Mikä on normaalia pentuvilkkautta

vahtihaukku

Hei!

Minulla on mittelspitz-pentu, ikää 4kk. Pentu on ollut alusta asti aktiivinen, kasvattajakin puhui aina "vauhtiveikosta." Oli myös sisaruksiinsa verrattuna vilkkain.

Koira ei kuitenkaan tuhoa, se vaan riehuu. Ja tämä on ongelma varsinkin öisin. Ensin pentu heräsi kolmelta yöllä, käytin sen tarpeillaan, ja sitten se hetken vingutteli vinkulelua, ja painui takaisin nukkumaan. Herättihän se sitten uudestaan 7-8 välillä, mutta sain silti edes kohtuullisen määrän unta. Nykyisin hauveli ei rauhoitu illalla millään, jos ovi on auki (koiraportti kiinni) se haukkuu pimeyteen. En tiedä, mitä se luulee näkevänsä. Valot toisessa huoneessa eivät auta. Nyt olen sulkenut oven, niin haukkuminen on vähentynyt. Haukahtaa enää vain muutaman kerran yössä, jos kuuluu jotain ääniä muualta asunnosta.

Koira kuitenkin nousee ovea vasten, raapii ovea ja vinkuu. Niin koira ilmoittaa päivisinkin, että pitäisi päästä tarpeilleen. Jos vien sitä ulos joka kerta kun se pyytää, käyn ensin ulkona viiden, sitten kymmenen minuutin ja lopulta puolen tunnin välein. Yleensä 2-3 aikaan yöllä luovutan, ja väkisin kiskon sen tunnin lenkille, niin se suorastaan sammuu, ja nukkuu (lähes) aamuun asti.

Jos yritän jäädä pihalle koiran kanssa niin pitkäksi aikaa, kun se haluaa, se ensin tekee pissat, ja sitten istuu talon kulmalla ja vahtii. Ei siis yöllä vapaaehtoisesti kävele minnekään. Koira myös repii sille levitettyjä pissapapereita (ne on kyllä enemmän koristeena, eiköhän lennä jo ensi yöksi roskikseen), ja yrittää päästä vaatekaappiini, välillä saakin ovea vähän kitkutettua auki, ja repii sieltä tavaraa ulos. Ei onneksi revi mitään rikki, levittelee vaan ympäri huonetta. Yrittää myös kiipeillä pöydälle, ja noukkia sieltä tavaraa. Yritin nukkua itse toisessa huoneessa, koira ulvoi surkeana, ei edes töihin lähdettyäni pidä niin kovaa meteliä.

Olen jo pidemmän aikaa tehnyt koiran kanssa noin 45 minuutin lenkkejä, ja pyrin päivittäin käymään sen kanssa lähimetsässä juoksemassa, missä päästän sen vapaaksi. Koira on myös todella fiksu, ja nopea oppimaan, ja päivittäin treenaammekin erilaisia temppuja.

En enää tiedä mitä tehdä, en saa nukkua kuin 4-6 tuntia yössä, ja aivot alkavat olla jo ihan puuroa. Yritän parhaani mukaan tarjota koiralle tarpeeksi liikuntaa ja älyllisiä virikkeitä, mutta mikään ei vaan riitä, että pentu nukkuisi yönsä hyvin.

Auttakaa, alan olla epätoivoinen!

4

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gtgftr

      Rauhoita yöt kokonaan. Ei pihalle menoja, ei pennun huomioimisia enää klo 20 jälkeen. Uusi päivä ja aktiviteetit alkavat vasta seuraavana aamuna, aina samaan aikaan, vaikkapa klo 7. Siivoa nöyrästi pissat ja kakat, jos niitä tulee. Opeta koira omaan vuorokausirytmiisi, älä anna sen päällepäsmäröidä omaasi. Anna sen tylsistyä, jos raapiminen ja peuhaaminen eivät ole oireita eroahdistuksesta. Kärsivällisyyden oppiminen on vain hyvästä. Koiran pitää malttaa myös "olla vaan". Yön ajaksi tarjotut puuhalelut tms. vain aktivoivat koiraa, ja sinähän haluat koiran rauhoittuvan, niinhän?

      • gtgftr

        Ja lisäksi: pentu kyllä oppii vinkumaan pihalle silkasta pihalle pääsemisen ilosta. Kuuntele pennun vinkumisen sävyjä; se kuulostaa aivan erilaiselta riippuen siitä, onko koiralla oikeasti pissa- tai kakkahätä vai haluaako se vain ulos hummailemaan. Älä päästä sitä enää pihalle joka kerta, vaan ala opettaa sille haluamaasi vuorokausirytmiä, eli aamu-, päivä- ja iltalenkkiä.

        Pentu alkaa olla jo reippaasti sen ikäinen, ettei sinun tarvitse elää pelkästään sitä varten... eli luo rajat ja noudata itsekin niitä määrätietoisesti. Koiranpentu ei opi itsestään rauhalliseksi.


    • vanhanaikainen

      Minä olen aina nukuttanut pennut vieressäni, ja koskapa viihtyvät siinä, saan nukkua yöni ihan rauhassa. Tämä nykyinen kolmikuinen käy itse kerran yössä pisulla omalla pissapaikallaan ja sitten kapuaa takaisin sänkyyni.

      Kuulostaa tietysti hirveältä lellimiseltä, eihän missään koirakirjassa tuollaista suositella,mutta ei siitä mitään huonoa ole seurannut. Koirani ovat aina olleet mukavia ja helppohoitoisia. Tottelevaisia kuin ihmisen mieli, eikä mitään eroahdistuksia. Ajattelen, että pentu kokee turvallisuutta vieressäni ja leimautuu voimakkaasti minuun.
      Jos pentu yöllä aktivoituu siinä vieressä, joutuu lattialle. Isompana yhä herkemmin, teen selväksi että sänkyyn pääsemisestä päätän minä, ei koira. Siis joka tapauksessa olen johtaja koirilleni.

      Jätä pois tuollaiset tunnin lenkit yöllä, järjetöntä! Muutenkaan noin pienen kanssa ei tarvitse niin kauheasti lenkkeillä. Pennulle laitetaan rajat ja annetaan haluttu käytösmalli, josta pidetään tiukasti kiinni. Ei niin, että yötäpäivää riennetään tyydyttämään pennun tarpeita oman terveyden kustannuksella.

      Kyllä meilläkin iltahepulit pidetään, riehumista ja hammastelua. Mutta pian pikkukaveri simahtaa ja nukkuu sikeästi kainalossani koko yön.

    • miisa4

      Rutiinit on kaiken a ja o!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe