Legojen pesu?

pikkuleipuri

Miten olette pesseet legoja ja dubloja? Isot dublot olen pessyt käsin, fairylla ja tiskiharjalla, mutta pienet legot vähän epäilyttää, niitähän saa pestä monta tuntia, jos kaikki aikoo pestä. Onko kukaan laittanut pyykinpesukoneeseen? Pesuohjelma, paljonko pesuainetta (mitä?) ja mikä lämpötila? Oletteko laittaneet samaan pesuun myös jotain kankaista mukaan?

23

11827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turboweed

      ...voisit kokeilla sellaista, että laitat Legot pesupussiin (tai sukkahousujen sisälle) ja laitat pesunaineeksi Arielin/Omon ym. sijasta Havin Mäntysuopaa jossa ei ole niin paljoa liuottavia aineita kuin pulvereissa. Mäntysuopa on nestemäistä, eli sitä voi käyttää pesupallon kanssa.

      Legot kestävät helposti 40C lämpötilaa, ja pesuksi kannattaa varmaan valita lyhyt ohjelma/keinokuituohjelma.

      Oma äitini pesi aikanaan tennareita kangaspussin sisässä käyttäen Mäntysuopaa pesuaineena, pulveri olisi liuottanut muoviosat irti lenkkareista. Legojakin hän pesi, mutta ei tosin koneessa vaan ihan liotti saippuavedessä paljussa.
      Tuo on tietenkin toinen mahdollisuus.

    • Kolinaa

      Laita legot pyykkikoneeseen. Vähän pulveria ja sinne.
      No tietenkin pyykkipussiin, muuten saat varautua melkoiseen meteliin!

    • Mutsi56

      Minä olen pessyt tiskikoneessa.

    • Ei siinä tarvita ylimääräisiä kemikaaleja. Ammeeseen tai johonkin paljuun kuumaa vettä, siinä sekoittelet tai peset vielä paremminkin ne mitkä siltä näyttävät ja sitten pyyhkeen päälle reikäpuolet alaspäin kuivumaan. Kun pyyhe on liian märkä imettyään suurimman osan vedestä niin vaihdat pyyhkeen ja käännät legot toisin päin.

    • äiti 53

      Paljuun vettä jotain pesuainetta. Ed. mainittujen lisäksi voi käyttää siivoukseen tarkoitettuja pesuaineita kuten tolua jolla myös desinfioiva vaikutus. Sitteen huuhtelu ja siivilään tai vastaavaan esim. koriin josta vesi pääsee läpi, vielä suihkutusta. Raavista vedet pois. Olen homman tehnyt kesällä. Laitoin siivilät ulos aurinkoon kuivumaan välillä kävin sekoittelemassa leegoja.
      En laittaisi pikku leegoja pesukoneessn koska ne voi mennä pyykkipussistakin rummun väärälle puolelle ja näin voi pesu tulla kalliiksi.

      Osa legoista on pikkusiskoni perua ja nyt odottelen lasten lasten leikkejä.

    • pikkuleipuri

      Kiitos kaikille vastanneille, legot on nyt pesty.

      Laitoin pyykinpesukoneeseen, valitettavasti en pussiin tms, teelusikallisen nestemäistä pyykinpesuainetta, 40 asteen hienopesu ja allergiahuuhtelu (ettei jää pesuainejäämiä).

      Meteli oli kamala! Pesukoneen tyhjennys olisi käynyt helpommin, jos legot olisivat olleet pussissa, nyt ne joutui noukkimaan melkein pari kerrallaan. Tuli puhdasta ja helposti. Kippasin ne vielä froteepyyhkelle kuivumaan ja nyt ne ovat taas leikeissä mukana.

      Mitähän lastenhuoneesta pesisi seuraavaksi ?

    • mamita

      ei millään pahalla, mutta... hankkikaa elämä...

      • Mullakin on isoveljen vanhoja legoja, niillä on viimeksi leikitty joskus 20 vuotta sitten ja sen jälkeen ne on vaan maanneet laatikossa pölyttymässä. En TODELLAKAAN anna niitä lapselle ilman että ne on pesty välillä.


      • Samaa mieltä

        Samaa mieltä kuin Mamita, huvittavaa lukea poppoosta joka vertailee eri tapoja pestä
        pikkulegoja... Minä en tuhlaa ainutkertaista elämääni joutavanpäiväisyyksiin.


      • faija
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Samaa mieltä kuin Mamita, huvittavaa lukea poppoosta joka vertailee eri tapoja pestä
        pikkulegoja... Minä en tuhlaa ainutkertaista elämääni joutavanpäiväisyyksiin.

        Nimimerkeillä "Mamita" ja "Samaa mieltä" ei taida olla lapsia. Ei tarvitse miettiä hetkeäkään syitä Legojen, tai ylipäätään minkä tahansa lelun, pesulle.

        Lapsen kädet ovat likaiset siitä huolimatta, että niitä pestään ennen ja jälkeen ruokailun, vessassa käynnin jne. Räkää ja sylkeä tulee leluihin ilman muuta. Ruokaa ja juomaakin on helppo "salakuljettaa" suussa leikin ääreen.

        Eikä ole kaukaa haettu sekään tilanne, että Legojen päälle oksennetaan tai ripuloidaan. Se se vasta on todellista elämää.


      • Samaa mieltä
        faija kirjoitti:

        Nimimerkeillä "Mamita" ja "Samaa mieltä" ei taida olla lapsia. Ei tarvitse miettiä hetkeäkään syitä Legojen, tai ylipäätään minkä tahansa lelun, pesulle.

        Lapsen kädet ovat likaiset siitä huolimatta, että niitä pestään ennen ja jälkeen ruokailun, vessassa käynnin jne. Räkää ja sylkeä tulee leluihin ilman muuta. Ruokaa ja juomaakin on helppo "salakuljettaa" suussa leikin ääreen.

        Eikä ole kaukaa haettu sekään tilanne, että Legojen päälle oksennetaan tai ripuloidaan. Se se vasta on todellista elämää.

        HYvä Isi isolla I:llä, minulla on pieni lapsi ja kyllä, hän on hyvin hoidettu, pesty ja ravittu (eikä ole koskaan vielä sairastanut vatsatautia vaikka on kohta 4-vuotias!). Mielestäni äidit ja isät voisivat kuitenkin vähän laajentaa horisonttejaan ettei aivoenergia pyörisi ihan pikkuasioiden ympärillä. Sitä paitsi luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän ilman galluppiakin, että
        muovilelut voi pestä kuumalla vedellä.


      • faija
        Samaa mieltä kirjoitti:

        HYvä Isi isolla I:llä, minulla on pieni lapsi ja kyllä, hän on hyvin hoidettu, pesty ja ravittu (eikä ole koskaan vielä sairastanut vatsatautia vaikka on kohta 4-vuotias!). Mielestäni äidit ja isät voisivat kuitenkin vähän laajentaa horisonttejaan ettei aivoenergia pyörisi ihan pikkuasioiden ympärillä. Sitä paitsi luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän ilman galluppiakin, että
        muovilelut voi pestä kuumalla vedellä.

        "Mielestäni äidit ja isät voisivat kuitenkin vähän laajentaa horisonttejaan ettei aivoenergia pyörisi ihan pikkuasioiden ympärillä. "

        Miten totta tuo onkaan. Viestimme tässä keskustelussa ovat aivan turhia, sanoisin jopa pikkuasioita.

        Jos luulet, että kaikki ihmiset ovat "samalla viivalla" kanssasi, erehdyt pahasti. Vaikka sinulle kaikki on itsestään selvää, on olemassa PALJON "tavallisia" ihmisiä, joille asiat eivät ole niin helppoja ja yksinkertaisia.

        Anna ihmisten keskustella lelujen pesemisestä, jos he siihen tuntevat tarvetta. Jos olet lelujen pesemisen yläpuolella tai omaat asiaan liittyvää ylivertaista tietoa, voit toki osallistua keskusteluun, mutta osallistu silloinkin rakentavasti.


      • some-e

        Näin on.


      • Hahaha ei juma
        faija kirjoitti:

        Nimimerkeillä "Mamita" ja "Samaa mieltä" ei taida olla lapsia. Ei tarvitse miettiä hetkeäkään syitä Legojen, tai ylipäätään minkä tahansa lelun, pesulle.

        Lapsen kädet ovat likaiset siitä huolimatta, että niitä pestään ennen ja jälkeen ruokailun, vessassa käynnin jne. Räkää ja sylkeä tulee leluihin ilman muuta. Ruokaa ja juomaakin on helppo "salakuljettaa" suussa leikin ääreen.

        Eikä ole kaukaa haettu sekään tilanne, että Legojen päälle oksennetaan tai ripuloidaan. Se se vasta on todellista elämää.

        "Eikä ole kaukaa haettu sekään tilanne, että Legojen päälle oksennetaan tai ripuloidaan. Se se vasta on todellista elämää. "

        Ei helvetti, että hajosin. Ymmärrän kyllä oksentamisen jotenkuten, mutta millainen kakara oikeasti ripuloi Legojen päälle?


    • pipsa

      Olen päiväkodissa töissä ja täällä pesemme legot astianpesukoneessa ihan siinä samassa missä astiatkin. pysyvät puhtaina ja siisteinä.
      legot pesuun vaan..

    • vikavika4

      MIKÄTÄSSÄPALSTASSA ON VIKANA????
      olen antanut tietoa, että tämä on liian myöhäinen palsta. Ketju aloitettu 5 vee sitten eikä kukaan reagoi. Jep. Kertokaa vaan miten dubloja pestään.

    • kiitos vinkeistä

      Hurraa vaan jos joku ei koe tarpeen pestä leluja, mutta meidän viis vuotias on just saanu mieheni lapsuuden aikaiset legot käyttöönsä ja ne on oleilleet varastossa mökillä ja haisevat kissan pissalle, joten suokaa anteeksi kun etsin vinkkejä sanitoida ne. liian kuumassa ne nääs sulavat eikä niitä sitten enää saa "toimimaan" kuin muovin keräyslaatikon täytteenä.

      • Lapsi on ihminen

        Miehen lapsuudenaikaiset legot joutavat sekajätteeseen tai jätemuovikeräykseen, jos sellainen löytyy. Osta lapsellesi uusia legoja.

        Et ole noin köyhä.


    • Maida
    • Iskäää

      Miten pestä lego hahmon viitan mikä on kangas?

    • Ändi.Mäkkoi

      Leegot vedetään pepsodentilla, pesuainetta ei kandee syödä

    • fefweqarfwr

      Ihan tiskialtaaseen, vettä ja fairya, likoovat siellä vaikka vartin ja huuhtelu. noin mutsi pesi mun legot kun olin skidi. ne tuntuukin ihan uusilta sen jälkeen

    • Anonyymi

      Kissa kusi lego-laatikkoon ja siksi eksyin tänne. Pitäisikö heittää kaikki roskiin kuten uuvatit jotka arvostelee pesemistä vai kaikesta huolimatta yrittää selvittää, että onko jollain jippoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe