Vanha ystäväperheeni, (40-vuotta ystävyyttä) on sortunut alkoholin kiroihin.
Hätkähdin., kun Tapaninpäivän aamuna n. klo 9 puhelin soi ja perheen miespuolinen ei saanut kunnolla sanaa sanottua puhelimeen. Pyysin sitten perheen naispuolista jäsentä puhelimeen, sama juttu. Ei ajan tajua, ei mitään.
Olen kyllä jo pitkään seurannut heidän kasvavaa alkoholinkäyytöään. Ikäväksi tilanteen tekee se, että molemminlla on paha, ihan vammauttava sairaus ja mielestäni tarvitsisivat apua muutenkin. Olen yrittänyt joskus varovasti puhua, mutta aika älkkiä on tullut palaute, etteivät he tarvitse ketään, eikä mitään. Pärjäävät kyllä.
Heillä on kaksi aikuista lasta, ja olen ihmetellyt, eivätkö nämä huomaa mitään.
Jos lukijjoissa on viisaita ihmisiä, neuvokaa, miten voisin auttaa....
Neuvoa
17
100
Vastaukset
Lue nyt aluks vaikka toi:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419301162871.html- reppuriika
Näitä on Suomen maassa paljon. Voihan sitä ystävänä kun on syntynyt luottamus pitkän ajan kuluessa yrittää puhua. Varmaan tärkeää olisi saada valettua noihin ihmisiin toivoa ja uutta inspiraatiota arkeen ja elämään sairauksista huolimatta. He eivät ole varmaan tulleet sinuiksi sairauksien kanssa ja ovat masentuneet ja hakevat lohtua kurjuuteen alkoholista.
Ulkopuolisena voi olla lähimmäinen ja jotenkin auttaa, mutta kyllä vastuu aikuisilla ihmisillä on itsellään. Jos he kieltävät ongelmansa ja eivät halua ottaa vastaan apua sivulliselta, ei ole paljoa tehtävissä.
Uskovaisena yritän vastaavassa tilanteessa tarjota apua voimieni mukaan, rukoilen ja asia on jätettävä asianomaisten ja Jumalan väliseksi asiaksi. Pakolla ei voi ketään auttaa ja muuttaa. - Ja heti !
Suu puhtaaksi, suoraan ja rehellisesti niin kuin itsestä tuntuu. Mitä virkaa vuosikymmenten ystävyydellä on, jos se ei ole mahdollista?
- ---
En oikein tajua, jos heillä on lapsia keskustele ja kuntele mitä heillä on sanomista asiaan.
Kumma tämä aika, viattomia, puolustuskyvyttömiä lapsia annetan jopa pahoinpidellä, sitten puututaan aikuisten ihmisten itse valitsemaan elämäntapaan.
eikä tarvi minulle luennoida juoppouden vaaroista, niin nuorillle kuin vanhoillekin.
Hienoa, että olet huolestunt. Vaikea asia.- €--
Kokemuksesta olisi saata kiinnostumaan johonkin muuhun, saarnaaminen ei yleesä auta jollei heillä ole halua lopettamiseen on vaikeampi juttu.
- ---
€-- kirjoitti:
Kokemuksesta olisi saata kiinnostumaan johonkin muuhun, saarnaaminen ei yleesä auta jollei heillä ole halua lopettamiseen on vaikeampi juttu.
Kyllä viinan jumala, jos siihen on sotkeutunut, voittaa kaikki muut harrasteet.
- .Siilimuori
--- kirjoitti:
Kyllä viinan jumala, jos siihen on sotkeutunut, voittaa kaikki muut harrasteet.
- .Siilimuori
.Siilimuori kirjoitti:
Omituista, viesti jäi pois vaikka muka lähetin?
Siis sanoin että kyllä se ihmisestä itsestään lähteä halu jättää viina, sitä halua ei kukaan voi antaa ulkoapäin.
- suicide3
Aikuisia lapsia, sanoo ap. Saaneet varmaan tarpeekseen p*askasta.
Et valitettavasti voi kovin paljon.. sitä samaa käynyt läpi myös sukulaisissa. Ensin hienovaraista hyssyttelyä, varovaisia puheita. "Joojoo, se nyt oli se yksi kerta, en mä paljon ottanut olin vain väsynyt..."
Suoraa puhetta. Joka johtaa riitaan.
Sukulaisten irtautuminen, joka johtaa syyllistämiseen.
Ei mun mielestä voi muuta kuin pestä kätensä. Alkoholi voittaa aina, koska siihen on riippuvuussuhde, toisin kuin suhde sinuun.
.- ***~~~~~~~~~~~~~~
Et sinä voi auttaa mitenkään aloittaja.
Juomisen lopettaminen on ainoastaan ja yksinomaan kiinni juojan itsensä halusta.
Jos terveys menee siihen pisteeseen että juominen käy mahdottomaksi tulee ratkaisu ongelmaan - Hjördis
Tämän sorttisiin ongelmiin kehitetty nyky-Suomessa oiva ratkaisumalli: syyllistetään ongelmasta Päivi Räsänen ja erotaan kirkosta.
Varmasti toimii tässäkin tapauksessa.Hyvä tiivistys,siel se paha lymyilee ja voi se olla joku muukin kuhan ei itte tarvii syytä ottaa.
- Hjördis
koti-kiusattu kirjoitti:
Hyvä tiivistys,siel se paha lymyilee ja voi se olla joku muukin kuhan ei itte tarvii syytä ottaa.
Näin se tahtoo nykyisin olla; tämä nimenomainen tapaus vielä poikkeuksellisen soveltuva ulkoistettavaksi, kun kysymyksessä näyttäisi olevan ns. sukupuolineutraalijuoppous.
- eiköhän riittäne
He ovat varmasti kyllästyneet jatkuviin virheisiin kirjoituksissasi.
Ja siihen, että levittelet heidän asioitaan julkisella keskustelupalstalla.
Anna sinä vaan ihmisten elää omaa elämäänsä! - Pirre*
Ketään ei voi auttaa väkisin, ei ainakaan alkoholistia, kyllä se pitää tulla itselle se tahto lopettaa..vaikka ojan pohjan kautta jos ei muuten.
Tähän mä yhdyn koko sielulla, Pirre. Olen ite taistellut syyllisyyden ja myötätunnon rajamailla, mutta ei taida olla muuta tietä kuin se kovempi, että ottaa etäisyyttä ja tuomitsee sitä juomista. Ei kuitenkaan ihmisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun725037KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1903923- 2083877
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?843402Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo503049- 252024
- 252014
- 1951923
- 301716
HULLU MERSU KUSKI LIIKKEELLÄ
Onko kukkaan pannu merkille shamppanjan väristä w211 mersua josta puuttuu taka puskuri, ajelee hirveitä nopeuksia keskus991457