Imettää vaiko ei?

Piipiii

Odotan esikoistani. Tämä on varmasti monesta outoa...
mutta... Jotenkin minua itseäni kammoksuttaa imettäminen....?
Onko kukaan tuntenut vastaavaa? Onko rintapumpun käytöstä ja sen kautta tuttipullon kautta ruokinnasta nyt niin kamalasta enimpi vaaraa mitä että vauva söisi suoraan rinnasta?

Anteeksi, mutta jos joku ihana ihminen kommentoisi niin olisin iloinen.

saa takoa myös järkeä päähän :D

8

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myötähäpeä

      No vaarasta en tiedä, mutta suht hullu täytyy olla jos vapaaehtoisesti imetyksen sijaan haluaa parin tunnin välein vuorokaudet ympäri koota rintapumpun, pumpata, juottaa vauvan, purkaa pumpun, steriloida pumpun ja pullon osat - ja sama alusta... Kotona, kylässä, päivällä, yöllä. Silti pumpulle heruu huonommin kuin vauvan suulle, ja maidon tuotanto todennäköisesti hiipuu pikkuhiljaa. Että jos nyt vain lakkaisit ällöämästä luonnollista vauvanruokintatapaa ja kasvaisit aikuiseksi.

    • ^DiiPii

      ^^^^

    • PiiDii

      ELI KAIKKI IMETTÄVÄT...?

      • päh

        Siis ihan oikeasti, tämä on imetyspalsta. Miksi oikein kirjoittelet täällä, jos et halua imettää? Ja sitten ihmettelet oikein HUUTAMALLA, että ihanko tosiaan imetätte kaikki. Miksi ihmeessä jokainen äiti ei haluaisi ainakin yrittää imettää lastaan? Mitä enemmän imettämistä ja äidinmaitoa tutkitaan, sitä enemmän siitä löydetään uusia, hyviä puolia ja ominaisuuksia. Äidinmaito on parasta lapselle ja imettäminen on synnytyksen luonnollinen jatke. Kaipa se raskaus ja synnytyskin tuntuu oudolle ja ällöttävälle sitten...

        Ja kuten sinulle on jo sanottukin, pumppaaminen ja pullojen kanssa vekslaaminen on todella aikaa vievää puuhaa ja erittäin rasittavaa imettämiseen verrattuna ja johtaa maidontuotannon loppumiseen.


    • plöts

      rauhoitutaanpas nyt äitylit...

      mikä sinua imettämisessä kammoksuttaa?
      voi olla että synnytettyäsi vauvan, äidinvaistosi heräävät :) synnärillä kyllä neuvotaan ja opetetaan imetysasioissa ja kannattaa kysyä jos on epäselvyyksiä tai tarvitset lisää tukea!

      pistä vauvasi etusijalle ja anna hänelle hyvä startti elämään tärkeällä äidinmaidolla. (etenkin terni) se on parasta ravintoa vauvalle. se sulaa helposti ja suojaa vauvaa infektioilta ja kasvattaa vauvan vastustuskykyä.
      rinnalta vauva saa myös turvaa ja läheisyyttä.
      äidinmaito vähentää riskiä myös erilaisille sairauksille.

      minä itse pumppailin 3h välein yötä päivää ensimmäiset 3kk ihan vain sen takia, koska pelkäsin, että vauva ei saa tarpeeksi maitoa. (nyt jälkeenpäin vasta tajuan kuinka hervottomasti sitä maitoa silloin tulikin). :P

      itse en pidä imettämisestä, mutta kuitenkin nyt poika 9kk ja imetän :) teen sen lapsen vuoksi!!!

      suosittelen imettämistä. ei tarvitse jatkuvasti olla pesemässä ja keittämässä pulloja ja pumppua mikä on pidemmän päälle rasittavaa ja aikaa vievää.
      imettäminen on helppoa. tissi vain suuhun ja thäts it. :)

      vielä kun sinulla on aikaa, niin kannattaa etsiä paljon tietoa netistä imettämisestä, sen hyödyistä sekä itseesi, että vauvaasi.
      facebookissa hakusanalla imetyksen tuki ry (?) kannattaa liittyä. sielä on esim. tukiäitejä joilta voi kysellä (yksityisviesteilläkin) jos jokin askarruttaa mieltä. sivuilta saa muutenkin paljon apua, neuvoja ja vinkkejä.
      toinen sivu imetys.fi

      paljon tsemppiä ja onnea sinulle! kyllä se siitä! :)

    • en imettänyt

      Toki äidinmaito olisi lapselle parasta.

      Mutta mutta..
      Hyvinkään moni nainen ei imetä ja syitä on monia. Mm synnytyksen jälkeinen masennus tai muuten kuormittava elämäntilanne, lääkitys tai se ettei vauva yksinkertaisesti suostu imemään. Sairaalassa kun alkuun annetaan pulloa, mikäli imetys ei heti onnistu eikä maitoa tule, niin vauva voi tämän jälkeen kieltäytyä tissistä, kun huomaa pullosta tulevan paremmin. Itse en imettänyt kaikista näistä edellä mainitsemistani syistä. Vauva on ollut terve, ei allergioita, ei flunssia ja ikää nyt jo 1.5v... Pahempaa olisi se, mikäli vauva syntyisi sektiolla, jolloin vauva ei kohtaa äidin vaginan bakteerikantaa eikä siten saa sitä luonnollista bakteerikantaa itselleen, josta seuraa mm allergioita ja alentunutta puolustuskykyä.

    • Pii__Pii

      KIITOS asiallisista viesteistä ja kannustuksesta! :)
      En oikein itsekään osaa sanoa mikä siinä imettämisessä niin kammoksuttaa,
      halusin vaan tietää onko kenelläkään vastaavia tuntemuksia ollut.
      Täytyy vaan alkaa itselle tuomaan ajatusta tutuksi että imettäminen on normaalia ja sitä ei tarvitse "hävetä".... ajatus on vaan tuntunut niin oudolta vaikkakin olen iloinen raskaudestani ja odotan lasta jo niin kovasti luokseni.

    • kul-li

      Lutkuta samalla karvasta kul-lia kun pumppaat tisuja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe