Asia sattuu olemaan niin että mun pikkuveli on iha lääpällään toho GTA-SA peliin. Äiti oli harkinnut ton pelin ostoa veljelleni.. Veljelleni, joka on 7-vuotias koulunaloittaja ja asuu äidin kanssa eri kaupungissa ku mä.
Kaikki tutut ja sukulaiset sekä mä ollaan sitä mieltä, et tollaista pelii ei saa ees harkita veljeni ikäiselle pennulle, sillä oon huomannu hänessä muutenki väkivaltaisia muutoksia ajan myötä, kun se on pelaillu tekkeniä sun muita mätkintä pelejä.
No, nyt kävin puhumassa hetki sit äidille järkee pelin kauheudesta, järkyttyihä se, ku oli ekaks luullu pelii pelkäks autopeliks. Peli oli jo joululahjalistan kärjessä, mutta sit sovittii, ettei peliä osteta. Ja äiti myöhemmin sanokki jostain lukeneen, että peliä ei kannatakkaa ostaa alle 18 vuotiaille. Seuraavana päivänä sainki tietää, että peli oli läimäisty tiskiin ja kohti kotia(ja yritettii pitää salassa muilta), että se siit sopimuksesta.
Onks tää ny oikein, että 7v pikkuveljeni elämä turmeltuu päivittäisen pelaamisen myötä? Eikä äiti tee mittää... Kyllä olisin sitä mieltä, että vanhemmilta, jonka mukana on ainakki alle 12 vuotias lapsi(jolle peli on todennäköisesti tulossa), estettäisiin tämmöisten pelien osto. Sillä äitini ei taida älytä, mitenkä peli vaikuttaa kasvavaan lapseen.
Peli on ihan hyvä ja pelailen sitä mielelläni, mutta huolestuttaa vaan toi alaikäisten pelaaminen, sillä veljeni on väkivaltaistunut pelien myötä aivan järkyttävän paljon..
Hyviä pelejä, mut... tää ei sovi.
33
1730
Vastaukset
- Agi
Mä olen samaa mieltä sun kanssas siitä että vanhenpien pitäis vähän seurata mitä skidit pelaa.
Sit tää "valitettava" esimerkki... En tiedä miten sun veljes on saanut ylipuhuttuu teidän mutsin mut luulen että sieltä on tullut ainakin kerran tämä kuuluisa lausahdus (jonka kaikki olemme sanoneet ainakin kerran) :Ku kaikilla muillakin on jo........ :) (myöntää itsekin tehneen, useammankin kerran kuin kahdesti)
Siis oikeinhan asia nyt ei ole mitenkään päin katsottuna... Eihän niitä ikä-raja merkintöjä varmaan ihan arpomalla lätkitä paikalleen? (eihän?)
Kaiken Huippu oli kun olin itse ostamassa San Andreasta, jonottaessa edessä oli äiti ja VARMASTI alle 18v pojan koltiainen. mahtoiko olla edes 15. Noh kuitenkin, katselin siin sit vierestä ku poika meni tiskin viereen yksin ja äiti jäi vähän taaemmas, ollen kokoajan sen näkönen että jos tulee ongelmia niin hän menee väliin... Mitään ongelmia ei tullut ja skidi osti ite sen pelin... :(- Ryo_Yung
Nykyäänhän vanhemmat ei paljoa katsele mitä lapsensa ostavat, kun nämä vain "Mä meen ostamaan pelin, voitteko te kuskata mut", sitten vanhemmat kuskaa, lapsi ostaa pelin ja takasin kotiin.
Myönnän, että itse olen pelaillut pelejä alle 15 ja 18 vuotiaana jotka on tarkoitettu k-15 tai k-18 :P mutta miusta ei sen enempää väkivaltaisuutta löydy kuin oravaltakaan.
Mutta aiheeseen palatakseni, vanhempien pitäisi hieman enemmän katsoa, mitä nuoriso tekee rahoillaan, ettei ostaisi kaiken maailman k-18 pelejä ja sitten saa huonoja vaikutteita ja sitten esittelemään kavereille jne. Ryo_Yung kirjoitti:
Nykyäänhän vanhemmat ei paljoa katsele mitä lapsensa ostavat, kun nämä vain "Mä meen ostamaan pelin, voitteko te kuskata mut", sitten vanhemmat kuskaa, lapsi ostaa pelin ja takasin kotiin.
Myönnän, että itse olen pelaillut pelejä alle 15 ja 18 vuotiaana jotka on tarkoitettu k-15 tai k-18 :P mutta miusta ei sen enempää väkivaltaisuutta löydy kuin oravaltakaan.
Mutta aiheeseen palatakseni, vanhempien pitäisi hieman enemmän katsoa, mitä nuoriso tekee rahoillaan, ettei ostaisi kaiken maailman k-18 pelejä ja sitten saa huonoja vaikutteita ja sitten esittelemään kavereille jne.Oravat saattavat olla hyvinkin agressiivisia, varskinkin jos niillä on vesikauhu :D
Mihin tää maailma on menossa kun 16 vuotiaat tappaa jo toisiaan ja kaikkea tommosta. Alkoholin juominenkin alkaa jo alle 15v. Sitten örvelletään kaupungilla rikkomassa paikkoja.- Ryo_Yung
lammas-jr kirjoitti:
Oravat saattavat olla hyvinkin agressiivisia, varskinkin jos niillä on vesikauhu :D
Mihin tää maailma on menossa kun 16 vuotiaat tappaa jo toisiaan ja kaikkea tommosta. Alkoholin juominenkin alkaa jo alle 15v. Sitten örvelletään kaupungilla rikkomassa paikkoja.Tarkoitin lähinnä sellaista oravaa joka tiipertää puusta puuhun vailla pelon häivää.
Mutta tuota kyllä ihmettelen, että miksi nuoret alkavat käyttäytyä niin pirun väkivaltaisesti. Pelit? Vaiko se, että pitää näyttää kuinka kova on (osittain pelien syytä?). - pexi
Ryo_Yung kirjoitti:
Tarkoitin lähinnä sellaista oravaa joka tiipertää puusta puuhun vailla pelon häivää.
Mutta tuota kyllä ihmettelen, että miksi nuoret alkavat käyttäytyä niin pirun väkivaltaisesti. Pelit? Vaiko se, että pitää näyttää kuinka kova on (osittain pelien syytä?).aivan! varmaan kaikille on käynyt niinkuin minulle että peli hivuttautuu todellisuuteen. esim kun on pelannut toni haukkaa kävelee kaduilla ja huomaa tarkkailevansa missä olisi hyviä reilejä, tai splinter celliä pelatessa huomaa valvontakamerat helposti ja melkein hapuilee tussaria jolla voisi ampua ne. ja näin käy siis aikuiselle tasapainoiselle ihmiselle! Miten pelit, erityisesti väkivaltaiset, vaikuttavat lapsiin?!?
pexi kirjoitti:
aivan! varmaan kaikille on käynyt niinkuin minulle että peli hivuttautuu todellisuuteen. esim kun on pelannut toni haukkaa kävelee kaduilla ja huomaa tarkkailevansa missä olisi hyviä reilejä, tai splinter celliä pelatessa huomaa valvontakamerat helposti ja melkein hapuilee tussaria jolla voisi ampua ne. ja näin käy siis aikuiselle tasapainoiselle ihmiselle! Miten pelit, erityisesti väkivaltaiset, vaikuttavat lapsiin?!?
No se orava juttu oli lähinnä vitsi :)
Mutta toi mitä pexi sanoi on totta. Joskus kun Need For Speed 3 Hot Pursuit oli huippu peli ja näytti hienolta ja grafiikka sen ajan parhainta niin tulihan sitä pelattua paljon. Oli kiva törmäillä varsinkin valkoisiin pakuihin.
Sitten kun lähdin kävelee kaupalle niin voi kun sieltä tuli niin kiva ja valkoinen pakettiauto :) Kävi mielessä et tohon ku törmään niin kyllä lentää nätisti ja syttyy tuleen.- Cash
pexi kirjoitti:
aivan! varmaan kaikille on käynyt niinkuin minulle että peli hivuttautuu todellisuuteen. esim kun on pelannut toni haukkaa kävelee kaduilla ja huomaa tarkkailevansa missä olisi hyviä reilejä, tai splinter celliä pelatessa huomaa valvontakamerat helposti ja melkein hapuilee tussaria jolla voisi ampua ne. ja näin käy siis aikuiselle tasapainoiselle ihmiselle! Miten pelit, erityisesti väkivaltaiset, vaikuttavat lapsiin?!?
..hivuttautuu peliin..
välillä on oikeasti vitsailtu, että elämä haittaa pelaamista.
tasapainoisuudestani nyt en osaa sanoa, mutta saman huomion olen tehnyt, kuin sinä. eräänäkin iltana istuskelin hämärän käytävän nurkassa koneella, kun vahtimestari kulki ohi huomaamatta minua.
melkeinpä näin jo keltaisten nuolien muuttuvan punaisiksi hänen päänsä ympärillä, kun vaaarovasti olisin hiipinyt hänen takanaan ja lopulta teloittanut hänet, aivan kuin manhuntissakin, jota on tullut viimeaikoina tahkottua.
kuulinpa muuten, että pelaaminen tuottaisi 3 kertaa suurempaa mielihyvää, kuin heroiini.. se on toisaalta helppo uskoa havahduttuaan aamuyöllä siihen tosiasiaan, että kolmen tunnin päästä olisi herätys kouluun. koukuttaa!
eipä väkivaltapelit kai voi vaikuttaa lapsiin mitenkään muuten, kuin turmiollisesti. siinä voi tulla pahaakin jälkeä, jos keksitää kokeilla jotain siistiä juttua livenä.
- Cash
Oletko nyt todellakin saattanut äitisi tietoon, mikä on homman nimi tässä pelissä?
jos olet, niin en voi kuin ihmetellä, mikä pökiö se äitisi on.
jos tälläinen laillisesti pelaavakin rupeaa parvekkeella tupakoidessa katselemaan kadulla kulkijoita sillä silmällä, että "tuolta putois pää hienosti snaipperilla..hehheh.." niin mitenköhän tuollaisen kakaran persoonallisuus muuttuu?
no, jospa saataisiin veljestäsi suomeen tälläinen "se oli rockstarin vika, kun harkiten tapoin 15 luokkatoveriani ja 3 opettajaa" oikeusjuttu. vanhemmat siinä ovat todellisuudessa ainoat, jotka syytteen tarvitsevat, kun antavat lastensa saastuttaa mielensä. monet eivät vain tajua, että pelaaminen ei todellakaan ole vain lasten juttu, vaan nuo k-18 pelit on todella suunnattu täysi-ikäisille pelaajille.- Huolestunut
Sillon kun kävin äidin luona, saarnasin oikein kunnolla kyseisest pelist ja näytin viel, mitä siinä tapahtuu. Tämä oli jo tuttua äidille, koska oli nähny mun pelaavan aiempia osia (eikä pidä ollenkaa näistä peleistä, ainakki sanoi niin).
Mutta kun äiti on tunnetusti helposti periksi antavaa sorttia, nii tää oli jo melkein odotettavissa - Ryo_Yung
Huolestunut kirjoitti:
Sillon kun kävin äidin luona, saarnasin oikein kunnolla kyseisest pelist ja näytin viel, mitä siinä tapahtuu. Tämä oli jo tuttua äidille, koska oli nähny mun pelaavan aiempia osia (eikä pidä ollenkaa näistä peleistä, ainakki sanoi niin).
Mutta kun äiti on tunnetusti helposti periksi antavaa sorttia, nii tää oli jo melkein odotettavissaTäytyy myös kertoa se vanhemmille, että ne on vastuussa siitä mitä kaikkea rikollisuutta lapset tekee ennenkuin nämä ovat 15 tai yli.
Aika monesti muut lapset saa vaikutteita peleistä, trailereistä, kavereilta ja jopa telkkarista (pirun mainokset).
Sitä se mainonta on, kun laitetaan mainoksia keskipäivälle milloin pikku viikarit kattoo telkkuu ja näkee väkivaltaisen pelin. "Kato, ton mä haluun. Tossa olis varmaa kivaa kun saa mäiskiä toisia päähän" ja sitten tulevaisuudessa onkin jo jossain porukassa ja onkin jonkun kimpussa. Mutta ei se näin aina ole, mutta on näitäkin tapauksia.
4 vuotiaat kakarat on hakannu mua pesismailalla tai jollain muulla kun se on ollut niin hauskaa. Ja ne tuskin on pelannu mitään pelejä.
Ainakin jos Anttilasta käy ostaa niin sieltä saa pelin vastasyntynykkin. Kunhan vaan sitä rahaa antaa tiskille niin sieltä saa mitä vaan.
Ite pelasin varmaan 14 vuotiaana ensimmäistä gta peliäni. En ole itessäni mitään väkivaltaisia piirteitä huomannut. Pelaan ennemmin urheilupelejä.
Että tee nyt silleen, että otat sen pelin pois siltä. Eihän se varmaan osaa ees niitä tehtäviä tehdäkkään kun ei enklanttia tajua.
Vai onko tämä viesti joku feikki? Hyvin se ainakin on suunniteltu ja tehty.- Huolestunut
Ei ole feikki.
Velipoika pelailee varmaan tälläki hetkellä sitä peliä kotonaan. Ei hän osaakkaa tehtävii(mitä itse oon nähny), alkaa vaa keräileen rahaa tappamalla ihmisiä lukemattomilla tavoilla. Ja se ei ole kovinkaan mukavaa kuulla kun vielä kehuu tappaneensa ihmisen tavalla jos toisella.
Huomasin hänen saaneen kuulapyssyn vähän aikaa sit ja oon kuullut tutuilta hänen "vahingossa" ampuvan kuulapyssyllä ihmisiä sekä lyövän/potkivan kieli keskellä suuta, kun tarpeeks innostuu(ja ei tarvii paljoo, että hän innostuisi tekemään moista, kokemusta on), eikä se ole muista hauskaa, useimmiten ainaskaa...
Ite uskon, et nuorella on jo 14-15 vuotiaana kehittynyt todellisuudentajua sen verra, että hän osaa erottaa oikean väärästä, ellei ole ottanut mallia esim. pelistä, jossa hänellä on oikeasti MAHDOLLISUUS tehdä hänelle ns. kiellettyjä asioit. Ja mun veli on juuri täs oppimis iässä.
Aionki puhua äidille heti kun pääsen taas käymään siellä, ja toivonki, et peli otettaa pois veljeltäni, iha hänenki parastaan aatellen. Huolestunut kirjoitti:
Ei ole feikki.
Velipoika pelailee varmaan tälläki hetkellä sitä peliä kotonaan. Ei hän osaakkaa tehtävii(mitä itse oon nähny), alkaa vaa keräileen rahaa tappamalla ihmisiä lukemattomilla tavoilla. Ja se ei ole kovinkaan mukavaa kuulla kun vielä kehuu tappaneensa ihmisen tavalla jos toisella.
Huomasin hänen saaneen kuulapyssyn vähän aikaa sit ja oon kuullut tutuilta hänen "vahingossa" ampuvan kuulapyssyllä ihmisiä sekä lyövän/potkivan kieli keskellä suuta, kun tarpeeks innostuu(ja ei tarvii paljoo, että hän innostuisi tekemään moista, kokemusta on), eikä se ole muista hauskaa, useimmiten ainaskaa...
Ite uskon, et nuorella on jo 14-15 vuotiaana kehittynyt todellisuudentajua sen verra, että hän osaa erottaa oikean väärästä, ellei ole ottanut mallia esim. pelistä, jossa hänellä on oikeasti MAHDOLLISUUS tehdä hänelle ns. kiellettyjä asioit. Ja mun veli on juuri täs oppimis iässä.
Aionki puhua äidille heti kun pääsen taas käymään siellä, ja toivonki, et peli otettaa pois veljeltäni, iha hänenki parastaan aatellen.Peli pois vaan. Ja tuli mieleen et ampuu sillä kuulapyssyllä takasin. Kyllä siitä oppii jos osuu pahaan paikkaan. Ei kuitenkaan saa pään alueelle. Eikai tämä veljesi pyri tähtäämään ihmisiä päähän?
Menee viälä elämä pilalle kun rupee oikeesti lahtaamaan ihmisiä kadulla. Sitten ajetaan poliisia karkuun ja ammutaan se uutishelikopteri taivaalta.- jope
Huolestunut kirjoitti:
Ei ole feikki.
Aionki puhua äidille heti kun pääsen taas käymään siellä, ja toivonki, et peli otettaa pois veljeltäni, iha hänenki parastaan aatellen.oon ite samaa mieltä tossa, että 14-15 vuotiailla on jo tarpeek todellisuudentajua. itekki oon nyt 15-vuotias, mutta sain Vice Cityn kun se ilmesty eli kun olin n. 13, enkä ole sen väkivaltaisempi kuin aikasemminkaan.
ja jos alkaa luulemaan, että oikeasti saa tehdä kaikkea mitä GTA:ssakin, täytyy olla aika pieni kehitystaso (kuten vielä esim. 7-vuotiailla). - Aginaattori
jope kirjoitti:
oon ite samaa mieltä tossa, että 14-15 vuotiailla on jo tarpeek todellisuudentajua. itekki oon nyt 15-vuotias, mutta sain Vice Cityn kun se ilmesty eli kun olin n. 13, enkä ole sen väkivaltaisempi kuin aikasemminkaan.
ja jos alkaa luulemaan, että oikeasti saa tehdä kaikkea mitä GTA:ssakin, täytyy olla aika pieni kehitystaso (kuten vielä esim. 7-vuotiailla).No en tiedä...
Onko nyt vielä 14-15 vuotiaillakaan vielä niin kehittinyt todellisuuden taju. Eiköst tässä ollut jonkin aikaa sitten juuri,ylläri ylläri, jenkeis ku kaks poikaa, muistaakseni 13 ja 16 (en ole varma) vuotiaita, ne ammuskeli highwaylla ohi kulkevia autoja kiväärillä, tappaen ainakin yhden ja loukkaantuneita tais olla pari kolme... Kyllä ympäristä tekiätkin on ottettava huomioon, kaveri porukassa ruvetaan "leikkimään" pelejä. Mun kaveritkin rupes kerran matsaan smackdown:ii, "ihan vain huvikseen". Niinkun sitä sanotaan joukossa tyhmyys tiivistyy... ja jouko on toooooooosi tyhmä.
En nyt tarkoita sitä että kaikki 7-16 vuotiaat olisivat hetken pelanneena valmiita "käveleviä aikapommeja" vaan kyllä vanhempien pitaisi,sen lisäksi että seuraa mitä skidit pelaa,myös vähän katsoa että missä porukoissa ne liikkuu... eikä sekään aina auta... - Sain puhuttuu
Aginaattori kirjoitti:
No en tiedä...
Onko nyt vielä 14-15 vuotiaillakaan vielä niin kehittinyt todellisuuden taju. Eiköst tässä ollut jonkin aikaa sitten juuri,ylläri ylläri, jenkeis ku kaks poikaa, muistaakseni 13 ja 16 (en ole varma) vuotiaita, ne ammuskeli highwaylla ohi kulkevia autoja kiväärillä, tappaen ainakin yhden ja loukkaantuneita tais olla pari kolme... Kyllä ympäristä tekiätkin on ottettava huomioon, kaveri porukassa ruvetaan "leikkimään" pelejä. Mun kaveritkin rupes kerran matsaan smackdown:ii, "ihan vain huvikseen". Niinkun sitä sanotaan joukossa tyhmyys tiivistyy... ja jouko on toooooooosi tyhmä.
En nyt tarkoita sitä että kaikki 7-16 vuotiaat olisivat hetken pelanneena valmiita "käveleviä aikapommeja" vaan kyllä vanhempien pitaisi,sen lisäksi että seuraa mitä skidit pelaa,myös vähän katsoa että missä porukoissa ne liikkuu... eikä sekään aina auta...Tuo on kyllä totta, munkin kaverit joskus riehuvat smackdownin tyyliin vieläkki vaikka ovatki 15-18 vuotiaita.
Nyt sain puhuttuu äidille, ja se oli itsekki älynnyt virheensä. Olivat sillon menos peliliikkeeeseen ostaan jotain Ratched & Clank tyyppistä peliä, mut velipoika olikki heti juossu myyjän luo ja ruinannu GTA:ta. Semmoista meteliä alko kuulemma pitää, että äiti ei voinu muuta ku ostaa, jotta saisi hänet rauhoittumaan.
Suosittelin, että yrittäis myydä tai piilottaa pelin pikkuveljeltäni, toivottavasti tekeekin niin. - perkele
itse olen 16-vuotias, ja pelaan GTA pelejä. Äitini tietää millainen pelisarja se on, mutta se tykkää tavallaan Vice Citystä kun siinä soi sen nuoruudensuosikki biisejä ;)
Mutta silti se ja minä tiedetään että vaikka pelaan sitä, ei kaksi vuotta vaikuta psyykkeeseeni mitenkään, että olisin sitten "kypsempi" pelaamaan ko. peliä. Ei mulla nytkään tee mieli hakata ketään saati perustaa jengejä.
ja tulipa vaan mieleen tuosta 4 vuotiaden hakkaamisesta sinua kohtaan, että juuri tänään tein psykologian kokeen johon lukiessani eräällä kirjan sivulla kerrottiin testistä, joka oli tehty juuri 4-vuotiaille lapsille. Siinä lapsiryhmälle oli näytetty video, jossa aikuinen hakkasi ilmalla täytettyä pellenukkea. Kun lapset yksitellen vietiin huoneeseen, jossa tämä nukke oli, hekin pieksivät sen. Toisin kuin lapset, joille videota ei oltu näytetty. Aginaattori kirjoitti:
No en tiedä...
En nyt tarkoita sitä että kaikki 7-16 vuotiaat olisivat hetken pelanneena valmiita "käveleviä aikapommeja" vaan kyllä vanhempien pitaisi,sen lisäksi että seuraa mitä skidit pelaa,myös vähän katsoa että missä porukoissa ne liikkuu... eikä sekään aina auta..."Eiköst tässä ollut jonkin aikaa sitten juuri,ylläri ylläri, jenkeis ku kaks poikaa"
No mut se oli jenkeissä ja siäl tapahtuu paljon muutakin.
Ala-aste aikoina oli yks "kaveri". Oli se ihan järkevä mutta ei ollu ainuttakaan pävää, millon se ei olis saanu raivokohtausta ja juossu nyrkit pystyssä. Ja joskus se oli pitkään hullu ilman syytä. Heti kun opettajan silmä vältti ni se hyökkäs tosta vaan jonku kaverin kimppuun.
Mut olihan sitä kiva pitää siin aloillaan ku se huus :)perkele kirjoitti:
itse olen 16-vuotias, ja pelaan GTA pelejä. Äitini tietää millainen pelisarja se on, mutta se tykkää tavallaan Vice Citystä kun siinä soi sen nuoruudensuosikki biisejä ;)
Mutta silti se ja minä tiedetään että vaikka pelaan sitä, ei kaksi vuotta vaikuta psyykkeeseeni mitenkään, että olisin sitten "kypsempi" pelaamaan ko. peliä. Ei mulla nytkään tee mieli hakata ketään saati perustaa jengejä.
ja tulipa vaan mieleen tuosta 4 vuotiaden hakkaamisesta sinua kohtaan, että juuri tänään tein psykologian kokeen johon lukiessani eräällä kirjan sivulla kerrottiin testistä, joka oli tehty juuri 4-vuotiaille lapsille. Siinä lapsiryhmälle oli näytetty video, jossa aikuinen hakkasi ilmalla täytettyä pellenukkea. Kun lapset yksitellen vietiin huoneeseen, jossa tämä nukke oli, hekin pieksivät sen. Toisin kuin lapset, joille videota ei oltu näytetty.Ei ne ehkä tajua että se sattuu kun ne nauraaki sille. Ei onneks lyö kovaa.
Simpanssitki ottaa mallia. Ja varmaan muutki apinalajit 4 vuotiaiden apinoiden lisäks.- Varas333
jope kirjoitti:
oon ite samaa mieltä tossa, että 14-15 vuotiailla on jo tarpeek todellisuudentajua. itekki oon nyt 15-vuotias, mutta sain Vice Cityn kun se ilmesty eli kun olin n. 13, enkä ole sen väkivaltaisempi kuin aikasemminkaan.
ja jos alkaa luulemaan, että oikeasti saa tehdä kaikkea mitä GTA:ssakin, täytyy olla aika pieni kehitystaso (kuten vielä esim. 7-vuotiailla).Aatelkaa että jos joku "napero" pelais vaikka San Andreasta ja aattelis, että voisinpa mennä tappaa pari ihmistä ja ajaa kolarin ja haistatella poliisille. Ei ne mua kiinni saa.
Mää taian nyt tehä itsarin. en mä kuole, tulee vaan iso "WASTED" sana ja mä ilmestyn seivipaikalle...
Voi elämän kevät.
Jos noin tapahtuisi, olis naperot suomeks sanottuna "kus(SENSORED)ssa" - Aginaattori
Sain puhuttuu kirjoitti:
Tuo on kyllä totta, munkin kaverit joskus riehuvat smackdownin tyyliin vieläkki vaikka ovatki 15-18 vuotiaita.
Nyt sain puhuttuu äidille, ja se oli itsekki älynnyt virheensä. Olivat sillon menos peliliikkeeeseen ostaan jotain Ratched & Clank tyyppistä peliä, mut velipoika olikki heti juossu myyjän luo ja ruinannu GTA:ta. Semmoista meteliä alko kuulemma pitää, että äiti ei voinu muuta ku ostaa, jotta saisi hänet rauhoittumaan.
Suosittelin, että yrittäis myydä tai piilottaa pelin pikkuveljeltäni, toivottavasti tekeekin niin.No nämä kaverit onkin 21-23 ikäluokkaa ja silti viiraa välillä... kaikilla :)
Toivottavasti saatte pelin piiloon tai mielummin myytyä... thumbs up! - Aginaattori
lammas-jr kirjoitti:
"Eiköst tässä ollut jonkin aikaa sitten juuri,ylläri ylläri, jenkeis ku kaks poikaa"
Ala-aste aikoina oli yks "kaveri". Oli se ihan järkevä mutta ei ollu ainuttakaan pävää, millon se ei olis saanu raivokohtausta ja juossu nyrkit pystyssä. Ja joskus se oli pitkään hullu ilman syytä. Heti kun opettajan silmä vältti ni se hyökkäs tosta vaan jonku kaverin kimppuun.
Mut olihan sitä kiva pitää siin aloillaan ku se huus :)...se nyt ei varmaan johtunut peleistä vaan jostain aivan muusta?
Tiedän samanlaisen kaverin, suurimman osan aikaa on ihan "normaali" mut välillä se vaan "räjähti" ja siitä ei koskaan tiennyt mitä sillon tapahtui... Aginaattori kirjoitti:
...se nyt ei varmaan johtunut peleistä vaan jostain aivan muusta?
Tiedän samanlaisen kaverin, suurimman osan aikaa on ihan "normaali" mut välillä se vaan "räjähti" ja siitä ei koskaan tiennyt mitä sillon tapahtui...Jos sen nimi on Jukka niin voi olla sama henkilö :D
Hehheh. Nyt se kuitenki lukee tätä palstaa... Sori vaa, ei kannata ottaa tosissaan.- Aginaattori
lammas-jr kirjoitti:
Jos sen nimi on Jukka niin voi olla sama henkilö :D
Hehheh. Nyt se kuitenki lukee tätä palstaa... Sori vaa, ei kannata ottaa tosissaan.Ei ole jukka... :)
- HILPARIJILPARI
lammas-jr kirjoitti:
"Eiköst tässä ollut jonkin aikaa sitten juuri,ylläri ylläri, jenkeis ku kaks poikaa"
Mut olihan sitä kiva pitää siin aloillaan ku se huus :)te kaikki luulette että suomi on ainoo rehellinen maa, ja ettei täällä tapahdu mitää väkivaltaa...! no herätkää vitun kusipäät! ja vaikka jenkeissäkin on tapahtunu kaikkee, ei se oikeuta meitä hehkuttelemaa! kattokaa itteenne! se on moro!
- Aginaattori
HILPARIJILPARI kirjoitti:
te kaikki luulette että suomi on ainoo rehellinen maa, ja ettei täällä tapahdu mitää väkivaltaa...! no herätkää vitun kusipäät! ja vaikka jenkeissäkin on tapahtunu kaikkee, ei se oikeuta meitä hehkuttelemaa! kattokaa itteenne! se on moro!
Ei suomi mikään rehellinen maa ole, eikä kukaan niin ole väittänytkään. ehkä vähiten korruptoitunein mut ei rehellinen...
Jos et pysty kommeintoimaan asiaa niin ei tarvi sit kommentoimaan mitään
- pexi
itse olen 25 ja aktiivinen Sa:n pelaaminen on välillä näkynyt todella väkivaltaisina painajaisina. Ei niin että sekoaisin, mutta jos se vaikuttaa aikuisen mieleen tällä tavoin, niin vaikea kuvitella että siitä ei olisi mitään haittaa 7 vuotiaan psyykeelle.
- fghjfjfjhg
se riippuu ihan henkilöstä!! ite oon 16w ja myös aktiivinen sa:n pelaaja, enkä ole nähny yhtään painajaista pelistä enkä siihen liittyvistä asioista.... yöni oon nukkunut tosi hyvin!!! Joten ei ole vaikuttanu ainakaan henkisesti!!
- Otaku
Mun pikkusisko (7.v) pelailee silloin tällöin Vice cityä joka ostettiin veljelleni tässä pati vuotta sitten. Mä oon aina seurannu sen pelaamista ja arvatkaas mitä se tekee... Se varastaa aina taksin ja kuskaa sitten niitä ukkeleita joka paikkaan.
Mutta oon minäkin sitä mieltä että se ei oo oikein sen ikäisten peli, mutta annan siskon silti pelata kun se ei oo kertaakaan tappanu...- SA-FaNi
mä täs pari aamuu sit huomasin et oon koukussa yhteen netti peliin ku olin aamulla tullu koneelle ja sit kello oliki jo varttii vaille kasi ja taksi tulee hakee 10 vaille!
Ja sitten näin kaupassa yhen "lapsen (joku 8-9v.)ja se katto tota san andreasta nii kauan että sen mutsi ja faija otti sen pelin siit hyllyst ja menivät kassalle. En tajuu miten aikuset vanhemmat antaa lasten valita mitä vaa pelejä kaupan hyllystä! Eivät varmasti katsoneet millanen peli se oikeesti oli...
- z.x.c
Siksihän sen pelin ikäraja on K-18
- Otaku
Sitten kun musta tulee äiti niin lapsi saa selkäänsä jos nään sen pelaavan K-18 peliä. Kyllähän mä itekkin pelaan vaikka oon 13 mutta ei ole ainakaan vielä ilmennyt mitään väkivaltaisia oireita.
- Mietihän siinö
Ite oon pelannu 10v asti gta sarjaa ja mitää väkivaltasta ei oo mus ilmenny.. (ellen välillä paukettele ovia jne..) mutta sekää ei riipu peleistä eli miettikää sitä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235853- 601997
- 271449
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2351238- 741125
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531097Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️681084- 511052
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1431046Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995