Parannusehdotus Airbus koneisiin

Airbusille tiedoksi

Viime vuosina tapahtuneissa Airbus onnettomuuksissa toistuu usein se että koneen automatiikasta on joku tai jotkut toiminnat kytkeytyneet pois päältä miehistön huomaamatta.

Eikö olisi mahdollista rakentaa järjestelmä joka näkyvästi ja kuuluvasti ilmoittaa tapahtuneesta muutoksesta eikä vaikene ennenkuin miehistö kuittaa kyseisen ilmoituksen.

Mitkä ovat sellaisia tilanteen muutoksia jotka vaarantavat lennon jatkumisen sen tietävät Airbusin insinöörit mutta esimerkiksi se että sakkauksen estävä järjestelmä tai automaattinen tehojen säätö kytkeytyvät pois päältä tai ohjaus sääntöjen muutos (control law) miehistön huomaamatta vaatii kuittausjärjestelmää jossa valot vilkkuvat ja pillit soivat kuittaukseen saakka.

2

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+1=8

      Hyvä idea. Eiköhän ne airbussin insinöörit toteuta tuon heti jahka sen täältä lukevat.

    • a322

      Pääasiassa ainoat suojaukset ovat sakkaus, ylinopeus, kallistus sekä nokan kulman rajoitukset, bussi ainoastaan valittaa ylinopeudesta, mutta alinopeus aktivoi Alfa Floorin josta tietääkseni tulee master caut.
      Suojaukset kytkeytyvät pois ainoastaan Ground modessa, mitä ei ilmassa voi aktivoida.
      Nopeuden säädön saa milloin vain pois paitsi suojaustilassa, sekä soujaustilassa kone ei anna lentäjän vaikuttaa tiettyihin kontrolleihin, joka on huono asia jos tapahtuu tietokonevika, epäilen että AirAsian a320 ongelmana saattoi olla että 2 pitot putkea tukkeutui jään takia ja aiheutti yleisesti tilanteessa esiintyvän ylinopeusinformaation tietokoneeseen. Tietokone laukaisee suojauksen ylinopeudelle (kaasu 0% ja nokka ylös) Vaikka ylinopeus olisikin vain häiriö, ei lentäjä voi vaikuttaa koneen liikehdintään, ja kone sakkaa.
      Tosin 1 ratkaisu on löydetty, 2 iruta tulee laittaa pois päältä jolloin koneen suojausjärjestelmät kytkeytyvät pois päältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe