Nyt tiedekin joutuu myöntämään sen tosiasian, että sianliha ei ole ihmisen terveydelle hyväksi! Kinkulla mässäämisen seuraukset näkyvät sairaaloissa ja terveyskeskuksissa muutaman päivän päästä kohonneina potilasmäärinä.
Jumala oli oikeassa kieltäessään sianlihan syönnin!
75
358
Vastaukset
- Niin moni kärsii näl
Toki näin on, mutta mutta eihän se johdu pelkästään sianlihasta sillä tavalla, että se olisi syntistä lihaa! Kysymys on ihmisten itsekeskeisyydestä ja ahneudesta, he haluavat ahmia niin paljon ruokaa kuin vain maha kestää ja vielä enemmänkin, sillä he ovat rakkaudettomia ja tunteettomia kylmiä ihmisiä!
Niin moni lähimmäinen kärsii nälänhätää ja moni heistä jopa kuolee aliravitsemukseen, mutta Suomessa itsekeskeinen uskovainen vetää joulun ruokailunkin överiksi, jotta hän saisi maksimoitua kaiken hyödyn itselleen! Nyt minulle kaikki hyvä, jota vain olen vaatimassa! Mutta sellainen asenne ei ole kristillistä!
Vanha Testamentti ja Koraani kieltävät sianlihan syömisen, sillä ne perustavat näkemyksensä vanhoihin perimätietoihin vaarallisesta trikiini-loisesta, jonka voi saada sianlihasta. Nykyaikana sianliha tarkastetaan, eikä myytävässä sianlihassa voi saada trikiinin toukkia itseensä. Villisiasta tai huonoissa oloissa kasvatetusta siasta sellaisen voi kuitenkin saada edelleenkin, jos sika on päässyt syömään sikalassa esimerkiksi rotan raadon. Mutta silti sikaan ei liity mitään sen kummempaa saastaisuutta, vaikka esimerkiksi islamissa niin väitetäänkin. - Simelius
Nykyään on kuitenkin muita haittoja sianlihasta. Antibioottien käyttö on varsin hurjaa ulkomaisilla tiloilla. Vähän aikaa sitten kuulimme Tanskan kinkkujen antibioottilöydöksistä. Sellaistakin muistelen lukeneeni että trikiintarkastukset lopetetaan Suomessa. En tiedä pitääkö paikkansa.
- Asiakas voi aina val
Aivan, olette varmasti oikeassa, mutta mutta, eihän Jumala olekaan käskenyt syödä mitään epäilyttävää! Niin monelle protestantille on vaikeaa ymmärtää, että ihmisellä on myös oma tahto, eikä kenenkään tarvitse tyytyä oppimattoman maallikkosaarnaajan määrittelemään Jumalan tahtoon.
Miksi tekin itse ette valitsisi tarkkaan, mitä lihaa ostatte! Kaikenlainen teollinen massatuotettu liha on epäilyttävää myös eläinten hyvinvoinnin kannalta, ja kuluttaja voi päättää ostaako hän sitä vai jättääkö ostamatta. Jos haluatte syödä hyvää ja eettisesti tuotettua lihaa, voitte ostaa esimerkiksi kotimaisen luomutilan kasvattamaa lihaa, jonka alkuperä tunnetaan tarkasti. Myyjä voi kertoa teille tarkasti, millä tilalla liha on tuotettu ja voitte itse vielä ottaa sinne yhteyttä ja tarkistaa kasvatusolosuhteet ja antibioottien käytön.
Luomulihan hinta on tietenkin korkeampi kuin teollisessa suursikalan antibiooteilla kasvatetulla lihalla, mutta eihän teidän joka päivä tarvitse lihaa syödä. Esimerkiksi minä itse syön lihaa äärimmäisen harvoin ja voin erittäin hyvin. Eikä minulla ole tänäkään jouluna minkäänlaista kinkkua ruokapöydässä.
Asiakas eli siis ihminen voi aina valita, mitä hän haluaa ostaa! - Simelius
Asiakas voi aina val kirjoitti:
Aivan, olette varmasti oikeassa, mutta mutta, eihän Jumala olekaan käskenyt syödä mitään epäilyttävää! Niin monelle protestantille on vaikeaa ymmärtää, että ihmisellä on myös oma tahto, eikä kenenkään tarvitse tyytyä oppimattoman maallikkosaarnaajan määrittelemään Jumalan tahtoon.
Miksi tekin itse ette valitsisi tarkkaan, mitä lihaa ostatte! Kaikenlainen teollinen massatuotettu liha on epäilyttävää myös eläinten hyvinvoinnin kannalta, ja kuluttaja voi päättää ostaako hän sitä vai jättääkö ostamatta. Jos haluatte syödä hyvää ja eettisesti tuotettua lihaa, voitte ostaa esimerkiksi kotimaisen luomutilan kasvattamaa lihaa, jonka alkuperä tunnetaan tarkasti. Myyjä voi kertoa teille tarkasti, millä tilalla liha on tuotettu ja voitte itse vielä ottaa sinne yhteyttä ja tarkistaa kasvatusolosuhteet ja antibioottien käytön.
Luomulihan hinta on tietenkin korkeampi kuin teollisessa suursikalan antibiooteilla kasvatetulla lihalla, mutta eihän teidän joka päivä tarvitse lihaa syödä. Esimerkiksi minä itse syön lihaa äärimmäisen harvoin ja voin erittäin hyvin. Eikä minulla ole tänäkään jouluna minkäänlaista kinkkua ruokapöydässä.
Asiakas eli siis ihminen voi aina valita, mitä hän haluaa ostaa!Olen paljon puhunut foorumeilla kotimaisuuden ja lähituotannon puolesta. Mitä isommat yksiköt, sitä enemmän ongelmia. Maamme viljelijät eivät halunneet tähän eurostoliittoon, mutta kuinka ollakaan, nyt heitä syytetään milloin mistäkin. Perheviljelmät kunniaan mutta ongelma on se että ei anneta edellytyksiä sille. Positiivisena juttuna näen että on alettu perustaa pieniä teurastamoita lähituottajille. Tämän soisi yleistyvän.
- Oletteko koskaan ede
Simelius kirjoitti:
Olen paljon puhunut foorumeilla kotimaisuuden ja lähituotannon puolesta. Mitä isommat yksiköt, sitä enemmän ongelmia. Maamme viljelijät eivät halunneet tähän eurostoliittoon, mutta kuinka ollakaan, nyt heitä syytetään milloin mistäkin. Perheviljelmät kunniaan mutta ongelma on se että ei anneta edellytyksiä sille. Positiivisena juttuna näen että on alettu perustaa pieniä teurastamoita lähituottajille. Tämän soisi yleistyvän.
Olette siis sitä mieltä, että teidän kuvaamanne käsityksen mukainen "eurostoliitto" on esteenä teidän omalle hyvinvoinnillenne, mutta jotkut pienet teurastamot nyt edes jossakin määrin helpottavat tilannettanne?
Oletteko koskaan edes ajatellut mitään laajempia kokonaisuuksia? - Simelius
Oletteko koskaan ede kirjoitti:
Olette siis sitä mieltä, että teidän kuvaamanne käsityksen mukainen "eurostoliitto" on esteenä teidän omalle hyvinvoinnillenne, mutta jotkut pienet teurastamot nyt edes jossakin määrin helpottavat tilannettanne?
Oletteko koskaan edes ajatellut mitään laajempia kokonaisuuksia?Kyllä. Suunnaton byrokratia ja suuruuden ihannointi EU:ssa vie halut yrittää. Jotta kiusa olisi täydellinen, meidän omat byrokraatit keksii lisää pykäliä. Nytkin tukijutut menee uusiksi, eikä kukaan tiedä tarkkaan miten pitää ensi kesänä viljellä. Ymmärrän jos väli olisi parikymmentä vuotta, mutta kun se näkyy olevan vuosia. Vuosittainkin muuttuu asiat. On siinä viljelijöillä luovimista, kun ei neuvojatkaan ymmärrä sanoa mitään juurikaan tällä hetkellä.
Sitten vielä hamuavat nämä päättäjät liittovaltiota, että tuho olisi täydellinen. Suuruuden tavoittelu on jonkun muun tahon kuin viljelijöiden intresseissä. Viljelijät ovat pakotetut siihen. Siis pakotetut. - Todella suuri sääli!
Simelius kirjoitti:
Kyllä. Suunnaton byrokratia ja suuruuden ihannointi EU:ssa vie halut yrittää. Jotta kiusa olisi täydellinen, meidän omat byrokraatit keksii lisää pykäliä. Nytkin tukijutut menee uusiksi, eikä kukaan tiedä tarkkaan miten pitää ensi kesänä viljellä. Ymmärrän jos väli olisi parikymmentä vuotta, mutta kun se näkyy olevan vuosia. Vuosittainkin muuttuu asiat. On siinä viljelijöillä luovimista, kun ei neuvojatkaan ymmärrä sanoa mitään juurikaan tällä hetkellä.
Sitten vielä hamuavat nämä päättäjät liittovaltiota, että tuho olisi täydellinen. Suuruuden tavoittelu on jonkun muun tahon kuin viljelijöiden intresseissä. Viljelijät ovat pakotetut siihen. Siis pakotetut.Aivan todellakin! Päättäjät eivät ilmeisesti tiedä, että niin moni vanhoillinen uskovainen haluaisi palata ennen 1950-luvun alkua vallinneeseen tilanteeseen, palata ikuisiksi ajoiksi Impivaaraan, kiivetä hiidenkivelle huutamaan metsään!
Miksi me emme voisi näille muutamille kymmenille varata sellaisen suojelualueen, jossa he voisivat asua omassa torpassaan aidattuna muusta maailmasta erilleen mylvivän sonnilauman kanssa!
Toki sellaiseen reservaattiin ei tarvitsisi asentaa edes laajakaistaa, sillä ihan kaikki asukkaat haluaisivat vapaaehtoisesti:
* elää EU:n ja liittovaltiokehityksen ulkopuolella,
* ja oikean elämän ulkopuolella,
* oman paavo ruotsalaisensa opastamana,
* siioninvirsiä veisaamalla,
* kinkerin penkissä ahdistuneena
* pitämässä ikävää,
* ja odottamassa koko maailman loppua! - Simelius
Todella suuri sääli! kirjoitti:
Aivan todellakin! Päättäjät eivät ilmeisesti tiedä, että niin moni vanhoillinen uskovainen haluaisi palata ennen 1950-luvun alkua vallinneeseen tilanteeseen, palata ikuisiksi ajoiksi Impivaaraan, kiivetä hiidenkivelle huutamaan metsään!
Miksi me emme voisi näille muutamille kymmenille varata sellaisen suojelualueen, jossa he voisivat asua omassa torpassaan aidattuna muusta maailmasta erilleen mylvivän sonnilauman kanssa!
Toki sellaiseen reservaattiin ei tarvitsisi asentaa edes laajakaistaa, sillä ihan kaikki asukkaat haluaisivat vapaaehtoisesti:
* pitämässä ikävää,
* ja odottamassa koko maailman loppua!Ei se tarkoita kehityksen jarrua vaikka ei pitäisi EU:ssa. Päinvastoin tämä EU on mielestäni kehityksen jarru jossain määrin. Nekin rahat jotka sinne lapetaan, voitaisiin käyttää vaikka tuotekehitykseen täällä ja työllisyys paranisi. Loputtomat direktiivit vaikeuttavat yrittämistä, ja se jos mikä sitä impivaaraa tekee.
- Simelius
Simelius kirjoitti:
Ei se tarkoita kehityksen jarrua vaikka ei pitäisi EU:ssa. Päinvastoin tämä EU on mielestäni kehityksen jarru jossain määrin. Nekin rahat jotka sinne lapetaan, voitaisiin käyttää vaikka tuotekehitykseen täällä ja työllisyys paranisi. Loputtomat direktiivit vaikeuttavat yrittämistä, ja se jos mikä sitä impivaaraa tekee.
Korjaan. Siis ei oltaisi EU:ssa.
- 2000-luku
Simelius kirjoitti:
Korjaan. Siis ei oltaisi EU:ssa.
" Siis ei oltaisi EU:ssa."
Mitä hyvää EU on suomelle antanut ?
Me maksamme korkeinta eu maksua.
Pakolaiset tulivat eu.n myötä.
Suomi maksaa keskieuroopan vetelysten VELAT.
Maa on mennyt alaspäin kuin lehmänhäntä, kun kaikki päätetään eu:ssa.
En kaipaa Tippavaaran isännän aikaan, mutta Suomi olisi paljon varakkaampi ja ITSENÄISEMPI ilman eu:n liittymistä. Todella suuri sääli! kirjoitti:
Aivan todellakin! Päättäjät eivät ilmeisesti tiedä, että niin moni vanhoillinen uskovainen haluaisi palata ennen 1950-luvun alkua vallinneeseen tilanteeseen, palata ikuisiksi ajoiksi Impivaaraan, kiivetä hiidenkivelle huutamaan metsään!
* pitämässä ikävää,
* ja odottamassa koko maailman loppua!Otan kantaa vain tuohon EU juttuun. Se ei välttämättä ollut hyvä asia suomelle liittyä EU:n. Esim. Islanti, Norja ja Sveitsi evät kuulu EU:n enkä ole havainnut niiden taloudessa isoja eroja verrattuna Suomeen.
Mutta kun talouspolitiikasta keskustellaan, nyt on tulossa paljon järeämpää muutosta.
”Suomi on sitoutumassa kauppasopimukseen, jonka kaltaisten nojalla valtiot ovat joutuneet maksamaan valtavia summia sijoittajille.”
”Euroopan unioni neuvottelee Kanadan ja Yhdysvaltain kanssa laajoista vapaakauppasopimuksista. Niihin sisältyvän investointisuojan nojalla sijoittaja voi tietyssä tilanteessa viedä valtion välimiestuomioistuimeen.”
Se tarkoittaa että yritykset voivat asettaa valtion maksumieheksi, ja sehän tarkoittaa meitä veronmaksajia. Talouselämä (mammona) ottaa valtaa nyt sumeilematta ohi valtioiden.
”Tupakkajätti Philip Morris esimerkiksi vaatii Australialta korvauksia, koska maa päätti laittaa tupakka–askeihin varoitusmerkit. Lääkeyhtiö Eli Lilly vaatii Kanadalta 500 miljoonaa dollaria, koska Kanada perui vajavaiseen näyttöön vedoten yhtiön kaksi lääkepatenttia. Saksassa energiayhtiö Vattenfall yrittää saada maalta 3,4 miljardia euroa, koska Saksa päätti hylätä ydinvoiman.”
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2013/11/08/uusi-sopimus-voi-tuoda-suomelle-miljardilaskun/201315397/12
Kohta valtion asioista päättäkin tämä instanssi, eikä siihen kansalaisilla ole mitään rakoa puuttua.
“Kansainvälinen investointiriitojen sovittelulaitos ICSID (International Centre for Settlement of Investment Disputes).”
http://www.vm.fi/vm/fi/11_rahoitusmarkkinat/07_kansainvalinen_yhteistyo/01_maailmanpankki/index.jsp- Simelius
2000-luku kirjoitti:
" Siis ei oltaisi EU:ssa."
Mitä hyvää EU on suomelle antanut ?
Me maksamme korkeinta eu maksua.
Pakolaiset tulivat eu.n myötä.
Suomi maksaa keskieuroopan vetelysten VELAT.
Maa on mennyt alaspäin kuin lehmänhäntä, kun kaikki päätetään eu:ssa.
En kaipaa Tippavaaran isännän aikaan, mutta Suomi olisi paljon varakkaampi ja ITSENÄISEMPI ilman eu:n liittymistä.Samaa mieltä.
- KTS (Ei kirj.)
Minä olen ikäni syönyt sianlihaa ja terveys on terästä. Muut tulee perästä!
:D- Allah onkin pieni
Voi, voi,voi, nyyh, nyyh.
Nyt osoitit että Koraanikin on väärässä .
- 7474
Ihmisen aivoista suurin osa on rasvaa, sianrasva on koostumukseltaan erilaista, kuin aivoissamme oleva ja on havaittu sille haitalliseksi.
Sikafarmareita ymmärrän kyllä, ei ole helppoa luopua sellaisesta mihin on paljon investoinut ja vaivaa nähnyt.
Mutta Jumalan asioista minulla sellainen kokemus, että kun Jumalan antaman ohjeen mukaan luopuu jostakin, hän antaa jotakin parempaa tilalle, hän on hyvä isä.
Noin 20 vuotta sitten silloin viisikymmenisessä olevat enoni ja setäni kuolivat verisuonitauteihin ja isäni saatiin hätäisesti pelastettua ohitusleikkauksen avulla. Sianlihalla oli merkittävä osa näiden ihmisten ruokavaliossa.
Samoihin aikoihin tulin uskoon eräässä Luterilaisenkirkon järjestämässä tilaisuudessa. Sieltä alkaneessa Jumalan johdatuksessa päädyin adventtikirkkoon ja terveellisille elämäntavoille jotka myös kuuluvat evankeliumiin.
Ne ovat olleet siunaus suuri siunaus. Jos, olisin jatkanut silloista elämäntyyliäni mitä suurimmalla todennäköisyydellä olisin samassa veneessä sairaiden sukulaisteni kanssa.
Jumalan armo on minulle hyvin tärkeä, ilman sitä en pelastuisi. Mutta olen ymmärtänyt Raamatusta sen, ettei ole oikein Jumalan armoon vedoten kumota hänen antamiaan ohjeita, niin kuin eräät näyttävät tekevän. Itse asiassa he taistelevat siinä omia etuja vastaan ja menettävät kuuliaisuuden mukanaan tuomat siunaukset.- Ainakin minun omat a
En ehkä minä eikä edes koko maailman biolääketiede voi enää auttaa teitä mitenkään, jos tilanne on kehittynyt jo niin pahaksi että teidän aivonne ovat kokonaan rasvakudosta! Olen kovin pahoillani.
Ainakin minun omat aivoni ovat aivan erilaiset, ja niiden koostumuksessa on vettä paljon enemmän kuin rasvaa, enkä nyt todellakaan tarkoita mitään kusipäisyyttä, jossa tilassa taas toinen vesipitoinen neste on päässyt kohoamaan aivan aivoihin asti.
Tosin varsinkin politiikan puolelta tunnetaan myös synnynnäisiä uninocephalus-tapauksia, mutta ehkä niitä ei ole vielä koskaan erityisen tarkasti tutkittu protestanttisten lahkojen puolelta.
- Kyllikki 15
"Nyt tiedekin joutuu myöntämään sen tosiasian, että sianliha ei ole ihmisen terveydelle hyväksi."
Millä perusteella väität tuommoista?
"Kinkun mässäämisen seuraukset näkyvät sairaaloissa ja terveyskeskuksissa muutaman päivän päästä kohonneina potilasmäärissä. "
Ei pitäisi lainkaan mässätä ( mässätä = nauttia ruoka jan juomaa ylen määrin ). Kohtuukäyttö sopii niin ruokiin kuin juomiinkin. Jos on terve, niin sianlihaa voi kyllä syödä, kun ei mässäile. ( Itse en käytä lainkaan alkoholia. ) - klpo
Jumalateki oikein,kun antoi ilmestyksiä Apostoli Pietarille joissa julisti kaikki ruuat puhtaiksi! Lue vaikka Apostolien toista!
Ja toki Jumala oli oikeassa siinäkin, että voimme "hallita taivaan lintuja". Vai miten se nyt on? Nehän liitelevät, eikä sille mitään mahda.
Monissa uskonnoissa on kielletty sitä sun tätä; hindut saavat syödä sikaa, mutteivat lehmää. Uskontojen mukaan jos mentäisiin, niin juuri ei mitään voisi tehdä.
- dikduk
Ensin Jumala kuitenkin väitti että jotkut lihat ovat epäpuhtaita ja vielä ikuisesti. Jumalaan ei taida olla luottamista?
Ymmärrän kyllä että kristinuskoa ei olisi saanut levitettyä juutalaisin säännöin, joten piti saada noita ilmestyksiä, jotka muuten olisivat olleet turhia jos jo Jeesus itse olisi noin opettanut . - Simelius
On tässä sopimattomien eläinten syöntikiellossa nähtävissä Jumalan viisaus. Esimerkiksi jänis syö ulosteitaan, raadonsyöjät syövät raatoja joissa taudit voivat olla. Eikös maksa ja munuainen ole myöskin kiellettyjen listalla? Nehän siivilöi myrkkyjä elimistössä, eikö vain? Tässä näkyy Jumalan viisaus.
- Joku muu
Jospa se lopunajan vitsaus;paiserutto, johtuukin juuri siitä, että ihmiset syövät ihan mitä vaan. Ebola alueella ihmiset olivat syöneet apinoita ja lepakoita, siihen en kyllä pystyisi. Isäni kertoi sodan aikana nähneensä sikoja jotka söivät kuolleita ihmisiä.
Ja sian ihohan muistuttaa ihmisen ihoa....ja mitä kaikkea vielä voisinkaan sanoa.
Kyllä tuosta jo menee siansyöntihalut, onhan sitä muutakin ruokaa. - Simelius
Joku muu kirjoitti:
Jospa se lopunajan vitsaus;paiserutto, johtuukin juuri siitä, että ihmiset syövät ihan mitä vaan. Ebola alueella ihmiset olivat syöneet apinoita ja lepakoita, siihen en kyllä pystyisi. Isäni kertoi sodan aikana nähneensä sikoja jotka söivät kuolleita ihmisiä.
Ja sian ihohan muistuttaa ihmisen ihoa....ja mitä kaikkea vielä voisinkaan sanoa.
Kyllä tuosta jo menee siansyöntihalut, onhan sitä muutakin ruokaa.Niin. Siatkin tosiaan syövät raatoja jos eteen sattuu. Ei sikaakaan huvikseen Jumala ole kieltänyt syömästä.
- 7474
"Jumalateki oikein,kun antoi ilmestyksiä Apostoli Pietarille joissa julisti kaikki ruuat puhtaiksi! Lue vaikka Apostolien toista!"
Kuinkahan monta kertaa tämä kyseinen Raamatunkohta on ymmärretty väärin? Ensinnäkin miksi Jumala antoi tämän näyn Pietarille? Pietari itse vastaa ainakin kolme kertaa hyvin perusteellisesti näyn merkityksen.
Juutalaiset pitivät muiden kansojen ihmisiä pelastuksen ulkopuolella olevina saastaisina pakanoina ja nyt Jumala tällä konkreettisella näyllä jossa Pietarin käskettiin syödä saastaisia eläimiä Jumala antaa ymmärtää, että hän haluaa pelastaa pakanatkin, kuten me.
Ei missään tämän näyn tulkinnoista Pietari mainitse sanallakaan, että Jumala olisi saastaiseksi mainitsemiensa eläinten koostumusta muuttanut ihmisravinnoksi kelpaavaksi.
Sika, kettu ja korppi ovat edelleen raadonsyöjiä ja ilman Jumalan antamia ohjeitakin niiden käyttäminen ihmisravintona ei vaikuta kovin loogiselta.
Ja mitä kielteisiä asioita tulevaisuuden tiede vielä paljastaakaan saastaisten eläinten ravintona käytöstä. Jumala on suuressa viisaudessaan kieltänyt meidän parhaaksemme saastaisten eläinten käytön ravintona, ei meitä kiusataksemme.Mutta me syömme sikaa minkä kerkeämme, emmekä pidä sitä niin saastaisena kuin Jumala piti. Olemmeko me sitten tyhmiä?
Mutta totta se, että Jumalan määräämät kiellot on kumottu UT:ssa useaan otteeseen. Onko Jumala siis tullut siihen tulokseen, että kaikki ruuat ovat puhtaita?- nöf-nöf-nöfffiii
helsinkijokkeri kirjoitti:
Mutta me syömme sikaa minkä kerkeämme, emmekä pidä sitä niin saastaisena kuin Jumala piti. Olemmeko me sitten tyhmiä?
Mutta totta se, että Jumalan määräämät kiellot on kumottu UT:ssa useaan otteeseen. Onko Jumala siis tullut siihen tulokseen, että kaikki ruuat ovat puhtaita?Epäterveellisyys ja epäpuhtaus on eri asiat. Kun oikein pinnistät saatat ymmärtää... Koska et kuitenkaan halua ymmärtää näitä ruokasäädöksiä vaan alkaa kinata homoudesta en vaivaudu jatkaa enempää.
Tietääkseni et muutenkaan halua noudattaa Jumalan käskyjä joten vetele sinä naamaasi ihan mitä vain. nöf-nöf-nöfffiii kirjoitti:
Epäterveellisyys ja epäpuhtaus on eri asiat. Kun oikein pinnistät saatat ymmärtää... Koska et kuitenkaan halua ymmärtää näitä ruokasäädöksiä vaan alkaa kinata homoudesta en vaivaudu jatkaa enempää.
Tietääkseni et muutenkaan halua noudattaa Jumalan käskyjä joten vetele sinä naamaasi ihan mitä vain.No en koe "epäpuhtaaksi" syödä sikaa. Yhtä vähän tosiaan välitän siitä, että touhuilen lepopäivinä, en käy katsomassa vankeja, enkä ole ole myynyt omaisuutta.
Olen siinä mielessä hyvin suruton eläjä. Jumalan ja Jeesuksen käskyt eivät noilta osin kolahda minuun. En myöskään aina pidä vain yhdestä langasta kudottuja kuteita. Taidan olla aivan liian Jumalan vastainen hemmo.Ehkäpä nämä nykyiset siat eivät ole raadonsyöjiä samalla tavoin kuin villisiat. Rehut taitaa olla pääasiallisinta ravintoa. Tämä sivuhuomautuksena.
Toisaalta kyllähän siellä sanassa sanotaan, että." Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.15.html- dikduk
helsinkijokkeri kirjoitti:
Mutta me syömme sikaa minkä kerkeämme, emmekä pidä sitä niin saastaisena kuin Jumala piti. Olemmeko me sitten tyhmiä?
Mutta totta se, että Jumalan määräämät kiellot on kumottu UT:ssa useaan otteeseen. Onko Jumala siis tullut siihen tulokseen, että kaikki ruuat ovat puhtaita?Itse asiassa rituaaliset puhtaussäännöt, ruokaa ja muuta koskevat, olivat vain Israelin kansaa koskevia, ei muita kansoja, eikä tietenkään muita myöhempiä uskontoja. Ikuisiksi ne Moseksen laki kuitenkin määrittelee,että siinä mielessä on outoa jos joku juutalainen alkaessaan julistaa uutta uskoa ja vetoaa heprealaiseen Raamattuun mutta toisaalta väittää että sen Jumalan antamiksi väittämät käskyt eivät olleet tarpeellisia.
Kristinuskon syntyessä sen levittäminen olisi ollut hyvin vaikeaa, jos kääntyjiltä olisi vaadittu niitä sääntöjä joita juutalaisilla oli, joten käytäntö vaati tuollaisenkin muutoksen. - juutalaiset ja pakanat
dikduk kirjoitti:
Itse asiassa rituaaliset puhtaussäännöt, ruokaa ja muuta koskevat, olivat vain Israelin kansaa koskevia, ei muita kansoja, eikä tietenkään muita myöhempiä uskontoja. Ikuisiksi ne Moseksen laki kuitenkin määrittelee,että siinä mielessä on outoa jos joku juutalainen alkaessaan julistaa uutta uskoa ja vetoaa heprealaiseen Raamattuun mutta toisaalta väittää että sen Jumalan antamiksi väittämät käskyt eivät olleet tarpeellisia.
Kristinuskon syntyessä sen levittäminen olisi ollut hyvin vaikeaa, jos kääntyjiltä olisi vaadittu niitä sääntöjä joita juutalaisilla oli, joten käytäntö vaati tuollaisenkin muutoksen.Jeesus ja opetuslapsista suurin osa olivat juutalaisia. He noudattivat juutalaisten puhtaussäädöksiä. Pakanoille oli eri säädökset. Kristityissä on ja oli silloin sekä juutalaisia että pakanoita. Jokainen tietää, että puhtsussäädökset annettiin juutalaisten hyväksi ei rangaistukseksi.
Juutalaiset muuten pitivät toisiaankin saastaisina (fariseus/publikaani).
Näillä puhtaussäännöksillä on ollut oma osansa aikoinaan. Lämpimässä ilmanalassa ruuan pilaantuminen on ollut nopeaa. Enää ei niin ole.
Kuten Jeesus opetti, se ei saastuta mikä menee suusta alas ja ulostuu. Toki edelleenkin ruuasta saamme bakteereja, jotka voivat olla vahingollisia. Niistä tosin Raamattu ei puhu mitään, eikä tarvitsekaan.
Suomalaisia tai monia muitakaan kansoja ei olisi, ellei olisi ollut mahdollista saada ravinnoksi myös sikaa. Moni syö mm, mateita ja ankeriaita suurina herkkuina vaikka ne ovat raadonsyöjiä. Karhulihaa pidetään suurena herkkuna, tosin en ole maistanut.
Onhan ihminen itsekin raadonsyöjä. Monilla alkuperäiskansoilla on ruokia, joita voisi sanoa raadoiksi. Mitäs esim. ”gaarvi” kala on?- dikduk
Ei noin:"Juutalaiset pitivät muiden kansojen ihmisiä pelastuksen ulkopuolella olevina saastaisina pakanoina "
Juutalaisuus on etninen uskonto se jakaa maailman omaan kansaan /muihin kansoihin. Pakanakäsite taas on vain universaalisten uskontojen, kuten kristinuskon, teologiaan kuuluva ajatus. Kristinuskon opin mukaan kaikkien pitää kääntyä kristityiksi “pelastuakseen. Juutalaisuus ei tunne tuollaista pelastusta joten kukaan ei-juutalaiset mukana lukien ei ole menossa mihinkään pahaan paikkaan kuoltuaan vain siksi etteivät ole juutalaisia tai muuten "oikein uskovia" . - Shalom
mummomuori kirjoitti:
Juutalaiset muuten pitivät toisiaankin saastaisina (fariseus/publikaani).
Näillä puhtaussäännöksillä on ollut oma osansa aikoinaan. Lämpimässä ilmanalassa ruuan pilaantuminen on ollut nopeaa. Enää ei niin ole.
Kuten Jeesus opetti, se ei saastuta mikä menee suusta alas ja ulostuu. Toki edelleenkin ruuasta saamme bakteereja, jotka voivat olla vahingollisia. Niistä tosin Raamattu ei puhu mitään, eikä tarvitsekaan.
Suomalaisia tai monia muitakaan kansoja ei olisi, ellei olisi ollut mahdollista saada ravinnoksi myös sikaa. Moni syö mm, mateita ja ankeriaita suurina herkkuina vaikka ne ovat raadonsyöjiä. Karhulihaa pidetään suurena herkkuna, tosin en ole maistanut.
Onhan ihminen itsekin raadonsyöjä. Monilla alkuperäiskansoilla on ruokia, joita voisi sanoa raadoiksi. Mitäs esim. ”gaarvi” kala on?Juutalaiset ovat Jumalan omaisuuskansa ja Jeesus on juutalainen. Kannattaa lukea enemmän VT:tä niin ymmärtää mistä siinä on kysymys.
VT oli myös Jeesukselle kirjoitukset joita Hän luki ja siteerasi ja edellytti, että myös seuraajansa sen tuntevat. "Ette ymmärrä koska ette tunne kirjoituksia". Shalom kirjoitti:
Juutalaiset ovat Jumalan omaisuuskansa ja Jeesus on juutalainen. Kannattaa lukea enemmän VT:tä niin ymmärtää mistä siinä on kysymys.
VT oli myös Jeesukselle kirjoitukset joita Hän luki ja siteerasi ja edellytti, että myös seuraajansa sen tuntevat. "Ette ymmärrä koska ette tunne kirjoituksia".Ehkä paremmin tutustuu juutalaisuuteen muuta kuin VT:n kautta? Silloin myös ymmärtäisi paremmin mihin kirjoituksiin Jeesus viittaa.
dikduk kirjoitti:
Itse asiassa rituaaliset puhtaussäännöt, ruokaa ja muuta koskevat, olivat vain Israelin kansaa koskevia, ei muita kansoja, eikä tietenkään muita myöhempiä uskontoja. Ikuisiksi ne Moseksen laki kuitenkin määrittelee,että siinä mielessä on outoa jos joku juutalainen alkaessaan julistaa uutta uskoa ja vetoaa heprealaiseen Raamattuun mutta toisaalta väittää että sen Jumalan antamiksi väittämät käskyt eivät olleet tarpeellisia.
Kristinuskon syntyessä sen levittäminen olisi ollut hyvin vaikeaa, jos kääntyjiltä olisi vaadittu niitä sääntöjä joita juutalaisilla oli, joten käytäntö vaati tuollaisenkin muutoksen.Aivan, kristityt tekivät useita muutoksia. Ruokaan liittyviä sääntöjä kumottiin paljonkin. Samoin ympärileikkaus.
- klpo
MistäPietaroolis voinut julistaa sikojakin puhtaiksi. Puhtaaksi julistuksen tekikin Jumala, mikäpä Pietsri olisi toisin julistamaan kuin mitä Jumala julisti!!
- 7474
"Toisaalta kyllähän siellä sanassa sanotaan, että." Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
Ja toisessa kohtaa: "Näin hän sanoi kaiken ruuan puhtaaksi"
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kaikki moska on puhdasta? Kyllä se vain niin on, että jos alan syanidia syömään niin huonosti siinä käy.
Jeesuksen Raamattu oli vanha testamentti ja se määritteli mikä on ihmisen oikea ravinto, eli ruoka ja sitä Jeesus tarkoitti sanoessaan "Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään"
Ihmisen alkuperäiseen ruokavalioon kuului nyt tieteenkin hyväksi todistama kasvisruoka. Vedenpaisumuksen jälkeen olosuhteiden maapallolla heikennettyä myönnytyksenä, ei suosituksena Jumala salli puhtaiden eläinten lihan käytön.
Todellakin myönnytyksenä. Uuden testamentin puolella Paavali muistuttaa ei ehdottomasti määrää sanoessaan "parempi olla lihaa syömättä". Ja terveydelliset seikat puoltavat hänen näkemystään. Brittitutkija ovat havainneet liharuuan yhdeksi pahimmista syövän aiheuttajista.Kohtuullisuus on avainsana. Ei pelkkä kasvis, eikä sitäkään ylen määrin - muistaen että kasveissakin on paljon myrkyllisiä - lihaa sopivasti.
- jargon
mummomuori kirjoitti:
Kohtuullisuus on avainsana. Ei pelkkä kasvis, eikä sitäkään ylen määrin - muistaen että kasveissakin on paljon myrkyllisiä - lihaa sopivasti.
Olenkohan kuullut tuon aikaisemminkin...
- jargon
mummomuori kirjoitti:
Kenties Raamatusta?
En lue sinun käännöstäsi joten tuskin sieltä..
jargon kirjoitti:
En lue sinun käännöstäsi joten tuskin sieltä..
En ole kääntänyt yhtään Raamattua. Onko sinulla oma käännös?
Käytän muuten 1933/38 käännöstä, koska se on tutumpi.
- niin että
Onko nyt siis kärpässieni hyväksi ihmisraukalal joka ei uskalla possua syödä vai miten se menee?
Olisko kuitenkin Jeesuksen ajan sika ollut sellainen jätemylly joka liikkui vapaasti missä lystäsi ja söi jopa maastoon kuolleita ihmisiä ja siinäkö se oli se kielto olla syömättä saastaista.
Nyt kun lihaa kasvatetaan tiloissa joita voi verrata sairaalaaoloihin niin tuskin se JUmala nyt siitä pahastu ujos kinkku on uunissa kypsymässä.- huh huh
Mitähän muuten Jumala olisi mieltä meidän mämmistämme jota syömme suurena juhlan osana!?
- 7474
Nimimerkeille "Niin että" ja "huh huh"
Tekisin vastakysymyksen. Loiko Jumala näin sairaita ihmisiä kun nykyään monet ovat? Vai voisiko vika olla siinä, että olemme poikenneet pois hänen antamista ohjeista?- 9191919
Vai voisiko yksinkertaisesti olla niin, että joudumme elämään ympäristössä, joka aiheuttaa terveyshaittoja ? Aihe on helppo mystifioida.
- 7474
Ympäristö saasteineen on tietenkin yksi merkittävä tekijä sairastumiseen, mutta palataan nyt ravinnon merkitykseen.
Eräs kansanterveystyön asiantuntija kiertää eri puolilla Suomea pitämässä terveysaiheisia luentoja jotka pohjautuvat Raamatun mukaiseen terveelliseen ruokavalioon.
Solun sisälle saakka hän pystyy uusimpien tutkimustulosten perusteella näyttämään ravinnon merkityksen terveydelle. Liikunnan merkitystä myös kursseilla korostetaan.
Tulokset ovat olleet hätkähdyttäviä. Kurssilaiset jotka sitoutuvat noudattamaan terveysohjeita ovat päässeet lyhyessä ajassa eroon mm. diabetes- ja kolesterolilääkkeistä.
Mitä tapahtuisikaan jos kaikki suomalaiset eläisivät Raamatun antamien ohjeiden mukaan? - dikduk
Mikä lienee Raamatun mukainen terveellinen ruokavalio ?
5.Moos.12:20 "Kun Herra, sinun Jumalasi, on laajentanut sinun alueesi, niinkuin hän on sinulle luvannut, ja sinä ajattelet: 'Minä tahdon syödä lihaa' -koska haluat syödä lihaa-niin syö lihaa mielinmäärin.
21 Jos se paikka, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee asettaakseen siihen nimensä, on liian kaukana sinusta, niin teurasta, niinkuin minä olen sinua käskenyt, raavaitasi ja lampaitasi, joita Herra on sinulle antanut, ja syö niitä porttiesi sisäpuolella mielinmäärin. "
5.Moos.14:26 "ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi." - 7474
"niin teurasta, niinkuin minä olen sinua käskenyt, raavaitasi ja lampaitasi, joita Herra on sinulle antanut, ja syö niitä porttiesi sisäpuolella mielinmäärin. "
Näissä edellä mainituissa teksteissä eikä missään muuallakaan Raamatussa anneta lupaa sianlihan syöntiin.
Paavalin kautta Raamattu antaa Jumalan lapsille hyvin selkeän ohjeen liittyen ruokavalioon ja muuhunkin.
"Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette." (1.Kor.3:16)
Tuo jae tuo meille vastuun. Eli kaiken minkä tiedämme olevan haitallista elimistöllemme, meidän tulee kartta, lisäaineetkin. - 7474
"Mikä lienee Raamatun mukainen terveellinen ruoka?"
Kasvisruoka, siementä tekevät hedelmät ja vihannekset alun perin Jumala antoi ihmisen ravinnoksi. (1.Moos.1:29)
Vedenpaisumuksen jälkeen sallittiin puhtaitten eläinten liha, seurauksena oli ihmisen eliniän lyheneminen.- ttkkl
Sikaa voi siis syödä niin kaun kuin lihantarkastuslaitos on toiminnassa.
- Olkaamme laupeita!
Aivan todellakin! Mutta mutta, toki meidän pitää myös muistaa, että Jumala on luonut sekä sian että myös pienen trikiini-matosen, joka kuuluu sukkulamatojen pääjakson ja elää loisena yhdessä elämänvaiheessaan sian elimistössä. Koska ihminen muistuttaa niin paljon Jumalan luomaa sikaa, myös ihminen on yhtenä eläinlajina mahdollinen trikiinin isäntälajina, muutenhan se ei pystyisi ollenkaan elämään tässä ihmeellisessä maailmassa.
Olkaamme siis laupeita myös sikoja kohtaan, ne eivät ole mitenkään saastaisia eläimiä vaan meidän hyviä lähimmäisiämme samassa eläinkunnassa, johon me itsekin yhtenä ihmisapinoiden heimon lajina kuulumme.- toki näin on!
Näinhän asia on! Ihminen (Homo sapiens) on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten (Homo) sukuun kuuluva eläinlaji. Ihminen kuuluu kädellisten (Primates) lahkon isojen ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon ja on nykyisin elävistä kädellisistä laajimmalle levinnyt, älykkäin ja runsaslukuisin laji.
- Onhan näitä
Vegaaneja nykyäänkin, eivät elä kuitenkaan satoja vuosia.
- jesaja 65:25
Jeesus ei syönyt koskaan lihaa, vain kalaa välillä. Ja opetuslapset olivat Herran ylösnousemuksen jälkeen kasvissyöjiä. Matteus söi vain hedelmiä ja vihanneksia, Johannes vain hunajaa ja puiden silmuja.
Yleinen väärinkäsitys on, että Jeesus olisi pääsiäisaterialla syönyt lihaa. Näin ei kuitenkaan Pyhä Raamattu sano. Puhutaan vain pääsiäisateriasta. Juutalaisilla oli tapana teurastaa pääsiäislammas vasta perjantaina illalla, jolloin Jeesus oli kärsinyt ristinkuoleman.
Myös juutalaisuudessa kasvissyönnillä on pitkät perinteet.
Profeetta Jesaja kirjoittaa, että Jumala vihaa eläinuhreja ja että Paratiisissa Susi ja karitsa kulkevat yhdessä laitumella ja leijona syö heinää niin kuin härkä. Kukaan ei tee pahaa kellekkään. - Tiedettä
Sianlihan syönnille oli myös äärimmäisen hyvä syy aikoinaan. Sianliha sisältää luonnostaan trikiinejä, joka on jonkinlainen loiseläin joka tappaa ihmisen. Vielä 1960-luvulla tarkastettiin sianlihat trikiinejä silmälläpitäen. Nyt sen torjunta onnistuu, mutta aikoinaan ei. Myös karhunliha voi sisältää trikiinejä.
- ttkkkl
"Joka ympärileikkauttaa itsensä, on velvollinen kaikkea Lakia noudattamaa!" Raamattu
Tullaisille adventisteille tuo sikakielto on ehdoton! Eiköhän olisi Jahvelle ollut yksinkertaisempaa jättää sika kokonaan luomatta, niin ei olisi tarvinnut laatia kieltojakaan sen suhteen?
Mutta tutkimattomat ovat Herran tiet....- Jumala ei ole koskaa
Jos otamme asiat aivan oikeassa järjestyksessä niin Jumala on todellakin luonut sian siinä missä kirahvin, okapin ja tapiirinkin.
Toiseksi Jumala ei ole estänyt tai kieltänyt sianlihan syömistä, mutta varmaankin hän on luottanut siihen, että ihmiset osaavat kypsentää lihan kunnolla ja aivan perusteellisesti.
Kolmanneksi Jumala ei ole koskaan tarkoittanut, että pienet pojat tai aikuiset miehet pitäisi jostakin uskonnollisesta syystä ympärileikata, eli heidän sukupuolielimensä pitäisi silpoa ja poistattaa niistä hyvin tärkeä osa. Ihmiset sen ovat keksineet! Jos ympärileikkaaminen olisi myös Jumalan mielestä ehdottoman tärkeää, ihan kaikki poikalapset syntyisivät tähän maailmaan ilman esinahkaa. Koska esinahka on kuitenkin kaiken luomisen ja evoluution jälkeen olemassa, siitä on aivan varmasti paljon hyötyä ja sillä on merkitystä miehen seksuaalisuudelle.
- 747474
Maailmassa on noin 17- miljoonaa seitsemännenpäivän adventistia, tietääkseni kukaan ei ole ympärileikkauttanut itseään?
Seurakuntamme nimenomaan opettaa, että Mooseksenlaki johon tuo ympärileikkaus kuului, naulittiin Ristille, ei kymmentä käskyä.
Ympärileikkaus lakkasi Jeesuksen uhrikuolemaan Golgatalla. Se oli vertauskuvallinen toimitus sydämen ympärileikkauksesta eli uudestisyntymisestä.
Kannattaisi tutustua asioihin ennen kuin lähtee leimakirveen kanssa heilumaan.
Mitä tulee sianlihan syöntiin Raamattu sanoo: "Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista", mutta ei kaikki rakenna.( 1.Kor.10:23)
Eli kaikki on luvallista vaikka kadotukseen meno mutta se ei todellakaan ole hyödyllistä sille joka iankaikkisen elämän menettää.
Samamoin on epäterveellisten ruokienkin suhteen niistä ei ole käyttäjälleen hyötyä. Tuskin auton pensatankkiikaan hiekkaa laitat.- kieltänyt tai edes t
Minä uskon raamattuun sanatarkasti ja olen siksi aina laittanut auton pensatankkiin varmuuden vuoksi myös hiekkaa, sillä eihän jumala ole sitä raamatussaan koskaan mitenkään kieltänyt tai edes tarkentanut, ettei saisi laittaa.
- kui22
Muistaisin ulkomuistista kylläkin vaan.. - Raamatusta lukeneeni Jeesuksen sanoneen oppilailleen " Syökää mitä eteenne laitetaan" Mitähän tuokin tarkoittanee minkäkin tulkinnan mukaan esim. Adventistille?
Mun yksinkertaisen tajuni mukaan tuo tarkoittais ihan sitä vain mitä sinä sanotaan eli että syökää empimättä ja nikottelematta, saivartelematta jne. sitä mitä missäkin tarjottavana on.
Ja sitten toinen: "ei ihmistä saastuta se mikä menee (suusta) sisään.. vaan..jne"- nöfff nöff fiiii
Eikös he syöneet juutalaisten kanssa joten tuskin siellä possua tarjottiinkaan.
- kui22
nöfff nöff fiiii kirjoitti:
Eikös he syöneet juutalaisten kanssa joten tuskin siellä possua tarjottiinkaan.
nöfff nöff fiii -lle
Jaa - vai niin, evankeliumia tai opetusta siis vain juutalaisille, hö, eli kui rajoittuneesti pitää milloinkin ajatella..? no entäs ruokasääntö niille jotka menivät ja menevät ihan kaikkeen maailmaan onko se ajateltava sitten jonkun koukeron kautta niin että tuo ei koskenutkaan sitten kaikkia sanajulistajia joita tulee olemaan.
Vähän uumoilin joo että kaik pitää selittää taas erikseen tai ajatus töksähtää sinne vain juutalaisten keskuuteen eikä sitä missään nimessä voi laajentaa ja ajatella että kaikkeen maailmaanhan sitä oli pikkuhiljaa tarkoitus lähteä . ja tuossa tuli evästys ruoka-asian tiimoilta - kui22
kui22 kirjoitti:
nöfff nöff fiii -lle
Jaa - vai niin, evankeliumia tai opetusta siis vain juutalaisille, hö, eli kui rajoittuneesti pitää milloinkin ajatella..? no entäs ruokasääntö niille jotka menivät ja menevät ihan kaikkeen maailmaan onko se ajateltava sitten jonkun koukeron kautta niin että tuo ei koskenutkaan sitten kaikkia sanajulistajia joita tulee olemaan.
Vähän uumoilin joo että kaik pitää selittää taas erikseen tai ajatus töksähtää sinne vain juutalaisten keskuuteen eikä sitä missään nimessä voi laajentaa ja ajatella että kaikkeen maailmaanhan sitä oli pikkuhiljaa tarkoitus lähteä . ja tuossa tuli evästys ruoka-asian tiimoiltap.s.
.. ja toisekseen miks ihmeessä tuollainen erillinen ruokailuohjeistus, jos tuo vain juutalaisten keskuudessa syöntiä tarkoitti, eikös tuo asia ois ollut siinä tapauksessa muutenkin selviö?
Miten vaikian kautta pitää ajatella vai saako ajatella ylipäätään mitään.. - nöfff nöff nöfiiii
kui22 kirjoitti:
nöfff nöff fiii -lle
Vähän uumoilin joo että kaik pitää selittää taas erikseen tai ajatus töksähtää sinne vain juutalaisten keskuuteen eikä sitä missään nimessä voi laajentaa ja ajatella että kaikkeen maailmaanhan sitä oli pikkuhiljaa tarkoitus lähteä . ja tuossa tuli evästys ruoka-asian tiimoiltaOpetuslapset kuitenkin liikkuivat juutalaisella alueella pääosin siihen aikaan. Tiedä sitten, vaikka lupa olisikin ollut tuskin aikaa söivät koska se ei varmaan maistunut heidän suussaan hyvälle.
- kui22
nöfff nöff nöfiiii kirjoitti:
Opetuslapset kuitenkin liikkuivat juutalaisella alueella pääosin siihen aikaan. Tiedä sitten, vaikka lupa olisikin ollut tuskin aikaa söivät koska se ei varmaan maistunut heidän suussaan hyvälle.
tuskin aikaa söivät = sikaa söivät? No juu, onhan se outo ruoka aina outoa - aluksi maultaan, eihän siinä mitään ihmeelistä lienekään..
Mutt juttu oli niin että syödä voi/sai mitä eteen kannettin ja piste, muusta emme tiedä ja se on arvailua.. - pthyiii
kui22 kirjoitti:
tuskin aikaa söivät = sikaa söivät? No juu, onhan se outo ruoka aina outoa - aluksi maultaan, eihän siinä mitään ihmeelistä lienekään..
Mutt juttu oli niin että syödä voi/sai mitä eteen kannettin ja piste, muusta emme tiedä ja se on arvailua..Syödä saisi vaikka hatullisen sontaa, minä kieltäytyisin.
- kui22
pthyiii kirjoitti:
Syödä saisi vaikka hatullisen sontaa, minä kieltäytyisin.
pthyiii
Hi-hii nassunpesällekö, ( jos ei tiedä mitä sanoa), tuskin Jeesus tarkoitti sen noin..ehkäpä hän jätti jotain ihan oman harkinnankin varaan?
Voishan tuohon tuossa tapauksessa sisällyttää kärpässienetkin (kasvi) mutta äly hoi..hih..hii. Meillä on harkinta olla syömättä ko. tuotoksia ja tuotteita. - sianpotka maistui ol
"Syökää minä eteenne laitetaan, ja koko lautanen tyhjäksi" on tietenkin luterilaisen herännäisen äidin vaatimus lapsikatraalleen! Sitä syödään, mitä on tarjolla, eikä saa nirsoilla!
Mitä taas Lutheriin tulee, niin tietenkin hyvin käristetty sianpotka maistui oluen kanssa, ja meni siinä sivussa myös hapankaalia, mutta muuten oltiin varmasti sianlihan kannalla! Vain rasva valui suupielistä, kun ahnaasti nieltiin ja maiskuteltiin ja röyhtäiltiin! - kui22
sianpotka maistui ol kirjoitti:
"Syökää minä eteenne laitetaan, ja koko lautanen tyhjäksi" on tietenkin luterilaisen herännäisen äidin vaatimus lapsikatraalleen! Sitä syödään, mitä on tarjolla, eikä saa nirsoilla!
Mitä taas Lutheriin tulee, niin tietenkin hyvin käristetty sianpotka maistui oluen kanssa, ja meni siinä sivussa myös hapankaalia, mutta muuten oltiin varmasti sianlihan kannalla! Vain rasva valui suupielistä, kun ahnaasti nieltiin ja maiskuteltiin ja röyhtäiltiin!sianpotka maistui ol
Ja taas meni höpöksi tuolla alepana näet etten ripustaudu ihmisiin uskonasioissa ja maistuihan Jeesuksellekin viini, vaikka jotkut tosiaan väittävät sen olleen mehua mutta Kaanaankin häissä puhuttiin viinin päihdyttävän, koskapa huonosta laadusta ei enää illan päätteeksi ollut väliä.
Sellaista vaan se teksti puhuu , siis minne te laitatte ne silmänne ja ajatuksenne laitatte kun te luette noita...? - kui22
sianpotka maistui ol kirjoitti:
Mitä taas Lutheriin tulee, niin tietenkin hyvin käristetty sianpotka maistui oluen kanssa, ja meni siinä sivussa myös hapankaalia, mutta muuten oltiin varmasti sianlihan kannalla! Vain rasva valui suupielistä, kun ahnaasti nieltiin ja maiskuteltiin ja röyhtäiltiin!'Syökää mitä eteenne laitetaan' on kyllä Jeesuksen Sana Raamatussa, eikä luterilaisen äidin. Hih ja hah..
Etkö usko sitä?
- kui22
tämä..
Luuk 10:7Jääkää siihen taloon ja syökää ja juokaa mitä teille tarjotaan, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta toiseen. [Matt. 10:11; Mark. 6:10; Luuk. 9:4]
"Kun tulette kaupunkiin ja teidät otetaan siellä vastaan, syökää mitä teille tarjotaan,".. - 7474
Otsalohko on ihmisen aivoissa yksi tärkeimmistä osa-alueista, siellä tehdään kaikki kausikantoiset ratkaisut ja päätökset, päätös myös seurata Jeesusta.
Samalla se on myös tärkeimpiä Pyhän Hengen toiminta-alueita ihmisen elämässä. Siksi saa-tana toivoo meidän mässäilevän juuri sellaisella ravinnolla joka tuhoaa ja heikentää sen toiminnan.
Uskon yhdeksi merkittävämmäksi syyksi aikamme luopumukselle ja Jumalattomuudelle ihmisaivojen rappeutumisen epäterveellisillä Raamatun vastaisilla elämän tavoilla.
Ihmisen aivoista suurin osa on rasvaa. Sian rasva on koostumukseltaan erilaista kuin aivoissamme oleva rasva ja on haitallista sille. Eikä sianlihaa syömällä voi välttyä tuolta haitalliselta rasvalta. Ei turhaan puhuta taliaivoista- kui22
Voi todeta että oppi (Ellenin oppi)? on mennyt eli syöpynyt todella hyvin aivohin 7474, jos noin ajattee.
Ei se naudan lihakaan mitään rasvatonta ole, katso vaikka pataan.
Onko Pyhä Hengen toiminta muuten riippuvainen materiasta eli aivojen rasvoista ja ravinnosta mitä syö ja otsalohkoista ehkä sitten tietoisuudesta ja älykkyydestäkin ynnä muista henk.koht. kyvyistä?
Etkö siis usko Jeesustakaan joka sanoo "Ei ihmistä saastuta se joka menee (suusta) sisään, vaan..." Vaan uskot ekaksi oppirakennelmia? Minust kaikki opit on pohjimmiltaan ihmisten kehittämiä siksi ne eivät voi olla täydellisiä totuuksia mitkään, kaikissa niinssä on sekä hyvää että vajavaisuuksia ja niiden avulla hallitaan monia, ja koskapa ne on ihmiste rakennelmia siksi niihin ei kannata ehdottomasti ripustautua.
Jumala ei voi olla sellaisen takana että puhuu totuudesta eri suuntausten oppi-isille ja äideille aina hiukan erilaisen version, jota sitten opetetaan ainakin lähinnä totuutta olevana jos ei ehdottomana sen tietyn suuntauksen kanttajille.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1102318
- 661435
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2321218Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/971155- 111118
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos671055Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.91962IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56949Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175948Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸43918