Timo Kaunonen ampui museoautoilijoita jalkaan

Homo mobilis

Ehdottamalla mueoautoiän nostamista 40 vuoteen.
Seurauksena on ettei museautoja enää synny.
Romudirektiivi ja korkea museoautoikä johtaa siihen että aihiot paalataan.
Jokin muu ratkaisu on keksittävä.

Jo nyt tilanne on se että rahvas ei säilyttele edes museoikää lähestyviä.
Puhumattakaan romutuspalkkioista.

Kaiken lisäksi kuuluu jo uhkaavaa rytinää seisovien autojen suuresta määrästä.
Joku viherpipertäjä keksii että seisovat autot on pakkoluovutettava paalaukseen.

33

1388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaunainen

      Kaunonen voisi miettiä onko ihan oikeassa paikassa.

    • harrastaja minäkin

      Timo on vanha mies ja jäämässä eläkkeelle puheenjohtajan hommista,siis vanha pussihousu joka valitettavasti pudonnut ajasta ja kelkasta siinämielessä että koko mopilistitouhu on kovasti ukkoontunutta ja kuolevaa kansanperinnettä mikäli ajattelemme että museoautoiksi kelpuutetaan vain ja ainoastaan niitä kantteja ja max 60-lukuisia autoja-mopoja kuin moottoripyöriä ym.
      Ihmiselle joka on syntynyt 80-tai 90-luvulla moiset antiikkihärpäkkeet ei yleensä kiinnosta koska ne ei kuulu heidän nuoruuteensa ja ihannekulkineisiin joita hommattaisiin myöhemmin harrasteeksi.
      Poikkeuksia aina on,pääosin näin kumminkin.
      Nuo 80-luvun loppupuolen saati nyt uudemmat autot rupeavat olemaan rakenteellisesti hankalia ylläpitää,tietokoneet-ruiskut ym nykyhärpäkkeet kansanautoihinkin,puhumattakaan että sisustukset sekä ulkokuoret muovia täynnä eivätkä enää millääntavoin helppoja pideltäviä vanhoina.
      Eiköhän kansanautot harrasteena jääne muutenkin noihin 80-lukuisiin käytännön syistä.
      Poikkeuksia tietysti on ja niitä luksuskärryjä tietty säilötään mutta arvaatteko mitä niiden laittelu maksaa???
      Ikärajan jäädyttämistä tuonne 80-luvulle voisi ajatella,näyttävätkin enempi museoautoilta vielä,uudemmat ei.
      Moottoripyörät hankalampi juttu koska muoviluodit eivät juuri kehittyneet tai sen kummemman näköisiä nykyäänkään ja pilahintaan löytyy ulkomailta uudenveroisia 80-luvun prätkiä joita voi hyvinkin pitää kesällä käyttöpyöränä.

      • Hehkutamme 1 min

        Aika osuvasti sanottu tämä viimeisin kommentti=)
        Komppaan ja lisäisin vielä että kanttien hinnat kuten haluttavuus ovat romahtaneet ja niitä on kuolinpesistä tyrkyllä yhä tihenevään tahtiin...
        Ainahan pyytää voi kymmeniä tuhansia entisöidystä "Fordista"ym mutta vaihtaako se omistajaa?Ei!
        Niillä ei nykyliikenteeseen passaa mennä,ovat totaalisia tientukkoja ja enempi sivuteiden pöristimiä ketä kiinnostaa moiset enää...hyvin harvoja.
        Niiden nykyomistajat kun ikämiehiä ja ajot on ajettu... enää sitä viimeistä odotetaan.
        Eipä 40- tai 50-lukuisiakaan liikenteessä näy,muutama siipijenkki joskus.
        50-luvun kansanautot Euroopasta ovat todella aneemisia kulkineita ja tientukkeita.
        60-lukuisia jo näkee kuten niitä 70-lukuisiakin koska ovat vielä mielenkiintoisia ulkoisesti,sisätiloiltaan kuin teknisesti ja jo suht nykyaikaisia eli niillä voi jopa ajaa liikenteessä ken raaskii nykyliikenteen rytmiin ja kaaokseen viedä pääteille tai kaupunkeihin, mutta kumminin.
        Sivu ja pikkuteille nautiskeluun oivia pelejä=)
        Kuka sitten museokuntoisen vanhan autonsa ottaa tai edes viitsii ajatella ottavansa käyttöautoksi?
        Eipä moni ja ne kuplat ja DX Corollat on menneen talven lumia jos edullisesti moisen priiman haluat.
        Mikäli taas suksiboximersut tms ajatuksissa niin moniko tosissaan haluaa antiikkisen sepelimyllydieselin jolla ajattu 500 tuhatta ja käytännössä loppu.
        Saksastakaan noin vanhoja ja hyviä ei enää löydy ja iso vaiva eli jos joku todella niin sinnikäs että 30-40 vuotta vanha,siis vanha kaikinpuolin,kiinnostaa käyttöautona vain halpuudellaan,siitä vaan,kokeilkaa kadehtijat!


    • Siitä vaan,Do It

      Siitä vaan hommaamaan vanha auto tai muu moottoroitu ajopeli joka museoikäinen tai jopa jo kilvitettykin semmoiseksi.
      Laittelet sen kuntoon ja kutsut/varaat ajan MR tarkastukseen niin pääset nautiskelemaan halvalla ajosta.
      Se on sitten toinen asia onko esim vaimo tai jälkikasvu halukkaita ottamaan tuon käyttikseksi ja tosiaan itse osattava korjata,muuten ei lyö leiville.
      Onhan se tietty parempi ratkaisu kuin kävellä tai olla ilman autoa jos asuu Helsingin ulkopuolella(niitäkin jopa löytyy!!)
      Jos Timoa moinen nyppii ja ajattelee jonkun väärinkäyttävän oikein nautiskelevan halpuudesta niin kyllä jostain tingitäänkin eikä tasan tarkkaan onnistu huolettomana käyttöautona kesää talvea oli merkki mikä tahansa.

      • Ratsunin roju

        Kyllä museoautojen ikää siis sitä että auton saa museoitua on nostettava. Nykyään tienpäällä on näitä "museoautoja" vaikka kuinka paljon ja autot ovat jo varsin nykyaikaisia eivätkä eroa tuolla tien päällä millään tavoin vanhoiksi.
        40 v on mielestäni liian vähän että sieltä museoautojen seasta saadaan pois 100A Datsunit Volvo140-142-144 ym tavalliset autot. Museoauton pitää erottua selvästi liikenteessä vanhalta näyttävänä.


      • Amatzonin volovo
        Ratsunin roju kirjoitti:

        Kyllä museoautojen ikää siis sitä että auton saa museoitua on nostettava. Nykyään tienpäällä on näitä "museoautoja" vaikka kuinka paljon ja autot ovat jo varsin nykyaikaisia eivätkä eroa tuolla tien päällä millään tavoin vanhoiksi.
        40 v on mielestäni liian vähän että sieltä museoautojen seasta saadaan pois 100A Datsunit Volvo140-142-144 ym tavalliset autot. Museoauton pitää erottua selvästi liikenteessä vanhalta näyttävänä.

        Ihan hauska provo!


      • Ratsunin roju kirjoitti:

        Kyllä museoautojen ikää siis sitä että auton saa museoitua on nostettava. Nykyään tienpäällä on näitä "museoautoja" vaikka kuinka paljon ja autot ovat jo varsin nykyaikaisia eivätkä eroa tuolla tien päällä millään tavoin vanhoiksi.
        40 v on mielestäni liian vähän että sieltä museoautojen seasta saadaan pois 100A Datsunit Volvo140-142-144 ym tavalliset autot. Museoauton pitää erottua selvästi liikenteessä vanhalta näyttävänä.

        Tavallisia autoja ne kanttiautotkin olivat aikanaan.


    • Joo ja Ei Provo

      Provo vai onko oikeasti?
      Ei savua ilman tulta ja kyllähän noit vanhoja Volvoja 200 kuin 700 sarjalaisia näkee käyttöautoina yhäkin ja miksi ei näkisi.
      Patalujia perusautoja niille jotka osaavat korjata,halvat osat,ok ajopelejä tänne ja yksinkertainen rakenne.
      Sama juttu 99-900 Saabeissa sekä Japskiautoissa joiden ongelmana surkeat pellit vaikka teknisesti lujia.
      Vanhat Mersut tietysti aina kelpaavat täällä ja niitä tekohengitetään muutenkin,siis kelpaavat käyttöautoksi yhäkin kuten nuo muutkin joita vanhoilla äijillä kirkko-kauppareissuihin mamman kanssa maaseudulla,väärinkäyttäjälle halvaksi kulkineeksi niinkauan kuin toimii tai ihan oikeaksi museoautoksi=Kyllä tuossa perääkin on.
      Amatzonia ei voine enää tuohon sotkea kuin 100A apinaakaan tai 140 Volvoja,oikeasti liian vanhoja käyttiksiksi.

      • Kaunonen pihalle heti!

        Jos joku oikeasti esim. pitää vanhaa 700-sarjan Volvoa mr-kelpoisessa kunnossa ja vielä niin, että sillä viitsii ja kehtaa ajella niin eikö SE juuri ole sitä mitä SAHK:n kuuluisi edistää??? ( Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto)?

        Mikä edistää muka paremmin ja näkyvämmin harrastuksen ja vanhan harraste- ja museoajoneuvojen kannan??

        Onko herra Kaunonen ehkä ajastaan jälkeen jäänyt seniili, joka huomaamattaan rupeaa tappamaan omiaan???

        Mahdolliset "väärinkäytökset" eivät todellisuudessa ole kuin suoraa seurausta liian heppaisesta ja leväperäisestä mr-tarkastustoiminnasta. Ei pidä hyväksyä mr-kilpiin kaikkia rimaa hipovia romuja. Niin yksinkertaista se on!


      • Timo Kaunoinen
        Kaunonen pihalle heti! kirjoitti:

        Jos joku oikeasti esim. pitää vanhaa 700-sarjan Volvoa mr-kelpoisessa kunnossa ja vielä niin, että sillä viitsii ja kehtaa ajella niin eikö SE juuri ole sitä mitä SAHK:n kuuluisi edistää??? ( Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto)?

        Mikä edistää muka paremmin ja näkyvämmin harrastuksen ja vanhan harraste- ja museoajoneuvojen kannan??

        Onko herra Kaunonen ehkä ajastaan jälkeen jäänyt seniili, joka huomaamattaan rupeaa tappamaan omiaan???

        Mahdolliset "väärinkäytökset" eivät todellisuudessa ole kuin suoraa seurausta liian heppaisesta ja leväperäisestä mr-tarkastustoiminnasta. Ei pidä hyväksyä mr-kilpiin kaikkia rimaa hipovia romuja. Niin yksinkertaista se on!

        Kiitos kaikille kommentoijille asiallisesta palautteesta. Voit lähettää mielipiteesi myös suoraan osoiteeseen; [email protected]


      • ex jäsen
        Timo Kaunoinen kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommentoijille asiallisesta palautteesta. Voit lähettää mielipiteesi myös suoraan osoiteeseen; [email protected]

        Myös tänne; [email protected]


    • Aika ovela veto

      Miksi lähettää tuonne mielipiteitään kun menevät suoraan delete näppäimen kautta roskiin,täällähän joku jopa lukee ne!

      • harrastaja1

        Montakohan museoautoa Kaunosella on, joiden arvon pelkää laskevan, jos harrastajat jaksavat museoida omiaan, joka ei kuitenkaan ole helppoa?


      • ifi

        Kaaneita kaakotuksia ...


    • Mietippä

      Tokkopa vanha mies enää tuolla tavoin ajattelee kuin sinä tai valitettavan suuri osa "harrastajista"joille tuo raha on se ainut elämässä mitä ajatellaan...
      Eiköhän hänen kalustonsa ole niitä kanttikauden ihmeitä joiden todellinen myyntiarvo vapailla markkinoilla on surkea,ainakin Suomessa!
      Moniko on enää kiinnostunut moisista,mitä sillä tekee alkeellisia kuin myös liian vanhoja kaikenkaikkiaan liikenteeseen tientukkeeksi.
      Ulkonäkö joko miellyttää tai ei ja valitettavan usein korimalli on se tylsistä tylsin 4 ovinen,coupeja ym harvemmin.
      Pyyntihinnat aivan eri hinnat kuin myyntihinnat!!

    • ei missään nimessä

      Aivan hölynpölyä koko ehdotus. Jos joku museoi -84 Corollan niin mitä sitten. Eikö se ole juuri museoinnin idea että ne autot säilyy. Harvempi niitä Corollia rupeaa sitten hitsaamaan kasaan 40-vuotiaina - jos niitä ylipäätään kukaan on säilyttänyt. Noiden kanttiromujen paikka on museossa eikä tien päällä, museorekisteröity auto pitääkin olla ajokuntoinen ja tuskinpa niillä kukaan yrittää maksuja vältellä - sen verta kallis harrastus se on.

    • Kusipää TK

      Homman motiivit on ihan selvät: Se kusipää-mulkero Kaunainen vaan petaa itselleen jotakin hyväpalkkaista pestiä jossakin kortuptoituneessa Trafin/Valtion ajoneuvobyrokratiassa.

      Ens vuonna se ei enää ole puheenjohtaja kultapossuyhdistyksessään, joten nyt voi huoletta kusta muiden muroihin!

    • miljoona valmistettu

      Sen-84 Corollan voi toki vieläkin museoida jos se tuntuu "siltä oikealta" ja "antaa sinulle jotain kesäautona/harrastekohteena ",makunsa kullakin mihin rahaa syytää ja uhraa tilaa.
      Mitä tuossa jälkipolville sitten on säilömistä,en ymmärrä.
      Onpi tuo -84 siinä ja siinä mitä voi perinteisin tiedoin ja taidoin vielä korjailla jos niitä osia löytyy vielä tuon ikäisiin japseihin tai muihinkaan entisajan käyttöautoihin.
      Kato on käynyt kovana,suurin osa maatunut-sulatettu eikä varaosafirmoissa taida peltiosia löytyä mistään,tiedä onko muutakaan?

    • Giganen Škoda

      Museoiän korottamisessa on väärinkäytön estämistä suurempi etu se että ne romut viedään sinne minne ne kuuluvatkin, paalaimeen ja kierrätykseen.

      Nykyinen romutusdirektiivi edistää romujen kierrätystä yhdessä autokauppiaille veronmaksajan pussista maksettavan bonuksen kera.

      Jos tämä nykymeno jatkuu museikäisiä 40 v vanhoja autoja ei 35 v kuluttua ole käytännössä lainkaan. Ainoita museoitavia ovat ne Volvo 144 ikäiset viimeiset mohikaanit.

      Ja niitäkin tosi harvassa.

    • jotain tarttis tehä

      Tuo idea on lähtölohdaltaan ja toimivuudeltaan toimimaton mitä skoodamies tuossa ehdottaa,kas kun niistä "romuista"EI niitä museoajoneuvoja tehdä eikä siten vaikuta itse tähän aiheeseen.

      Romut menee muutenkin paaliin tai jää sinne kuusen katveeseen ja jos nyt kyse tavallisista tusinakoslista niitä ei kukaan rupea moisista romuista entisöimään eikä ne myöskään saastuta liikenteessä.

      Varaosakäyttöön toki kelpaavat niille hyvin säilyneille yksilöille!!

      Erikoismallit eri juttu(ei tarkoita mitään teippi GT perhemalleja)vaan niitä sporttisempia korimalleja tai oikeasti joku luksusmalli ko mallista.
      Valmistusmäärä pieni=lisää kiinnostavuutta!
      Niistä toki yritetään huonostakin harsosta monesti tehdä ja mikäpä siinä jos kiinnostaa vaan niitä ei ongelmaksi asti löydy.

      Vaikea sanoa josko 144 aikakausi on se oikea viimeinen kausi,sinulle näin monille taasen ei.
      Ehkäpä kuitenkin riittää jos tuohon 10v laittaa lisää ja stop siihen, niin eiköhän siinä ole kaikki perinteiset autot joissa perinteistä tekniikkaa ja säilömisen arvoista korimallia.

      Uudemmat ei kovinkaan museovehkeitä teknisesti kuin käyttöominaisuuksiltaan...

      Kuka sitten muovin valtakuntaan puskureista sisustaan ja osa "pelleistäkin"muovia tahtoo säilöä ja ajattelee jopa pärjäävänsä elektroniikan kanssa niin vähempi taitaa museomiehiä moiset (n90 lukuiset )kiinnostaa taltioimiskohteina.

    • Giganen Škoda

      Kyllä Škoda miehellä on just niitä tusinamalleja 1000MB, Kadett ja 144 ovat jo harraste klassikoita (museotarkastettuja) , 505 ja 900 odottavat.

      Ei niissä kantti lusus tai urheilu pirsseissä ole mitään hohtoa.
      Järjettömän kallis harrastus niistä muodostuu.

      Vaikkapa 144 on upea harraste auto. Sen verran yleinen että varaosiakin löytyy ja vielä niitä paalaamattomiakin.

      Tekemisen ilo on se joka tulta pitää yllä.

      Jos ajatus on se että kesäkuun kuudes ulkoilutetaan se kantti niin silloin saa harrastus jäädä. Se 30 päivän ajolupa on harraste autolle aivan riittävä.
      Joinain kesinä saattaa 10 päivänä tulla ajeltua,muttei sitäkään joka kesä.

      Kukaan ei 40 v vanhaa autoa säilyttele jos sititä pitää vielä maksaa

    • kommarisika

      Kaunonen on hintti. Se haluais auton huom.vanhan kokkomobiilin. Raha ratkaisee...voin myydä hintille Buickin,ikää 58v hintap. jenkkiläs n.70000-100000 taalaa...kaunonen sais orkun

    • Päivitä ovimäärät!

      Ikävä sanoa minunkin puolesta ettei Skodamiehen takamoottorinen skoda herätä kuin huonoja muistoja yhdestä surkeimmista "autoista"millä joutui ajamaan kun muuhun ei pystynyt...vielä tallettaa moinen ja investoida harrasteajoneuvoksi..???
      Eikö coupe skoda edes jos pakko olla,tuo osapuolikin sama eikä kuulu luksus,kantti kuin urheilu kategoriaan=)

      Kadett-kuulosuojat ja köyhälistön kansanauto,ei mielenkiintoa siihenkään.

      505 nyt kuulostaa paremmalta,mutta myy Egyptiin taksiksi tositoimiin!

      900 voisi kuulostaa vaikka Japanissa hyvältä ja mielenkiintoiselta,Suomessa ei ellei kyse 900 cabriolet joita vähän, mutta sedanin osat käy pitkälti halpaan-helppoon harrastamiseen koska niitä jokapaikka täynnä jonkinkuntoisina.

      14o sarja voipi ollakin ihan mielenkiintoinen,vaikkapa 142GT tai joku erikoismalli tai jenkkimallin versio missä kunnon varusteet,myös ihan perus 142 menettelee hienokuntoisena ja voihan siihen itse lisätä jälkikäteen alkuperäisvarusteita.
      Neliovinen versio käy varaosatarpeen,ei muuhun.
      Volvon varjopuolia on ajettavuus kankeudessaan kuin veekasimainen jano ilman sen ominaisuuksia.

      • kaikenlaistasitä

        Siinäpä ajatusten tonava.


    • Tonava tai Thames

      Juu ovimäärämies tai-nainen,en tiedä,on ihan oikeilla jäljillä kun tarvii köyhän kumminkin ajatella mihin rahojaan uhraa ja ettei ihan kankkulan kaivoon niitä tunge.
      Luulisi että ankean Suomen peruskalustosta tekisi mieli koittaa sitä mallistojen yläpäätä joka oli suunnattu niinkuin lähinnä keski- tai parempituloisille ja autoissa oli jopa oikeankokoinen moottori ja varusteet korimallikin sellainen jossa katseltavaa.
      Volvo listaan mielestäni tuo 164 kelpuutetaan pyhimyksen farkku/ha versioiden kera ja viimeisenä 262C.

    • harrastaja1

      Kaunosella on selvä pyrkimys tehdä hienosta harrastuksesta vain herrojen herkkua.
      Tänä päivänä 30v vanhaan ns, kansanautoon on jo hankalampi saada osia, kuin moneen 50-60 lukuiseen kansanautoon. Ja tilanne vain huononee mitä uudempaan mennään. Kansanautot 80-luvun puolenvälin jälkeen tehtiin jo ajatuksella kesto n 10v jonka jälkeen romutus , atk ohjelmat maahantuojilla ilmoittavat, että osavarastossa 20v vanhan auton osia ne pitää hävittää ja ne osat ovat useasti sellaisia elektroniikka tai muovivaluosia joita ei enään pysty kotikostein tekemään, kuten vanhempaan kalustoon. No kaikkeahan saa jos vain on riittävästi rahaa ja se ilmeisesti Kaunosen ajatus, silloin vaan jää helposti nämä kansanautot takasijoille , kun lähdetään sitä omaa mobiilia rakentamaan/rakennuttamaan. Jos Timo Kaunosella on pyrkimys hävittää yksi osa suomen autohistoriaa, niin onnea vaan valitsemallasi tiellä

    • Triplasti jo liikaa

      Tokko se Timosta pelkästään kiinni on ja voimme olettaa että hän on vain se ääni jolla SAHK puhuu ja kyllä minä tuon oikeastaan ymmärrän SAHK:in kuin valtiovallan ja vakuutusyhtiöidenkin puolesta katsottuna.
      Liian nykyaikaista kalustoa tulvii läjäpäin ulkomailta,tarkoittaa nippa nappa museoikäistä Mersua-Porchea , Jaguar tai Italian kuumaveristä käsintehtyä unelmaa tai jenkkiluksusta jotka muutama kymppi ajettua ja kunto sen mukainen kun lunta-suolaloskaa ei ole nähneet,enempi aurinkoa ja asfalttia joskus harvoin,tallissahan nuo suojassa olleet.
      Näille ei monille tarvi tehdä muuta kuin pikkupuunaus ja fiksailua museoleimaan!
      Harvemmin sieltä enää mitään rytöläjiä rahdataan tai mitään suosta kaivettua kuin läpilahoakaan monen vuoden projektina ollutta suomi autoa museoidaan.

      Museoajoneuvoja on yksinkertaisesti liian paljon jo nyt ja siihen halutaan stoppi johon esim ikärajan jäädytys on oiva keino,kulttuurihöpinät sikseen,ne ei oikeasti päättäjiä kiinnosta,raha se tämänkin ongelman pääsyy!

      • Haista mulkero pitkä pee

        Olet oikein umpi-idiootti! Et ole sitten tajunnut pätkän vertaa mikä on koko museorekisterin tarkoitus.

        Lue itsesi: "Liian nykyaikaista kalustoa tulvii läjäpäin ulkomailta,tarkoittaa nippa nappa museoikäistä Mersua-Porchea , Jaguar tai Italian kuumaveristä käsintehtyä unelmaa tai jenkkiluksusta jotka muutama kymppi ajettua ja kunto sen mukainen kun lunta-suolaloskaa ei ole nähneet,enempi aurinkoa ja asfalttia joskus harvoin,tallissahan nuo suojassa olleet.
        Näille ei monille tarvi tehdä muuta kuin pikkupuunaus ja fiksailua museoleimaan!"

        Ja ongelma oli??! Ilmeisesti vain SE ettei SINULLA ole varaa moiseen?!?

        Ei museoautoja voi olla liikaa. Autoja valmistetaan jatkuvasti tuhansittain, joten vanhankin kaluston määrä sen kun kasvaa kun aika kuluu. Ei sitä voi estää.

        Jännää tämä paskasakin kateus!

        Kenelläkään ei saisi olla mitään... Paitsi Kaunosella ja muilla kultapossukerholaisillaan ne 50- ja 60- luvun antiikkirattaat.

        Näinkö se menee???


    • Triplasti...

      Ikävä sanoa että itseäni ei kiinnosta ihan noin uudet ja ehkä kuitenkin varaakin jonkinlaiseen mielenkiintoiseen vehkeeseen olisi(siis kukin kukkaronsa mukaan).

      Minulla on tallissa sopiva määrä kalustoa 1 miehelle joka käsittää auton kuin 2 pyöräisiäkin eikä enempää talliin sovi eikä oikein järkeä hommatakkaan kun ei ajoa tai menoa näillekkään,käyttöauto kun eri juttu enkä voi ajaa kuin 1 vehkeellä kerrallaan!!
      Mieli toki tekisi mutta antaa olla esim sinullekkin jotain..jos miestä?

      Kaikkia rahojaan ei innosta moiseen laittaa koska mielestäni se on väärä idea ostaa ja ostaa,ei ne ostamalla mielenkiintoiset ajopelit lopu maailmasta.

      Tarkoittaa myös että kaikki ei välttämättä halua Rollsia tai Ferraria ym pikkupoikana unelmoimaansa nyt aikuisiällä vaikka ko merkkisiä autoja,kuin monia muitakin urheilullisia tai luksusautoja,löytyy edullisestikkin kun valitsee vähän vaatimattomamman mallin tms.

      Joku voi olla vaikka kuplafani ja haaveena aito avomalli tai jollain himo vaikkapa alkupään Englannin Volvo Pyhimyksiin tms "rahvaanomaista".

      Sanoisin ihan reilusti että sinä et ymmärrä suomeksikaan puhuttuna mistä on kyse tai et halua ymmärtää!!

      Autoja taotaan 3 vuorossa varmaan kymmeniä tuhansia päivässä,totta,mutta ovatko ne tai vaikkapa 10-20 vuotta sitten tehdyt museoautoja jonain päivänä on eri juttu mikäli ajatellaan nykyisiä museoajoneuvojen määriä jotka lisääntyvät kait sadoilla joka vuosi ja voitko esim kuvitella 50 tai100 tuhatta museoautoa Suomessa jonain päivänä ihan rehellisesti ja suhteutettuna ns käyttöautojen määrään joissa täytynee olla joku järkevä suhde,vai?

      Meinaan että kohta joka viidennen talon pihassa on "museoauto"tällä menolla vaikka ulkoisesti näemmekin vanhan tavallisen käyttöauton 90-2000 luvulta osin arkiajossa,harvemmin kumminkaan jotain oikeaa keräilyautoa vaikka niitäkin tulee yhä sadoittain per vuosi ulkomailta paikkaamaan maahantuojan
      "tuontivirheitä"

      PS:kultapossukerholaiset ovat varmaankin niitä joilla" oikeita" harrasteautoja joista voidaan tehdä entisöimällä museoajoneuvo jolta ne ulkoisesti kuin sisäisestikkin näyttävät jopa asiaa ymmärtämättömän silmin!
      Myös 70-lukuiset kelpuutetaan ja eikö museoajoneuvo=antiikkiratas niinkuin tarkoituskin.
      Kateudella tässä ei ole osaa ei arpaa,enempi täytyy tehdä jotkut rajat väärinkäytölle joihin juurikin nuo uudemmat ajopelit houkuttavat jos halu,vanhemmista vehkeistä ei siihen ole edes sitkeälle Suomalaiselle oikein mitenkään.

      • Kato NAZI moi!!!

        Vittü se mitään "väärinkäyttöä" ole jos joku haluaa pitää esim. Vanhan 740 GLE Volvonsa hienossa ja tieliikennekelpoisessa kunnossa! Se on juuri museorekisterin idea, HALOO!!!
        Mikä vittü sinuakin siinä ahdistaa, taukki! Onko se sinulta pois, vai mitä?

        Koeta nyt ymmärtää vaikka umpimielinen oletkin, etkä soisi kenenellekään mitään muuta kuin sitä mitä SINÄ hyväksyt, että aika menee eteenpäin ja uudetkin tavarat ovat joku päivä museo- eikä roskistavaraa.


    • Giganen Škoda

      Kyllä taas mätä purskahtelee.

      Se mitä yritin esittää on se että museoinnin tarkoitus ei ole tuottaa käyttöautoja joiden kustannukset ovat pienet.
      Vaan säilyttää ajoneuvokulttuuria kautta aikojen, kanttiautot ovat autojen esihistoriasta ja hyvä niin.

      Auto on kuitenkin ollut keksimisensä jälkeen seksistä seuraava kohde.
      Niistä jatkeistahan tuollakin yllä puhutaan.
      Kun harrastus on tekemistä ja osaamista 335 päivää ja 30 päivää käyttöä on oikea suhde.

      Se mistä olen huolissani että vaikka ympäristö siistiytyy todellisista romuista, huolellisestikaan säilyttämällä ei aihioita museoautoihin säily, puhumattakaan varaosista, mikäli 40 v raja astuu voimaan.

      Kyllä museoauto useimmin on ensin unohdettu ja uudelleen löydetty.

      Ja miksi lyks tai erikoismalli olisi sen arvokkaampi kuin rahvaan käyttöauto?
      Lyks museoauto on rahvaalle nousukasmaista ja kun se on kallis sillä on ajettava myös arkisin.
      Gigasta on varaa pitää vähälläkin käytöllä.

    • vanhustenhoitoa

      Minulla on yksi museoikäinen auto, seisoo tallissa ja halvaksi tulee.
      Toinen kaara on kahden vuoden päästä museoikäinen, mutta se ei kelpaa
      muskariksi, alanmiehet ehkä arvaa miksi?
      Kuitenkin tämä aateloimatta jäävä kaunotar on minulla viimeiseen henkäykseen saakka.
      Eli miksei ihmiset voi pitää mitä haluaa, no koska yhteiskunta ei pyöri ilman
      kotitalouden varoja. Ja näitä pesänjakajia kyllä riittää....

    • AssanMersuHassan

      On keskustelua. Varsinaista. Tosiasiahan on se, että suurinta osaa 90-luvulta eteenpäin valmistetuista autoista ei voida enää neljäkymmentä vuotta vanhoina käyttää menopeleinä, koska niihin upotetusta elektroniikasta osa on jo siinä vaiheessa hyytynyt, eikä kenelläkään enää ole syvällisempää tietoa niiden sielunelämästä, kyetäkseen niitä korjaamaan. Ja mitä uudempiin mennään, niin johdotuksia on enemmän ja enemmän, missä taas johtomateriaalien laatu on vuosi vuodelta huonontunut. Tullaan aikanaan siihen, että 90-luvulta eteenpäin oleva auto on erilaisia johto- ja sähkövikoja täynnä. Siinä on normirassaajalla sormi syvällä jossakin. Mutta eiväthän nuo 1990-/2000-luvulta eteenpäin menevät autot ketään kiinnostakaan, koska ne kaikki näyttävät samalta - tuulitunnelien kautta suunnitelluilta tylsämielisten värkeiltä. Ehkä tämä museoautoilu siis automaattisesti pysähtyy tietyn vanhemman aikakauden autojen hieromiseen ja säilyttämiseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      89
      2888
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe