ps/2 näppäimistö usb :ksi DYI lla

wdwdwdwd

onnistuuko liitänän vaihto? monenlaisiako piuhoja musta kaapeli sisältää... taitaa olla toivotonta? siks kun näppäimistö on muuten paras mahd

20

926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Ps/2 - USB adapteri. Mullakin on jossakin sellainen. Niitä on näppikseen ja hiireen.

• Joo, tämä järkevin vaihtoehto, koska noihin palikoihin maailma hukkuu ja niiden hinta on 1-2 euroa.

• ewqdw
        timekillerx kirjoitti:

Joo, tämä järkevin vaihtoehto, koska noihin palikoihin maailma hukkuu ja niiden hinta on 1-2 euroa.

zori noi kyl o 30ekee

• ewqdw kirjoitti:

zori noi kyl o 30ekee

No ei todellakaan ole. Itsekin niitä myynyt ja 2007-2008 PS/2->USB oli niitä "kalliimpia", Suomessa noin 4€.

Sitten niitä USB -> PS/2 tuli joka näppikset ja hiiren mukana ja niitä on aivan joka puolella 1-2 eurolla, ei tarvitse edes Kiinasta katsoa, jossa hinnat on joitain senttejä.

Jos sä oot tota mieltä, niin voin myydä sulle heti 30 kpl USB->PS/2, kappalehinta 10€, eikös olekin halpaa?

• ewqdw kirjoitti:

zori noi kyl o 30ekee

Uuden näppäimistön saanee vitosella kun vähän etsii.

• cherry mx blue
        M-Kar kirjoitti:

Mutta ei hyvää.

http://www.jimms.fi/listaa/1033

Tuolla olisi listattuna ainakin muutamia hyviä.

• cherry mx blue kirjoitti:

Mutta ei hyvää.

http://www.jimms.fi/listaa/1033

Tuolla olisi listattuna ainakin muutamia hyviä.

Saa nimenomaan hyvän. Ne HP:n perusnäppäimistöt esimerkiksi ovat erittäin hyvälaatuisia ja sellaisen saa ostettua vitosella. Aikoinaan hain paikallisesta firmasta sellaisen kun heillä oli hyllyssä vain jotain Logitechin multimedia kuranäppäimistöjä ja minä halusin ihan normaalin näppäimistön niin haki sieltä sitten asennuskoneesta yhden ylimääräisen näppiksen ja möi vitosella.

Sama näppis ollut minulla nyt varmaan 5v ja tuntuma on kuin uudessa, ei valittamista.

• M-Kar kirjoitti:

Saa nimenomaan hyvän. Ne HP:n perusnäppäimistöt esimerkiksi ovat erittäin hyvälaatuisia ja sellaisen saa ostettua vitosella. Aikoinaan hain paikallisesta firmasta sellaisen kun heillä oli hyllyssä vain jotain Logitechin multimedia kuranäppäimistöjä ja minä halusin ihan normaalin näppäimistön niin haki sieltä sitten asennuskoneesta yhden ylimääräisen näppiksen ja möi vitosella.

Sama näppis ollut minulla nyt varmaan 5v ja tuntuma on kuin uudessa, ei valittamista.

Mullakin on joku ikivanha Compaqin toimistonäppis, ihan toimiva tää on ollu kirjottamiseen ja kaikkeen muuhunkin, tottunut tuntumaan.

IBM:n / Lenovon vanha näppis ois vielä parempi tuntumaltaan, niitäkin saa välillä alle 10 eurolla. Uutena toki joku ryöstöliike pyytää varmaan 80€, mutta senkus pyytää.

Ne parin kympin multimediahässäkät on ihan paskoja. Noi Cherryn ja muiden 100 euron oikeat näppikset onkin sit ihan omaa luokkaa, mekaaniset varsinkin, siis nimenomaan ne ei-multimedia ja ei-pelimallit, mutta en kykene itselleni selittämään 10->100€ hintaeroa.

Kyllä tiedän mikä on mekaaninen näppäimistö ja miksi se on parempi, mutta noin arvokas se ei mielestäni ole.

• wrqr2
        M-Kar kirjoitti:

zohan ny on plläälkele. mikä on hyv näppis tuskin 100e pelinäpäpistä tarvii kin enrgiajuomaa kittaavat pelaajat.eiä se oon ees hyv yleis nääpis. miks sä ylihintaa oltat liittimistä jos niit saa paril eurol. anna edes linkki suomalaiseen firmaan josta niiitä saa alle kympillä siis ps2 narttu->usb urkki (SISÄN)

• cherry mx blue
        M-Kar kirjoitti:

"Saa nimenomaan hyvän."

No ei saa. Semmoisia tunnottomia kumimattoja. Oletko ikinä kokeillut Cherryn kytkimillä varustettuja mekaanisia näppiksiä? En usko, että olet. Nykyään jo melkein v*tuttaa, kun töissä joutuu käyttämään tuollaista 5€ HP:n näppäimistöä.

"Sama näppis ollut minulla nyt varmaan 5v ja tuntuma on kuin uudessa"

Joo, mutta kun se tuntuma on jo alunperin ihan bärssiistä, niin...

• cherry mx blue
        wrqr2 kirjoitti:

zohan ny on plläälkele. mikä on hyv näppis tuskin 100e pelinäpäpistä tarvii kin enrgiajuomaa kittaavat pelaajat.eiä se oon ees hyv yleis nääpis. miks sä ylihintaa oltat liittimistä jos niit saa paril eurol. anna edes linkki suomalaiseen firmaan josta niiitä saa alle kympillä siis ps2 narttu->usb urkki (SISÄN)

En ole energiajuomaa kittaava pelaaja eikä näppäimistöni ole pelinäppäimistö. Näppikseni on kallis (yli 100€), varsin pelkitetty ja suomalaisille tutulla layoutilla, mutta erittäin laadukkaasti toteutettuna. Ostin tämän, koska kirjoitan kohtuullisen paljon. Paljon parempi kirjoittaa kuin vanhalla Logitechilla tai tuossa yläpuolella M-Karin mainitsemalla 5€ HP:n rouskuttimella.

• Anonyymi

Noita adaptereita on kahta täysin eri tyyppiä:

1) Aktiivisella elektroniikalla (kalliimpi): Tällaisen adapterin kanssa voi muuntaa minkä tahansa PS/2 -näppiksen uudehkon tietokoneen USB -porttiin sopivaksi.

2) Passiivinen adapteri, joka muuntaa vain liitintyypin (ei sisällä elektroniikkaa). Tällainen adapteri tulee joidenkin PS/2 -näppiksien mukana, eikä se toimi (eikä ole tarkoituskaan toimia) muiden näppisten kanssa. Tällaisen adapterin toimivuus perustuu siihen, että osa näppäimistöistä on suunniteltu niin, että niiden elektroniikka osaa toimia tarpeen mukaan joko USB tai PS/2 -tilassa, ja tällainen näppis tunnistaa automaattisesti (mahdollisesti sen adapteripalikan ohjaamana), kumpaa toimintatilaa käytetään. Vaikka tuollaisessa adapterissa ei aktiivielektroniikkaa olekaan, niin se voi silti joko a) yhdistää 2 nastaa toisiinsa, mistä näppis tietää siirtyä toiseen moodiin (USB tai PS/2) tai sitten b) siinä voi olla 2 eri nastan välille kytkettynä määrätyn resistanssin omaava vastus, ja näppis sitten tuosta vastusarvosta tunnistaa, että nyt tarvitaan eri toimintatilaa.

JOS näppis ei ole tällainen ns. tuplamoodinäppis (joka osaa sekä USB että PS/2 -toimintatilan, eli adapteri muuntaa vain liittimen), niin normaalinäppis toimii vain aktiivista elektroniikkaa sisältävän adapterin kanssa, tuollainen pelkkä liittimen muuntava adapteri on normaalinäppisten kanssa hyödytön.

• Anonyymi
        timekillerx kirjoitti:

Mullakin on joku ikivanha Compaqin toimistonäppis, ihan toimiva tää on ollu kirjottamiseen ja kaikkeen muuhunkin, tottunut tuntumaan.

IBM:n / Lenovon vanha näppis ois vielä parempi tuntumaltaan, niitäkin saa välillä alle 10 eurolla. Uutena toki joku ryöstöliike pyytää varmaan 80€, mutta senkus pyytää.

Ne parin kympin multimediahässäkät on ihan paskoja. Noi Cherryn ja muiden 100 euron oikeat näppikset onkin sit ihan omaa luokkaa, mekaaniset varsinkin, siis nimenomaan ne ei-multimedia ja ei-pelimallit, mutta en kykene itselleni selittämään 10->100€ hintaeroa.

Kyllä tiedän mikä on mekaaninen näppäimistö ja miksi se on parempi, mutta noin arvokas se ei mielestäni ole.

"mekaaninen näppäimistö ja miksi se on parempi"

HYVIN tehty mekaaninen näppäimistö on parempi kuin huonosti tehty (millä tahansa tekniikalla toteutettu) näppäimistö .

Mutta jos on hyvin tehty kapasitiivinen näppäimistö , niin se on mielestäni paras, mm. siksi, että se kestää lähes ikuisesti (toki sen liitäntäkaapeli voi vaurioitua, ja jos uutta kaapelia ei myydä erikseen, niin romutukseenhan se menee):

OIKEIN tehty kapasitiivinen näppäimistö on siis sellainen, jossa:

jokainen näppäin on kondensaattori, mutta siten, että näppäimen kapasitanssi muuttuu kun näppäin painetaan alas (eli kondensaattorin toinen sähköisesti varautuva levy on itse näppäimessä, mutta toinen levy on näppäinpohjassa, eli itse näppäimistössä), ja oikein tehtynä vieläpä niin, että vaikka näppäimen löisi voimalla pohjaan, niin ne 2 kondensaattorin levyä eivät silloinkaan kosketa toisiaan, vaan näppäimen reuna ottaa mekaanisen rasituksen vastaan, jos näppäimen löisi voimalla pohjaan.

Koska siis mitään mekaanista kontaktia ei tapahdu, ja rakenne suojaa näppäinkondensaattoreita jopa pahoinpitelemällä käyttämistä vastaan, niin ainoa kuluva osa on se näppäimen palautusjousi, mutta yllättävän pitkäikäisiä ovat nekin !

Tuollaisen kapasitiivinen näppäimistön elektroniikka siis tunnistaa kunkin kondensaattorin kapasitanssin muutoksen, kun näppäintä painetaan.

Vaikea keksiä mitään syytä, miksi mekaaninen olisi muka tuollaista parempi.
        Ainoa on se, että jos olet tottunut siihen, että näppäimen sormeesi kohdistuva vastavoima kovenee juuri ennen kuin näppäin reagoi painallukseen, niin aivan tuollaista tuntovastetta kapasitiivinen näppäimistön näppäimessä ei ole, mutta minua tuollainen tarkan painokohdan ilmaisevan tuntovasteen puuttuminen ei ole vakava ongelma.

• edellinen

Jaa tais tulla väärinkäsitys, eli pitäs saada usb:hen liitettyä ps/2. vai..? Voi olla että niinpäin ei saa osia. Joku voi tietää paremmin, mutta luulen että joudut uuden hankkimaan.

• Molemminpäin saa liitettyä. PS/2 vehkeen liittäminen USB:hen on tosiaan se harvinaisempi, mutta siihenkin on välijohdot ja palikat olemassa, euron pari oli muistaakseni kalliimpia kuin ne yleisimmät USB->PS/2 palikat.

• qd333

verkkis kyllä ei tee kunnon aspaa ottaessaan myyntiin edes tommosta pskaa

• jvfdi
        qd333 kirjoitti:

verkkis kyllä ei tee kunnon aspaa ottaessaan myyntiin edes tommosta pskaa

Kaikki arvostelut on viime vuodelta, ja tuotetta on myyty tänäkin vuonna, eli saattaa olla että arvosteluista saa huonomman kuvan kun todellisuus on. Huono erä?

• Anonyymi

Aikanaan koneiden mukana tuli pieniä ps/2 > usb sovittimia, ja niitä saa varmaan edelleen netistä ostettua...

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17133
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4904
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2758
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2072
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1617
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1567
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1544
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1514
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1273
    Aihe