Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Huolestunut äiti, yöunet menneet tyttären takia.

äitsykkä

Tiedän, että tämä on matkailupalsta, mutta kun luin aikaisempia kirjoituksia gambialaisten kanssa avioliittoon menneistä, niin rohkenen kertoa asiani täällä.
22v tyttäreni palasi ystävättärensä kanssa Gambian matkalta ja laukaisi varsinaisen pommin, oli mennyt naimisiin gambialaisen miehen kanssa. Mitään aikeistaan ei ollut edes vihjaillut aiemmin. Oli käynyt monet kerrat lomillaan siellä, mutta mitään tällaista en osannut aavistaa.
Hän kertoi, että avioliitto pitäisi rekisteröidä Suomessa, mutta eihän hänellä opiskelijana, vielä kolme vuotta jäljellä, ole sellaisia rahoja. Vihjaillen otti asian esille, ja että jos minä hänelle lainaisin...itse olen juuri vaihtanut alaa, kouluttaudun uuteen ammattiin ja minullakin raha tiukilla.
Mitä mahdollisia sanktioita hänelle tulee, jos ei avioliittoa rekisteröi täällä? En ole valmis mihinkään kustannuksiin asiassa, hän joutuu nyt itse vastaamaan seurauksistaan. Mies ei ole tulossa Suomeen kuitenkaan, vakituinen työpaikka pankissa. Voi että oli ajattelematon teko tuo naimisiin meno, mutta täysi-ikäinen tekee mitä tekee, ei voi mitään.

22

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töttöröö

      Älä missään tapauksessa anna latin latia tyttärellesi. Gambiassa avioliitto on pelkkä muodollisuus eikä sido miestä mihinkään niin ei naistakaan paitsi mieheen jota joutuu elättämään

      • äitsykkä

        Kiitos kommentistasi. Olemme tulleet mieheni kanssa siihen tulokseen, että tyttären on nyt selvitettävä asiansa itse, rahallista apua emme anna. Hän käy opiskelujensa ohella töissä, niin kai sitten säästettyään tarpeeksi, saa avioliittonsa rekisteröityä. Ja jos jotain ongelmia täällä tulee tuon asian tiimoilta, niin hänen on niistä myös vastattava. Elämä opettaa, niinhän sitä sanotaan.


    • Sunne

      Aviolittoa ei ole pakko rekisteröidä täällä, vain jos aikoo hakea puolisolle oleskelulupaa. Rekisteröintiin liittyvät kulut noin 700,00.

      • majleen

        Nimimerkki " Sunne ", avioliittoa suunnittelevana olen tutkinut tuota avioliiton rekisteröintiä Suomessa ja löytänyt vain tekstiä, että suomen kansalainen on velvollinen ilmoittamaan ulkomailla solmimastaan avioliitosta. Pitääkseen maistraatin tiedot ajan tasalla. Tuleva puoliso ei ole muuttamassa Suomeen. Mikä nyt sitten lienee oikea tie. Mistä sait tiedon tuosta rekisteröinnistä, että ei olisi pakollinen?
        Anteeksi, jos teksti jotenkin " outo ", kotikieli on ruotsi.


      • Sunne
        majleen kirjoitti:

        Nimimerkki " Sunne ", avioliittoa suunnittelevana olen tutkinut tuota avioliiton rekisteröintiä Suomessa ja löytänyt vain tekstiä, että suomen kansalainen on velvollinen ilmoittamaan ulkomailla solmimastaan avioliitosta. Pitääkseen maistraatin tiedot ajan tasalla. Tuleva puoliso ei ole muuttamassa Suomeen. Mikä nyt sitten lienee oikea tie. Mistä sait tiedon tuosta rekisteröinnistä, että ei olisi pakollinen?
        Anteeksi, jos teksti jotenkin " outo ", kotikieli on ruotsi.

        Niinhän se menee, mutta ulkomailla solmitun avioliiton todistus pitää ensin legalisoida maan asioita hoitavassa lähetystössä. Gambian asioita hoitaa Abujan lähetystö Nigeriassa, joka ei legalisoi dokumenttia ennenkuin oikeaksi todistutat sen paikallisessa lakitoimistossa ja hinta n. 600,00/dokumentti. Maailman muissa lähetystöissämme kustannus on postikulut 10,00. Hallintolaki edellyttää, että kansalaiset saavat hallinnon palvelut varallisuus- tai tulotasoon katsomatta. Minulle tuo kustannus on periaatekysymys ja siksi en ole siihen hommaan lähtenyt. Olen toki todistusta maistraattin tarjonnut, mutta jos ei niineen kelpaa, niin olkoon :)


      • putipati
        Sunne kirjoitti:

        Niinhän se menee, mutta ulkomailla solmitun avioliiton todistus pitää ensin legalisoida maan asioita hoitavassa lähetystössä. Gambian asioita hoitaa Abujan lähetystö Nigeriassa, joka ei legalisoi dokumenttia ennenkuin oikeaksi todistutat sen paikallisessa lakitoimistossa ja hinta n. 600,00/dokumentti. Maailman muissa lähetystöissämme kustannus on postikulut 10,00. Hallintolaki edellyttää, että kansalaiset saavat hallinnon palvelut varallisuus- tai tulotasoon katsomatta. Minulle tuo kustannus on periaatekysymys ja siksi en ole siihen hommaan lähtenyt. Olen toki todistusta maistraattin tarjonnut, mutta jos ei niineen kelpaa, niin olkoon :)

        Kyllä minä nyt suuresti ihmettelen noita maksuja? Ovatko ne jotain uutta? Vielä vuonna 2008 riitti, kun suoraan Banjulin vihkivirastosta pyörähti vihkitodistuksen kanssa rekisteröintivirastossa, leiman sai kädenkäänteessä (en muista, maksoiko leimauttaminen siellä jotain, mutta ei ainakaan paljon). Kotomaassa olisi voinut jättää rekisteröimättä, kun ei ukkoa kerran ollut tarkoitus suomeen rahdata, mutta kun paprut kävi maistraatissa leimauttamassa (rekisteröinti), niin maksoi muutaman euron. Ei ollut avioliiton virallistamisessa muita kuluja.


      • Sunne
        putipati kirjoitti:

        Kyllä minä nyt suuresti ihmettelen noita maksuja? Ovatko ne jotain uutta? Vielä vuonna 2008 riitti, kun suoraan Banjulin vihkivirastosta pyörähti vihkitodistuksen kanssa rekisteröintivirastossa, leiman sai kädenkäänteessä (en muista, maksoiko leimauttaminen siellä jotain, mutta ei ainakaan paljon). Kotomaassa olisi voinut jättää rekisteröimättä, kun ei ukkoa kerran ollut tarkoitus suomeen rahdata, mutta kun paprut kävi maistraatissa leimauttamassa (rekisteröinti), niin maksoi muutaman euron. Ei ollut avioliiton virallistamisessa muita kuluja.

        Tuo oikeaksitodistamis juttu on ollut ehkä muutaman vuoden. Veikkaan, että jollain "sisäpiiriläisellä" siellä on osuus ko. lakifirmasta ja kääräisee hyvät rahat kun saatu ujutettua vaatimuksiin tuo lakitoimisto kuvio. Ei dokumentin allekirjoittajien aseman selvittelypuhelu Nigeriasta Gambiaan todellakaan maksa satoja euroja, jos edes vaivautuvat soittamaan :) lähetystöhän luottaa niiden ilmoituksiin asiakirjojen aitoudesta sokeasti.


    • äijänköriläs

      Gambialainen avioliitto on aivan yhtä tyhjän kanssa. Tyttäresi voi täällä aivan hyvin esittäytyä naimattomana eikä koira perään hauku.

      Ainoa joka ulvoo on se pyöreäsilmäinen rastabumsteri ja sekin vinkuu ainoastaan rahaa.

      • valitettavasti..

        mutta jos tuosta jää kiinni, niin moniavioisuus on suomen lain mukaan rikos, josta voidaan tuomita 5v. vankeutta.


      • jatkoa..
        valitettavasti.. kirjoitti:

        mutta jos tuosta jää kiinni, niin moniavioisuus on suomen lain mukaan rikos, josta voidaan tuomita 5v. vankeutta.

        siis jos menee suomessa toisiin naimisiin, ja on jo naimisissa gambiassa. jos elää sinkkuna, niin gambian avioliitto on yks hailee..


    • Pottuvarvas1983

      Ahh ihana rakkaustarina.. Toivottavasti sotaveteraanit kiittävät. Piloille hemmoteltu valkoihoinen tyttö tuhlaa yhteiskunnan ja vanhempiensa rahoja ulkomaan matkoihin. samalla etsii itsensäkaltaisia Loisioita suomeen. Kyllä taas opinto tuet ja työttömyys tuet on menneet oikeille ihmisille maailman matkaajien lompakkoon. ahh kiitos tästä rakkaus tarinasta. Uskon että kyseinen rakkaus on sitä aitoa. Siinä penis on työntyny vaginaan, toivotaan että tuliaisina ei ole HIV tai AIDS.

      AAMEN!

    • Tsemppiä

      Äitsykkä, varmaan jo huomasitkin että saattoi olla erehdys tällä palstalle asiastasi kertoa. Tyttäresi on täysi ikäinen, toivotan onnea hänen valitsemalleen tielle. Toivon myös että pääset tutustumaan vävyysi ja luomaan hyvät perhesuhteet. Voit tulla vielä hämmästymään positiivisesti tyttäresi valinnasta.

      • äitsykkä

        Kiitos Sunne ja Tsemppiä! Kyllä aavistelin, että voi tulla vaikka minkälaisia kommentteja, mutta eipä haittaa. Täytynee tosiaan tutustua vävyyn, ei voi tietää, jos vaikka onkin ihan kunnollinen mies, kaikki vain tuli niin yllätyksenä. Olenkin ajatellut tehdä minäkin yllätyksen ja matkustaa huhtikuussa katsastamaan miehen ja tämä sitten kenenkään tietämättä. Toki mieheni tietenkin tietää aikeeni ja lupasi kustantaa minulle matkan synttärilahjaksi. Vävyn työpaikka on tiedossani, joten enköhän hänet sieltä löydä. Onhan tämä vähän hullu idea, ehkä, mutta miksei sitä joskus voi tehdä jotain hulluakin, tiedä vaikka miten hauska matka siitä tulee, tai sitten ei, se jää nähtäväksi.


      • vonkapatukka
        äitsykkä kirjoitti:

        Kiitos Sunne ja Tsemppiä! Kyllä aavistelin, että voi tulla vaikka minkälaisia kommentteja, mutta eipä haittaa. Täytynee tosiaan tutustua vävyyn, ei voi tietää, jos vaikka onkin ihan kunnollinen mies, kaikki vain tuli niin yllätyksenä. Olenkin ajatellut tehdä minäkin yllätyksen ja matkustaa huhtikuussa katsastamaan miehen ja tämä sitten kenenkään tietämättä. Toki mieheni tietenkin tietää aikeeni ja lupasi kustantaa minulle matkan synttärilahjaksi. Vävyn työpaikka on tiedossani, joten enköhän hänet sieltä löydä. Onhan tämä vähän hullu idea, ehkä, mutta miksei sitä joskus voi tehdä jotain hulluakin, tiedä vaikka miten hauska matka siitä tulee, tai sitten ei, se jää nähtäväksi.

        Mitä pahaa siinä onettä musta vonkapatukka haluaa itselleen parempaa elämää?


      • no further comments
        äitsykkä kirjoitti:

        Kiitos Sunne ja Tsemppiä! Kyllä aavistelin, että voi tulla vaikka minkälaisia kommentteja, mutta eipä haittaa. Täytynee tosiaan tutustua vävyyn, ei voi tietää, jos vaikka onkin ihan kunnollinen mies, kaikki vain tuli niin yllätyksenä. Olenkin ajatellut tehdä minäkin yllätyksen ja matkustaa huhtikuussa katsastamaan miehen ja tämä sitten kenenkään tietämättä. Toki mieheni tietenkin tietää aikeeni ja lupasi kustantaa minulle matkan synttärilahjaksi. Vävyn työpaikka on tiedossani, joten enköhän hänet sieltä löydä. Onhan tämä vähän hullu idea, ehkä, mutta miksei sitä joskus voi tehdä jotain hulluakin, tiedä vaikka miten hauska matka siitä tulee, tai sitten ei, se jää nähtäväksi.

        Afrikkalaiseen kulttuuriin kuuluu että tulevan vaimon vanhemmat tavataan ennen naimisiin menoa.

        Juu, varmasti kunnollinen mies... No, katso ja tutustu.


      • merikke
        no further comments kirjoitti:

        Afrikkalaiseen kulttuuriin kuuluu että tulevan vaimon vanhemmat tavataan ennen naimisiin menoa.

        Juu, varmasti kunnollinen mies... No, katso ja tutustu.

        Menin naimisiin Gambiassa vuosi sitten. Mieheni ei tietenkään päässyt vierailulle Suomeen, kun ei turistiviisumia saatu ja vanhempani eivät terveydellisistä syistä pystyneet matkustamaan Gambiaan. Ei siinä pystytty kulttuurillisia tapoja noudattamaan, että tällainen tapaus meillä. Emme asu Suomessa, eikä aikomustakaan tulevaisuudessa.


      • LOISTA PÄÄTÖS
        merikke kirjoitti:

        Menin naimisiin Gambiassa vuosi sitten. Mieheni ei tietenkään päässyt vierailulle Suomeen, kun ei turistiviisumia saatu ja vanhempani eivät terveydellisistä syistä pystyneet matkustamaan Gambiaan. Ei siinä pystytty kulttuurillisia tapoja noudattamaan, että tällainen tapaus meillä. Emme asu Suomessa, eikä aikomustakaan tulevaisuudessa.

        Emme asu Suomessa, eikä aikomustakaan tulevaisuudessa.

        -aivan mahtava ratkaisu.
        -länsi afrikassa miehen on tapana antaa aamulla päivän ruokaraha vaimokkeelle.
        -leikkaa visa , anna käteiset orpokotiin ja katso puolivuotta, heh, senkin seksituristi mokoma.


      • vävy kyllä antaa sul
        äitsykkä kirjoitti:

        Kiitos Sunne ja Tsemppiä! Kyllä aavistelin, että voi tulla vaikka minkälaisia kommentteja, mutta eipä haittaa. Täytynee tosiaan tutustua vävyyn, ei voi tietää, jos vaikka onkin ihan kunnollinen mies, kaikki vain tuli niin yllätyksenä. Olenkin ajatellut tehdä minäkin yllätyksen ja matkustaa huhtikuussa katsastamaan miehen ja tämä sitten kenenkään tietämättä. Toki mieheni tietenkin tietää aikeeni ja lupasi kustantaa minulle matkan synttärilahjaksi. Vävyn työpaikka on tiedossani, joten enköhän hänet sieltä löydä. Onhan tämä vähän hullu idea, ehkä, mutta miksei sitä joskus voi tehdä jotain hulluakin, tiedä vaikka miten hauska matka siitä tulee, tai sitten ei, se jää nähtäväksi.

        Leiki humalaista ja paljonkäteistä matkassa ja katso onko illanmittaa
        vävypojan kätönen haarojesi välissä, siitä tytölle kertomista.
        -kierompi ottaa serkunsa suo varten ja itse väistää vasemmalle.
        -jos tyttösi on niitä pullukoita niin olla rauhassa siellä, lähetät vähän rahaa välillä.


    • k o kenut

      Älä äiti-rukka anna tyttäres tulla huijatuksi,tunnen Gambian ja rehellinen sikäläinen,...Löydät helpommin lentävän hevosen...Olen yksi huijatuista ja tunnen heitä siellä kuin myös täällä. Jos tyttös saa miehen tänne,hän ottaa kontaktit täällä asuviin sikäiläisiin ja se on siinä.. Heillä on aikomus päästä tänne keinolla millä hyvänsä ja avio on siihen avain,piste.

      • tamthi

        Avioliittoni on lähes kolme vuotta sitten solmittu Gambiassa. Mies ei ole tulossa Suomeen, eikä pääsisikään, kun ei avioliittoa ole rekisteröity Suomessa. Eikä aiota rekisteröidäkään, kun itsekin asun suurimman osan vuodesta siellä. Tuollaisia älyttömiä maksuja, kuin nigerialainen lakitoimisto vaatii, ei makseta taatusti, olkoon sitten niin, että olen Suomessa naimaton ja Gambiassa avioliitossa. Tähän saakka ei ole tullut minkäänmoisia ongelmia rekisteröimättömyydestä.


    • muöhäistänyt

      Olisit vahtinut tyttäresi syömistä lapsena ja teini-iässä, suht normaalipainoisena hänelläkin olisi ollut mahdollisuus saada mies sivistyneestä maailmasta.

    • Tsemppiä

      Ei voi kuin ihmetellä miten rumasti täällä puhutaan ihmisistä, mustista ja valkoisista. Minkähänlaiset ihmiset käyttäytyy näin ja miksi? Minkälaisten gambialaisten kanssa olette ollut tekemisissä vai oletteko olleet ollenkaan? Ja jos itse olette tuollaisia, minkälaisia oletatte muiden olevan teitä kohtaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe