Saako keittiöhanan vaihtaa itse?

MiksiNäin?

Onko nykyään kaikki kiellettyä? Et saa vaihtaa altaita/hanoja itse. Kaikki työt pitää teettää vieraalla?

Entä jos en vain ilmoita taloyhtiöön mitään? Teen vain hommat, kuka siihen mitään puuttuu, ei ne kai sentään linnaan heitä siitä hyvästä

16

13484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Orass

Tottakai sen saa ite vaihtaa, ei se nyt mikään patterin vaihto sentään ole.

• hara.

Se vähän riippuu. Jotkut sekoittaa ilmoitukset ja luvat. Yleensä vaatimuksilla pyritään vahinkojen vähentämiseen ei sen kummempaa.

• et saa.

Taloyhtiössä et ainakaan saa. Hanat kuuluu taloyhtiön vastuulle. Jos haluat, että jatkossakin taloyhtiö vastaa hanasta, täytyy sen vaihtokin hoitaa taloyhtiön kautta. Taloyhtiöllä on myös oikeus päättää minkälaisen hanan se hyväksyy. Mitään Bilteman tai Ikean hanaa taloyhtiö ei tule hyväksymään.

• tuskinpa vaan.

Voi laittaa hanat mitkä lystää. Taloyhtiö ei päätä mitä osakas haluaa.
        kustannusten jako tason parannuksesta tai lisääntyneestä huolto kustannuksista on erikseen päätettävä asia.

• päättääpä vaan.
        tuskinpa vaan. kirjoitti:

Voi laittaa hanat mitkä lystää. Taloyhtiö ei päätä mitä osakas haluaa.
        kustannusten jako tason parannuksesta tai lisääntyneestä huolto kustannuksista on erikseen päätettävä asia.

Kyllä se taloyhtiö päättää esim. äänitason osalta minkälaisen hanan se hyväksyy.

• tuskinpa vaan.
        päättääpä vaan. kirjoitti:

Kyllä se taloyhtiö päättää esim. äänitason osalta minkälaisen hanan se hyväksyy.

Kaikki tarkoitukseen myytäväksi hyväksytyt kelpaa. Ellei yhtiöjärjestyksessä ole jotakin muikeaa pykälää asian suhteen ja tuskinpa on.
        Ja vaikka olisi kilpailulainsäädännöllä saattaisi olla sanottavaa asiasta.

• oijoijoijoi.

Kaikki tarkoitukseen myytäväksi hyväksytyt kelpaa. Ellei yhtiöjärjestyksessä ole jotakin muikeaa pykälää asian suhteen ja tuskinpa on.
        Ja vaikka olisi kilpailulainsäädännöllä saattaisi olla sanottavaa asiasta.

Kilpailulainsäädännöllä :D Salli mun nauraa. Lainaatko yhden kohdan "kilpailulainsäädännöstä" jota voisi soveltaa yksittäisen kerrostalo-osakkaan hananvaihtohaluihin.

Kyllä se taloyhtiö vaan voi olla hyväksymättä mitä tahansa rimpulaa sinne jos haluaa ja sillä siisti. Ei muuta ku rosikseen haaste kun ei se Bilteman hana kelvannut. Siinä ei sinun kilpailulainsäädäntösi auta.

• tuskinpa vaan.
        oijoijoijoi. kirjoitti:

Kilpailulainsäädännöllä :D Salli mun nauraa. Lainaatko yhden kohdan "kilpailulainsäädännöstä" jota voisi soveltaa yksittäisen kerrostalo-osakkaan hananvaihtohaluihin.

Kyllä se taloyhtiö vaan voi olla hyväksymättä mitä tahansa rimpulaa sinne jos haluaa ja sillä siisti. Ei muuta ku rosikseen haaste kun ei se Bilteman hana kelvannut. Siinä ei sinun kilpailulainsäädäntösi auta.

Naura ihan vapaasti vaan. Taloyhtiöllä ei ole perusteita kieltää tuotteen käyttämistä jota myydään tarkoitukseen. Ei edes bilteman hanaa. Se nyt vaan on näin vaikka kuinka inttäisit.

Yhtiö voi ainoastaan vaatia tasinkoa tasoeroista tai mahdollisista normaalista poikkeavista huolto ym. Kustannuksista.

Samoin yhtiö ei voi kieltää osakasta laittamasta vaikka kultaisia hanoja...

• Perustaso

Naura ihan vapaasti vaan. Taloyhtiöllä ei ole perusteita kieltää tuotteen käyttämistä jota myydään tarkoitukseen. Ei edes bilteman hanaa. Se nyt vaan on näin vaikka kuinka inttäisit.

Yhtiö voi ainoastaan vaatia tasinkoa tasoeroista tai mahdollisista normaalista poikkeavista huolto ym. Kustannuksista.

Samoin yhtiö ei voi kieltää osakasta laittamasta vaikka kultaisia hanoja...

Saa laittaa perustasoa paremman ja maksaa itse erotuksen. Perustasoa huonompaa ei saa laittaa. Taloyhtiö haluaa, että sen vastuulle kuuluvat laitteet ovat asianmukaisia.

• tuskinpa vaan..
        Perustaso kirjoitti:

Saa laittaa perustasoa paremman ja maksaa itse erotuksen. Perustasoa huonompaa ei saa laittaa. Taloyhtiö haluaa, että sen vastuulle kuuluvat laitteet ovat asianmukaisia.

Ei se inttämisestä asia muutu.

• Taloyhtiö-omistaa
        tuskinpa vaan.. kirjoitti:

Ei se inttämisestä asia muutu.

Osakas ei omista sieltä asunnostaan taloyhtiön vastuulle kuuluvia hilppeitä, kuten nyt vaikka vesikalusteet. Taloyhtiö päättää silloin minkälaiset vesikalusteet sille kelpaa ja mitkä ei. Mitään Bilteman ja Ikean hanoja ei yksikään taloyhtiö kelpuuta.

• kaarlo.p

Satuin lukemaan lehdestä asukas oli vaihtanut hanan itse seurauksena vesivahinko vakuutusyhtiö ei korvannut vahinkoa.

• 15+2

Hanan vaihto ja kaikki muutkin putkityöt ovat ammattilaisen hommia. "Näppärä" tee-se-itse mies tekee usein suuremman vahingon kuin mitä kuvittelee säästävänsä.

• eipä juuri

Väärin tulkittu. Vakuutus yhtiötä ei kiinnosta kuka hanan on vaihtanut vaan onko se tehty oikein. Sama korvauksen kannalta vaikka virheen olisi tehnyt ammattimies.
        Rakennusvirheitä ei korvata paitsi joissakin tapauksissa vahinkovastuu vakuutuksesta tai asennustyö vakuutuksesta.

• rak.mies

Kerrostalon vesikalusteet ja hanat taitaa kuulua taloyhtiölle. Jos hana vuotaa niin ilmoitus talonmies/isännöitsijällä ja he hoitaa vaihdon taloyhtiön laskuun. Hanan tiiviste taitaa olla virallisesti asukkaan. Jos tekee omaan laskuun remontin niin isännöitsijä hyväksyy urakoitsijan. Vastuu syistä ei kannata olla itse urakoitsija. Isännöitsijältä saa luettelon mitä töitä saa tehdä itse.

• Hinnoista

Muutama vuosi sitten vaihdoin keittiöhanan sujuvasti ite. Ajattelin, että on sillain pienemmän riesan tie (pieni kustannus ja pieni vaiva itselle, ei kustannuksia taloyhtiölle). Isännöitsijän luottoputkarin lasku oli naapuriin tehdystä keittiön hanan vaihtotyöstä, km (reilusti koska tuli kaukaa) hana, liki 400 e ja is. oli käynyt katsastamassa tilanteen ennen vaihtoa ja varmaan laskutti siitä km tunnit, ainakin 100 e, yht noin 500 e.

Itse hain paikallisesta rautakaupasta halppishanan, olikohan jotain 50 e hintainen, vaihto ei maksanut kuin vaivan. Hyvin pelittää :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe