Vaihteenvalitsin

Job

Eli kyseesssä on -00 1.6 Focus, jonka vaihdekeppi ei palaudu vasemmalta keskelle, kun vaihtaa vapaalle vaan jää ykkös- ja kakkosvaihteen väliin. Oikealta kyllä palautuu moitteettomasti.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Minkä laisesta remontista mahtaa olla kyse, joutuuko esim. vaihdelaatikon avaamaan?

8

4960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poikki

      Kepin jousi on poikki toiselta puolen. Eli kepin juuressa pitäisi olla 2 palautusjousta ja ehkä toinen noista on nyt poikki...

      • Job

        tutkia asiaa. Kiitos pikaisesta vastaksesta!


      • Simon
        Job kirjoitti:

        tutkia asiaa. Kiitos pikaisesta vastaksesta!

        Hei,

        Itsellä oli ihan sama ongelma kesällä ja löysin siihen jostain netistä englanniksi ohjeet kuinka vaihtaa se jousi. Siellä on muuten yksi jousi.

        Noin 5-10 minuutin operaatio. Itse vaihdoin kaverin kanssa. Kaverin on hyvä olla mukana hieman jeesaamassa ja valoa näyttämässä.

        Eli mitä tarvit.
        - ISO tähtipääruuvari. Itselläni ei ollut niin isoa, niin jouduin ostamaan.
        - uusi jousi ford liikkeestä noin 5€

        Sitten vain siitä vaihdekepin ympäriltä saa nostamalla ylös sen muovikehyksen johon on kiinnitetty se vaihdekepin rungossa oleva nahka.
        Nostat sitä kehystä sen verran että saat perslämmittimien nappeihin menevät johtoliittimet irti. Nyt voit nostaa koko kehyksen hieman kauemmas tai ottaa koko kepistä irti.

        Sitten näet 2 tai 3 isoa tähtipääruuvia.
        Ruuvaa ne irti ja lähtee samalla eräänlainen kansi vaihdekepin akseliin. Irroita vaihdekepistä ne pienet raudat jotka lähtevät alaviistosti konehuoneeseen (jotka vaihtavat vaihdetta).

        Sitten kun hieman varovasti liikuttelet vaihdekeppiä niin näet miten jousi on ollut kiinni tai missä se yleensäkin on.

        Otat vaihdekepin irti ja vanhan jousen. Katso tarkkaan miten päin jousi on. Siinä on 2 päätä siinä jousessa ja toisessa on lenkki. mikäli lenkkiä ei näy, niin juuri se lenkkipää on murtunut poikki. Jompi kumpi pää on murtunut. Huomioi siis tarkkaan kummin päin jousi on ollut. Ja mitä vasten se on nojannut.

        Sitten vaan uusi jousi vaihdekeppiin ja keppi paikalle käänteisessä järjestyksessä.
        Asettaminen onkin hieman hankalampaa. Tässä tarvin kaverin apua että saatiin loksahtamaan jousi ja keppi paikalleen oikein kunnolla.

        Toivottavasti ei mitään unohtunut, kun koitin muistin perusteella neuvoa. Mutta tosiaan ei kannata maksaa huollolle tuosta about 70-150e kun ne tekee sen 5 minuutissa.

        Itse vaihdoin sen kaverin kanssa ford liikkeen pihassa :D sanoin niille jousta ostaessani että vaihdan sen tuossa teidän parkkiksella ja jos ei onnistu niin sitten varaan ajan :D


      • Simon
        Simon kirjoitti:

        Hei,

        Itsellä oli ihan sama ongelma kesällä ja löysin siihen jostain netistä englanniksi ohjeet kuinka vaihtaa se jousi. Siellä on muuten yksi jousi.

        Noin 5-10 minuutin operaatio. Itse vaihdoin kaverin kanssa. Kaverin on hyvä olla mukana hieman jeesaamassa ja valoa näyttämässä.

        Eli mitä tarvit.
        - ISO tähtipääruuvari. Itselläni ei ollut niin isoa, niin jouduin ostamaan.
        - uusi jousi ford liikkeestä noin 5€

        Sitten vain siitä vaihdekepin ympäriltä saa nostamalla ylös sen muovikehyksen johon on kiinnitetty se vaihdekepin rungossa oleva nahka.
        Nostat sitä kehystä sen verran että saat perslämmittimien nappeihin menevät johtoliittimet irti. Nyt voit nostaa koko kehyksen hieman kauemmas tai ottaa koko kepistä irti.

        Sitten näet 2 tai 3 isoa tähtipääruuvia.
        Ruuvaa ne irti ja lähtee samalla eräänlainen kansi vaihdekepin akseliin. Irroita vaihdekepistä ne pienet raudat jotka lähtevät alaviistosti konehuoneeseen (jotka vaihtavat vaihdetta).

        Sitten kun hieman varovasti liikuttelet vaihdekeppiä niin näet miten jousi on ollut kiinni tai missä se yleensäkin on.

        Otat vaihdekepin irti ja vanhan jousen. Katso tarkkaan miten päin jousi on. Siinä on 2 päätä siinä jousessa ja toisessa on lenkki. mikäli lenkkiä ei näy, niin juuri se lenkkipää on murtunut poikki. Jompi kumpi pää on murtunut. Huomioi siis tarkkaan kummin päin jousi on ollut. Ja mitä vasten se on nojannut.

        Sitten vaan uusi jousi vaihdekeppiin ja keppi paikalle käänteisessä järjestyksessä.
        Asettaminen onkin hieman hankalampaa. Tässä tarvin kaverin apua että saatiin loksahtamaan jousi ja keppi paikalleen oikein kunnolla.

        Toivottavasti ei mitään unohtunut, kun koitin muistin perusteella neuvoa. Mutta tosiaan ei kannata maksaa huollolle tuosta about 70-150e kun ne tekee sen 5 minuutissa.

        Itse vaihdoin sen kaverin kanssa ford liikkeen pihassa :D sanoin niille jousta ostaessani että vaihdan sen tuossa teidän parkkiksella ja jos ei onnistu niin sitten varaan ajan :D

        unohtui mainita, että etsi se mustunut jousen pää sieltä vaihdekepin kuopasta tai mihin ikinä on mennytkin, ettei se jää jumittamaan jossain vaiheessa vaihdekeppiä.


      • Job
        Simon kirjoitti:

        unohtui mainita, että etsi se mustunut jousen pää sieltä vaihdekepin kuopasta tai mihin ikinä on mennytkin, ettei se jää jumittamaan jossain vaiheessa vaihdekeppiä.

        tarkoista ohjeista ja nyt vaan vaihtamaan jousta!!!


    • vaikuta

      mihinkään !!!!!!!

    • Anonyymi

      focus mk1 -99 vqihteet katosi onko laatikosta johtuva vika

      • Anonyymi

        Myöhässä oleva vastaus, mutta muiden avuksi:
        - halvin/"helpoin" mahdollinen syy on vaihteistovaijerin/vaijerien irtoaminen vaihdelaatikosta (vaijerit Suomesta 100€, Virosta tilattuna 25€).
        -hyvällä tuurilla, vain irronneet (vaihdelaatikon ja moottorin tuenta, jonka tarkoitus on vaimentaa moottoriin ja vaihteistoon kohdistuvaa tärinää, kuluu ja rikkoutuu ajansaatossa) tärinän takia ja voi päästä pelkästään nämä kiinnittämällä uudestaan.
        - Vaihdelaatikon vaijerien kiinnitys löytyy kuskin puolella konehuoneessa, johon pääsee helpoiten käsiksi makuulta (auto, hyvin tuettuna), eikä välttämättä tarvitse edes nostaa autoa. Irrotat yhden muovisen mustan luukun, joka on n 6 eri nostettavalla kiinteällä kiinnikkeellä. Kannattaa ottaa kuva ja kokeilla hellästi mihin aikaan on klappia/mihin päin mikäkin vaijeri liikkuu, jonka jölkeen voit verratta videoihin, joihin vertaat, miten pitäisi liikkua.

        Suht. Yksinkertainen homma, mihin ohjeita löytyy youtubesta englanniksi, sekä focusfanatics ja siomalaisilta ford-foorumeilta.
        - itsellä johtui liukutapin kiertymisestä irti (toinen vaihdevaijeri kiinnittyy tähän.

        Toivottavasti edes jollekin tästä hyötyä :D.

        T
        Foorttimiäs


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      76
      5245
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      66
      4663
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      125
      4601
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      338
      1937
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      87
      1582
    6. 92
      1514
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      257
      1476
    8. 335
      1145
    9. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      200
      991
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      52
      943
    Aihe