Keli oli hyvä ja tienpinta sula, niin klo 15 aikaan motarin oikea kaista ajaa 60km/h ja vasen 80km/h. Ns. junnaajia oli tulppana vasemmalla kaistalla ja oikealla köröteltiin.
Oulusta joutaa purkaa koko moottoritien pois.
Taas köröteltiin motarilla
104
520
Vastaukset
- eikufend
jospa siinä oli 80 rajoitus jota sinunlaisesi sokea ei huomaa
- Sokeat junnaa
Miksi ne sitten 60 ajo, jos raikka 80? Ei siinä 60-raikka ollut. Taisi sokeita olla ihan muut:) Hyvä keli ja kaikki, niin kyllä se satanen oli.
Menkääpä junnaajat potkurilla tästedes :) - raikka.
Sokeat junnaa kirjoitti:
Miksi ne sitten 60 ajo, jos raikka 80? Ei siinä 60-raikka ollut. Taisi sokeita olla ihan muut:) Hyvä keli ja kaikki, niin kyllä se satanen oli.
Menkääpä junnaajat potkurilla tästedes :)Mikä on raikka, et taida olla Oululaisia?
- avohoitotoimii.fi
minä harrastan sitä että aamulla ja iltapäivällä ajan rekan vierellä 88-90 km/h vasenta kaistaa. Minusta on mukava kun iso letka autoja tulee perässäni. Vain hälytysajoneuvoille annan tietä. Haluan ettei kolareita synny turhalla kaahaamisella.
- kortti pois ja rolla
klo 13 jälkeen kaketsun rampilta etellän motaria körötteli joku vanha ämmä kaikessa rauhassa n. 65 km/h, eikä minkäänlaista reaktiota vaikka perässä tuli ainakin kilometrin letka. Mistä noita kuuroja ja sokeita dementikkoja tulee?
- Going to shaisse
Se pitää ajaa siitä ämmästä ohi ja palata heti oikean puolen kaistalle ajamaan satasta. Vasuria painaa sitten jengi ohi noin 110 plexissä, muta kun tämä 110 ajava huomaa että sieltä tulee joku 150 plexissä takaa, niin vilkku oikealle ja oikea kaista käyttöön hetkeksi. Turvavälithän pitäisi olla.
Olen huomannut että ihmisillä on huono näkö ja siksi ne töörää. Paljon näkee niitä jotka hiljentää kun auto tulee vastaan. Miksi ne ei näe?
Soittajaa poliisit aina kun joku töörää motarilla. Siellä on joku rattijuoppo asialla.
Ei kannata vain alkaa junnaamaan itse. - Tietoa!
Kempeleestä, Limingasta, Tyrnävältä ja Rantsilasta!
- navinäyttää
klo 13 jälkeen kaketsun rampilta etellän motaria körötteli joku vanha ämmä kaikessa rauhassa n. 65 km/h, eikä minkäänlaista reaktiota vaikka perässä tuli ainakin kilometrin letka. Mistä noita kuuroja ja sokeita dementikkoja tulee?
Ompa pitkä ramppi kaketsulla.
mummo ajoi oikein rampilla on edeltävän tien nopeusrajoitus.
ja kun poistuu rampille tulee seuraavan tien rajoitus voimaan, - Mietipä uudelleen
navinäyttää kirjoitti:
klo 13 jälkeen kaketsun rampilta etellän motaria körötteli joku vanha ämmä kaikessa rauhassa n. 65 km/h, eikä minkäänlaista reaktiota vaikka perässä tuli ainakin kilometrin letka. Mistä noita kuuroja ja sokeita dementikkoja tulee?
Ompa pitkä ramppi kaketsulla.
mummo ajoi oikein rampilla on edeltävän tien nopeusrajoitus.
ja kun poistuu rampille tulee seuraavan tien rajoitus voimaan,Rampilla on muuten 80km/h rajoitus, jos ottaisit pään pois hanurista, niin huomaisit "taajama päättyy" -merkin ja sehän tarkoittaa 80km/h ellei muuta ole liikennemerkein määrätty. Itseasiassa rampilla alkaa jopa 100km/h ennen kiihdytyskaistaa... Eniten mua ihmetyttää kaltaisesi UrpÅt, jotka köröttää pää hanurissa näkemättä sen enempää liikennemerkkejä, liikennevaloja, kuin muutakaan liikennettä...
- maalainenoot
Mietipä uudelleen kirjoitti:
Rampilla on muuten 80km/h rajoitus, jos ottaisit pään pois hanurista, niin huomaisit "taajama päättyy" -merkin ja sehän tarkoittaa 80km/h ellei muuta ole liikennemerkein määrätty. Itseasiassa rampilla alkaa jopa 100km/h ennen kiihdytyskaistaa... Eniten mua ihmetyttää kaltaisesi UrpÅt, jotka köröttää pää hanurissa näkemättä sen enempää liikennemerkkejä, liikennevaloja, kuin muutakaan liikennettä...
anteeksi mä luulin että ramppi oli täällä raisiossa
jossa on lailliset nopeudet rampilla
eli kun ramppi loppuu niin alkaa seuraavan merkin jälkeen rajoitus
ja kun ramppi alkaa on automaattisesti 60km rajoitus
- viisas autoilija
Moottoritielläkään ei ole mitään pakkoa ajaa kovinta nopeutta, vaan sen nopeuden saa itse valita miten parhaaksi näkee. Motarillahan on kaksi kaistaa, niin miten se teidän ajoanne haittaa, jos oikealla mennään hitaammin, menette vaan ohi. Koskaan ei tule olemaan sellaista tilannetta missään, että kaikki ajaisivat ihan samalla nopeudella.
Ja kun te ajatte motarilla silloinkin sitä hienoista ylinopeutta, kun on oikein huono keli. Ihmispolot kuvittelee, että moottoritie on sellainen tie, jolla on pakko ajaa joka olosuhteissa kovinta majdollista vauhtia.
Jos kaikki ajaa tismalleen samaa nopeutta, turvavälejä ei voi pitää tai muutoin joutuu välillä hiljentämään, että turvaväli kasvaisi riittäväksi.
Turvavälistä on puhuttu iät ja ajat, mutta vieläkään sen pitäminen ei onnistu suurimmalta osalta, koska sen pitämistä suorastaan pelätään.
Pelkoon on tietysti aihettakin, koska jos eteesi jää vähän ptiempi väli, niin takana puskurissa roikkuva tulee eteesi oitis tuota pikaa, kysymys lienee liikennekulttuurista, josta halutaan pitää tiukasti kiinni.
Kun ajaa esim. valtietä 20 kiimingistä kohti oulua, niin heti kun tie muuttuu kaksikaistaiseksi, alkaa mieletön ohittelu ja kaikki ajaa yli nopeusrajoituksen, jonka johdosta täytyy ohitella ja puikkelhtia siks sakkia kaistalta toiselle. Minä en juuri koskaan aja sillä tavalla, että puikkelhdin kaistalta toiselle, koska tykkään ajaa vain sitä oikeata kaistaa maltillisella nopeudella.
Ja onhan se parempi että vanhat ämmät ajaa hitaammin. Kuvittele nyt tilannetta, että se vanha ämmä kaahaisi samalla tavalla kuin sinä vauhtiveikko, johan siitä sinäkin kohta täällä kirjoittelisit kummeksuen.
Minullakin on tapana kuusamoon päin ajettaessa hiljentää, kun tulee autoletka vastaan. Tämä on sellaista ennakkoon varautumista, sillä tiedän oikein hyvin, että sieltä edestä päin tulevasta jonosta voipi yllättäen lähteä se kahjo ohittamaan hyvään tuuriinsa ja ajotaitoonsa luottaen, että ehtii. Ja ehtiihän se, kun minä tilannetajuisena hiljennän. Minulle ei ole mitään hyötyä siitä, että pidän omista oikeuksistani kiinni ja en hiljennä silloinkaan, kun sieltä oikealta kärkikolmion takaa tulee se vanha ämmä suoraan eteen. Mutta kun minulla on tuota liikennetajua, niin minä hiljentelen, jolloin minulla on paremmat mahdollisuudet välttää kolari kuin jos ajan vain aina niinkuin päätön kana, joka ei välitä tuleeko joku eteen, kun pitää vain pitää niistä omista oikeuksistaan tiukasti kiinni.
Jalankulkijat pitää ottaa todella tarkasti huomioon, kun ajaa oulun keskustassa. Minä annan aina tietä, koska se on minulle pakkomielle. Poikkeuksiakin on, nimittäin en rupea väistelemään tien pientareille, jotta kolmas ohittava auto mahtuu samaan rakoon vastaa tulevan kanssa. Ohittajan pitää malttaa odottaa sopivaa tilaisuutta ohitukseen, ettei haittaa ohitettavaa pökäisyllään suoraan eteen ja säikäytä ja pakota ohitettavaa äkkijarrutukseen ja kun sekin rapa ja kivet lentää täriseväksi uritetusta keskiviivasta varsinkin keväisin, kun koko talven ajan on hiekkaa ajettu ja pienet kivet jää uriin, josta ne aina lentää ohitettavan tuulilasiin.
Tästä liikennekulttuurista voisi kirjoittaa kokonaisen romaanin- Menkää potkurilla
Moottoritielläkin ja muutenkin liikenteessä ja elämäsaä pitää ottaa muutkin huomioon, ja silsi tientukkona olijan on syytä miettiä vaihtoehtoisia reittejä. Motarin vieressä kulkee hitaampia teitä kiireettömille.
- Muitakin ajateltava
Motarilla ei ole pakko ajaa sallittua nopeutta, mutta olisihan se nyt kohteliasta ottaa muutkin huomioon.
- Sokea rekkamies
Muitakin ajateltava kirjoitti:
Motarilla ei ole pakko ajaa sallittua nopeutta, mutta olisihan se nyt kohteliasta ottaa muutkin huomioon.
Parashan se olisi, jos kaikki ajaisivat suuniilleen samaa vauhtia, niin jäis se haitari liike pois. Ja turvavälit pitäis muistaa.
Mutta ei tämmöiset toimi vilkkaasti liikennöidyllä tiellä. Eteläsuomessa ja ruotsissa kuitenkin paremmin kuin Oulussa. - Voima pellin alla
Kemin tielläkin on tullut monasti vastaan niitä jotka ohittaa niin vaarallisesti että vastaantulija joutuu väistämään. Jos ei itse pitäisi pelivaraa, niin ojassa olisi oltu jo monesti.
- toinenvie
en minäkään rautatien kadulla anna tilaa mennä edelle jotka kääntyvät raksilaan
siinä on tollot vain kaksi ajokaistaa toinen on etelään menevä toinen pohjoiseen
Ennen valoja muuttuu kolmekaistaiseksi
yksi raksilaan kääntyville.
Moni ajelee jälkakäytävällä kun ei joudu odottamaan että kaista vapautuu,
Nelostiellä sattuu kolareita päivittäin. Taas:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nelostiella-jalleen-onnettomuus-talla-kertaa-limingassa/685506/- Se toinen paluumuutt
Tuntuu olevat Oulun seudun vaarallisin tieosuus tuo mootoritien pätkä. Ja kun sillä ajaa, niin todella huomaa, ettei suurin osa kuskeista osaa ajaa. Kohelletaan järjettömästi. Ja on siinä joku suunnitteluvirhekin: ainakin Kuusamontieltä etelään lähtevien liittymä on mutkassa, jossa moottoritoellä etelään ajavat eivät muutenkaan näe eteensä riittävästi. Eikä se liittymäkaista pitkä ole. Lisäksi liittymässä on paljon joen ylittävää liikennettä. Poikkimaantien silta saattaisi helpottaa samoinkuin oulujokisuun alittava maantietunneli jostakin Limingantullista Toppilan seudulle nelostielle. Vaan eihän näitä toteuteta.
- Halvempi keino
Se toinen paluumuutt kirjoitti:
Tuntuu olevat Oulun seudun vaarallisin tieosuus tuo mootoritien pätkä. Ja kun sillä ajaa, niin todella huomaa, ettei suurin osa kuskeista osaa ajaa. Kohelletaan järjettömästi. Ja on siinä joku suunnitteluvirhekin: ainakin Kuusamontieltä etelään lähtevien liittymä on mutkassa, jossa moottoritoellä etelään ajavat eivät muutenkaan näe eteensä riittävästi. Eikä se liittymäkaista pitkä ole. Lisäksi liittymässä on paljon joen ylittävää liikennettä. Poikkimaantien silta saattaisi helpottaa samoinkuin oulujokisuun alittava maantietunneli jostakin Limingantullista Toppilan seudulle nelostielle. Vaan eihän näitä toteuteta.
Helpompi olisi jos ihmiset hidastaisivat vauhtia kuusamon rampin alueella. Valaistut välkyttävät kyltit kilometri ennen sitä, ja niihin teksti "ERITTÄIN VAARALLINEN TIENKOHTA".
Tai sitten automaattinen nopeusvalvonta myös sinne ja 80 km/h rajoitus. - ABCE taskussa 51 v
Halvempi keino kirjoitti:
Helpompi olisi jos ihmiset hidastaisivat vauhtia kuusamon rampin alueella. Valaistut välkyttävät kyltit kilometri ennen sitä, ja niihin teksti "ERITTÄIN VAARALLINEN TIENKOHTA".
Tai sitten automaattinen nopeusvalvonta myös sinne ja 80 km/h rajoitus.80 km/h rajoitus ja pönttökamerat MOOTTORITIELLE?
Käypä joskus opintomatkalla Saksan moottoriteillä.
Vaikka:
Onhan meillä 50 ja 60 km:n rajoitusta ja pönttökameraa ja liikennevaloja VALTATIELLÄ (8) kilometritolkulla Limingassa kun sattuu olemaan yksi tienristeys ja yksi kauppa VIINAkauppoineen. Toki näille pitää...
Ja Turpakukkulalla: kolme (3) peräkkäistä liikenneympyrää, niitten välillä tahallaan tehdyt mutkat ja kaiken kruunuksi 40 km/h rajoitus VALTATIELLÄ että kaikki huomaisivat tämän Kulttuurin Kehdon!
Eikä Ii jää paljon jälkeen. Useita liikenneympyröitä ja 60:n nopeusrajoitus VALTATIELLÄ (4)! Liikennneympyröissä heti niitten valmistuttua useita rekkoja kaatui, kun oli mitoitettu liian ahtaiksi isoille autoille.
Näitä Järjen Jättiläisiä meillä löytyy liikennesuunnitteluunkin. Eikä kukaan vastaa mistään, koska kyseessä ei ole yksityinen yritys vaan suojatyöpaikoissa puuhastelevat Hyvät Veljet saavat vapaasti toteuttaa aivopierujaan. - iissäonideaa
ABCE taskussa 51 v kirjoitti:
80 km/h rajoitus ja pönttökamerat MOOTTORITIELLE?
Käypä joskus opintomatkalla Saksan moottoriteillä.
Vaikka:
Onhan meillä 50 ja 60 km:n rajoitusta ja pönttökameraa ja liikennevaloja VALTATIELLÄ (8) kilometritolkulla Limingassa kun sattuu olemaan yksi tienristeys ja yksi kauppa VIINAkauppoineen. Toki näille pitää...
Ja Turpakukkulalla: kolme (3) peräkkäistä liikenneympyrää, niitten välillä tahallaan tehdyt mutkat ja kaiken kruunuksi 40 km/h rajoitus VALTATIELLÄ että kaikki huomaisivat tämän Kulttuurin Kehdon!
Eikä Ii jää paljon jälkeen. Useita liikenneympyröitä ja 60:n nopeusrajoitus VALTATIELLÄ (4)! Liikennneympyröissä heti niitten valmistuttua useita rekkoja kaatui, kun oli mitoitettu liian ahtaiksi isoille autoille.
Näitä Järjen Jättiläisiä meillä löytyy liikennesuunnitteluunkin. Eikä kukaan vastaa mistään, koska kyseessä ei ole yksityinen yritys vaan suojatyöpaikoissa puuhastelevat Hyvät Veljet saavat vapaasti toteuttaa aivopierujaan.Eikä Ii jää paljon jälkeen. Useita liikenneympyröitä ja 60:n nopeusrajoitus VALTATIELLÄ (4)! Liikennneympyröissä heti niitten valmistuttua useita rekkoja kaatui, kun oli mitoitettu liian ahtaiksi isoille autoille.
Ei iissä useita ole,
VAIN KAKSI LIIKENNEYMPYRÄÄ - Pilkunviilausta
iissäonideaa kirjoitti:
Eikä Ii jää paljon jälkeen. Useita liikenneympyröitä ja 60:n nopeusrajoitus VALTATIELLÄ (4)! Liikennneympyröissä heti niitten valmistuttua useita rekkoja kaatui, kun oli mitoitettu liian ahtaiksi isoille autoille.
Ei iissä useita ole,
VAIN KAKSI LIIKENNEYMPYRÄÄNe on muuten kiertoliittymiä, ei liikenneympyröitä. Liikenneympyrä on se entisaikojen tasa-arvoinen systeemi, jossa siis ympyrään tulojoita väistetään. Kiertoliittymässä puolestaan on liittymään tulijoille väistämisvelvollisuus, joka osoitetaan kärkikolmiolla. Myös vilkun käyttö on näissä kahdessa erilainen.
- Naso
Pilkunviilausta kirjoitti:
Ne on muuten kiertoliittymiä, ei liikenneympyröitä. Liikenneympyrä on se entisaikojen tasa-arvoinen systeemi, jossa siis ympyrään tulojoita väistetään. Kiertoliittymässä puolestaan on liittymään tulijoille väistämisvelvollisuus, joka osoitetaan kärkikolmiolla. Myös vilkun käyttö on näissä kahdessa erilainen.
Viilaan pilkunviilaajan pilkkua.
Iissä kiertoliittymiä aivan oikein. Liikenne ympyrä eroaa siten kiertoliittymästä että siinä on kaksi tai useampi kaista.
Nuo tasa-arvoiset ympyrät oli kiertoristeyksiä. - kiertooa
Pilkunviilausta kirjoitti:
Ne on muuten kiertoliittymiä, ei liikenneympyröitä. Liikenneympyrä on se entisaikojen tasa-arvoinen systeemi, jossa siis ympyrään tulojoita väistetään. Kiertoliittymässä puolestaan on liittymään tulijoille väistämisvelvollisuus, joka osoitetaan kärkikolmiolla. Myös vilkun käyttö on näissä kahdessa erilainen.
Ne on muuten kiertoliittymiä, ei liikenneympyröitä
En minä koskaan jää siihen kiertämään
Eli jos on kiertoliittymiä niin ei siitä pois pääse
siihen pitää jäädä KIERTÄMÄÄN
- suksi luistaa kesäll
Paras ratkasu asiaan olisi se, että moottoritien pätkä kaakkurista pateniemen liittymään suljettaisiin moottoriajoneuvoilta.
- viisas autoilija
Kukaan ei kommentoinneissaan kirjoittanut mitään huonoista keliolosuhteista oulun motarilla, että miten sitten ajetaan, kun keli on joskus huono.
Ilmeisesti vauhtiveikot ajaa silloinkin kovaa kyytiä, koska moottoritie on mielletty ajoradaksi, jolla aina pitää mennä vouhottaa lujaa.
Miksi ihmeessä moottoriteillä pitäisi ajaa lujaa, kun voipihan sitä ajella hiljempaakin ja samaan lopputulokseen tullaan sen parinkymmenen kilsan ajon jälkeen.
Kun moottoritie loppuu haukiputaalla, niin vauhtikin hiljenee.
Eihän tässä moottoritie ajamisessa ole mitään ongelmaa, kun vaan niistä omista pinttyneistä oikeuksista hieman löysytetään, elikkä hiljennetään hiukkasen, jotta rampiltakin pääsee kaikki mukaan. Kyllä sitä kerkiää, vaikka sitä omaa vauhtiaan joutuukin pikkusen aina höllentämään. Moottoritie ei tarkoita, että sun pitää ajaa päästä päähän tuhatta ja sataa ja että sun pitää koittaa keinolla millä hyvänsä pitää se oma vauhtisi täytenä ilman hiljentämisiä.
Kylläpä vaan huono keli yllättää jatkuvasti jonkun koheltajan. Ulosajoja sattuu juuri nytkin, kun on huono ajokeli koko valtakunnassa. Eikö hiivatti näille ulosajajille järki sano ollenkaan, että vauhtia pitää hiljentää, kun on huono keli. Tätä liikennesaarnaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkästi- Otan muutkin huomioo
Jos motarilla ajaa 100 - 110km/h, niin ei se mitään lujaa ajamista ole.
Siis rampilta ei pääse mukaan siksi juurikaan, kun ihmiset köröttelee letkassa toisten perseissä kiinni, niin siihen ei sovi. Kyllä motarilla ajetaan liian hitaasti ja moottoritien pinta-alasta vain joku 60% on käytössä. Välillä köröttelijät tulee junnaamaan siihen nopeammallekin kaistalle.
Nopeuserot varmaan se ongelma. Toiset ajaa 70km/h ja toiset 120km/h.
Ja kolarit on yleensä köröttelykaistalla!
Kelit motarilla on harvoin niin huonot että ei voisi satasta ajaa.
Rampilta tullessa esim. kuusamontienbkihdalta, autosta saa oikeasti ottaa tehoja irti ihan kunnolla. Jollakin dieselillä tai pienitehoisilla räpsyllä saa vetää koipi suorana tulemaan, niin sopii mukaan ketjuun. Itse vedän aina suoraan vasemmalle kaistalle siitä, niin ei tarvitse kenenkään pallopään pojottelijan perään ajaa.
Motarilla yksinkertaisesti ajelee näitä persenaamoja joilla ei yhtään pelisilmää ja oma napa lähinnä, niin pitäätientukkona olla ja haittana joka paikassa.
Hiihtäkää peltoja pitkin reissunne! - Arjen tuolla puolen
Otan muutkin huomioo kirjoitti:
Jos motarilla ajaa 100 - 110km/h, niin ei se mitään lujaa ajamista ole.
Siis rampilta ei pääse mukaan siksi juurikaan, kun ihmiset köröttelee letkassa toisten perseissä kiinni, niin siihen ei sovi. Kyllä motarilla ajetaan liian hitaasti ja moottoritien pinta-alasta vain joku 60% on käytössä. Välillä köröttelijät tulee junnaamaan siihen nopeammallekin kaistalle.
Nopeuserot varmaan se ongelma. Toiset ajaa 70km/h ja toiset 120km/h.
Ja kolarit on yleensä köröttelykaistalla!
Kelit motarilla on harvoin niin huonot että ei voisi satasta ajaa.
Rampilta tullessa esim. kuusamontienbkihdalta, autosta saa oikeasti ottaa tehoja irti ihan kunnolla. Jollakin dieselillä tai pienitehoisilla räpsyllä saa vetää koipi suorana tulemaan, niin sopii mukaan ketjuun. Itse vedän aina suoraan vasemmalle kaistalle siitä, niin ei tarvitse kenenkään pallopään pojottelijan perään ajaa.
Motarilla yksinkertaisesti ajelee näitä persenaamoja joilla ei yhtään pelisilmää ja oma napa lähinnä, niin pitäätientukkona olla ja haittana joka paikassa.
Hiihtäkää peltoja pitkin reissunne!Kuusamon rampissa saa tosiaan lyödä kaasun pohjaan ja vaihteista pelata huiput irti, että pääsee siihen satasen vauhtiin ja rukoilla että letkassa on aukko. Toista se on jos on vielä lisäpainoa kyydissä niin ei niin vain tapahdukaan.
Tiedän että rampilta tulija on se jonka kuuluu sääntöjen mukaan väistää, mutta itse olen sen verran hyvä kuski, että saatan moottoritiellä ajaessani esim. hidastaa hieman, jotta rampilta tielle puskeva pakukin pääsee, ainakin jos takana ei ole autoja. Jos se ajaakin alle 90 km/h niin ohitan. Mutta pointti on se, että kannattaa ajatella omallekin kohdalle ja siten helpottaa muidenkin elämää. - Älkää körötelkö
Arjen tuolla puolen kirjoitti:
Kuusamon rampissa saa tosiaan lyödä kaasun pohjaan ja vaihteista pelata huiput irti, että pääsee siihen satasen vauhtiin ja rukoilla että letkassa on aukko. Toista se on jos on vielä lisäpainoa kyydissä niin ei niin vain tapahdukaan.
Tiedän että rampilta tulija on se jonka kuuluu sääntöjen mukaan väistää, mutta itse olen sen verran hyvä kuski, että saatan moottoritiellä ajaessani esim. hidastaa hieman, jotta rampilta tielle puskeva pakukin pääsee, ainakin jos takana ei ole autoja. Jos se ajaakin alle 90 km/h niin ohitan. Mutta pointti on se, että kannattaa ajatella omallekin kohdalle ja siten helpottaa muidenkin elämää.Juuri näin.
- tientukko
Otan muutkin huomioo kirjoitti:
Jos motarilla ajaa 100 - 110km/h, niin ei se mitään lujaa ajamista ole.
Siis rampilta ei pääse mukaan siksi juurikaan, kun ihmiset köröttelee letkassa toisten perseissä kiinni, niin siihen ei sovi. Kyllä motarilla ajetaan liian hitaasti ja moottoritien pinta-alasta vain joku 60% on käytössä. Välillä köröttelijät tulee junnaamaan siihen nopeammallekin kaistalle.
Nopeuserot varmaan se ongelma. Toiset ajaa 70km/h ja toiset 120km/h.
Ja kolarit on yleensä köröttelykaistalla!
Kelit motarilla on harvoin niin huonot että ei voisi satasta ajaa.
Rampilta tullessa esim. kuusamontienbkihdalta, autosta saa oikeasti ottaa tehoja irti ihan kunnolla. Jollakin dieselillä tai pienitehoisilla räpsyllä saa vetää koipi suorana tulemaan, niin sopii mukaan ketjuun. Itse vedän aina suoraan vasemmalle kaistalle siitä, niin ei tarvitse kenenkään pallopään pojottelijan perään ajaa.
Motarilla yksinkertaisesti ajelee näitä persenaamoja joilla ei yhtään pelisilmää ja oma napa lähinnä, niin pitäätientukkona olla ja haittana joka paikassa.
Hiihtäkää peltoja pitkin reissunne!Rampilta tullessa esim. kuusamontienbkihdalta, autosta saa oikeasti ottaa tehoja irti ihan kunnolla. Jollakin dieselillä tai pienitehoisilla räpsyllä saa vetää koipi suorana tulemaan, niin sopii mukaan ketjuun. Itse vedän aina suoraan vasemmalle kaistalle siitä, niin ei tarvitse kenenkään pallopään pojottelijan perään ajaa.
Motarilla yksinkertaisesti ajelee näitä persenaamoja joilla ei yhtään pelisilmää ja oma napa lähinnä, niin pitäätientukkona olla ja haittana joka paikassa.
Hiihtäkää peltoja pitkin reissunne!
Ajatko punaisella toyota avensiksella?
- audi a6 340 hv
mun audi a6 kulkee just sitä vauhtia kuin haluan, ajan monesti alle satasta-- menkää te kaikkitietävät muualle ajamaan-- minä menen motarilla edelleenkin omaa tahtia-- ette koskaan tule saavuttamaan noilla kommenteilla mitään, ettekä minua jos lyön lämän pohjaan
- ei-asianosainen
Lopettakaa tuo iänikuinen marina. Tästä samasta aiheesta on ollut jo miljardi ketjua. Luuletteko tosiaan, että asia muuttuu joksikin sillä, että sitä jauhetaan miljardinnessaensimmäisessä ketjussa? Sitä paitsi tuon Pohjantieksi kutsutun kärrypolun nimittäminen moottoritieksi on loukkaus kaikkia maailman oikeita moottoriteitä kohtaan. Ehkäpä siellä ajettaisikin kuten moottoriteillä on tapana, jos se edes hieman muistuttaisi moottoritietä.
- Menkää autokouluun
Tämä on hyvö kanava vähän ravistella köröttelijöitä. onhan se kova paikka myöntää oman köröttelyn olevan osasyy "motarin" huonoon toimivuuteen. Ainakaan vaikenemalla ei asiat muutu.
- tiedäpä tuosta
Menkää autokouluun kirjoitti:
Tämä on hyvö kanava vähän ravistella köröttelijöitä. onhan se kova paikka myöntää oman köröttelyn olevan osasyy "motarin" huonoon toimivuuteen. Ainakaan vaikenemalla ei asiat muutu.
Ja olet sitten varma, että ne köröttelijät lukevat tätä palstaa?
- Jotain on tehtävä
tiedäpä tuosta kirjoitti:
Ja olet sitten varma, että ne köröttelijät lukevat tätä palstaa?
Reaktioista päätekken ainakin osa heistä.
- viisas autoilija
Monellekko on tuttua sana "liikenneraivo"? Näistä kommenteista edellä päätellen liikenneraivoa esiintyy ja se on paha asia.
Kuvitelkaa itsenne esim. Thaimaan Bangokkin liikenteen sekaan. Siellä ei varmaan auta raivoilla eikä hermoilla. Siellä ei auta ohitella ja mennä kovaa, kun liikennettä on niin paljon. Aina täytyy muistaa, että meitä on moneksi liikenteessäkin. Se tarkoittaa sitä, ettei kaikki milloinkaan aja samalla tavalla kuin sinä jat tai haluat muidenkin ajavan.
Ja koska asia on näin eikä muuksi muutu, liikenteeseen pitää sopeutua, eikä alkaa siellä mieltään osoittelemaan keskisormella, eikä muutenkaan, vaan hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään, aivan niinkuin Turun Prinkkalan talon parvekkeeltä jouluaattona kehoitetaan.
Se moottoritien pätkä oulussa kun ei ole niin pitkä, että sen jaksaa kyllä ajaa maltillisesti päästä päähän, vaikka ruuhkainen onkin.
Ruuhkassa ei kannata alkaa leikkimään ralliautoilua, eli ajamaan kuin henkipatto.
Ajetaan vaan itse kukin sopivinta vauhtia ja keliolosuhteiden mukaan. Sitä vauhtia ei voi vaatia eikä määrätä toisille. Semmoista lakipykälää ei ole, joka velvoittaa ajamaan suurinta sallittua nopeutta. Kaikki osaa kyllä ajaa kovaa, mutta kaikki eivät osaa ajaa tilannenopeutta.
Ettekö lue näitä onnettomuustilastoja, mistä ne johtuu? Hitaasta ajamisesta ne eivät johdu vaan liian suuresta tilannenopeudesta, jos auto karkaa käsistä tai menettää autonsa hallinnan.
Autoa on helpompi hallita oikealla tilannenopeudella ajettaessa ja se tilannenopeus ei ole läheskään aina se suurin sallittu nopeus.
Ja minkälaisia kuskia nämä kolareiden ajajat ovat olleet, huippu kuskeja, vai pösilöitä?
Näyttää siltä, että huonoimmat ja kokemattomammatkin kuskit ajavat aina liian suurta tilannenopeutta, kun heidän olisi pitänyt älytä ajaa hiljempaa.
Ja mitä tekeekään kuski, jota poliisit yrittää pysäyttää, lähteekin ajamaan liijan suurta tilannenopeutta, vaikka pitäisi ajaa hiljaa. Mutta kun on latvasta laho kuski, niin eikait se semmoisesta kuin tilannenopeudesta mitään ymmärrä- Makeat naurut
Siis mikä valistaja luulet olevasi? Bangkokissa ei ole mitään liikennesääntöjä ja siellä ajetaan miten halutaan. Thaikuilla on pelisilmää. Eikä Oulunkaan mottarilla mitään raivota, vaan siellähän körötellään stressaantuneena. Eikä ihme, kun toisen takapuskuria kymmenen metrin päästä ihailee. Sitten ne viilipytyt ajaa ohi, ei ne mitään hermona ja raivona ole. Luuleeko joku oikeasti että 140 paahtavan auton kuski on hiilenä? No ei todellakaan ole. Sehön ajaa omaa nopeuttaan ja naura köröttelijöidwn ylsinkertaisuudelle. Mutta kyllä se kyrsii kun yrittää ajaa omaa nopeutta tai vaikka satasta, niin aina on joku KÖRÖTTELIJÄ perä edellä vastassa. Jos on niin malttia, niin ajakaa pienempiä teitä. Miksi tulette satasen rahoitukselle, kun ette halua ajaa satasta?
Ihan oikeesti tyhmän näköistä touhua köröttely ja junnaaminen. Tulee mieleen joku pakoon pätkivä siipirikkolintu siitä pallopääpojottelijasta:D - Jääräpäät kuriin
Alinopeus ja turvavälien puute on syy kolareihin.
- Lukuhärökö?
"Ja mitä tekeekään kuski, jota poliisit yrittää pysäyttää, lähteekin ajamaan liijan suurta tilannenopeutta, vaikka pitäisi ajaa hiljaa. Mutta kun on latvasta laho kuski, niin eikait se semmoisesta kuin tilannenopeudesta mitään ymmärrä"
- Tarkoittaa mitä? - Huomioi kanssa autoilija
Viisas autoilija kirjoittaa nuo kommenttinsa opiksi ,itsekin ajan ja ajattelen juuri noin ja olen sitä mieltä jos liikenteessä ei olisi myös kaltaisiamme autoilijoita rauhoittamassa liikennettä vielä paljon pahemmaksihan se kiilailu ja hätäily menisi.Maltti on valttia,älä aja sataa jos sataa j.n.e
- Körö körö körö
Huomioi kanssa autoilija kirjoitti:
Viisas autoilija kirjoittaa nuo kommenttinsa opiksi ,itsekin ajan ja ajattelen juuri noin ja olen sitä mieltä jos liikenteessä ei olisi myös kaltaisiamme autoilijoita rauhoittamassa liikennettä vielä paljon pahemmaksihan se kiilailu ja hätäily menisi.Maltti on valttia,älä aja sataa jos sataa j.n.e
Mikä hätäily? Ei se ole hätäilyä jos satasta haluaa ajaa. Menkää te hätäilijät penetroimaa toistenne suolta, kun noin kiinnostaa toisten perseissä roikkua ja körötellä.
Satastakin. Kaikki ajais, niin homma pelais. - kanssa autoilija
Körö körö körö kirjoitti:
Mikä hätäily? Ei se ole hätäilyä jos satasta haluaa ajaa. Menkää te hätäilijät penetroimaa toistenne suolta, kun noin kiinnostaa toisten perseissä roikkua ja körötellä.
Satastakin. Kaikki ajais, niin homma pelais.Jos edessäni ajavan nopeus on alle nopeusrajoituksen ja keli sekä liikennetilanne huomioon ottaen on järkevää, ohitan edellä ajavan ,enkä koe mitenkään ahdistavana jos joku ajaa syystä tai tai toisesta alle nopeusrajoituksen,mikähän tässä nyt niin vaikeaa on.
- Tasainen vauhti
kanssa autoilija kirjoitti:
Jos edessäni ajavan nopeus on alle nopeusrajoituksen ja keli sekä liikennetilanne huomioon ottaen on järkevää, ohitan edellä ajavan ,enkä koe mitenkään ahdistavana jos joku ajaa syystä tai tai toisesta alle nopeusrajoituksen,mikähän tässä nyt niin vaikeaa on.
Niin se periaatteessa on, että nopeammat ohittaa hitaat. Mutta kun motarilla näitä hitaita 30km nopeusrajoituksen alle ajavia on 99% ja ne junnaa toistensa puskurissa kiinni, niin se aiheuttaa sen, että ohittaminen on mahdotonta. Välillä sieltä junnaavaa junasta joku puikkaa siihen ohituskaistalle junailemaan 85km/h. Sehän tässä kyrpii, kun ne ei junnaa enää omassa junassaan, vaan junnaavat nopeallakin kaistalla ja kun junnarit eivät mahdollista motarille tuleviakaan, kun tykkäävät niin toistensa pyllyssä roikkua.
Miksi tulla motarille jos ei aja sitä nopeutta? Saksan autobaanalla junnaamisesta annetaan sakot! - veljenpoi
Makeat naurut kirjoitti:
Siis mikä valistaja luulet olevasi? Bangkokissa ei ole mitään liikennesääntöjä ja siellä ajetaan miten halutaan. Thaikuilla on pelisilmää. Eikä Oulunkaan mottarilla mitään raivota, vaan siellähän körötellään stressaantuneena. Eikä ihme, kun toisen takapuskuria kymmenen metrin päästä ihailee. Sitten ne viilipytyt ajaa ohi, ei ne mitään hermona ja raivona ole. Luuleeko joku oikeasti että 140 paahtavan auton kuski on hiilenä? No ei todellakaan ole. Sehön ajaa omaa nopeuttaan ja naura köröttelijöidwn ylsinkertaisuudelle. Mutta kyllä se kyrsii kun yrittää ajaa omaa nopeutta tai vaikka satasta, niin aina on joku KÖRÖTTELIJÄ perä edellä vastassa. Jos on niin malttia, niin ajakaa pienempiä teitä. Miksi tulette satasen rahoitukselle, kun ette halua ajaa satasta?
Ihan oikeesti tyhmän näköistä touhua köröttely ja junnaaminen. Tulee mieleen joku pakoon pätkivä siipirikkolintu siitä pallopääpojottelijasta:DMiksi tulette satasen rahoitukselle, kun ette halua ajaa satasta?
Mikä on satasen rahoitus?
Onko sulla autossa satanen rahoitusyhtiölle maksamatta?
Velivelkaa - ohita
Tasainen vauhti kirjoitti:
Niin se periaatteessa on, että nopeammat ohittaa hitaat. Mutta kun motarilla näitä hitaita 30km nopeusrajoituksen alle ajavia on 99% ja ne junnaa toistensa puskurissa kiinni, niin se aiheuttaa sen, että ohittaminen on mahdotonta. Välillä sieltä junnaavaa junasta joku puikkaa siihen ohituskaistalle junailemaan 85km/h. Sehän tässä kyrpii, kun ne ei junnaa enää omassa junassaan, vaan junnaavat nopeallakin kaistalla ja kun junnarit eivät mahdollista motarille tuleviakaan, kun tykkäävät niin toistensa pyllyssä roikkua.
Miksi tulla motarille jos ei aja sitä nopeutta? Saksan autobaanalla junnaamisesta annetaan sakot!enää omassa junassaan, vaan junnaavat nopeallakin kaistalla ja kun junnarit eivät mahdollista motarille tuleviakaan, kun tykkäävät niin toistensa pyllyssä roikkua.
Miksi tulla motarille jos ei aja sitä nopeutta? Saksan autobaanalla junnaamisesta annetaan sakot!
Missä moottoritiellä on nopeampi kaista?
Mun mielestä vain kaksi kaistaa
toinen on vain ohitusta varten
- tutkitusti
Kolareiden syyt (aakkosjärjestyksessä):
alinopeus,
ylinopeus,
turvattomuusvälit,
liian suuri tilannenopeus
arkuus painaa tallaa pohjaan
taitamaton vilkun käyttö
muu touhuaminen ajon aikana
ym.- Talla liki pohjassa
Minusta kolareiden syyt on
1. Alinopeudesta johtuvat liian pienet turvavälit
2. Huono ajotaito ja jännittynyt ajotapa
3. Likinäköinen kuski
4. Persejalkasuus (=kuski ei näe autostaan)
5. Huonot renkaat
6. Penikoilleen tai puhelimeen määkivä akka/ukko
7. Eläkeisjuntturat
8. Vanhat joilta pitäisi kortti ottaa pois
9. Insinöörit
10. Minä minä minä-asenne (=alinopeus) - Tietoa!
Talla liki pohjassa kirjoitti:
Minusta kolareiden syyt on
1. Alinopeudesta johtuvat liian pienet turvavälit
2. Huono ajotaito ja jännittynyt ajotapa
3. Likinäköinen kuski
4. Persejalkasuus (=kuski ei näe autostaan)
5. Huonot renkaat
6. Penikoilleen tai puhelimeen määkivä akka/ukko
7. Eläkeisjuntturat
8. Vanhat joilta pitäisi kortti ottaa pois
9. Insinöörit
10. Minä minä minä-asenne (=alinopeus)Unohdit työttömät ja muut yhteiskunnan tuella elävät!
- kokemusta on
lisäisin tuohon vielä
suutelo kuljettajan kanssa
- viisas autoilija
No nyt on huono ajokeli taas kerran, jotta ajakaahan hiljempaa. Huonosta ajokelistä varoitellaan mediassa jatkuvasti, mutta ei anneta ohjeita siitä, miten silloin pitää ajaa kun on huono tai erittäin huono ajokeli. Mielenkiinnolla näkisin, mitä tämä porukka tähän vastaa täällä.
Ja sumuvalokin saa olla nyt päällä, kun lumi pöllyää. Ohittelemaan ei kannata alkaa, kun näkyvyys on huono pöllyävän lumen takia.
Merkille pantavaa on, ettei julkinen menia uskalla antaa pohjeita siitä, millä tavalla huonolla kelillä ajetaan, tai ainahan sanotaa, että varovasti, mutta osaako joku sano, millä käytännön tavalla varovasti ajetaan???
Minä itse vastaan lyhyesti omaan kysymykseeni; VÄHENTÄMÄLLÄ NOPEUTTA!- Instrumentarium
Jos tienpinta ei ole jäässä, niin keli on hyvä.
Aamulla oli ruuhkaa motarilla, mutta kokolailla varovaista oli meno. Eipä juuri kaahareita erottanut liikenteestä. Keli oli erittäin liukas ja pyhien jälkeinen aamuliikenne oli todella ruuhkaista.
Neliveto olisi ollut kova sana, mutta pärjäsihän tuolla, kun meni muun liikenteen mukana samaa nopeutta kuin muutkin. Aikaa meni nyt 20 minuuttia siihen matkaan, mikä normaalisti menee 12 minuutissa.- Körökörökörö
Aijjaa. No kolareita ei ole ollut, niinpä porukka osaa ajaa kelien mukaan. Välillä joku vetasee vöhön lujempaa, niin se ei ole keneltäkään pois.
- Pimp pom
Äläpä johda harhaan. Et sinä motarilla ole ajellut.
- Tullista tullut
Eipä tämä tästä jankkaamalla miksikään muutu, oululaiset ei vaan osaa ajaa sen enempää moottoriteillä, kuin kaupunkialueellakaan. Miten näin pieneen kaupunkiin onkin voinut pesiytyä tällainen määrä perustaidottomia kuskeja?!
- osssaaapas
Hyvinhän tuo liikenne sujuu!
- Tolvanoita piisaa
Olen samaa mieltä. Ehkä Oulussa on vain väestörakenne sellainen.
- tympääntynyt
Kyllä minua ainakin tympii tämä Oululainen ajokulttuuri. Tupataan rampilta kylkeen melkein ja sitten ajetaan Oulu - II väliä kuin jossain saattuessa.
Törkeen huonoja kuskeja.- Kyllä, juuri niin
Nämä ajaa just ilmeisesti jossakin tylsän elämänsä hautajaissaattueessa. Ei kiire kotiin, kun siellä on hel irti. Tien pinta-alalta on 50% käytössä, kaikki ajaa toisten puskureissa kiinni. Mutta niin epävarmat ihmiset toimii. Pitäis oululaisten pysähtyä miettimään, ennen kuin tulee pakkopysähdys.
- AUDI Q 5
Kyllä, juuri niin kirjoitti:
Nämä ajaa just ilmeisesti jossakin tylsän elämänsä hautajaissaattueessa. Ei kiire kotiin, kun siellä on hel irti. Tien pinta-alalta on 50% käytössä, kaikki ajaa toisten puskureissa kiinni. Mutta niin epävarmat ihmiset toimii. Pitäis oululaisten pysähtyä miettimään, ennen kuin tulee pakkopysähdys.
Katoppa kön ei sitä hevosellakaan tullessa isolle tielle tarvinna kethää väistellä,,,siittä kö se sittä johtuuki,,,että niin kö 'aasi-aikakauela' ?
- Kanssa autoilija
Ii -Kemi välikin ajetaan jonossa ,tiedoksi vaan ,samoin kaikkialla muuallakin silloin kun liikennettä on.Harmihan se on ,kun ei voi yksin ajaa sitä nopeutta mitä haluaisi vaan joutuu noudattamaan nopeusrajoituksia ja ajamaan muiden mukana .Pitää vaan yrittää ajaa hiljaisena aikana hiljaisia reittejä,kovalla nopeudella ja toivoa ettei esim.hirvi osu kohdalle.
- poppi98643
"Kyllä minua ainakin tympii tämä Oululainen ajokulttuuri. Tupataan rampilta kylkeen melkein ja sitten ajetaan Oulu - II väliä kuin jossain saattuessa.
Törkeen huonoja kuskeja. "
Hankala se on nysärampilta tulla kun on yhtenäinen jono keula-perseessä kiinni autoja.
Oulun rampit on laittoman lyhyitä, kiihdytyskaistaa max 100m, kun etelä suomessa aina min 500m.
Tien kapasiteetti on ylitetty jo 20v sitten, tiet suunniteltu 70 00asukkaalle 70-luvulla, kun nyt alueella on 350 000asukasta.
- viisas autoilija
Kiirettä pitää ammattiautoilijoilla, joita meidän muiden pitäisi aina väistää. Ja kun kiire on, se tarkoittaa, että joutuu ottamaan riskejä varsinkin ohitellessa, jolloin ennen ohitusta joutuu ajamaan toisen takapuskurissa ehtiäkseen sitten pökäistä edelle pienen tilaisuuden tullen, siis täpärällä ohituksella, jolloin vastaantulevalta odotetaan väistämisen älyä ja vauhdin hiljentämistä. Kun edessä tulee pitkä letka, on varauduttava siihen, että sieltä tulee se kiireinen betoniauton kuljettaja vastaasi ja ellet älyä ajoissa hiljentää ja ajaa pientareelle, saat vastaasi betoniauton murskaavan voiman. Omiin oikeuksiin vetoaminen ei auta tippaakaan.
Kiire ei siis ole tekosyy vaarantaa muuta liikennettä. Pieni myöhästyminen ei haittaa yhtään, mutta romurallista koituu korvaamattomat vahingot - kanssa autoilija
Ja taas sitä oulussa osattiin kolaroida, kun huono keli yllätti hätähousut.
Eikö tuo koskaan uppoa sinne päänuppiin, että silloin kun on huono ajokeli, sitä malttia pitää löytyä ja ajonopeuksia höllätä- Ojien välissä
Ei se mene kaaliin.Keliolosuhteitten ja liikennemäärän mukaan pitää mennä. Jos on ruuhkaa, niin minkäs sille voi?
- Pano- ja rattimies
Missä oli kolari? Miljoonamontussa? se oli kyllä körlttelijöiden kolari. Risteyskolari, mummot ajoivat ja oli mukana insinöörikin. Olin niissä liikennevaloissa kun ambulanssi tuli. Vetelintä tulemaan Hietsusta päin 80kmh, kun piti punaisiin pysähtyä ja tulivat kolaria korjaamaan. Vitu kun eivät alkaneet liikennettä ohjaamaan letkunheiluttajat.
Klo 12:45 motarilla ajettiin 60kmh oikealla kaistalla. Turvavälit ehkö 15m. Juna pojottelijan tiiviinä ketjuna. Itse täräytin rampilta lusikan tiskiin ja suoraan vasurikaistalle ja 120kmh linssiin. Nou proplem, mutta oli hankaliksiia päästä junan köpi pois motarilta. Naureskelin idiooteille. - Pano- ja rattimies
Pano- ja rattimies kirjoitti:
Missä oli kolari? Miljoonamontussa? se oli kyllä körlttelijöiden kolari. Risteyskolari, mummot ajoivat ja oli mukana insinöörikin. Olin niissä liikennevaloissa kun ambulanssi tuli. Vetelintä tulemaan Hietsusta päin 80kmh, kun piti punaisiin pysähtyä ja tulivat kolaria korjaamaan. Vitu kun eivät alkaneet liikennettä ohjaamaan letkunheiluttajat.
Klo 12:45 motarilla ajettiin 60kmh oikealla kaistalla. Turvavälit ehkö 15m. Juna pojottelijan tiiviinä ketjuna. Itse täräytin rampilta lusikan tiskiin ja suoraan vasurikaistalle ja 120kmh linssiin. Nou proplem, mutta oli hankaliksiia päästä junan köpi pois motarilta. Naureskelin idiooteille.Niin ja missä se huono keli muuten oli?
- Sokea rekkamies
Pano- ja rattimies kirjoitti:
Niin ja missä se huono keli muuten oli?
Rekkamies ajaa aina, keli kuin keli, peli kuin peli!
- pehrku
Sokea rekkamies kirjoitti:
Rekkamies ajaa aina, keli kuin keli, peli kuin peli!
Et kait oe unohtanut sitä konginkankaan surkeaa tapausta, jossa paperirulla rekka lähti kuskin käsistä ja törmäsi vastaan tulleeseen linja-autoon tuhoisin seurauksin. Syy oli rekkakuskin osaamattomuus ennakoida keliolosuhteita, jotta ei rekkakuskit ole mitää yli-ihmisiä yhdistelmänsä hallinnassa.
- direktivikurssilanen
pehrku kirjoitti:
Et kait oe unohtanut sitä konginkankaan surkeaa tapausta, jossa paperirulla rekka lähti kuskin käsistä ja törmäsi vastaan tulleeseen linja-autoon tuhoisin seurauksin. Syy oli rekkakuskin osaamattomuus ennakoida keliolosuhteita, jotta ei rekkakuskit ole mitää yli-ihmisiä yhdistelmänsä hallinnassa.
Ei kolarista voi pelkästään kuskia syyttää. Kelvoton tien kunnossapito oli yhtälailla syy onnettomuuteen. Kuten totesit, rekkakuskit ei ole yli-ihmisiä eli silloin pitää olla tienkin ajettavassa kunnossa! Myös bussikuski ei ollut yli-ihminen eli ammattitaito petti hänelläkin.
- Voi vi**u mitä vitop
Pano- ja rattimies kirjoitti:
Missä oli kolari? Miljoonamontussa? se oli kyllä körlttelijöiden kolari. Risteyskolari, mummot ajoivat ja oli mukana insinöörikin. Olin niissä liikennevaloissa kun ambulanssi tuli. Vetelintä tulemaan Hietsusta päin 80kmh, kun piti punaisiin pysähtyä ja tulivat kolaria korjaamaan. Vitu kun eivät alkaneet liikennettä ohjaamaan letkunheiluttajat.
Klo 12:45 motarilla ajettiin 60kmh oikealla kaistalla. Turvavälit ehkö 15m. Juna pojottelijan tiiviinä ketjuna. Itse täräytin rampilta lusikan tiskiin ja suoraan vasurikaistalle ja 120kmh linssiin. Nou proplem, mutta oli hankaliksiia päästä junan köpi pois motarilta. Naureskelin idiooteille.Sinulla on jokin asennevamma. mene jollekin vihanhallintakurssille tollo.
- matemeta
Pano- ja rattimies kirjoitti:
Missä oli kolari? Miljoonamontussa? se oli kyllä körlttelijöiden kolari. Risteyskolari, mummot ajoivat ja oli mukana insinöörikin. Olin niissä liikennevaloissa kun ambulanssi tuli. Vetelintä tulemaan Hietsusta päin 80kmh, kun piti punaisiin pysähtyä ja tulivat kolaria korjaamaan. Vitu kun eivät alkaneet liikennettä ohjaamaan letkunheiluttajat.
Klo 12:45 motarilla ajettiin 60kmh oikealla kaistalla. Turvavälit ehkö 15m. Juna pojottelijan tiiviinä ketjuna. Itse täräytin rampilta lusikan tiskiin ja suoraan vasurikaistalle ja 120kmh linssiin. Nou proplem, mutta oli hankaliksiia päästä junan köpi pois motarilta. Naureskelin idiooteille.Missä oli kolari? Miljoonamontussa? se oli kyllä körlttelijöiden kolari. Risteyskolari, mummot ajoivat ja oli mukana insinöörikin. Olin niissä liikennevaloissa kun ambulanssi tuli. Vetelintä tulemaan Hietsusta päin 80kmh, kun piti punaisiin pysähtyä ja tulivat kolaria korjaamaan. Vitu kun eivät alkaneet liikennettä ohjaamaan letkunheiluttajat.
Klo 12:45 motarilla ajettiin 60kmh oikealla kaistalla. Turvavälit ehkö 15m. Juna pojottelijan tiiviinä ketjuna. Itse täräytin rampilta lusikan tiskiin ja suoraan vasurikaistalle ja 120kmh linssiin. Nou proplem, mutta oli hankaliksiia päästä junan köpi pois motarilta. Naureskelin idiooteille.
Miljoonamontun kolari oli syytä liian suuressa tilannenopeudessa,
näkeehän sen jo kuvasta
ja hietasaarestapäin on 60 rajoitus
Miten sä sait sen DUSTERIN KIIHTYMÄÄN 120 VAUHTIIN?
kOIRAT HAUKKUU DUSTER MATELEE
- Hanaa hanaa
Ajoin nään "moottoritiellä" noin saturaista sen kuuttakymppiä matelevan köröttelyletkan ohi, niin huomasin, et aika tyhjiä katseita siinä körötteli. Joku vaivaa ihmisiä. Kello oli silloin 14 aikaan ja synkän näköisinä oltiin kotiin päin valumassa. Vähän niin kuin ei olisi kiire mihinkään ja todella tyhjä ja jopa pelokas habitus köröttelijöillä. Masentinut tai aavemainen tunnelma välittyi köröttelijöistä. Pelko tjtn.
Mikähän niihin on mennyt? Varmaan kaikki niin epävarmaa töissä ja kotona :(- Sole sol sol
No ei kai se mitään herkkua ole moottoritiellä ajaminen, jos ei kaunista ilmaakaan ole. Pitkä ja pimeä syksy on masentanut Oululaiset :(
Taloudellisesti epävarmoina aikoina riittää maallisia huolia ja päivä on tähän aikaan lyhyt. Onneksi kevättä kohti ollaan menossa, mutta ennen sitä tulee vielä talven aurinkoiset päivät ja veikkaan, että niitä tuleekin nyt tavallista enemmän :)
- kanssa autoileva
Niin olis oikein hauska tietää, millä tavalla nämä eilisen päivän kolarit oikein tapahtuivat, vaan sitä ei koskaan kerrota julkisuuteen. Olis kyllä viisasta kertoa, jotta ihmiset eivät luulisi aina kelin olevan syypää kaikkiin haavereihin.
Nythän on niin, että keliä ensimmäisenä syytetään, ei koskaan kuskeja. Kelin syytä kolarit ja suistumiset eivät kuitenkaan ole, vaan oma holtiton ajotapa.
Ihan viisaasti köröttelijät ajoivat sitä 60 km/h, niin sitä pitää, eli onhan siellä viisaitakin kuskeja joukossa, ei kaikki ole kaistapäitä.
Vaikka ei tiedetä niiden eilisien oulun lueen kolareiden perimmäistä syytä, niin varmuudella voi arvella varomattoman ja holtittoman ajotavan olleen pääsyy.
Köröttelijä ei voi olla syypää, kun joku kaistapää täröyttää hänen peräpuskuriin. Ja itse kokeneena autoilevana voin vakuuttaa, että jos esim. renkaat on hyvät, etäisyyttä edellä ajavaan riittävästi ja ajonopeus keliolosuhteiden mukainen, sekä ennakointi ja vaaran aavistus päänupissa, välttyy tiepuoleen suistumisesta.
Sehän nyt on päivänselvää, että jos ajetaan satasen vauhtia huonoissa ajo-olosuhteissa jonossa ilaman välimatkaa, niin köpelöstihön siinä käypi, jos jostain tuhannesta eri syystä joku äkkiä joutuu hiljentämään- Imekää peukkua
Kolareita ei ollut motarilla, muuta kuin se yksi köröttelijän "mannemersu" oli vähän lähtenyt lapsesta jo ennen motarille pääsyä. Oliko sitten huonot renkaat mesessä ja joku tumpelo jarrutteli tientukkona kiilaten mesen lepikkoon. Vai ajoiko meseä joku tutkapallo, joka ei tajua että autossa on peilit?
Vika ei ollut motarilla ainakaan ei-köröttelijöissä. - Imekää peukkua!
Niin ja satasta ei kukaan aja ilman turvaväliä?
- Tietoa!
Pääsääntöisesti yksittäisonnettomuus on oma vika! Nythän ollaan 'suistuttu' tieltä. Syy on oma huolimattomuus ja ennen kaikkea ajotaidon puutteellisuus talvisiin olosuhteisiin!
- köröttelijä.
körö, körö kirkkoon....
- audimies2
höpöhöpö kukaanhan ei tule audini eteen!
- Mersu mies
Ei taida sillä ylihintaisella Skodalla, päästä laatu-autoista ohi kuitenkaan:)
- Dddoeee
Kyllä taas aamulla audikuski osoitti osaamistaan. Ensin väistää ohituskaistalle rampista motarille tulevia niin että piti vetää liinat kiinni. Sit jää siihen ohituskaistalle köröttämään eikä siirry takas vasemmalle vaikkei ketään ohittanut. No eikun ite vasenta ohi niin vielä kehtaa siitä audi A3:staan räpyttää valoja! Katoppa peiliin.
- Päivän naurut saatu
Audikuskien osaamisessa voi olla puutteita, mutta nimimerkin Dddoeee äidinkielen osaamisessa menee kukaan ja ketään sekaisin yhtä iloisesti kuin oikea ja vasen. Lieneekö ajokorttikin arvalla saatu?
- Dddoeee
Päivän naurut saatu kirjoitti:
Audikuskien osaamisessa voi olla puutteita, mutta nimimerkin Dddoeee äidinkielen osaamisessa menee kukaan ja ketään sekaisin yhtä iloisesti kuin oikea ja vasen. Lieneekö ajokorttikin arvalla saatu?
No niimpä on, eli korjaus, ei siirtynyt oikealle joten oikean kautta ohi. Nyt menee paremmin perille. Hyvä kuitenkin et piristi päivää.
- Älykäs luuri
Päivän naurut saatu kirjoitti:
Audikuskien osaamisessa voi olla puutteita, mutta nimimerkin Dddoeee äidinkielen osaamisessa menee kukaan ja ketään sekaisin yhtä iloisesti kuin oikea ja vasen. Lieneekö ajokorttikin arvalla saatu?
Ei tämä olekkaan mikää äidinkielen oikeinkirjoituspalsta. Etkö jo tajua, että ihmiset kirjoittelee viestit vasemmalla peukalolla suunnilleen?
- vasurit
Kyllä taas aamulla audikuski osoitti osaamistaan. Ensin väistää ohituskaistalle rampista motarille tulevia niin että piti vetää liinat kiinni. Sit jää siihen ohituskaistalle köröttämään eikä siirry takas vasemmalle vaikkei ketään ohittanut. No eikun ite vasenta ohi niin vielä kehtaa siitä audi A3:staan räpyttää valoja! Katoppa peiliin.
Eihän se vasemmalle voi mennä siellä loppuu tie
- Havuja prkle!
Motarin varteen pitäisi tampata hiihtoladut, niin köröttelijät voisi hiihtää, niillä kun ei ole kiire mihinkään ja se ei olisi liian hurjaa menoa ja meininkiä. Kaksi latua rinnan, niin saisivat junnata molempaa, mutta enempi körötellä oikeaa. Välillä voisi junnata vasurilatua muiden laduntukkona.
- Raportti olkaa hyvät
Ajelin motaria yks päivä Haukiputaan suuntaan ja siellä liikenne kulkee ihan hyvin. 80kmh menee se hidas letka ja pitävät turvavälit. Sitten meitä saturaista ajavia siinä kans vasemmalla kaistalla. Ei junnaajia, vaan kaikki päästi nopeammat ohi siirtymällä näihin turvaväleihin. Sinne suuntaan meneekin vähän käytännönjärkisempää porukkaa. Tein havaintoni klo 15 - 15.30. Tienpinta oli vöhöttelijä jäinen ja etenkin se hidas kaista. Kaikki ajoi kuitenkin samoissa ajo"urissa"...
Mutta nyt on pakko mennä paaskalle...heippa- kusihousuun
JA MUA KUSETTI
- välitön turva.
ei turvaväleihin saa mennä.
- Oletteko sopuleita ?
Miksi motarilla ei pidetä turvavälejä? Satasen rajoituksella ajatte 60 ja 10 metrin turvavälit, niin se ei ole ihme kun välillä rytisee.
- viisas autoilija
Ei siellä motarilla ole mitään pakkoa ajaa täysillä, ehtii sitä pienemmilläkin nopeuksilla.
Eikö se järkiparka leikkaa, että sillon kun on huono ajokeli, ei motarillakaan voi päästellä kuin viimeistä päivää.
Vaikka eihän valistus mene koskaan perille ja niinpä saamme yhtenään Iltasanomien ja Iltalehtien otsikoista lukea, kuinka liukas keli aiheutti taas kolareita Oulussa,
Kun jokainen ajaisi maltilla, ei liikenneturmia sattuisi.- Haaveissa vain
Juuri näin.
Turvallista on kun:
- ei kiilata
- jätetään turvaväli
- annetaan tietä
Siihen vielä kun kaikki ottaisivat ystävällisen asenteen ja varaisivat aikaa muutaman minuutin lisää, ettei tulisi mukamas kiire mihinkään.
No, saa kait sitä unelmoida.... - Menkää lumikengillä
Eikö sulla järki leikkaa, kun ihmiset just kirjoittaa kun hyvällä kelillä köröltellään toisten puskureissa kiinni. Huonolla kelillä voi ajaakin vähän hitaammin, mutta turvavälit pitäisi muistaa. Ja kuka käskee ajaa kaasu pohjassa?
- Kun ei osata
Menkää lumikengillä kirjoitti:
Eikö sulla järki leikkaa, kun ihmiset just kirjoittaa kun hyvällä kelillä köröltellään toisten puskureissa kiinni. Huonolla kelillä voi ajaakin vähän hitaammin, mutta turvavälit pitäisi muistaa. Ja kuka käskee ajaa kaasu pohjassa?
Turvallista tai ei, jokaisella kuskilla PITÄISI olla hallinnassa perussäännöt, mutta oululaisilta kuskeilta nuo näyttää puuttuvan olipa kyse moottoritiestä, risteyksistä, suojateistä, nopeuksista, liikennevaloista, kaistanvaihdoista.....
- Aasit ajaa aasilla
Kun ei osata kirjoitti:
Turvallista tai ei, jokaisella kuskilla PITÄISI olla hallinnassa perussäännöt, mutta oululaisilta kuskeilta nuo näyttää puuttuvan olipa kyse moottoritiestä, risteyksistä, suojateistä, nopeuksista, liikennevaloista, kaistanvaihdoista.....
Tämä Oulun sopilijoukko ajaa toisten puskurissa kiinni ja mittarissa 60kmh. Ajetaan kuin muutkin ja katse nauliintineena edellä menevän peräluukun nappiin. Sitten joku ajaa satasta ohi, niin tuntuuhan se kovalta vaihdilta, kun itse köröttelee.
- nähty on ja monesti
Aasit ajaa aasilla kirjoitti:
Tämä Oulun sopilijoukko ajaa toisten puskurissa kiinni ja mittarissa 60kmh. Ajetaan kuin muutkin ja katse nauliintineena edellä menevän peräluukun nappiin. Sitten joku ajaa satasta ohi, niin tuntuuhan se kovalta vaihdilta, kun itse köröttelee.
Rallikuskit ajaa oikeasti lujaa ,on siihen nähden köröttelijöitä nämä pohjantien kaaharit ,parempi niin ,koska kaaharit peittää huonon ajotaitonsa kaahailulla ,onhan se nähty kun eivät tahdo osata ajaa takaisin ohituskaistalta oikealle kaistalle vaan jäävät köröttelemään ohituskaistalle.
- Peniskatteutta
nähty on ja monesti kirjoitti:
Rallikuskit ajaa oikeasti lujaa ,on siihen nähden köröttelijöitä nämä pohjantien kaaharit ,parempi niin ,koska kaaharit peittää huonon ajotaitonsa kaahailulla ,onhan se nähty kun eivät tahdo osata ajaa takaisin ohituskaistalta oikealle kaistalle vaan jäävät köröttelemään ohituskaistalle.
No tietenki siihen ohituskaistalle pitää jäädä, ettei vaan joku mene vahingossa m*nanjatkeen edelle... valitettavan paljon tuntuu olevan tätä pippeliporukkaa näillä perukoilla
- aurkaa
Peniskatteutta kirjoitti:
No tietenki siihen ohituskaistalle pitää jäädä, ettei vaan joku mene vahingossa m*nanjatkeen edelle... valitettavan paljon tuntuu olevan tätä pippeliporukkaa näillä perukoilla
JA PYÖRÄTIET AURAAMATTA
- Opetelkaa ajamaan
Peniskatteutta kirjoitti:
No tietenki siihen ohituskaistalle pitää jäädä, ettei vaan joku mene vahingossa m*nanjatkeen edelle... valitettavan paljon tuntuu olevan tätä pippeliporukkaa näillä perukoilla
Miten siitä pääsee pois, kun mulkerot HOMOSTELEE toistensa puskureissa kiinni.
- pop
No nyt on kyllä taas semmoinen kelitilanne, että sitä vauhtia pitää ymmärtää pudottaa. Kun vauhtia uskaltaa pudottaa, selviytymismahdollisuudet kasvaa huomattavasti
- Huippukuski
Vauhtia oli pudotettu. Motarilla oli ihan hyvä keli ja jostakin syystä tolvabat oli jääneet kotiin ja köröttelyä ei ollut, vaan kaikki ajoi rajoituksen mukaista eli 80 tai 100kmh. Tiekarhuja kaivataan tasoittamaan kadut.
- fghkri
Taasko siellä Oulussa kolaroitiin ja oikein urakalla. Eikö sitä osata sitä huonoa ajokeliä ottaa huomioon. Oulu-radiosta kuulin, että taas siellä tumpelot aiheutti kolareita. No ei ne siellä kyllä tällä tavalla sanoneet, mutta saisivat sanoa, vaan eivät uskalla.
Jos on kerta tumpelo ajaja, niin hyvä neuvo hälle on se, että ajaa hitaammin, koska silloin on aikaa reagoida, kovassa vauhdissa kun ei ehdi mitään tekemään..
Jatkuvasti kuulee eri puolilta maata mitä ihmeellisimmistä kolareista. Järjen köyhiä kuskeja on kyllä paljon liikenteessä. Poliisitkaan ei ymmärrä tätä. Ottavat muka kortin tai rekisterikilvet pois luullen sen tepsivän, mutta taparikolliseen ne eivät auta. Ainoa oikea teko on takavarikoida auto, varmasti loppuu ajot sen jälkeen, mutta kun ei näilläkään polliiseilla järki päätä pakota. - Turvavälit
Ei se nopeus ole ongelma, vaan turvavälien puute. Ajaisivat nopeampaa, rajoitusten mukaan, ja turvavälit kuntoon! Kolarit on köröttelykaistalla!
Paremmat renkaat alle! Ja pienet ihmiset hankkii kokoisensa auton!
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4402548Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek142400Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2521475Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821139Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel621056Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4231053Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41908- 153905
- 56869
- 79845