Koolauksen kiinnitys betonikattoon

Onnistuuko?

Riittääkö 3,6m pitkään 50x50 puuhun 4 x 8mm x 90mm pikanaulat? Pysyykö niillä katto, ettei tipu niskaan? 400mm jaolla koolaus. Eli huoneeseen tulee 13 kpl 3,6m pitkiä 50x50 puurimoja. Yhteensä reilulla 50:llä pikanaulalla kiinni. 40mm nuo uppoavat itse betoniin. Katto painaa varmaankin 400kg?

16

7293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dakf vök

      Tee testi. Laita yksi koolaus kiinni kattoon. Ota rimasta kiinni pikanaulan kohdalta ja yritä vetää rima irti katosta tasaisella voimalla. Ei pitäisi lähteä irti vetämällä jolloin tartunta on riittävän vahva.

      Kun laitat 4 naulaa per rima niin kattoosi tulee 52 naulaa ja yhdelle naulalle tulee rasitusta alle 8 kiloa. Jos katto ei ole avan hapero niin rimat pysyy varmasti katossa.

      • pärjäilee

        Tällä pärjää hyvin. Itselle laittaisin ontelolaattaan 5 pikanaulaa/4jm, niin kestää ripustella mitä normaalikattoon koskaan tarvitsee ripustaakaan.

        Kattoon tullenee painon perusteella 2*ek- kipsilevy?


    • liipasinhullu

      Tarkoitatko niitä " ammuttavia nauloja " ?

      • piikkanoil

        Täh,joko niitä on ammuttaviakin pikanauloja,ompa erikoista ????


    • vankkaa_naulaa

      Siis onko naulan paksuus 8 mm? Taitaa mennä mitat sekaisin.

      • Jämpti

        Kannattaisi tutustua aiheeseen ennen kuin laukoo tyhmiä kommentteja.

        8 mm todellakin on nimellispaksuus naula itsessään ei vaan ole umpimateriaalia vaan tavallaan kuin putkisokka.


      • virkkaus_ja_nypläys

        Mitä ihmettä tuommoinen porukka, joka ei ole kuullut pikanauloista, yleensä pyörii näillä palstoilla.


    • Korbe

      Onnistuiko tuo homma pikanauloilla ?

      • Esi_merkki

        Kannattaa käyttää ennemmin betoniruuvia, sillä on suurempi ulosvetolujuus.


      • Huru__ukko

        joo mutta ilman iskevää väännintä on turha yrittää saada betoniruuvia kiinni. Pikanaulathan menee vasaralla, ovat paljon halvempiakin. Ja riittävät varmasti, 5kpl/4m laittaisin itse.


      • NickNailer
        Huru__ukko kirjoitti:

        joo mutta ilman iskevää väännintä on turha yrittää saada betoniruuvia kiinni. Pikanaulathan menee vasaralla, ovat paljon halvempiakin. Ja riittävät varmasti, 5kpl/4m laittaisin itse.

        Tämä on vanha ketju, mutta vastataan silti.

        Pikanaula ei mene lopputarkastuksessa läpi. Periaatteessa pikanaulaa saa käyttää vain ja ainoastaan väliaikaiseen kiinnittämiseen. Minulle ei ole kyllä koskaan selvinnyt miksi näin on. Esimerkiksi kattorakenteisiin (puuta betoniin) rakennesuunnittelija piirtelevät pikanaulakiinnityksiä, vaikka käsittääkseni ei pitäisi.

        Betoniruuvi on hyväksytty tapa kiinnittää. Fischerin ruuveja saa Biltemasta ilman Fischerin logoa ja hintaa. Bilteman ruuveissa ei ole käyttöohjeita, vaan ne pitää itse tietää. Ei ole kallis ja pitää erityisen hyvin. Mikäli korrosionkestävyys on mitä luvataan, on ruuvi "ikuinen". Meren rannalla on kuitenkin parempi käyttää haponkestäviä ja niistä saa maksaa useita satasia per loota.

        5 kpl betoniruuvveja tarkoittaa noin 1000 kg massan kestävää vetolujuutta.

        Jos rakennustarkastaja näkee pikanauloja, niin huonosti käy.


      • ylitarkastaja
        NickNailer kirjoitti:

        Tämä on vanha ketju, mutta vastataan silti.

        Pikanaula ei mene lopputarkastuksessa läpi. Periaatteessa pikanaulaa saa käyttää vain ja ainoastaan väliaikaiseen kiinnittämiseen. Minulle ei ole kyllä koskaan selvinnyt miksi näin on. Esimerkiksi kattorakenteisiin (puuta betoniin) rakennesuunnittelija piirtelevät pikanaulakiinnityksiä, vaikka käsittääkseni ei pitäisi.

        Betoniruuvi on hyväksytty tapa kiinnittää. Fischerin ruuveja saa Biltemasta ilman Fischerin logoa ja hintaa. Bilteman ruuveissa ei ole käyttöohjeita, vaan ne pitää itse tietää. Ei ole kallis ja pitää erityisen hyvin. Mikäli korrosionkestävyys on mitä luvataan, on ruuvi "ikuinen". Meren rannalla on kuitenkin parempi käyttää haponkestäviä ja niistä saa maksaa useita satasia per loota.

        5 kpl betoniruuvveja tarkoittaa noin 1000 kg massan kestävää vetolujuutta.

        Jos rakennustarkastaja näkee pikanauloja, niin huonosti käy.

        Höpöä puhut.


      • NickNailer
        ylitarkastaja kirjoitti:

        Höpöä puhut.

        Jaa, sitten on Sormatilla sama höpötys päällä, joten olen ihan hyvässä seurassa:

        "Jousiteräksinen pikanaula on tarkoitettu läpiasennuksiin. Pikanaulan käyttöä suositellaan lähinnä lattiaan tehtäviin asennuksiin ja tarvittaessa vain kevyisiin seinäasennuksiin.

        Naula lävistää kiinnitettävän kappaleen vaivattomasti ja kiinnittyy laajenemalla koko mitaltaan.

        Kokoteräksinen PKN sopii palonkestoa vaativiin kohteisiin.

        ZN kuiviin sisätiloihin ja väliaikaiseen ulkokäyttöön."


    • äkkipikainennaula

      Pikanaula on siintä vittumainen että se saattaa ruostua ,siksi sitä ei laiteta ylä rakenteisiin,kerran oli joku porannut ontelolaattaan reikää altapäin, oli tullut sangollinen vettä alas silmille.

      • liimallakokoolinki

        No jos siellä ontelossa on vettä niin ehkä parempikin se on sieltä pois saada vaikka tulis silmille.. eikä sieltä silmille luulis roiskuvan kun ei kukaan siinä poratessa pölyvanan alla naamaansa pidä.
        Liimallako ne koolaukset yläpohjaan kiinnitetään?


    • jättäkäähommaammattilais

      Jaa ,koskas vuovi on ruvenna ruostummaan ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1696
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      737
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe