Kuvakoko ja teettäminen

mikä koko asetuksiin

Olen lähdössä ulkomaanmatkalle ja minulla on käytössä Olympus XZ-1 kamera. Mietin millä kuvakoolla kannattaisi kuvat ottaa... eli vaihtoehdot ovat 4:3, 16:9, 3:2 ja 6:6. Aion teettää kuvista "normaalinkokoisia" oikeita valokuvia (siis sellasia kuten ennenvanhaa teetettiin filmirullasta, onkohan se 10cmx15cm?). Yleensä minulla on ollut tuo 4:3 käytössä, mutta kerran kun teetin kuvia niin muistaakseni kuvista leikattiin reunoista pois ja kuva ei tullut kokonaan paperille...

11

3497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä koko asetuksiin

      Ilmeisesti tuolla 4:3 otetuilla kuvilla oikea teetettävä koko on 11cmx15cm, eli vähän isompi kuin "tavalliset, vanhanaikaiset" teetetyt valokuvat..eli ei mahdu mun albumin muovitaskuihin.

    • Canonisti minäkin

      Kymppikuvahan on tuo 3:2 kuva, joten tuolla perusteella kannattaisi käyttää sitä. Nuo kuvasuhteet toimivat vain .jpg muotoa kuvattaessa. Itse kuvaisin RAW:na ja jättäisin vähän varaa tehdä lopullinen rajaus koneella.

    • miä koko asetuksiin

      Mitä kokoa tuo 16:9 ja 3:2 vastaa senttimetreissä teetetyssä valokuvassa?

      • 16:9 vastaa esim. 16 cm x 9 cm eli ei taida olla oikein valokuvakoko, standardi ainakaan. 3:2 on tuo tavallinen "kymppikuva tai mikä koko hyvänsä jonka sivupituuksilla on tuo suhde vaikkapa 3 m x 2 m jos on ison kuvan tarve.


      • Canonisti minäkin
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        16:9 vastaa esim. 16 cm x 9 cm eli ei taida olla oikein valokuvakoko, standardi ainakaan. 3:2 on tuo tavallinen "kymppikuva tai mikä koko hyvänsä jonka sivupituuksilla on tuo suhde vaikkapa 3 m x 2 m jos on ison kuvan tarve.

        16:9 on yksi standardeista leffa suhteista ja tulee sitä kautta pokkareihin.


      • kinofilmari
        Canonisti minäkin kirjoitti:

        16:9 on yksi standardeista leffa suhteista ja tulee sitä kautta pokkareihin.

        4:3 kymppikuva on n. 10x13,5 cm, vanhaa kinofilmiä vastaava 3:2 on 10x15 cm ja HDTV-kuvaa vastaava 16:9 on n. 10x17,5 cm. Jos ei halua jälkeenpäin rajata, täytyy kuvata suoraan 3:2 suhteella.


      • Työeläkeläinen kirjoitti:

        16:9 vastaa esim. 16 cm x 9 cm eli ei taida olla oikein valokuvakoko, standardi ainakaan. 3:2 on tuo tavallinen "kymppikuva tai mikä koko hyvänsä jonka sivupituuksilla on tuo suhde vaikkapa 3 m x 2 m jos on ison kuvan tarve.

        Tavallinen kymppikuva voi olla mitä tahansa: 10 x 10, 10 x 13 tai 10 x 15. Termihän tulee siitä, ett'ä 1970-luvulla perinteinen kuvakoko oli 9 cm korkea. Joku keksi tehdä samaan hintaan isompia ja mainosti niitä kymppikuvina.


      • Canonisti minäkin kirjoitti:

        16:9 on yksi standardeista leffa suhteista ja tulee sitä kautta pokkareihin.

        16:9:llä ei ole mitään tekemistä leffasuhteiden kanssa. Tyypillisiä leffasuhteista on 1,85 : 1 tai n. 2,20 - 2,35:1. 16:9 syntyi laajakuva-TV:iden myötä. Tarkkaa syytä tälle suhteelle en tiedä. Ehkä syynä on, että 16:9 kuva voidaan muuttaa 4:3 muotoon tekemällä neljästä juovasta kolme juovaa. Ideana toki oli saada suhde lähemmäksi elokuvien suhdetta.


    • Ko. kamerassa on 4:3 muotoinen kenno. Muut kuvakoot tehdään siitä rajaamalla. Perinteinen kinofilmin muoto on 3:2. Usein 3:2 kuvan peruskoko on 10 x 15 ja 4:3:n 10 x 13. On tosin paikkoja, joissa 4:3:n saa koossa 11 x 15. (Lisähintaan toki saa muitakin kokoja). Tilatessa voi myös tehdä rajauksia.

      4:3 ruutuhan syntyi 35 mm elokuvafilmistä. Siitä se siirtyi ensin äänifilmiin, sitten TV:hen ja tietokonemonitoreihin ja siitä digikompakteihin. Kun Oskar Barnack ata vuotta sitten käänsi elokuvafilmin vaakasuuntaan ja valotti kaksi ruutua kerralla syntyi 6:4 eli 3:2. Tästä se sitten siirtyi digijärjestelmiin. Filmiaikaankin oli eri suhteita 110-koon pokkarit tekivät n. 4:3 suhteen kuvia. APS:ssä sai samalla kameralla eri suhteen kuvia.

      Minusta 4:3 on aikalailla vanhentunut formaatti, kun näytötkin ovat nykyään leveämpiä. Pystykuviin tosin se sopii. Minä yleensä otan 3:2:ta koska se sopii hyvin näytöille ja tulosteisiin.

      • suhteita

        Kannattaako kuvata/sommitella kuva niin, että se sopii tietyn kokoiselle paperille?
        Onko kuva hyvä silloin kun se sopii paperin tai näytön mittasuhteisiin?

        A4 kokoisen paperin sivujen suhde on n. 7:5, onko paha jos haluan tulostaa A4:lle vaikka kamerassa ei voi valita tuollaista?
        Tykkään ns. kultaisesta suhteesta (n. 8:5), mitä teen kun se ei sovi näytölle eikä tulosteisiin?
        Mun suosikki seinällä on ns. ranskalainen koko (5:4). Löytyykö vain yhdestä Nikonin D800/D800E mallista?

        Kannattaako kuvan sivujen suhde valita paperin, näytön vai kohteen/kuvansommittelun mukaan?


    • kennoilua

      Typerää, että kameroissa ei ole vieläkään objektiivin piirtoympyrän kokoista pyöreää koveraa kennoa.
      Sonyn seuraava uutuus?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe