Pakkoruotsi?

Gabol1

Ihmiset kertokaa mielipiteenne nyt paljon keskustelua herättävästä pakkoruotsista.
Oma mielipiteeni asiasta lukio-opiskelijana on, että minua ei haittaa opiskella ruotsia, mutta minun ruotsin kielen taitoni on äärimmäisen huono ja voi olla, että joudun uusimaan useamman kurssin. Minun mielestä olisi järkevämpää opiskella esim. Ranskan kieltä, koska Ranska on kuitenkin Euroopassa käytetympi kieli kuin ruotsi.

Nuoret ja jopa useat aikuiset joutuvat uusimaan ruotsin kursseja lukioissa ja kun he opiskelevat virkamies ruotsia monet joutuvat palaamaan lukioon käymään läpi ruotsin perusteita.
Minulla on kaksi kurssia ruotsia vielä suorittamatta ja jos en pääse niitä läpi niin en pääse jatkamaan IB- linjalla eteenpäin...

Joten ihmiset selvyydeksi: kertokaa mielipiteenne pakkoruotsista ja kertokaa mielellänne tarinoita omasta ruotsin opiskelusta :3

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Simba4237805

      Koko pakkoruotsin ongelmahan on juuri se, että se on parempien kielten tiellä. Aniharva koulussa vuosikausia ruotsia lukenut edes oikeasti osaa ruotsia ja ihmekös tuo, kun sillä ei tee mitään eikä sitä voi käyttää missään. Ne ainoat ruotsin osaajat jotka itse tiedän, on niitä jotka on olleet ruotsinkielisessä päiväkodissa/kielikylpyluokalla/ovat suomenruotsalaisia.

      Itse olen opiskellut A-ruotsia 8 vuotta, viettänyt suurimman osan elämääni suomenruotsalaisten asuinalueilla ja sukulaisetkin sitä kieltä puhuu. Silti oma osaaminen on surkeaa, enkä ole koskaan tarvinnut ruotsia mihinkään. Arvostan kyllä kielitaitoa, mutta ruotsi on ihan älytön valinta. Sen pitäisi olla vapaaehtoista, niin että toiseksi kieleksi voisi valita myös vaikka tuon ranskan, jota on kumminkin joka puolella. Jos joku yksittäinen työpaikka jää joltain saamatta ruotsin osaamattomuuden takia, niin sillä ei käytännössä ole mitään väliä. Nyt menee järjettömästi yhteiskunnan resursseja siihen, että vuosikausia "opetetaan" ruotsia, jota kukaan ei sitten kumminkaan osaa. Ja miksi tosiaan osaisikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe