Mitä tapahtuu seuroissa?

empivä

Millainen ohjelma teidän seuroissanne on?

119

28377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Torfinn

En ole itse vl, mutta lukemattomia kertoja vl-seuroissa istuneena voin kertoa tiivistetysti niiden ohjelman:

Ensiksikin, saarnaaja, sekä muut näkevät heti alkuunsa, ettet ole vl sillä he tuntevat kaikki hyvin toisensa ja heidän seuroissaan hyvin harvoin käy ulkopuolisia. Kun saarnaaja havaitsee sinut, hän valitsee seuraavan saarnan aiheen:

"Kukaan muu ei voi pelastua, kuin se joka liittyy heidän lahkoonsa." Hän vie puheensa niin pitkälle, että selittää uskon Kristukseenkin olevan tyhjää ja turhaa, jos ei liity heihin. Hän tarkoittaa puheensa sinulle ja kaikki siellä tietävät hänen tarkoittavan sinua. Mukana olijoitten ilmeistä näkee monien ajattelevan: "no siitäpäs sai oikein totuutta nyt kuulla, tuo syntinen ja publikaani!". Kukaan ei tule juttelemaan sinulle mitään ja jos tuleekin, on hänen ainoa asiansa on lopultakin udella, haluaisitko liittyä heidän lahkoonsa.

Sitten on vuorossa viittaaminen, Jos joku haluaa syntinsä anteeksi, hänen tulee pyytää niitä saarnaajalta viittaamalla anteeksi. On toinenkin tapa: mennä pyytämään niitä suoraan joltakin siellä istuvalta mutta ensin on varmistuttava, että kyseessä on oikea vl-lahkon jäsen, muuten vain häpäiset itsesi! Joka tapauksessa sinun on alettava noudattaa yhtä ja toista sääntöä sekä kieltoa jos heihin liityt, -eli elämääsi rajoitetaan ja kavennetaan melko lailla...kaikki tietenkin uskonnon nimessä, selittäen parhain päin...

Siellä istuu paljon antikristuksia, jotka tahtovat sitoa sinut ihmissääntöjen orjuuteen! Luultavasti suurin osa itsekin harhaanjohdettuja, mutta myös sellaisia, jotka ymmärtävät/aavistavat jotakin olevan pielessä, mutta jatkavat tottumuksen voimasta peläten joutuvansa helvettiin jos luopuvat liikkeen määräyksiä noudattamasta!

Hengellisestä ilosta ja armon tuntemisesta ei tietoakaan, Päällimmäinen vaikutelma on ahdasmielisyys, ja liikkeen sisäänrakennettu ahdistuneisuus lain orjuudessa.

Tämän he (tietenkin) väittävät valheeksi, kuten saat kohta nähdä...

• kaija

Jopas alkoi ahdistamaan ,vaikka en ole käynyt 25 vuoteen vl-seuroissa.

• vl-tyttö
        kaija kirjoitti:

juu, no mun kokemukset eivät ole ollut seuroista aivan samanlaiset. Menen sinne ja istahdan penkkiin. Kuuntelen puheen ja monesti ajattelen mielessäni, miten hyvä minun on olla. Siellä on se rauha, mitä jokainen ihminen lopulta tarvitsee,vaan ei ota vastaan. Pyhän Hengen yhteys. Puheen jälkeen tulee sellainen olo, että ei minulta mitään puutu ja että olipa hyvä tulla. Ei tietenkään aina. Joskus sitä saattaa koko puheen miettiä aivan omiaan, mutta sittenkin se että ollaan yhdellä koolla ja veisataan sydämensä kyllyydestä virsiä tai siioninlauluja. Se on ihanaa. Ja monesti kun on ollut epäilyksissä ja tulee kiusattuna kuuntelemaan puhetta, on jälkeenpäin hyvin kiitollinen, että tuli lähdettyä seuroihin. Kiitollisella mielellä voi taas jatkaa kilvoitusta. Kokemuksethan ovat tietysti aivan yksilöllisiä, ja näköjään poikkeavat paljon toisistaan...

• Torfinn
        vl-tyttö kirjoitti:

juu, no mun kokemukset eivät ole ollut seuroista aivan samanlaiset. Menen sinne ja istahdan penkkiin. Kuuntelen puheen ja monesti ajattelen mielessäni, miten hyvä minun on olla. Siellä on se rauha, mitä jokainen ihminen lopulta tarvitsee,vaan ei ota vastaan. Pyhän Hengen yhteys. Puheen jälkeen tulee sellainen olo, että ei minulta mitään puutu ja että olipa hyvä tulla. Ei tietenkään aina. Joskus sitä saattaa koko puheen miettiä aivan omiaan, mutta sittenkin se että ollaan yhdellä koolla ja veisataan sydämensä kyllyydestä virsiä tai siioninlauluja. Se on ihanaa. Ja monesti kun on ollut epäilyksissä ja tulee kiusattuna kuuntelemaan puhetta, on jälkeenpäin hyvin kiitollinen, että tuli lähdettyä seuroihin. Kiitollisella mielellä voi taas jatkaa kilvoitusta. Kokemuksethan ovat tietysti aivan yksilöllisiä, ja näköjään poikkeavat paljon toisistaan...

Kerrotaan eräästä tapauksesta, kuinka tottumuksen voima voi tulla niin suureksi, että vankeuskin alkaa näyttää vapaudelta:

Eräs koiraparka oli ollut koko elämänsä ajan kytkettynä kahleeseen. Joka kerta kun kiora yritti rynnätä vapauteen, pysäytti ketju sen karusti paikalleen. Tähän koira tottui, eikä enää vedellyt mihinkään suuntaan, vaan tyytyi oloonsa ja pienentyneeseen elämänpiiriinsä, tietämättäkään muiden koirien vapaudesta.

Kun koiran tultua vanhaksi, otettiin ketju irti niin koira, -nähdessään tiellä liikkuvan jäniksen, syöksyi kovaa vauhtia sitä kohti, mutta pysäyttikin syöksynsä viiden metrin päähän kuin seinään! Tästä se ei jatkanut eteenpäin, vaikka oli nyt vapaa!

Opetus:

Koira oli jo niin tottunut vankeuteensa/kaventuneenseen elämänpiiriinsä, ettei se osannut ajatellakaan mitään muuta. Se oli tyytynyt ahtaisiin oloihin ja se oli alkanut tuntuakin mukavalta...

...tuli vaan mieleen tuosta vl-tytön "kertomuksesta" että voihan se näinkin mennä...

• vl-tyttö
        Torfinn kirjoitti:

Kerrotaan eräästä tapauksesta, kuinka tottumuksen voima voi tulla niin suureksi, että vankeuskin alkaa näyttää vapaudelta:

Eräs koiraparka oli ollut koko elämänsä ajan kytkettynä kahleeseen. Joka kerta kun kiora yritti rynnätä vapauteen, pysäytti ketju sen karusti paikalleen. Tähän koira tottui, eikä enää vedellyt mihinkään suuntaan, vaan tyytyi oloonsa ja pienentyneeseen elämänpiiriinsä, tietämättäkään muiden koirien vapaudesta.

Kun koiran tultua vanhaksi, otettiin ketju irti niin koira, -nähdessään tiellä liikkuvan jäniksen, syöksyi kovaa vauhtia sitä kohti, mutta pysäyttikin syöksynsä viiden metrin päähän kuin seinään! Tästä se ei jatkanut eteenpäin, vaikka oli nyt vapaa!

Opetus:

Koira oli jo niin tottunut vankeuteensa/kaventuneenseen elämänpiiriinsä, ettei se osannut ajatellakaan mitään muuta. Se oli tyytynyt ahtaisiin oloihin ja se oli alkanut tuntuakin mukavalta...

...tuli vaan mieleen tuosta vl-tytön "kertomuksesta" että voihan se näinkin mennä...

kiitos ymmärtäväisyydestäsi ja tuntemuksieni arvostamisesta. En minä ole mikään tyhmä tyttö, joka elää laput silmillä, eikä tiedä maailmanmenosta mitään. Ette näköjään ymmärrä sitä, että me olemme OMASTA tahdosta(vaikkakin Jumalan armosta) tässä uskossa, eikä meitä ole kukaan PAKOTTANUT!!!! Minä olen uskoni kerran lyhyen elämäni aikana jo kieltänyt, ja tiedän kyllä hyvin mitä on se tämän maailman "vapaus"... Minä en kuitenkaan halua sitä vapautta. Haluan elää vapaana synnistä Jeesuksen Kristuksen tähden. Ainut haluni on säilyä uskossa elämäni loppuun asti ja kerran päästä perille. Ja jos minä koen uskoni olevan oikea, ja saan rauhan tunnolleni vaeltaessani tässä joukossa ja pidän seuroja hyvänä ja kallisarvoisena asiana, niin miksi sinä alat puhumaan koirasta, joka on kopissaan?????

• Torfinn
        vl-tyttö kirjoitti:

kiitos ymmärtäväisyydestäsi ja tuntemuksieni arvostamisesta. En minä ole mikään tyhmä tyttö, joka elää laput silmillä, eikä tiedä maailmanmenosta mitään. Ette näköjään ymmärrä sitä, että me olemme OMASTA tahdosta(vaikkakin Jumalan armosta) tässä uskossa, eikä meitä ole kukaan PAKOTTANUT!!!! Minä olen uskoni kerran lyhyen elämäni aikana jo kieltänyt, ja tiedän kyllä hyvin mitä on se tämän maailman "vapaus"... Minä en kuitenkaan halua sitä vapautta. Haluan elää vapaana synnistä Jeesuksen Kristuksen tähden. Ainut haluni on säilyä uskossa elämäni loppuun asti ja kerran päästä perille. Ja jos minä koen uskoni olevan oikea, ja saan rauhan tunnolleni vaeltaessani tässä joukossa ja pidän seuroja hyvänä ja kallisarvoisena asiana, niin miksi sinä alat puhumaan koirasta, joka on kopissaan?????

Voit mahdollisesti tietää jotain siitä, mitä on "maailman vapaus", mutta kristillisestä vapaudesta et tiedä mitään! Siitä minä olen puhunut! Hoks hoks!

• entinen veeällä minäkin

Torfinn kulta! Mitenkäs olet näin nureamielinen? Olenpa käynyt suroissa elämäni ainaka varmasti enemmän kuin sinä (myös ns. erkaantumiseni jälkeen), enkä tunnista kuvaustasi seuroista mitenkään oikeaksi:-)

• Torfinn
        entinen veeällä minäkin kirjoitti:

Torfinn kulta! Mitenkäs olet näin nureamielinen? Olenpa käynyt suroissa elämäni ainaka varmasti enemmän kuin sinä (myös ns. erkaantumiseni jälkeen), enkä tunnista kuvaustasi seuroista mitenkään oikeaksi:-)

kysymys on vain siitä, miten asiat näkee:

Minä näen ja kuvaan niitä realistisesti, sinä taas näet vl-silmälasien läpi, "selittäen kaiken kotiin päin"!

ps. täällä on viime aikoina ollut vähän liikaakin näitä "entisiä veeälliä" jotka ihmeen kiihkeästi puolustavat veeäl-oppeja... Nimimerkki "entinen veeäl" on kärsinyt aika pahan inflaation!

Ei myöskään kannata vakuutella tähän tyyliin: "en oo veeäl" -saat vain turhan päiten röhönaurut!

• eukusta
        Torfinn kirjoitti:

Minä näen ja kuvaan niitä realistisesti, sinä taas näet vl-silmälasien läpi, "selittäen kaiken kotiin päin"!

ps. täällä on viime aikoina ollut vähän liikaakin näitä "entisiä veeälliä" jotka ihmeen kiihkeästi puolustavat veeäl-oppeja... Nimimerkki "entinen veeäl" on kärsinyt aika pahan inflaation!

Ei myöskään kannata vakuutella tähän tyyliin: "en oo veeäl" -saat vain turhan päiten röhönaurut!

Silmälasini eivät ole vl-merkkiset, vaan ihan ovatten Instrusta... Ihmettelen sinun silmälasejasi, minkämerkkiset ne ovat?
        Olenpa sitten

• entvl
        Torfinn kirjoitti:

Ilmeisesti maailmaasi ei mahdu yksikään entinen vl, joka ei ole katkeroitunut entistä liikettään ja sen jäseniä kohtaan, vaan on valinnut elämässä itselleen sopivamman tavan totuttaa elämää. Voin uskoa että ilahdut suunnattomasti kun joku mielipiteisiisi sopiva ent vl silittää sinua myötäkarvaan. Johan muikistelet. Torfinn ihmiset eivät välttämättä koe asioita niinkuin sinä kuvittelet heidän kokevan.

• Torfinn
        entvl kirjoitti:

Ilmeisesti maailmaasi ei mahdu yksikään entinen vl, joka ei ole katkeroitunut entistä liikettään ja sen jäseniä kohtaan, vaan on valinnut elämässä itselleen sopivamman tavan totuttaa elämää. Voin uskoa että ilahdut suunnattomasti kun joku mielipiteisiisi sopiva ent vl silittää sinua myötäkarvaan. Johan muikistelet. Torfinn ihmiset eivät välttämättä koe asioita niinkuin sinä kuvittelet heidän kokevan.

Tollehan nyt nauraa hevosetkin! Selvä nykyinen veeäl sinä olet! Turha yrittää esiintyä muuna, kuin mikä olet!

Katsos minä tiedän sen, että jos joku eroaa ko. lahkosta, hän saa päälleen muiden ylenkatseen ja helvetinpassitukset ym. tervehtimättömyydet ja välien katkaisemiset jne. YKSIKÄÄN joka oikeasti on eronnut/erotettu ko. lahkosta, ei näe asioita tuolta kannalta kuin sinä joka olet veeäl vielä nykyäänkin. Tunnistan sinut tekstistäsi!

Olen monesti ihmetellyt, onko teillä valehtelu ihan sallittua, kun niin monet veeällät esiintyy "entisinä veeällinä" tai "ei-veeällinä"?

Onko se sallittua, kerropa sinä meille!

On täällä nimittäin IHAN OIKEITAKIN entisiä veeälliä ollut kirjoittelemassa, ettei ihan mikä tahansa bluffi mene heittämällä läpi!

• entvl
        Torfinn kirjoitti:

Tollehan nyt nauraa hevosetkin! Selvä nykyinen veeäl sinä olet! Turha yrittää esiintyä muuna, kuin mikä olet!

Katsos minä tiedän sen, että jos joku eroaa ko. lahkosta, hän saa päälleen muiden ylenkatseen ja helvetinpassitukset ym. tervehtimättömyydet ja välien katkaisemiset jne. YKSIKÄÄN joka oikeasti on eronnut/erotettu ko. lahkosta, ei näe asioita tuolta kannalta kuin sinä joka olet veeäl vielä nykyäänkin. Tunnistan sinut tekstistäsi!

Olen monesti ihmetellyt, onko teillä valehtelu ihan sallittua, kun niin monet veeällät esiintyy "entisinä veeällinä" tai "ei-veeällinä"?

On täällä nimittäin IHAN OIKEITAKIN entisiä veeälliä ollut kirjoittelemassa, ettei ihan mikä tahansa bluffi mene heittämällä läpi!

Ai tiedät??? Erosin liikkeestä ihan selkeästi lähipiiriä informoiden. Äiti ei itkenyt tai mesonnut, sisko halasi sanoi rakastavansa minua eikä myöskään mitään itkukohtausta järjestänyt, veli halasi lujasti kun seuraavan kerran tapasimme jne. Jouluksi olen aina tervetullut kotiin eivl-poikaystäväni kanssa. Ystävät pitävät edelleen yhteyttä. Viimeksi eilen illalla oltiin (kumppanin kanssa) istumassa vl-ystävän kodissa, ja hänen kanssa tapaamme yhtä tiivisti kuin ennenkin, emme vaan enää käy yhdessä seuroissa. Yksikään ei ole minua helvettiin toivotellut.

En tiedä milloin itse olet eronnut yhteisöstäsi ja minkälainen perhe sinulla on tukena ollut, mutta sivistymättömältä ja katkeralta tuo mustamalaamisesi ja valehtelu-väitteesi minun korviini kuulostavat. En voisi allekirjoittaa väitteitäsi mitenkään. Rakkautta saan edelleen lestadiolaisilta, eikä kukaan ole minua yrittänyt käänyttää takaisin. Tutut tietävätkin että tiedän yleensäkin mitä teen.

En usko kuten vl-liikkeesä opetetaan ja siksi en ole enää vl. Hyvin yksikertaista minusta. Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa Torrfinn?

• huuhaa
        Torfinn kirjoitti:

Jaha. Ihan pienenä tiedonantona sinulle oi kaikkitietävä TORfinn, että tunnen montakin ent. vanhoillislestadiolaista joilla on erittäin hyvät välit liikkeeseen kuuluviin sukulaisiinsa ja ystäviinsä. Ehkä heidät on vain sitten aivopesty, lahjottu tai uhkailtu valehtelemaan oma tilanteensa?

Mutta tämä toki on vääristelty vanhoillislestadiolaisen kirjoittama säälittävä yritys, koska kaikkihan tietävät että asiat ovat todellisuudessa juuri niinkuin Sinä sanot. Ja jos faktat ovat vastaan sinun käsitystäsi, sen pahempi faktoille!

:)

• usk.m
        vl-tyttö kirjoitti:

maailman puheista. Eivät he ymmärrä, mistä ovat paitsi. Vilpittömyyskin on heille aivopesua. Myönnän, että joskus tai hieman useamminkin tekee mieli sivaltaa takaisin, mutta mitäpä siitä kostuisi?

• vl.kaveri

tietää paljonko on Torfinnin sanoissa perää, niin käykääpä seuroissa?
        Torfinn..et hän pahastu, mutta vaikuttaa vähän siltä, että olet käsittänyt jotain väärin.

• O.M
        Torfinn kirjoitti:

Minä tiedän sekä katkeria että ei-katkeria entisiä veeälliä. Omasta sisarusparvestani on kolme ei-veeällää. Kukaan ei ole katkera eikä heitä ole mitenkään painostettu.

Useat entiset veeällät jatkavat täysin entiseen tapaan kaveeraamistaan veeällien kanssa.

Torfinn haluaa esiintyä vl-asiantuntijana, vaikka hänen tietonsa liikkeestä ovat paitsi erittäin värittyneet, myös todella pintapuoliset.

• vanh.lest
        vl-tyttö kirjoitti:

koirasta ja vapaudesta. Minusta se ei sovi tähän aiheeseen, ei ollenkaan.
        vl-uskovaisen vapaus on sydämmessä, eikä missään ulkonaisessa asiassa. Sisäinen vapaus on vasta sitä oikeaa vapautta.
        Sinä ajattelet vaan pintaa....

• yx_vaan
        Torfinn kirjoitti:

muidenkin mielipiteet voi olla oikeita, eikä vaan sinun!!!
        Olekto huomannut sitä puolta asioissa???
        Ei millään pahalla, haluan vaan vähän aukaista verhoa silmiesi edestä.

• yx_vaan
        vl.kaveri kirjoitti:

tietää paljonko on Torfinnin sanoissa perää, niin käykääpä seuroissa?
        Torfinn..et hän pahastu, mutta vaikuttaa vähän siltä, että olet käsittänyt jotain väärin.

ja kertoa asiat passiivisessa muodossa.
        Se kuullostais paljon paremmalta.
        Ja jos oppisit sanomaan, jospa se olis niin...
        Sinua varmasti paljon enemmnä kuuneltais.
        Toinen seikka jota voisit huomioida, että muillakin on mielipiteitä ja nekin voi olla oikeita.

• TODELLA TÖRKEÄÄ!!

HUHHUH!

Olen itse ollut VL lapsuuteni ja nuoruuteni.
        En ole ollut VL yli kymmeneen vuoteen, mutta muistan tasan tarkkaan mitä seuroissa tapahtui.

Puhuja puhui raamatusta, välillä laulettiin virsiä ja VL:ien omia virsiä muistutavia siionin lauluja. Yleensä oli kaksi puhetta, jonk välissä kahvitauko.

Mitään viittaamiseen käskeviä ym väitteitä ei todellakaan ollut. Eikä puhuja ketään tarkkaile. HÖPÖ HÖPÖ!

Torfinnin kuvaus seuroista on AIKA RANKKAA VÄÄRISTELYÄ!

Hän kokee itse jonain lahkolaisena varmaan VL:t jotenkin uhkakseen ja toimii vl-palstalla aktiivisena "käännyttäjänä" eri nimimerkeillä!

Itselläni on ihan hyvät muistot seuroista! Saatampa itse joskus vielä käydä istumassa, kukapa sen tietää!

Tämän palstan väitteisiin ei siis todellakaan kannata uskoa, käykää itse katsomassa!

• TODELLA TÖRKEÄÄ
        kaija kirjoitti:

tämä ei ole suoranaisesti sinulle, vaan yleensä kaikille:

HUHHUH!

Olen itse ollut VL lapsuuteni ja nuoruuteni.
        En ole ollut VL yli kymmeneen vuoteen, mutta muistan tasan tarkkaan mitä seuroissa tapahtui.

Puhuja puhui raamatusta, välillä laulettiin virsiä ja VL:ien omia virsiä muistutavia siionin lauluja. Yleensä oli kaksi puhetta, jonk välissä kahvitauko.

Mitään viittaamiseen käskeviä ym väitteitä ei todellakaan ollut. Eikä puhuja ketään tarkkaile. HÖPÖ HÖPÖ! Ei mitään kieltoja ja rajoitteita, ellei niin itse tunne. Jokainen voi itse tehdä valintansa.

Torfinnin kuvaus seuroista on AIKA RANKKAA VÄÄRISTELYÄ!

Hän kokee itse jonain lahkolaisena varmaan VL:t jotenkin uhkakseen ja toimii vl-palstalla aktiivisena "käännyttäjänä" eri nimimerkeillä!

Itselläni on ihan hyvät muistot seuroista! Saatampa itse joskus vielä käydä istumassa, kukapa sen tietää!

Tämän palstan väitteisiin ei siis todellakaan kannata uskoa, käykää itse katsomassa!

• se on vain pahantahtoinen r...
        vl-tyttö kirjoitti:

älä välitä hyvä vl-tyttö tuon yhden rienaamisesta.

Kirjoitit oikein nätisti, ja itsellenikin tuli mukavia muistoja entisajoista mieleen.

Voisin melkein lyödä vetoa, että koko avaus on torfinnin käsialaa. Hän kirjoittelee tänne selvästi useilla nimimerkeillä.

• ei-vl
        vl-tyttö kirjoitti:

Vaikka en itse ole vl ollut enää pitkään aikaan , niin joskus seuroissa on mukava käydä kuuntelemassa. Eikä ahdista tippaakaan, päin vastoin.

Virsiä on mukava kuunnella ja puhujatkin puhuvat ystävällisesti armosta ja Jumalan rakkaudesta.
        Miten he osaavatkaan puhua monesti niin hyvin, muualla kuulee harvoin vastaavaa.
        Monesti tulen kotiin virkistyneenä ja onnellisena.

• ketzi
        vl-tyttö kirjoitti:

Minkähän ikäisenä tämä oma vapaaehtoinen valinta tapahtui?

• vl-tyttö
        ketzi kirjoitti:

Minkähän ikäisenä tämä oma vapaaehtoinen valinta tapahtui?

uskoni kielsin 18-vuotiaana ja palaamisen armon sain 19-vuotiaana.

• vl-tyttö
        Torfinn kirjoitti:

Voit mahdollisesti tietää jotain siitä, mitä on "maailman vapaus", mutta kristillisestä vapaudesta et tiedä mitään! Siitä minä olen puhunut! Hoks hoks!

Voi, rakas Torfinn... Kunpa sinäkin saisit vielä jonakin päivänä ymmärtää, mitä on todellinen kristillinen vapaus!

• vl-tyttö
        ei-vl kirjoitti:

Vaikka en itse ole vl ollut enää pitkään aikaan , niin joskus seuroissa on mukava käydä kuuntelemassa. Eikä ahdista tippaakaan, päin vastoin.

Virsiä on mukava kuunnella ja puhujatkin puhuvat ystävällisesti armosta ja Jumalan rakkaudesta.
        Miten he osaavatkaan puhua monesti niin hyvin, muualla kuulee harvoin vastaavaa.
        Monesti tulen kotiin virkistyneenä ja onnellisena.

Minä tiedän ihmisiä, jotka ovat käyneet seuroissa ensimmäistä kertaa elämässään, ja tehneet parannuksen. Siinä näkyy elävimmin Jumalan työ ja uskomisen ihme. Siinä näkyy myös se, mikä on seurojen syvin tarkoitus. Ja en todellakaan ihmettele, jos joitakin ihmisiä seuroissa käynti ahdistaa, sillä Jumalan sana on kaksiteräinen miekka: toisia se parantaa, toisia se pahentaa.

• Ajattelinpa vain..
        vl-tyttö kirjoitti:

Oliko se sun uskonkieltämisvaihe samanlainen kuin kaikkien tuntemieni lestadiolaisten; viinaa, miehiä ja muita syntejä kerralla koko elämän edestä ja sitten taas takaisin uskoon..? Se ei ainakaan kerro normaalista vapaudesta..

• Pelle
        vl-tyttö kirjoitti:

"Minä olen uskoni kerran lyhyen elämäni aikana jo kieltänyt"

- Voiko se joka kerran luopuu uskosta enään uudelleen ristiinnaulita jeesusta?? raamatun mukaan joudut helvettiin jokatapauksessa, eikö nyt kannattaisi nauttia elämästä silleen hillitysti, ilman maallisen uskonlahkon tuomia kahleita?

• Noora
        vl-tyttö kirjoitti:

No jopas on saatu tehokkaasti aivopestyä tämäkin yksiö. Voi hyvänen aika, ala ihminen elää ja irrottaudu tuosta epäinhimillisestä lahkosta!

• vl-tyttö
        Noora kirjoitti:

No jopas on saatu tehokkaasti aivopestyä tämäkin yksiö. Voi hyvänen aika, ala ihminen elää ja irrottaudu tuosta epäinhimillisestä lahkosta!

sinun näkökulmasta se voi vaikuttaa aivopesulta, ymmärrän kyllä hyvin. Mutta se on silti minun oma valinta olla vanhoillislestadiolainen, joten annathan minun rauhassa olla, jookos! =)

• VÄl
        Torfinn kirjoitti:

Kuinka monta hevosta näet naurmassa, Torfinn-kulta? Mistä tiedät, keitä ihmiset todellisuudessa ovat? Voisihan sitä luulla, että Sinä, rakkaani, olet esim. jehovalainen. Onko se niin paha, jos ihminen uskoo niin kuin vanhoillislestadiolainen uskoo, onko? Jos on, muista perustella kantasi ERITTÄIN hyvin. Ihan kaikkea paskaa, ei sentää mekään hyväksytä. On ihmisen oma asia, uskooka hän vai ei, ja mihin uskoo, mihin taas ei. Sen ei pitäisi kuulua kenelleekään, uskohan on omakohtainen. Tiesitkö, kyyhkyseni, että kaikki ovat syntisiä ihmisiä? Kaikille sattuu joskus virheitä, kukaan ei ole täydellinen. Kaikki voivat valehdella silloin tällöin, myös vl:t. Olemmehan mekin ihmisiä, vai väitätkö Sinä, Torfin, että me olemme ylijumalia? Sillä niin minusta tuntuu. Ja minusta tuntuu, että olet kateellinen, kun paisuttelet asioita näin. En ymmärrä, mikä ihmisillä, siis joillakin ei kaikilla, on vl:iä vastaan. Eihän minullakaan ole mitään vastaan luterilaisia kohtaa tai esim. islamilaisia. Minun mielestäni ihminen saa uskoa niin kuin haluaa, enkä ymmärrä, miksi siitä pitää saiverella jotain näin suurta.

Tunnusta pois, Tofinn, Sinä kaikkitietäväinen, et voi tietää kaikkea. Toiseksi, Sinä elät vaihetta, jolloin olet kiinnostunut uskon asioista. Mitä muuta varten huolehtisit siitä kuinka moni on uskomassa, kuinka moni ei?

Toisaalta alkaa tuntua, ettet tiedäkään ihan niin paljoa kuin annat meidän muiden ymmärtää. Etkö tiennyt, että vanhoillislestadiolaisuus EI ole mikään lahko! Se on paha se, jos jo heti ensiaskeleet horjuu.

Asiasta kolmanteen. Ei uskovaiset sulje silmiään, kun toinen luopuu uskosta. Ehei. Taas väärin. Miten edes voit väittää niin, ethän ole vl? Ei, uskovaiset juuri silloin aukaisevat silmänsä, huomaavat myös oman vajavaisuuden ja syntisyyden. Silloin he alkavat rukoilla ihmisten uskon puolesta. Etkö tiennyt sitäkään. Ei, älä ala selittelemään ja väittämään vastaan, sillä sitä Sinä et voi tehdä.
        Tiedätkös, rakkaani, etten minä, eikä myöskään muukaan perheeni, hyljännyt rakasta isäämme, kun hän luopui uskosta. Enkä hyljännyt ystävääni, enkä hänen äitiäänkään, vaikka he eivät jaksaneet enää uskoa.
        Tiedätkö, että kaikki eivät voi olla samanlaisia. On myös niitä, jotka eivät välitä toisista. Oletko sattunut huomaamaan, etteivät uskovaiset ole mitään poikkeuksia?
        Uskalla myöntää asiat itsellesi, niin voit elää sen tosiasian kanssa, että uskovaisia on ollut aina, on nyt, ja tulee myös olemaan. Uskalla ajatella ihmisistä positiivisia puolia ja uskalla olla oma itsesi. Älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa sinuun. Ja jos et pidä kirjoitustavastani, rakkaani, hymyile kauniisti ja kiitä. Ehkä niin oppisit elämään myös muiden ihmisten kanssa. Kaikkien ei tarvi olla samanlaisia kuin sinä, mutta eivät kaikki ole myöskään sellaisia kuin sinä sanot tai tahdot.

Miksi vedät herneen nokkaan, kun voit pitää suusi kiinni ja tyytyä hymyilemään. Ole onnellinen, ettet Sinä syntynyt vl-perheeseen, että Sinä voit elää niin kuin haluat. Ja jos pilkallani sanon: Kun me muut elämme orjuuden alla, älä sinä meistä välitä. Ehkä joku rakastaa sitä "orjuutta", ehkä joku ei pidä sitä niin kauheana kuin Sinä. Ehkä jotkut ajattelevat uskon olevan tärkeämpää ja pistävät sen tieteen edelle, oman itsensä edelle ja tällaisten joutavien jupinoiden edelle.

Miksi sinnusta on niin hirveää, että vl valehtelee? Samoinhan se varmaan sinäkin teet, ainakin silloin tällöin.
        Muuten jos et tiennyt. Meillä ei satu olemaan synti- ja virhelistoja. Eikä mitään kieltolistaa. Koitahan sinäkin oppia se!

Arvaas hei, mitä, Torfinn-rakas! Meillä on ikkunallinen pesukone!

• Helppo vastata
        VÄl kirjoitti:

Kuinka monta hevosta näet naurmassa, Torfinn-kulta? Mistä tiedät, keitä ihmiset todellisuudessa ovat? Voisihan sitä luulla, että Sinä, rakkaani, olet esim. jehovalainen. Onko se niin paha, jos ihminen uskoo niin kuin vanhoillislestadiolainen uskoo, onko? Jos on, muista perustella kantasi ERITTÄIN hyvin. Ihan kaikkea paskaa, ei sentää mekään hyväksytä. On ihmisen oma asia, uskooka hän vai ei, ja mihin uskoo, mihin taas ei. Sen ei pitäisi kuulua kenelleekään, uskohan on omakohtainen. Tiesitkö, kyyhkyseni, että kaikki ovat syntisiä ihmisiä? Kaikille sattuu joskus virheitä, kukaan ei ole täydellinen. Kaikki voivat valehdella silloin tällöin, myös vl:t. Olemmehan mekin ihmisiä, vai väitätkö Sinä, Torfin, että me olemme ylijumalia? Sillä niin minusta tuntuu. Ja minusta tuntuu, että olet kateellinen, kun paisuttelet asioita näin. En ymmärrä, mikä ihmisillä, siis joillakin ei kaikilla, on vl:iä vastaan. Eihän minullakaan ole mitään vastaan luterilaisia kohtaa tai esim. islamilaisia. Minun mielestäni ihminen saa uskoa niin kuin haluaa, enkä ymmärrä, miksi siitä pitää saiverella jotain näin suurta.

Tunnusta pois, Tofinn, Sinä kaikkitietäväinen, et voi tietää kaikkea. Toiseksi, Sinä elät vaihetta, jolloin olet kiinnostunut uskon asioista. Mitä muuta varten huolehtisit siitä kuinka moni on uskomassa, kuinka moni ei?

Toisaalta alkaa tuntua, ettet tiedäkään ihan niin paljoa kuin annat meidän muiden ymmärtää. Etkö tiennyt, että vanhoillislestadiolaisuus EI ole mikään lahko! Se on paha se, jos jo heti ensiaskeleet horjuu.

Asiasta kolmanteen. Ei uskovaiset sulje silmiään, kun toinen luopuu uskosta. Ehei. Taas väärin. Miten edes voit väittää niin, ethän ole vl? Ei, uskovaiset juuri silloin aukaisevat silmänsä, huomaavat myös oman vajavaisuuden ja syntisyyden. Silloin he alkavat rukoilla ihmisten uskon puolesta. Etkö tiennyt sitäkään. Ei, älä ala selittelemään ja väittämään vastaan, sillä sitä Sinä et voi tehdä.
        Tiedätkös, rakkaani, etten minä, eikä myöskään muukaan perheeni, hyljännyt rakasta isäämme, kun hän luopui uskosta. Enkä hyljännyt ystävääni, enkä hänen äitiäänkään, vaikka he eivät jaksaneet enää uskoa.
        Tiedätkö, että kaikki eivät voi olla samanlaisia. On myös niitä, jotka eivät välitä toisista. Oletko sattunut huomaamaan, etteivät uskovaiset ole mitään poikkeuksia?
        Uskalla myöntää asiat itsellesi, niin voit elää sen tosiasian kanssa, että uskovaisia on ollut aina, on nyt, ja tulee myös olemaan. Uskalla ajatella ihmisistä positiivisia puolia ja uskalla olla oma itsesi. Älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa sinuun. Ja jos et pidä kirjoitustavastani, rakkaani, hymyile kauniisti ja kiitä. Ehkä niin oppisit elämään myös muiden ihmisten kanssa. Kaikkien ei tarvi olla samanlaisia kuin sinä, mutta eivät kaikki ole myöskään sellaisia kuin sinä sanot tai tahdot.

Miksi vedät herneen nokkaan, kun voit pitää suusi kiinni ja tyytyä hymyilemään. Ole onnellinen, ettet Sinä syntynyt vl-perheeseen, että Sinä voit elää niin kuin haluat. Ja jos pilkallani sanon: Kun me muut elämme orjuuden alla, älä sinä meistä välitä. Ehkä joku rakastaa sitä "orjuutta", ehkä joku ei pidä sitä niin kauheana kuin Sinä. Ehkä jotkut ajattelevat uskon olevan tärkeämpää ja pistävät sen tieteen edelle, oman itsensä edelle ja tällaisten joutavien jupinoiden edelle.

Miksi sinnusta on niin hirveää, että vl valehtelee? Samoinhan se varmaan sinäkin teet, ainakin silloin tällöin.
        Muuten jos et tiennyt. Meillä ei satu olemaan synti- ja virhelistoja. Eikä mitään kieltolistaa. Koitahan sinäkin oppia se!

Arvaas hei, mitä, Torfinn-rakas! Meillä on ikkunallinen pesukone!

"En ymmärrä, mikä ihmisillä, siis joillakin ei kaikilla, on vl:iä vastaan."

Se on niin törkeä oppi, jota te yhtenä kristillisenä herätysliikkeenä opetatte, että vain teidän herätysliikkeenne jäsenet ovat maailman ainoita Jumalalle kelpaavia uskovaisia.
        Se on jumalanpilkkaa, se on muiden uskovaisten tuomitsemista, se on ällöttävää omavanhurskautta, se on haiseva vaate sekä Jumalalle että muille ihmisille.

Joko ymmärrät?

• VÄl
        Helppo vastata kirjoitti:

Se on niin törkeä oppi, jota te yhtenä kristillisenä herätysliikkeenä opetatte, että vain teidän herätysliikkeenne jäsenet ovat maailman ainoita Jumalalle kelpaavia uskovaisia.
        Se on jumalanpilkkaa, se on muiden uskovaisten tuomitsemista, se on ällöttävää omavanhurskautta, se on haiseva vaate sekä Jumalalle että muille ihmisille.

Joko ymmärrät?

En ymmärrä.

Miksi te ette tutki asioita ennen kuin tulette esitteleen arvioitanne ja niin taitavia tietojanne tänne. Jumalalle kaikki ovat tasa-arvoisia ja Hän rakastaa kaikkia maailman ihmisiä. Me emme koskaan ole sanoneet, että olisimme ainoaita uskovia, joten nuo ovat vain jonninjoutavia huhupuheita. Miksi et ota itse selvää, lukemalla esmes. Raamattua, sen sijaan että uskot kaiken sen, mitä ihmiset sanovat sinulle.

Toisaalta teille on turha selittää tätä, sillä tehän ette HALUA ymmärtää näitä asioita, vaan haluatte vängän väkisinkin haastaa täysin suotta riitaa. Joten minä ainakin lopetan nyt tähän ja toivotan hyvää yötä teille, Rakkaat ystävät.

Meillä tosiaan on myös alusvaatteita pyykkinarulla
        kuivumassa, niin että naapuritkin näkevät.

• ltn. Frog

Joko ymmärrät?

Yhdyn edellisen puhujan lausuntoon.

• Helppo vastata
        VÄl kirjoitti:

En ymmärrä.

Miksi te ette tutki asioita ennen kuin tulette esitteleen arvioitanne ja niin taitavia tietojanne tänne. Jumalalle kaikki ovat tasa-arvoisia ja Hän rakastaa kaikkia maailman ihmisiä. Me emme koskaan ole sanoneet, että olisimme ainoaita uskovia, joten nuo ovat vain jonninjoutavia huhupuheita. Miksi et ota itse selvää, lukemalla esmes. Raamattua, sen sijaan että uskot kaiken sen, mitä ihmiset sanovat sinulle.

Toisaalta teille on turha selittää tätä, sillä tehän ette HALUA ymmärtää näitä asioita, vaan haluatte vängän väkisinkin haastaa täysin suotta riitaa. Joten minä ainakin lopetan nyt tähän ja toivotan hyvää yötä teille, Rakkaat ystävät.

Meillä tosiaan on myös alusvaatteita pyykkinarulla
        kuivumassa, niin että naapuritkin näkevät.

herätysliikkeenne törkeiden harhaoppien vankeja ja kuraa sataa niskaanne niin kauan kunnes herätysliike muuttaa oppinsa Raamatun mukaisiksi.
        Ja saakin sataa.

• VeeÄllä

herätysliikkeenne törkeiden harhaoppien vankeja ja kuraa sataa niskaanne niin kauan kunnes herätysliike muuttaa oppinsa Raamatun mukaisiksi.
        Ja saakin sataa.

Olemmeko? Tosiaan, niinpä näkyy, rakkaani, ja sinua se taas ottaa kupoliin ja paljon. Mitähän me esimerkiksi teemme Raamattua vastaan? Mistä kuullut, miten, miksi? Ja niin edelleen, kunnon perustelut, puluseni.
        Mutta suuri kiitos kuitenkin, että annat meidän päälle sataa sitä "saastaa".
        Kun viimeinen tuomio koittaa, muista, mitä olet meistä sanonut ja muista mitä minä ja muut olemme vastanneet. Sillä sinne mihin minä pääsen, jos varjellun uskossa kuolemaani asti, on alku, muttei loppua, siellä on ilo ja autuus.
        Mutta siellä, minne sinä joudut, jos et parannuksen armoa saa, on alku, muttei loppua. Siellä on ikuinen kadotus.

Ei ole pakko uskoa. Kaikki uskoo tavallaan ja näen, että päässäsi kiehuu jälleen. Et ole lainkaan vahvahermoistatyyppiä, kultaseni. Mutta se ei minua haittaa. Katsotaan tätä asiaa uudestaan, kun viimein saadaan selville, kumpi on oikeilla jäljillä.

Enkä jaksa alkaa enää mitään riitaa haastaan, joten okei, ei riitaa? Mielipiteet toki on sallittua, yleinen palsta jne. Jos kaivaa verta nenästään senkus tulee jupattaan näille palstoille, eikö se niin mee...

• Helppo vastata
        VeeÄllä kirjoitti:

Olemmeko? Tosiaan, niinpä näkyy, rakkaani, ja sinua se taas ottaa kupoliin ja paljon. Mitähän me esimerkiksi teemme Raamattua vastaan? Mistä kuullut, miten, miksi? Ja niin edelleen, kunnon perustelut, puluseni.
        Mutta suuri kiitos kuitenkin, että annat meidän päälle sataa sitä "saastaa".
        Kun viimeinen tuomio koittaa, muista, mitä olet meistä sanonut ja muista mitä minä ja muut olemme vastanneet. Sillä sinne mihin minä pääsen, jos varjellun uskossa kuolemaani asti, on alku, muttei loppua, siellä on ilo ja autuus.
        Mutta siellä, minne sinä joudut, jos et parannuksen armoa saa, on alku, muttei loppua. Siellä on ikuinen kadotus.

Ei ole pakko uskoa. Kaikki uskoo tavallaan ja näen, että päässäsi kiehuu jälleen. Et ole lainkaan vahvahermoistatyyppiä, kultaseni. Mutta se ei minua haittaa. Katsotaan tätä asiaa uudestaan, kun viimein saadaan selville, kumpi on oikeilla jäljillä.

Enkä jaksa alkaa enää mitään riitaa haastaan, joten okei, ei riitaa? Mielipiteet toki on sallittua, yleinen palsta jne. Jos kaivaa verta nenästään senkus tulee jupattaan näille palstoille, eikö se niin mee...

"Mutta siellä, minne sinä joudut, jos et parannuksen armoa saa, on alku, muttei loppua. Siellä on ikuinen kadotus."

normaaliin vanhoillislestadiolaisen tapaan tuomiotasi jaella. Lue kerrankin Raamattua ja katso sieltä, mitä sanotaan toisten tuomitsemisesta.
        Minä olen Jumalalta saanut parannuksen armon ja sielun pelastuksen. Se riittää minulle. Minä en tarvitse lainkaan oksettavaa vl-omavanhurskautta ja sen "armoa".

Asia ei muutu miksikään tuolla lapsellisella lässytyksellä "rakkaani", "puluseni", "kultaseni", "pesukone" yms. Niillä voit tietysti yrittää keimailla, mutta herätysliikkeesi harhaopit eivät sillä keinolla miksikään muutu.

Niin kauan kärsitte herätysliikkeenne harhaopeista ja kuraa sataa kylkiäisenä myös ihmisten päälle kunnes SRK ja koko herätysliike nöyrtyy Jumalan väkevän käden alle ja hylkää itse keksimänsä harhaopit sekä alkaa opettaa Raamatun mukaisella tavalla asioita. Tasan niin kauan vl-herätysliike ja sen jäsenet voivat huonosti. Jumala ei pelkästään sivusta katsele, kun Hänen sanaansa ihmisten toimesta vääristellään ja leikitään pikkujumalaa sekä tuomitaan kaikkien muiden ihmisten aito ja elävä usko. Pelkään pahoin, että Jumalan siunaus ei lepää vl-herätysliikkeen yllä sen väärien oppien johdosta. Siinähän taaperratte tietänne ja opetatte ihmisoppeja. Ei ole varmaan helppoa.

Tiedä tämä!

• epäilijä
        Pelle kirjoitti:

"Minä olen uskoni kerran lyhyen elämäni aikana jo kieltänyt"

- Voiko se joka kerran luopuu uskosta enään uudelleen ristiinnaulita jeesusta?? raamatun mukaan joudut helvettiin jokatapauksessa, eikö nyt kannattaisi nauttia elämästä silleen hillitysti, ilman maallisen uskonlahkon tuomia kahleita?

Käsitykseni mukaan helvetissä kuumimmat paikat on jo varattu. Peruutuspaikkoja voi vielä saada, Kun en ole paikan päällä käynyt niin kerroppa vähän maisemista. Muuten olen melkoinen vilukissa.

• VÄl

"Mutta siellä, minne sinä joudut, jos et parannuksen armoa saa, on alku, muttei loppua. Siellä on ikuinen kadotus."

normaaliin vanhoillislestadiolaisen tapaan tuomiotasi jaella. Lue kerrankin Raamattua ja katso sieltä, mitä sanotaan toisten tuomitsemisesta.
        Minä olen Jumalalta saanut parannuksen armon ja sielun pelastuksen. Se riittää minulle. Minä en tarvitse lainkaan oksettavaa vl-omavanhurskautta ja sen "armoa".

Asia ei muutu miksikään tuolla lapsellisella lässytyksellä "rakkaani", "puluseni", "kultaseni", "pesukone" yms. Niillä voit tietysti yrittää keimailla, mutta herätysliikkeesi harhaopit eivät sillä keinolla miksikään muutu.

Niin kauan kärsitte herätysliikkeenne harhaopeista ja kuraa sataa kylkiäisenä myös ihmisten päälle kunnes SRK ja koko herätysliike nöyrtyy Jumalan väkevän käden alle ja hylkää itse keksimänsä harhaopit sekä alkaa opettaa Raamatun mukaisella tavalla asioita. Tasan niin kauan vl-herätysliike ja sen jäsenet voivat huonosti. Jumala ei pelkästään sivusta katsele, kun Hänen sanaansa ihmisten toimesta vääristellään ja leikitään pikkujumalaa sekä tuomitaan kaikkien muiden ihmisten aito ja elävä usko. Pelkään pahoin, että Jumalan siunaus ei lepää vl-herätysliikkeen yllä sen väärien oppien johdosta. Siinähän taaperratte tietänne ja opetatte ihmisoppeja. Ei ole varmaan helppoa.

Tiedä tämä!

Toi muuten lukee Raamatussakin, eikä vl:t sitä ole omasta päästä keksineet ruveta tuomiona jakamaan.

Tiedä tämä!

Ja tiedoksi: Minulla muuten sattuu olemaan helppoa, kultaseni. Kiitoksia vain kysymästä!
        Voi anteeksi keimailuni, eihän vl:t sentään sitä tee... Helpompaa kuin sinulla, joka pilaa elämänsä puuttumalla toisten asioihin.

Tiedän tämän!

• Helppo vastata
        VÄl kirjoitti:

Toi muuten lukee Raamatussakin, eikä vl:t sitä ole omasta päästä keksineet ruveta tuomiona jakamaan.

Tiedä tämä!

Ja tiedoksi: Minulla muuten sattuu olemaan helppoa, kultaseni. Kiitoksia vain kysymästä!
        Voi anteeksi keimailuni, eihän vl:t sentään sitä tee... Helpompaa kuin sinulla, joka pilaa elämänsä puuttumalla toisten asioihin.

Tiedän tämän!

Toi muuten lukee Raamatussakin, eikä vl:t sitä ole omasta päästä keksineet ruveta tuomiona jakamaan."

parannuksen armosi on sitä, että ihminen juoksee toisen ihmisen eli vanhoillislestadiolaisen luokse anelemaan syntejään anteeksi. Sinä et kunnioita Jumalaa vaan sinä palvot ihmistä. Sinä pilkkaat Jumalaa, jos opetat muiden vanhoillislestadiolaisten tavoin, että Jumala ei pysty antamaan ihmiselle tämän syntejä anteeksi ja pelastamaan hänen sieluaan. Näihin tarvitaan vanhoillislestadiolainen.

Oman iäisyyskohtalosi vuoksi lopeta tuo Jumalan pilkka, jos olet sitä harrastanut. Älä astu niin suurille varpaille kuin Jumalan varpaille, vaikka rauhanyhdistyksellä kuinka saarnataan ihmisen pelastavaa voimaa ja yritetään työntää Jumala syrjään. Älä lähde niiden opettajien kelkkaan, jotka opettavat Jumalaa vastaan. Silloin et todellakaan tiedä, missä iäisyytesi vietät, jos tahallasi alat opettaa Jumalaa vastaan taistelevia harhaoppeja.

"Voi anteeksi keimailuni, eihän vl:t sentään sitä tee..."

Kyllä kuule nämä hengelliset asiat ja sielun pelastumiseen liittyvät asiat ovat niin arvokkaita ja tärkeitä, että ei niitä hoideta sellaisella "kullittelulla", "pulustelulla", "pesukoneilla" yms. joita kikkoja käytit aiemmissa tämän ketjun viesteissäsi.

Sielun pelastus syntyy siten, että sinä

USKOT JEESUKSEEN

ja heität romukoppaan rauhanyhdistyksellä saarnattavat Jumalan sanan vastaiset harhaopit.

Tiedä tämä sinä keikistelijä!

• Nimetön

Toi muuten lukee Raamatussakin, eikä vl:t sitä ole omasta päästä keksineet ruveta tuomiona jakamaan."

parannuksen armosi on sitä, että ihminen juoksee toisen ihmisen eli vanhoillislestadiolaisen luokse anelemaan syntejään anteeksi. Sinä et kunnioita Jumalaa vaan sinä palvot ihmistä. Sinä pilkkaat Jumalaa, jos opetat muiden vanhoillislestadiolaisten tavoin, että Jumala ei pysty antamaan ihmiselle tämän syntejä anteeksi ja pelastamaan hänen sieluaan. Näihin tarvitaan vanhoillislestadiolainen.

Oman iäisyyskohtalosi vuoksi lopeta tuo Jumalan pilkka, jos olet sitä harrastanut. Älä astu niin suurille varpaille kuin Jumalan varpaille, vaikka rauhanyhdistyksellä kuinka saarnataan ihmisen pelastavaa voimaa ja yritetään työntää Jumala syrjään. Älä lähde niiden opettajien kelkkaan, jotka opettavat Jumalaa vastaan. Silloin et todellakaan tiedä, missä iäisyytesi vietät, jos tahallasi alat opettaa Jumalaa vastaan taistelevia harhaoppeja.

"Voi anteeksi keimailuni, eihän vl:t sentään sitä tee..."

Kyllä kuule nämä hengelliset asiat ja sielun pelastumiseen liittyvät asiat ovat niin arvokkaita ja tärkeitä, että ei niitä hoideta sellaisella "kullittelulla", "pulustelulla", "pesukoneilla" yms. joita kikkoja käytit aiemmissa tämän ketjun viesteissäsi.

Sielun pelastus syntyy siten, että sinä

USKOT JEESUKSEEN

ja heität romukoppaan rauhanyhdistyksellä saarnattavat Jumalan sanan vastaiset harhaopit.

Tiedä tämä sinä keikistelijä!

Nojaa..
        "parannuksen armosi on sitä, että ihminen juoksee toisen ihmisen eli vanhoillislestadiolaisen luokse anelemaan syntejään anteeksi."
        Jeesus antoi apostoleille tehtävän levittää sitä evenkeliumin sanomaa, opettamaan ja kastamaan ihmisiä.

Sitä paitsi, miten voit väittää, että tiedät mitä ihminen sisimmässään ajattelee/tekee ---> "Sinä pilkkaat Jumalaa ja palvot ihmistä"
        Sillä minä en tee nuista kumpaakaan. Siitä on turhaa ruveta lapsellisesti kinastelemaan, koska et tunne minua, etkä voi nähdä sismpääni. Vain Jumala pystyy siihen. Näin minä uskon.

"Sinä pilkkaat Jumalaa, jos opetat muiden vanhoillislestadiolaisten tavoin, että Jumala ei pysty antamaan ihmiselle tämän syntejä anteeksi ja pelastamaan hänen sieluaan. Näihin tarvitaan vanhoillislestadiolainen."

Jumala on jo kerran antanut oman poikansa, meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen, tänne maalliseen maailmaan, ja Hän on sovittanut meidän KAIKKIEN synnit. Mutta huomaa, tiedän mitä kirjoitan, enk pistä jauhoja omaan suuhuni.

"Oman iäisyyskohtalosi vuoksi lopeta tuo Jumalan pilkka, jos olet sitä harrastanut. Älä astu niin suurille varpaille kuin Jumalan varpaille, vaikka rauhanyhdistyksellä kuinka saarnataan ihmisen pelastavaa voimaa ja yritetään työntää Jumala syrjään. Älä lähde niiden opettajien kelkkaan, jotka opettavat Jumalaa vastaan. Silloin et todellakaan tiedä, missä iäisyytesi vietät, jos tahallasi alat opettaa Jumalaa vastaan taistelevia harhaoppeja. "
        Et voi määrätä minua lopettamaan sitä, mitä teen sydämestäni. Etkä kyllä muutenkaan voi sanella ehtoja siitä, miten ihminen saa elää.
        Vai olenko kenties sanonut sinulle: "Usko jo hyvä mies ja tee parannus tai hukka perii"? Se ei ole minun asiani vaan sinun. Huomaa se!

Enkä minä ole lähtenyt ns."opettajien" mukaan. Mutta kiitos kun huolehdit minustakin. Ihminen ei ole se joka pelastaa. Jumala antaa ihmiselle armosta etsikonajan, jolloin hän puhuttelee ihmistä. Oletko huomannut, että juuri sinulla on se etsikonaika kohdallasi. Ei Jumala sitä sano, kuka uskoo ja kuka ei, ei Jumala sinusta uskovaista tee, vaan sinä itse päätät haluatko uskoa vai et. Etsikonaikaa ei tule montaa kertaa. Jumala ei kutsu sinua valtakuntaansa useaan otteeseen. Älä jätä viime tippaan, mutta tee niin kuin itse mielit. (Ja huom. tuon sanoin ihan ystävälliseen sävyyn.)

"Kyllä kuule nämä hengelliset asiat ja sielun pelastumiseen liittyvät asiat ovat niin arvokkaita ja tärkeitä,"..
        No sehän hyvä, että itsekin huomaat niiden tärkeyden.

"Sielun pelastus syntyy siten, että sinä

USKOT JEESUKSEEN"
        Mutta hyvä mies, minähän uskon Jeesukseen. Ei sinun sitä erikseen tarvitse toitottaa. Mutta huomaa, että on hyvä uskoa myös Jumalaan. (Jotkut kun ajattelevat, että Hänestä ei ole riittäviä todisteita, toisin kuten Jeesukseta, niin Hänen päällensä ei voi uskoa. Supisuomalaista.)

"ja heität romukoppaan rauhanyhdistyksellä saarnattavat Jumalan sanan vastaiset harhaopit"
        Niin kallista asiaa minä en yksinkertaisesti voi heittää hukkaan. Jumalaa tulee kunnioittaa mutta myös pelätä. (Älä nyt rupee aukoon, se on Raamatussa sanottu) Ja minä myös kunnoitan sekä pelkään Häntä. Niin kallista lahjaa kuin se minkä minä olen Häneltä armossa saanut, minä en sitä heitä pois niin kauan kuin jaksan vain uskoa, (joka ei tietänkään ole itsestäänselvää) mutta toivottavasti jaksan elämäni loppuu asti.

Joo, mutta ihan tosissaan. Rupeeko tää meijän kaksinkeskinen "kinastelu" menee jo vähän pitkälle? Meinaan, että tuolla kysyttiin "Mitä tehdään seuroissa?" Ja met kun perustimme marttakerhon tänne nyt.
        Ois muuten kiva tietää. Ootsie jätkä vai? Ja onko Helppo vastata yhtä kuin Torfinn? Alkaa meinaan vaikuttaan siltä, että siellä toisessa päässä saattaapi ollaki joku tosi nasta tyyppi. Siis toi nyt ei ollu mitään keikistelyä, vaan ihan tosissaan.

• Helppo vastata
        Nimetön kirjoitti:

Nojaa..
        "parannuksen armosi on sitä, että ihminen juoksee toisen ihmisen eli vanhoillislestadiolaisen luokse anelemaan syntejään anteeksi."
        Jeesus antoi apostoleille tehtävän levittää sitä evenkeliumin sanomaa, opettamaan ja kastamaan ihmisiä.

Sitä paitsi, miten voit väittää, että tiedät mitä ihminen sisimmässään ajattelee/tekee ---> "Sinä pilkkaat Jumalaa ja palvot ihmistä"
        Sillä minä en tee nuista kumpaakaan. Siitä on turhaa ruveta lapsellisesti kinastelemaan, koska et tunne minua, etkä voi nähdä sismpääni. Vain Jumala pystyy siihen. Näin minä uskon.

"Sinä pilkkaat Jumalaa, jos opetat muiden vanhoillislestadiolaisten tavoin, että Jumala ei pysty antamaan ihmiselle tämän syntejä anteeksi ja pelastamaan hänen sieluaan. Näihin tarvitaan vanhoillislestadiolainen."

Jumala on jo kerran antanut oman poikansa, meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen, tänne maalliseen maailmaan, ja Hän on sovittanut meidän KAIKKIEN synnit. Mutta huomaa, tiedän mitä kirjoitan, enk pistä jauhoja omaan suuhuni.

"Oman iäisyyskohtalosi vuoksi lopeta tuo Jumalan pilkka, jos olet sitä harrastanut. Älä astu niin suurille varpaille kuin Jumalan varpaille, vaikka rauhanyhdistyksellä kuinka saarnataan ihmisen pelastavaa voimaa ja yritetään työntää Jumala syrjään. Älä lähde niiden opettajien kelkkaan, jotka opettavat Jumalaa vastaan. Silloin et todellakaan tiedä, missä iäisyytesi vietät, jos tahallasi alat opettaa Jumalaa vastaan taistelevia harhaoppeja. "
        Et voi määrätä minua lopettamaan sitä, mitä teen sydämestäni. Etkä kyllä muutenkaan voi sanella ehtoja siitä, miten ihminen saa elää.
        Vai olenko kenties sanonut sinulle: "Usko jo hyvä mies ja tee parannus tai hukka perii"? Se ei ole minun asiani vaan sinun. Huomaa se!

Enkä minä ole lähtenyt ns."opettajien" mukaan. Mutta kiitos kun huolehdit minustakin. Ihminen ei ole se joka pelastaa. Jumala antaa ihmiselle armosta etsikonajan, jolloin hän puhuttelee ihmistä. Oletko huomannut, että juuri sinulla on se etsikonaika kohdallasi. Ei Jumala sitä sano, kuka uskoo ja kuka ei, ei Jumala sinusta uskovaista tee, vaan sinä itse päätät haluatko uskoa vai et. Etsikonaikaa ei tule montaa kertaa. Jumala ei kutsu sinua valtakuntaansa useaan otteeseen. Älä jätä viime tippaan, mutta tee niin kuin itse mielit. (Ja huom. tuon sanoin ihan ystävälliseen sävyyn.)

"Kyllä kuule nämä hengelliset asiat ja sielun pelastumiseen liittyvät asiat ovat niin arvokkaita ja tärkeitä,"..
        No sehän hyvä, että itsekin huomaat niiden tärkeyden.

"Sielun pelastus syntyy siten, että sinä

USKOT JEESUKSEEN"
        Mutta hyvä mies, minähän uskon Jeesukseen. Ei sinun sitä erikseen tarvitse toitottaa. Mutta huomaa, että on hyvä uskoa myös Jumalaan. (Jotkut kun ajattelevat, että Hänestä ei ole riittäviä todisteita, toisin kuten Jeesukseta, niin Hänen päällensä ei voi uskoa. Supisuomalaista.)

"ja heität romukoppaan rauhanyhdistyksellä saarnattavat Jumalan sanan vastaiset harhaopit"
        Niin kallista asiaa minä en yksinkertaisesti voi heittää hukkaan. Jumalaa tulee kunnioittaa mutta myös pelätä. (Älä nyt rupee aukoon, se on Raamatussa sanottu) Ja minä myös kunnoitan sekä pelkään Häntä. Niin kallista lahjaa kuin se minkä minä olen Häneltä armossa saanut, minä en sitä heitä pois niin kauan kuin jaksan vain uskoa, (joka ei tietänkään ole itsestäänselvää) mutta toivottavasti jaksan elämäni loppuu asti.

Joo, mutta ihan tosissaan. Rupeeko tää meijän kaksinkeskinen "kinastelu" menee jo vähän pitkälle? Meinaan, että tuolla kysyttiin "Mitä tehdään seuroissa?" Ja met kun perustimme marttakerhon tänne nyt.
        Ois muuten kiva tietää. Ootsie jätkä vai? Ja onko Helppo vastata yhtä kuin Torfinn? Alkaa meinaan vaikuttaan siltä, että siellä toisessa päässä saattaapi ollaki joku tosi nasta tyyppi. Siis toi nyt ei ollu mitään keikistelyä, vaan ihan tosissaan.

"Alkaa meinaan vaikuttaan siltä, että siellä toisessa päässä saattaapi ollaki joku tosi nasta tyyppi."

nasta tyyppi.

Lopeta juokseminen vl-harhaoppien perässä. Tee parannus niistä!

• entvl

alkuvirsi tai -laulu
      puhe n.45 min riippuen puhujasta
      virsi tai laulu
      JOS toinen puhe tässä yleensä väliaika, jolloin tavataan tuttuja kahviossa, osa käy tupakalla ulkona
      sitten taas virsi tai laulu
      puhe loppurukouksineen
      loppuvirsi tai -laulu
      ihmiset (perhetilanteesta riippuen) jäävät vielä mahdollisesti roikkumaan jutustellen toistensa kanssa ja osa lähtee vierailemaan uskovaisten tuttujen luo. Mutta tämä osa ei enää kuulu virallisen ohjelman piiriin.

• empivä

Kiitos asiallisesta viestistä!

• zxcv

Monissa vl-seurapaikoissa lauletaan paljon seurojen jälkeen.

Esim Oulussa on juuri kertomasi ohjelma, mutta seurojen jälkeen on vielä kahviot auki ja sitten varsinkin nuoriso kerääntyy taas saliin. Sitten lauletaan, lauletaan totisesti!
        -On sitä ilo vanhemmankin kuunnella, niin täydestä sydämestä ja voimallisesti kajahtaa nuoren kansan veisuu. Kun on vielä hyvät urkurit ja kanttorit ja ilmava sali, niin kyllä kelpaa....

"Laula kansa Jumalan kiitosvirttä Karitsan..."

Hyvinkin tuollainen kymmenen virttä tai Siionin laulua saatetaan yhtä kyytiä päästellä ilmoille.

Monesti laulut soivat mielessä kotona koko illan.

• Melperi

" Kävin seuroissa ensi kerran
      Kirjoittanut: Aattelin kävästä 21.10.2002 klo 08.51

Kävin elämäni ensimmäistä kertaa lestadiolaisseuroissa. Tasapuolisuuden vuoksi vierailin sekä vanhoillislestadiolaisten että esikoislestadiolaisten tilaisuudessa.
      Paikkana oli suuri suomalainen kaupunki.

Seuraavassa kokemuksiani ja pientä vertailua.

VANHOILLISTEN SEURAT:

1. Virsi
      2. Saarna, n. 40 min.
      3. Virsi
      4. Kahvitauko, n. 30 min.
      5. Virsi
      6. Saarna, n. 40 min.
      7. 1 virsi 2 laulukirjalaulua

Seurojen kokonaiskesto n. 2 h 30 min.

ESIKOISTEN SEURAT:

1. Virsi
      2. Luettiin L.L. Lestadiuksen saarna, n. 20 min.
      3. Virsi
      4. Saarna, n. 1 h 15 min.
      5. Virsi
      6. Loppurukous
      7. Virsi

Seurojen kokonaiskesto n. 2 h.

VERTAILUA:

* Esikoislestadiolaisissa laulettiin ilman säestystä esilaulajan johdolla. Vanhoillisilla esilaulaja säestys

* Esikoisissa naiset peittivät päänsä huivilla. Vanhoilliset naiset olivat paljain päin.

* Esikoisissa saarnan jälkeen muutamat henkilöt kävivät kaulailemassa saarnamiehiä. Nämä ilmeisesti julistivat syntejä anteeksi.

Vanhoillisissa puhuja sanoi saarnan lopussa: "Minä julistan teidän synnit anteeksi." Osa porukoista nosti kätensä ylös ja puhuja nosti käden sinne päin ja julisti synnit anteeksi. Lopuksi puhuja kysyi: "Voinko minä uskoa syntini anteeksi?" Kuulijat nostivat kätensä ylös ja "murahtivat" jotakin.

* Vanhoillisten seuroissa 15 min. ennen tilaisuuden alkua alun toistakymmentä lasta painoi kuin villivarsat ympäri kirkkoa.
      Seurojen aikana lasten aiheuttamat desibelit kohosivat ajoittain melko korkeaksi häiriten jopa hieman tilaisuutta.

Esikoisten seuroissa ei ollut vastaavaa lasten piirileikkiä ja meteliä samassa määrin.

* Vanhoillisten kirkko muistutti tavallista ev.lut. kirkkoa saarnastuoleineen. Esikoisilla oli edessä pitkä kaareva pöytä, jonka takana tuolit ja mikrofonit 5-6 henkilölle.
      Molemmissa paikoissa puhujat puhuivat istualtaan.

* Juttelin seuroissa yhden lestadiolaisen kanssa. Esikoisissa n. 25-vuotiaan nuoren miehen kanssa ja vanhoillisissa linjan mukaisesti n. 75-vuotiaan miehen kanssa.

Molemmat toivottivat minut ulkopuolisen vilpittömästi tervetulleeksi seuroihin ja keskustelu oli asiallista. Enhän minä toki ruvennut markkinoimaan omia lestadiolaisten opeista poikkeavia näkemyksiäni juttukumppaneille.

YHTEENVETO:

Varsinaisen julistetun sanan osalta en oman vajavaisen käsitykseni nojalla pystynyt löytämään isoja eroja. Molemmissa paikoissa julistettiin aitoa veren evankeliumia.

Tämä vanhoillisten pöntöstä syntien anteeksi julistelu ja esikoisissa saarnan jälkeinen saarnamiesten halailu samoissa merkeissä oli tietysti osa sitä lestadiolaisten oppia, josta tälläkin palstalla on väännetty paljon kättä.

Samoin särähti hieman korvassa vanhoillisten puhujien käyttämä termi "Jumalan valtakunta", jolla ymmärtääkseni tarkoitettiin vanhoillisten omaa seurakuntaa.

Saarnoissa ei käynyt ilmi näkökantaa, että "me olemme ainoita oikeita uskovia". Samoin ehkäisyyn suhtautuminen yms. seikat, joista tällä palstalla on oltu barrikaadeilla: lestadiolaiset vastaan muut uskovaiset, eivät tietenkään nouse esiin yksittäisen käynnin yhteydessä.

Edelleen millaista on eläminen lestadiolaisyhteisön jäsenenä pitkällä juoksulla; kytätäänkö toisia, millaista kurinpalautusta mahdollisesti annetaan, pitääkö yhteisö jäseniään rautaisessa otteessa, mitä hyvää ja mitä huonoa jne. Näihin kaikkiin kysymyksiin pystyvät vastaamaan vain lestadiolaiset itse sekä herätysliikkeestä eronneet.
      Nämäkin kukin vain oman persoonan kautta asioita tarkastellen.

Minä kävin vain yksissä seuroissa ja esitin edellä näkemyksiäni tästä."

• Melperi

Molemmissa paikoissa pihassa oli väkeä tupakalla.

• Torfinn
        Melperi kirjoitti:

Tuo näennäinen sopusointuisuus ja ihanuus johtuu vain siitä, ettet uskaltanut ilmoittaa heille, että he elävät harha-opissa!

Mitä hyödyttää mennä sinne jotakin "tunnelmia" kuulostelemaan, ja olla hyvää pataa teennäisesti, kun täällä olet aivan toista ääripäätä mielipiteinesi?

Kyllä minäkin olen noissa istunut lukemattomia kertoja, ja se on tapahtunut vain siksi, etten tuolloin vielä ole ollut oikein selvillä vl-harhaopetuksen syvyydestä! Asian valjettua minulle ei ole ollut enää tarvetta mennä ja jos joskus menisinkin, niin siellä varmaankin tulisi kova riita itsevanhurskaiden lahkolaisten kanssa.

kyllä minulle nykyisin on ihan riittävän selvää, että harhaopista on kysymys, ei enää tarvitse "mennä ottamaan selvää" asiasta ja muka hankkimaan parempaa tietoa...

• Melperi
        Torfinn kirjoitti:

Tuo näennäinen sopusointuisuus ja ihanuus johtuu vain siitä, ettet uskaltanut ilmoittaa heille, että he elävät harha-opissa!

Mitä hyödyttää mennä sinne jotakin "tunnelmia" kuulostelemaan, ja olla hyvää pataa teennäisesti, kun täällä olet aivan toista ääripäätä mielipiteinesi?

Kyllä minäkin olen noissa istunut lukemattomia kertoja, ja se on tapahtunut vain siksi, etten tuolloin vielä ole ollut oikein selvillä vl-harhaopetuksen syvyydestä! Asian valjettua minulle ei ole ollut enää tarvetta mennä ja jos joskus menisinkin, niin siellä varmaankin tulisi kova riita itsevanhurskaiden lahkolaisten kanssa.

kyllä minulle nykyisin on ihan riittävän selvää, että harhaopista on kysymys, ei enää tarvitse "mennä ottamaan selvää" asiasta ja muka hankkimaan parempaa tietoa...

"Tuo näennäinen sopusointuisuus ja ihanuus johtuu vain siitä, ettet uskaltanut ilmoittaa heille, että he elävät harha-opissa!"

Minunko olisi pitänyt ruveta siellä sinun tavoin reuhuamaan heidän tiloissaan heitä vastaan? Pyytää päästä puhujan paikalle yms. Vai miten minä olisin "uskaltanut" ilmoittaa heidän elävän harhaopissa?

"Mitä hyödyttää mennä sinne jotakin "tunnelmia" kuulostelemaan, ja olla hyvää pataa teennäisesti, kun täällä olet aivan toista ääripäätä mielipiteinesi?"

Mitäpä se sinua isommin liippaa, mitä minä tein pari vuotta sitten?
        Mistä sinä "minun patani" tiedät?

Ei minun tarvitse olla joidenkin tapaan SIVISTYMÄTÖN ÖYKKÄRI, vaikka vl-harhaoppeja tällä palstalla arvostelenkin.

• esles

Todella hyvä kuvaus esikoislestadiolaisten seuroista. En olisi siihen pystynyt ensimmäisen seurakäynnin jälkeen, joka tapahtui n. 10 vuotta sitten. Oli kyllä hirveästi ennakkoluuloja, mutta kun aloin touhua ymmärtämään, en pidä sitä enää mitenkään ihmeellisenä "hihhulointina". Usein muuten ennen "halailua", suuri joukku pieniä lapsia käy hakemassa siunausta "pöntössä" istujilta. Välillä "halailu" johtaa liikutuksiin asti. Yleinen synninpäästö julistetaan kyllä penkkiinkin asti (ilman viittoilua). Jos on vaikea muuten uskoa, niin voi mennä eteen pyytämään anteeksi. Silloin on ainakin helpompi taas uskoa. Tämäkin ymmärretään vain pelkäksi uskon hedelmäksi, ei miksikään muuksi. Mitään vaatimuksia ei ole. Jos olisi, olisin aikoja sitten häipännyt.

• usk.m

mutta "pitkässä juoksussa"! Silmäni!

Pahoittelen. Kyse ei ole mistään henkilökohtaisuuksista.

• ???
        usk.m kirjoitti:

mutta "pitkässä juoksussa"! Silmäni!

Pahoittelen. Kyse ei ole mistään henkilökohtaisuuksista.

???

• usk.m
        ??? kirjoitti:

???

että englanninkielisiä ilmaisuja ei pidä kääntää suoraan suomeen ("in the long run" -> "pitkässä juoksussa"). Minä olenkin tällainen kielen puhtauden vaalija...

• A. Acimlainen
        Melperi kirjoitti:

"Tuo näennäinen sopusointuisuus ja ihanuus johtuu vain siitä, ettet uskaltanut ilmoittaa heille, että he elävät harha-opissa!"

Minunko olisi pitänyt ruveta siellä sinun tavoin reuhuamaan heidän tiloissaan heitä vastaan? Pyytää päästä puhujan paikalle yms. Vai miten minä olisin "uskaltanut" ilmoittaa heidän elävän harhaopissa?

"Mitä hyödyttää mennä sinne jotakin "tunnelmia" kuulostelemaan, ja olla hyvää pataa teennäisesti, kun täällä olet aivan toista ääripäätä mielipiteinesi?"

Mitäpä se sinua isommin liippaa, mitä minä tein pari vuotta sitten?
        Mistä sinä "minun patani" tiedät?

Ei minun tarvitse olla joidenkin tapaan SIVISTYMÄTÖN ÖYKKÄRI, vaikka vl-harhaoppeja tällä palstalla arvostelenkin.

Tämä palsta on juuri se paikka jossa kaikilla on lupa vapaasti keskustella vanhoillislestadiolaisuudesta. Muissa tilanteissa tulee ottaa huomioon mikä kenenkin "rauhaan sopii", vanhoillislestadiolaisten omat tilaisuudet mukaan luettuina. Linjasi on sivistyneen ihmisen linja.

• el kirahwi

Tarkasti oli Melperi seurannut! :)

Lisäisin että el-seuroissa on yleensä myös alkurukous. Eli ensin on virsi sitten alkurukous ja sen jälkeen ohjelma jatkuu Melperin kohdasta 1. eteen päin. Ilman alkurukousta seurat ovat vain, jos kyseisessä rukoushuoneessa on sinä päivänä jo ollut yhdet seurat. Käytännössä näin tapahtuu ns. isoissa seuroissa illalla ja eräällä paikkakunnalla, jossa on joka sunnuntai kahdet seurat.

Saarnastuolin muoto vaihtelee jonkin verran. Suomessa se on perinteisesti ollu "kolmen istuttava", ja muodoltaan ehkä lähinnä vanhanajan opettajan katederia muistuttava. Uudemmissa rukoushuoneissa on usein paikkoja enemmän ja muotokin voi vaihdella (kuten esim. sillä yhdellä paikkakunnalla oleva kaareva saarnastuoli). Suomalaiset el-saarnastuolit sijoittuvat norjalaisten ja amerikkalaisten välimaastoon. Norjassa ne ovat yleensä alttaria muistuttavia varsin pienikokoisia rakennelmia. Amerikassa ne taas ovat tyypillisesti hyvin massiivisia koko salin etuseinän täyttäviä.

• Melperi
        el kirahwi kirjoitti:

Lisäisin että el-seuroissa on yleensä myös alkurukous. Eli ensin on virsi sitten alkurukous ja sen jälkeen ohjelma jatkuu Melperin kohdasta 1. eteen päin. Ilman alkurukousta seurat ovat vain, jos kyseisessä rukoushuoneessa on sinä päivänä jo ollut yhdet seurat. Käytännössä näin tapahtuu ns. isoissa seuroissa illalla ja eräällä paikkakunnalla, jossa on joka sunnuntai kahdet seurat.

Saarnastuolin muoto vaihtelee jonkin verran. Suomessa se on perinteisesti ollu "kolmen istuttava", ja muodoltaan ehkä lähinnä vanhanajan opettajan katederia muistuttava. Uudemmissa rukoushuoneissa on usein paikkoja enemmän ja muotokin voi vaihdella (kuten esim. sillä yhdellä paikkakunnalla oleva kaareva saarnastuoli). Suomalaiset el-saarnastuolit sijoittuvat norjalaisten ja amerikkalaisten välimaastoon. Norjassa ne ovat yleensä alttaria muistuttavia varsin pienikokoisia rakennelmia. Amerikassa ne taas ovat tyypillisesti hyvin massiivisia koko salin etuseinän täyttäviä.

"Ilman alkurukousta seurat ovat vain, jos kyseisessä rukoushuoneessa on sinä päivänä jo ollut yhdet seurat."

valtakunnalliset el-syysseurat(?). En muista virallista nimeä. Sinä päivänä oli ollut jo seurat. Tämä oli illalla.

• reinhard

Jätit kertomatta Melperin eka-suviseurat, joissa tietämäni mukaan kävit viime kesänä.
        Voisit kertoa tunnelmistasi ja havainnoistasi sieltä myös.
        Kerroit suviseurojen jälkeen tällä palstalla, että kuuntelit saarnoja liikuttuneena

• Melperi
        reinhard kirjoitti:

Jätit kertomatta Melperin eka-suviseurat, joissa tietämäni mukaan kävit viime kesänä.
        Kerroit suviseurojen jälkeen tällä palstalla, että kuuntelit saarnoja liikuttuneena

"Suviseuroissa Nivalassa
        Kirjoittanut: Melperi 5.7.2004 klo 17.14

Tämän vuoden vanhoillislestadiolaisten suviseurat pidettiin Suomen tasavallan neljännen presidentin Kyösti Kallion kotipitäjässä Nivalassa. Olin elämäni ensimmäistä kertaa mukana suviseuroissa ja esitän seuraavassa hajanaisia ajatuksia ja huomioita tapahtuman tiimoilta.

1. Suviseurojen nettisivut

Suviseurojen nettisivut olivat erittäin hyvät, asiantuntemuksella laaditut ja nopeasti ajantasaistetut (mm. puheet nettiin). Nettisivuilla annettu informaatio tapahtumasta kuvien ja sanojen kera oli todella laadukasta.

Melperin arvosana nettisivuista: KIITETTÄVÄ.

2. Toteutus Nivalan pelloilla

Tapahtuman puitteet oli rakennettu Nivalan pelloille vuosien antaman asiantuntemuksen ja rutiinin pohjalta. Vaikka väkeä velloi paikalla kymmentuhansittain, niin mihinkään paikkaan ei muodostunut jonoja tai ruuhkia, koska myyntipisteitä yms. oli rakennettu niin paljon, että kaikki sujui varsin juohevasti.

Tämän suuruusluokan tapahtuma vaatii työtä työn päälle. Arvelen, että talkootyön määrä kokonaisuudessaan liikkuu useissa kymmenissä miestyövuosissa.

Melperin arvosana puitteista: KIITETTÄVÄ.

3. Ihmisten käyttäytyminen isossa teltassa

Kun eri tilaisuudet lähtivät käyntiin, niin aika pian teltta rauhoittui ihan kohtuullisesti liialliselta ja häiritsevältä liikehdinnältä. Toki lapset pitivät jossain määrin omaa ääntelyään, mutta se on ymmärrettävää.

Ainoa miinusmerkkinen asia teltassa oli se, että monet penkit oli kurattu sellaisiksi, että istu nyt siihen valkoisilla housuillasi! Tästä varmasti melkoinen osa menee lasten piikkiin, mutta ei kaikki. Näin siellä joitakin aikuisikäisiä, jotka surutta nostivat kinttunsa edessään olevalle penkille. Myöskin lasten osalta vanhemmat voisivat opettaa omiaan tässä asiassa.

Melperin arvosana telttakäyttäytymisestä: HYVÄ.

4. Osallistujien yleisilme

Ei ollut tietenkään mikään yllätys, että melkoinen osa osallistujista oli lapsia ja nuoria. Mahtuihan sekaan toki myös monenlaista papparaa ja tanttaraa.

Erään kerran seurasin teltassa melko nuorta avioparia, jolla molemmilla oli vaunut ja kummassakin vaunussa oli kaksi lasta. Tämän lisäksi naisen masussa oli hyvää vauhtia varttumassa viides pikkuinen. Tätä katsellessa Melperi ajatteli, että HUH HUH!

Ei arvosanaa yleisilmeestä.

5. Seurapuheet

Yksi selkeä punainen lanka kaikilla puhujilla oli se, että puheessa korostettiin toistuvasti termiä "Jumalan valtakunta" ja kuinka tärkeää on, että ihminen on sisällä Jumalan valtakunnassa.

Puhujat eivät korostaneet, kuinka tärkeä asia on ihmisen uudestisyntyminen elävään uskoon ja se, että ihmisestä tulee Jumalan lapsi. Sen sijaan on tärkeää olla Jumalan valtakunnassa. Vanhoillislestadiolaiset opettavat, että vain vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta. Kun lasketaan yhteen 1 1, niin saadaan summaksi se, että puhujien mielestä kaiken A ja O on kuuluminen vanhoillislestadiolaisuuteen.

Vaikka "vain me" -oppi ei suoranaisesti puheissa tullut korostetusti esille, niin rivien välistä se oli selvästi luettavissa.

Melperin arvosana vanhoillisten "vain me" -opista: HYLÄTTY.

6. Keskustelu erään puhujan kanssa

Menin erään tilaisuuden jälkeen ison teltan takana olleen sakastin luo ja tiedustelin mahdollisuutta keskustella siinä tilaisuudessa puhuneen, teologisen koulutuksen saaneen henkilön kanssa. Hän suostui ilomielin pieneen juttutuokioon. Yksi toinen mies tarjosi autonsa meille rauhallisemmaksi juttelupaikaksi.

Olimme puhujan kanssa suuresti yhtä mieltä siitä, että usko Jeesukseen on numero 1. Edelleen puhuja vastasi esittämääni suoraan kysymykseen, että vain Jumala - tuo suuri sydänten tuntija - näkee jokaisen ihmisen sydämeen ja Hän myöskin loppupelissä ratkaisee jokaisen ihmisen iäisyyskohtalon.

Samoin olimme yksimielisiä siitä, että meidän jokaisen on syytä ottaa vakavasti Raamatun sana "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi".
        Parikymmentä minuuttia kestänyt jutustelumme sujui varsin leppoisassa ilmapiirissä ja sen päätteeksi kättelimme ja toivotimme Jumalan siunausta toinen toisillemme.

Melperin arvosana keskustelusta: KIITETTÄVÄ-.

7. Majapaikka

Majapaikkani ei sijainnut Nivalassa. Sain majapaikassani paljon tietoa ns. lattiatason vanhoillislestadiolaisuudesta ja vl-käyttäytymisestä. Isäntäavioparini toisen osapuolen toinen vanhempi on vl. Heillä oli siis sitä kautta kosketuspintaa vanhoillislestadiolaisuuteen. Samoin heillä oli useita lapsia, joilla on ja on ollut vl-kavereita. Käytin tietenkin tilaisuutta hyväkseni ja kyselin monenlaisia asioita.

En tässä kerro sen enempää kuulemastani. Sen verran voin todeta, että isäntäaviopari totesi, kuinka heitä suorastaan huvittaa tietyissä tilaisuuksissa - esim. vl-häissä - se, miten heitä ulkopuolisia kohdellaan kuin ilmaa ja miten vain veeällät ovat jotakin...

Samoin uutta minulle oli heidän kertomansa siitä, miten vanhoillislestadiolaisten ikä vaikuttaa suhtautumiseen ei-veeälliin jne.

Melperin arvosana majapaikan hinta- ja laatusuhteesta: KIITETTÄVÄ."

• Melperi
        reinhard kirjoitti:

"Suviseurapuheet kuunneltu
        Kirjoittanut: Melperi 27.7.2004 klo 16.31

Sain tänään kuunneltua viimeisenkin 44:stä suviseurapuheesta/-puheenvuorosta. Esitän seuraavassa joitakin omia havaintojani kyseisestä kokonaisuudesta.

Puheiden kirjo oli aikamoinen. Tämä on varsin selvä ja ymmärrettävä asia. Kun 44 ihmistä kapuaa pönttöön, niin monenlaista tarinaa tulee kuulijoiden korviin.

Laitoin plus-merkin ( ) jokaisen sellaisen puheen kohdalle, jossa puheessa puhuja minun tuntosarvieni mukaan julisti selkeää evankeliumia eikä hehkuttanut "vain me" -POTASKAA. Minulle tuli ohjelmavihkoseen 7 plus-merkkiä.

En rupea erittelemään, keitä nämä puhujat olivat. Olen jo aiemmin tehnyt erillisen avauksen kappalainen Osvald Carlsonin puheesta. Tässä voisin vielä mainita kappalainen Mauno Hepolan rennon, vapaan ja kuulijat mukaansa ottavan, mutta samalla kuitenkin sisältörikkaan puheen.

Hänen esitys oli piristävä poikkeus varsin monesta muusta puhujasta, joiden esiintyminen oli "rentoudessaan" suunnilleen naapurin lipputangon luokkaa.

Joillakin puhujilla "vain me" -oppi oli mukana saarnassa kohtuullisessa määrin. Joillakin taas puhe oli niin paljon "vain me" -puuroa ja potaskaa, että oikein huonoa teki.

Joitakin "itkuiikkoja" (ei onneksi montaa) mahtui myöskin puhujakaartiin. Pyhä Henki voi murtaa puhujaa kesken saarnan ja siinä voi tulla myöskin silloin tippa silmään. Jos kuitenkin puhuja on liian suuren osan puheestaan tippa linssissä, niin silloin on päästetty väärä mies puhujan paikalle.

Keskimäärin puhujajoukko oli melko vanhaa ikäluokkaa. Ei tunnu vl-herätysliike päästävän ainakaan vuotuisen suurtapahtuman puhujapaikalle kovin nuorta väkeä.

Nyt on Nivala paketissa."

• kuullut
        Melperi kirjoitti:

"Suviseuroissa Nivalassa

Tämän vuoden vanhoillislestadiolaisten suviseurat pidettiin Suomen tasavallan neljännen presidentin Kyösti Kallion kotipitäjässä Nivalassa. Olin elämäni ensimmäistä kertaa mukana suviseuroissa ja esitän seuraavassa hajanaisia ajatuksia ja huomioita tapahtuman tiimoilta.

Suviseurojen nettisivut olivat erittäin hyvät, asiantuntemuksella laaditut ja nopeasti ajantasaistetut (mm. puheet nettiin). Nettisivuilla annettu informaatio tapahtumasta kuvien ja sanojen kera oli todella laadukasta.

Tapahtuman puitteet oli rakennettu Nivalan pelloille vuosien antaman asiantuntemuksen ja rutiinin pohjalta. Vaikka väkeä velloi paikalla kymmentuhansittain, niin mihinkään paikkaan ei muodostunut jonoja tai ruuhkia, koska myyntipisteitä yms. oli rakennettu niin paljon, että kaikki sujui varsin juohevasti.

Tämän suuruusluokan tapahtuma vaatii työtä työn päälle. Arvelen, että talkootyön määrä kokonaisuudessaan liikkuu useissa kymmenissä miestyövuosissa.

Kun eri tilaisuudet lähtivät käyntiin, niin aika pian teltta rauhoittui ihan kohtuullisesti liialliselta ja häiritsevältä liikehdinnältä. Toki lapset pitivät jossain määrin omaa ääntelyään, mutta se on ymmärrettävää.

Ainoa miinusmerkkinen asia teltassa oli se, että monet penkit oli kurattu sellaisiksi, että istu nyt siihen valkoisilla housuillasi! Tästä varmasti melkoinen osa menee lasten piikkiin, mutta ei kaikki. Näin siellä joitakin aikuisikäisiä, jotka surutta nostivat kinttunsa edessään olevalle penkille. Myöskin lasten osalta vanhemmat voisivat opettaa omiaan tässä asiassa.

Ei ollut tietenkään mikään yllätys, että melkoinen osa osallistujista oli lapsia ja nuoria. Mahtuihan sekaan toki myös monenlaista papparaa ja tanttaraa.

Erään kerran seurasin teltassa melko nuorta avioparia, jolla molemmilla oli vaunut ja kummassakin vaunussa oli kaksi lasta. Tämän lisäksi naisen masussa oli hyvää vauhtia varttumassa viides pikkuinen. Tätä katsellessa Melperi ajatteli, että HUH HUH!

5. Seurapuheet

Yksi selkeä punainen lanka kaikilla puhujilla oli se, että puheessa korostettiin toistuvasti termiä "Jumalan valtakunta" ja kuinka tärkeää on, että ihminen on sisällä Jumalan valtakunnassa.

Puhujat eivät korostaneet, kuinka tärkeä asia on ihmisen uudestisyntyminen elävään uskoon ja se, että ihmisestä tulee Jumalan lapsi. Sen sijaan on tärkeää olla Jumalan valtakunnassa. Vanhoillislestadiolaiset opettavat, että vain vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta. Kun lasketaan yhteen 1 1, niin saadaan summaksi se, että puhujien mielestä kaiken A ja O on kuuluminen vanhoillislestadiolaisuuteen.

Vaikka "vain me" -oppi ei suoranaisesti puheissa tullut korostetusti esille, niin rivien välistä se oli selvästi luettavissa.

Menin erään tilaisuuden jälkeen ison teltan takana olleen sakastin luo ja tiedustelin mahdollisuutta keskustella siinä tilaisuudessa puhuneen, teologisen koulutuksen saaneen henkilön kanssa. Hän suostui ilomielin pieneen juttutuokioon. Yksi toinen mies tarjosi autonsa meille rauhallisemmaksi juttelupaikaksi.

Olimme puhujan kanssa suuresti yhtä mieltä siitä, että usko Jeesukseen on numero 1. Edelleen puhuja vastasi esittämääni suoraan kysymykseen, että vain Jumala - tuo suuri sydänten tuntija - näkee jokaisen ihmisen sydämeen ja Hän myöskin loppupelissä ratkaisee jokaisen ihmisen iäisyyskohtalon.

Samoin olimme yksimielisiä siitä, että meidän jokaisen on syytä ottaa vakavasti Raamatun sana "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi".
        Parikymmentä minuuttia kestänyt jutustelumme sujui varsin leppoisassa ilmapiirissä ja sen päätteeksi kättelimme ja toivotimme Jumalan siunausta toinen toisillemme.

7. Majapaikka

Majapaikkani ei sijainnut Nivalassa. Sain majapaikassani paljon tietoa ns. lattiatason vanhoillislestadiolaisuudesta ja vl-käyttäytymisestä. Isäntäavioparini toisen osapuolen toinen vanhempi on vl. Heillä oli siis sitä kautta kosketuspintaa vanhoillislestadiolaisuuteen. Samoin heillä oli useita lapsia, joilla on ja on ollut vl-kavereita. Käytin tietenkin tilaisuutta hyväkseni ja kyselin monenlaisia asioita.

En tässä kerro sen enempää kuulemastani. Sen verran voin todeta, että isäntäaviopari totesi, kuinka heitä suorastaan huvittaa tietyissä tilaisuuksissa - esim. vl-häissä - se, miten heitä ulkopuolisia kohdellaan kuin ilmaa ja miten vain veeällät ovat jotakin...

Samoin uutta minulle oli heidän kertomansa siitä, miten vanhoillislestadiolaisten ikä vaikuttaa suhtautumiseen ei-veeälliin jne.

Nivalan suviseurojen aikaan ympäröivistä kaupoista loppuivat kalja ja kondomit, puhutaan. Onko se vain ilkeämielistä pahanpuhumista vai onko sittenkin noin isossa joukossa kaikenlaista käyttäytymistä?

• Melperi
        kuullut kirjoitti:

Nivalan suviseurojen aikaan ympäröivistä kaupoista loppuivat kalja ja kondomit, puhutaan. Onko se vain ilkeämielistä pahanpuhumista vai onko sittenkin noin isossa joukossa kaikenlaista käyttäytymistä?

on legenda, joka ilmeisesti elää vuodesta toiseen Suviseurojen ympärillä. Minä en osaa sanoa siitä juuta enkä jaata.

Itse en Nivalassa ostanut yhtään kortsua enkä juonut yhtään keppanaa.

• suunta
        el kirahwi kirjoitti:

El-lestadiolaisilla ei ole omaa palstaa täällä. Onko teitä paljon vähemmän kuin muita suuntia? Oletteko te niitä, jotka pukeutuvat vanhanaikaisesti?

• vanh.lest
        Melperi kirjoitti:

"Suviseuroissa Nivalassa

5. Seurapuheet

7. Majapaikka

"Ämpäri ravistuu lähteen tykönä"
        Mitä luulet että edellinen lause tarkoittaa???
        Selitän vähän, jos jaksat ottaa sen vastaan.
        VL-ät vanhetessaan kokee samanlaisia vanhenemisen merkkejä kuin muutkin ihmisest, ei he ole ihmisenä sen kummempia.
        Nuoret enemmän jaksaa kuin vanhemmat. Muusta varamaan ei ole kysymys.
        Nuoret jaksaa järjestää seuroja ym. Vanhemmalla ihmisellä on olemista omassa itsessä ihan tarpeeksi. Ja siinä että pysyttelee hengissä joten kuten jos on huonommassa kunnossa.
        Sillä ne tehtävät monesti annetaan nuoremmille, koska vanhemmat ei enää jaksa välitää,niistä...
        kosk ikä tekee tehtävänsä.
        Ne vanhemmat on monesti näiden nuorempien holhottavan ja autettavana myös suviseuroissa...
        Ja eikö ihmisellä ole oikeus vanehta, vai mitä?
        Eikö ollut luonnollinen selitys...
        Ei me olla mitään henkipalloja jotka jaksamme mitä vaan ja emme me ole pyhimyksiä. Me olemme vaan tavallisia ihmisä.
        Jos vaatimukset jäis pois, niin asiat näyttäsivät paljon paremmilta.
        Siis ette ajattelis meitä muita ihmeelisempinä ihmisinä, kuin itseäkään. Olemme vaan siis ihmisä, kuten tekin, mutta Jumalan armosta uskomassa ja taivaskelpoisia.
        Oliskohan sinulla on vaan väärät asenteet vl:iä kohtaan, ja asennoidut asioihin väärin. Ja uskot kaikki mitä ihmiset puhuu... Onko se aiheellista?
        En minä voi uskoa kaikkea mitä ihmiset puhuu, sillä minä tiedän että ihmiset puhuu aina...
        Mutta mikä on totuus ja mikä ei on eri asia!

• vertti
        Melperi kirjoitti:

Joku on sanonut, että "paheiden summa on vakio" tarkoittaen että jokaisella on paheensa..

• missä
        Melperi kirjoitti:

"Suviseuroissa Nivalassa

5. Seurapuheet

7. Majapaikka

ovat ensi kesän seurat ja milloin ne pidetään?

• esles
        suunta kirjoitti:

El-lestadiolaisilla ei ole omaa palstaa täällä. Onko teitä paljon vähemmän kuin muita suuntia? Oletteko te niitä, jotka pukeutuvat vanhanaikaisesti?

Esikoislestadiolaiset kirjoittelevat pääasiassa lestadiolaisuus-palstalla. Esikoislestadiolaisuudesta saat enemmän tietoa sieltä, jos viitsit katsoa. Esikoislestadiolaisilla on kyllä tiettyjä pukeutumiseen liittyviä juttuja, ainakin seuroissa (naisilla hameet, miehet eivät käytä solmiota), mutta muuten pukeudutaan varmaan samalla tavalla kuin muutkin suomalaiset.

• Melperi
        missä kirjoitti:

Pohjanmaalla.

Etäisyydet:

Oulu: 267 km
        Kokkola: 100 km
        Jyväskylä: 142 km
        Seinäjoki: 128 km
        Tampere: 243 km

Ajankohtaa en tiedä.

• reinhard
        missä kirjoitti:

Ensi kesän suviseurojen ajankohta on

1 - 4.7.2005

• vieläkään

kuin vl:ien ivaaminen ja pilkkaus???
      Kylläpä sinä olet itsepäinen ja sinulla ei ole tapoja, ei ensinkään.
      Olet röyhkeä!!! Kerran olet Jumalalle vastuussa näistäkin sanoista.
      Onneksi sinua ei kaikki usko!

• vanh.lest

seuroihin mennään kuuntelemaan Jumalan sanaa.
      Sellainen ihminen joka haluaa sitä, on tervetullut seuroihimme. Voit myös netin kautta kuunnella nettiseuroja.
      Osoite: www. koti.net/seurat
      siis melkein joka sunnuntai kle 17:00 Suomen aikaa on seura tässä osoitteessa.
      Mutta kannattaa tulla ajoissa kuuntelmaan, sillä siihen ei mahdu aina kaikki tulijat, koska tulijoita on niin monta.

• zuge

tänään olin seuroissa. uskomatonta tuo ensimmäisen vastaajan puhe. minä sanon aivan niinkuin tunnen, että saan seuroissa omalle uskolle vahvistusta ja uudestaan ja uudestaan että olen oikealla tiellä. käy tutustumassa seuroihin paikan päällä. tuskin puhuja juuri sinut sieltä väkijoukosta tunnistaa ja alkaa sinulle "saarnata". ole rohkea ja tule.

tänään olin seuroissa. uskomatonta tuo ensimmäisen vastaajan puhe. minä sanon aivan niinkuin tunnen, että saan seuroissa omalle uskolle vahvistusta ja uudestaan ja uudestaan että olen oikealla tiellä. käy tutustumassa seuroihin paikan päällä. tuskin puhuja juuri sinut sieltä väkijoukosta tunnistaa ja alkaa sinulle "saarnata". ole rohkea ja tule.

No kävin juuri tuolla HKI:n rauhanyhdistyksellä seuroissa. Eli siellä kuunellaan, mutta huomattava osa ainakin siellä yläkerrassa ja varmaankin muuallakin nukkui ja torkkui, kuten minä itsekkin aina välillä. Tuli kyllä taas kerran tunne, että huomattavaa osaa ei oikein puhe voisi vähemmän enää kiinnostaa. On jonkinlainen opittu tapa, että siellä ollaan ja ilmenee siten että todellakin nukkuvia ja torkkuvia on huomattava osa.

• tups
        Ville kirjoitti:

No kävin juuri tuolla HKI:n rauhanyhdistyksellä seuroissa. Eli siellä kuunellaan, mutta huomattava osa ainakin siellä yläkerrassa ja varmaankin muuallakin nukkui ja torkkui, kuten minä itsekkin aina välillä. Tuli kyllä taas kerran tunne, että huomattavaa osaa ei oikein puhe voisi vähemmän enää kiinnostaa. On jonkinlainen opittu tapa, että siellä ollaan ja ilmenee siten että todellakin nukkuvia ja torkkuvia on huomattava osa.

Ovatko saarnat etukäteen kirjoitettuja? Mikä yleensä on aiheena tai vaihtuuko aihe joka seurassa? Pääsisikö kuka tahansa veli saarnaamaan jos haluaisi? Sitten ajattelin vielä, että nukkuminen saarnoissa ei välttämättä kerro saarnan huonoudesta vaan kuulijoiden huonosta mielenlaadusta. "Nälkäiset hän täyttää hyvyyksillään, mutta rikkaat hän lähettää tyhjinä pois."

• n-n.
        tups kirjoitti:

Ovatko saarnat etukäteen kirjoitettuja? Mikä yleensä on aiheena tai vaihtuuko aihe joka seurassa? Pääsisikö kuka tahansa veli saarnaamaan jos haluaisi? Sitten ajattelin vielä, että nukkuminen saarnoissa ei välttämättä kerro saarnan huonoudesta vaan kuulijoiden huonosta mielenlaadusta. "Nälkäiset hän täyttää hyvyyksillään, mutta rikkaat hän lähettää tyhjinä pois."

"valmistellaan", ts luetaan Raamattua, vertaillaan eri raamatunkohtia aiheesta ja ehkä eri käännöksistäkin, tutkitaan tekstiin merkityt alaviitteet ja mietiskellään yleensäkin asiaa.

Aika paljon saarnataan esim saman viikon sunnuntain teksteistä, joko sen tai muiden vuosikertojen. Tekstin voi tietenkin valita mistä kohden Raamattua tahansa.

Seurakunta asettaa saarnaajat tehtäväänsä. Se on prosessi, johon sisältyy paljon keskusteluja ja rukousta. Saarnaajien nimeämiseen osallistuu lähes koko seurakunta jossakin muodossa.

Olen ollut uusien puhujien siunaamis- ja asettamistilaisuudessa, jossa lopulta kysyttiin kaikilta paikalla olijoilta, onko jollakulla vastaan sanomista näistä veljistä, jotka ollaan sananpalvelijan tehtävään asettamassa.

Tilanne oli merkillisellä tavalla vavahduttava; siinä oli ikäänkuin pyhyys läsnä.

• reinhard
        Ville kirjoitti:

Nukkuminen on luonnollinen asia. Nukutaanhan sitä toki muuallakin, vaikkapa yksitoikkoisia luentoja kuunnellessa.
        Minä nukun aina, kun ei puhe tai kurssiluento kiinnosta.
        Kerran olin niin nukuksissa, että kaaduin vieressä istuvan syliin seuroissa.

Lapsuudessani pirttiseuroissa oli hyvin tavallista, että parituntisen saarnan aikana ja tupakansavun täyttämässä ilmassa vanhempi miesväki korsaili takapenkillä pirtin seiniin nojaten. Naisväki sensijaan pysyi virkeänä etupenkeillä, koska ei ollut mihin nojata ja naisväki oli herkemmällä mielellä.
        Naiset yleensä väänsivät itkua, mutta miesväki ei.

Täytyy sanoa, että seurapuheet ovat niin tuiki tuttuja, että sen takia ei jaksa kuunnella.
        Niissä on siis harvoin mitään uutta, mutta eniten tuttua fraasia.
        Jumalan valtakunta ja Jumalan lapset siellä on niin tuttu asia, että osaan unissani kertoa, mitä ne merkitsevät tai tarkoittavat.
        Tiedän jo, että maan päällä on vain yksi ainoa oikea usko, ja se on Jumalan lasten joukko Jumalan valtakunnassa maan päällä. Jumalan valtakunnalla terkoitetaan suoraan sanottuna vanhoillislestadiolaista uskovien joukkoa, joilla vain on Pyhä-Henki ja valtuudet antaa syntejä anteeksi.
        Missään muussa uskosssa ei tulla autuaaksi, vaan joudutaan helvetin vaivaan.

Viime sunnuntaina oli seuroihin eksynyt joku ulkopuolinen, joka meni istumaan aivan eteen.
        Hän oli n. 60.n mies ja kuunnellessaan saarnaa, hän aina välistä ääneen lausui:"Aammen !"
        Sitten väliajalla hän liittyi muun seuraväen joukossa kahvijonoon. Tarjoilutiskiltä hän lappoi tarjottimelleen monenlaista syötävää ja tultuaan kassan luo hän nosti katseensa ja sormensa taivasta kohti lausuen: "Jumala on luvannut maksaa minun virvokkeeni !"
        Kassanhoitaja ällistyi, eikä osannut sanoa mitään.
        Miehen perässä kassalle tuli mieshenkilö, joka puolestaan sanoi:" Minä voin maksaa tämän veljen ostokset!" Maksava mieshenkilö meni sitten jututtamaan erikoista seuravierasta samaan pöytään, jossa he kuuluivat juttelevan.
        Erikoinen seuravieraamme kuului selvittävän, kuinka hän Jumalan avulla oli käynyt lentomatkalla Torontossa Kanadassa ilman matkalippua.

• ...
        reinhard kirjoitti:

Nukkuminen on luonnollinen asia. Nukutaanhan sitä toki muuallakin, vaikkapa yksitoikkoisia luentoja kuunnellessa.
        Minä nukun aina, kun ei puhe tai kurssiluento kiinnosta.
        Kerran olin niin nukuksissa, että kaaduin vieressä istuvan syliin seuroissa.

Lapsuudessani pirttiseuroissa oli hyvin tavallista, että parituntisen saarnan aikana ja tupakansavun täyttämässä ilmassa vanhempi miesväki korsaili takapenkillä pirtin seiniin nojaten. Naisväki sensijaan pysyi virkeänä etupenkeillä, koska ei ollut mihin nojata ja naisväki oli herkemmällä mielellä.
        Naiset yleensä väänsivät itkua, mutta miesväki ei.

Täytyy sanoa, että seurapuheet ovat niin tuiki tuttuja, että sen takia ei jaksa kuunnella.
        Niissä on siis harvoin mitään uutta, mutta eniten tuttua fraasia.
        Jumalan valtakunta ja Jumalan lapset siellä on niin tuttu asia, että osaan unissani kertoa, mitä ne merkitsevät tai tarkoittavat.
        Tiedän jo, että maan päällä on vain yksi ainoa oikea usko, ja se on Jumalan lasten joukko Jumalan valtakunnassa maan päällä. Jumalan valtakunnalla terkoitetaan suoraan sanottuna vanhoillislestadiolaista uskovien joukkoa, joilla vain on Pyhä-Henki ja valtuudet antaa syntejä anteeksi.
        Missään muussa uskosssa ei tulla autuaaksi, vaan joudutaan helvetin vaivaan.

Viime sunnuntaina oli seuroihin eksynyt joku ulkopuolinen, joka meni istumaan aivan eteen.
        Hän oli n. 60.n mies ja kuunnellessaan saarnaa, hän aina välistä ääneen lausui:"Aammen !"
        Sitten väliajalla hän liittyi muun seuraväen joukossa kahvijonoon. Tarjoilutiskiltä hän lappoi tarjottimelleen monenlaista syötävää ja tultuaan kassan luo hän nosti katseensa ja sormensa taivasta kohti lausuen: "Jumala on luvannut maksaa minun virvokkeeni !"
        Kassanhoitaja ällistyi, eikä osannut sanoa mitään.
        Miehen perässä kassalle tuli mieshenkilö, joka puolestaan sanoi:" Minä voin maksaa tämän veljen ostokset!" Maksava mieshenkilö meni sitten jututtamaan erikoista seuravierasta samaan pöytään, jossa he kuuluivat juttelevan.
        Erikoinen seuravieraamme kuului selvittävän, kuinka hän Jumalan avulla oli käynyt lentomatkalla Torontossa Kanadassa ilman matkalippua.

...

• ninni

En ole koskaan käynyt lestadiolaisten seuroissa, mutta olen kuullut että armolahjat eivät ole siellä toiminnassa.

"Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti." 1 kor.14:12

"Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä." 1 Kor.12:28

• hiljaisuus

laskeutui tienoolle, kun kysyttiin armolahjojen toiminnasta vl-herätysliikkeessä. Pyhä Henki on herkkä henki...

• kyselyikä
        hiljaisuus kirjoitti:

laskeutui tienoolle, kun kysyttiin armolahjojen toiminnasta vl-herätysliikkeessä. Pyhä Henki on herkkä henki...

Ei ollut tarkoitus loukata.. kunhan kysyin.. Ja eiväthän armolahjat ole toiminnassa monessa muussakaan seurakunnassa. Ja monet ajattelevat, että ne kuuluvat Raamatun aikaan, eivät nykypäivään.

• mahtaa
        kyselyikä kirjoitti:

Ei ollut tarkoitus loukata.. kunhan kysyin.. Ja eiväthän armolahjat ole toiminnassa monessa muussakaan seurakunnassa. Ja monet ajattelevat, että ne kuuluvat Raamatun aikaan, eivät nykypäivään.

"Ja monet ajattelevat, että ne kuuluvat Raamatun aikaan, eivät nykypäivään."

perustua yllä mainittu tulkinta?

1.Kor. 14.luku

"1. Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa."

"12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti."

• kyselyikä
        mahtaa kirjoitti:

1.Kor. 14.luku

"1. Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa."

"12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti."

Yksinkertaisesti siihen, että armolahjat eivät ole toiminnassa, ja siksi ajatellaan, että ne kuuluivat apostolien aikaan kuten sairaiden parantaminenkin. Vai onko mielestäsi vika seurakunnissa?

• ollut
        kyselyikä kirjoitti:

Yksinkertaisesti siihen, että armolahjat eivät ole toiminnassa, ja siksi ajatellaan, että ne kuuluivat apostolien aikaan kuten sairaiden parantaminenkin. Vai onko mielestäsi vika seurakunnissa?

pakko alkaa opettaa, että armolahjojen ei kuulu toimia enää nykyään, koska Pyhä Henki väistää kyseisen herätysliikkeen sen opettamien väärien oppien vuoksi. Paavalin ohjeet eivät ole tietenkään menettäneet merkitystään. Armolahjat toimivat siellä, missä Pyhä Henki viihtyy.

Tuuli puhaltaa missä se tahtoo.

• yks vaan
        ollut kirjoitti:

pakko alkaa opettaa, että armolahjojen ei kuulu toimia enää nykyään, koska Pyhä Henki väistää kyseisen herätysliikkeen sen opettamien väärien oppien vuoksi. Paavalin ohjeet eivät ole tietenkään menettäneet merkitystään. Armolahjat toimivat siellä, missä Pyhä Henki viihtyy.

Mutta eivätkö muutkin uskonsuunnat opeta näin? Tai siis eivät opeta ollenkaan/käsittele asiaa? Eivät vl:ät ole mikään poikkeus siinä suhteessa. Tai muita huonompi.

• usk.m
        ollut kirjoitti:

noita armolahjoja on? Helluntailaisten ja muiden karismaattisten liikkeiden "kielillä puhuminen" on siansaksaa, kaukana Raamatun esimerkeistä - samoin "profetointi": kuka tahansa voi ennustella mitä sattuu.

• n-n.
        mahtaa kirjoitti:

1.Kor. 14.luku

ymmärrän opettamiseksi. Sitä armolahjaa vl:ssa on runsaasti. Ja rakkautta. Ei meiltä mitään puutu.

Hengen ilmoitus annetaan "yhteiseksi hyödyksi", niinkuin Korinttolaiskirje mainitsee.

Ihmisen ei liene tarpeellista pyrkiä ennustelijaksi, monesti sellainen ruokkii kuulujoiden uteliaisuutta ja sensaation halua.

Maagisuus ja yliluonnolliset tapahtumat kokoavat kansanjoukkoja Suomessakin katselemaan ilveilijöiden "muka" hengenlahjoja.

Katsokaa, ettei teitä kukaan eksytä; ei ihmeellisten tekojenkaan perässä juoksemaan.

• Etkö pelkää?
        usk.m kirjoitti:

noita armolahjoja on? Helluntailaisten ja muiden karismaattisten liikkeiden "kielillä puhuminen" on siansaksaa, kaukana Raamatun esimerkeistä - samoin "profetointi": kuka tahansa voi ennustella mitä sattuu.

rienaat Pyhän Hengen toimintaa?

• saanut
        yks vaan kirjoitti:

Mutta eivätkö muutkin uskonsuunnat opeta näin? Tai siis eivät opeta ollenkaan/käsittele asiaa? Eivät vl:ät ole mikään poikkeus siinä suhteessa. Tai muita huonompi.

"Mutta eivätkö muutkin uskonsuunnat opeta näin? Tai siis eivät opeta ollenkaan/käsittele asiaa?"

väärää informaatiota. Tuo ei pidä paikkaansa.

Armolahjat toimivat ev.lut. kirkon piirissä, helluntalaisuudessa, vapaakirkossa jne. Armolahjat toimivat kaikialla, missä Jumalan sanaa julistetaan vilpittömästi ja totuudellisesti. Siellä, missä tämä vilpitön ja totuudellinen opetus saa sijan ihmisten sydämissä.

• kaikki jäsenet kärsivät

Täällä joku sanoi, että Hengen ilmoitus annetaan kullekin yhteiseksi hyödyksi. Lisäksi lukee, että seurakuntavirat ovat moninaiset ja armolahjat ovat moninaiset. "Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat, toinen saa uskon, toinen taas terveeksitekemisen lahjan, toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä, toinen kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo. Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis." 1 Kor. 7-12

Kuinka siis on veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi." 1 Kor.14:26

Tästä saa sellaisen kuvan, että kaikki jäsenet ovat toimivia ja käytössä, ettei ole vain muutama puhuja ja muut ovat "penkintäytettä".

• usk.m
        Etkö pelkää? kirjoitti:

rienaat Pyhän Hengen toimintaa?

Totesin vain, miten asiat ovat.

• Etkö pelkää?
        usk.m kirjoitti:

Totesin vain, miten asiat ovat.

tiedät, miten Pyhä Henki toimii. Niinkö?

1.Kor. 12:

"10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä."

usk.m:

"Helluntailaisten ja muiden karismaattisten liikkeiden "kielillä puhuminen" on siansaksaa"

Matt. 7:

"1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;

2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."

Älä liian suureen Jumalan pilkkaan ja Pyhän Hengen irvailuun syyllisty tällä palstalla. Siinä hevosenleikissä ihmisen saattaa käydä kalpaten.

• O.M
        Etkö pelkää? kirjoitti:

tiedät, miten Pyhä Henki toimii. Niinkö?

1.Kor. 12:

"10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä."

usk.m:

"Helluntailaisten ja muiden karismaattisten liikkeiden "kielillä puhuminen" on siansaksaa"

Matt. 7:

"1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;

2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."

Älä liian suureen Jumalan pilkkaan ja Pyhän Hengen irvailuun syyllisty tällä palstalla. Siinä hevosenleikissä ihmisen saattaa käydä kalpaten.

Ei ole olemassa näyttöä, että kielillä puhujat puhuisivat oikeasti mitään oikeaa kieltä. Ei ole olemassa näyttöä, että kaatamalla parantajat tms. parantaisivat oikeasti mitään konkreettista sairautta. Ei ole olemassa näyttöä, että profetoijien ennustukset toteutuisivat tilastollista todennäköisyyttä useammin. Uskon heti, kun asioista annetaan kiistaton näyttö. Todistuksen taakka on väitteen esittäjällä, ei sen kiistäjällä.

• Etkö pelkää?
        O.M kirjoitti:

Ei ole olemassa näyttöä, että kielillä puhujat puhuisivat oikeasti mitään oikeaa kieltä. Ei ole olemassa näyttöä, että kaatamalla parantajat tms. parantaisivat oikeasti mitään konkreettista sairautta. Ei ole olemassa näyttöä, että profetoijien ennustukset toteutuisivat tilastollista todennäköisyyttä useammin. Uskon heti, kun asioista annetaan kiistaton näyttö. Todistuksen taakka on väitteen esittäjällä, ei sen kiistäjällä.

järjen asia. Miksi järkeilet etkä luota Raamatun sanaan? Uskomisessa on laitettava järki sivuun.

Usko ei ole joka miehen.

• ...
        kaikki jäsenet kärsivät kirjoitti:

Täällä joku sanoi, että Hengen ilmoitus annetaan kullekin yhteiseksi hyödyksi. Lisäksi lukee, että seurakuntavirat ovat moninaiset ja armolahjat ovat moninaiset. "Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat, toinen saa uskon, toinen taas terveeksitekemisen lahjan, toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja, toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä, toinen kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo. Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis." 1 Kor. 7-12

Kuinka siis on veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi." 1 Kor.14:26

Tästä saa sellaisen kuvan, että kaikki jäsenet ovat toimivia ja käytössä, ettei ole vain muutama puhuja ja muut ovat "penkintäytettä".

...

• Etkö pelkää?
        O.M kirjoitti:

"Ei ole olemassa näyttöä, että kielillä puhujat puhuisivat oikeasti mitään oikeaa kieltä."

kohden Raamattua sanotaan, että kielillä puhuva puhuu jotakin ihmiskieltä?

• Etkö pelkää?
        Etkö pelkää? kirjoitti:

"Ei ole olemassa näyttöä, että kielillä puhujat puhuisivat oikeasti mitään oikeaa kieltä."

1.Kor. 13:1

"Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen."

• O.M
        Etkö pelkää? kirjoitti:

järjen asia. Miksi järkeilet etkä luota Raamatun sanaan? Uskomisessa on laitettava järki sivuun.

Usko ei ole joka miehen.

...sillä Elämän Herra Jeesus on luvannut olla piskuisen laumansa kanssa aina maailman loppuun. Kun on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa, ei tarvitse pelätä. Sydämeni on kuitenkin murheellinen niiden ihmeiden/"ihmeiden" tekijöiden tilan tähden. Jos he ovatkin niitä, joista Raamattu ennustaa:

"Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin." (Matt.24:24)

• tärkeintä?
        ollut kirjoitti:

Mutta eivät armolahjat ketään pelasta, vaikka niitä olisi paljonkin, ne ovat lahjoja Jumalalta, eivät itse elämä. Kun Paavali oli puhunut armolahjoista, hän jatkoi: "Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki pysty niitä selittämään? Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä, minä osoitan teille tien, verrattoman tien." Ja sitten Paavali alkaa puhumaan rakkaudesta "ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi".

Ilman rakkautta armolahjatkaan eivät ole mitään.

• n-n.
        Etkö pelkää? kirjoitti:

Apostolien tekoja, luvusta 2, sieltä löytyy oikeita ymmärrettäviä kieliä.

• Etkö pelkää?
        n-n. kirjoitti:

Apostolien tekoja, luvusta 2, sieltä löytyy oikeita ymmärrettäviä kieliä.

Missä kohden Raamattua sanotaan, että kielillä puhuva puhuu yksinomaan jotakin ihmiskieltä?

Noin piti kysymyksen kuulua alunperin. Vastaan itse: Ei missään kohtaa.

Tiedän tapauksia nykypäiviltä, jolloin joku ulkomaalainen on hämmästynyt täysin, kun hengellisessä kokouksessa joku on alkanut puhua puhdasta kyseisen ulkomaalaisen omaa kieltä. Hän on mennyt kysymään puhujalta: "Miten osaat puhua noin hyvin minun kieltäni?". Puhuja on vastannut: "En osaa sinun kieltäsi lainkaan."

Mutta nämä asiat ovat täysin vieraita vanhoillislestadiolaisille. Sieltä tulee vain näihin asioihin liittyvää Jumalan pilkkaa ja Pyhän Hengen rienaamista. Kuten tässäkin ketjussa on nähtävissä. Nämä pilkkaajat ja rienaajat leikkivät tulella. Ja se tuli on sellainen tuli, että ihminen ei sitä kestä.

• ohjelmaa

Onko nuorille omia tapahtumia, jossa he voivat tutustua toisiinsa ja meno on "vähän rennompaa"? Jotain muutakin kuin istumista penkissä, esim. pallopelejä tms.

• wendi

nuorille ei ole erityisesti omia ohjelmia, saarnoja kuuntelevat kaikki vauvasta vaariin. Siionin lauluja ja virsiä on kirjoitettu erityisesti nuoria ajatellen. Toki järjestetään nuorten iltoja, joissa on vapaampaa puuhastelua, pelailua, kahvilatoimintaa ym ja lisäksi sitten alustua (puheenvuoro) jostain nuorille tärkeästä aiheesta (esim. pukeutuminen, seurustelu, uskovaisena oleminen epäuskoisten joukossa...) josta sitten keskustellaan yhdessä koko porukan voimin. Mutta ei ole siis mitään konsertteja tms kuten vaikka helluntailaisuudessa. Lisäksi leirikeskuksissa on nuorille leirejä eri teemojen ympärillä (liikunta, kielet...)

• vlnuori

Kaikkiin vl"ohjelmiin/tilaisuuksiin" on kaiken ikäsillä yl. vapaa pääsy, jos ei lasketa leirejä, jotka on suunnatattu usein eri ikäryhmille.
        Nuorille suunnattua ohjelmaa jonka järjestämisestä vastaa rauhanyhdistys on mm. nuorten illat (joissa on yleensä alustus, jostakin nuorille läheisestä aiheesta esim. "olenko veljeni vartija" ja sen jälkeen keskustelua ja puheenvuoroja aiheesta), iltakylät (sis. esim. raamattutuokion, laulua, pelejä), nuorten leirit, raamattuluokát ja tottakai normaalit seurat. Edellä mainitut ohjelmat/tilaisuudet riippuvat paljolti rauhanyhdistyksen koosta.. Esim. isommissa yhdistyksissä iltakylä (suunnattu nuorille, vanhemmatkin toki tervetulleita) ei ole mahdollinen, koska iltakylä on yl. jonkun kotona, joten tulee tilanpuute. Isommissa yhdistyksissä näitä iltakyliä on enemmän, mutta eivät ole yhdistyksen järjestämiä.
        Useille paikkakunnille nuoret ovat järjestäneet esim. oman sählyporukan, jonne varmasti ovat muutkin tervetulleita. Kysy paikkakuntasi vl-nuorilta ohjelmasta...=)

• vanh.lest

Kirjoituksestasi näyttää siltä. Oletko siis vl?

• Melperi

"Oletko siis vl?"

ole kuin suoraa tekstiä rauhanyhdistyksen puhujanpaikalta? Hakomajan juttuja.

• Melperi

En ole vl.

• täällä
        Melperi kirjoitti:

En ole vl.

Mutta jotain "lukkarinrakkautta" sulla taitaa olla vl-uskovaisia kohtaan, kun roikut täällä. Vai pelkkää lähimmäisenrakkautta?

• Vlnuori
        täällä kirjoitti:

Mutta jotain "lukkarinrakkautta" sulla taitaa olla vl-uskovaisia kohtaan, kun roikut täällä. Vai pelkkää lähimmäisenrakkautta?

Nimimerkki Entvl tosiaan tuolla ketjun alku päässä kirjoitti aika tiivistetysti vanhoillislestadiolaisten seura "tapahtuman". Itse olen ollut vl koko ikäni muutaman vuoden jaksoa parikymppisenä.

Seurojen kulku on hieman erilainen seura paikasta hieman riippuen mutta pohja on aina sama. Näin helsingin rauhanyhdistyksellä:
        - Aluksi pari virttä/siioninlaulua jonka jälkeen puhuja menee saarnastuoliin
        - Noin 35-50 min puhe puhujasta riippuen.
        - Viimeistään saarnan loppu vaiheessa puhuja julistaa syntien anteeksi antamusta kaikille. Jos kuitenkin tuntee, että olisi tarvetta, voi kättä nostamalla pyytää syntejään anteeksi.
        - Puheen jälkeen on yleensä(!) jälleen muutama laulu jonka jälkeen on kahvitauko. Tauon aikana osa jää saliin laulamaan, osa lähtee keskustelemaan ystäviensä kanssa yms.
        - Tauon jälkeen on muutama laulu. Sitten seuraa samalla kaavalla puhe ja muutama laulu.
        - Seurojen loputtua porukka keskustelee lepposasti keskenään, osa lähtee kotiin, osa jonnekkin kyläpaikkaan jota on yleensä tarjolla runsaasti.

Täälä foorumilla puhutaan paljon sellaista joka ei todellakaan pidä paikkaansa. En sano, ettei tässäkin keskustelussa olisi hyviäkin viestejä, mutta moni viesti on todella asiaton. Toivonkin että ketjuja lukiessanne pysyisitte hieman kriittisenä lukemaanne.

Summa summarum, tulkaa itse katsomaan. Helsingissä ja oulussa esimerkiksi on läsnä niin paljon porukkaa ettei kukaan edes erityisesti huomaa sinua ja toisaalta, sielä on monta muutakin samassa tilanteessa olevaa.
        Sunnuntai iltana K-juna helsingista keravan suuntaan lähtee 17:31, ja oulunkylän asemalla kun seuraa huomattavaa valtajoukkoa, ei voi taatusti erehtyä paikasta. Tervetuloa

Jos jollain tuli mitä tahansa kysyttävää, laittakaa e-mailia. Spammia sinne tulee jo nyt joten osoitteen levittelijät älkää vaivautuko.

• qwerty

joko pelataan pesäpalloa?

• jusu

Onko pesäpallo vl:ien kansallispeli? Kun tuo jääkiekko ei oikein saa kannatusta, ainakaan julkista.

• konnuus
        jusu kirjoitti:

Onko pesäpallo vl:ien kansallispeli? Kun tuo jääkiekko ei oikein saa kannatusta, ainakaan julkista.

muhn mielestä nyrkkeily sopii paremmin vl:ien piiriin

• tömäjää
        konnuus kirjoitti:

Onko perusteluna se, että

1)painia harrastetaan paljon Pohjanmaalla, jossa on myös paljon lestadiolaisia

2) lestadiolaisten piirissä harrastetaan paljon "sylipainia", josta kertoo mm. runsas jälkikasvu

• sisälukutaito
        konnuus kirjoitti:

nyrkkeily ei ole=paini

• Pele

..jatketaan Keinosen pyörittämistä.

• tällä

palstalla keskusteleville tiedoksi, että Suomessa on toimiva mielenterveydenhoitojärjestelmä. Että ensi kerralla kun tekee mieli lähteä seuroihin, mitä jos lähtisittekin mielenterveysklinikalle? Sieltä saa apua esim. harhaisiin kuvitelmiin kuten siihen, että jumala olisi olemassa tai siihen, että teidän elämäntapanne olisi jotenkin oikea eikä esim. täysin kieroutunut ja hullu.

• sulle

Niin, toiset uskoo Jumalaan, toiset saatanaan, jotkut pyhään peltilehmään, eräät poliisiin ja oikeuteen, joillekkin totuus löytyy pullosta, toisille pilvestä, ja loput on muuten vaan uskomattomia. Ja kuka niistä on sitten se oikea sanomaan ken on maassa kaikkein hulluin, ken kaunehin... Joku menee seuroihin ja tulee kotiin virttä veisaten, onko se sitten hullumpaa kuin mennä kapakkaan lipittämään kaljaa ja tulla kotiin ohjanpohjia pitkin öristen. Tai vaikka tatuoijalle piirrättämään nahka täyteen kirkkoveneen kuvia ja lävistykset korvissa, kielessä, nenässä, nännissä, navassa ja nunnukassa. Tai vaikkapa hells angels´seissä notkumalla ja mummoja kadulla hakkaamalla iltansa viettäen. Ja kukahan niistä sitten eniten niitä mielenterveyspalveluita tarvitsisi, taitaisi tulla ruuhka klinikalle...

• Kaljateltta

Ihmiset tulevat seuroihin tapaamaan samanhenkisiä ihmisiä ja kokemaan yhteisyyden tunnetta. Lähikylien olutkauppa ja kondomikauppa vilkastuvat yleensä seurojen aikaan, joskaan ei seurapitäjän. Sinänsä käytäntö on lojaali, ettei mukana olevien lukuisten pienten osanottajien tarvitse nähdä kännissä öhryäviä seuralaisia, se osataan hoitaa taustalla.

• Anonyymi

Seurat alkavat virrellä sitä seuraa puhe, sitten kahvi väliaika jonka jälkeen ehkä toinen puhe. Puheen loppupuolella saarnataan synnit anteeksi joku kohottaa kätensä että haluaa omakohtaisen synninpäästön. Lopuksi kehoitetaan uskottomia poistumaan, olet lukitaan ja aloittaa ankara hoitokokous. Väärähenkisiä kuulusteltiin ja sidotaan synteihinsa. Hoitokokous voi kestää aamuneljään

• Anonyymi

Ei mee niin jos seuravieras ei omaehtoisesti mene saatanalle se heitetään ja ovet lukitaan ja laitetaan serafi vartioimaan

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3626
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      33
      3006
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2906
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1669
    Aihe