ihme läppä

mika,

mitä traktorissa se läppä siinä pakoputken päässä tekee

42

9196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika

      se läpättää

    • Takaiskuventtiilihän se

      Se on takaiskuventtiili, että käynnistettäessä ei mene ilmaa sitä kautta moottoriin.

      • mika,

        ajossa se häiritsee pakokaasujen kulkua


    • ............

      Eipähän sada sisään

      • MB-320s

        Aivan oikein , nimittäin kun pakoputkessa on vettä -käynnistessä tulee mojova nokisuihku traktorin ja ym. lähellä olevien päälle :) ,jos läppä puuttuu.


      • joku...
        MB-320s kirjoitti:

        Aivan oikein , nimittäin kun pakoputkessa on vettä -käynnistessä tulee mojova nokisuihku traktorin ja ym. lähellä olevien päälle :) ,jos läppä puuttuu.

        "nimittäin kun pakoputkessa on vettä -käynnistessä tulee mojova nokisuihku traktorin ja ym. lähellä olevien päälle :) ,jos läppä puuttuu."

        Olen kuullut semmoistakin, että saattaa aiheuttaa konerikon, jos sataa vettä sisään...

        Itse en ole tuollaiseen tapaukseen törmännyt...


      • Läppä olisi voinnut
        joku... kirjoitti:

        "nimittäin kun pakoputkessa on vettä -käynnistessä tulee mojova nokisuihku traktorin ja ym. lähellä olevien päälle :) ,jos läppä puuttuu."

        Olen kuullut semmoistakin, että saattaa aiheuttaa konerikon, jos sataa vettä sisään...

        Itse en ole tuollaiseen tapaukseen törmännyt...

        ... pelastaa. Naapurillani oli aikoinaan vanha Fordson Marjor ja hän säilytti sitä huolellisesti aina tallissa, kun ei tehnyt töitä sillä. Tallin katto vain oli tehty kovalevystä ja kovalevyt olivat kupruilleet kastuessaan niin, että katto oli alkanut vuotamaan aivan lörönään ja juuri tuon Majorin pakoputken kohdalla. Olipa moottori ollut vielä juuri sellaisessa asennossa, että mahdollisimman moni venttiili oli raollaan, joten moottori oli niin täynnä vettä, kuin sinne vain sopi. No eihän silloin traktoreilla ajettu ihan joka päivä, eikä edes joka viikkokaan, joten moottoriremonttihan siitä tuli.


      • Fordsonnisti

        Fordsonin pakoputkihan tekee lenkin alakautta ja alakurvissa on pieni reikä josta pitäisi veden päästä valumaan pois. Yleensä reiästä ei tiedetä tai sitä ei jakseta silloin tällöin hoonata auki...


      • Läppä_olisi_voinnut
        Fordsonnisti kirjoitti:

        Fordsonin pakoputkihan tekee lenkin alakautta ja alakurvissa on pieni reikä josta pitäisi veden päästä valumaan pois. Yleensä reiästä ei tiedetä tai sitä ei jakseta silloin tällöin hoonata auki...

        No joo, tuo naapurin Fordson Major oli sellainen "mörkö-major", jossa oli alapakoputki vaihdettu pystypakoputkeksi hieman aikaisemmin ennen tuota vahinkoa. Moottori oli bensa-petrooli ja se oli huonossa kunnossa ja kärytti niin paljon, että alapakoputken kanssa töiden tekeminen oli varsin tuskallista.
        Ohessa kuva tuosta naapurin traktorista vielä alapakoputkella varustettuna.
        http://aijaa.com/0Bd7PJ


      • Anonyymi
        Läppä olisi voinnut kirjoitti:

        ... pelastaa. Naapurillani oli aikoinaan vanha Fordson Marjor ja hän säilytti sitä huolellisesti aina tallissa, kun ei tehnyt töitä sillä. Tallin katto vain oli tehty kovalevystä ja kovalevyt olivat kupruilleet kastuessaan niin, että katto oli alkanut vuotamaan aivan lörönään ja juuri tuon Majorin pakoputken kohdalla. Olipa moottori ollut vielä juuri sellaisessa asennossa, että mahdollisimman moni venttiili oli raollaan, joten moottori oli niin täynnä vettä, kuin sinne vain sopi. No eihän silloin traktoreilla ajettu ihan joka päivä, eikä edes joka viikkokaan, joten moottoriremonttihan siitä tuli.

        Ai kun ihana vuosikertoja, niin mukava tarina että ei usko itsekään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai kun ihana vuosikertoja, niin mukava tarina että ei usko itsekään

        Saman tapainen juttu sattui, kun traktori oli jätetty puoliksi tallin oven ulkopuolelle, vain perä oli sisällä. Räystäältä oli tiputtanut vettä pakoputkesta moottoriin ja käynnistettäessä piti julmaa meteliä. Mutta ei sentään hajonnut mitään.


    • Ex-valmet

      Vanhassa Volvo-Busterissa se ainakin piti kivaa helinää. Tais olla helistin.

      Se aiheutti myös sen, ettei vesi päässyt sisään kun moottori sammutettiin. Sitten keksittiin putkentaivutin, ja kas, eipä läppä heläjä eikä sada moottoriin. Kehitys menee eteenpäin.

      • oli

        buster on hyvä traktori


      • Ex-valmet
        oli kirjoitti:

        buster on hyvä traktori

        ..ainakin helisi ennenmuinoin enon Busterissa.

        Olihan se hyvä.


    • Majoristi

      Ennen vanhaan traktoreta oli vähän ja niistä "ruuvattiin" tehoja ulos aina työtehtävien mukaan. Esim. Majorikin oli jo tosi kovilla 5-siipisten aurojen kanssa. Varsinkin ylämäkeen kynnettäessä sattui joskus, että jossain pahassa routakuopassa kovassa vedossa olevan traktorin puolipuristajanvipu loksahti päälle. Silloin tuli pakoputkesta se monen Majoristin edelleenkin pelkäämä "pitkä liekki"! Tämän polttavan liekin varalta alettiin asentamaan pakoputkien päihin näitä läppiä, joista sitten tuli traditio, vaikka traktoreissa oli jo liekeiltä suojaavat hytitkin jne.

      • Massikka

        ei ole vielä kokonaan loppunut.


      • ..........

        Hahaahahahaa just joo, semmonenhan se:) Mites se pakokaasu tulee ulos jos liekkiä ei päästetä


      • Majoristi
        .......... kirjoitti:

        Hahaahahahaa just joo, semmonenhan se:) Mites se pakokaasu tulee ulos jos liekkiä ei päästetä

        Se läppähän vaan pätkii sen liekin EU/DIN A659C-pakokaasunormin mukaiseksi! Ei se konetta pysäytä.


      • jaksaa

        jaksaako majori vetää viis siipistä vastaus ei ilmassakaan. eikö siinä tehoa ole jotain 50 hrsea


      • ripa
        jaksaa kirjoitti:

        jaksaako majori vetää viis siipistä vastaus ei ilmassakaan. eikö siinä tehoa ole jotain 50 hrsea

        major 40.6 hv

        power major 47.9 hv

        super major 56 hv


      • kari8
        ripa kirjoitti:

        major 40.6 hv

        power major 47.9 hv

        super major 56 hv

        sellainen 6-koneella terästetty Majori.
        Jotakin 100hv. Kyllä sillä kevyemmässä maassa kulkee 5-siipinen aura.

        Niin se läppä estää sadeveden pääsyn moottoriin. Jos kauan seisoo ulkona, niin avoimesta pkoventtiilistä menee vettä sylinteriin ja käynnistäessä voi kiertokanki vaikka katketa.


      • Maono
        ripa kirjoitti:

        major 40.6 hv

        power major 47.9 hv

        super major 56 hv

        Meillä on vielä Major merkkinen vatkain täyvvessä ajussa.


      • Anonyymi
        kari8 kirjoitti:

        sellainen 6-koneella terästetty Majori.
        Jotakin 100hv. Kyllä sillä kevyemmässä maassa kulkee 5-siipinen aura.

        Niin se läppä estää sadeveden pääsyn moottoriin. Jos kauan seisoo ulkona, niin avoimesta pkoventtiilistä menee vettä sylinteriin ja käynnistäessä voi kiertokanki vaikka katketa.

        Kyllä. Eräällä tutullani oli pikkuvalmetti aikoinaan. Teki sillä vain lumityöt talvisin.
        Kesät traktori seisoi järjestään.
        Kone alkoi käynnistyä aina vaan huonommin ja huonommin.
        Eikä oikein jaksanut edes perälevyä työntää.
        Kysyttiin asiaa eräältä traktorinhuoltajalta.
        Hän kysyi ensimmäiseksi että onko läppä pakoputken päässä ?
        No eipä ollut ei. Pakoputki ja pakosarja johtaa sujuvasti alaspäin sylinterikanteen.
        Eikun kansi auki ja löpöllä testattiin. Viisi kuudesta venttiilistä vuoti enemmän
        tai vähemmän. Koneistukseen, 400 euroa tiivisteineen. Venttiilit ovat senverran
        tukevaa tekoa että niistä sai koneistamalla uudenveroiset, ohjurit tiukat, olihan
        koneella ajettu alle 2000 tuntia.
        Nyt käynnistyy helposti talvellakin. Ja niin se läppä hommattiin pakoputkeen.


    • Haba

      Läppä on siksi, ettei mene vettä pyttyyn. Jos on vettä pytyssä tulee koneelle pipi. Tuossa linkki kuvaan, jossa volvon kiertokanki on saanut siipeensä kun on ollut vesi männän päällä

      http://www.hattijahunen.com/kiertokanki.htm

      Pakosarjoissa on pieni reikä pohjassa, josta vesi pääsee valumaan pois. Se reikä on kuitenkin yleensä tukossa ja jos vettä tulee paljon niin sylinteriin se menee. Jos startti on kunnossa niin kuuluu kova paukahdus ja urakat alkaa siitä paikasta kusta kun kone menee uusiksi.

      Jos vettä on vaan pakosarjassa eikä muualla ja kuskilla on asiaan kuuluva valkoinen takki päällä käynnistettäessä niin kuskista tulee ns. dalmatialainen : I

    • Leyland mies

      Ajattelin ensin heittää huumorilla. Läppä, eli siis kannettava tietokone on pakoputkenpäässä siksi ettei sada vettä pakosarjaan mutta sitten muistin että vanhat koneet on rakkaita.
      Eihän koirat kuse pyöriviin pyöriin eikä läpillä ole väliä, jos konetta käytetään paljon, mutta nämä iäkkäämmät koneet seisovat tosi paljon. On mukavampiakin tilanteita kuin sahata vanhaa dieseliä käyntiin. Jos pakoventtiili vielä vuotaa ja sutsuttaa niin aina vain vaikeampaa. Mukavampi on kun kone on kunnossa ja starttaa avaimesta hieman tuikkaamalla. Siksi kannattaa pitää putki tukossa vaikka kumikintaalla, maalipurkilla tai oikein kunnon läpällä. Kannattaa koneenomistajan muistaa että rauta ruostuu. Noita ruostumattomat raudat ovat humanistien mielikuvituksen tuotetta. Koneiden korjaaminen on karmeata työtä eikä sitä kannata ehdoin tahdoin hankkia lisää käyttämällä konetta väärin.

      Mutta kertokaa te puolestani miten Leyland 262 nostolaitteet saisi sellaiseksi että ne pysyisivät ylhäällä ja onko tässä kyseisessä mallissa ollut näitä puhki ruostuvia sylinteriputkia

      • konemies

        Eikös Leukun nostosylinterin ainevahvuus ole siinä 10-12mm:n paikkeilla, mikä sen puhki ruostuttaisi? Taidat olla todella huumorimiehiä!


      • Taisi tuo
        konemies kirjoitti:

        Eikös Leukun nostosylinterin ainevahvuus ole siinä 10-12mm:n paikkeilla, mikä sen puhki ruostuttaisi? Taidat olla todella huumorimiehiä!

        Puhua moottorin putkista.


      • Leyland mies
        Taisi tuo kirjoitti:

        Puhua moottorin putkista.

        Tämä on vähän aiheen sivuun vetoa mutta eiköhän lääppäaiat ole selvinneet. Ainakin tarkoitin moottorin sylinterien putkia. Olen todellakin kuullut että jossain Leyland mallissa putket jostain syystä syöpyvät puhki. On alkanut jostain syystä kiinnostamaan että mistäköhän mallista. Niin ja sitten nostolaite laskee aika nopeasti, harmittaa kun ei ehdi kunnon ruokataukoa edes pitää ja on kone tippunut alas. Niin minun masiinan kyljessä lukee Leyland 262. Huumori miehiä olen kyllä.


      • tiedän
        Leyland mies kirjoitti:

        Tämä on vähän aiheen sivuun vetoa mutta eiköhän lääppäaiat ole selvinneet. Ainakin tarkoitin moottorin sylinterien putkia. Olen todellakin kuullut että jossain Leyland mallissa putket jostain syystä syöpyvät puhki. On alkanut jostain syystä kiinnostamaan että mistäköhän mallista. Niin ja sitten nostolaite laskee aika nopeasti, harmittaa kun ei ehdi kunnon ruokataukoa edes pitää ja on kone tippunut alas. Niin minun masiinan kyljessä lukee Leyland 262. Huumori miehiä olen kyllä.

        ne on ferkun nostolaioteet ne ei pysy ylhäällä sehän hyssytää käyessäkin koko ajan


    • vähemmän

      tärkeempiin asioihin, esim. politiikkaan.

    • TYÄ MIÄS

      morjenttes vaan mä oon tyä miäs sinäki bob marley siellä saattana sekopäissäs imeskelet jotain kasvinlehtiä mun VERO VITUN RAHOILLANI vitun luuseri mee töihin homo

    • Heh,heh

      Olipas hyvää läppää.

    • Vettä vettä...

      Miettikääs ny,

      Suomessa sataa noin 500 mm vuodessa. Tosin osa on lunta joka voi tuiskuta pakoputken pään ohi.

      Jo kunnon rankkasateessa menee pakoputkeen varmasti ruokalusikallinen vettä ja se on ihan tarpeeksi ruostuttamaan pakoventtiilit.

    • Maanilveilijä

      Ho-hoi poijjaat, mites sitten jos käykin niin , että tosialhaisella kierrosnopeudella alkaakin motti pyöriä väärin päin. Täystuho DT-14, vai mikä lie, voipi ainakin noin käydä. Silloinhan se pakoputki toimisi snorkkelina jos vaikka pitäis joki ylittää ilman siltaa. Pitäis kehitellä uuden tyyppinen läppä, saisi nämä inssit taas hommia.

    • asentaja 2

      turbon ylipaine venttiili

    • 920

      Meirän 705 vallus olis pitänyt olla läppä. Se lähti helposti takaperin käyntiin jos se sammui mettässä verosta tiukassa paikassa. Läppä olis voinut estää sen.

    • läpändeerus

      Se läppä pakoputken päässä on EU-direktiivin JS3356 mukainen apulaite kuulovammaiselle traktorikuskille. Se oli asennettava vuodesta 1970 alkaen kaikkiin traktoreihin. Jos kierroslukumittarin vaijeri on poikki, siitä läpästä kuuro kuski näkee että rattori on käynnissä kun se putki heittää läppää. Kuurosokeille taas EU kehitti kyltin jota tunnustelemalla laitteen voi toimittaa kierrätyskeskukseen. Näkevät tunnistavat sen varoituskyltin valmet-sanasta.

    • Anonyymi

      Ainakin yhden kotieläinpihan entisöity traktorikokoelma näyttää makaavan kesätalvet putket auki taivaalle. Ehkä niissä on kaikissa mutkaputket heh.

      • Anonyymi

        Voi olla, että niissä on tulppa mikä ei näy, muuten moottorit ovat hajalla seistyään pitkään ulkona, vettä menee litrakaupalla venttiileihin ja palotilaan.


    • Anonyymi

      se kalkattaa silti se on olihan lehmilläkin kello kaulassa niin emäntä tiesi missäpäin ne liikkuu siksi tuo läppä traktorissakin on.

    • Anonyymi

      Korvaako pystyputken päässä oleva mutka täysin ton läpän? Sehän suojaa vain ylhäältä tulevaa sadetta. Mutta miten tuulen ja myrskyn piiskaama sade? Meneekö se pystyaukosta sisään?

      • Anonyymi

        Läppä kyllä pitää kaikenlaiset sateet, siinähän on hiukan alaspäin taittuva reuna. Paitsi jos on niin kova myrskytuuli ja puhuri joka avaa läpän. Ja sitten sataa sisään. No smahan se on mutkallakin. Paha sivutuuli ja kova sade oikeasta suunnasta... no aika harvinaisia tilanteita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe