Tuntuu että opintotkk. eivät riitä enkä selviydy opinnoistani;_:

mokannut

Eli olen toisen vuoden opiskelija yliopistossa. Opiskelin aikoinani vuoden menestykkäästi ammattikorkeassa opintotuen turvin, mutta vaihdoin paikkakuntaa ja koulua. Sairastuin asepalvelukseni jälkeen vaikeaan masennukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon (parhaan ystäväni itsemurha, kiusaaminen, yms), ja opinnot eivät ole viime aikoina sujuneet kuten pitäisi: sain ensimmäiseltä vuodelta noin 5op komeroiduttuani ja juotuani itseni melkein hengiltä. Sain kuitenkin lopetettua kokonaan juomiseni, kunnollisen lääkityksen ja avun ongelmiini lääkärini avulla ja tällekin vuodelle opintotukea.

Asiani eivät ole vieläkään edistyneet kunnolla: olen saanut syyslukukaudelta yhteensä 20op, eli en lähellekkään tarpeeksi paljon. Tarkistelin myös tietojani netistä Kelan sivuilta, ja ilmeisesti olen kuluttanut yhteensä 18kk 35kk:n tukiajasta ja yhteensä 28 kuukautta 55k:n kokonaistukiajasta. En tiedä, miten saan millään nämä riittämään loppu-opintoihini tai mihinkään muuhun. Tämän lisäksi minulla on odotettavissa ensi kuussa intensiivinen hoitojakso, joka tulee viemään aikani ja energiani äärimmilleen saadakseni suoritettua kunnolla tarpeeksi opintoja seuraavana lukuvuonna.

Kannattaisiko minun keskeyttää opintoni? Ala kiinnostaa, mutta en tiedä, miten pystyn suoriutumaan kunnialla urakasta kaiken tämän sössimisen jälkeen :(

1

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+8=?

Ei kannata keskeyttää opintoja. Opiskelu kannattaa aina elämässä jos asioita vain vähänkään pidemmälle ajattelee. Jos kelasta tulee selvityspyyntö miksi opinnot eivät ole edenneet, niin kirjoitat sinne muutaman rivin selityksen ja liität siihen pari lääkärintodistusta niin homma on sillä selvä.

Opintotukikuukausien käyttöä ei myöskään kannata murehtia, sillä niistä oikeastaan kannattaa päästä mahdollisimman nopeasti eroon, sillä kun ne on käytetty ja opintoja enää vain kohtuullinen määrä jäljellä (1-2v) niin saat sossusta tukea opinnoillesi ja elintasosi oikeastaan vain nousee opiskelijasta työttömän tasolle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2231
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2211
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      48
      2073
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      213
      1462
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1386
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1382
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1151
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1076
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1056
    Aihe