Ilmavoimien Fouga ohjaajan ohjeesta:
"...kääntää koneen pyrstöä vasemmalle, jolloin kone lähtee kaartoon oikealle."
Meneeköhän se nyt ihan noin, ei kai tuosta kaartoa synny vaan kylkimyyry.
Aeromystiikkaa
14
295
Vastaukset
- FM1
Mukava kuulla vihkupillin ajamisesta. Noiden käsikirjojen kääntäminen oli haasteellista ja niitä tekivät monet. Glissandesta ei ole kokemusta, hyvä että muistan oranssin virtakytkimen oikealla alhaalla - ranskaksi.
- lukutaitoinen mä vaa
Se kääntääkin koneen pyrstöä vasemmalle, eli nokkaa oikealle. Silloin v-kulmavaikutuksesta johtuen kone kallistuu oikealle
- FM1
Hyvin luettu, en vain halunnut puuttua itsestäänselvyyteen historiaan menevässä ketjun aloituksessa. Kirjoitin siksi, että näitä käsikirjoja on pölyttymässä. Viimeksi lämmitin saunaa FM:n Sperry gyrokompassin (G.L.1 ja G.L.1A) pumaskalla.
- Hullunhommaa
FM1 kirjoitti:
Hyvin luettu, en vain halunnut puuttua itsestäänselvyyteen historiaan menevässä ketjun aloituksessa. Kirjoitin siksi, että näitä käsikirjoja on pölyttymässä. Viimeksi lämmitin saunaa FM:n Sperry gyrokompassin (G.L.1 ja G.L.1A) pumaskalla.
Etkä! Keräilijät maksaisi niistä sulle!!
- FM1
Hullunhommaa kirjoitti:
Etkä! Keräilijät maksaisi niistä sulle!!
Eipä minulla niitä papereita ikävä ole, joitain kavereita jonkunverran. Kuka missäkin. Jotkut asiat eivät ole kaupan. Hyvää Uutta Vuotta.
- Ettätuotaniin
FM1 kirjoitti:
Eipä minulla niitä papereita ikävä ole, joitain kavereita jonkunverran. Kuka missäkin. Jotkut asiat eivät ole kaupan. Hyvää Uutta Vuotta.
Kaiken ei tarvitsekaan olla kaupan, mutta anna ennen jollekin, joka arvostaa sitä historiaa, kuin pistät pesään.
Maassa on vielä kaksi lentävääkin,kelpaisi niillekin varmaan. - FM1
Ettätuotaniin kirjoitti:
Kaiken ei tarvitsekaan olla kaupan, mutta anna ennen jollekin, joka arvostaa sitä historiaa, kuin pistät pesään.
Maassa on vielä kaksi lentävääkin,kelpaisi niillekin varmaan.Ketkä ihmeessä? En palstalla kysy nimiä. Kahdesta koneesta ainoa kokemukseni on pienestä keskieurooppalaisesta maasta. Toinen oli suomalaista moottoriteholtaan suurempi ranskalainen. Tietänet.
- kukkopillimyös
FM1 kirjoitti:
Ketkä ihmeessä? En palstalla kysy nimiä. Kahdesta koneesta ainoa kokemukseni on pienestä keskieurooppalaisesta maasta. Toinen oli suomalaista moottoriteholtaan suurempi ranskalainen. Tietänet.
eikä nimiä kannata julkaistakaan palstalla, mutta facebookista löytyy FM-51n sivut ja FM-37n Fouga-teamilla on omat verkkosivut joista yhteystiedot löytyy.
Sitä kautta voisit löytää uudet omistajat noille manuaaleille, polttaa niitä ei kuitenkaan pidä! - FM1
kukkopillimyös kirjoitti:
eikä nimiä kannata julkaistakaan palstalla, mutta facebookista löytyy FM-51n sivut ja FM-37n Fouga-teamilla on omat verkkosivut joista yhteystiedot löytyy.
Sitä kautta voisit löytää uudet omistajat noille manuaaleille, polttaa niitä ei kuitenkaan pidä!Kiitos Kukkopillille, etsin sivut.
- 1+5
Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä. - Sanginjoki tietää
1+5 kirjoitti:
Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä.Kysäseppä Raimo Päätalolta. Kääntyy se kone ilman siivekkeitäkin.
- lukutaitoinen mä vaa
1+5 kirjoitti:
Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä.Niinhän se puhdas kaarto tehdään. Englanninkielinen wiki-artikkeli kertoo aiheesta oleellisen. Tehokkain tapa kallistaa konetta on siivekkeiden avulla. Pelkällä jalallakin se onnistuu sivuluisun ja v-kulmavaikutuksen avulla.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dihedral_(aeronautics) - lukutaitoinen mä vaa
Sanginjoki tietää kirjoitti:
Kysäseppä Raimo Päätalolta. Kääntyy se kone ilman siivekkeitäkin.
Päätalon koneessa luotetaan juurikin tähän ominaisuuteen. Monet lennokit ovat myöskin ilman siivekeohjausta
- haukka_
Onko tietoa, olisiko "Hawk Advanced trainer / ground attack aircraft A Technical Description" -opuksella mitään rahallista arvoa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082