Kysy mitä vaan sokealta!

Anonyymi

Jos ihmettelet, että miten luen tätä tekstiä, minulla on kaveri joka kirjoittaa ja lukee puolestani (terve vaan)! Kysy sokean elämästä mitä vain, niin saat tietää!

10 kommenttia

Vastaukset

• Pystyyko täysin sokeat opiskelemaan koulumatematiikassa geometriaa, vai saavatko vapautuksen? Entä onko vaikkapa YO-kokeet samat kuin muilla jos muut saavat selvää tehtävän mallikuvista tilastoista vai onko nuo kuviot tai tilastot väännetty pistekirjoitusmuotoon?

• Täysin sokea pystyy opiskelemaan geometriaa siinä missä näkevätkin. On olemassa ns kohokuvia, jotka ovat muuten samanlaisia kuin näkevien kuvat, mutta näkeville tummana näkyvä osuus on koholla paperista, ja täten sen tuntee sormilla. Tiedän muutamia tapauksia, joissa sokea on saanut vapautuksen geometrian opiskelusta, mutta suurin osa meistä on sen käynyt siinä missä näkevätkin.

Tilastoista taas... Pistekirjoitukselle niitä on usein hankala muokata, hyvin usein ovat tietsikalla esim. excel-muodossa, tai word-tiedostossa taulukkona.

Esim. YO-kokeissa on ns korvaaviin tehtäviin mahdollisuus, eli sokea voi (ja yleensä hakeekin) ne käyttöönsä. Korvaavissa tehtävissä on esim. usein tilastot selitetty eri tavalla (jotta ne olisi helpompi ymmärtää), tai käytetään kokonaan erilaista tehtävää, jotta sokea pystyy sen tekemään, eikä joudu eriarvoiseen asemaan sen saavutettavuusongelmien takia. :)

• Onko pistekirjoitus samanlaista kaikkialla? Siis jos kääntäisin suomenkielisen kirjan pisteille, niin ymmärtäisikö eri puolilta maailmaa tulevat sokeat sen samoin?

Entä säilyykö sanaleikit, jos suomea kääntää pistekirjoitukselle? Vaikkapa "Etsivät etsivät aitoja aitoja kepeillä kepeillä." tai "Joutsenet voivat näyttää kurjilta."

• Hei! En ole näkövammainen, mutta olen tutustunut jonkin verran pistekirjoitukseen, joten osaan kertoa siitä sinulle jotakin. Pistekirjoituksessa kirjaimet ovat erimuotoisia pisteryppäitä, joita sitten luetaan sormin tunnustelemalla. Käsittääkseni pisteaakkosto saattaa kuitenkin hieman vaihdella maittain.

• Peesari kirjoitti:

Hei! En ole näkövammainen, mutta olen tutustunut jonkin verran pistekirjoitukseen, joten osaan kertoa siitä sinulle jotakin. Pistekirjoituksessa kirjaimet ovat erimuotoisia pisteryppäitä, joita sitten luetaan sormin tunnustelemalla. Käsittääkseni pisteaakkosto saattaa kuitenkin hieman vaihdella maittain.

Sanaleikit luonnollisesti säilyvät, koska ne voidaan kirjoittaa kirjain kirjaimelta pisteille.

• Hei!

Pistekirjaimisto vaihtelee hieman maittain, esim. Englannissa ja Suomessa jotkin välimerkit saattavat olla erilaisia, ja esim. Ä-, ja Ö-kirjaimia ei luonnollisestikaan englanninkielisessä pistekirjaimistossa ole. Ymmärtääkseni sokeat ymmärtävät eri puolilla maailmaa toisiaan pistekirjoituksella kyllä, mikäli yhteinen kieli vain löytyy :)

• Jos tietäisit, että näkövammasi voi periytyä lapsellesi, niin tekisitkö silti lapsen? Jos periytymisen voisi estää alkioita valitsemalla, niin hakeutuisitko sellaiseen hoitoon klinikalle? Jos puolisosi kieltäytyisi tekemästä kanssasi lasta tai ehdottaisi lahjasoluja tai adoptiota, niin miten suhtautuisit?

Minä olin joskus kauan sitten muutamilla treffeillä etenevää perinnöllistä näkövammaa potevan kanssa. Mietin silloin, että jos suhde etenisi ja sattuisin tulemaan raskaaksi, niin minun lapsistani saattaisi tulla aikuisena sokeita. Itse olen käynyt lapsettomuushoidoissa lahjasoluilla, jolloin pitää sopetua siihen, että lapseni eivät ole minulle biologisesti mitään sukua. Se ei ole tuntunut isolta ongelmalta.

• Voiko näkövammainen saada laskut kotiin pistekirjoituksena? Joutuuko siitä maksamaan erikseen?

• Missä ja miten voin opetella pistekirjoitusta? Olen näkevä mutta minua kiinnostaa.Voiko sitä opiskella omin päin itseopiskeluna,ja onko oppimateriaalia saatavana? Jos on, millaista ja mistä sitä voi hankkia?

• eipä näy eikä kuulu vastausta kysymykseen.Taitaa olla kiireitä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.