Rauhoittukaa "köyhät" mm. aso-asuntoja tulee lisää Helsinkiin!

Skanska lahjoo Hki?

http://www.hs.fi/kaupunki/a1419043387131

Helsinki rakentaa asuntoja yli sadalla miljoonalla eurolla-

Ensi vuonna asuntorakentaminen pääsee vauhtiin Kruunuvuorenrannassa

Kaupunki 20.12.2014 13:09 Päivitetty 20.12.2014 17:26
Marja Salmela Helsingin Sanomat


Helsingin kaupunki päätti tällä viikolla yhdellä kertaa viidensadan vuokra-asunnon ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisesta – kuin joululahjaksi asuntojonossa odottaville.

Rakentaminen aloitetaan ensi vuoden puolella. Uusien asuntourakoiden arvo ylittää 100 miljoonaa euroa ja asuntojen arvo 110 miljoonaa euroa.

Kaupungille on päätöksen myötä tulossa yli 300 uutta asumisoikeusasuntoa Tapulikaupunkiin, Myllypuroon, Mellunkylään sekä Suutarilaan. Eniten eli 159 aso-asuntoa rakennetaan Mellunkylän Vienanpuistoon. Määrä on merkittävä verrattuna kaupungin tähän astiseen asumisoikeusasuntojen tuotantoon.







Parisataa tavallista vuokra-asuntoa lähtee rakenteille Suutarilaan, Mellunkylään sekä Laajasaloon Koirasaarentielle.

"Nyt kannattaa rakennuttaa, sillä urakkakilpailu pitää hinnat aisoissa", sanoo apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä (sd).

Ensi kertaa kaupunki on ottanut käyttöön uuden kilpailuttamismuodon, niin sanotun kvr-urakoinnin eli kokonaisvastuurakentamisen. Ensimmäisen 45 miljoonan urakan voitti rakennusyhtiö Skanska.

"Tällä tavoin voidaan poistaa turhia kustannuksia ja säästetään useita miljoonia. Lisäksi nopeutetaan rakennushankkeiden aikataulua," Penttilä perustelee.

Kaupungin asuntotuotantotoimisto (ATT) on käynnistänyt tänä vuonna yli tuhannen valtion tukeman asunnon rakentamisen.

Kaikkiaan Helsingissä on käynnissä yli 4 000 asunnon rakentaminen.

"Vapaarahoitteinen asuntotuotanto notkahti alaspäin alkuvuodesta, mutta loppuvuodesta urakoitsijat polkaisivat enemmän hankkeita käyntiin", Penttilä kuvaa.

Rakenteilla olevat asunnot ovat pienehköjä. Perheasuntoja on Penttilän mukaan vaikeampi myydä, sillä yli 400 000 euron asunnolle saattaa olla vaikea saada lainaa.

Ensi vuonna Penttilän mukaan on mahdollista aloittaa vielä enemmän asuntotuotantoa, sillä kaupunki on luovuttanut ATT:lle historiallisen paljon tontteja.

Varsinkin Kruunuvuorenrannan uudelta asuinalueella on valmiina paljon rakentamiskelpoista tonttimaata. "Siellä työt alkavat täysillä."

Myös Kalasatamassa rakentaminen vauhdittuu. Siellä alkaa noin kahdeksansadan uuden asunnon tekeminen. Ne ovat etupäässä pieniä asuntoja.

6

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhälle leipää

      Se on totta, nyt kannattaa rakentaa.
      Mutta ne ei ole täällä, mun kelvottomat pätkäduunit on täällä.
      Ehkä mä haen sinne töihin....

      Enkä mä oikeastaan halua jäädä asolle.
      En tunne enää oloani täällä turvalliseksi.

      Ketä ne ottaa taas niihin merenranta-maisema-asuntoihin?
      Jotain kela- elätti mamuja? Somppuja ja venakkoja talot täynnä.

      • raksaukkoja

        ne ottaa sinne virolaisia.
        Niitä alkaa olla täällä nurkat ja kulmat täynnä


    • Ruben Petersburg

      Tulevassa ASO-lakimuutoksessa (2015) tulee huomioida myös se että vuokrat voidaan maksaa ruplina. Vuokrat olisi helpompi tasata muiden metropolialueiden kesken solidaarisesti.

      Asuntopolitiikka on lähtenyt lapasesta !

      • ihan kiva

        mä maksan tän ens vuoden alusta monopolirahalla

        ne on tarjoavinaan asunnon ja mä olen maksavinani


    • Avustajissa riittää

      http://valtioneuvosto.fi/hallitus/jasenet/kulttuuri-_ja_asuntoministeri_/fi.jsp

      Kulttuuri- ja asuntoministeri
      Pia Viitanen


      Pia Viitanen (Kuva: eduskunta)


      Kulttuuri- ja asuntoministeri 4.4.2014–

      Hallintotieteiden maisteri, kansanedustaja

      Suomen Sosialidemokraattinen Puolue S D P

      Syntymäaika ja -paikka: 7.4.1967 Tampere
      Kotipaikka: Tampere
      Henkilötiedot
      Henkilökuva
      Kuvia
      ------------.

      Ministerin sihteeri
      Niina Helenius

      p. 09 1603 9399
      f. 09 1603 9311

      Yhteystiedot
      Ympäristöministeriö

      Kasarmikatu 25, Helsinki

      PL 35, 00023 Valtioneuvosto

      [email protected]
      ym.fi
      lvm.fi
      Valtiosihteeri
      Kari Anttila

      P.0295 3 30130
      Avustajat

      Erityisavustaja
      Tanja Sippola-Alho
      p. 0295 250 220

      [email protected]

      Lisätietoa
      Piia Viitasen kotisivut
      SDP

    • valitse_oikein

      Nyt on vaalit, joko löysit mahdollisen uuden asuntoministerin kaltaisen ehdokkaan, joka ei ole SDP:n "lähiöhoratsun" tapainen nössö sokeltaja ja hoitaa asioita palvellakseen edustamiaan kansalaisia ei hallitakseen ajatuksella!?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe