Opintotuki toiseen koulutukseen? +muita kysymyksiä

vastauksiatarvitaan

Olen yrittänyt netistä löytää tietoa näistä asioista, mutta mistään ei tunnu löytyvän kunnolla vastauksia, joten osaisiko joku täällä vastata? Olen itse siis tänä keväänä lukiosta valmistumassa ja yliopistoon hakemassa.

1. Ilmeisesti jos on jo suorittanut yhden korkeakoulututkinnon niin toiseen tutkintoon ei enää opintotukea tule. Entä jos ei ole sitä ensimmäistä loppuun asti opiskellut vaan keskeyttää ja vaihtaa toiseen alaan? Eikö silloinkaan siinä toisessa saa opintotukea?

2. Ei liity nyt opintotukeen, mutta: Jos olen oikein ymmärtänyt nii jos on jo opiskellut yliopistossa ja hakee uudestaan opiskelemaan jotain toista alaa niin sisään on vaikeampi päästä kuin ensikertalaisten. Vaikuttaako sisäänpääsemisen vaikeuteen sitten se, kuinka monta kertaa on hakenut vaikkei ole päässyt sisään. Jos minä esim. nyt keväällä haen yliopistoon, enkä pääse, joten pidän välivuoden työskennellen niin onko minun ensi keväänä vaikeampi päästä sisään, koska olen jo kerran hakenut?

3. Sitten vielä ihan teidän omia kokemuksia, että miten on tullut toimeen opintotuella, jos olette asunut omassa asunnossa? Oletteko tehneet lisäksi töitä? Riittääkö pelkkä opintoraha vai oletteko tarvinneet myös opintolainaa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!! :)

1

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fxsdgcf

      1. Tuo muutos on vasta suunnitteilla. Kaikkia yksityiskohtia ei ole vielä tiedossa. Tällä hetkellä ideana olisi se, että samantasoiseen korkeakoulututkintoon saisi vain kerran opintotukea eli tukea saisi vain kerran amk-tutkintoon ja yliopiston kandi- sekä maisterivaiheen tutkintoon.

      2. Vaikka hakisit 3 kertaa, et ole 4. kerralla yhtään huonommassa asemassa. Jossain saattaa silti olla käytössä vielä lisäpistekiintiö ensimmäistä kertaa hakeville ja luonnollisesti tämän edun menettää, jos ei 1. vuonna saa opiskelupaikkaa. Sinun pitää tarkistaa asia hakuoppaasta.

      3. Tein töitä kesät ja jonkun aikaa myös viikonloppuduunia. Ihan hyvin pärjäsin opintorahalla ja asumislisällä sekä näillä tuloilla. Pärjääminen on aika paljon kiinni sekä paikkakunnasta että omista valinnoista. Joku pärjää vähemmällä kuin joku toinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3825
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3022
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2950
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2798
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2744
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2495
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      274
      2293
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      214
      1981
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1947
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1897
    Aihe