Jos Sormus olisikin jäänyt Moriaan?

Balrog

Kun Saruman esti kulun Caradhrasin läpi, Saattuehan joutui kulkemaan Morian läpi. Eli koko juttu oli Sarumanin suunnittelema.
Jos balrog tai Veden Vartija olisi tappanut koko Saattueen niin kuinka Saruman olisi saanut Sormuksen? Hän tuskin halusi Sormusta vain antaakseen sen Sauronille.
Balrog tuskin olisi luovuttanut Sormusta(jos se olisi Sormuksen ottanut) Sarumanille, mutta ehkä Sauronille, koska Sauroninhan kanssa balrogit alunperin taistelivat.
Veden Vartijahan sen sijaan ei ollut Sauronin käskyn vallassa, vaan se oli vanhoilta ajoilta säästynyt peto (ainakin näin käsitin) joten kuinka edes Sauron, puhumattakaan Sarumanista, olisi saanut Sormuksen itselleen? Veden Vartija tuli sentään vuoren alta ja sehän voisi sukeltaa sinne takaisin.

Mielipiteitä?

8

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ers

      "Kun Saruman esti kulun Caradhrasin läpi, Saattuehan joutui kulkemaan Morian läpi. Eli koko juttu oli Sarumanin suunnittelema."

      Saruman EI määrännyt Sumuvuorten sääoloista.

      Ainoa joka niistä voisi määrätä olisi ehkä Sauron, mutta Caradhasin tapauksessa pidetään yleisenä ajatuksena, että vuori itsessään olisi jonkinlainen paha henki, vähän siis Cirith Ungolin vartiopatsaiden tavoin. Sumuvuoret oli pystyttänyt muuriksi Melkor, lähinnä hidastaakseen ja vaikeuttaakseen Oromën ratsastuksia, joten ajatuksena, että Melkor olisi laittanut jonkin pahan tahdon asumaan Caradhasissa ei ole mahdoton.

      "Jos balrog tai Veden Vartija olisi tappanut koko Saattueen niin kuinka Saruman olisi saanut Sormuksen? Hän tuskin halusi Sormusta vain antaakseen sen Sauronille."

      Yleensä ottaen kaikissa tilanteissa Saruman olisi ollut epätoivoisessa tilanteessa, luultavasti Sauron olisi riistänyt sormuksen Sarumanilta. On vain olettamus että Sormuksen pitäjä voisi voittaa Sauronin.

      Sormus palvoi Sauronia, sen tahto halusi Sauronin luo yhtä paljon Sauron halusi sitä. Lisäksi Sormus kykeni pettämään kantajansa (se teki sen monta kertaa!). Näin ollen olisi luultavaa että vaikka Saruman olisi saanut Sormuksen käsiinsä, niin Sauronin ilemstyttyä paikalle Sormus olisi pettänyt Sarumanin.

      "Balrog tuskin olisi luovuttanut Sormusta(jos se olisi Sormuksen ottanut) Sarumanille, mutta ehkä Sauronille, koska Sauroninhan kanssa balrogit alunperin taistelivat."

      No, tietyllä tavalla Sauronilla näyttää olleen tietynlainen ote Balrogeihin, olihan sitä paitsi ollut heidän ylijohtajansa, kun Melkor oli kahledittuna.

      Vaikka Gothmog oli yleisesti hyväksytty Balrogien johtaja niin Sauron oli kakkosmies heti Melkorin jälkeen. Gothmog oli siis valta hierarkiassa kolmantena.

      Näin ollen balrogien kannalta Sauron oli heidän ylijohtajansa.

      "Veden Vartijahan sen sijaan ei ollut Sauronin käskyn vallassa, vaan se oli vanhoilta ajoilta säästynyt peto (ainakin näin käsitin) joten kuinka edes Sauron, puhumattakaan Sarumanista, olisi saanut Sormuksen itselleen?"

      Vedenvartija oli luultavasti Utumnosta peräisin oleva Melkorin luoma peto. Näin ollen Sauronilla ehkä oli tietyllä tavoin käskyvaltaa siihen samasta syystä kuin Balroggien tapauksessa. Lisäksi vaikka Sauronilla ei olisi ollut valtaa häneen, niin Sormus olisi luultavasti pettänyt hänetkin.

      • smaug

        "Sormus palvoi Sauronia, sen tahto halusi Sauronin luo yhtä paljon Sauron halusi sitä. Lisäksi Sormus kykeni pettämään kantajansa (se teki sen monta kertaa!). Näin ollen olisi luultavaa että vaikka Saruman olisi saanut Sormuksen käsiinsä, niin Sauronin ilemstyttyä paikalle Sormus olisi pettänyt Sarumanin."

        Tietysti olisi pettänyt, veri on vettä sakeampaa..kuin sanonta kuuluu..


      • Turin
        smaug kirjoitti:

        "Sormus palvoi Sauronia, sen tahto halusi Sauronin luo yhtä paljon Sauron halusi sitä. Lisäksi Sormus kykeni pettämään kantajansa (se teki sen monta kertaa!). Näin ollen olisi luultavaa että vaikka Saruman olisi saanut Sormuksen käsiinsä, niin Sauronin ilemstyttyä paikalle Sormus olisi pettänyt Sarumanin."

        Tietysti olisi pettänyt, veri on vettä sakeampaa..kuin sanonta kuuluu..

        Mutta Sauronhan oli maia kuten myös balrogit. Niin eikö olisi ollut mahdollista että balrog olisi pystynyt voittamaan Sormuksen ja pieksämään sen antamilla voimilla Sauronin?


      • TheRealBan
        Turin kirjoitti:

        Mutta Sauronhan oli maia kuten myös balrogit. Niin eikö olisi ollut mahdollista että balrog olisi pystynyt voittamaan Sormuksen ja pieksämään sen antamilla voimilla Sauronin?

        Niin, tämähän on tämä yleinen pointti, kun keskustellaan Sormuksesta muiden örkkimörkkien käsissä. Aika usein todellakin ajatellaan, että Maiat pystyisivät alistamaan Sormuksen tahtonsa alle. Saattaa olla näin tai olla olematta, mistäpä tuon tietäisi.
        Jotkut vahvat heebot ilmeisesti olisivat pystyneet tosissaan käyttämään Sormusta täydellä teholla ja EHKÄ jopa kukistamaan Sauronin. Näin ainakin Gandalf ja Galadriel aprikoivat. Mutta, kuten ERS jo sanoi, tämä on vain olettamus.
        Mutta edelleenkin säilyy kysymys, olisiko Gandalfkaan pystynyt alistamaan täydellisesti Sormuksen vai olisiko se pyrkinyt pettämään G:n jatkuvasti (pettämään millä tavoin??? Tippumalla sormesta???). G:n mielenhän se ilmeisesti olisi turmellut mutta olisiko G:n ylivalta Sormukseen estänyt Sormusta tekemästä mitään ilkeyksiä?
        Lopputuloksena olisi ollut paha Gandalf, joka kuitenkin hallitsee Sormuksen voimat täydellisesti.


      • Iltatähti-91 (ex.Arwen91)
        TheRealBan kirjoitti:

        Niin, tämähän on tämä yleinen pointti, kun keskustellaan Sormuksesta muiden örkkimörkkien käsissä. Aika usein todellakin ajatellaan, että Maiat pystyisivät alistamaan Sormuksen tahtonsa alle. Saattaa olla näin tai olla olematta, mistäpä tuon tietäisi.
        Jotkut vahvat heebot ilmeisesti olisivat pystyneet tosissaan käyttämään Sormusta täydellä teholla ja EHKÄ jopa kukistamaan Sauronin. Näin ainakin Gandalf ja Galadriel aprikoivat. Mutta, kuten ERS jo sanoi, tämä on vain olettamus.
        Mutta edelleenkin säilyy kysymys, olisiko Gandalfkaan pystynyt alistamaan täydellisesti Sormuksen vai olisiko se pyrkinyt pettämään G:n jatkuvasti (pettämään millä tavoin??? Tippumalla sormesta???). G:n mielenhän se ilmeisesti olisi turmellut mutta olisiko G:n ylivalta Sormukseen estänyt Sormusta tekemästä mitään ilkeyksiä?
        Lopputuloksena olisi ollut paha Gandalf, joka kuitenkin hallitsee Sormuksen voimat täydellisesti.

        Sen vaan halusin liisätä tuohon Gandalf-juttuun, eettä Gandalfkin selvästi oli harkinnut voimiaan Sormuksen voiman alla, mutta luulen, éttä jos se olisi ttuntunut oikealta ratkaisulta ottaa sormus tai pyytää sitä, hän varmaan olisi sen tehnyt.
        JUokatapauksessa Gandalf halusi tehdä sen, mitä piti itse oikeana, ja hän luultavasti tietää, ettäjos hänellä olisi ollut Sormus sormuksen sodassa, se olisi pakottanut hänet tekemään tekoja, ja jos hän olisi vastustellut, se heikentäisi ja teksi hänestä vanhan, ja väsyneen, ja saattaisi ehkä tehdä hänestä denethorin tapaisin epäytoivoisen raunion kunniansa kaavussa.
        Jokatapauksessa en usko maia-henkilöiden pystyvän ottamaan Sormusta valtaansa, jos se on tehty toisia tarkoitusperiä varten tai se on paha ja käyttäjä hyvä jne.

        Toisekseen balrog ei olisi luultavasti viis veisannuut jostain "hiluista" kuten se ehkä ajattelisi, ja koska Sauron ja saruman (vaiikkei se varmasti Sarumanista tiennyt) niin olisi välittänyt ja lähteä kostamaan, miksi olisi? Sillä oli örkkien kunnoitus ja mukavaa Moriassa.
        veden vartija varmaan olisi ollut samoilla linjoilla.


      • Nimloth..
        Iltatähti-91 (ex.Arwen91) kirjoitti:

        Sen vaan halusin liisätä tuohon Gandalf-juttuun, eettä Gandalfkin selvästi oli harkinnut voimiaan Sormuksen voiman alla, mutta luulen, éttä jos se olisi ttuntunut oikealta ratkaisulta ottaa sormus tai pyytää sitä, hän varmaan olisi sen tehnyt.
        JUokatapauksessa Gandalf halusi tehdä sen, mitä piti itse oikeana, ja hän luultavasti tietää, ettäjos hänellä olisi ollut Sormus sormuksen sodassa, se olisi pakottanut hänet tekemään tekoja, ja jos hän olisi vastustellut, se heikentäisi ja teksi hänestä vanhan, ja väsyneen, ja saattaisi ehkä tehdä hänestä denethorin tapaisin epäytoivoisen raunion kunniansa kaavussa.
        Jokatapauksessa en usko maia-henkilöiden pystyvän ottamaan Sormusta valtaansa, jos se on tehty toisia tarkoitusperiä varten tai se on paha ja käyttäjä hyvä jne.

        Toisekseen balrog ei olisi luultavasti viis veisannuut jostain "hiluista" kuten se ehkä ajattelisi, ja koska Sauron ja saruman (vaiikkei se varmasti Sarumanista tiennyt) niin olisi välittänyt ja lähteä kostamaan, miksi olisi? Sillä oli örkkien kunnoitus ja mukavaa Moriassa.
        veden vartija varmaan olisi ollut samoilla linjoilla.

        Mutta eikös Sormuksen vetovoima ole silti niin suuri, että balrogkaan ei pitäisi sitä "hiluna"..? Ja muuten jos esim. Galadriel olisi ottanut Sormuksen olisi hän minun mielestä voinu tuhota Sauronin...Huom!! Isildur ja Klonkku olivat ihmisiä! (paitsi Klonkku oli tietenkin hobitti, mutta on se silti tälläsessä paikassa noin ihmisen vertainen:)) Niin, ja sitten Gandalf on kuitenkin maia.. Ja Galadriel suurhaltia.. No, sitä ei koskaan tiedä...:)!!


    • jawetus

      Sauron oli vuodattanut paljon voimaansa Suurimpaan Sormukseen.

      Sormuksen voima oli siis laadultaan sama kuin Sauronin sillä hetkellä kun hän sen Tuomiovuoren tulissa laati, eli Melkorin palvelija täynnä pahaa tahtoa ja petosta.

      *** Balrog ***

      Balrogin kädessä Suurin Sormus olisi ollut erittäin tuhoisa. Tulenhenget olivat hyvin voimakkaat Maiar, eivätkä he palvelleet Sauronia, vaan Melkoria. Kun Melkor oli kokonaisen ajan Valinorissa vankina ja Sauron oli hänen käskynhaltijansa, eivät ne tulenhenget, jotka sodasta selvisivät, silloinkaan palvelleet Sauronia, vaan edelleen vain ja ainoastaan Melkoria.

      Suurimman Sormuksen voima olisi lisännyt Gothmogin, suurimman ja vahvimman koskaan Ardaan saapuneista tulenhengistä, voimaa entisestään.

      Luulenpa, että juuri Gothmogin sormessa Suurin olisi ollut hirvittävän vaarallinen koko Keski-Maalle.

      Sormus oli Sauronin tekele, mutta se palveli pahaa ja petosta, eli pohjimmiltaan Melkoria. Juuri sitä, minkä alainen tulenhenkikin oli.


      *** Vedenvalvoja ***

      Vedenvalvoja oli mitä todennäköisimmin kuolevainen olento, jonka suvun Melkor oli turmellut käyttöönsä kaukaisina esiaikoina.

      Vedenvalvoja oli käsittääkseni lähinnä pahaa tahtoa noudattanut nimetön eläin. En usko sen varsinaisesti himoinneen sormusta.


      *** Saruman ***

      Suurin Sormus Sarumanin kädessä olisi ollut vaarallinen, mutta Saruman ei ollut käsittääkseni samalla tavoin turmeltunut kuin Sauron.

      Hän oli langennut, mutta ainakin Gandalf ja muut viisaat olivat sitä mieltä, ettei muutos ollut peruuttamaton.

      Luulenpa, että Sormus olisi pettänyt Sarumanin.


      *** Suurin Sormus ***

      Sormuksella sanotaan olevan oma tahto, joka vie sen isäntänsä luo ja pettää käyttäjän.

      Koska siihen on taottaessa liitetty paljon pahaa voimaa, luulen ettei sormus niinkään itsessään vaikuta kohtaloonsa.

      Minusta tuntuu, että takana on itse Ardan kohtaloiden herra. Yksi, joka säätää Ardan asujaimiston kohtaloita pahan tahtonsa mukaan, eli Melkor.

      Vaikka Melkor onkin kolmannella ajalla jo ajettu maanpiirin taa ja on siellä aina maailman loppuun saakka, luulen, että hänen tahtonsa vaikuttaa silti Ardassa.

      Melkorin ajatukset ja voima, joka Sauronin kautta on Suurimpaan Sormukseen kammitsoitu, liikuttavat sitä.

      Siksi luulen, ettei Sormus olisi hakeutunut Sauronin käteen, mikäli tulenhenki olisi sen itselleen saanut. Melkorille olisi riittänyt Gothmog vallan hyvin!

      • TSH

        Eihän se balrog joka oli moriassa ollut gothmog. Gothmog kuoli Gondolinissa. (Lainaus silmarillionista s.305)"Ecthelion taisteli Gothmogin, balrogien johtajan, kanssa Kuninkaan pihassa ja kumpikin tappoi toisen"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1748
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      161
      1135
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1113
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      24
      921
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      920
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      860
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe