Ilmavoimien Fouga ohjaajan ohjeesta:
"...kääntää koneen pyrstöä vasemmalle, jolloin kone lähtee kaartoon oikealle."
Meneeköhän se nyt ihan noin, ei kai tuosta kaartoa synny vaan kylkimyyry.
Aeromystiikkaa
14
338
Vastaukset
- FM1
Mukava kuulla vihkupillin ajamisesta. Noiden käsikirjojen kääntäminen oli haasteellista ja niitä tekivät monet. Glissandesta ei ole kokemusta, hyvä että muistan oranssin virtakytkimen oikealla alhaalla - ranskaksi.
- lukutaitoinen mä vaa
Se kääntääkin koneen pyrstöä vasemmalle, eli nokkaa oikealle. Silloin v-kulmavaikutuksesta johtuen kone kallistuu oikealle
- FM1
Hyvin luettu, en vain halunnut puuttua itsestäänselvyyteen historiaan menevässä ketjun aloituksessa. Kirjoitin siksi, että näitä käsikirjoja on pölyttymässä. Viimeksi lämmitin saunaa FM:n Sperry gyrokompassin (G.L.1 ja G.L.1A) pumaskalla.
- Hullunhommaa
FM1 kirjoitti:
Hyvin luettu, en vain halunnut puuttua itsestäänselvyyteen historiaan menevässä ketjun aloituksessa. Kirjoitin siksi, että näitä käsikirjoja on pölyttymässä. Viimeksi lämmitin saunaa FM:n Sperry gyrokompassin (G.L.1 ja G.L.1A) pumaskalla.
Etkä! Keräilijät maksaisi niistä sulle!!
- FM1
Hullunhommaa kirjoitti:
Etkä! Keräilijät maksaisi niistä sulle!!
Eipä minulla niitä papereita ikävä ole, joitain kavereita jonkunverran. Kuka missäkin. Jotkut asiat eivät ole kaupan. Hyvää Uutta Vuotta.
- Ettätuotaniin
FM1 kirjoitti:
Eipä minulla niitä papereita ikävä ole, joitain kavereita jonkunverran. Kuka missäkin. Jotkut asiat eivät ole kaupan. Hyvää Uutta Vuotta.
Kaiken ei tarvitsekaan olla kaupan, mutta anna ennen jollekin, joka arvostaa sitä historiaa, kuin pistät pesään.
Maassa on vielä kaksi lentävääkin,kelpaisi niillekin varmaan. - FM1
Ettätuotaniin kirjoitti:
Kaiken ei tarvitsekaan olla kaupan, mutta anna ennen jollekin, joka arvostaa sitä historiaa, kuin pistät pesään.
Maassa on vielä kaksi lentävääkin,kelpaisi niillekin varmaan.Ketkä ihmeessä? En palstalla kysy nimiä. Kahdesta koneesta ainoa kokemukseni on pienestä keskieurooppalaisesta maasta. Toinen oli suomalaista moottoriteholtaan suurempi ranskalainen. Tietänet.
- kukkopillimyös
FM1 kirjoitti:
Ketkä ihmeessä? En palstalla kysy nimiä. Kahdesta koneesta ainoa kokemukseni on pienestä keskieurooppalaisesta maasta. Toinen oli suomalaista moottoriteholtaan suurempi ranskalainen. Tietänet.
eikä nimiä kannata julkaistakaan palstalla, mutta facebookista löytyy FM-51n sivut ja FM-37n Fouga-teamilla on omat verkkosivut joista yhteystiedot löytyy.
Sitä kautta voisit löytää uudet omistajat noille manuaaleille, polttaa niitä ei kuitenkaan pidä! - FM1
kukkopillimyös kirjoitti:
eikä nimiä kannata julkaistakaan palstalla, mutta facebookista löytyy FM-51n sivut ja FM-37n Fouga-teamilla on omat verkkosivut joista yhteystiedot löytyy.
Sitä kautta voisit löytää uudet omistajat noille manuaaleille, polttaa niitä ei kuitenkaan pidä!Kiitos Kukkopillille, etsin sivut.
- 1+5
Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä. - Sanginjoki tietää
1+5 kirjoitti:
Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä.Kysäseppä Raimo Päätalolta. Kääntyy se kone ilman siivekkeitäkin.
- lukutaitoinen mä vaa
1+5 kirjoitti:
Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä.Niinhän se puhdas kaarto tehdään. Englanninkielinen wiki-artikkeli kertoo aiheesta oleellisen. Tehokkain tapa kallistaa konetta on siivekkeiden avulla. Pelkällä jalallakin se onnistuu sivuluisun ja v-kulmavaikutuksen avulla.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dihedral_(aeronautics) - lukutaitoinen mä vaa
Sanginjoki tietää kirjoitti:
Kysäseppä Raimo Päätalolta. Kääntyy se kone ilman siivekkeitäkin.
Päätalon koneessa luotetaan juurikin tähän ominaisuuteen. Monet lennokit ovat myöskin ilman siivekeohjausta
- haukka_
Onko tietoa, olisiko "Hawk Advanced trainer / ground attack aircraft A Technical Description" -opuksella mitään rahallista arvoa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki722810Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from752348Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276752198Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä22085Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen51514Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue101439- 821212
Taas alkoi soidinmenot.
Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis81090- 691077
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘1191034