'Ootko sä tyttö vai poika?'

kysyjä

*huokaus*


Tässäpä tämä, kysymys joka paljastaa kysymyksen esittäjän pienen älykkyysosamäärän.


Mitä näille vajukeille kuuluu vastata?

'Ootko sä imbesilli vai debiili?'

'Oliko sun isä ja äiti sisaruksia, kun mä en saa sun puheesta mikään selvää?'

Vai vaan: 'En'

Muita ehdotuksia?

33

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa-a-a

      Itseäni vituttaa toi kysymys aina niin paljon et aivotoiminta tilttaa kokonaan. Ei pysty ymmärtämään mitä niiden ihmisten päässä liikkuu, ketkä tuota kyselee.

    • ömölmj

      Sano että "Mä oon fabulous" :DD

    • Klassikko

      Noooh, mussa on enemmän miestä kun sussa koskaan ja enemmän naista kun sä tuut koskaan saamaan...

      • Sinne päin

        Ja jos kysyjä on nainen?


    • tyhmä kysymys

      "Olen nainen." Sitten siihen sellainen ilme, että onko kysyjällä vaikeitakin ongelmia todellisuuden kanssa.

    • olen juu

      No mikä siinä sitten on niin vaikeaa vastata kumpi olet? Kai sä nyt itse tiedät?

      • Mulle tuon kysymyksen esitti juuri vastakkoin kahdeksanvuotias naapurin tyttö tilanteessa, jossa olin laittanut hieman väriä kulmiin ja ripsiin ja ylle varsin sukupuolineutraalit farkut ja talvitakin, mutta olin kuitenkin miehekkäästi kalju paljaana. Kun hänelle ensin (selvällä miehen äänellä) vastasin, että enpä taida tuota itsekään aina tietää, oli hänellä selkeä vastaus tuohon ongelmaan: "Selviäähän se sitten, kun otat ittes nakupelleksi!" Aikansa asiaa pohdittuaan päätyi hän kuitenkin siihen, että tyttö taidat olla.

        En pitänyt tilannetta itseäni loukkaavana, tuon ikäiselle tytölle maailma on periaatteessa esitelty kovin kaksijakoisena. Toisaalta juuri siihen nähden oli yllättävää se, miten hänen oma määrittelynsä kuitenkin venyi "olosuhteiden pakosta" :)


    • miksi?

      Miksi pidätte tuota kysymystä niin ärsyttävänä? Saisiko asiallisia perustelujakin?

      • Tiukka täti

        Minulta ei kukaan uskalla kysyä mitään. Jos joku kysyisi, se ärsyttäisi, koska ei kukaan nainen halua olla niin helvetin ruma, että joku voisi mieheksikin kuvitella.


      • heterotar
        Tiukka täti kirjoitti:

        Minulta ei kukaan uskalla kysyä mitään. Jos joku kysyisi, se ärsyttäisi, koska ei kukaan nainen halua olla niin helvetin ruma, että joku voisi mieheksikin kuvitella.

        "niin helvetin ruma, että joku voisi mieheksikin kuvitella."

        Minusta miehet ovat kauniimpia kuin naiset, mutta minä olenkin heteronainen :D


    • miksi?

      Voisiko joku oikeasti perustella, miksi 'Ootko sä tyttö vai poika?' on niin ärsyttävä kysymys? Jos on syntynyt miehen ruumiiseen, mutta esim. pukeutuu naisen vaatteisiin tai meikkaa ja esittäytyy naisen nimellä, niin kyllä kai se hämmentää ja saa tietämättömät ihmettelemään ja kysymään spontaanisti tuon kysymyksen.

      Itse nimittäin olen kysynyt tuon kysymyksen joskus henkilöltä, jonka myöhemmin sain tietää olevan transsukupuolinen. Kysymykseni oli tarkoitettu ystävälliseksi tai korkeintaan neutraaliksi, mutta se kai tulkittiin epäystävälliseksi, koska tuo henkilö ei vastannut minulle mitään.

      • 09-

        Se ärsyttää koska se monesti loukkaa ihmistä. Erittäin harvat naiset nauttivat siitä että heitä luullaan miehiksi tai miehet siitä että heitä luullaan naisiksi. Joten jos se sukupuoli epäilyttää niin sen voi silti pitää omana tietonaan. Et varmaan lihaviltakaan mene kysymään mistä johtuu että olet noin läski, vaikka se sinua kiinnostaisi. Kaikkea ei tarvitse möläytellä.


      • Selkeä syy
        09- kirjoitti:

        Se ärsyttää koska se monesti loukkaa ihmistä. Erittäin harvat naiset nauttivat siitä että heitä luullaan miehiksi tai miehet siitä että heitä luullaan naisiksi. Joten jos se sukupuoli epäilyttää niin sen voi silti pitää omana tietonaan. Et varmaan lihaviltakaan mene kysymään mistä johtuu että olet noin läski, vaikka se sinua kiinnostaisi. Kaikkea ei tarvitse möläytellä.

        Se kysymys ärsyttää transuja koska he tajuavat etteivät olekaan niin läpimeneviä kun uskovat tai toivovat.


      • Todellinen syy
        Selkeä syy kirjoitti:

        Se kysymys ärsyttää transuja koska he tajuavat etteivät olekaan niin läpimeneviä kun uskovat tai toivovat.

        Todennäköisesti cis-naista tai -miestä kysymys ärsyttää vielä enemmän. Se koetaan jopa loukkaavana ja sen vuoksi fiksut ihmiset eivät teekään kyseistä kysymystä. Kysymyksen tekee yleensä pieni lapsi.


      • never seen one
        Todellinen syy kirjoitti:

        Todennäköisesti cis-naista tai -miestä kysymys ärsyttää vielä enemmän. Se koetaan jopa loukkaavana ja sen vuoksi fiksut ihmiset eivät teekään kyseistä kysymystä. Kysymyksen tekee yleensä pieni lapsi.

        Ainakaan minä en ole ikinä luullut biologista miestä biologiseksi naiseksi tai päinvastoin. En usko, että kukaan mieleltään ja aisteiltaan terve ihminen niin tekee.


      • Pölö!
        never seen one kirjoitti:

        Ainakaan minä en ole ikinä luullut biologista miestä biologiseksi naiseksi tai päinvastoin. En usko, että kukaan mieleltään ja aisteiltaan terve ihminen niin tekee.

        Ja mistä sä sen voit tietää?


      • rumaihminen
        Selkeä syy kirjoitti:

        Se kysymys ärsyttää transuja koska he tajuavat etteivät olekaan niin läpimeneviä kun uskovat tai toivovat.

        Itseasiassa 'transut', kuten meitä nimitit, varsin hyvin yleensä itse tiedostavat miltä näyttävät, ilman, että kenenkään ulkopuolisen tarvitsee sitä tulla meille erikseen alleviivaavaan.
        Hyvin harvalla on tässä asiassa itsestään mitään illuusioita.
        Tiedämme myös, että pelotamme ihmisiä, vaikka emme sitä toivoisi tai tahtoisi.
        Olemme tällaisiksi syntyneet emmekä sille mitään voi.
        Monet meistä istuvatkin yleensä kotona, mutta sen kerran kun ulos ihmisten ilmoille uskaltautuu niin olisi toki kiva, jos ihmiset voisivat olla niin ystävällisiä, että säästäisivät meidät huomautuksiltaan.


      • Niin se menee
        rumaihminen kirjoitti:

        Itseasiassa 'transut', kuten meitä nimitit, varsin hyvin yleensä itse tiedostavat miltä näyttävät, ilman, että kenenkään ulkopuolisen tarvitsee sitä tulla meille erikseen alleviivaavaan.
        Hyvin harvalla on tässä asiassa itsestään mitään illuusioita.
        Tiedämme myös, että pelotamme ihmisiä, vaikka emme sitä toivoisi tai tahtoisi.
        Olemme tällaisiksi syntyneet emmekä sille mitään voi.
        Monet meistä istuvatkin yleensä kotona, mutta sen kerran kun ulos ihmisten ilmoille uskaltautuu niin olisi toki kiva, jos ihmiset voisivat olla niin ystävällisiä, että säästäisivät meidät huomautuksiltaan.

        Olet ilmeisesti kertomasi perusteella transvestiitti kun vielä transuttelet itseäsi. Transsukupuoliset eivät voi istua kotona muilta ihmisiltä piilossa vaan elävät, tekevät työtä ja opiskelevat muiden joukossa.

        Kerrot että transvestiittejä pelätään ja olen itsekin kuullut samaa. En ole kuullut että transsukupuolisia pelättäisiin, mutta heitä väheksytään.


    • Justjuuu

      'If you can't tell, you don't need to know.'

      Eli jos et itse osaa päätellä jonkun ihmisen sukupuolta, niin sitten sinun ei tarvitse sitä tietääkkään... koska se ei sinulle kuulu :) Sen kysyminen on erittäin moukkamaista.

    • Vastaus:

      Jos sinun pitää sitä kysyä, et tee sillä tiedolla mitään. Kysymyksesi paljastaa, että sinä et ole minusta kiinnostunut sillä tavalla, että vastauksestani olisi sinulle mitään hyötyä. Näinollen minäkään en ole sinun asioistasi kiinnostunut vähääkään, joten hyvää päivänjatkoa :D

    • Blackpaw

      Minut moinen kysymys saa hyvälle tuulelle, koska se tarkoittaa, että kysyjä ei pysty päättämään kumpaa olen - ja se on minun ihannetilanteeni. (Kyseisen kysymyksen pystyy toki osoittamaan myös loukkauksena, mutta tilanne useimmiten kertoo miten se on tarkoitettu.)

      Tilanteesta riippuu myös, mitä vastaan. Usein kysymys tulee niin puskista, että minun täytyy itsekin miettiä, mitä vastaisin. Kerran minulta on kysytty asiaa kirjakaupassa, enkä kyennyt päättelemään, miksi asialla oli merkitystä. Siispä vastakysymys on paikallaan: "miksi kysyt?", "onko sillä merkitystä?" ja "miksi sillä on merkitystä?"
      Ja jos tilanne on aggresiivinen: "ei kuulu sinulle" tai "ei pitäisi hetkauttaa sinua mitenkään". Huutelijoille voi vain hymyillä/olla hymyilemättä ja poistua paikalta. Jos käydään turhan tuttavallisiksi tai käsiksi, sen kun muistuttaa lain turvaamasta henkilökohtaisesta koskemattomuudesta.

      Ihmisten kanssa sumpliminen on usein helpompaa, mutta kyselyt, lomakkeet ja rekisteröitymiset ovatkin hankalampia. Mitä virallisempi tilanne, sen vaikeammaksi asiat käyvät.

    • räpsysilmä

      Jos kysyjä on aikuinen astuisin pari senttiä lähemmäksi (vain pienen pieni liike) ja kysyisin: kumpi toivoisit minun olevan? Ja katsoisin kysyjää syvälle silmiin vieno hymy huulilla. Takuuvarma keino saada typerä kyselijä nolattua ja katoamaan paikalta. Lapselle yksinkertaisesti kertoisin olevani nainen. Lapsen kysymys on viaton eikä siitä pidä tehdä mitään numeroa.

      • Ojhgfdsasa

        "Ja katsoisin kysyjää syvälle silmiin vieno hymy huulilla." Takuuvarma keino saada typerä kyselijä nolattua ja katoamaan paikalta. "

        Ohhoh yllättävää, yleensä tapahtuu ihan päinvastoin!!!


      • Tristano

        MIksi pitää nolata toinen?? Jos ei oikeasti osaa sanoa kumpaa sukupuolta joku on niin eikö ole kohteliasta kysyä eikä vaan olettaa? Minua ei haittaisi ainakaan yhtään jos joku kysyisi (olen transmies), tosin ei ole päässyt käymään mutta hoitojen alussa en olisi ollut yllättynyt vaikka olisikin.

        MIksi pitää olla niin hemmetin puolusteleva ja aggressiivinen? Tosi hyvää mainetta transihmisille tommonen ylimielinen äkkäily


      • 6+16
        Tristano kirjoitti:

        MIksi pitää nolata toinen?? Jos ei oikeasti osaa sanoa kumpaa sukupuolta joku on niin eikö ole kohteliasta kysyä eikä vaan olettaa? Minua ei haittaisi ainakaan yhtään jos joku kysyisi (olen transmies), tosin ei ole päässyt käymään mutta hoitojen alussa en olisi ollut yllättynyt vaikka olisikin.

        MIksi pitää olla niin hemmetin puolusteleva ja aggressiivinen? Tosi hyvää mainetta transihmisille tommonen ylimielinen äkkäily

        Transmiehen tilanne on aivan toinen! Jos haluat olla mies ja pukeutuakin sillä tavoin, kuka sinulle suutaan soittaisi, olet kuitenkin nainen asianomaisen silmissä ja jos miehestä käyt niin mikäs siinä sitten!!
        Transnainen taas on jotain aivan muuta! Jos naisen asun alta mies paljastuu hyvä jos ei nyrkistä saa. Et voi todellakaan samaistaa näitä asioita.


    • Justanothertboy

      Olen itse transmies ja käynyt läpi "rekkakuskilesbon" lookin. Lisäksi ääneni murtui vasta puolisen vuotta hoitojen jälkeen, joten vaikka näytin tuolloin äijältä niin en kuulostanut siltä. Minulla kysyttiin asiaa aika usein. Vastasin että olen mies. Minua tuo ei haitannut yhtään.

      En itsekään aina osaa sanoa onko joku lesbo vai transmies. Mistä helevetistä sen tietää?? Jos nimeä voi kysyä niin se on ok - aina moinen ei kuitenkaan ole mahdollista.

      Ei kannata vetää hernettä nenään tuosta vaan pysyä itse asiallisena. Mainittakoon että nekin joille olen taustani halunnut / joutunut selvittämään ovat olleet ok eikä minua vastaan ole hyökätty ikinä.

    • empätiiä

      Mä vastaan yleensä, että: empä tiiä, empä tiiä, empä tiiä....

    • Nykyään nainen

      Tässä mahdollisia vastausvaihtoehtoja:

      Ootko sä tyttö vai poika / mies vai nainen?

      - Anteeksi mutta tunnetaanko me?
      - Kuka sä olet?
      - Nainen,
      - Mies.
      - Olen transsukupuolinen / transihminen.
      - Ennen olin nainen/mies ja nyt olen mies/nainen.
      - Miksi kysyt? (Jos vielä jatkaa esim. no siksi, kun en tiedä, kumpi olet - Ärsyttääkö sinua se, ettet tiedä? No ärsyttää! - Toivottavasti pääset tasapainoon tuon ärsyttävän tunteesi kanssa.)
      - Se ei kuulu sinulle lainkaan. (Me emme tunne toisiamme.)
      - Mietipä sitä!
      - Minusta tuo oli tungetteleva kysymys enkä siksi aio vastata siihen.
      - No, olteko sinä nainen vai mies? (Jos vastaa tähän, kerro oma sukupuolesi ja sano, että - No, nyt on molempien sukupuoli sitten selvillä.)
      - Olipa ikävä kysymys!
      - Olipa hassu kysymys, yleensä tuollaista ei kysytä. (Päälle oudoksuva katse ja ehkä jopa naurua.)

      Jos tällainen tilanne tuntuu ikävältä ja/tai vaikealta, kannattaa harjoitella omaa vastausta jo valmiiksi, jotta tositilanteessa uskaltaa sanoa haluamansa vastauksen.

      Sitten vielä lohdutuksen sana: muutosvaiheessa kaikille tulee tällaisia tilanteita, mutta kyllä se siitä prosessin edetessä vähenee.

      Tsemppiä kaikille!

    • Professor Ijsselbaum

      No jos kysymys esitetään transulle, eikös siihen voisi vastata touudenmukaisesti:

      "Olen poikalapseksi aikoinani syntynyt ja mieheksi varttunut, mutta sitten päässäni napsahti kun en nuorna miesnä saanut naista ja seksuaalinen puute kävi niin sietämättömäksi, niin että kun alinomaa ajattelin naisia enkä saanut naisenkaipuultani hetkenkään rauhaa saamatta kuitenkaan "piluakaan", realiteettien tajuni hämärtyi, vaivuin yhä syvemmälle fantasia- ja fetissimaailmaani, en päässytkään sieltä enää takaisin todellisuuteen ja aloin vihdoin luulla olevani itsekin nainen. Sitten menin sukupuolenvaihdosleikkaukseen, jotta alapääni saataisiin yhdenmukaiseksi harhaluulooni nähden ja siellä heppini leikattiin pois, mutta oikeaa naista minusta ei tietenkään sittenkään tullut, joten nyt olen sukuelininvalidi, silvottu mies. Aikoinani olisin tarvinnut asianmukaista psykiatrista sekä hengellistä hoitoa sekä terapiaa. Onneksi en sentään luullut olevani ampiainen."

      • Harmittaako?

        Rohvessoorilta menee pasmat sekaisin jos tapaisi minut. Naista olen saanut ja avioliitossakin oltu. Lapsiakin on joten eiköhän sekin ole todistus naisen saamisesta. Nyt elän ihan tyytyväisenä naisena, fyysisestikin eikä kukaan tule kyselmään olenko mies tai nainen.


      • Apollonia Carponaria

        Miten vastaatte arvoisa kollegani Professor Ijsselbaum, jos jollekin Teidän sukupuolenne jää epäselväksi ja hän kysyy tuon kysymyksen Teiltä? Kerrotteko tuskallisen ja ikävystyttävän pitkän tarinan oppimisvaikeuksistanne, alkoholi- ja mielenterveysongelmistanne ja fobioistanne?


    • yksinkertasta

      Haluutko että näytän? (avaa housuja)

    • Mitä jos

      Mennään yhdessä katsomaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      185
      4154
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      223
      2136
    3. 133
      1637
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1301
    5. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      63
      1018
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      75
      999
    7. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      170
      997
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      932
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      905
    10. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      904
    Aihe