Muutama sana Balista

Kaarleppi

Näillä palstoilla kerrotaan aina vain positiiviseksi koettuja asioita eri matkakohteista. Harvoin, jos koskaan näkee kritiikkiä mistään ja se antaa valitettavasti ihmisille usein väärän kuvan kohteesta ja sen seurauksena suuren pettymyksen. Otetaanpa siis toinen näkökanta Baliin ja sen suosituimpaan kohteeseen Kutaan. Lisää vastaavia varoituksia ajattelin kirjoittaa vielä monista muistakin kohteista, koska olen matkustellut laajasti.

Jokaisessa matkaoppaassa maalataan Balista ja Kutasta paratiisimainen kuva. Se on rajusti vääränlainen, ja totuus iskee päin kasvoja minuuttien sisällä saapumisesta. Bali on luultavasti maapallon ylimainostetuin ja pahimman pettymyksen tarjoava turistisaari. Kohteen miinukset -sarakkeesta on jätetty kiusallisimmat kohdat pois, koska muutoin Balin lentokoneet olisivat tyhjiä.

Phuketin päällekäyvät pukukauppiaat tai Dubain basaarien myyjät ovat harmittomia veijareita suhteessa Balin joka ikisessä kadunkulmassa päivystäviin kaupustelijoihin. He ovat joutilaina notkuvia hahmoja, jotka huutavat kuorossa turistin hermot riekaleiksi kaupaten kaikkea mopokyydeistä koviin huumeisiin. Kuka täysjärkinen länkkäri ostaa kyydin vanhan Raisun tarakalla, vaikka kilometrin matka taksilla keskustasta jonnekin saattaa sekin kestää tunnin. Kaupustelijoiden tyyli on aggressiivinen, eikä näiltä Balin yleisimmän ammatin harjoittajilta voi välttyä kuin muuttumalla näkymättömäksi. Vaikka ravaa samaa kadunpätkää kymmeniä kertoja, ei turistia jätetä rauhaan. Mikäli tämän vielä jotenkin kestää, ei luultavasti kestä enää äärimmäisen rasittavia australialaisturisteja, jotka käyvät Balilla harrastamassa samaa kuin suomalaiset Tallinnassa.

Turistin päästessä törkyhintaisen keskustan kautta törkyiselle rannalle, kannattaa jalkoihin vaihtaa kumisaappaat. Paratiisimaiseksi valehdeltua rantaa voisi luulla kaatopaikaksi, eikä missään muualla ole niin suurta käytettyjen huumeruiskujen näyttelyä kuin Kuta Beachin hiekalla. Jossain Kutaa mainostetaan myös surffaajien rannaksi. Puolimetrisissä aalloissa lainelautailu on kuitenkin mahdotonta, joten sekin mainospuhe on myytti. Välilaskuineen 35 tuntia kestävän menomatkan palkintona on siis turismin tuhoama roskaläjä, jossa myös turisti tuhotaan henkisesti.

22

767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olipas muuten upee kirjotus. kiitos siittä.

      mieki oon jonkuverran kierrelly nuita KaakkoisAasian loma "paratiiseja", niinko vähin syrijemmäläki ja yhyn tasan tuohon näkemykseen eteläisestä Balista
      ainua erimielisyys syntyy tuosta Aussien stereotypioinnista. ovat nimittäin minusta kivimpia Anglosakseja, mutta eipä siittä sen enämpää.
      tieten häätyy muistaa että Kuta ei oo koko Bali. kyllähän saarelta löytyy ihan mahottoman kanhiita paikkoja ja pikkunen siivu merimatkaa viepii Lombokille, josa maalima on ihan toisenlainen. Mutta kiitos kauhiasti ihan asiallisesta kirijotuksesta:

      perapappa

    • No jopas oli pas"aa

      Ilmeisesti olet siis lukemani perusteella ollut ainoastaan kutalla? Hieman jos otat etukäteen selvää, luet oppaita tai muiden suosituksia niin et jumi kutalle lomallasi. Mene jä näe oikeaa Balia, kutalle jos jumit niin kanaria on lähempänä.

      Jaa surffaus kutalla mahdotonta? Et ilmeisesti pysyny laudalla edes niissä pienissä aalloissa? Vai oletko sitä mieltä että aloittelijan olisi hyvä mennä uluwatulle 2-3 metrisiin aaltoihin, lykkyä siihen urpo.

    • KiKKaRoLLi

      En allekirjoita moista tekstiä. Ihmiset näköjään kokee asiat todella erilailla :D

      Omilla reissuilla myyjät olivat kaikkea muuta kuin päällekäyviä ja aussituristit oikein mukavaa porukkaa. Enkä tiedä mihin viittaat "harrastavat samaa kuin suomalaiset Tallinnassa", hakevat viinaa vai? koska bileet ja juhliminen Tallinnassa paljon asiallisempaa kuin suomessa :P

      Roskaisuus oli yllätys ja siinä voin osin olla samaa mieltä, mutta muovipussi siellä, toinen täällä, ei tarkota mulla kaatopaikkaa. Tällä määritelmällä sinulle kaupustelu huuto siellä toinen täällä voi olla agressiivista ja hermoja repivää, vai?

      Mihin vuoden aikaan olit reissussa? Itse oli tammi-helmikuun. Olitko kovin lyhyen ajan vai miksi et lähtenyt Kutalta pidemmälle? vai koitko esim Ubudin samanlaisena?

      • Juge13

        Itse olen noin 2kk vuodesta Balilla joka vuosi. Sitä roskan määrää mitä meressä on ja sitä kautta rannoilla sadekaudella voi todellakin sanoa kaatopaikaksi. Pahimmillaan kutan rannat seminyakkiin asti on polvenkorkuista muovijätettä täynnä. Se että jos et itse ole nähnyt näitä roskarantoja tarkoittaa joko hyvää tuuria tai et koskaan ollut heti aamusta rannalla, nehän putsataan joka aamu. Tai et ole ollut meressä silloin kun saat uida muovien keskellä ja eikä ole yllättävää edes jos ihmisen ulosteita kelluu vieressä. Jos haluat nähdä miltä tämä roskia täynnä oleva meri näyttää surffareiden mielestä niin laita YouTubeen Bali thrash waves. Sieltä myös löytyy "dokkareita" Balin roskaongelmasta. Myös muita jossa näytetään se Balin huono puoli. Korruptiota, rikollisuutta, jengejä, kasvava huumeongelma, turisteja kohtaan kasvavat rikokset jne jne.
        Australialaisista sen verran että mukaviakin löytyy mutta suurin osa tulee sinne ryyppäämään 24/7 ja osa seksiturismin takia. Ja aika karua luettavaa tilastot kun joka viikko vähintään 1 australialainen kuolee Balilla.


      • Faktatkuntoon

        "Ja aika karua luettavaa tilastot kun joka viikko vähintään 1 australialainen kuolee Balilla."

        Jaa että vähintään 1 / viikko? Tarkastappa tietojas, http://www.dailytelegraph.com.au/how-one-aussie-tourist-dies-every-nine-days-on-paradise-island-of-bali/story-e6freuy9-1226448671303?nk=afc887385ead1295fa5ac260db033040

        Eli 1 kuolema / 9 päivää.

        Sama tilasto thaimaasta http://www.heraldsun.com.au/news/victoria/thailand-can-be-a-deadly-destination-for-australian-tourists/story-e6frf7kx-1226564566461

        Eli 1 kuolema / 4 päivää.

        Thaimaassa kuolee noin 100 aussia vuodessa ja indonesiassa 39.


      • Juge13

        Puhut faktoista vuoden 2012 tilastoilla :) ja voi ei jos se on 1 viikossa tai 1 9 päivässä :) australialaisten matkustajamäärät kasvaa joka vuosi...


      • Balillanyt

        No laitappa linkkiä omiin tilastoihisi? Kuitenkin matkustajamäärät thaimaassa australialaisten suhteen kasvaa myös, niin edelleen balilla vähemmän kuolee australialaisia väittäisin, ja uskon kyllä että edellisen viestittäjän linkit pitää täten paikkansa


    • Livevideota
      • Juge13

        Mene itse käymään paikan päällä, älä rupea selittämään jos et tiedä asioista. On puhuttu kutan rannoista, ei rannoista jotka on muualla Balilla. Ja edelleen voi YouTubesta katsoa monia videoita jossa selviää syitä miksi rannat on kaatopaikkoja. Jos luulet että rannalla olijat roskaisi ne rannat sen näköisiä olet väärässä. Ne tulevat mereltä, joihin ne tulevat suurimmilta osin joista jotka laskevat mereen ja virtaukset kuljettavat ne kutan alueelle. Väännetäänkö vielä rautalangasta?


      • Balillanyt

        Minä olen tällä hetkellä Balilla ja en ole törmännyt puolen metrin jätteisiin millään rannalla, en edes kutalla. Voin käydä ottamassa sulle valikuvan kutan rannasta joku päivä niin näet kuinka kauhean roskaista onkaan. Ja nythän on sadekausi niin sinun mukaan pitäisi olla kuin kaatopaikka?


      • kutakuta
        Juge13 kirjoitti:

        Mene itse käymään paikan päällä, älä rupea selittämään jos et tiedä asioista. On puhuttu kutan rannoista, ei rannoista jotka on muualla Balilla. Ja edelleen voi YouTubesta katsoa monia videoita jossa selviää syitä miksi rannat on kaatopaikkoja. Jos luulet että rannalla olijat roskaisi ne rannat sen näköisiä olet väärässä. Ne tulevat mereltä, joihin ne tulevat suurimmilta osin joista jotka laskevat mereen ja virtaukset kuljettavat ne kutan alueelle. Väännetäänkö vielä rautalangasta?

        Aika ajoin käytetään tätä sivustoa kun ollaan surffaamassa Balilla. Siellä on myös kamera kutalle mistä näkee rannan. Yleensä katsotaan täältä missä on hyvät aallot.

        http://balibelly.com/kuta

        Kertoisiko Juge13 mikä tässä on nyt vikana kun ei näytä olevan niin kaatopaikka mitä mainitsit?


      • Juge13
        kutakuta kirjoitti:

        Aika ajoin käytetään tätä sivustoa kun ollaan surffaamassa Balilla. Siellä on myös kamera kutalle mistä näkee rannan. Yleensä katsotaan täältä missä on hyvät aallot.

        http://balibelly.com/kuta

        Kertoisiko Juge13 mikä tässä on nyt vikana kun ei näytä olevan niin kaatopaikka mitä mainitsit?

        Kun te olette niin kaiken tietäviä ja uusavuttomia niin : https://www.google.fi/search?q=trash kuta beach&biw=1440&bih=738&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=T0vjVI3KOYz3UOvTgdgF&ved=0CAYQ_AUoAQ

        ja https://www.youtube.com/watch?v=rBXLmUAtbVA

        http://www.rolefoundation.org/wastecrisis/

        oon varmasti kuvitellut kaiken...


      • Tätäpäivää

        Eli vanhat videot ja kuvat on enemmän oikeassa kuin LIVE video??? Uskon että aikaisemman laittama LIVE video linkki on enemmän ajantasalla.

        http://balibelly.com/kuta siinäpä linkki sulle uudestaan.. LIVE videota, ei vanhaa kuvaa/videota


      • Opiskelija113

        No joo, Jugen video on vuodelta 2012, ja Balilla on ny pimeä niin live videossa ei paljoa näy. Itse opiskelen balilla tällä hetkellä ja ei siellä kyllä sitä puolen metrin mainitsemaasi kaatopaikkaa ole. Haeppa youtubesta kun siitä tykkäät niin tuoreempaa videota. Esimerkiksi tämä https://www.youtube.com/watch?v=WBRnUXdrrlo kuvattu 11.2.2015 ja tämä https://www.youtube.com/watch?v=svqOnDbz-X0 laitettu youtubeen 16.2.2015. Hieman uudempaa videota sulle kun livekuvaan et tunnu uskovan...

        Mitä sanot, miten eroaa sun videosta, paitsi että on uudempi.

        Kun niin hyvin tunnut tietävän miltä kutalla ja balilla juuri nyt sadekaudella näyttää..


    • pois

      Olen ollut kahdesti samoihin aikoihin 2010,2012 marras joulukuu.ei ollut vielä aussi buumia,on kuulema joulu/tammikuu !? kuta on siisti ,ei röyhkeitä kauppiaita (toki viekkaita).aalot 1/2m ???? Tarkasta mittanauhasi!!!!!!!!!!!! Taidat olla eri BALILLA käynyt, kun lentokin on noin pitkä =meillä helsinki- Singapor n.13t 2t odotus ,3t Dempasaariin = 17t !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      PS.sun kannattaa pysyy siellä tallinnassa!

    • AhoSepe

      Olen ollut nyt Balilla reilun kuukauden ja kierrellyt monessa mestassa. Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä, että Bali on ihan liian ylimainostettu lomakohde. Kuta on aivan hirveä mesta. Eihän siellä mahu jalkakäytäville edes kävelymies ja se jos mikä on todellinen turistirysä. Ehkä pahin kaikista mitä olen missään maailmankolkassa nähnyt. Kanariakin jää kirkkaasti kakkoseksi. Huijareita kaikki paikalliset mutta se on tietenkin heillä vakiintunut käytäntö ja tapa että turistia huijataan. Ubud on hieman parempi mesta, mutta en menis sitäään kehumaan. Sitte tää on yllättävän kallis mesta verrsttuna muihin Aasian maihin. Joku kirjoitti rantojen roskisuudesta ja minä tein semmmoisen havainnon, että merivesi oli paskaa ja roskaa täynnä. Inhotti Kutassa uida kun aastaa kellui ympärillä. Lisäksi Kutan rannan eteläpäästä kävellessäni rantaviivaa pohjoiseen n. 5 km kahlasin neljän pienen joen yli jotka laskivat mereen ja jokien haju oli aivan hirveä, hajusta päätellen joet laskivat paskaa suoraan mereen, ui siinä sitten, hyi saat.na.

    • AhoSepe

      Jos on sattunut jostain turistikeskuksesta hotellin varaamaan niin eikaisitä taxilla lähe kukaan maaseudulta vesipulloa ja ruokaannosta hakemaan. Eilen ostin Sanurin rantakadulta kärrystä ruokaannoksen kun aatrelin, että syödäämpä nyt kerrankin edullisesti. Ei se kallis ollut 25 000 vajaa 2 €. Mutta se annos, plastiikpussissa neljä pikkuriikkistä kanapullaa, hyppysellinen nuudelia ja kaksi sokeripalan kokoista palaa jotain soijakakkua uiskenteli laihassa liemessä. Paikallinen kaveri sai posliinikuppiin neljä kertaa suuremman annoksen ja jos oikein hänen maksaman summan näin niin maksoi 10 000. Että siitä Indonesian halpuudesta.

      • jjek

        ..."Lisäksi Kutan rannan eteläpäästä kävellessäni rantaviivaa pohjoiseen n. 5 km kahlasin neljän pienen joen yli jotka laskivat mereen ja jokien haju oli aivan hirveä, hajusta päätellen joet laskivat paskaa suoraan mereen, ui siinä sitten, hyi saat.na..." Jos paskaränneissä kahlailee, niin ruoka ja sen hinta ei lienee se suurin ongelma kuitenkaan.


      • Opiskelija113

        Sanot että ei se kallis ollut, mutta samalla sanot että se Indonesian halpuudesta. Kuten sanottu, tyhmä maksaa kallista hintaa.

        Edelleen, tripadvisor, google ja internet auttaa hyvinkin paljon. Porukka täällä neuvoo esim ruokapaikoissa niin miksi et niitä kokeile? Et taida olla penalin terävin kynä??

        Tässä muutama vinkki lisää ja käy kokeilemassa äläkä vaan hössötä.

        http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g297700-d2286043-Reviews-Warung_Little_Bird-Sanur_Denpasar_Bali.html

        Heidän menun hinta pitäisi osua sinunkin budjettiin http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/04/84/ff/31/warung-little-bird.jpg

        http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g297700-d3223731-Reviews-Warung_Sunrise-Sanur_Denpasar_Bali.html


      • Opiskelija113

        Jos en olis juuri nyt Lembonganilla niin voisin tulla kädestä pitäen näyttämään sulle niitä ruokien hintoja ja tarjotakkin sinulle ruokailun... Näin niinkuin opiskelijan budjetillakin se onnistuu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe