Kertokaa kokemuksista

iihop

Veljeni oli 1960-luvun lopulla Ruotsin Boråsissa pari vuotta työskennellen Algotsilla ja Borås Väferillä. Hän oli tuolloin nuori, alle 20-vuotias. Reissu varmaan oli osittain sellainen seikkailu, asunnot olivat mitä ihmeellisempiä vuokrahuoneita jne. En saanut häneltä selvää vastausta, olisiko sinne voinut jäädä pysyvästi asumaan.
Pitempään Ruotsiin jääneet voisivat kertoa, miksi he sinne jäivät? Myös mitkä seikat Suomeen paluuta puolsivat? Mikä esti Suomeen paluun jne. Saako ruotsalaisista ystäviä, vai ovatko he jotenkin 'bättre folkia'?
Joka tapauksessa arvostan ruotsinsuomalaisia, koska Ruotsiin muutto on kuitenkin melkoinen askel elämässä. Vaatii uskallusta.

5

129

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-)

Enemmän kun puolet elämästäni täällä Skoonessa elänneenä totean että oikea oli valintani.- Mä elämältä kaiken sain...... vain koira puuttuu, mutta kun jää eläkkeelle tulee varmasti hommattua ? Jos vielä henki pihisee :D (65 vielä töissä)

• DDDDDX

Paluumuuttajana voin sanoa kokemuksesta, ettei kannata Suomeen palata. Ruotsissa oli vakaa työpaikka 11v ja täällä joutui jo vuoden jälkeen työttömäksi mitä en Ruotsissa kokenut. Ajat toki ovat muuttuneet mutta perustilanne ei.Monesti vielä on mielessä lähtö täältä.

• Näin kävi

Teki kai se mieli joskus tulla takaisin Suomeen, mutta kun oli lapsia ja perhe, ruotsalainen mies, niin ei se niin helppoa ollutkaan. Entä se työpaikka siellä ja asunnot?
      Niin sitä tuli jäätyä tänne.

Olo on joskus ontto, mutta helppoahan se elämä on täällä.
      Kun ikävä iskee, niin teen risteilyn Suomeen, ja käyn aina kesällä lomilla Suomessa.

Näin vain kävi, ei ollut tarkoitus tulla tänne, mutta "kohtalo" heitti.

• isoäiti

Yli 40 vuotta täällä Boråsissa asuneena tuntuu kotiutuneensa tänne. Täällä on ollut töitä koko työelämän ajan,nyt olen jo eläkkeellä ja hankin tosiaan koiran vielä vanhoilla päivilläni. Tuskin olisi Suomessa paremmin pärjännyt. Täällä sai hankittua oman talon joka nyt on myyty ja asutaan pienemmässä mökissä vähän kaupungin ulkopuolella. Alkuun oli ikävä Suomeen mutta nyt on lapset ja lapsenlapset täällä ja Suomessa käydään vain joskus ja kun takaisin tulee tuntee tulevansa kotiin. Ruotsalaisista ei helpolla saa ystäviä,muutama on mutta ne ovat entisiä työkavereita.

• Onnieipotki

JOS OLET ASUNU RUOTSISSA 10-20-30-TAI YLI40 VUOTTA JA JÄÄT ELÄKKEELLE ÄLÄ VAIN TOTTAJUMALAUTA TUU SUOMEHEN ELÄKKEELLE,SUOMI KYNII ELÄKKEESI LAITTOMILLA "VAPAUTUSMENETELMÄ"SÄÄNNÖILLÄ.JOS OLET ASUNU VUOSIA RUOTSIS ET VIIHDY VARMASTI SUOMES MINULLA ON KOKEMUSTA,OLEN OLLUT RUOTTIS VOLVOLLA SKÖVDES BORLÄNGES STORAKOPPARPERGILLÄ,KATUNUOON KUN LÄHÄRIN POIS.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      5929
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      129
      3975
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      46
      3959
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3673
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2948
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2517
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2224
    8. 33
      2179
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2121
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      445
      1831
    Aihe