Suomen vankilat/oikeuslaitos vs. ulkomaat

vartija88

Olen ollut vanginvartijana sekä Israelissa että Singaporessa.

Israelissa G4S:n pitämä yksityisvankila, jossa lähinnä palestiinalaisia. Sellit 3m2, harmaat seinät, patja, wc-aukko eikä muuta, melkein kaikki betonia. Monissa selleissä ei ikkunaa. Vankeja kuljetetaan aina käsi- ja jalkaraudoissa, tekemiset hyvin rajoitettuja. Olen saattanut vankeja oikeudenkäynteihin, joissa tuomittiin parhaillaan 50 vuodeksi. Jotkut tuomituista juuri 15 vuotta täyttäneitä.

Singaporessa huippumoderni iso vankila, niinikään vangit kuljetettaessa aina kahlittuina vyötäröltä, käsistä ja jaloista. Sellit pienempiä ja ankeampia, Tuomiot omaa luokkaansa: huumerikoksista usein kuolemantuomio, alaikäisille elinkautinen. Olen työskennellyt kuolemaantuomittujen kanssa: vein 20-vuotiaan australialaisen miehen teloitettavaksi. Käsi- ja jalkarautoihin, ketju vyötärölle, huppu päähän ja hirttolavalle. Jalat ja kädet kiristettiin vielä vöillä yhteen. "Pyöveli" laittaa köyden kaulaan, luukku aukeaa ja naps, teloitus käy salamannopeasti. Tätä ennen mies oli odottanut telotustaan 18-vuotiaasta asti, melkein kolme vuotta.

5

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannes P

Singaporessa kaikki toimii kyllä hienosti. Turvallinen valtio ja toimiva yhteiskunta. Johtunee tietysti osaltaan oikeuslaitoksesta ja kovista rangaistuksista. Omasta mielestäni vankien kuuluisi tuntea olevansa ihan kunnon vankilassa.

Jotkut moittivat Singaporea jotenkin totalitaariseksi. Siellä on kuulemma elämä niin rajoitettua, ja poliiseja ja vartijoita joka nurkalla. Ei itselläni kyllä ole mitään valittamista.

• Myöskin lukenut....

>>Olen ollut vanginvartijana sekä Israelissa että Singaporessa.

• Kerropa missä se israelilainen vankila on jossa työskentelit. Olisi kiva kuulla, olen itse nimittäin asunut ko. maassa aika monta vuotta.

Onko Länsirannalla ja Gazassa vankiloita vai hoitavatko israelilaiset niiden vankienhoidon?

• Jassoo. Siellä oli taas eräs todellinen pas'kanpuhuja. Israelissa ei ole koskaan ollut yksityisiä vankiloita toiminnassa. Sellainen rakennettiin, mutta Israelin korkein oikeus totesi sen lain vastaiseksi:

http://www.haaretz.com/print-edition/news/international-legal-precedent-no-private-prisons-in-israel-1.3774

Valmis mutta käyttöön ottamaton vankila jouduttiin ostamaan valtiolle sadoilla miljoonilla sekeleillä.

Niin missä päin sen yksityisvankilan pitikään olla ja minä vuosina olit töissä siellä? Onko Singaporessa työskentelysi ollut samanlaista kuin Israelissakin?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7141
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2116
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1327
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1267
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1126
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1061
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      1008
    Aihe