kumppanin haku

joo66

olen miettinyt kauan,että mistä löytyy liikuntarajoitteiselle
seuraa?

73

3542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokuvaan9

      Seuraa voi saada mistä vaan missä on ihmisiä. Jokainen uusi kohtaaminen voi olla potentiaalinen kaveruuden/ystävyyden/suhteen alku.

    • ei rajoitetta

      Mistä tahansa. Ei liikuntarajoite ole rajoite ihmissuhteelle. Se ratkaisee mitä on korvien välissä ja sydämessä.

      • pyörätuolinainen

        Tosi kiva jos näin ajattelevia ihmisiä oikeasti on. Mutta toivon myös ettei liikuntavammattomat latele tällaisia asiaan "kuuluvia" korulauseita, jos eivät itse käytännössä voi toimia niiden mukaan.

        Kun vaikka näillä palstoilla näihin jaloihin törmää yllättävän usein niin harvemmin kuitenkin tosielämässä. Jolloin hyvääkin tarkoittavat lausahdukset alkavat tuntua tyhjiltä lupauksilta. Joten aktiivisesti kaikki ennakkoluulottomat itsestänne ilmoittamaan jos/kun liikuntavammaisen ihastuksen kohtaatte! Me liikuntavammaiset kun usein opimme aloitekyvyttömiksi ja ennakkoluulottomiksi kokemuksen koulussa ;)


      • Elämää50

        Se on sitä ennakkoluuloa ja korvien välissä olevaa "oman pään syöttämää" turhaa jorinaa!olen saannut tutustua liikuntarajoiteisiin ihmisiin ja täytyy sanoa että meikeläisillä tavan tallaajilla olis paljon opittavaa niiltä ihanilta älykkäiltä ihmisiltä,elämään kohtaan.olin itse parisuhteessa vuosia,ihmisen kanssa joka käytti pyörätuolia!ei pahaa sanottavaa.kiitos niistä hetkistä kun sain tutustua teidän ihan tavalliseen elämään.


      • joo66
        Elämää50 kirjoitti:

        Se on sitä ennakkoluuloa ja korvien välissä olevaa "oman pään syöttämää" turhaa jorinaa!olen saannut tutustua liikuntarajoiteisiin ihmisiin ja täytyy sanoa että meikeläisillä tavan tallaajilla olis paljon opittavaa niiltä ihanilta älykkäiltä ihmisiltä,elämään kohtaan.olin itse parisuhteessa vuosia,ihmisen kanssa joka käytti pyörätuolia!ei pahaa sanottavaa.kiitos niistä hetkistä kun sain tutustua teidän ihan tavalliseen elämään.

        Olispa muitakin rohkeita 😘


      • Anonyymi
        pyörätuolinainen kirjoitti:

        Tosi kiva jos näin ajattelevia ihmisiä oikeasti on. Mutta toivon myös ettei liikuntavammattomat latele tällaisia asiaan "kuuluvia" korulauseita, jos eivät itse käytännössä voi toimia niiden mukaan.

        Kun vaikka näillä palstoilla näihin jaloihin törmää yllättävän usein niin harvemmin kuitenkin tosielämässä. Jolloin hyvääkin tarkoittavat lausahdukset alkavat tuntua tyhjiltä lupauksilta. Joten aktiivisesti kaikki ennakkoluulottomat itsestänne ilmoittamaan jos/kun liikuntavammaisen ihastuksen kohtaatte! Me liikuntavammaiset kun usein opimme aloitekyvyttömiksi ja ennakkoluulottomiksi kokemuksen koulussa ;)

        Sinä et ole vammasi vaan sinulla on vamma, joten itsluottamuksen puute usein estää ihmisiä luulemalla että heidän vammansa on jotenkin este.
        Ensin on vahvistettava itseluottamuksensa eikä takertua niihin kouluaikaisiin asioihin joita typerät oppilaat ovat aiheuttaneet.
        Joten moni liikuntavammaisten on todella hyvässä parisuhteessa juuri omana itsenään.
        Ja he jotka eivät halua kiinnostua liikuntavammaisesta eivät myöskään ole ” tavallisissa” suhteissa mitenkään onnistuneita, joten on osattava ajatella että vamma ei ole este hyvään ihmissuhteeseen .
        Oma isäni oli liikuntavammainen ja vientiä hänellä oli , koska erosi äidistäni ja otti toisen naisen tilalle , siis liikuntavamma ei häntä estänyt elämästä, ja vientiä oli ja eli rikkaan elämän jossa oli vaikuttajana myös poliittisesti .


    • asexual invalide74

      Hei ja hyvää alkanutta vuotta!

      Tuota samaa " mistä seuraa liikuntarajoitteiselle" mietin itsekin. Olen menossa laitoskuntoutusjaksolle helmikuussa Lahteen, toivon että saisin sieltä sellaista.
      Olen 40nen liikuntavammainen nainen. En tosin jaksa uskoa että kukaan välittäisi tutustua mutta olen toiveikas...!

      • Miesvaan65

        Ei kannata heittää kirvestä kaivoon,vaan mieluummin siimat veteen.niin kauan on toi oa kun on elämää ja niin kauan on elämää kun on toivoa.


    • Eihän se ystävyyden/suhteen haku pidä rajoittuakkaan pelkästään liikuntarajoitteisten piiriin. Yritän itse olla ulospäin suuntautuva esim. opiskelijakavereiden keskuudessa ja hyviä tyyppejä olen löytänytkin. Itseänikin kuitenkin myös kiinnostaisi löytyykö Suomesta enää kokoontumispaikkoja, leirejä tai muita vastaavia suunnattuna pääasiassa liikuntarajoitteisille. Pienempänä olen käynyt muutamissa. Googlettamallakaan ei taho oikeen löytyä

      • jokuvaan9

        Pelkästään liikuntarajoitteisten leireistä en ole kuullut. Ehkä liikuntavammaisten kilpaurheilussa voi olla tällaisia leirityksiä. Itse koen vartavasten liikuntavammaisille järjestetyt ei-kilpaurheiluleirit leirit syrjiviksi, koska minusta liikuntavammainen voi olla ihan hyvin vammattomien mukana.

        Kokonaan toinen asia on kanssa se, miten lievimmissä tapauksissa määritellään, onko henkilöllä liikuntarajoitetta vai ei, eli miten leirille osallistujat valitaan. Esimerkiksi jos joku ennestään vammaton urheilija loukkaantuu ja liikkuminen on vaikeaa, mutta vamman paranemisen ajankohta osuukin leirin ajaksi, niin potkitaanko hänet pois leiriltä? Jos viitseliäisyyttä riittää, niin ainahan voi koettaa itse järjestää joitain leirejä tai tapahtumia.


    • Niin, ikävähän se on jos ne ovat syrjiviä tapahtumia. Niissä on tuskin mitään järkeä käydä. Voihan tällaset tapahtumat silti olla avoimia kaikenlaisille ihmisille. Ei vaan liikuntarajoitteisille.
      Lopetin leireillä käymisen lapsena koska se ei jostain syystä mielyttänyt. En kokenut että leirissä itsessään olisi ollut mitään vikaa. Toiminta on kuulemma suljettu vuosia sitten nimenomaan vähäisen kävijämäärän takia.
      Nyt kun ikää on tullut hieman lisää niin käyminen vastaavanlaisissa tapahtumissa voisi olla ihan antoisaakin.

      Kuten aiemmassa kommentissa totesin on tietysti hyvä pyrkiä olla ulospäinsuuntautuva kaikenlaisten ihmisten kanssa, ei vain liikuntarajoitteisten.

    • lvmies

      Onko kukaan liikuntavammainen saanut terveeltämä vastakkaisen sukupuolen ihmiseltä aloitetta suhteeseen?

      • Anonyymi

        On saanut, mutta se on oma juttu miksi asia ei edes päässyt alkuun. Ja se muistetaan.


      • Anonyymi

        Kyllä,monikin.


    • Prominent

      On, tiedän useitakin aviopareja.

    • vieläkökäskädessä

      Niin mielelläni minäkin,lähes 60nenmummo tapaisin vastakkaisen sukupuolen edustajii.Viks vain kahvilla,,elokuvissa käyden ja miksei ravintelissa syömässäkin.Saisit kyl kallistaa kuppiikin, ihan miltä itse tuntuu.Mie en kuppeile ennää muutko kahvii ennää.Nykpaikas missä asun en juurikaan käy missään tääl on porukka niin sisäänlämpiiävä niihe ei ulkopuolsiet juurikaan huolita vaiks kyse ois vik liikuntanvammasista.NIinpä mie istuu kupeksin kotosalla suurimmanosanikaa..eikä tiältä kukkaa tuu hakkee.

      • Vaintuntematon

        Olen itse liikuntavammainen ja seurustellut muutaman kerran ihan "terveen" ihmisen kanssa, ei ole este.


      • liikuntavammainen59

        Missäpäin asut....minä Varsinais-Suomessa


      • ATDT-2

        Paljon olen tätä itse miettinyt, kun olen koko 38 ikävuottani elänyt ilman seurustelusuhdetta. Olen liikuntavammainen mies pk-seudulta.

        Elämäni keskittyy työntekoon. Tapaan toki ystäviäni, ja työkavereideni kanssa käyn kaljalla tai syömässä. Joidenkin tuttujeni ja perheenjäsenteni kanssa olen matkustellut.

        Se jokin elämästäni kuitenkin puuttuu. eli kumppani jonka kanssa voisin jakaa elämäni. Ei ole kiva matkustaa, syödä ravintoloissa tai käydä musesso yksin. Kaiken tämän haluaisin jakaa jonkun kanssa.


    • kusch

      Moi, Oon nyt vajaan kolme vuotta ollut liikuntavammainen mies,ikää pian viiskyt.Treffi palstoja on tullut katseltua paljon ja vähän kirjeenvaihtoakin on ollut,joskus jopa treffeilläkin on tullut käytyä.Rehellinen tietenkin pitää olla,ei näköjään ihan kaikki terveet pelkää liikuntavammaa,siellä treffipalstoilla tuntuu olevan porukkaa,jotka eivät edes tiedä mitä ovat etsimässä.Mutta luulen,että kun tarpeeks kauan ja sinnikkäästi etsii,niin joskus tärppää. Tsemppiä ja iloista mieltä kaikille.

      • jkln

        Mistä sinut löytäisi?


      • kuschtaas
        jkln kirjoitti:

        Mistä sinut löytäisi?

        Hei jkln! Tässä kusch.Kirjoita:[email protected]


      • Anonyymi

        Yleensä para-miehet tahtovat vammattoman naisen eikä toinen tuolinkäyttäjä kiinnosta, onko se joku statusjuttu?
        En ole koskaan ollut suhteessa vammaisen kanssa, vain terveiden mutta nyt aikuisena ei kumppanin vamma haittaisi jos muuten on kipinää ja rakkautta.
        Olen siis nainen ja käytän tuolia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä para-miehet tahtovat vammattoman naisen eikä toinen tuolinkäyttäjä kiinnosta, onko se joku statusjuttu?
        En ole koskaan ollut suhteessa vammaisen kanssa, vain terveiden mutta nyt aikuisena ei kumppanin vamma haittaisi jos muuten on kipinää ja rakkautta.
        Olen siis nainen ja käytän tuolia.

        Haluaisitko jutella sähköpostitse?


      • Anonyymi
        laszlok kirjoitti:

        Haluaisitko jutella sähköpostitse?

        Mikä ettei...
        Olen Helsingistä, oletko kaukana?
        T.nainen tuolissa


      • Anonyymi

        Ok, pistän postia tulemaan kun ehdin.
        🙂


    • silikistäsametista

      En ole koskaan tajunnut miksi potensiaalisen kumppanin liikuntavamma estäisi seurustelun?
      Itse olen seurustellut miehen kanssa, joka oli 13 vuotta minua vanhempi,käytti kyynärsauvoja kotona sekä pyörätuolia ulkona. Oli kahistus sentään! minua lyhyempi ja lisäksi melko vahva-asteinen näkövamma.
      Tutustuimme työni merkeissä, enempää en sano, ja ystävyys muutui vähitellen seurusteluksi. Kävimme yhdessä teatterissa, tapahtumissa, ihan joka paikassa. Tutustuin hänen veljeensä ja sisareensa,vanhemmat olivat jo kuolleet. Hän asui kaupungin kesksutassa mistä oli kätevä liikkua ilman taksia, mutta varjopuolena se, että talossa asui enimmiltään vanhempaa porukkaa, jotka katsoivat yhdessäoloamme karsaasti. Sain kuulla vihjauksia ja ivaakin.
      Olin nuori, päälle 2kymppinen, ja minulle tarjoitui mahdollisuus työni puitteissa lähteä vuodeksi ulkomaille. Arvelimme,että suhde sen kestää,mutta koska olin senverran kaukana ja hänelle matkustelu olisi ollut melkoisen rasittavaa,emme tavanneet kuin harvoin ja yhteydenpito jäi enimmäkseen puhelimen ja Skypen varaan. Siinä kävi sitten niinkuin kävi.
      Hänellä on nyt uusi, tunnen hänetkin ja olen tavannut. Ystävinä jatketaan.
      Ja minä löysin onneni täältä, enkä Suomeen asumaan palannut.
      En näe vammaa minkäänlaisena esteenä. Vamma on ominaisuus ominaisuuksien joukossa. Ei se määrittele ihmistä! Vammainen ihminen voi olla kultasydäminen tai p.ska,ihan niinkuin vammattomatkin. Luulen että ihmisisllä vain on täysin turhia pelkoja ja ennakkoluuloja. Kunpa niistä päästäisiin....

    • NightVisionAllDay

      Hei.
      Uskoisin kumppanin löytyvän samalla tavoin kuin täysin liikuntakykyisellä ihmisellä. Moni liikuntakykyinen miettii samaa kuin sinä - missä ihmeessä siihen tulevaan kumppaniin voi törmätä? Harvemmin kukaan kuitenkaan tapaa ihmistä liikennevaloissa tai bussipysäkillä, sillä jo Suomalainen kulttuuri sotii todennäköisyyksiä vastaan. Uskon juhlija-henkisen viikonloppu vipeltäjän törmäävän joka ikinen vkl uusiin mielenkiintoisiin ihmisiin, joista löytyy varmasti ihastuksen kohteita. Mutta entä jos et tykkää käydä illanvietossa vaan nautitkin rauhallisista koti-illoista pienemmissä piireissä, kuten esim. itse. Mikä onkaan mieluisampaa kuin laittaa kuulokkeet päähän, rentouttava musiikki soimaan ja viinilasillisen ja pienen pilkkeen kera tutkailla treffipalstoja ja odotella sitä ilmoitusta "sinulle on saapunut uusi viesti".

      Liikuntarajoitteisen voi olla vaikea löytää treffipalstoilta saman kokenutta. Samaa asiaa voi verrata esim. siihen, että treffipalstoilta voi olla vaikea löytää samassa elämänvaiheessa olevaa ihmistä. Toinen etsii vakavaa parisuhdetta, toinen taas yhden yön kiihkoa, tai sitten henkilökemia tai ulkonäkö ei olekkaan samoja kuin odotukset. Useasti näissä tapauksissa ihmiset pitävät sitä unelmien kumppanin mielikuvaa yllä tapaamiseen asti ja voi olla, että tästä syystä ns. fyysisesti terveet saavat helpommin treffit sovittua vaikka useimmiten suhde jää treffien tasolle. Yksi syy varmasti on ennakkoluulot, ihmiset lähestyvät varoen heille itselleen uusia asioita vaikka todellisuudessa liikuntarajoitteisuus on verrattavissa vaikkapa siihen, että kumppani on kasvissyöjä. Uskon, että toisinaan ihmisille on vaikea kertoa olevansa liikuntarajoitteinen mikäli vastapuoli itse ei ole.

      Mitä mieltä itse olette nettitreffailusta, onko millaisia kokemuksia? Oletteko löytäneet suhteen? Oliko millaisen työn takana vai nappasiko heti? :) Onkohan muuten meille rullatuolissa istuville ns. omaa treffisivustoa, jossa voisi tavata saman kokeneita ihmisiä? Mikäli on niin linkkejä kehiin! :) ... Äkkiä guuglettamalla löysin yhden Suomalaisen http://www.kaksinkaunis.fi ja loput hakuun osuneet tuntuvat olevan ulkomaalaisia. Täytyykin koklata.

      Ootteko muuten huomanneet kuinka ulkona kävellessä saa ihmisiltä helposti ihan mukavia katseita, muttei puhetta tai esittäytymistä. Mistähän mahtaa johtua? Ollaanko me niin ujoa kansaa?

      Yksi tapa löytää uusia ihmisiä on harrastukset, uskokaa pois. Erilaisia harrastuksia riittää mielin määrin ja kaikkea mitä kykenee, kannattaa kokeilla! Maailmassa on ihmisiä yli 7 miljardia kappaletta, eiköhän täältä jokainen kumppanin löydä, kun hieman tähystelee ympärilleen :)

      Jooelix_912, ei tietenkää pidä rajoittua pelkästään liikuntarajoitteisiin, mutta esim. juurikin leireillä on toisinaan todella mukava tavata ihmisiä, jotka ovat kokeneet saman. Saa mielenkiintoisia keskusteluja aikaan! Kun kyselit leireistä, niin kannattaa kurkata esimerkiksi oman kaupungin kotisivuilta. Lisäksi itse löysin monia osumia vuoden 2015 ryhmätapahtumiin, kun googletin: "liikuntarajoitteisuus ryhmät Lahti".

    • Liikuntarajoitteisille

      http://www.kaksinkaunis.fi/
      Deittisivusto liikuntarajoitteisille ihmisille, ja miks ei muillekkin. Sivusto on aika uusi jotenka jäseniustöä ei vielä pahemmin ole.

    • liikuntavammanen

      ei löydy liikuntavammaiselle helposti kumppania. terveet ei seukkaa liikuntavammaisen kanssa, koska luuleevat että joutuvat tekemään kaikki kotityöt ym. ja jos kaks liikuntavammasta on yhdessä, niin kukas sitten tekee kotityöt ja kodin remppahommat ym. jos ei ole varaa pitää kotiavustajaa tms.

      • pläähk

        Riippuu täysin ihmisestä. Liikuntavammainenkin voi olla puoleensavetävä tai sellainen, jota ei pidetä potentiaalisena kumppanina. Ei voi yleistää.


      • vaimokonkkajalka

        No eikohän se ole liikuntavammaisen päässä nyt tuo yleistys. Tietääkseni vammaispalvelut järjestää hlökohtaista avustajaa kotiavuksi. Ainoastaan seksi ja seurustelu asioissa vammaispalvelu ei palvele - ainakaan täällä Jyväskylässä. Kaikessa muussa saat liikuntavammaisena kyllä apua. Jos haet sitä - ja pitää osata määrittää oma tarpeensa henkilökohtaiselle avulle.
        Jos sitä ei osaa on parempi elää tosiaan nyrpeenä palvelutalossa. Itse olen ollut lähes 20v vammattoman kanssa avioliitossa. Ja se terve ei vienyt edes roskapussia ulos.


    • liikuntavammainen

      kuka tekee kotityöt, jos on sellainen vamma ettei pysty..jonkun ne on tehtävä.

      • Kylkylss

        Eiköhän Suomessa kuitenkin ole kotihoidon apu ihan lakisääteisenä mikäli pariskunta ei itse kykene hoitamaan esim. siivoamista.


    • Moi,
      Ihan aluksi sanoisin, että "romanssi" voi tulla vastaan ihan missä vaan, oli rajoitetta tai ei. Ainoa vakava rajoite on korvien välissä, jos on ollakseen. Puolin ja toisin.
      Tämä asia on matkan varrella tutuksi, parilta eri kantilta.
      Joskus kauan aikaa sitten, katseeni kohtasi kinnostavan neitokaisen katseen, eräässä tilaisuudessa. Sitä silmäpeliä kesti oman aikansa ja johti lähestymiseen minun
      puoleltani. Tämä nuori nainen ilmaisi, luonnollisella tavalla, oman vammansa. Toki yllätyin hetkeksi, mutta en antanut asian häiritä. Oleellista oli myös se, ettei hän antanut asian häiritä.Vietimme varsin mukavan illan.
      Tämä opetti nuorelle miehelle, ettei ihmisen tarvitse olla fyysisesti täydellinen ollakseen täydellinen minulle. Ikävä kyllä kotipaikkojemme etäisyys oli n.500km, joten asia kuivui kokoon.
      Toisenlainen tarina taas laivalta.
      Menin hakemaan naista tanssimaan (olin selvinpäin),nainen käänsi vain selkänsä.
      Myöhemmin huomasin, että hänen toinen hiha oli "tyhjä". Voihan olla niin, että minä en vain ollut mieleinen ja toivottavasti niin.
      Käänteistäkin on tapahtunut. Minun kanssani silmäpelin aloittanut nainen pyörätuolissa on ottanut aloitteen haltuun ja lähestynyt minua.
      Tämä muuten tapahtui kauppakeskuksessa.
      Kaiken kaikkiaan sanoisin, että lähestykää toista ihmistä, niin naiset kuin miehet, oli vammaa tai ei, jos siltä tuntuu.
      Rohkeasti vaan, rukkaset saa pahimmillaan ja niitähän saa jos on saadakseen, oli vammaa tai ei.
      Sinänsä on hyvä asia, että joku laittaa sivuston jossa tehdää selväksi sen rajattomuus.
      Muuten vaan ulos ja kaupungin yöhön tai muuten vaan aktiivisuutta ja rohkeutta.

    • esa_aalto

      Hei

      Olemme luomassa palvelua nimeltä Treffaa, jotta projektimme etenee meidän tulee todistaa rahoittajille että tälläiselle palvelulle on tarvetta.

      Treffaa uskoo, että kaikilla pitäisi olla yhtäläiset mahdollisuudet löytää rakkautta ja pitkäkestoisia ystävyyssuhteita. Tämä voi joskus olla haastavaa vammaisille.

      Treffaa on erittäin helppo ja kätevä tapa luoda uusia tuttavuuksia, ystävyyssuhteita tai löytää elämänkumppani.

      Mikäli kiinnostuit lähetä meille yksityisviesti facebookissa tai kommentoi alle.

      Kuulisimme mielellämme mitä mieltä olette tälläisestä palvelusta, ja olisiko sille tarvetta Suomessa.

      https://www.facebook.com/Treffaa-1640018102927031/?fref=ts

      Kiitos

      Esa

    • ipoo

      ojkkop

    • anodus

      Itse olen liikuntavammainen vajaa 50v mies, ja kohtasin yllättäen 30v sitten naisen joka oli omaikäinen, terve ja aloitteellinen. Kaikki kuukahti vain siihen, että olen saanut omassa perheessä sen viestin etten tarvinnut mitää, ja muut sitäkin enemmän, jopa enemmän kuin on olemassa. Parempi varmaa näin, niin saa nuo paskat elää niin kuin elävät.

    • Löytyykö09

      Minulla on unelma, kaunis ja tärkeä... Olisin onnekas, jos löytäisin Sinut elämäni tärkein täältä, osaisitko suunnistaa luokseni, tarjoaisitko kodin kaipaavalle sydämelle, joka osaa ja voi sinua aidosti rakastaa? Olen 42 vuotias mies Helsingistä täynnä hellyyttä, suudelmia, läheisyyttä ja tunnetta, jonka haluan tarjota yhdelle erityiselle naiselle.
      Olen onnettomuuden vuoksi kykenemätön kävelemään ja toivon sinun sen hyväksyvän. Se ei estä minua rakastamasta, rakastelemasta eikä saavuttamasta perheonneakin kanssasi. Olisin enemmän kuin valmis perustamaan perheenkin kanssasi ajan myötä, jos meistä siltä tuntuisi, mutta en sitä pakonomaisesti etsi. Kaipaan ihanaa naista, jonka voisin hukuttaa hellyyteen ja iloita kanssasi kaikesta tästä.
      Aito ja hyväsydäminen nainen, jos haluat löytää elämääsi aidon rakkauden, jolla on myös jatkuvuutta flirttaa, kirjoita - näytä minulle missä olet

    • Anonyymi

      Olen lievästi liikuntavammainen.(selkärankareuma ja nytten sairastanu syöpää 2v.).Mahtaskoha tämmöselle ukolle löytyvä naisimmeistä kaveriksi miksei myös enempiki jos kemiat passaa? 65v. Ukkeli oulusta.

    • Anonyymi

      Niin asiani koskee avustaja Firmaa Med Group nykyistä Onni Hoivaa ja tämän kyseisen Firman Henkilökohtaisia Avustajia Emma Ailanevuo,Asta Ailanevuo ja Jutta Kissanen ketkä ovat kaikki nämä kolme avustajaa syyllistyneet Vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen minusta ja muista avustettavista kuten muummuassa tämä Asta Ailanevuo ja Samoin Emma Ailanevuo ovat muummuassa kertoneet luonani luottamuksellisia tietoja muista avustettavista mikä on todella väärin ja vaitiolovelvollisuudenrikkomista ja mitä nämä henkilöt ku Asta Ailanevuo ja Emma Ailanevuo ovatkin kertoneet minusta on todella pelottavaa.
      Niin samoin nämä kyseiset avustajat ovat arvostelleet minua loukkaavasti haukkumalla minua että olen paska ym kun en osta koiralleni Chihuhua Kananugettaja ja hampurilaisia muummuassa mikä loukkaa minua todella ja nämä kyseiset avustajat ovat myös tehneet minusta perättömiä eläinsuojelurikosilmotuksia lukuisia kuten muutamasta muustakin avustettavasta ja ovat vielä kertoneet näistä ylpeillen luonani mikä on todella väärin ja miten tälläiset avustajat voivat jatkaa työssään tämä on todella pelottavaa eikä kukaan puutu tähän.
      Sekä olen tästä samasta asiasta ollut yhteydessä Med Groupiin nykyiseen Hoiva Onniin kuten Helsingin Vammais Sossuun Marja Kärkkäiseen eikä kukaan auta minua tässä eikä asia ole mihinkään muuttunut eli miten tämä voi jatkua näin ettei kukaan puutu tähän vaan nämä avustajat Emma Ailanevuo ja Asta Ailanevuo voivat jatkaa vaitiolovelvollisuuden rikkomista ja perättömien eläinsuojelurikosten tekemisiä Poliisikaan ei puutu tähän ja kuten kävin eläinlääkärissäkin 7.5.2019 tämän perättömien eläinsuojelurikos ilmoitusten takia niin eläinlääkärikin totesi että tämä on todella valitettavaa ja ikävää sekä huonoa kun eläinlääkäri kertoi että hänen 10 vuotisen uransa aikana näitä perättömiä eläinsuojelurikos ilmoituksia on tehty todella paljon ja nimen omaan vammaisia ja pyörätuolissa istuvia kohtaan.
      Niin ja tämä on suorastaan kiusantekoa ja kuten itsekkin istun pyörätuolissa liikenneonnettomuudentakia ja minusta tämä on todella törkeää ja loukkavaa sekä kiusantekoa meitä vammaisia kohtaan eli eikö oikeesti mikää laki ole meidän vammaisten puolella vai onko niin että jos meillä vammaisilla on koira tai joku muua lemmikki niin meitä vastaan voi tehdä perättömiä eläinsuojelurikos ilmoituksia vaikka kuinka eikä kukaan puolusta eikä auta meitä onko näin onko.

      • Anonyymi

        Melko ikävä tilanne, mutta mitenköhän tämä liittyy kumppanin hakuun?

        P.S. Oikea otsikko ja parempi argumentointi ja kirjallinen anti voisivat tehdä asiastanne uskottavamman.


    • Anonyymi

      Yleensä sekin, että saa jutella ns. terveen kanssa tasapuolisesti on vaikeaa! Mutta kerrompa oman aika tuoreen kokemuksen hyvin suojellusti.

      Eräs vastakkaista sukupuolta oleva ihminen kertoi minulle erään itsessään olevan asian. Kommentoin asiaa lyhyesti. Tästä meni vähän aikaa, nin tämä sama ihminen kertoi toisen asian omista mieliteoistaan. Hän avasi aiheen joka on varmaan harvinainen kahden kaverin kesken. Saati sitten terveitten samaa sukupuolta olevien kanssa.

      Me ollaan tämän ihmisen kanssa vain kavereita, mutta kertoo kait siitä, että ihmiset voi lähelläkin vaikka ollaan aika erilaisia.

    • Anonyymi

      Moi olen itsekin juuri saanut diagnoosin silmäsairaudesta. Olen näkövammainen nainen. Olen 43 vuotias. Haluaisin parisuhteen. Etsin juuri mistä löydän seuraa.

    • Anonyymi

      itse olen liikuntavammainen nyt 51v mies! 30v sitten aivan terve nainen ( omaikäinen) teki itse aloitteen! Koska aivan tämän asian ulkopuolisilla on joskus tapana ottaa kommenteja niin päätin että en ala kiusaamaan! Siitä jutusta ei tullut mitään. Siitä ihmisestä jäi kuitenkin paljon sellaista mitä kaipaan vaikken pystynytkään kertomaan hänelle syytä miksi annoin pakit.

      Nyt kun ikää on 30v lisää niin asia on aivan eri.... Ehkä tässä pärjää sen mitä tarvitsee pärjätä!

      Mutta toivotan teille onnea jotka vaikeuksista huolimatta onnistutte ilman ulkopuolisten kommenteja! "Eyhän sinä mitään tarvitse"

      • Anonyymi

        Ihan alkuun sanon että sanon tämän rohkaisuna, en mollaten.

        Sinä olet aikuinen mies, mitä sinä muiden kommenteista piittaat?
        Ymmärrän että lapsuuden ja nuoruuden ilkeistä kokemuksista voi jäädä arpia omaan minäkuvaan ja kokemukseen omasta arvosta.
        Sinä olet kuitenkin nyt aikuinen ja määräät oman arvomailmasi!
        Itse kasvoin arvomailmassa jossa vain hoikat, terveet ja rikkaat olivat arvokkaita ihmisiä, kun en ole tällainen toki koin riittämättömyyttä.
        Määritin kuitenkin oman arvomailmani erilaiseksi, minusta terve ei ole sairasta parempi.
        Jokainen on yhtä arvokas,

        Sen sijaan että haikailet jotain 30 vuotta sitten ohi mennyttä flirttiä tee aloitteita itse!
        Et ole vielä vanhakaan ja voit hyvin löytää vielä vaimonkin.
        Olet oman elämäsi päätöksentekijä, älä elä menneessä enää vaan tutustu naisiin.
        Me naiset ei olla mitään ihmeolentoja, pelkkiä ihmisiä ja kaikki kaipaavat rakkautta.
        Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan alkuun sanon että sanon tämän rohkaisuna, en mollaten.

        Sinä olet aikuinen mies, mitä sinä muiden kommenteista piittaat?
        Ymmärrän että lapsuuden ja nuoruuden ilkeistä kokemuksista voi jäädä arpia omaan minäkuvaan ja kokemukseen omasta arvosta.
        Sinä olet kuitenkin nyt aikuinen ja määräät oman arvomailmasi!
        Itse kasvoin arvomailmassa jossa vain hoikat, terveet ja rikkaat olivat arvokkaita ihmisiä, kun en ole tällainen toki koin riittämättömyyttä.
        Määritin kuitenkin oman arvomailmani erilaiseksi, minusta terve ei ole sairasta parempi.
        Jokainen on yhtä arvokas,

        Sen sijaan että haikailet jotain 30 vuotta sitten ohi mennyttä flirttiä tee aloitteita itse!
        Et ole vielä vanhakaan ja voit hyvin löytää vielä vaimonkin.
        Olet oman elämäsi päätöksentekijä, älä elä menneessä enää vaan tutustu naisiin.
        Me naiset ei olla mitään ihmeolentoja, pelkkiä ihmisiä ja kaikki kaipaavat rakkautta.
        Tsemppiä!

        Vastasit kaiketi kommenttiini.

        Kiitos.

        Olen urautunut omaan elämääni ja voihan se olla että elämä on syönyt itsetuntoani.

        Aloin tässä taas miettimään kaikkea ja on parempi etten ala purkamaan sitä tähän. Mutta ei se paljoa itsetuntoa nosta nosta että ihmisten sanat ja teot on kaukana toisistaan.

        Ansioluetteloon ei pitäisi tulla päivämääriin pitkiä katkoja sillä tyhjät kohdat herättää lukijalle kysymyksiä tyhjyydestä.

        Toivoisi tietenkin ns terveillekin rehellisyyttä. Ei ihminen hymyllä ja tyhjillä sanoilla elä.


    • Anonyymi

      Juuri eräs julkisuuden nainen sanoi ettei ulkonäkö ole miehessä tärkein. En oikein osaa tuosta ihmisestä sanoa mitään, mutta jos mies on hänen ikäänsä ja jollain tapaa ”erilainen”, niin epäilen tuota ulkonäkö vaatimusta.

    • Anonyymi

      Olen tavannut erään miehen Turussa, hän ei ole nuori enää, ja on liikuntavamma,
      tapasin lähialueen kauppakeskuksessa.
      Hän sanoi, "emmekö voisi olla ystäviä", ja ensin hämäännyin vähän, mutta koska pidän paljon hänestä, ajattelin iloisena saavani todellisen ystävän.

      Olen itse sairauseläkkeellä, mutten vammautunut.
      Tosin selkä meni niin huonoon kuntoon, etten kuukausiin päässyt mihinkään,
      ja lisäksi koronarajoitukset.
      Tiedän että hän asuu jopa samalla alueella, kadunkin hän kertoi,
      mutta.... tiedän vain etunimen.
      Mahtaisiko joku tietää, ketä tarkoitan.....ja miten saisin yhteyden.?

      Minusta se oli häneltä tosi rohkea ele.

      Olen vähän jo liikkunut, mutta huolissani, kun häntä ei näy missään.

    • Anonyymi

      Varmaan kolmas tai neljäs vastaus tähän ketjuun, mutta kirjoitan silti.

      Mitä itse toivoisin ja olen kokenutkin. Suoraan puhetta. Eli jos jollain on asiaa minulle, niin sanoo suoraan. Itseasiassa aikanaan eräs oma ikäinen nainen ilmaisi asia sanomalla, mutta syyt miksi väistin oli vähän erikoiset.

      Mutta miksi pitää antaa lupa ottaa yhteyttä jos kerran itse voi sanoa asiansa ilman arvailua! No onhan se kaveruudesta sopiminen vähän hölmöä. Mutta jotenkin se on kuitenkin avattava. Viimeksi eräs naispuolinen sanoi, että häntä saa halata. Mitä sekin sitten tarkoitti?

      Itseltäni puuttuu kyky tähän.

    • Anonyymi

      Olen 40 nainen Etelä-Suomesta. Minulla on aivan minimaalinen liikuntarajoite. Olen nätti ja mukava ja aika yksinäinen. Hetero kun olen, toivon mukavalta mieheltä yhteydenottoa: maimai@ luukku. com

      • Anonyymi

        51v mies vastaa

        Kolme syytä miksi en kirjoita.

        1. Ei ole enää anonyymiä sähköpostia kun Elisa lopetti maksuttomat anonyymipostit. Enkä avaa uutta tai käytä tunnistettavaa osoitetta tuntemattoman kanssa

        2. En usko enää nettijuttuihin. Niistä on kokemusta. Arvostan jos kohtaa ihmisen livessä. Lisää kolmannessa vastauksessa. Eikä vammaisuus saa olla syy toisen hyväksymiseen tai skippaamiseen.

        3. Yli kymmenen vuoden ikäero ja vaikka itse olenkin liikuntavammainen niin myös oman elämän elämän kokemukset joista ei ole mitään kerrottavaa.


      • Anonyymi

        Edelleenkin etsit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin etsit?

        Varmaa kymmenen vuoden takaa vielä tulee tänne vastaamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaa kymmenen vuoden takaa vielä tulee tänne vastaamaan!

        Tulee tietenkin 🤡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee tietenkin 🤡

        Siellä se ketjun aloittaja on painellut kokoajan F5 näppäintä reloadatakseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä se ketjun aloittaja on painellut kokoajan F5 näppäintä reloadatakseen!

        No ainakin täällä on 47 vuotias naisellinen tuolilla liikkuva nainen Helsingistä ja etsin kumppania joka on myös Kristitty, ja tietysti mies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ainakin täällä on 47 vuotias naisellinen tuolilla liikkuva nainen Helsingistä ja etsin kumppania joka on myös Kristitty, ja tietysti mies.

        Itse olen vm 70 ja myös kirkonjäsen. En ala sen kummemmin asiaa tässä selittämään, mutta en usko paasaamiseen! Asia voi tärkeä, mutta ei niin tärkeä että paasaamalla paranee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen vm 70 ja myös kirkonjäsen. En ala sen kummemmin asiaa tässä selittämään, mutta en usko paasaamiseen! Asia voi tärkeä, mutta ei niin tärkeä että paasaamalla paranee!

        Mies vm 70 kommentoi kommenttia. Vaikka kaipaa monenlaista, niin elämän vaikeudet ja vastoinkäymiset tekee kaikesta turhan. Yksi pahimmista (ei pahin) on ”olkapääntaputtajat” joilla ei ole itsellä ole tahtoa edistää mitään vaikka eleitä on! Tunnen tälläisen samanikäisen naisen jolta sain aasin hännän! En tiedä kuka käsitti asian väärin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies vm 70 kommentoi kommenttia. Vaikka kaipaa monenlaista, niin elämän vaikeudet ja vastoinkäymiset tekee kaikesta turhan. Yksi pahimmista (ei pahin) on ”olkapääntaputtajat” joilla ei ole itsellä ole tahtoa edistää mitään vaikka eleitä on! Tunnen tälläisen samanikäisen naisen jolta sain aasin hännän! En tiedä kuka käsitti asian väärin!

        Mitä pahaa siinä on jos nainen toivottaa onnea sulle kumppanin löytymiseen muttei ole kiinnostunut sinusta itse?
        Eihän kukaan ryhdy suhteeseen jos itseä ei kiinnosta, eikä pidäkään!
        Sinulla on niin itsesäälinen asenne että se ei ole viehättävää.
        Mikset usko olevasi rakkauden arvoinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pahaa siinä on jos nainen toivottaa onnea sulle kumppanin löytymiseen muttei ole kiinnostunut sinusta itse?
        Eihän kukaan ryhdy suhteeseen jos itseä ei kiinnosta, eikä pidäkään!
        Sinulla on niin itsesäälinen asenne että se ei ole viehättävää.
        Mikset usko olevasi rakkauden arvoinen?

        No ei mitään! Mä en vaan usko mihinkään muuhun kuin face to face kohtaamiseen! Olen saanut jopa kasvotusen huomiota ihan terveiltä naisilta, mutta se siitä. Elettiin aikaa kun ei ollut nettiä eikä kännykkää! nyt 2020 luvulla yli 50 v ikäisen elämään mahtuu aika jolloin kaikki oli realiajassa!

        On minulla nettikokemuksiakin terveitten kanssa, mutta ne on mennyt perseeleen!


    • Anonyymi

      No minä löysin rakkaani ihan nettitreffien kautta ja liikun pyörätuolilla.
      Minusta ei istumakuvassa näy vammani,oli muutenkin hauska saada ulkonäöstäni palautetta ilman että vammasta tiedettiin.
      Yllätti kiinnostuksen määrä koska olen aina pitänyt itseäni rumana,sainkin kuulla päinvastaista.
      Kohotti itsetuntoa.
      Tärkeintä tietysti että törmäsin Häneen ja rakastuttiin .
      Ihmeellisiä asioita voi tapahtua 😁

    • Anonyymi

      Apua kaikkiin elämän osa-alueisiin.
      Harrastukset, kauppa-apu, pienet remontit, piha hommat, lääkärissä käynnit, keskustelu, kahvittelu jne...
      Kysy.
      [email protected]
      Kik kovaa9

    • Anonyymi

      Ihan omasta kokemuksesta liikuntavammaisena. Olen saanut huomiota vastakkaisen sukupuolen ihmiseltä mutta toivoisin selkokielisiä sanoja. Ei se paljoa kerro mitään jos saa luvan halata tavata etkä tiedä toisesta mitään. Ei Facebook kaveruus ole mitään jos ei tule koskaan juttelemaan mitään messengerin tai tekstiviestse eikä avaa koskaan mitään keskustelua kertomalla omasta elämästään. Ei sillä. Olen saanut avauksen ja olen jutellut elämästä naimisissa olleen ihmisen kanssa joka kipuili elämässä. Minulla ei ole mitään annettavaa vakituisessa suhteessa oleville vaikka minulla on mielipiteitä.

    • Olen selaillut tässä eri aiheeseen liittyviä palstoja, enkä oikein tiedä, mihin tämän sijoittaisin. Ehkä “kumppanin haku” on se osuvin palsta.

      Aiheesta on nähnyt kaikenlaisia vastauksia, mutta tässä vielä oma rokka soppaan. Tästä tuli aika “incel-henkinen” kirjoitus, mutta menköön. Tarkoitus vain jäsennellä omia tuntoja ja ehkä joku terapeuttinenkin tavoite on.

      Jouduin pyörätuoliin nuorena aikuisena. Jälkikäteen ajatellen ehkä pahin mahdollinen aika vammautua, mutta subjektiivista kai sekin. Ennen vientiä riitti kohtalaisesti ja pari vakavempaakin seurustelusuhdetta ehti olla.

      Ulkoisesti ei ole tapahtunut suuria muutoksia tuolin ja iän tuoman hienoisen rapistumisen lisäksi. Käytös kohteliasta, mieli älykäs ja tavat herrasmiesmäiset. Käyn edelleen harrastuksissa, baareissa ja festareilla. Joskus saanut jotain naisien numeroita illalla, mutta aamulla viestitellessä heidän kiinnostuksensa on lähennellyt nollaa. Kerran (ennen tämän vuoden maaliskuuta) olen noin viidentoista vuoden aikana päässyt sänkyyn asti, mutta taisi ulkopaikkakuntalainen tyttö tarvita vain yösijan. Näin ainakin oletan seuraavien päivien välinpitämättömyydestä.

      Koronaa ennen sosiaalinen elämäni oli jo kohtuullisen matalalla, kun ehti ikääkin jo tulla. Korona-aikoina se tippui kuitenkin nollan tuntumaan ja päivät kului lähes töissä ja kotona. Eikä tuo ole vieläkään suuresti aktivoitunut. Harmi sinänsä.

      Nyt hieman matematiikkaa. Olen ollut pitempään useissa treffisovelluksissa (yli viidessä). Lähettänyt noin tuhat tykkäystä tai viestiä. Saanut takaisin joitain kymmeniä. Näistä noin 50 % on ollut varteenotettavia kandidaatteja. Näistä ehkä 40 % vastaa viesteihin edes kerran. Yhdeksikään tapaamiseksi/treffeiksi nämä eivät ole realisoituneet. Ei siis kummoinen osumaprosentti.

      Kaipaan kuitenkin kumppanuutta, läheisyyttä ja ns. naisen lämpöä. Maaliskuussa aloin käyttämään “seuralaispalveluita”. Niistä ei kumppanuutta saa ja läheisyyttäkin vain hetkeksi, mutta minkäs teet. Tuleepahan edes yksi tarve tyydytetyksi. Halvaksi tuo ei tule, mutta onneksi on työelämässä.

      Nyt kuitenkin kasa keikka- ja festarilippuja taskussa kesää varten. Josko jotain oikeaa löytyisi. Mutta leuka rintaan ja kokka kohti uusia pettymyksiä!

      Varmaan unohdin jotain olennaista, mutta lisäillään, kunhan juolahtaa mieleen. Aika nollaviesti, mutta ajattelun selkeyttämiseksi ihan toimiva.

      • Ainoa pelko on, että saako tunteeton seksi unohtaan, miten rakastaa. Mutta toisaalta tokkopa tuota taitoa enää tarvitsee


    • Olisiko joku liikuntavammainen vanhempi nainen kiinnostunut miesseurasta ilman sitoumuksia?
      Olen 57/182/95 mies Treen seudulta.

      • Anonyymi

        v*****n hyväksikäyttäjä!

        Eikö ns. omankaltaiselta irtoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        v*****n hyväksikäyttäjä!

        Eikö ns. omankaltaiselta irtoa?

        Mikä hyväksikäyttäjä? Etkö tiedä, että hyvä seksi on kahden kauppa ja pitäisi olla win-win.


      • Anonyymi
        Armas1966 kirjoitti:

        Mikä hyväksikäyttäjä? Etkö tiedä, että hyvä seksi on kahden kauppa ja pitäisi olla win-win.

        siis kaksi samankaltaista ihmistä voi tehdä asioita kummankin eduksi, mutta jos ns. terve tekee tuollaisen aloituksen, niin se kertoo paljon!

        Kuvitteleeko tämä ns. terve itsestään liikaa tai on saanut ns. kynsilleen terveeltä naiselta.

        Itse olen liikuntavammainen mies ja elämä on sitä mitä on. Olen saanut huomiota ns. terveeltä naiselta, mutta osin hetkestä tai momentumista olen skipanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        siis kaksi samankaltaista ihmistä voi tehdä asioita kummankin eduksi, mutta jos ns. terve tekee tuollaisen aloituksen, niin se kertoo paljon!

        Kuvitteleeko tämä ns. terve itsestään liikaa tai on saanut ns. kynsilleen terveeltä naiselta.

        Itse olen liikuntavammainen mies ja elämä on sitä mitä on. Olen saanut huomiota ns. terveeltä naiselta, mutta osin hetkestä tai momentumista olen skipanut.

        En tiedä mitä se kertoo? Olen aina tykännyt touhuta kaikenlaista ja menekkiä on riittänyt ihan hyvin.
        Ihan vaihtelunhalu mm saa ajattelemaan kaikenlaista ilman mitään suuria filosofioita.


    • Anonyymi

      Liikuntavammaisena miehenä kysyn kysymyksen terveille naisille! Tässä on omaa kokemusta vuosikymmenien aikaan tullut.

      Annetaan niiden olla jotka kulkee ohi eivätkä sano mitään. Annetaan niiden olla jotka suorastaan sylkevät silmille.

      Mutta mikä saa kivan näköisen ja muutenkin kivan naisen tulemaan "vajaakin" luokse ja alkaa lähentymään. Miten teille pitäisi vastata? Ottaa kädestä kiinni, halata, antaa numero.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      2993
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2868
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      94
      2136
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1838
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1751
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1662
    Aihe