, etten ole niitä koskaan jaksanut lukea. Se oli mielestäni jopa aika vastenmielinen lahja. Ajatus on kai tärkein........

        Kannatan kuitenkin kirjalahjaa, mutta se ei tosiaan voi olla mikä tahansa kirja. Ihminen pitää tuntea edes jotenkin... Tulipa mieleen, että olen saanut myös Prinsessan päiväkirjat tms nimisen kirjan joskus ehkä 11v lahjaksi.. en koskaan sitäkään lukenut. Vaaleanpunaiset kannet ja kirjan nimi olivat liian luotaantyöntäviä.

        Kerroin tuossa mitä itse ajattelin varhaisnuorena. Ja edelleenkin, olen nyt 19. Jos kirjan ostaa niin ei voi ajatella niin että nyt se varmaan pääsee vauhtiin lukemisessa kun saa oikein oman kirjan lahjaksi. Kirjan pitää olla houkutteleva, varsinkin sellaiselle, joka ei ole paljon lukenut...

        Veljeni luki pienenä harry pottereita, mutta se kausi oli jo... kun elokuvatkin on jo nähty niin ei ehkä kannata niistä aloittaa enää... mutta fantasiakirjat saattaisivat olla hyvä idea.

        Minä en edelleenkään tiedä kirjoista paljonkaan, mutta olen kyllä ajatellut aloittaa taas lukuharrastuksen, kunhan ensin päätän mitä lähtisin kokeilemaan.

        Ala-asteella menin itse ihan oma-aloitteisisti kirjastoon. En tiennyt yhtään mitä lukea mutta luin mm. kaikki Seitsemän tassua ja Penny -kirjat ja Jesse-kirjat, koska olin kiinnostunut koirista ja halusin oman koiran. En nyt sano, että välttämättä noita kannattaa ostaa; ei niitä varmasti edes kaupoissa myydä. Jesse-kirjat olivat jopa omasta mielestäni vähän tylsiä, vaikka luinkin ne kaikki ja päähenkilötkin olivat itseäni muutaman vuoden vanhempia. ( nuorelle se on usein ehkä kiinnostavampaa jos päähenkilö on vähän lukijaa vanhempi)

        Netissä on varmaan paljon tietoa ja kannattaa lukea arvosteluja. Kirjan teeman voi valita vaikka yksinkertaisesti lapsen harrastuksen/kiinnostuksen mukaan. Varsinkin nuoremmalle lapselle. Veikkaan.


        http://lukuneuvoja.blogspot.fi/search/label/nuorelle tytölle

        Löysin tuollaisen sivun kirjaston sivujen kautta jonkin aikaa sitten ja pistin talteen. Siellä on mm. lukuneuvoja nuorelle pojalle, nuorelle tytölle monenlaisia aihealueita aikuisillekin.

        Minä toivoin nuorena kirjalahjaa, vaikken sitä koskaan ikinä ääneen sanonut. En sanonut, koska vanhempani eivät lue mitään ja ajattelin, etteivät he kumminkaan osaa hankkia sopivaa kirjaa (nähdä siihen yhtään vaivaa)....


      • onnea etsintään
        onnea etsintään kirjoitti:

        Ennätyskirja.Tylsempää ei ole. (oma mielipide) Isäni on kyllä hankkinut ennätystenkirjoja. Hän on itse niitä saanut lukea, koska muita ei muita ei ole kiinnostanut. (Veljeni taisi saada yhden sellaisen lahjaksi 13v tai jotain) Sain kerran virsikirjan lahjaksi isältäni. :/ Olen kai niin vakava ihminen, etten ole niitä koskaan jaksanut lukea. Se oli mielestäni jopa aika vastenmielinen lahja. Ajatus on kai tärkein........

        Kannatan kuitenkin kirjalahjaa, mutta se ei tosiaan voi olla mikä tahansa kirja. Ihminen pitää tuntea edes jotenkin... Tulipa mieleen, että olen saanut myös Prinsessan päiväkirjat tms nimisen kirjan joskus ehkä 11v lahjaksi.. en koskaan sitäkään lukenut. Vaaleanpunaiset kannet ja kirjan nimi olivat liian luotaantyöntäviä.

        Kerroin tuossa mitä itse ajattelin varhaisnuorena. Ja edelleenkin, olen nyt 19. Jos kirjan ostaa niin ei voi ajatella niin että nyt se varmaan pääsee vauhtiin lukemisessa kun saa oikein oman kirjan lahjaksi. Kirjan pitää olla houkutteleva, varsinkin sellaiselle, joka ei ole paljon lukenut...

        Veljeni luki pienenä harry pottereita, mutta se kausi oli jo... kun elokuvatkin on jo nähty niin ei ehkä kannata niistä aloittaa enää... mutta fantasiakirjat saattaisivat olla hyvä idea.

        Minä en edelleenkään tiedä kirjoista paljonkaan, mutta olen kyllä ajatellut aloittaa taas lukuharrastuksen, kunhan ensin päätän mitä lähtisin kokeilemaan.

        Ala-asteella menin itse ihan oma-aloitteisisti kirjastoon. En tiennyt yhtään mitä lukea mutta luin mm. kaikki Seitsemän tassua ja Penny -kirjat ja Jesse-kirjat, koska olin kiinnostunut koirista ja halusin oman koiran. En nyt sano, että välttämättä noita kannattaa ostaa; ei niitä varmasti edes kaupoissa myydä. Jesse-kirjat olivat jopa omasta mielestäni vähän tylsiä, vaikka luinkin ne kaikki ja päähenkilötkin olivat itseäni muutaman vuoden vanhempia. ( nuorelle se on usein ehkä kiinnostavampaa jos päähenkilö on vähän lukijaa vanhempi)

        Netissä on varmaan paljon tietoa ja kannattaa lukea arvosteluja. Kirjan teeman voi valita vaikka yksinkertaisesti lapsen harrastuksen/kiinnostuksen mukaan. Varsinkin nuoremmalle lapselle. Veikkaan.


        http://lukuneuvoja.blogspot.fi/search/label/nuorelle tytölle

        Löysin tuollaisen sivun kirjaston sivujen kautta jonkin aikaa sitten ja pistin talteen. Siellä on mm. lukuneuvoja nuorelle pojalle, nuorelle tytölle monenlaisia aihealueita aikuisillekin.

        Minä toivoin nuorena kirjalahjaa, vaikken sitä koskaan ikinä ääneen sanonut. En sanonut, koska vanhempani eivät lue mitään ja ajattelin, etteivät he kumminkaan osaa hankkia sopivaa kirjaa (nähdä siihen yhtään vaivaa)....

        No jestas sentään :0 Jesse-kirjoja julkaistaan edelleen. No kyllä nyt on ollut kirjailijoilla ollut intohimoa kirjasarjansa suhteen! :D

        Seitsemän tassua ja Penny-kirjat olivat kuitenkin suosikkejani. En muistanut, että olin niitä noin monta lukenut, mutta Wikipedian listalta muistan kirjojen nimet ainakin 21kirjaan asti...

        Harmi kun en sitten koskaan etsinyt mitään uutta kirja sarjaa ala-asteen jälkeen. Hassua kun ihan pienenä olin niin aktiivinen lukija mutta sitten kuitenkin tuli "taantuma" yläasteella ja lukiossa :0 Tykkäsin kaikista kirjoista mitä käskettiin lukea mutten itse etsiny sitten mitään.. :/


      • ^^ korjaus
        onnea etsintään kirjoitti:

        Ennätyskirja.Tylsempää ei ole. (oma mielipide) Isäni on kyllä hankkinut ennätystenkirjoja. Hän on itse niitä saanut lukea, koska muita ei muita ei ole kiinnostanut. (Veljeni taisi saada yhden sellaisen lahjaksi 13v tai jotain) Sain kerran virsikirjan lahjaksi isältäni. :/ Olen kai niin vakava ihminen, etten ole niitä koskaan jaksanut lukea. Se oli mielestäni jopa aika vastenmielinen lahja. Ajatus on kai tärkein........

        Kannatan kuitenkin kirjalahjaa, mutta se ei tosiaan voi olla mikä tahansa kirja. Ihminen pitää tuntea edes jotenkin... Tulipa mieleen, että olen saanut myös Prinsessan päiväkirjat tms nimisen kirjan joskus ehkä 11v lahjaksi.. en koskaan sitäkään lukenut. Vaaleanpunaiset kannet ja kirjan nimi olivat liian luotaantyöntäviä.

        Kerroin tuossa mitä itse ajattelin varhaisnuorena. Ja edelleenkin, olen nyt 19. Jos kirjan ostaa niin ei voi ajatella niin että nyt se varmaan pääsee vauhtiin lukemisessa kun saa oikein oman kirjan lahjaksi. Kirjan pitää olla houkutteleva, varsinkin sellaiselle, joka ei ole paljon lukenut...

        Veljeni luki pienenä harry pottereita, mutta se kausi oli jo... kun elokuvatkin on jo nähty niin ei ehkä kannata niistä aloittaa enää... mutta fantasiakirjat saattaisivat olla hyvä idea.

        Minä en edelleenkään tiedä kirjoista paljonkaan, mutta olen kyllä ajatellut aloittaa taas lukuharrastuksen, kunhan ensin päätän mitä lähtisin kokeilemaan.

        Ala-asteella menin itse ihan oma-aloitteisisti kirjastoon. En tiennyt yhtään mitä lukea mutta luin mm. kaikki Seitsemän tassua ja Penny -kirjat ja Jesse-kirjat, koska olin kiinnostunut koirista ja halusin oman koiran. En nyt sano, että välttämättä noita kannattaa ostaa; ei niitä varmasti edes kaupoissa myydä. Jesse-kirjat olivat jopa omasta mielestäni vähän tylsiä, vaikka luinkin ne kaikki ja päähenkilötkin olivat itseäni muutaman vuoden vanhempia. ( nuorelle se on usein ehkä kiinnostavampaa jos päähenkilö on vähän lukijaa vanhempi)

        Netissä on varmaan paljon tietoa ja kannattaa lukea arvosteluja. Kirjan teeman voi valita vaikka yksinkertaisesti lapsen harrastuksen/kiinnostuksen mukaan. Varsinkin nuoremmalle lapselle. Veikkaan.


        http://lukuneuvoja.blogspot.fi/search/label/nuorelle tytölle

        Löysin tuollaisen sivun kirjaston sivujen kautta jonkin aikaa sitten ja pistin talteen. Siellä on mm. lukuneuvoja nuorelle pojalle, nuorelle tytölle monenlaisia aihealueita aikuisillekin.

        Minä toivoin nuorena kirjalahjaa, vaikken sitä koskaan ikinä ääneen sanonut. En sanonut, koska vanhempani eivät lue mitään ja ajattelin, etteivät he kumminkaan osaa hankkia sopivaa kirjaa (nähdä siihen yhtään vaivaa)....

        Luin omaa viestiäni uudelleen. Piti kirjoittaa vitsikirja, ei virsikirja :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2090
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1783
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1654
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1586
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1475
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1336
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      95
      1283
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe