Isäni kuoli, eikä hän ollut naimisissa. Kahdesta eri avioliitosta on meitä lapsia yht. 5 kpl. Vaikka meitä onkin monta maksajaa, tulevat hautajaiskulut kaatamaan jokaisen meidän taloutemme.
Kaupungin hautausavustus ei kata edes arkkua ja senkin korvauksen saa vasta perunkirjoitusten jälkeen kun on esittää kuitti maksetuista kuluista.
Pystyykö hautajaiskulut laittamaan vainajan velkoihin? Vai miten tässä tulisi toimia? Itse en ollut isäni kanssa tekemisissä ollenkaan. Hän lähti kun oli 1 vuotias, eikä häntä sen koommin ole nähty.
Onko lasten maksettava hautajaiskulut
10
4036
Vastaukset
- ei kaadu talous
Hautauskulut maksetaan pesän varoista. Harva kuolee pennittömänä. Hautajaiset voivat olla myös vaatimattomat. Uurna ei maksa paljoa. Muistotilaisuutta ei ole pakko järjestää. Lehti-ilmoitusta ei ole pakko laittaa.
Sosiaalitoimet myöntävät varattomien vainajien hautauksia toimeentulotukena. Hautaukset suoritetaan sosiaalitoimen ja hautaustoimiston kanssa sovituin ehdoin. - AnnaSusanna
Entä siinä tapauksessa, jos hautajaiset on järjestänyt joku muu taho kuin lapset. Tässä tapauksessa avovaimo. Isäni tilillä oli kuulemma ollut 500€. Eikä se riitä edes siihen arkkuun joka hänelle oli hankittu. Pystyykö siis laskut (hautauskulut ym.) jättää maksamatta, vaikka lasku olisi minun nimelläni?
- Outoa
Miten lasku on sinun nimelläsi, jos et ole hautajaisia tilannut?
Laskunkanssa kannattaa kääntyä kunnan sosiaaliviraston puoleen.
Toinen vaihtoehto on ilmoittaa hautajaustoimistolle, että lasku pitää osoittaa tilaajalle.
Ryhdy hoitamaan perukirjoitusta. Se on sinun, ei avovaimon tehtävä. - ???
oletko itse tilannut ko.asiat? Tai antanut luvan nimesi käyttöön? Jos et ole, niin ota välitömästi yhteys laskuttajaan, jotta lasku kohdistetaan oikealle henkilölle. Arkun saa kyllä alle 500€...
- plat
Ei pysty jättämään maksamatta.
Miksi avovaimo on laittanut laskut sinun nimellesi? Onko hän äitisi? - nnn
pitää olla kuolinpesän nimellä, siis isäsi nimi ja perään kuolinpesä.
- AnnaSusanna
Lasku olikin isäni nimellä ja osoitettu perikunnalle. Itse olen lapsista vanhin. Kuolinuutinen ilmoitettiin minulle n. viikko tapahtuman jälkeen. Isäni oli "laitapuolen kulkija" ja avovaimo ns. ryyppykaveri.
Asun myös n. 500 km päässä paikkakunnasta jossa tämä kaikki tapahtui (hautajaiset ym.) muut lapset ovat myös ympäri suoomenmaan, eikä kukaan ollut juurikaan isäni kanssa tekemisissä.
Hautajaiset on olleet ja arkku tuhkattu, joten siihen en voi enää vaikuttaa. Lähinnä vaan suututtaa se, että nyt täytyy maksaa laskuja, joihin emme ole olleet osallisina. Isäni sisko oli käynyt tämän avokumppanin kanssa valitsemassa arkun ja se oli siinä hautaustoimistossa edullisin, kuitenkin 900 €.
Tekisi siis mieli jättää kaikki laskut maksamatta. Mitä siitä seuraisi?- ihmettelijä
jos siis kukaan kuolinpesän osakkaista ei ole järjestänyt hautajaisia eikä antanut laskutuslupaa... Miten hautaustoimisto on ylipäätään suostunut moiseen? Sinällään ainakin meillä hautaustoimiston kanssa tehdysä sopimuksessa lukee, että tilaaja on myös henkilökohtaisesti vastuussa laskusta, jos kuolinpesä on varaton eli ne jotka ovat sopimuksen allekirjoittaneet, ovat vastuussa. Jos et ole allekirjoittanut tai antanut valtakirjaa, niin et taida olla vastuussa. Laskussa pitäisi näkyä kuolinpesän nimi ja c/o :na sen nimi joka on tilauksen tehnyt. Selvitä asia laskuttajan kanssa pyytämällä kopio sopimuksesta. Laskuttajalla pitää olla perusteet sille, ketä hän laskuttaa.
- pesä vastaa
Sinä et saa maksaa kuolinpesän laskua. Kuolinpesän laskut maksaa kuolinpesä. Jos kuolinpesällä ei ole rahaa, kuolinpesä menee konkurssiin. Velat eivät periydy.
Ilmoita hautaustoimistolle, että kuolinpesällä ei ole rahaa maksaa laskua. Hautaustoimisto neuvoo sinua sitten eteen päin.
Nyt sinun on huolehdittava siitä, että vainajan perunkirjoitus laaditaan. Avovaimo tai ryyppykaverin tehtävänä ei ole huolehtia siitä vaan sen on sinun tehtäväsi. Ellet tee perunkirjoitusta, laiminlyönti voi johtaa siihen, että joudut maksamaan laskun. - AnnaSusanna
pesä vastaa kirjoitti:
Sinä et saa maksaa kuolinpesän laskua. Kuolinpesän laskut maksaa kuolinpesä. Jos kuolinpesällä ei ole rahaa, kuolinpesä menee konkurssiin. Velat eivät periydy.
Ilmoita hautaustoimistolle, että kuolinpesällä ei ole rahaa maksaa laskua. Hautaustoimisto neuvoo sinua sitten eteen päin.
Nyt sinun on huolehdittava siitä, että vainajan perunkirjoitus laaditaan. Avovaimo tai ryyppykaverin tehtävänä ei ole huolehtia siitä vaan sen on sinun tehtäväsi. Ellet tee perunkirjoitusta, laiminlyönti voi johtaa siihen, että joudut maksamaan laskun.Kiitos.
Näin ajattelin mielessäni asian olevankin, mutta en ollut asiasta varma. Säälittää ajatella kaikkia "lehtolapsia" jotka eivät ole olleet vanhempansa kanssa missään tekemisissä ja kuitenkin joutuisivat maksamaan hautajaiskuluja....
Perunkirjoitus on käynnissä, kunhan saan ajan paikalliseen oikeusaputoimistoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?751468Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,13987Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79892Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.91870Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51714- 53664
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51631Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot134628Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs47623- 71593