Parannusehdotus Airbus koneisiin

Airbusille tiedoksi

Viime vuosina tapahtuneissa Airbus onnettomuuksissa toistuu usein se että koneen automatiikasta on joku tai jotkut toiminnat kytkeytyneet pois päältä miehistön huomaamatta.

Eikö olisi mahdollista rakentaa järjestelmä joka näkyvästi ja kuuluvasti ilmoittaa tapahtuneesta muutoksesta eikä vaikene ennenkuin miehistö kuittaa kyseisen ilmoituksen.

Mitkä ovat sellaisia tilanteen muutoksia jotka vaarantavat lennon jatkumisen sen tietävät Airbusin insinöörit mutta esimerkiksi se että sakkauksen estävä järjestelmä tai automaattinen tehojen säätö kytkeytyvät pois päältä tai ohjaus sääntöjen muutos (control law) miehistön huomaamatta vaatii kuittausjärjestelmää jossa valot vilkkuvat ja pillit soivat kuittaukseen saakka.

2

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+1=8

      Hyvä idea. Eiköhän ne airbussin insinöörit toteuta tuon heti jahka sen täältä lukevat.

    • a322

      Pääasiassa ainoat suojaukset ovat sakkaus, ylinopeus, kallistus sekä nokan kulman rajoitukset, bussi ainoastaan valittaa ylinopeudesta, mutta alinopeus aktivoi Alfa Floorin josta tietääkseni tulee master caut.
      Suojaukset kytkeytyvät pois ainoastaan Ground modessa, mitä ei ilmassa voi aktivoida.
      Nopeuden säädön saa milloin vain pois paitsi suojaustilassa, sekä soujaustilassa kone ei anna lentäjän vaikuttaa tiettyihin kontrolleihin, joka on huono asia jos tapahtuu tietokonevika, epäilen että AirAsian a320 ongelmana saattoi olla että 2 pitot putkea tukkeutui jään takia ja aiheutti yleisesti tilanteessa esiintyvän ylinopeusinformaation tietokoneeseen. Tietokone laukaisee suojauksen ylinopeudelle (kaasu 0% ja nokka ylös) Vaikka ylinopeus olisikin vain häiriö, ei lentäjä voi vaikuttaa koneen liikehdintään, ja kone sakkaa.
      Tosin 1 ratkaisu on löydetty, 2 iruta tulee laittaa pois päältä jolloin koneen suojausjärjestelmät kytkeytyvät pois päältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      52
      1916
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1668
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1398
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1347
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      219
      1278
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      338
      1163
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1106
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      315
      1075
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1067
    Aihe