Kuuluvatko sitten Suomenkaan.
Saamelaiset eivät kuulu Ruotsin kansaan
6
131
Vastaukset
- tarsilas
SD:n edustajan kommentti on tahallaan tulkittu väärin. Saamelaiset itse katsovat kuuluvansa omaan etnisyyteensä eli kansallisuuteensa, saamelaisiin, ja SD kunnioittaa näiden itsemääräämisoikeutta pyrkimättä näitä sulauttamaan. SD:n edustaja tarkoitti yksinkertaisesti sitä, ettei saamelaisia sulauteta. Saamelaiset ovat suomalaisia ja ruotsalaisia kansalaisuudeltaan, mutta etnisyydeltään voivat halutessaan määritellä itsensä saamelaisiksi, ja näin toivovat kaikki saamelaisten ystävätkin.
- outouksia
Keskustan Maijalan mielestä saamelaismääritelmä on nimenomaan liian rajaava ja sitä pitäs kuulemma väljentää, laajentaa.
On se kumma kun saamelainen ei itse saa päättää kuka on saamelainen.... - ai väärinkö?
Aika selvän vihamielisiä nuo ovat kaikkea ei-ruotsalaista kohtaan.
- Antakaa saamelaisten
En niinkään pelkää näitä nykyajan "rasisteja". Enemmän pelkään näitä "saamelaisintoilijoita", jotka haluavat saamelaisiksi ja syleilevät kuoliaaksi koko pienen kansan. 30-luvulla Suomi oli hyvin "rotutietoinen" maa ja lapissakin laulettiin marssilauluja (isoisäni muist.), jotka eivät hyvää ennakoineet vähemmistöille. Onneksi (en tietenkään tarkoita Karjalan, Sallan ym. menetystä) asiat kuitenkin menivät toisin.
- sekaisinko olet
Ja kuka hiemankin korkean ÄO:n omaava haluaisi saamelaiseksi. Lappiahan on sanottu Suomen syöväksi jo kohta sata vuotta.
- höpöjuttuja
"On se kumma kun saamelainen ei itse saa päättää kuka on saamelainen...."
Saahan jokainen päässään määritellä kenet tahansa miksi tahansa, mutta ihminen itse on lopulta se, joka määrittelee itse itsensä ja elää sen mukaan. Ja se on pyhä oikeus.
Sitä paitsi identiteetti ei ole koskaan mikään vapaasti päätettävä asia. Identiteetin voi kieltää, mutta sitä voi pelkällä päätöksellä muuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?486018Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki633711Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t162857- 1862789
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132349- 362335
- 212169
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/192160- 1491438
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2931389