Parannusehdotus Airbus koneisiin

Airbusille tiedoksi

Viime vuosina tapahtuneissa Airbus onnettomuuksissa toistuu usein se että koneen automatiikasta on joku tai jotkut toiminnat kytkeytyneet pois päältä miehistön huomaamatta.

Eikö olisi mahdollista rakentaa järjestelmä joka näkyvästi ja kuuluvasti ilmoittaa tapahtuneesta muutoksesta eikä vaikene ennenkuin miehistö kuittaa kyseisen ilmoituksen.

Mitkä ovat sellaisia tilanteen muutoksia jotka vaarantavat lennon jatkumisen sen tietävät Airbusin insinöörit mutta esimerkiksi se että sakkauksen estävä järjestelmä tai automaattinen tehojen säätö kytkeytyvät pois päältä tai ohjaus sääntöjen muutos (control law) miehistön huomaamatta vaatii kuittausjärjestelmää jossa valot vilkkuvat ja pillit soivat kuittaukseen saakka.

2

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+1=8

      Hyvä idea. Eiköhän ne airbussin insinöörit toteuta tuon heti jahka sen täältä lukevat.

    • a322

      Pääasiassa ainoat suojaukset ovat sakkaus, ylinopeus, kallistus sekä nokan kulman rajoitukset, bussi ainoastaan valittaa ylinopeudesta, mutta alinopeus aktivoi Alfa Floorin josta tietääkseni tulee master caut.
      Suojaukset kytkeytyvät pois ainoastaan Ground modessa, mitä ei ilmassa voi aktivoida.
      Nopeuden säädön saa milloin vain pois paitsi suojaustilassa, sekä soujaustilassa kone ei anna lentäjän vaikuttaa tiettyihin kontrolleihin, joka on huono asia jos tapahtuu tietokonevika, epäilen että AirAsian a320 ongelmana saattoi olla että 2 pitot putkea tukkeutui jään takia ja aiheutti yleisesti tilanteessa esiintyvän ylinopeusinformaation tietokoneeseen. Tietokone laukaisee suojauksen ylinopeudelle (kaasu 0% ja nokka ylös) Vaikka ylinopeus olisikin vain häiriö, ei lentäjä voi vaikuttaa koneen liikehdintään, ja kone sakkaa.
      Tosin 1 ratkaisu on löydetty, 2 iruta tulee laittaa pois päältä jolloin koneen suojausjärjestelmät kytkeytyvät pois päältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      20
      4355
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3194
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3097
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      44
      2397
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      81
      1216
    6. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1079
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1054
    8. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1019
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      222
      1004
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

      Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      138
      880
    Aihe