Haluttomuus kehitysvaiheena?

Haluanhaluta

Hei, olen 16-vuotias tyttö ja olen kohdannut hämmentävän ja ahdistavan ongelman.
Kesästä asti seksuaalisuuteni (kiihottuminen, halu yms) on tuntunut kadonneen lähes täysin. Loogista selitystä en ole asialle keksinyt, mutta olen kuullut tämän voivan olla kehitysvaihe myöhäispuberteetissa (kehityin keskimääräistä aiemmin, joten lopussa päin). Jos tämä on vaihe, onko kukaam muu kokenut sitä? Kauanko se kesti? Millaisena seksuaalisuus palautui?
Lisäinfoa, mikäli joku kokee tarpeelliseksi: Olen lesbo ja tyttöystäväni tukee minua.En ole löytänyt infoa haluttomuudesta nuoren kehitysvaiheena mistään ja kaipaan vertaistukea. Ei trolleja tai muuta vastaavaa, asia on minulle arka.

1

211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilppari ei halua

Itse olen kyllä jo 18 vuotias, mutta mullakin ollut ihan samaa nyt vuoden pari - vaikea sanoa tarkkaa aikaa.

Kummiskin nuoret ovat yksilöitä ja kehityksessä voi tulla yksilöllisiä vaiheita.
      Lisäksi seksuaaliset halut voi vaihdella elämän aikana ihan muutenkin laidasta laitaan.

Huonossa tapauksessa kyse voi olla myös jostain sairaudesta - kuten itselläni epäillään kilpirauhasen-vajaatoimintaa, jossa usein esiintyy haluttomuutta. (Älä nyt säikähdä tästä. Jos et muuten oireile niin olet aika varmasti terve. Mutta jos jotain muutakin on ilmennyt kannattaa keskustella terveydenhoitajan kanssa.)

Tietysti stressi voi vähentää haluja. Tai jokin ikävä tapahtunut on voinut jäädä vaivaamaan sinua.

Mietiskele on haluttomuuteen mitään syytä. Jos ei, niin anna ajan kulua ja katso miten asiat lähtevät kehittymään. Se voi ihan itsestään mennä ohi.

Ja hienoa, että tyttöystäväsi tukee sinua, koska tässä iässä partneri haluttomuus voi tuntua toisestakin pahalta. Muistathan kertoa hänellä, kuinka arvostat hänen tukeaan.

Jaksamisia teille molemmille! Ja muista, että suhteessa on paljon muutakin kuin haluja ja himoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      239
      45218
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      123
      25986
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      324
      15663
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      165
      10792
    5. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      10113
    6. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9707
    7. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9551
    8. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8478
    9. 242
      6824
    10. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      221
      6476
    Aihe