haluaisin kysell kokemuksia tai mielipiteitä asiasta. Minulla on 11 vuotias hyvässä kunnossa oleva narttu, jolla kolme pientä alle herneen kokoista tod. näk nisäkasvainta havaittu nisien alueella. Eläinlääkäri suosittelee niiden leikkaamista, sekä mahdollisesti samalla myös kohdun poistoa samalla leikkauskerralla. Onko kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta? Kannattaako kohtukin poistaa samalla vai onko liian iso leikkaus kuitenkin iäkkäälle koiralle?
11-vuotiaan nartun nisäkasvaimien ja kohdun leikkaaminen
6
325
Vastaukset
- anna olla
Parempi antaa olla ronkkimati. Elää sen kun elää, johan tolla on ikää. Liian isoja leikkauksia vanhalle.
No joillekin 10-vuotias on jo ikäloppu ja puoliksi haudattu...
Toisille se on edelleen koira käyttöiässä, ja jolloin sen hoitoon kannattaa vielä satsata.
- norttiko
Jos leikkautat nisät niin kohtu samalla. Näin uusien kasvainten tulo on epätodennäköisempää.
Riippuu koiran koosta alkaisinko leikkauttamaan, suurta koiraa en niin helposti alkaisi, pientäkin miettisin.. Keskikokoisen saattaisin leikkauttaa ja nyt mietin siis nukutuksen ja leikkauksen yleensä riskejä.. - hoitsu1
Nyt kun kasvaimet ovat vielä pieniä, kannattaa leikata. Mutta ensin otattaisin röntgenkuvat keuhkoista, jotta sinne ei ole tullut etäpesäkkeitä. Ja leikkaisin ehdottomasti kohdunkin samalla, jos ylipäätään leikkauttaisin. Jos taas haluaisin vain saattohoitaa koirani, niin sit en napsisi mitään pois ja odottaisin alkaako oireita tulemaan. Jälkimmäinen tapa jos on kovin epätodennäköistä, että elää muutenkaan pitkään.
- vaikea päätös
Tuossa vieressäni makoilee 8v. narttu, jolta juuri leikattiin kasvain ja kohtu. Tosin keväällä leikattiin jo eka kasvain, mutta silloin ei poistettu kohtua, mikä oli varmaan virhe, mutta johtui lääkärin epävarmuudesta ja kun itse olin epävarma, niin silloin päädyttiin tuohon ratkaisuun.
Olen itse aika ristiriitaisin ajatuksin noiden nisäkasvainten kanssa. Edelliseltä koiralta poistettiin 11v. nisäkasvain, mikä aiheutti niiden agressiivisen leviämisen ja menetimme koiramme aika nopeasti. Nyt tälläkin taas kasvaimet uusiutuivat alle puolessa vuodessa, joten väistämättä mietin, kannattiko sitä ekaakaan leikkausta tehdä. Mutta kun ei voi tietää! Ell:t aina suosittelevat poistoa ja kun itsellä on tällaisia kokemuksia, niin vaikeaa on. Juuri nyt ajattelen, että jos minulle vielä josjus on uusi narttu ja sille tulee kasvain, niin poistaisin sen heti enkä jäisi miettimään. Miettiessä kun se voi muutua pahanlaatuiseksi.
Nyt vaan toivon, että tämä meidän potilas kaikesta huolimatta vielä voittaisi taistelun kasvaimia vastaan! Ikää kuitenkin vasta 8v. - 4+16
Oma suhde eläinlääkäriini on luottavainen ja noudatan hänen ohjeita kaikissa tilanteissa. Täällä keskustelupalstalla kukaan ei ole edes nähnyt koiraasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä953321Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3041823Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471667- 951530
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4081491Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4191386Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21310Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381147Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun346972Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden275965