Ilmavoimien Fouga ohjaajan ohjeesta:
"...kääntää koneen pyrstöä vasemmalle, jolloin kone lähtee kaartoon oikealle."
Meneeköhän se nyt ihan noin, ei kai tuosta kaartoa synny vaan kylkimyyry.
Aeromystiikkaa
14
322
Vastaukset
- FM1
Mukava kuulla vihkupillin ajamisesta. Noiden käsikirjojen kääntäminen oli haasteellista ja niitä tekivät monet. Glissandesta ei ole kokemusta, hyvä että muistan oranssin virtakytkimen oikealla alhaalla - ranskaksi.
- lukutaitoinen mä vaa
Se kääntääkin koneen pyrstöä vasemmalle, eli nokkaa oikealle. Silloin v-kulmavaikutuksesta johtuen kone kallistuu oikealle
- FM1
Hyvin luettu, en vain halunnut puuttua itsestäänselvyyteen historiaan menevässä ketjun aloituksessa. Kirjoitin siksi, että näitä käsikirjoja on pölyttymässä. Viimeksi lämmitin saunaa FM:n Sperry gyrokompassin (G.L.1 ja G.L.1A) pumaskalla.
- Hullunhommaa
FM1 kirjoitti:
Hyvin luettu, en vain halunnut puuttua itsestäänselvyyteen historiaan menevässä ketjun aloituksessa. Kirjoitin siksi, että näitä käsikirjoja on pölyttymässä. Viimeksi lämmitin saunaa FM:n Sperry gyrokompassin (G.L.1 ja G.L.1A) pumaskalla.
Etkä! Keräilijät maksaisi niistä sulle!!
- FM1
Hullunhommaa kirjoitti:
Etkä! Keräilijät maksaisi niistä sulle!!
Eipä minulla niitä papereita ikävä ole, joitain kavereita jonkunverran. Kuka missäkin. Jotkut asiat eivät ole kaupan. Hyvää Uutta Vuotta.
- Ettätuotaniin
FM1 kirjoitti:
Eipä minulla niitä papereita ikävä ole, joitain kavereita jonkunverran. Kuka missäkin. Jotkut asiat eivät ole kaupan. Hyvää Uutta Vuotta.
Kaiken ei tarvitsekaan olla kaupan, mutta anna ennen jollekin, joka arvostaa sitä historiaa, kuin pistät pesään.
Maassa on vielä kaksi lentävääkin,kelpaisi niillekin varmaan. - FM1
Ettätuotaniin kirjoitti:
Kaiken ei tarvitsekaan olla kaupan, mutta anna ennen jollekin, joka arvostaa sitä historiaa, kuin pistät pesään.
Maassa on vielä kaksi lentävääkin,kelpaisi niillekin varmaan.Ketkä ihmeessä? En palstalla kysy nimiä. Kahdesta koneesta ainoa kokemukseni on pienestä keskieurooppalaisesta maasta. Toinen oli suomalaista moottoriteholtaan suurempi ranskalainen. Tietänet.
- kukkopillimyös
FM1 kirjoitti:
Ketkä ihmeessä? En palstalla kysy nimiä. Kahdesta koneesta ainoa kokemukseni on pienestä keskieurooppalaisesta maasta. Toinen oli suomalaista moottoriteholtaan suurempi ranskalainen. Tietänet.
eikä nimiä kannata julkaistakaan palstalla, mutta facebookista löytyy FM-51n sivut ja FM-37n Fouga-teamilla on omat verkkosivut joista yhteystiedot löytyy.
Sitä kautta voisit löytää uudet omistajat noille manuaaleille, polttaa niitä ei kuitenkaan pidä! - FM1
kukkopillimyös kirjoitti:
eikä nimiä kannata julkaistakaan palstalla, mutta facebookista löytyy FM-51n sivut ja FM-37n Fouga-teamilla on omat verkkosivut joista yhteystiedot löytyy.
Sitä kautta voisit löytää uudet omistajat noille manuaaleille, polttaa niitä ei kuitenkaan pidä!Kiitos Kukkopillille, etsin sivut.
- 1+5
Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä. - Sanginjoki tietää
1+5 kirjoitti:
Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä.Kysäseppä Raimo Päätalolta. Kääntyy se kone ilman siivekkeitäkin.
- lukutaitoinen mä vaa
1+5 kirjoitti:
Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä.Niinhän se puhdas kaarto tehdään. Englanninkielinen wiki-artikkeli kertoo aiheesta oleellisen. Tehokkain tapa kallistaa konetta on siivekkeiden avulla. Pelkällä jalallakin se onnistuu sivuluisun ja v-kulmavaikutuksen avulla.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dihedral_(aeronautics) - lukutaitoinen mä vaa
Sanginjoki tietää kirjoitti:
Kysäseppä Raimo Päätalolta. Kääntyy se kone ilman siivekkeitäkin.
Päätalon koneessa luotetaan juurikin tähän ominaisuuteen. Monet lennokit ovat myöskin ilman siivekeohjausta
- haukka_
Onko tietoa, olisiko "Hawk Advanced trainer / ground attack aircraft A Technical Description" -opuksella mitään rahallista arvoa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli204415Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm103214Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403107IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm452423Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas811216- 791089
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2421058- 561054
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3681029Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen
Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e140902