Opintotuki toiseen koulutukseen? +muita kysymyksiä

vastauksiatarvitaan

Olen yrittänyt netistä löytää tietoa näistä asioista, mutta mistään ei tunnu löytyvän kunnolla vastauksia, joten osaisiko joku täällä vastata? Olen itse siis tänä keväänä lukiosta valmistumassa ja yliopistoon hakemassa.

1. Ilmeisesti jos on jo suorittanut yhden korkeakoulututkinnon niin toiseen tutkintoon ei enää opintotukea tule. Entä jos ei ole sitä ensimmäistä loppuun asti opiskellut vaan keskeyttää ja vaihtaa toiseen alaan? Eikö silloinkaan siinä toisessa saa opintotukea?

2. Ei liity nyt opintotukeen, mutta: Jos olen oikein ymmärtänyt nii jos on jo opiskellut yliopistossa ja hakee uudestaan opiskelemaan jotain toista alaa niin sisään on vaikeampi päästä kuin ensikertalaisten. Vaikuttaako sisäänpääsemisen vaikeuteen sitten se, kuinka monta kertaa on hakenut vaikkei ole päässyt sisään. Jos minä esim. nyt keväällä haen yliopistoon, enkä pääse, joten pidän välivuoden työskennellen niin onko minun ensi keväänä vaikeampi päästä sisään, koska olen jo kerran hakenut?

3. Sitten vielä ihan teidän omia kokemuksia, että miten on tullut toimeen opintotuella, jos olette asunut omassa asunnossa? Oletteko tehneet lisäksi töitä? Riittääkö pelkkä opintoraha vai oletteko tarvinneet myös opintolainaa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!! :)

1

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fxsdgcf

1. Tuo muutos on vasta suunnitteilla. Kaikkia yksityiskohtia ei ole vielä tiedossa. Tällä hetkellä ideana olisi se, että samantasoiseen korkeakoulututkintoon saisi vain kerran opintotukea eli tukea saisi vain kerran amk-tutkintoon ja yliopiston kandi- sekä maisterivaiheen tutkintoon.

2. Vaikka hakisit 3 kertaa, et ole 4. kerralla yhtään huonommassa asemassa. Jossain saattaa silti olla käytössä vielä lisäpistekiintiö ensimmäistä kertaa hakeville ja luonnollisesti tämän edun menettää, jos ei 1. vuonna saa opiskelupaikkaa. Sinun pitää tarkistaa asia hakuoppaasta.

3. Tein töitä kesät ja jonkun aikaa myös viikonloppuduunia. Ihan hyvin pärjäsin opintorahalla ja asumislisällä sekä näillä tuloilla. Pärjääminen on aika paljon kiinni sekä paikkakunnasta että omista valinnoista. Joku pärjää vähemmällä kuin joku toinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      134
      1728
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1648
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1410
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      209
      1144
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      277
      1097
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1083
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      958
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      888
    Aihe