Rahat eivät riitä ruokaan

Vituttaa!

Kun on työttömyyskorvauksesta maksanut vuokran, sähkö-, vesi-, puhelinlaskut, jotka kaikki ovat käytännön välttämättömyyksiä, ei rahaa suuremmin jää ruokaan haaskattavaksi ja aterioita on pakon edessä jätettävä väliin, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä. Nälkä olisi, mutta jatkuva kaurapuurodieetti alkaa ja tökkimään.

Voiko elämä "hyvinvointi"valtio Suomessa todellakin olla tällaista paskaa? Se tosin lohduttaa hieman kun tiedän etten ole ainoa, vaan meitä nälässä eläviä on yli satatuhatta.

Idoita kohtalotovereilta selviytymiseen? Miten jaksatte elää jatkuvassa köyhyydessä, sillä itseltäni on elämänhalu kadonnut tyystin.

45

10967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asumistukea.

Miten joudut työttömänä maksamaan vuokraa??? Itse työttömänä ollessani sain asumistukea nii paljon ettei tarvinut pinestä päivärahasta maksaa yhtään vuokraa. Oletko hakenut asumistukea tai sosiaalitukea? Mene nyt hyvä mies/nainen hakemaan tukea jostain sillä lainki mukaan sitä saa työtön.

• työtön

oma tilanteeni: Vuokra vesi 460 € risat.
        asumistuki 127 €/kk. (jonka sosiaalitoimistossa katsovat tuloksi) eli sen mitä saat asumistukea, on pois toimeentulotuesta. Missä kunnassa/kaupungissa asumistuki toimeentulotuki on yhteensä 100% vuokrameno? muutan sinne heti huomispäivänä. Mielestäni nämä ohjeistukset ovat valtakunnalliset.
        Sosiaalitoimistossa vuokraan veteen hyväksytään yht. 430,00€, mistä itse maksat vielä 7% omavastuun eli normilaskelmaan tälle kohdalle kirjataan 399,90 €. Omasta pussista menee kaikkien tukien jälkeen siis 60,97€. vähintään.
        ja vanhan asumistuen maksan (n 1300 €) maksan samaanaikaan kelalle takaisin (50 €/kk) mutta se onkin sitten toinen juttu.

• Utelias ahdingossa oleva
        työtön kirjoitti:

oma tilanteeni: Vuokra vesi 460 € risat.
        asumistuki 127 €/kk. (jonka sosiaalitoimistossa katsovat tuloksi) eli sen mitä saat asumistukea, on pois toimeentulotuesta. Missä kunnassa/kaupungissa asumistuki toimeentulotuki on yhteensä 100% vuokrameno? muutan sinne heti huomispäivänä. Mielestäni nämä ohjeistukset ovat valtakunnalliset.
        Sosiaalitoimistossa vuokraan veteen hyväksytään yht. 430,00€, mistä itse maksat vielä 7% omavastuun eli normilaskelmaan tälle kohdalle kirjataan 399,90 €. Omasta pussista menee kaikkien tukien jälkeen siis 60,97€. vähintään.
        ja vanhan asumistuen maksan (n 1300 €) maksan samaanaikaan kelalle takaisin (50 €/kk) mutta se onkin sitten toinen juttu.

Kerroit, että asumistuki 127 e on poissa toimeentulotuesta, koska se katsotaan tuloksi. Kuinka paljon jää siihen toimeentulotukiosaan eli paljonko saat toimeentulotukea eli millä rahalla pitää elää?

Olisi mukava, jos kerrot. Se antaa selvemmän kuvan siitä, millaisella rahalla oikeasti pitää tulla toimeen.

• Normilaskelma tammikuu 05
        Utelias ahdingossa oleva kirjoitti:

Kerroit, että asumistuki 127 e on poissa toimeentulotuesta, koska se katsotaan tuloksi. Kuinka paljon jää siihen toimeentulotukiosaan eli paljonko saat toimeentulotukea eli millä rahalla pitää elää?

Olisi mukava, jos kerrot. Se antaa selvemmän kuvan siitä, millaisella rahalla oikeasti pitää tulla toimeen.

Perusturva normilaskelma Tammikuu 05:
        PERHEEN NETTOTULOT
        Lapsilisät
        - ensimm. lapsi (yksinhuoltaja) 136,60
        Elatustuki 118,15
        Työttömyyspäiväraha 728,33
        Asumistuki 127,64
        Tulot yhteensä 1110,72

PERHEEN MENOT
        Normin mukaiset menot
        -yksinhuoltaja 360,92 613,56
        - ensimm. lapsi; 10-17v. 252,64
        Asumismenot
        Asumismenot /hyväksytty 93%
        -koht. asumiskustann. 430,00 399,90
        (todelliset vuokra 432,29e
        vesi 28,58e= 460,81)
        lämmistykustannukset 0 e
        asuntolainan korot 0 e

Muut asumismenot
        sähkölasku 4 kk:delta 109,38 (eräpäivä 4.1.05)

Muut menot
        esim (harkinnan varaiset toimeentulotuet)
        ja pienehköä suuremmat tervhoitokulut

Menot yhteensä 1 122,84

Normierotus (1110,72- 1122,84) - 12,12 e

Eli tuosta näkee että ei ole hurraamista, mutta se auttaa että jos tulee yllättäviä menoja esim. lääkärikuluja, ne otetaan pääsääntöisesti menoina huomioon. Kantsii käydä Kelan sivuilla katsomassa toimeentulotuen laskentaperiaatteita, jos asia kiinnostaa.

• edelliseen
        Normilaskelma tammikuu 05 kirjoitti:

Perusturva normilaskelma Tammikuu 05:
        PERHEEN NETTOTULOT
        Lapsilisät
        - ensimm. lapsi (yksinhuoltaja) 136,60
        Elatustuki 118,15
        Työttömyyspäiväraha 728,33
        Asumistuki 127,64
        Tulot yhteensä 1110,72

PERHEEN MENOT
        Normin mukaiset menot
        -yksinhuoltaja 360,92 613,56
        - ensimm. lapsi; 10-17v. 252,64
        Asumismenot
        Asumismenot /hyväksytty 93%
        -koht. asumiskustann. 430,00 399,90
        (todelliset vuokra 432,29e
        vesi 28,58e= 460,81)
        lämmistykustannukset 0 e
        asuntolainan korot 0 e

Muut asumismenot
        sähkölasku 4 kk:delta 109,38 (eräpäivä 4.1.05)

Muut menot
        esim (harkinnan varaiset toimeentulotuet)
        ja pienehköä suuremmat tervhoitokulut

Menot yhteensä 1 122,84

Normierotus (1110,72- 1122,84) - 12,12 e

Eli tuosta näkee että ei ole hurraamista, mutta se auttaa että jos tulee yllättäviä menoja esim. lääkärikuluja, ne otetaan pääsääntöisesti menoina huomioon. Kantsii käydä Kelan sivuilla katsomassa toimeentulotuen laskentaperiaatteita, jos asia kiinnostaa.

Perusnormiin kuuluu mm. ruoka, vaatteet, pienet terv.hoitomenot, matkat, hygiena, harrastukset, lehdet, tv.lupa, puhelin yms)
        Erikseen huomioidaan kohtuullisista asumismenoista 93 % ja suuremmat terv.hoitomenot sähkölaskut

• en tiedä miksi en saanut tu...

• joskus taas ei

• Joo

Kyllä niitä tukia pitäisi saada. Kelasta saa asumistukea ja jos vieläkään ei rahat riitä niin sosiaalitoimistosta voi saada vielä lisää rahaa. Asumistukea saa maksimissaan 80% vuokrasta. Ei Suomessa tartte nälkää nähdä!

• Nimetön

Paljonko saat jäämään käyttörahaa... siis pakollisten menojen jälkeen? Rahaa ruokaan, pesuaineisiin jne. per kuukausi? Olisi mukava tietää? Mitä teet? Liikutko, harrastatko, juotko, opiskeletko, teetkö mitään? Oletko vain, kässehdit suurimman ajan kotona? Meinaan vain, että miten sossun rahalla tulee toimeen? Kestääkö masentumatta?

Minä en pärjää ainakaan yhteiskunnan turvin. Olen opiskelija. Opintolainaa otan leipään. Olen aikuinen. En saa opintotuen asumislisää. Voisin hakea yleistä asumistukea, mutta katsoin joku kuukausi sitten, kun tuloni olivat opintotuen ja lainan ja työn kanssa yli 600 euroa ja jo sillä tulolla EI SAA ASUMISTUKEA. Pakollisten menojen ja opiskelun aiheuttamien menojen jälkeen ei rahaa jää kunnon ruokaan... niin tai sitten pitää siirtää pesuaineitten ostoa tulevaisuuteen, siirrellä laskuja jne.

Ehkä vain en ole osannut turvautua sossuun... Kerran siellä kävin 10 vuotta sitten. Sairastin silloin vakavasti. Oli ongelmia sairaalamaksujen kanssa. Sanoivat minulle, että myy autosi... (opel kadett 1,6... hah oliko liian hyvä tuo vanha roppana). No se siitä... auto oli välttämätön silloisen opiskeluni ja työntekoni kannalta eli se siitä sitten... Eli kyllä minulla oli se kokemus, että nälkää oli pidettävä, niin siinä kävi.

Tai sitten olisin voinut myydä auton... Sillä tavalla sossu olisikin sitten saanut minusta vakioasiakkaan, kun olisi tienesti lähtenyt alta pois juu...

Pitääkin oikein tarkkaan taas muuten laskea, montako euroa per pv menee ruokaan ja huushollin pesuaineisiin yms. Taidan kuulua niihin parieurolaisiin...

Tietääköhän todella meidän päättäjät, kuinka iso osa kansasta elää näin pienellä pudjetilla tässä maassa. Eläkeläisethän harvoin puhuvat mitään; osa heistäkin elää kuitenkin todella pienellä rahalla.

• työtön
        Nimetön kirjoitti:

Paljonko saat jäämään käyttörahaa... siis pakollisten menojen jälkeen? Rahaa ruokaan, pesuaineisiin jne. per kuukausi? Olisi mukava tietää? Mitä teet? Liikutko, harrastatko, juotko, opiskeletko, teetkö mitään? Oletko vain, kässehdit suurimman ajan kotona? Meinaan vain, että miten sossun rahalla tulee toimeen? Kestääkö masentumatta?

Minä en pärjää ainakaan yhteiskunnan turvin. Olen opiskelija. Opintolainaa otan leipään. Olen aikuinen. En saa opintotuen asumislisää. Voisin hakea yleistä asumistukea, mutta katsoin joku kuukausi sitten, kun tuloni olivat opintotuen ja lainan ja työn kanssa yli 600 euroa ja jo sillä tulolla EI SAA ASUMISTUKEA. Pakollisten menojen ja opiskelun aiheuttamien menojen jälkeen ei rahaa jää kunnon ruokaan... niin tai sitten pitää siirtää pesuaineitten ostoa tulevaisuuteen, siirrellä laskuja jne.

Ehkä vain en ole osannut turvautua sossuun... Kerran siellä kävin 10 vuotta sitten. Sairastin silloin vakavasti. Oli ongelmia sairaalamaksujen kanssa. Sanoivat minulle, että myy autosi... (opel kadett 1,6... hah oliko liian hyvä tuo vanha roppana). No se siitä... auto oli välttämätön silloisen opiskeluni ja työntekoni kannalta eli se siitä sitten... Eli kyllä minulla oli se kokemus, että nälkää oli pidettävä, niin siinä kävi.

Tai sitten olisin voinut myydä auton... Sillä tavalla sossu olisikin sitten saanut minusta vakioasiakkaan, kun olisi tienesti lähtenyt alta pois juu...

Pitääkin oikein tarkkaan taas muuten laskea, montako euroa per pv menee ruokaan ja huushollin pesuaineisiin yms. Taidan kuulua niihin parieurolaisiin...

Tietääköhän todella meidän päättäjät, kuinka iso osa kansasta elää näin pienellä pudjetilla tässä maassa. Eläkeläisethän harvoin puhuvat mitään; osa heistäkin elää kuitenkin todella pienellä rahalla.

Hei vaan mm. sinä nimimerkillä nimetön kirjoittanut.
        En ole varma kohdistuiko kysymyksesi minulle, mutta vastaan omalta osaltani. Kirjoitin aikaisemmin tuon viestin nimimerkillä työtön ja tein tuon normilaskelman.
        Kyllähän se niin on että harrastuksista on ollut pakko luopua, sekä omat että pojat harrastukset ovat jääneet kävelyyn ja pyöräilyyn. Uimassa olemme käyneet aikaisemmin sekä pelaamassa ratagolfia ja keilaamassa. Nyt ei vuosiin. Poika harrastaa kotona soittamista (kitara kosketinsoittimet) ja piirtää maalaa.
        Minä pääasiassa "kässehdin" kotona, niinkuin asian ilmaisit. En tällähaavaa opiskele, suoritin juuri tutkinnon pari vuotta sitten, jonka jälkeen olin kaksi vuotta määräaikaisena töissä ja lokakuussa -04 jäin työttömäksi jälleen.
        En juo pisaraakaan, mutta poltan (siinä ensimmäinen, missä voisi ja täytyisi säästää). En omista autoa (se vielä puuttuisi), mutta pojalla on haaveena ensin mopo ja sitten auto.
        Kiinteiden menojen jälkeen mulla jää käyttövaraa kuukaudess 250 - 300 euroa. Eihän sillä millään meinaa pärjätä, mutta elettävä on. Kyllä minä usein olen masentunut, ihan vaan taloudellisten ongelmien vuoksi. olen yötä myöten tehnyt budjettia ja taloussuunnitelmaa.
        Sekin tässä huolettaa, että miten lapselle käy, kun lentää pesästä (nyt 15 v. ja peruskoulun viimeisellä) jos ja kun en pysty yhtään auttamaan.
        Olen, niinkuin sanottu, yksinhuoltaja . ollut lapsen kanssa kahden koko hänen elämänsä ja vaikka muuten en kaipaa toista vanhempaa, niin näiden huolten jakajana ja tietysti taloudellisten menojen jakajana. vaikka tietysti toinen osapuoli toisi oman lisänsä myös menoihin. Olisi ihanaa, jos voisi omasta tilistänsä huolehtia vain ruoat ja lasten menot. kun toinen voisi huolehtia mm. vuokrat. tai mikä tilanne kulloinkin olisi. Nyt olen ainoa, joka vastaa perheen toimeentulosta.
        Mutta kyllä siihenkin tottuu ja on tottunut. Olenhan tehnyt niin koko aikuisikäni.

• Yksi meistä...
        työtön kirjoitti:

Hei vaan mm. sinä nimimerkillä nimetön kirjoittanut.
        En ole varma kohdistuiko kysymyksesi minulle, mutta vastaan omalta osaltani. Kirjoitin aikaisemmin tuon viestin nimimerkillä työtön ja tein tuon normilaskelman.
        Kyllähän se niin on että harrastuksista on ollut pakko luopua, sekä omat että pojat harrastukset ovat jääneet kävelyyn ja pyöräilyyn. Uimassa olemme käyneet aikaisemmin sekä pelaamassa ratagolfia ja keilaamassa. Nyt ei vuosiin. Poika harrastaa kotona soittamista (kitara kosketinsoittimet) ja piirtää maalaa.
        Minä pääasiassa "kässehdin" kotona, niinkuin asian ilmaisit. En tällähaavaa opiskele, suoritin juuri tutkinnon pari vuotta sitten, jonka jälkeen olin kaksi vuotta määräaikaisena töissä ja lokakuussa -04 jäin työttömäksi jälleen.
        En juo pisaraakaan, mutta poltan (siinä ensimmäinen, missä voisi ja täytyisi säästää). En omista autoa (se vielä puuttuisi), mutta pojalla on haaveena ensin mopo ja sitten auto.
        Kiinteiden menojen jälkeen mulla jää käyttövaraa kuukaudess 250 - 300 euroa. Eihän sillä millään meinaa pärjätä, mutta elettävä on. Kyllä minä usein olen masentunut, ihan vaan taloudellisten ongelmien vuoksi. olen yötä myöten tehnyt budjettia ja taloussuunnitelmaa.
        Sekin tässä huolettaa, että miten lapselle käy, kun lentää pesästä (nyt 15 v. ja peruskoulun viimeisellä) jos ja kun en pysty yhtään auttamaan.
        Olen, niinkuin sanottu, yksinhuoltaja . ollut lapsen kanssa kahden koko hänen elämänsä ja vaikka muuten en kaipaa toista vanhempaa, niin näiden huolten jakajana ja tietysti taloudellisten menojen jakajana. vaikka tietysti toinen osapuoli toisi oman lisänsä myös menoihin. Olisi ihanaa, jos voisi omasta tilistänsä huolehtia vain ruoat ja lasten menot. kun toinen voisi huolehtia mm. vuokrat. tai mikä tilanne kulloinkin olisi. Nyt olen ainoa, joka vastaa perheen toimeentulosta.
        Mutta kyllä siihenkin tottuu ja on tottunut. Olenhan tehnyt niin koko aikuisikäni.

Tuntuu olevan muillekin tuttua... nämä rahahuolet. Toisilla rahahuolet ovat sitä, miten sijoittaa... toisilla sitä, miten helvetissä maksaa laskut ja mitä syö... katselee jatkuvasti alennettuja viimepäivättyjä ruokia... ja häpeilee mennä kassalle, kun joka paketissa lukee se miinus 30 tai 50 isolla punaisella tarralla, koska kyse poistettavista tuotteista... ja vaikka alennettuja ruokia, niin silti vain niitä kaikista halvimpia perusruokia voi valita. On siinä hieno jonottaa kassaan, kun edessä ja takana on emännät ja isännät lastattujen kärriensä kanssa, odottavat päästä kassalle paistilihansa ja kaikenmaailman salaattien ja kastikkeidensa kera. En ole katkera, mutta kuitenkin... Sanon vain, että että... ihminen tuntee siinä itsensä niin pirun kurjaksi... HUONOKSI !!! Ei ole mitään painoarvoa sillä, että on duunannut ja duunannut, yrittänyt... se ei näy missään... näkyy vain ulospäin se, että olet luuseri... edessä ja takana kaupan kassalla ovat ylimieliset ihmiset... OTTAA KIPEÄÄ.

Herään yöllä, herään aamulla... ja ennen nukkumaanmenoa... LASKEN, LASKEN, LASKEN... miten perkeleessä tästä selviää. Voi miten ymmärränkään niitä, jotka tekevät talousarviota yötä myöten, miettivät, mistä vielä säästää... ja miten se masentaa... SITÄ KESTÄÄ KYLLÄ TILAPÄISESTI, MUTTA JATKUVANA KUUKAUDESTA TOISEEN, VUODESTA TOISEEN...

Ihmetellään, miksi Suomessa syödään masennuslääkkeitä, särkylääkkeitä, unilääkkeitä... NIIN PALJON. Ja miksi itsemurhatilastot ovat, mitä ovat. Minä en ihmettele. On se OUTOA, että tutkijanerot ja kaikenmaailman asiantuntijat eivät saa sanottua tätä yksinkertaista totuutta suoraan; kansamme huonotuloisin osa VOI HUONOSTI !

Kyse on mielestäni siitä, että joudumme vertailemaan itseämme koko ajan muihin tiettyjen mittapuiden mukaan - siitä seuraa jatkuva huonommuus ja häpeäminen - sitä vahvistaa se, että olemme tietoisia muiden suhtautumisesta meihin. Miksi köyhät voivat hyvin köyhien kanssa henkisesti... miksi köyhien on helppo puhua köyhien kanssa... koska me voimme antaa ihmisarvon toisillemme. Heti, kun astumme muiden joukkoon, vaikka jonnekin perkeleen valintataloon, joudumme totuuden kanssa silmätysten; hyllyt notkuvat tavaraa, josta EMME EDES UNEKSI... ja YMPÄRILLÄ KULKEVAT IHMISET, JOTKA ELÄVÄT SIINÄ MAAILMASSA OSTAEN JA KULUTTAEN... SHOPPAILLEN. Voi että vihaan tuota sanaa, shoppailla...

Selvähän se, että siinä tuntee itsensä epäonnistujaksi.

Tavara ei tuo onnentunnetta sisälle, eikä tasapainoisuutta henkisesti, mutta silti... JATKUVA KÖYHYYS MAASSA, JOKA ELÄÄ MARKKINAMEKANISMEIN JA -ARVOIN, tavaran / ruuan / rahan puute pudottaa ihmisen jonnekin mustaan kuiluun... Ympärillä oleva arvomaailma on ratkaiseva. Ihminen ei voi irrottautua ympäristönsä / yhteisönsä arvoista, vaikka yrittäisi ja haluaisi.

Itselläni on ollut vaihe, jolloin oli rahaa käytettävissä. Voin rehellisesti sanoa, että olin silloin ihailtu, paaaaljon nätimpi ja seksikkäämmpi, suositumpi... voin hyvin joka tavalla. Raha ei tuo onnea... mutta mistä sitten johtuu, että olin silloin paljon iloisempi, hymyilevämpi... Nyt VAIN MUREHDIN... ja se näkyy kehostani, terveydestäni, silmistäni, suustani, ihostani, hiuksistani... LASKEN, LASKEN, LASKEN...
        niin ettei uni tule ja jos on tullakseen, on häiriintynyttä.

Kurkussani on omituinen pala. Tiedän, että monella muullakin. Luomien takana karehtii kyynel. En ole yksin. Tiedän sen. Moni meistä ei jaksa. Yksi tappaa itsensä. Tappaa selvällä itsemurhalla. Tappaa itsensä muka onnettomuudella salaten todellisen itsemurhan. Tappaa itsensä hiljaa viinaan tai lääkkeisiin. Tappaa itsensä sairastumalla.

Toivon vain, että Sinä, joka kärsit, jaksat. En tiedä mihin asti. En tiedä kauanko ihminen jaksaa kärsiä. Ja onko elämä elämisen arvoista, jos ei ole toivoa paremmasta? En tiedä, miten kauan ihminen jaksaa murehtia, laskea... ja taas laskea. Koska päässä sanoo pom...

• elämässä häviämiseen kylläs...
        Yksi meistä... kirjoitti:

Tuntuu olevan muillekin tuttua... nämä rahahuolet. Toisilla rahahuolet ovat sitä, miten sijoittaa... toisilla sitä, miten helvetissä maksaa laskut ja mitä syö... katselee jatkuvasti alennettuja viimepäivättyjä ruokia... ja häpeilee mennä kassalle, kun joka paketissa lukee se miinus 30 tai 50 isolla punaisella tarralla, koska kyse poistettavista tuotteista... ja vaikka alennettuja ruokia, niin silti vain niitä kaikista halvimpia perusruokia voi valita. On siinä hieno jonottaa kassaan, kun edessä ja takana on emännät ja isännät lastattujen kärriensä kanssa, odottavat päästä kassalle paistilihansa ja kaikenmaailman salaattien ja kastikkeidensa kera. En ole katkera, mutta kuitenkin... Sanon vain, että että... ihminen tuntee siinä itsensä niin pirun kurjaksi... HUONOKSI !!! Ei ole mitään painoarvoa sillä, että on duunannut ja duunannut, yrittänyt... se ei näy missään... näkyy vain ulospäin se, että olet luuseri... edessä ja takana kaupan kassalla ovat ylimieliset ihmiset... OTTAA KIPEÄÄ.

Herään yöllä, herään aamulla... ja ennen nukkumaanmenoa... LASKEN, LASKEN, LASKEN... miten perkeleessä tästä selviää. Voi miten ymmärränkään niitä, jotka tekevät talousarviota yötä myöten, miettivät, mistä vielä säästää... ja miten se masentaa... SITÄ KESTÄÄ KYLLÄ TILAPÄISESTI, MUTTA JATKUVANA KUUKAUDESTA TOISEEN, VUODESTA TOISEEN...

Ihmetellään, miksi Suomessa syödään masennuslääkkeitä, särkylääkkeitä, unilääkkeitä... NIIN PALJON. Ja miksi itsemurhatilastot ovat, mitä ovat. Minä en ihmettele. On se OUTOA, että tutkijanerot ja kaikenmaailman asiantuntijat eivät saa sanottua tätä yksinkertaista totuutta suoraan; kansamme huonotuloisin osa VOI HUONOSTI !

Kyse on mielestäni siitä, että joudumme vertailemaan itseämme koko ajan muihin tiettyjen mittapuiden mukaan - siitä seuraa jatkuva huonommuus ja häpeäminen - sitä vahvistaa se, että olemme tietoisia muiden suhtautumisesta meihin. Miksi köyhät voivat hyvin köyhien kanssa henkisesti... miksi köyhien on helppo puhua köyhien kanssa... koska me voimme antaa ihmisarvon toisillemme. Heti, kun astumme muiden joukkoon, vaikka jonnekin perkeleen valintataloon, joudumme totuuden kanssa silmätysten; hyllyt notkuvat tavaraa, josta EMME EDES UNEKSI... ja YMPÄRILLÄ KULKEVAT IHMISET, JOTKA ELÄVÄT SIINÄ MAAILMASSA OSTAEN JA KULUTTAEN... SHOPPAILLEN. Voi että vihaan tuota sanaa, shoppailla...

Tavara ei tuo onnentunnetta sisälle, eikä tasapainoisuutta henkisesti, mutta silti... JATKUVA KÖYHYYS MAASSA, JOKA ELÄÄ MARKKINAMEKANISMEIN JA -ARVOIN, tavaran / ruuan / rahan puute pudottaa ihmisen jonnekin mustaan kuiluun... Ympärillä oleva arvomaailma on ratkaiseva. Ihminen ei voi irrottautua ympäristönsä / yhteisönsä arvoista, vaikka yrittäisi ja haluaisi.

Itselläni on ollut vaihe, jolloin oli rahaa käytettävissä. Voin rehellisesti sanoa, että olin silloin ihailtu, paaaaljon nätimpi ja seksikkäämmpi, suositumpi... voin hyvin joka tavalla. Raha ei tuo onnea... mutta mistä sitten johtuu, että olin silloin paljon iloisempi, hymyilevämpi... Nyt VAIN MUREHDIN... ja se näkyy kehostani, terveydestäni, silmistäni, suustani, ihostani, hiuksistani... LASKEN, LASKEN, LASKEN...

Kurkussani on omituinen pala. Tiedän, että monella muullakin. Luomien takana karehtii kyynel. En ole yksin. Tiedän sen. Moni meistä ei jaksa. Yksi tappaa itsensä. Tappaa selvällä itsemurhalla. Tappaa itsensä muka onnettomuudella salaten todellisen itsemurhan. Tappaa itsensä hiljaa viinaan tai lääkkeisiin. Tappaa itsensä sairastumalla.

Toivon vain, että Sinä, joka kärsit, jaksat. En tiedä mihin asti. En tiedä kauanko ihminen jaksaa kärsiä. Ja onko elämä elämisen arvoista, jos ei ole toivoa paremmasta? En tiedä, miten kauan ihminen jaksaa murehtia, laskea... ja taas laskea. Koska päässä sanoo pom...

jos ei olisi lasta.

• Viestisi satutti
        Yksi meistä... kirjoitti:

En arvostele toisten ostoksia. Itsekin ostan ale tuotteita vaikka en ahdinkossa eläkään. JOS SAISIN YHTEYTTÄ SINUUN AUTTAISIN JOTENKIN JA TOSI ON. olen auttanut ennenkin ihmisiä sillä annan arvon kaikille. Vein jopa ruokaa useamman kerran naiselle jonka mies varasti vaimonsa rahoja. Nyt nainen elä yksin ja pärjää hienosti. EN OLE KOSKAAN KATUNUT APUA JOTA ANNAN. ITSE SAAN ENITEN. Hyvän mielen. Tiukkaa tekee raha meilläkin väliin, mutta minkä teet toiselle kiertää takaisin tosi on. Siis jos naapuri tai tuttu potee nälkää ja tietossa on autakaapa. HYVÄÄ KEVÄÄN ODOTUSTA KAIKILLE.

• seppä jokainen

Olet ilmeisesti opiskelija?? Kyllä töitä löytyy vaikka siivoojana ainakin helsingissä. Ei se raha itsestään tulee odottelemalla ja istuskelemalla/makaamalla.. Mene töitä etsiin ja ole aktiivinen.

• Make

Kaikille, joilla on tarve muuttaa olotilaansa
        rahattomuudesta tai toimettomuudesta parempaan,
        on olemassa apua. Ilmoita avun tarpeestasi
        mailiini [email protected], niin kerron
        lisää.

• Nimetön
        Make kirjoitti:

lisää.

Niin jotta voisit antaa vinkkiä, millaista muutosta?

Niinpä niin... jos myyntityötä tarjoat tai jotakin verkostojuttua...

Olen nähnyt sivusta niin monen yrittävän... kaapit täynnä tavaraa ja kauppa ei tuota tulosta.

Viimeisetkin ropposet...

Maailma on myyntimiestä täynnä; vain harvat onnistuvat. Muut ovat sitä varten, että toiset voivat onnistua...

• taas tarjolla?
        Make kirjoitti:

lisää.

Onko tämä taas se sama heppu, joka tarjosi ennenkin artikkelien kirjoitustyötä tyyliin "sitten kun firmamme alkaa tuottamaan, niin maksamme sinulle tosi hyvin"?

• Make
        taas tarjolla? kirjoitti:

Onko tämä taas se sama heppu, joka tarjosi ennenkin artikkelien kirjoitustyötä tyyliin "sitten kun firmamme alkaa tuottamaan, niin maksamme sinulle tosi hyvin"?

Ei ole kyse ilmaisesta työstä, varsinkaan
        artikkelien parissa !
        Hyvät palkkiot niille, joita ne kiinnostavat on
        luvassa. Toimialalla olevat kattavat n. 50% Suomen markkinoista.

• jeepo

Ei riitä ei, ruokaan jää 89 euroa. Eli 2.96 euroa päivää kohti. Viikolla voin syödä kerran päivässä työttömien ruokalassa 2 euron lounaan, silloin pitääkin syödä riittävästi, vuorokauden tarpeeseen. Viikonloppuisin kaurapuuroa yms.

Elämänhalu? Mikä se on? Ei paljoa naurata... Säästöjä on vielä muutama lantti jäljellä. Kun ne loppuu ni sitten kaikki on loppu. Miten jaksan? Jokin toivo töistä vielä elää, mutta masennus valtaa mieltä päivä päivältä enemmän. En tiedä kauvan jaksan tätä kitumista.

• Jouni

jakaa ruokapaketteja työttömille, kantsii käydä kyselemässä.

• tuolla syö jo hyvin

Siis ihan tosissaan joku valittaa, kun päivässä pitäisi saada massu täyteen n 3€ summalla eikä muka onnistu??? Ihan varmasti onnistuu, tosin tuo 2€ ruokailu pitää jättää pois ja tehdä se ruoka itse! Jos haluaa valmisannoksia käyttää niin totta kai se tulee kalliimmaksi, mutta silloin on turha nälkäänsä valittaa.

Meillä 6 h perheen ruoka- & hygienia kulut ovat n. 600 €/kk ja meillä syödään ihan hyvin!

• Nimetön
        tuolla syö jo hyvin kirjoitti:

Siis ihan tosissaan joku valittaa, kun päivässä pitäisi saada massu täyteen n 3€ summalla eikä muka onnistu??? Ihan varmasti onnistuu, tosin tuo 2€ ruokailu pitää jättää pois ja tehdä se ruoka itse! Jos haluaa valmisannoksia käyttää niin totta kai se tulee kalliimmaksi, mutta silloin on turha nälkäänsä valittaa.

Meillä 6 h perheen ruoka- & hygienia kulut ovat n. 600 €/kk ja meillä syödään ihan hyvin!

Hei! Käytkö muuten töissä? Ajattelin vain, että keskityt ehkä kotikasvattajan rooliin ja taloudenhoitoon?

Kyllä 3 e mullekin päivässä on jo mukava raha. Siis 31 päivää x 3 euroa eli kuukaudessa 93 euroa. Tiukkaa kuitenkin tekee, kun laskee aikamoiset pesuainekulut, johtuen likaisesta työstä, wc-paperit jne., mitä nyt huushollissa tarvitsee. En tuolla rahalla TULISI TOIMEEN ELLEI OLISI PAKKO! Tarkoittaa nipistämistä monesta monille aivan luonnollisista asioista. SE ON LIIAN PIENI RAHA KUITENKIN !

En meinaa muuten edes uskoa, että muka 18 euroa (vai vielä vähempi) per päivä riittää kaikkeen 6-henkisessä perheessä; siis mukana hygieniapuoli? Entä siivous-, pyykinpesu, ja astianpesuaineet?
        Saavatko lapset joskus karkkirahaa? Käyvätkö hampurilaisella, pitsalla tai jäätelöllä... siis jotakin? Pitää huomata, että nekin (!) ovat elintarvikemenoja... Jotkut ostavat kotiin jotakin hyvää lapsille; joillekin voi riittää toki kotipullakin; jotkut antavat rahaa kioskilla käyntiin... miten vain, kyse on elintarvikemenoista, joita ei pidä unohtaa laskusta.

Teeppä kuule oikein kuukauden ajan, edes viikon tai pari, ostoskorilistaa muillekin malliksi. Liha- ja kalamäärät, vihannekset, hedelmät yms., millä katraasi ruokit, oikein listaksi asti.

Muuten totean vain, että yksineläjän elinkustannukset ovat aina hieman korkeammat kuin parisuhteessa olevan / perheessä elävän.

Ei voi kun nostaa hattua tempullesi !

• äityliinimamma
        tuolla syö jo hyvin kirjoitti:

Laskin just tossa oman kulutuksemme(1 1)ja vertasin teidän kulutukseen, samaan summaan: 3,3e/vrk, ja sillä pärjää hyvin. ehkä on tullut ostettua herkkuja näin joulun alla enemmän, mutta isolle perheelle kyllä laittaa edullisemmin kuin pienelle. Nyt emme ole käyneet leipomossa ostamassa eilistä leipää, se nostaa hiukan, leipä kun on kallista. Tavallista ruokaa meillä syödään, kalaa paljon, ja kasviksilla jatketaan. Valmiita ruokia tosi vähän ja limuja/pullaa ymym ei lainkaan/vähän. Kun jaksaa vähän seurata, kyllä onnistuu halvalla syöminen.

• pienpaikkakuntalainen
        Jouni kirjoitti:

jakaa ruokapaketteja työttömille, kantsii käydä kyselemässä.

Näin on, että jotkut seurakunnat ja kaiketi Pelastusarmeija jakavat ruokaa jossakin; televisiossa on näytetty ruokajonoja... muuta asiasta en sitten tiedäkkään. On hyvä, että niin tehdään. Monelta pienpaikkakuntalaiselta tuo mahdollisuus kuitenkin puuttuu. Oma seurakuntani ei mitään jakele, eikä naapurikunnassakaan tilanne ole sen parempi.

Olen katsonut televisiosta, miten jonottajalle on laitettu kassiin hedelmää, leipää, jogurttia, kahvia... Kassiin kertyy tavaraa kuin olisi ollut kaupassa niin kuin "normaalit" kansalaiset... se on hienoa! Ajatella, että joku vielä jossakin on ymmärtänyt, että köyhänkin on saatava muuta napansa alle kuin puuroa. Menenkin tästä kohta puuron keittoon... vaihtoehtojen puutteessa.

Millaiseksikohan terveys muuten menee, kun aikansa syö heikosti? Oletteko ajatelleet tätä... sen, joka on köyhä ja jolla ei ole varaa syödä kunnolla, erottaa väkijoukon joukosta. Myös vaatteet ja hiukset kertovat paljon. Mutta onneksi köyhä voi olla köyhien seurassa oma itsensä; jos eksyy parempien joukkoon, saa varmasti kokea olevansa luotaantyöntävä.

Niille, joilla on varaa käydä kaupassa normaalisti, ruokajonot ovat varmaan aika vaikeasti otettava juttu. Eivät tiedä, mitä ajattelisivat. Näin olen huomannut. Ja huomannut olen jotenkin sen, että asiaa ei haluta miettiä, katsoa, nähdä. Ja että jotenkin köyhää jonottajaa halveksitaan, pidetään kurjana ja luuserina, vaikka kukaan ei koskaan voikkaan tietää, koska itsellä elämän vastoinkäymiset johtavat siihen, että onkin itse samassa jamassa...

Olisin jonossa, jos sellainen täällä olisi. MOI.

• kyllä säästyy

Osta Lidlistä. Kauppakassi on 30% halvempi. Aika paljon. Jos muita ostoksia on kerää kasaa ja osta Virosta. Säästät toiset 30-70%.
      Suomi ajaa itseään alas par-aikaa. Puuhamiehinä SDP, SAK ja vanhat 60-lukulaiset, joille sosialismin häviö on liian katkera pala.

• Kestää ja kestää.....

Voisi sosiaalitoimistot ottaa mallia Kelasta. Työttömyyskorvaus- ja asuntotukiasiat nim. käsitellään suhteellisen nopeasti.
        Toimeentulotukipäätöksien tekeminen taas kestää kohtuuttoman kauan. Ja kun esim. perupäivä- tms. rahoilla ei kertakaikkiaan tule toimeen niin miksi vetkutellaan selvissä asioissa. Liian monimutkaisesti hoidetaan koko toimeentulotukisysteemi tai suhtaudutaan itsestään selvyytenä ylimielisesti työttömän minimitoimeentulon suhteen, koskapa noilla päätöksillä ei näytä kiirettä olevan.

• harmitus

Lidl on kyllä tosiedullinen ja siellä on ihan hyvät valikoimatkin.
        Mutta kukapa osaa vinkkiä laittaa ongelmaan, mikä on aina tullut eteen, ja missä häviän selvää rahaa, vaikka olisi kuinka edullisesta kaupasta kysymys.
        eli kun mm. juustot ja leikkeleet pakataan niin isoihin paketteihin, ja meidän pieni perheemme (minä murkku) ei millään syödä sitä määrää ennen kun pilaantuvat. Yritinkin juustopakkauksen laittaa puoliksi ja pakkaseen, mutta ei se ole enää samaa kun syödään sieltä. eihän maitotuotteen ole pakastamista varten tehtykään. saatika sitten leikkeleet. sulatejuustopakkaukset ovat ainoat sopivan pienet pakkaukset, mutta nekin on suhteessa kalliita, ja se alkaa pikkuhiljaa tökkimään.

• hellintoo
        harmitus kirjoitti:

Mutta kukapa osaa vinkkiä laittaa ongelmaan, mikä on aina tullut eteen, ja missä häviän selvää rahaa, vaikka olisi kuinka edullisesta kaupasta kysymys.
        eli kun mm. juustot ja leikkeleet pakataan niin isoihin paketteihin, ja meidän pieni perheemme (minä murkku) ei millään syödä sitä määrää ennen kun pilaantuvat. Yritinkin juustopakkauksen laittaa puoliksi ja pakkaseen, mutta ei se ole enää samaa kun syödään sieltä. eihän maitotuotteen ole pakastamista varten tehtykään. saatika sitten leikkeleet. sulatejuustopakkaukset ovat ainoat sopivan pienet pakkaukset, mutta nekin on suhteessa kalliita, ja se alkaa pikkuhiljaa tökkimään.

Olen ratkaissut asian näin: ostan valmiiksi siivutettua juustoa pikkupakkauksessa. Siitä riittää pari-kolme kertaa laittaa leipien päälle. Sitten taas 2-3pvä ilman juustoa, ja taas se pikkupaketti. Kyllästyin minäkin niitten isojen möttien kantamiseen ja niitten kuivumiseen. Nuo pikkupaketit on vähän kallimpia, mutta kun ei tule sitä hävikkiä ja laatuja on useita, voi vaihdella makunautintoja. Joskus olen törmännyt sellaiseen, että ne siivujuustot on kilohinnaltaan halvempia kuin ne mötikät(harvoin).

• miina
        harmitus kirjoitti:

Voi että, kirjoitit juuri asiasta, jota olen niin monta kertaa kauppareissullani ajatellut, kun katson kilohintoja ja pakkauksia ja tarjouksia!

Asun yksin. Kaikkea on ostettava vähän ja se näkyy selvästi kauppakassin hinnassa. Lopputulos on sitten se, että yhtenä viikkona tai puolitoistaviikkona leivän päällä on juustoa, toisena sipuliteemakkaraa tai lauantaimakkaraa.

Puolenkilon tai kilon tarjousjuustoja ei voi ostaa, kuin ei myöskään tarjousmakkarapötköjä. On aina katsottava, että tavaran päiväys on tuore vielä monenkin päivän päästä, kun samaa pakettia syö kauan. Myös se sulkee tarjoustavaran usein ostosten ulkopuolelle.

Katson kyllä aina kaikki alennetut ruuat, jotka ovat alennettuja viimepäiväyksen takia. Se on oikeastaan niitä harvoja tilanteita, jolloin pääsen tarjouksiin käsiksi, siis ne viimepäiväiset, koska ison erän tai pakkauksen tarjoukset menevät sivusuun.

Viimepäiväystarjouksiin sorrun aina silloin tällöin - saadakseni vaihtelua ruokavaliooni - ja kohottaakseni mielialaani. On nimittäin niin masentavaa katsoa herkkuja notkuvia hyllyjä ja ihmisten täysiä ostoskärryjä; joskus tuntuu, että itsellekin saatava jotakin herkkua (alennuskinkkupaketti, alennuslitrajogurtti, alennusranskalaiset, peruna- tai italiansalaattia, valmisliha- tai kanapullat). Tämä kuitenkin aiheuttaa omituisen tilanteen; kun ostopäivä on se viimeinen suositeltava käyttöpäivä, on ruoka syötävä suhteellisen nopeasti pois. Kyllä se vielä seuraavana päivänä on hyvää, EHKÄ sitä seuraavanakin, mutta tarjouksen hyöty menee sitten menoaan, jos ruoka vanhenee... ja se omituinen tilanne; ahmia tarjousruoka pois, jottei vanhene... hahhah... pakko lurauttaa puolilitraa jogurttia naamariin, kun se vielä on käyttökunnossa juu... no saapahan joskus oikein herkutella...

Sitten on lenkkiviikko, jauhelihaviikko, lenkkiviikko, jauhelihaviikko... (paikkakunnallani ei ole lihatiskiä, josta voi ostaa halutun määrän).

Onneksi perunoita saa irtomyyntinä ja yleensä halvemmalla kuin valmispusseissa. Myös hedelmiä saa yksittäin, hyvä niin; halvimmat omenat esim. ovat kuitenkin esim. Lidhissä isoissa valmispusseissa; niitä ei voi ostaa. Näin on myös monien muiden hedelmien, juuresten ja vihannesten kanssa. Moni puhuu ja mainostaa esim. Lidhin halpoja valmisvihannespusseja, niitä kilon pakastepusseja; hyvä vaihtoehto niille, joilla on pakastin.

Minulla ei ole pakastetta lukuunottamatta vanhan jääkaapin pakastelokeroa, joka ei pidä ruokaa jäässä; en siis voi pakastaa mitään.

Myös leivän osalta tulee eteen se, että pienet pakkaukset maksavat enemmän; jotta siis saa halvemman kilohintaisen leivän, on ostettava sellaista, joka säilyy; ruisleipä säilyy ja kovettuneenakin maistuu. Näkkileipäkin on hyvä vaihtoehto, mutta kun nuo hampaat lohkeilevat... Lidh on naapurikunnassa; kun sinne pääsee, voi ostaa kevytnäkkäriä edullisesti.

Allergiat rajoittavat myös ruokavaliotani, mutta rahan puutteen takia ei ole varaa sellaisiin korvaaviin tuotteisiin, joilla turvaisin tiettyjen vitamiinien ja hivenaineitten saannin. No se nyt on tätä normaalia köyhän problematiikkaa. Oikein naurattavat kaikenlaiset ohjeet, joita minulle jaellaan esim. terveyskeskuksessa eli "kun et voi syödä sitä ja sitä, niin sinun pitäisi syödä sitä ja sitä, että turvaat...". Ajattelen vain, että jaajaa... Mitenkähän olisi, jos olisi verenpaine tai kihti tai... ja köyhä. Moni on.

• adam

Aiemmin tällaiset persaukiset kävivät siivoamassa, pesivät ikkunoita, keräsivät pulloja, kiillottivat kenkiä, terottivat veitsiä jne. Kohta voit ryhtyä joulupukiksi ja rahaa tulee yhtenä iltana hyvin, vaikket lahjoja varastaisikaan.

• TÖIHIN !!!!!!

Siinä vinkkiä nykyajan velttoilijoille... Yhteiskunnan tuet liian suuri este työnteollenne.

• kun ei

satu löytymään, torvelo

• Santeri
        kun ei kirjoitti:

satu löytymään, torvelo

Menkää töihin lusmut ja tienatkaa itse rahanne! Itse painan kahta duunia ja käyn vielä koulua ohessa, vituttaa kun muut eivät tee mitään ja silti tuet juoksee. Suomesta voisi aivan hyvin poistaa koko toimeentulotuen, niin voisi kummasti työnteko alkaa maistua...

• Santeri kirjoitti:

Menkää töihin lusmut ja tienatkaa itse rahanne! Itse painan kahta duunia ja käyn vielä koulua ohessa, vituttaa kun muut eivät tee mitään ja silti tuet juoksee. Suomesta voisi aivan hyvin poistaa koko toimeentulotuen, niin voisi kummasti työnteko alkaa maistua...

Vai niin sitä varastetaan ihan kahden työpaikan voimalla muilta mahdollisuuksia saada töitä..

tsaijaijai...

• Nimetön
        Santeri kirjoitti:

Luin viestisi ja ensimmäiseksi oivalsin tekstistäsi, että kirjoittaja on mieshlö... vasta sitten näin "Santerin" ja totesin, että näinhän onkin.

a) Mistä Sinä voit olettaa, että kirjoittajat, jotka ovat taloudellisesti vaikeassa tilanteessa, eivät tekisi töitä tai olisi tehneet töitä!!! Toisilla töitä on vain pätkissä ja silloin tällöin! Toisilla on takana tehtynä vuosia ja vuosikymmeniäkin, mutta nyt kunto ei enää kestä. Toisilla on oppi alalta, jolla ei olekkaan töitä ja huom. EI ITSESTÄÄN RIIPPUMATTOMISTA SYISTÄ VAAN MARKKINOILLA TAPAHTUVISTA MUUTOKSISTA JOHTUEN!

Jotkut ovat HUOM. HUOM. sairastuneet ammattitautiin TÖITÄ TEHDESSÄÄN. Puuseppiä, joilla puupölyn aiheuttama keuhkosairaus ja ompelijoita, jotka kulkevat kortisonin voimin... JA PERKELE, MITÄ OVAT SAANEET URASTUKSISTAAN... SANON VAIN, ETTÄ PIRUN PIENEN PALKAN!

Ja nyt kun hakevat töitä, tekisivät vaikka mitä, missä vain pärjäisivät, eivät KELPAA TYÖNANTAJILLE!!!Eivät rehentele, niin kuin Sinä voimiesi tunnossa!

Tosi harva tässä maassa syntyy patalaiskaksi, mutta elämänkulun aikana turhautuu kyllä !!!

b) Mene itseesi. Sinä röyhistelevä kukonpoika! Sinunlaisiasi maan päällä on paljon. Elämä opettaa muuten - ei kannata röyhistellä. Näin olen itsekin joutunut oppimaan. Eivät nuoruus ja uhmailu niin kauaa kestä. Suitsait on tullut ikää ja kroppa väsyy. Muista tämä kaikki, kun joskus vaivoinesi vääntäydyt työhön!

Toivottavasti työhalut ovat vielä sittenkin yhtä korkealla, kun niska tai selkä ovat menneet, tai polvet tai tai. Kun olet läpikäynyt sairauksia, omaisten menetyksiä, ehkä avo-/avioeroja, ehkä ehkä ehkä. Sitä ei nuorena voi kuvitella. Avaa silmäsi! Mitä sitten, kun olet jäänyt jälkeen ammattitaidollasi kehityksestä, kun muut tehokkaammat ovat menneet ohitsesi? Kun firma muutti alta Viroon tai Kiinaan ja et kelvannutkaan mukaan? Elämä ei ole niin simppeli!

No... sitäpähän korkeammalta sitten tiput.

c)Huom. MINÄKIN OPISKELEN JA TEEN TÖITÄ! Mutta kas` vain; ei tulisi mieleenikään rehennellä, aivan ällöttää tekstisi! Ettäs kehtaat!

d)Yleensä ne, jotka oikein kukonpoikia ovat, myös tarvittaessa saavat kotoa avitusta, kun ovat niin ahkeria; palkitsemista, esim. autetaan auton tai asunnon hankinnassa; kaikilla ei niin ole!

e) Kaikenlaisia töitä on tullut tehtyä parikyt` vuotta. Siitä Sinä et tiedä vielä mitään! Ja muuten ennenkin opiskelun ohessa, nuorena ja uhmakkaana. Mutta nyt ei meinaa enää jaksaa ja YMMÄRRÄN, KUN EI JAKSA TAI PYSTY TAI KERTAKAIKKIAAN KÖYHYYS AJAA NURKKAAN.

Ja itseasiassa, mitä ihmeen kehumista tuossa työnteossa on; minua ainakin OIKEIN HÄVETTÄÄ! Raatanut ja raatanut, venyttänyt markkaa soikiaksi... ja samaa paskaa.

Siitäkään Sinä kukonpoika et tiedä mitään!

Laskeppa pirruuttasi, mitä saa henkilö bruttona ja mitä verojen, tyött.vakuutuksen ja sotun jälkeen jää käteen esim. 6.50 euron tuntipalkalla työskentelevälle, joka tekee 40 tuntia viikossa. Laskeppa ihan pirruuttasi ja alappa miinustaa siitä kaikki kulut. Jos pitkittää työpäivää, voi iltalisää herua melkein 50 senttiä tunnilta. Mieti siinä sitten, miten nuo ihmiset itsensä sellaisessa kunnossa, että olisivat reippaita, terveitä, hyvinvoivia... Alla tarpeeksi hyvä auto, että voi mennä kauemmaksikin paremman työn perässä. Sillä palkalla tuskin autoa pitää, miten ostaisi? IHMISIÄ AJETAAN NURKKAAN ! Pöö Sinulle pöhkilö ! Itserakas ja rehentelevä!

KYLLÄ TYÖNTEKO MAISTUU, KUNHAN SIITÄ MAKSETAAN!

• puhuttu
        Nimetön kirjoitti:

Luin viestisi ja ensimmäiseksi oivalsin tekstistäsi, että kirjoittaja on mieshlö... vasta sitten näin "Santerin" ja totesin, että näinhän onkin.

a) Mistä Sinä voit olettaa, että kirjoittajat, jotka ovat taloudellisesti vaikeassa tilanteessa, eivät tekisi töitä tai olisi tehneet töitä!!! Toisilla töitä on vain pätkissä ja silloin tällöin! Toisilla on takana tehtynä vuosia ja vuosikymmeniäkin, mutta nyt kunto ei enää kestä. Toisilla on oppi alalta, jolla ei olekkaan töitä ja huom. EI ITSESTÄÄN RIIPPUMATTOMISTA SYISTÄ VAAN MARKKINOILLA TAPAHTUVISTA MUUTOKSISTA JOHTUEN!

Jotkut ovat HUOM. HUOM. sairastuneet ammattitautiin TÖITÄ TEHDESSÄÄN. Puuseppiä, joilla puupölyn aiheuttama keuhkosairaus ja ompelijoita, jotka kulkevat kortisonin voimin... JA PERKELE, MITÄ OVAT SAANEET URASTUKSISTAAN... SANON VAIN, ETTÄ PIRUN PIENEN PALKAN!

Ja nyt kun hakevat töitä, tekisivät vaikka mitä, missä vain pärjäisivät, eivät KELPAA TYÖNANTAJILLE!!!Eivät rehentele, niin kuin Sinä voimiesi tunnossa!

Tosi harva tässä maassa syntyy patalaiskaksi, mutta elämänkulun aikana turhautuu kyllä !!!

b) Mene itseesi. Sinä röyhistelevä kukonpoika! Sinunlaisiasi maan päällä on paljon. Elämä opettaa muuten - ei kannata röyhistellä. Näin olen itsekin joutunut oppimaan. Eivät nuoruus ja uhmailu niin kauaa kestä. Suitsait on tullut ikää ja kroppa väsyy. Muista tämä kaikki, kun joskus vaivoinesi vääntäydyt työhön!

Toivottavasti työhalut ovat vielä sittenkin yhtä korkealla, kun niska tai selkä ovat menneet, tai polvet tai tai. Kun olet läpikäynyt sairauksia, omaisten menetyksiä, ehkä avo-/avioeroja, ehkä ehkä ehkä. Sitä ei nuorena voi kuvitella. Avaa silmäsi! Mitä sitten, kun olet jäänyt jälkeen ammattitaidollasi kehityksestä, kun muut tehokkaammat ovat menneet ohitsesi? Kun firma muutti alta Viroon tai Kiinaan ja et kelvannutkaan mukaan? Elämä ei ole niin simppeli!

No... sitäpähän korkeammalta sitten tiput.

c)Huom. MINÄKIN OPISKELEN JA TEEN TÖITÄ! Mutta kas` vain; ei tulisi mieleenikään rehennellä, aivan ällöttää tekstisi! Ettäs kehtaat!

d)Yleensä ne, jotka oikein kukonpoikia ovat, myös tarvittaessa saavat kotoa avitusta, kun ovat niin ahkeria; palkitsemista, esim. autetaan auton tai asunnon hankinnassa; kaikilla ei niin ole!

e) Kaikenlaisia töitä on tullut tehtyä parikyt` vuotta. Siitä Sinä et tiedä vielä mitään! Ja muuten ennenkin opiskelun ohessa, nuorena ja uhmakkaana. Mutta nyt ei meinaa enää jaksaa ja YMMÄRRÄN, KUN EI JAKSA TAI PYSTY TAI KERTAKAIKKIAAN KÖYHYYS AJAA NURKKAAN.

Ja itseasiassa, mitä ihmeen kehumista tuossa työnteossa on; minua ainakin OIKEIN HÄVETTÄÄ! Raatanut ja raatanut, venyttänyt markkaa soikiaksi... ja samaa paskaa.

Siitäkään Sinä kukonpoika et tiedä mitään!

Laskeppa pirruuttasi, mitä saa henkilö bruttona ja mitä verojen, tyött.vakuutuksen ja sotun jälkeen jää käteen esim. 6.50 euron tuntipalkalla työskentelevälle, joka tekee 40 tuntia viikossa. Laskeppa ihan pirruuttasi ja alappa miinustaa siitä kaikki kulut. Jos pitkittää työpäivää, voi iltalisää herua melkein 50 senttiä tunnilta. Mieti siinä sitten, miten nuo ihmiset itsensä sellaisessa kunnossa, että olisivat reippaita, terveitä, hyvinvoivia... Alla tarpeeksi hyvä auto, että voi mennä kauemmaksikin paremman työn perässä. Sillä palkalla tuskin autoa pitää, miten ostaisi? IHMISIÄ AJETAAN NURKKAAN ! Pöö Sinulle pöhkilö ! Itserakas ja rehentelevä!

KYLLÄ TYÖNTEKO MAISTUU, KUNHAN SIITÄ MAKSETAAN!

Hyvin puhuit! Itse olen ollut työttömänä kaksi vuotta ja viime kesänä tein sitten 12 tuntisia päiviä hernepellolla. Ei voi kyllä työksi sanoa palkanpuolesta mutta elin hieman säädyllisemmin.

• aaq
        Santeri kirjoitti:

Oispa kiva tietää millaista "työtä" Santeri tekee. Varmaan sellaista mistä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Sellaisiahan ne on suomalaiset työpaikat.

• Nimetön

Muutama vuosi on tässä mennyt sinnitellessä miten milloinkin; tänä syksynä ei meinaa selvitä enää mitenkään - ei meinaa pää kestää. Jatkuvaa rahan laskemista. Yötä päivää laskee laskee ja taas laskee... sama epätoivo läsnä, vaikka mitä yrittäisi. Miten tähän voikin näin väsyä...

... kirjotin tähän jo kahdesti stooria kokemuksista ja tämän päivän vastoinkäymisistä... mutta nappasin pois... kerron vain, että tuli vastoinkäymisiä... varmaan menee 30-40 e rahaa, ennen kuin hoidettu... jollekin se ei meinaa mitään, itsestäänselvyys, että asia hoidetaan kuntoon... multa se vie huomenna alkavan viikon ja joulun ruokarahan... niin, että...

Hyvää Joulua nyt kuitenkin kaikille, etenkin niille, joille rahan riittäminen on painajainen. Etten tiedäkkään, miten olen ajatellut kaikkia teitä ! Kaikkia niitä, jotka tässä maassa ovat toivottomuuden suossa, tiedän mitä se on...

ps. kauanko ihminen kestää... että se antaa periksi... alkaa ryypätä tai sairastuu ja/tai tappaa itsensä...

• äityliimi

Eron jälkimaininkeina sain velkaa mukaani, paljon luottomaksuja. jostakin kumman syystä meni työsijaisuus alta ja jouduin pienelle palkalle osapäivätyöhön. lippuja ja lappuja täyttelin läjäpäin, ei mitään apua mistään. PRKL, minähän selviän, ajattelin. No, kun vouti oli käynyt tilillä, eipä sinne juuri mitään jäänyt. Bussilippu oli pakko ostaa,(17km työ) lapsi käveli (2km), kesällä pyörällä ( vaihteet rikki). Välillä syötiin "ruskeeta" puuroo (ruispuuroa) viikko ennenkuin tuli rahaa (ex-ukko pihtaili maksuja)sitten sijoitettiin uusiin kuiva-aineisiin. Mutta- ei sokeria, ei limua,ei hampurilaisia, ei sitä, ei tätä, juureksilla jatkettiin jauhelihaa. Yritettiin kuitenkin edes syödä hyvin. Ainoa ylellisyys oli lankapuhelin, kännykkää ei ollut varaa ostaa. No, sitten loppui vcoydin käynnit tilillä, sain kunnon työpaikan, sain palkkaa, MUTTA- vieläkin pihistän, en osaa tuhlata vieläkään, katson aina, jos saa ruokaa tyrkytyksestä, aina viimeinen alennuksenalennus, vieläkään en raaski ostaa vaatteita, pelkään että rahat loppuu! Niin monta vuotta meni kituuttaessa, ehkä tässä vielä oppii tuhlaamaan!

• no minulla

Aika jännä homma mä käyn ruokajonossa ja hävettää sanoa kyllä on rahaa juoda joka viikonloppu noin 3 ekee jää vuokran jälkeen käteen rahaa myös vanhemmilla syön...

• Anja

Ruoka on piukassa, kun opiskelee. Viestejä luin ja tulin siihen tulokseen, että pitää lopettaa yrittäminen. Turha opiskella ja yrittää tienata rahaa sitä varten, että voi opiskella, kun kuitenkaan ei saa kokoon niin paljoa, että pärjäisi. Lainamäärät kasvavat ja hermot menevät, kun yrittää käydä työssä ja opiskella. Ikään kuin mikään ei ikinä onnistuisi, kun repii itseään eri suuntiin.

Kun käy työssä, opiskelu hidastuu ja opintomenestys laskee ja opintotuki on pian katkolla. Mutta jos vain opiskelee, eivät rahat riitä; KAIKILLA EI OLE ONNI SAADA HALPAA SOLUKÄMPPÄÄ!!! Kun rahat on mitoitettu halvimpien asuntojen mukaan (myös ei -opiskelevilla... katsoin asumistuen vuokrakattoja), niin yhteiskunnan pitäisi myös halpoja asuntoja sitten järjestää!

Mikä se on sellainen lainsäädäntö, joka ei ole yhteneväinen todellisuuden kanssa?!

Kun en saanut opiskelija-asuntolasta asuntoa (uudet opiskelijat etusijalla, olin jo kolmannen vuosikurssin opiskelija jouduin ottamaan yksityissektorin asunnon. Asunto oli jotain 30 neliötä ja vuokra vei niin asumistuen kuin opintotuenkin lähes kokonaan; jäi parikymmentä euroa ottamani opintolaina ja en tullut niillä toimeen! En, vaikka kuinka olisin halunnut. Aina jotakin laskuja jostakin... Muistan muuten kerran, kun sanoin terveydenhuollossa, että ei ole rahaa ottaa nyt lääkettä ulos, mihin lääkäri tokaisi, että "sehän on vain 10 euroa!". Jäin vaiti. Se oli juuri sen verran kuin kuluu ruokaan ehkä 3-5 päivän aikana; riippuu siitä, mitä kaapissa on valmiina.

HUOM: Ja kuitenkin lain tarkoitus on, että opiskelijalle JÄISI NIIN OPINTOTUKI KUIN -LAINAKIN KÄYTTÖRAHAKSI... VAAN EI EI EI !

Nyt jälkeen olen katsellut aivan kiinnostuksesta vuokra-asuntoilmoitukset yliopistolla; joka ikinen vuokra on ollut yli 300 euroa!!! En enää asu opiskelupaikkakunnalla; nyt asun halvemmin, mutta rahaa menee matkoihin.

SIIS: Jos kerran yhteiskunta mitoittaa tukensa jonkun vuokrakaton perusteella, niin järjestäkööt sitten sen hintaisia asuntojakin!

Se on heittäydyttävä vissiin kokonaan tekemättömäksi. Sitten voi saada sossusta tv-luvat, ehkä silmälasitkin, jopa parturissakäynnin! Itse en ole neljään vuoteen käynyt salongissa tukkaani tuperruttamassa; EI OLE OLLUT RAHAA.

Näinkö tämä menee? Sitten on rahaa ostaa ruokaakin! Entä tankata auto? Pitääkö auto myydä? Ruveta jalkamieheksi pyörimään kylällä?

Siis sossu ei auta, jos jotakin yrität. Se auttaa, jos et yritä?

Kun jotakin yrittää, tulee kuluja... ! Ja usein kulut eivät kelpaa sossulle, esim. auton polttoainekulut, vaikka julkisia yhteyksiä ei ole. Näin opiskelijan kohdalla, näinkö myös työttömän työpaikkojen perässä kulkijan...?

Bussilippu edestakaisin koti- ja opiskelupaikkakuntani välillä 50 %:n opiskelija-alennuksella on yhtä kallis kuin autolla edestakaisin ajaen. Uskomatonta! Ja muka julkinen kulkuneuvo olisi halvempi matkustustapa. Näin ainakin edestakaisen vajaan 200 km:n matkalla; ehkä halpuus tulee esille, jos kyse pidemmästä, esim. edestakaisen 600 km:n matkasta???

• maia

Sympatiat sinne täydet 110%
        Itse samassa tilanteessa kitkuttelen, hermo menee, kun ei ne rahat riitä kuitenkaan. enempää ei voi töitä tehdä, joskushan se on opiskeltavakin! =)

Kirjoittelin tuonne ylemmäs omalla aloituksella murheita... kovasti on negatiivista porukkaa liikkeellä.

Tsemit meille, ja koitetaan kestää.

• Hans_Kruger

Hah naurattaa nämä juopot joilla riittää rahat aina viinaan mutta sit itketään kun loppukuussa ei olekkaan enään ruokaa.

• ällistynyt

HÄH! Olen äimänkäkenä. En käkenä viinahouruista vaan kommentistasi.

Köyhyydellä ja viinalla voi olla kytköksiä, köyhyydellä ja masennuksella voi olla kytköksiä, mutta se on taas aivan toinen juttu kuin se, että rahat eivät köyhällä piisaa tässä maassa. Kaikki on kallistunut, mutta esim. työmarkkinatukeen kehdataan laittaa vaivaiset 8 senttiä per pv ja eipä ole köyhän toimeentuloon tarkoitetut muutkaan rahat nousseet; eivätkä muuten pienpalkka-alojen palkatkaan. Laske huviksesi, mitä esim. tekee reilun prosentin korotus tuntipalkkaan, joka on 6,97... ja kuinka hyvin elää, jos saa tehdä tuota hommaa esim. 3,5 h per pv senkin juosten kolmessa eri kohteessa ja työkohteiden väliset matkat pitää maksaa ja järjestää itse. He he itsellesi.

Ja on sitä rikkaillakin sekä keskituloisilla muuten alkoholiongelmia, runsaasti. On vain niin, että se ei näy niin kauaa niin räikeästi ulospäin, kun on rahaa plakkarissa. Kyllä minun silmiini on useinkin sattunut hyvinsyönyt elämässä eltaantunut äveriäs, joka on viinasta pöhöttynyt. Eikä ole aina ne käyttämänsä rahat omasta selkänahasta kääritty... kyllä niiden kokoamiseen on tarvittu muidenkin hikeä...

• höh

En jaksa nyt näitä muita tekstejä kysyä mutta itse olen töissä ja kun on palkasta maksanut mitä nyt tarvitseekin maksaa niin ei rahaa suuremmin jää. Ja turha minulle sanoa että mene sitten hankkimaan parmepi koulutus ja parempi työ, koulutus on ja ihan ok palkkainen työ mutta niitä menojakin on. Kaurapuurolla ja makaronilla ja ketsupilla tässä taas eletään. Tarjouksia metsästetään isoista kaupoista jotta välillä saa edes jotain vaihtelua. Eli ei sitä tarvitse olla työtön kituuttaakseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7740
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4454
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3717
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3068
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2622
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2563
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2206
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2150
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2113
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2038
    Aihe