Olen EL ja ihan "ulkona"

ELFANI

Luulen olevani Esikoislestadiolainen, mutta olen laiska lukemaan raamattua ja aika heikko istumaan seuroissakin. Porukoissa on mukava olla, kun ei ole kännissä kukaan. Olen nähnyt myös sitä puolta elämästä.
Olen ihan ulkona muutamista asioista, joista täällä keskustellaan. Tosin minä olen aika nuori ja en tiedä kaikista historiasta. Vanhempani eivät ole myöskään kertoneet kaikkea.

Mikä on muutaman saarnaajan hyllyttäminen?
milloin sellaista on tapahtunut ja missä nämä saarnaajat ovat nyt?
Käykö nämä seuroissa edelleen, mutta eivät saa saarnata?
Mikä on joku Niilinvaaran kirje?
Mikä raati valitsee lapinvanhimmat?
Olen kuullut kuunteluissa ihan suomalaisia saarnoja. Onko kaikki lapinvanhimpia, kun jouluna saarnaa jellivaarassa?
Voiko nämä lapinvanhimmat määrätä ketä vaan meistä?

11

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tule kyselemään omalle suljetulle palstalle: esikoisten.keskustelu.info
      Vastaamme mieluummin siellä pidemmälti.

      Tässä lyhyet vastaukset:

      Mikä on muutaman saarnaajan hyllyttäminen?
      milloin sellaista on tapahtunut ja missä nämä saarnaajat ovat nyt?
      - vanha juttu. osa on jo haudassa

      Käykö nämä seuroissa edelleen, mutta eivät saa saarnata?
      - eivät käy. Eivät saa saarnata, eivätkä varmaan enää haluakaan

      Mikä on joku Niilinvaaran kirje?
      - lapinvanhimpien myllykirje, jossa on pelkkiä pähkähulluja sääntöjä

      Mikä raati valitsee lapinvanhimmat?
      - valitsevat itse keskuudestaan

      Olen kuullut kuunteluissa ihan suomalaisia saarnoja. Onko kaikki lapinvanhimpia, kun jouluna saarnaa jellivaarassa?
      - ei kaikki, mutta lapinvanhin sanoo aina viimeisen sanan

      Voiko nämä lapinvanhimmat määrätä ketä vaan meistä?
      - yrittävät ainakin tosissaan, mutta älä missään tapauksessa tottele.

      • näin on

        "Voiko nämä lapinvanhimmat määrätä ketä vaan meistä?
        - yrittävät ainakin tosissaan, mutta älä missään tapauksessa tottele."

        Tämä tyhmeliin vastaus ja muut kirjoitukset eivät ole muuta kuin pieninten pahentamista, jollaisille Jeesus puhuu myllynkivestä


    • älä käy yöhön

      Kehottaisin että juttelisit jonkun saarnamiehen kanssa tällä palstalla ei saa mitään apua eikä muuta kuin pääkallo opastusta.
      Ja se toinen palsta on varmaan vielä kauheampi paikka

      • vihne

        Monet hämmingit johtuvat juuri tästä! Ei tunneta asiaa, mutta annetaan lausuntoja.
        Mihin perustuu tuo viimeinen arvio. Luulen naapurin olevan kauhea ja senhän täytyy olla, kun minä niin luulen????


    • ????

      Eiköhän tällä palstalla ole vuosien saatossa keskusteltu kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä.

      Aloittajan kysymyksiin löytyy matskua vaikka millä mitalla. Tämän ikkunan oikeassa reunassa olevan "keskusteluhaku" - otsikon alle voi kirjoittaa sanan, jolla hakee tietoa - esimerkiksi Nilivaaran kirje. (Kirje on kokonaisuudessaan siellä jossakin ketjussa.)

      Tuntuu merkilliseltä, jos nuori ihminen ei sitä löydä tai osaa käyttää. Mutta maailma on merkillinen. Ehkä some on opettanut kansaa valitsemaan helpoimman vaihtoehdon - valmiit vastaukset työtä tekemättä. Tai sitten jokin muu kuin some on syynä siihen.

      • 18+5

        No mitäs arvelet, jos menisi kysymään joltain saarnaajalta: "Mikä on Nilivaaran kirje?"

        Ehkä joku aivan nuori saattaisi saada ihan asiallisenkin vastauksen.

        Entäpä nuo muut kysymykset?

        Tuskinpa Lapin vanhimmatkaan haluaisivat niihin vastata.


      • teu,
        18+5 kirjoitti:

        No mitäs arvelet, jos menisi kysymään joltain saarnaajalta: "Mikä on Nilivaaran kirje?"

        Ehkä joku aivan nuori saattaisi saada ihan asiallisenkin vastauksen.

        Entäpä nuo muut kysymykset?

        Tuskinpa Lapin vanhimmatkaan haluaisivat niihin vastata.

        Olen paljolti samaa mieltä , ja siksi kävin ne asiat LÄPI erikoisesti
        siinä listassa on/OLI kaikkiaan 41 ns, syntiä listassa siinä kuitenkin
        ON vain 7 sellaista asiaa jota voi pitää jonkinlaisena syntinmä.

        Muut on Ihmis mielen mukaisia määrityksiä ,ja ´joskus kauan sitten
        saarnattuja synniksi (siinä oli n.7 vanhaa jotka , jotka oli mainittu )
        (aik.) merkillä siis aikaisemmin syntiä . Tästä voimme puhua myöhemmin .


      • ****************

        Eiköhän tällä palstalla ole vuosien saatossa keskusteltu kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä. ????


        Tämä on totta, ei ole ymmärretty taivaallista sanomaa.
        Ei ole hyvä maan päällä eikä hyvä taivaassakaan.
        Ollaan siis taivaan ja maan välillä.
        Niin kuin eefa-mittalla mitattuna.


      • ????
        18+5 kirjoitti:

        No mitäs arvelet, jos menisi kysymään joltain saarnaajalta: "Mikä on Nilivaaran kirje?"

        Ehkä joku aivan nuori saattaisi saada ihan asiallisenkin vastauksen.

        Entäpä nuo muut kysymykset?

        Tuskinpa Lapin vanhimmatkaan haluaisivat niihin vastata.

        18 5, tarkoitit varmaan, että jos kysyy jotain, vastausta ei tule. Tai kysymys on väärä. Tai kysyjä on väärä. Tai asia on väärä.


    • ELFANI

      Kiitos kaikille vastauksista.
      Nilivaaran kirjeen löysin. En kyllä oikein ymmärtänyt sisältöä. Nuo synniksi luetelleet????? En sano mitään. Silti teikäläisissä on ihania ihmisiä, jotka eivät ole ainakaan minua tuominneet.

    • eefalla mittaa

      koskahan lyijykansi paiskataan esletojen laatikon kanneksi ja kiinni, vai joko se on ollutkin kiinni kymmeniä vuosia.

      sinne ei lyijykannen alle kuorolaulu pääse vahinkoa tekemään joskaan ei Jumalakaan sinne ole päässyt lampullaan valaisemaan juuri kenenkään sisuskaluja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1035
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      633
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      556
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe