Olen lähdössä ulkomaanmatkalle ja minulla on käytössä Olympus XZ-1 kamera. Mietin millä kuvakoolla kannattaisi kuvat ottaa... eli vaihtoehdot ovat 4:3, 16:9, 3:2 ja 6:6. Aion teettää kuvista "normaalinkokoisia" oikeita valokuvia (siis sellasia kuten ennenvanhaa teetettiin filmirullasta, onkohan se 10cmx15cm?). Yleensä minulla on ollut tuo 4:3 käytössä, mutta kerran kun teetin kuvia niin muistaakseni kuvista leikattiin reunoista pois ja kuva ei tullut kokonaan paperille...
Kuvakoko ja teettäminen
11
3925
Vastaukset
- mikä koko asetuksiin
Ilmeisesti tuolla 4:3 otetuilla kuvilla oikea teetettävä koko on 11cmx15cm, eli vähän isompi kuin "tavalliset, vanhanaikaiset" teetetyt valokuvat..eli ei mahdu mun albumin muovitaskuihin.
- Canonisti minäkin
Kymppikuvahan on tuo 3:2 kuva, joten tuolla perusteella kannattaisi käyttää sitä. Nuo kuvasuhteet toimivat vain .jpg muotoa kuvattaessa. Itse kuvaisin RAW:na ja jättäisin vähän varaa tehdä lopullinen rajaus koneella.
- miä koko asetuksiin
Mitä kokoa tuo 16:9 ja 3:2 vastaa senttimetreissä teetetyssä valokuvassa?
16:9 vastaa esim. 16 cm x 9 cm eli ei taida olla oikein valokuvakoko, standardi ainakaan. 3:2 on tuo tavallinen "kymppikuva tai mikä koko hyvänsä jonka sivupituuksilla on tuo suhde vaikkapa 3 m x 2 m jos on ison kuvan tarve.
- Canonisti minäkin
Työeläkeläinen kirjoitti:
16:9 vastaa esim. 16 cm x 9 cm eli ei taida olla oikein valokuvakoko, standardi ainakaan. 3:2 on tuo tavallinen "kymppikuva tai mikä koko hyvänsä jonka sivupituuksilla on tuo suhde vaikkapa 3 m x 2 m jos on ison kuvan tarve.
16:9 on yksi standardeista leffa suhteista ja tulee sitä kautta pokkareihin.
- kinofilmari
Canonisti minäkin kirjoitti:
4:3 kymppikuva on n. 10x13,5 cm, vanhaa kinofilmiä vastaava 3:2 on 10x15 cm ja HDTV-kuvaa vastaava 16:9 on n. 10x17,5 cm. Jos ei halua jälkeenpäin rajata, täytyy kuvata suoraan 3:2 suhteella.
Työeläkeläinen kirjoitti:
Tavallinen kymppikuva voi olla mitä tahansa: 10 x 10, 10 x 13 tai 10 x 15. Termihän tulee siitä, ett'ä 1970-luvulla perinteinen kuvakoko oli 9 cm korkea. Joku keksi tehdä samaan hintaan isompia ja mainosti niitä kymppikuvina.
Canonisti minäkin kirjoitti:
16:9:llä ei ole mitään tekemistä leffasuhteiden kanssa. Tyypillisiä leffasuhteista on 1,85 : 1 tai n. 2,20 - 2,35:1. 16:9 syntyi laajakuva-TV:iden myötä. Tarkkaa syytä tälle suhteelle en tiedä. Ehkä syynä on, että 16:9 kuva voidaan muuttaa 4:3 muotoon tekemällä neljästä juovasta kolme juovaa. Ideana toki oli saada suhde lähemmäksi elokuvien suhdetta.
Ko. kamerassa on 4:3 muotoinen kenno. Muut kuvakoot tehdään siitä rajaamalla. Perinteinen kinofilmin muoto on 3:2. Usein 3:2 kuvan peruskoko on 10 x 15 ja 4:3:n 10 x 13. On tosin paikkoja, joissa 4:3:n saa koossa 11 x 15. (Lisähintaan toki saa muitakin kokoja). Tilatessa voi myös tehdä rajauksia.
4:3 ruutuhan syntyi 35 mm elokuvafilmistä. Siitä se siirtyi ensin äänifilmiin, sitten TV:hen ja tietokonemonitoreihin ja siitä digikompakteihin. Kun Oskar Barnack ata vuotta sitten käänsi elokuvafilmin vaakasuuntaan ja valotti kaksi ruutua kerralla syntyi 6:4 eli 3:2. Tästä se sitten siirtyi digijärjestelmiin. Filmiaikaankin oli eri suhteita 110-koon pokkarit tekivät n. 4:3 suhteen kuvia. APS:ssä sai samalla kameralla eri suhteen kuvia.
Minusta 4:3 on aikalailla vanhentunut formaatti, kun näytötkin ovat nykyään leveämpiä. Pystykuviin tosin se sopii. Minä yleensä otan 3:2:ta koska se sopii hyvin näytöille ja tulosteisiin.- suhteita
Kannattaako kuvata/sommitella kuva niin, että se sopii tietyn kokoiselle paperille?
Onko kuva hyvä silloin kun se sopii paperin tai näytön mittasuhteisiin?
A4 kokoisen paperin sivujen suhde on n. 7:5, onko paha jos haluan tulostaa A4:lle vaikka kamerassa ei voi valita tuollaista?
Tykkään ns. kultaisesta suhteesta (n. 8:5), mitä teen kun se ei sovi näytölle eikä tulosteisiin?
Mun suosikki seinällä on ns. ranskalainen koko (5:4). Löytyykö vain yhdestä Nikonin D800/D800E mallista?
Kannattaako kuvan sivujen suhde valita paperin, näytön vai kohteen/kuvansommittelun mukaan?
- kennoilua
Typerää, että kameroissa ei ole vieläkään objektiivin piirtoympyrän kokoista pyöreää koveraa kennoa.
Sonyn seuraava uutuus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467575
- 334183
- 573685
- 503170
- 172856
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons572481- 542388
- 402329
- 452322
- 162266