Miksi kukaan ei ole vielä ihmetelly miten david tekee tirkistelijä tempun. Kaksi naista häviää käytännössä katsoen ilmaan. Temppuhan esitettii helsingissä copperfieldin edellisellä suomen vierailulla. Mitään muuta davidin temppua en ihmettele. Edes venäläiset eivät ole keksineet että kuinka david tekee sen tempun. Hekin ovat heittäneet vain villejä arvauksia. Ainoa mikä vaikuttaa mielenkiintoiselta on se että naiset ovat molemmat jotain voimistelijoita ja liikkeistä päätellen ei mitään alottelijoita. Kun he nousevat korokkeelle kirkas valo paistaa katosta tauluun joka on naisten takana. Kun naiset nostavat verhon ja katoavat taulu muuttuu kirkkaasta mustaksi varsinkin siitä kohdasta jonka edessä naiset oli. Aivan kuin taulun kankaan läpi paistaisi kahden naisen ääriviivat. Olen miettinyt että olisiko mahdollista että nämä naiset hyppäisivät tauluun. Missään välissä ei näytetä kuinka paksuja taulut ovat...
Oikeastaan tarkemmin miettien on pari muutakin temppua joita ei voi kuin ihmetellä. Minulla on sellainen muisti kuva lapsuudesta että olisin nähnyt tv:stä kuinka david kävelee ilmassa grand canyonin yli!?!? Jonkun tempun nimi oli leviting over grand canyon. Muistikuvani ei ole aivan selvä joten jos joku on nähnyt sen tempun virkistäkää muistiani. Kiitos!
David copperfield voyager
59
14142
Vastaukset
- ganz1
on se, että yleisönä ovat ihmiset alkavat heti tempun(esityksen) nähtyään miettiä, miten se tehtiin. Lisäksi jotkut kehittelevät hulluimpia teorioita temppujen toteutuksista(kuten mainitsemasi venäläiset yms.).
Siispä kysynkin: miksi ei voi vain katsoa esitystä, antaa esiintyjän tehdä temppunsa, nauttia esityksestä? Se olisi paljon helpompaa niin katsojalle kuin esiintyjällekkin.
Tällaisia me ihmiset olemme.- jiipee
David Copperfieldin suurin temppu eilen oli saada minut tuntemaan itseni taas ihmetteleväksi lapseksi.
- makkeli
jiipee kirjoitti:
David Copperfieldin suurin temppu eilen oli saada minut tuntemaan itseni taas ihmetteleväksi lapseksi.
Katotaa nyt mite itelleni käy. Sunnuntaina oon menossa kattomaan copperfieldiä. Paikka on lavan edessä.
- tomppa
makkeli kirjoitti:
Katotaa nyt mite itelleni käy. Sunnuntaina oon menossa kattomaan copperfieldiä. Paikka on lavan edessä.
meinaan pe näytöksessä oli!
- joku??
tomppa kirjoitti:
Sunnuntaina oli ainakin BL kädessä
- jepu
joku?? kirjoitti:
Sunnuntaina oli ainakin BL kädessä
Onko siis jokaisessa (ainakin Suomen) esityksessä kädessä olleet BL-kirjaimet?
Ja onko ketään muuta yhtyy ajatukseeni ettei ne henkilöt (isä&poika) kovin suomalaisilta näyttäneet.. - ...
jepu kirjoitti:
Ja onko ketään muuta yhtyy ajatukseeni ettei ne henkilöt (isä&poika) kovin suomalaisilta näyttäneet..Isukki oli kuitenkin valkaistuista hampaista päätellen jenkkiläinen. Ja eihän se poika suomea puhunut..
Niillä on eri maanosille omannäköisensä tyypit ja Suomi oli tässä kategorisoitu itä-eurooppaan. Vähän myös häiritsi se suomenkielinen pizza-enrico selostaja mutta hieno show oli kuitenkin!
BL oli siis ainakin La klo 14 näytöksessä. - toni
... kirjoitti:
Isukki oli kuitenkin valkaistuista hampaista päätellen jenkkiläinen. Ja eihän se poika suomea puhunut..
Niillä on eri maanosille omannäköisensä tyypit ja Suomi oli tässä kategorisoitu itä-eurooppaan. Vähän myös häiritsi se suomenkielinen pizza-enrico selostaja mutta hieno show oli kuitenkin!
BL oli siis ainakin La klo 14 näytöksessä.BL oli kädessä lauantaina klo 17.00 sitä viimestä temppua kyllä ihmettelen että ne katsomosta tulleet abaut 10 ihmistä meni niihen tuoleihin istuu ja sitte ne vaa katos ja tuli jostain hallin toisesta päästä!!??
- ...
toni kirjoitti:
BL oli kädessä lauantaina klo 17.00 sitä viimestä temppua kyllä ihmettelen että ne katsomosta tulleet abaut 10 ihmistä meni niihen tuoleihin istuu ja sitte ne vaa katos ja tuli jostain hallin toisesta päästä!!??
Huomasitko, että siihen hyväksyttiin vain yli 18 vuotiaat? Joutuivat varmaankin takahuoneessa allekirjoittamaan vaitiolositoumuksen.
Niinhän se meni, että nämä vapaaehtoiset talutettiin jostain takakautta pois heti kun pressut olivat laskeutuneet (vaikka ei näyttänytkään olevan mahdollista päästä pois sieltä..). Sitten siellä pressujen sisällä joko avustajat tai automatiikka heiluttelivat niitä lamppuja aikansa, jona aikana vapaaehtoiset siirrettiin hallin toiseen päähään.
Mitenkäs se BL:n sanonut naishenkilö yleisöstä valittiinkaan? Ei tainnut olla frisbeellä.. - ...
toni kirjoitti:
BL oli kädessä lauantaina klo 17.00 sitä viimestä temppua kyllä ihmettelen että ne katsomosta tulleet abaut 10 ihmistä meni niihen tuoleihin istuu ja sitte ne vaa katos ja tuli jostain hallin toisesta päästä!!??
Kun poika kaivoi beachillä valokuvan taskustaan, kamera zoomasi siihen alaspäin niin, että taustalla näkyi _vain_ maassa oleva hiekka. Tämä kohtahan on helppo kuvata takahuoneessa ihan sillä oikealla valokuvalla.
BL:ää kädessä näytettäessä sensijaan näkyy meri taustalla ja se on tod.näk. kuvattu oikeasti beachillä aiemmin. Sieltä Jamaicaltahan ei myöskään sanottu missään vaiheessa mitään "Hello Helsinki" vaikka sellaisetkin olisivat voineet kaikille kaupungeille etukäteen tehdä. Olisi lisännyt vakuuttavuutta. - ...
toni kirjoitti:
Telkkarissa näytettiin jokunen kuukausi sitten sama show USAsta ja siinä oli sama beach mutta sillä kertaa oltiinkiin Havaijilla. Nyt vasta tajusin miksi nyt mentiin Jamaicalle: Havaijilla on vielä yö kun Suomessa on kello 15, Jamaicalla sensijaan paistaa jo aamuaurinko!
- floppi-temppu
... kirjoitti:
Telkkarissa näytettiin jokunen kuukausi sitten sama show USAsta ja siinä oli sama beach mutta sillä kertaa oltiinkiin Havaijilla. Nyt vasta tajusin miksi nyt mentiin Jamaicalle: Havaijilla on vielä yö kun Suomessa on kello 15, Jamaicalla sensijaan paistaa jo aamuaurinko!
Niin, minusta tuo kyseinen temppu alkaa osoittautua aina vaan typerämmäksi mitä enemmän sitä ajattelee.
Kun ottaa huomioon että tuon tempun "oikeasti" tekemiseen pitäisi sitten jokaisessa yleisössä olla oma isä-poika pari. Eihän tuota voi mitenkään uskottavasti saada onnistumaan.. jää minusta liian räikeäksi.
Oikeastaan ainoaksi tempuksi siinä jääkin vain se lavalta poistuminen (henkilön kadottaminen) ja sitten yleisön joukkoon hiipiminen.. Eikä katoaminen sinänsä ole enää mitenkään erikoinen juttu kun sitä tehdään kertauksena melkeinpä jokaisessa suuremmassa Davidin tempussa.
Hieman pettynyt siis olen tämänkertaiseen kiertueeseen ottaeen huomioon lippujen hinnan. Edellinen kerta ja lentäminen oli parempi... IMHO. Lisäksi olisivat voineet palkata minun mielestäni vähän paremmin suomea puhuvan henkilön, mukaan tuli aika pahojakin käännöskukkasia. Muutenkin show tuntui olevan vähän halvasti/tökerösti purkalla kasaan laitettu heti ensimetreiltä.
Johtuneekohan tämä kaikki siitä, että David on väsymässä kiertämiseen? 500 keikkaa vuodessa ON paljon.. ihan tarpeeksi rikas mies David varmasti jo on, ellei sitten käytä rahojaan uusien hienompien temppujen kehittelyyn. Toivotaan näin.
Ei ehkä pitäisi pohtia näitä asioita liikaa! :) - toni
floppi-temppu kirjoitti:
Niin, minusta tuo kyseinen temppu alkaa osoittautua aina vaan typerämmäksi mitä enemmän sitä ajattelee.
Kun ottaa huomioon että tuon tempun "oikeasti" tekemiseen pitäisi sitten jokaisessa yleisössä olla oma isä-poika pari. Eihän tuota voi mitenkään uskottavasti saada onnistumaan.. jää minusta liian räikeäksi.
Oikeastaan ainoaksi tempuksi siinä jääkin vain se lavalta poistuminen (henkilön kadottaminen) ja sitten yleisön joukkoon hiipiminen.. Eikä katoaminen sinänsä ole enää mitenkään erikoinen juttu kun sitä tehdään kertauksena melkeinpä jokaisessa suuremmassa Davidin tempussa.
Hieman pettynyt siis olen tämänkertaiseen kiertueeseen ottaeen huomioon lippujen hinnan. Edellinen kerta ja lentäminen oli parempi... IMHO. Lisäksi olisivat voineet palkata minun mielestäni vähän paremmin suomea puhuvan henkilön, mukaan tuli aika pahojakin käännöskukkasia. Muutenkin show tuntui olevan vähän halvasti/tökerösti purkalla kasaan laitettu heti ensimetreiltä.
Johtuneekohan tämä kaikki siitä, että David on väsymässä kiertämiseen? 500 keikkaa vuodessa ON paljon.. ihan tarpeeksi rikas mies David varmasti jo on, ellei sitten käytä rahojaan uusien hienompien temppujen kehittelyyn. Toivotaan näin.
Ei ehkä pitäisi pohtia näitä asioita liikaa! :)mitäs siitä 47 vuoden lincoln auto tempusta sanotte se oli aika sairas yht äkkii siihen vaa ilmestyy se auto!
- ...
toni kirjoitti:
mitäs siitä 47 vuoden lincoln auto tempusta sanotte se oli aika sairas yht äkkii siihen vaa ilmestyy se auto!
Muuta mahdollisuutta ei taida olla..hyvin toteutettu kyllä!
- copperfield fani
... kirjoitti:
Ku helsingissähän oli 5 näytöstä yhteensä, ni oliks niis kaikis sama ohjelma? eihän se mikko alatalokaan voi viidessä näytöksessä olla?! Olin kattomassa lauantain klo. 17.00 näytöstä, se oli kyllä hyvä. Mutta siitä tempusta siitä kun se meni sen rautalevyn läpi, ni musta tuntuu et se meni sivusta vai ? Nehän avustajatkin vaan heilutteli ylös alas sitä liinaa siin päällä ni kylhän se hyvin mahtuu siitä. Mut sit viel siit kutistamis tempusta, mitenköhän sekin on mahdollista? Mä ihailen Davidia! Ihmisenäkin...ja olikohan se totta se tarina siitä isoisästä..se oli aika liikuttava silleen...
- petu
tomppa kirjoitti:
Eli tulin just su näytöksestä ja siinä oli BL davidin kädessä. Mut oliko se sama pikku mies jetro myös siinä kattelemassa kiikareilla sitä postikorttia?
- esitys
... kirjoitti:
Kaukana hyvin toteutetusta. Autohan työnnetään verhon takaa paalujen päälle, eikä se auto edes ole oikea , muovi räpsy kevyt kuin mikä.
- lauantainakin
tomppa kirjoitti:
Ja lauantaina oli myös BL.. että tällainen taikuri
- poika
petu kirjoitti:
Eli tulin just su näytöksestä ja siinä oli BL davidin kädessä. Mut oliko se sama pikku mies jetro myös siinä kattelemassa kiikareilla sitä postikorttia?
Lauantaina oli kiikaripoika kans...
ei vetäs kuitenkaan lapsia mukaan omaan esityksiinsä... siis tuoda nyt lapsi tänne asti mukanaa esiintymään. - tässäpä
copperfield fani kirjoitti:
Ku helsingissähän oli 5 näytöstä yhteensä, ni oliks niis kaikis sama ohjelma? eihän se mikko alatalokaan voi viidessä näytöksessä olla?! Olin kattomassa lauantain klo. 17.00 näytöstä, se oli kyllä hyvä. Mutta siitä tempusta siitä kun se meni sen rautalevyn läpi, ni musta tuntuu et se meni sivusta vai ? Nehän avustajatkin vaan heilutteli ylös alas sitä liinaa siin päällä ni kylhän se hyvin mahtuu siitä. Mut sit viel siit kutistamis tempusta, mitenköhän sekin on mahdollista? Mä ihailen Davidia! Ihmisenäkin...ja olikohan se totta se tarina siitä isoisästä..se oli aika liikuttava silleen...
Eli rautalevyn "lävistys"
ettäkö huomannut kuin David tuli takaapäin verhon alle...
Ja kutistus temppu. persuus laskeutui alas sitä mukaan, peileillä tehty ettei sitä nähnyt.
Show mies ennen kaikkiaan , ei taikuri. - BLBLBLBL
tomppa kirjoitti:
muistatteko myös televisio jakson siinä oli BL myös
- Jeps
petu kirjoitti:
Mä olin lauantaina 17.00 näytöksessä, ja sen kiikareilla kuvaa tuijotelleen pojan nimi oli Otto.
Entäs siinä "ultraäänikuva" korttitempussa, tuliko sen vauvan nimeksi muissakin näytöksissä Aku?
Uteliaisuudestani kyselen :D Se ankka oli huippu! "Tuhma anka!" *heh* - petu
Jeps kirjoitti:
Mä olin lauantaina 17.00 näytöksessä, ja sen kiikareilla kuvaa tuijotelleen pojan nimi oli Otto.
Entäs siinä "ultraäänikuva" korttitempussa, tuliko sen vauvan nimeksi muissakin näytöksissä Aku?
Uteliaisuudestani kyselen :D Se ankka oli huippu! "Tuhma anka!" *heh*Siis su näytöksessä se oli titta sen vauvan nimi aika jännää ettei mies jaksa edes vaihtaa näitä juttuja. Olis kuitenki aika pieni homma!
- Sonya
tomppa kirjoitti:
Lauantain näytöksessä oli ja äsken kuulin että sama oli myös sunnuntaina!
- Sonya
jepu kirjoitti:
Ja onko ketään muuta yhtyy ajatukseeni ettei ne henkilöt (isä&poika) kovin suomalaisilta näyttäneet..Eivät he varmastikaan olleet suomalaisia!!
- Sonya
Jeps kirjoitti:
Uteliaisuudestani kyselen :D Se ankka oli huippu! "Tuhma anka!" *heh*Lauantaina klo 20 näytöksessä lapsen nimeksi tuli Tarja. Ja samassa tempussa kortti oli ruutu seiska muistaakseni
- Jessi....
... kirjoitti:
Huomasitko, että siihen hyväksyttiin vain yli 18 vuotiaat? Joutuivat varmaankin takahuoneessa allekirjoittamaan vaitiolositoumuksen.
Niinhän se meni, että nämä vapaaehtoiset talutettiin jostain takakautta pois heti kun pressut olivat laskeutuneet (vaikka ei näyttänytkään olevan mahdollista päästä pois sieltä..). Sitten siellä pressujen sisällä joko avustajat tai automatiikka heiluttelivat niitä lamppuja aikansa, jona aikana vapaaehtoiset siirrettiin hallin toiseen päähään.
Mitenkäs se BL:n sanonut naishenkilö yleisöstä valittiinkaan? Ei tainnut olla frisbeellä..Se viiminen temppu oli huikee...ja olin yksi niistä valituista,oli mahtavaa päästä tapaamaan david henk.koht...Ei jouduttu allekirjoittamaan mitään mutta lupasimme suullisesti vaitiolon...
- jani
... kirjoitti:
ei se auto ainakaan takaa tullu.seisoin nimittäin itse siinä lavalla ja vieläpä auton takana.
- YxVaan
jepu kirjoitti:
Ja onko ketään muuta yhtyy ajatukseeni ettei ne henkilöt (isä&poika) kovin suomalaisilta näyttäneet..Tosiaan BL oli kädessä JOKAISESSA Suomen showssa. Joku muisteli, että TV-versiossa olisi ollut myös BL, mutta siinä oli kylläkin TS.
Täällä on aika nappiin osuttu selityksissä mitä "Portal" (tai Jamaica) illuusioon tulee. Huomasitteko muuten, että ainakin lauantain klo 17 näytöksessä sillä "suomalaisella" pojalla oli ihan mielettömän lökät vaatteet, aivan liian isot. Syystä että..? Siksi, että se näyttäisi paljon suuremmalta mitä oikeasti on-että mahtuu sinne minne menee "hävitessään". - Mie
Jessi.... kirjoitti:
Se viiminen temppu oli huikee...ja olin yksi niistä valituista,oli mahtavaa päästä tapaamaan david henk.koht...Ei jouduttu allekirjoittamaan mitään mutta lupasimme suullisesti vaitiolon...
Olit siis mukana "13" illuusiossa... ilmestyitkö taakse myös? Se vaan on Hartwallilla aika hankalaa... ei ollut samoja ihmisiä ketkä ilmestyi ainakaan meen näytöksessä. Pelottiko kun nousitte "etukäteen"..?
*someone "in the know"* - Jessi
Mie kirjoitti:
Olit siis mukana "13" illuusiossa... ilmestyitkö taakse myös? Se vaan on Hartwallilla aika hankalaa... ei ollut samoja ihmisiä ketkä ilmestyi ainakaan meen näytöksessä. Pelottiko kun nousitte "etukäteen"..?
*someone "in the know"*Ilmestyin taakse...Ja samat oli ihmiset takana kun edessäkin....Sattuman varaisesti ne pallot lenteli siellä..Lavalle meno vähän joo kieltämättä jännitti...mutta ei etukäteen koska ei ollu suunniteltu...
- Mie
Jessi kirjoitti:
Ilmestyin taakse...Ja samat oli ihmiset takana kun edessäkin....Sattuman varaisesti ne pallot lenteli siellä..Lavalle meno vähän joo kieltämättä jännitti...mutta ei etukäteen koska ei ollu suunniteltu...
Vautsivau... Tulikos kiire? Olen ollut mukana ko. jutussa (en Suomessa) ja silloin meinasi tulla hoppu. Näittekö videolta sen jälkikäteen samoin kuin me?
- jessi
Mie kirjoitti:
Vautsivau... Tulikos kiire? Olen ollut mukana ko. jutussa (en Suomessa) ja silloin meinasi tulla hoppu. Näittekö videolta sen jälkikäteen samoin kuin me?
Nähtiin videolta se temppu jälkikäteen...
- Olin myös
jessi kirjoitti:
Nähtiin videolta se temppu jälkikäteen...
meille ei näytetty omaa esitystä, vaan jokin aikaisempi ulkomailla kuvattu. Olitko siis su 14 näytöksessä? Jos olit, niin terve vaan terve :-))
- Jessi
Olin myös kirjoitti:
meille ei näytetty omaa esitystä, vaan jokin aikaisempi ulkomailla kuvattu. Olitko siis su 14 näytöksessä? Jos olit, niin terve vaan terve :-))
Unohdin tarkentaa...todella näytettiin joku vanha video.Olin lauantain klo:20 näytöksessä.Eikö ollu kiva kokemus?
- Mie
Jessi kirjoitti:
Unohdin tarkentaa...todella näytettiin joku vanha video.Olin lauantain klo:20 näytöksessä.Eikö ollu kiva kokemus?
Meille näytettiin kanssa vanha video (olin Las Vegasissa) ja meillä meinasi tulla hoppu et päästiin sinne minne piti.
- Mukana ollut
Jessi kirjoitti:
Olihan se kiva kokemus. Hienointa oli ehdottomasti kätellä Copperfieldiä ja saada nimmarilla varustettu kuva :-)
Ja kyllä itse ainakin arvostan Davidia, vaikka tämän tempun salaisuus paljastuikin. Kaikkihan nyt tietää, että "taikatempuissa" juju on aina hyvin yksinkertainen ja itse trikki tapahtuu kohdassa, jossa suurin osa katsojista ei osaa sitä odottaa. Eihän meillekään kerrottu tuosta tempusta niitä oleellisia asioita, joilla temppu todella saatiin yleisön silmissä näyttäväksi.
Ja ne pari muuta toteutustapaa tuosta tempusta, jotka Copperfield meille kertoi olivat enemmän tai vähemmän hämäystä. Sekin oli osa trikkiä, jolla johdettiin meitä mukana olleitakin vähän harhaan. Mutta hauskaa se oli :-)
Ankkatemppu "slow-motion" oli kyllä hauska. Cadillac-temppu mielestäni vaikuttavin, oli se auto sitten metallia, pahvia tai muovia, niin kyllä siinä pää meikäläisellä pyöri ja takaa kuului osuva kommentti: TÄ!! - taikuri
siihen just se taikatemppujen kiinnostus perustuu, että ihmiset jäävät miettimään mitenhän tämä taikuri tuon teki.
- Ullex
Kun tuon davidin show:n näki kolme kertaa, oppi näkemään sen, mitä ei olisi pitänyt ja mitä yleisö ei nähnyt. Valitettavasti vain heti areenalle duuniin mennessäni eteen lyötiin lappu, joka piti allekirjoittaa. Paperin sisältö valitettavasti kielsi keskustelemasta näytöksen sisällöstä.
- Tuskin
Jouduitko muka kirjoitttaa epäilen... Jos sulla on vaitiolo velvollisuus, niin mistä luulet että david saa selville että olet paljastanu?
- juujuu
Voisitko jotain kertoa, ku haluis vähän ees tietää!!! Esim miten ne katoamistemput tehään, en älyä?! Mutta kyllähän se hieno näytös oli!!
- sili
Mä ainakin pistin merkille kun näin muutaman avustajana olleen sen shown jälkeen, että niillä oli kaikilla joku lappu tosiaan kädessä hmm hmm. Mietinkin että harmi kun en tunne niistä ketään koska olisin voinut vähän udella :D en kyllä tajua miten pystyisin oleen hiljaa vaikka oliskin joku vaitiolosopimus. Vaikka yrittäisinkin!
Mutta se show oli kyllä tosi siisti noin yleensä, ne videopätkät tosin oli aika kliseisiä mutta ei se mitään. En vaan millään pysty tajuamaan sitä auto-tyhjästä temppua, en millään. :O Mutta en kyllä haluais tietääkään koska tästähän menee maku muuten kokonaan :P- oli kyllä DC: n nimmari.
niii
- Tsakke
Kautta aikojen maailmassa, varsinkin Intiassa on ns. siddhi mestareita, joilla on ns. yliluonnollisia kykyjä kuten osaavat levitoida, muuttua näkymättömiksi, matrialisoida ja dematrialisoida ainetta jne.
Copperfield on juuri tällainen henkilö. Hänen siddhikykynsä on kuitenkin erinomaiset. Aineellistamiset eivät jää vain joihinkin kulta tai höyhenhiukkasiin vaan autoihin ja moottoripyörätkin hän osaa aineellista. Katoaminen kuuluu myös tähän teleportaatiojuttuun. Lentäminen onkin jo ihan iisi kun hallitsee levitoinin. Näitä siddhimiehiä on myös Intiassa mutta ei näin laajat kyvyt omaavina kuin Copperfield on.
Copperfieldin ongelma on vain se että hän ei saa paljastaa omia siddhikykyjään, koska asian selvittyä kansalle, loppuisi mielnkiinto, että miten hän sen teki.
Näin ollen hänen temppuihin kuuluu alkeellsia temppuja hämätäkseen kansaa että hänkin on vain tavallinen huijari ilman mitään yliluonnollisia kykyjä. Samoin haastatteluissa hän mainitsee kuinka netissä jotkut osuvat lähes oikeaan mutta ei ihan.
Vaitiolosopimus koskee juuri tätä että ei saa paljastaa totuutta.
Ei siinä sen ihmeempää. Siddhit ovat toistaiseksi yliluonnollisia mutta kun ne ymmärretään niin ne muuttuvat luonnollisksi.- jps
Hesarin jutussa David sanoi muistaakseni jotain, että avustajat tietävät tempuista vain sen osan, joka heidän täytyy tietää, eikä enempää.
Hekään eivät siis tiedä kaikkea tempuista.. - Jeps
jps kirjoitti:
Hesarin jutussa David sanoi muistaakseni jotain, että avustajat tietävät tempuista vain sen osan, joka heidän täytyy tietää, eikä enempää.
Hekään eivät siis tiedä kaikkea tempuista..Mahtaiskohan tuota Hesarissa ollutta lehtijuttua (viitaten edelliseen viestiin)löytyä netistä? Haluaisin lukea kokonaisuudessaa. Kiitos jos joku löytää :)
- Yxvaan
jps kirjoitti:
Hekään eivät siis tiedä kaikkea tempuista..Kyllä avustajat tietävät AINA koko tempun, siis ainakin palkkalistoilla olevat, ko väite on pelkkää peeärrää. Useimmissa tempuissa ei nyt niin paljon eri asioita edes tapahdu ja toisissa kaikkien on pakko tietää, jotta kaikki menisi oikein (esimerkiksi "Portal") Mitä illuusioihin tulee, avustajat sen "oikean" työn tekevät, David vain esittää. Ja siinä se on se taikuus: esityksessä, ei välineissä.
- Mendoza
En tiedä itkeäkö vai nauraa...
Copperfieldissä on tasan yhtä paljon yliluonnollista kuin meidän keittiön hellassa, täydet 0%. Jokaiselle tempulle on varsin luonnollinen (josko monasti hyvin monimutkainen) selitys.
Olen itse nähnyt livenä sen laitteiston, jolla Copperfield aikanaan lenteli (ei kuulu ohjelmistoon enää), testannutkin sitä ja voin kertoa, ettei siinä ole mitään tietoakaan yliluonnollisesta. Laitteisto on jopa patentoitu, ja sen piirustukset löytää netistä ilmaiseksi, kun tietää mistä hakee. Kyse on vain vanhan tekniikan uudesta (ja erittäin innovatiivisesta ja monimutkaisesta) sovelluksesta.
Moottoripyöränkin saa ilmestymään samalla tavalla, kunhan vain lyö tarpeeksi rahaa tiskiin, esimerkiksi Magic Ventures tai ShowFx auttavat asiassa. Olen tutustunut siihen nosturiin, minkä nokasta "Portal" illuusiossa hävitään, ihan livenä rakennusvaiheessa, eikä silläkään ole mitään tekemistä teleportaation tai yliluonnollisten asioiden kanssa.
Mikäli temput tapahtuisivat yliluonnollisten voimien avulla, miksi ihmeessä esittää ne pienellä lavalla rajoitetuin katselukulmin? Paljon tehokkaampaa olisi esittää ne ympäröitynä. Ei Copperfield koskaan lentänyt läpi näyttämöaukon, vaan pysyi visusti lavan puolella. Miksi? Koska ko. tekniikka ei mahdollista näyttämöaukon läpilentoa. Älkääkä kukaan sanoko, että Copperfield todella esiintyi ympäröitynä, sillä se oli TV nauhoitus eikä sillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Ennemmin kuin miettii kenenkään yliluonnollisia kykyjä, kannattaisi arvostaa niitä ihmisiä jotka nuo illuusiot keksivät ja niitä ihmisiä ja firmoja jotka ne tekevät todellisiksi. Kuten Jim Steinmeyer, Mark Parker, David Mendoza, Bill Smith, William Kennedy, Andre Kole, Alan Wakeling, Owen Redwine, Chris Murphy, John Gaughan...Magicraft/ShowFx, Magic Ventures, MagicMakers, Splashes Creative, Oz Illusions, William Kennedy Magic Effect, John Gaughan & Associates (heiltä on peräisin Copperfieldin lentäminen), Malloy Modern Magic, Daniel Summers Illusion Design. Siinäpä teille listaa parhaista alallaan. Ja yksikään ei ole siddhimestari, vaan ovat muotoilijoita, insinöörejä, arkkitehtejä, huonekalusuunnittelijoita...joilla on erikoinen kyky kätkeä ihminen olemattomaan tilaan ja siirtä joku paikasta toiseen näkymättömästi-ja täysin fysiikan lakien mukaisesti. - showfx
Mendoza kirjoitti:
Copperfieldissä on tasan yhtä paljon yliluonnollista kuin meidän keittiön hellassa, täydet 0%. Jokaiselle tempulle on varsin luonnollinen (josko monasti hyvin monimutkainen) selitys.
Olen itse nähnyt livenä sen laitteiston, jolla Copperfield aikanaan lenteli (ei kuulu ohjelmistoon enää), testannutkin sitä ja voin kertoa, ettei siinä ole mitään tietoakaan yliluonnollisesta. Laitteisto on jopa patentoitu, ja sen piirustukset löytää netistä ilmaiseksi, kun tietää mistä hakee. Kyse on vain vanhan tekniikan uudesta (ja erittäin innovatiivisesta ja monimutkaisesta) sovelluksesta.
Moottoripyöränkin saa ilmestymään samalla tavalla, kunhan vain lyö tarpeeksi rahaa tiskiin, esimerkiksi Magic Ventures tai ShowFx auttavat asiassa. Olen tutustunut siihen nosturiin, minkä nokasta "Portal" illuusiossa hävitään, ihan livenä rakennusvaiheessa, eikä silläkään ole mitään tekemistä teleportaation tai yliluonnollisten asioiden kanssa.
Mikäli temput tapahtuisivat yliluonnollisten voimien avulla, miksi ihmeessä esittää ne pienellä lavalla rajoitetuin katselukulmin? Paljon tehokkaampaa olisi esittää ne ympäröitynä. Ei Copperfield koskaan lentänyt läpi näyttämöaukon, vaan pysyi visusti lavan puolella. Miksi? Koska ko. tekniikka ei mahdollista näyttämöaukon läpilentoa. Älkääkä kukaan sanoko, että Copperfield todella esiintyi ympäröitynä, sillä se oli TV nauhoitus eikä sillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Ennemmin kuin miettii kenenkään yliluonnollisia kykyjä, kannattaisi arvostaa niitä ihmisiä jotka nuo illuusiot keksivät ja niitä ihmisiä ja firmoja jotka ne tekevät todellisiksi. Kuten Jim Steinmeyer, Mark Parker, David Mendoza, Bill Smith, William Kennedy, Andre Kole, Alan Wakeling, Owen Redwine, Chris Murphy, John Gaughan...Magicraft/ShowFx, Magic Ventures, MagicMakers, Splashes Creative, Oz Illusions, William Kennedy Magic Effect, John Gaughan & Associates (heiltä on peräisin Copperfieldin lentäminen), Malloy Modern Magic, Daniel Summers Illusion Design. Siinäpä teille listaa parhaista alallaan. Ja yksikään ei ole siddhimestari, vaan ovat muotoilijoita, insinöörejä, arkkitehtejä, huonekalusuunnittelijoita...joilla on erikoinen kyky kätkeä ihminen olemattomaan tilaan ja siirtä joku paikasta toiseen näkymättömästi-ja täysin fysiikan lakien mukaisesti.Oletko mahd. alalla??? Vai harrastelja vai muuten vaan kiinnostunut?
- Mendoza
showfx kirjoitti:
Oletko mahd. alalla??? Vai harrastelja vai muuten vaan kiinnostunut?
olen, en harrastelija.
- Kalle
Mendoza kirjoitti:
Ennemmin kuin miettii kenenkään yliluonnollisia kykyjä, kannattaisi arvostaa niitä ihmisiä jotka nuo illuusiot keksivät ja niitä ihmisiä ja firmoja jotka ne tekevät todellisiksi. Kuten Jim Steinmeyer, Mark Parker, David Mendoza, Bill Smith, William Kennedy, Andre Kole, Alan Wakeling, Owen Redwine, Chris Murphy, John Gaughan...Magicraft/ShowFx, Magic Ventures, MagicMakers, Splashes Creative, Oz Illusions, William Kennedy Magic Effect, John Gaughan & Associates (heiltä on peräisin Copperfieldin lentäminen), Malloy Modern Magic, Daniel Summers Illusion Design. Siinäpä teille listaa parhaista alallaan. Ja yksikään ei ole siddhimestari, vaan ovat muotoilijoita, insinöörejä, arkkitehtejä, huonekalusuunnittelijoita...joilla on erikoinen kyky kätkeä ihminen olemattomaan tilaan ja siirtä joku paikasta toiseen näkymättömästi-ja täysin fysiikan lakien mukaisesti.Kerroppas sitte et mite se david hävis siitä lavalta jota käytetään havaji tempussa? ;)
Kumminki david ja sen kaveri ryömii mahallaa sitä lavaa pitki sinne verhojen taakse, mites muutekaa? Eikai ne siihe lavalle jääny piiloo sen alustan alle minkä päällä ne seiso?! - Mendoza
Kalle kirjoitti:
Kerroppas sitte et mite se david hävis siitä lavalta jota käytetään havaji tempussa? ;)
Kumminki david ja sen kaveri ryömii mahallaa sitä lavaa pitki sinne verhojen taakse, mites muutekaa? Eikai ne siihe lavalle jääny piiloo sen alustan alle minkä päällä ne seiso?!Se lavan nimi on muuten "portal bridge" ja eivät jää siihen piiloon (ilmestyyhän se David yleisöönkin!)
Eivät ne nyt ihan ryömi, mutta suunta on sulla ihan oikea. Sanotaan vaikka "expanding arm" jos tuosta pystyisit päättelemään. - Kalle
Mendoza kirjoitti:
Se lavan nimi on muuten "portal bridge" ja eivät jää siihen piiloon (ilmestyyhän se David yleisöönkin!)
Eivät ne nyt ihan ryömi, mutta suunta on sulla ihan oikea. Sanotaan vaikka "expanding arm" jos tuosta pystyisit päättelemään.Sellane pikku vika että en muistanut sitä vedettiinkö tuo lava näyttämön taakse piiloon heti kun david oli hävinny. Yks asia mitä on joskus tullu mietittyä että käyttääköhän taikurit koskaan "kaksois-olentoa" noissa näytöksissa. Eli taikurin kanssa samanlaisen ruumiinrakenteen omaava henkilö voitaisiin naamioida taikuriksi Länttäämällä naaman päälle maski. Eihä tuossa portalin siirtymisessä ollu mitää ihmeellistä ku siinä on niin pitkä aika häviämisen ja ilmestymisen välillä mutta kun alkaa miettimään joitakin temppuja muun muassa the Fan temppua ja moottori pyörän hävitystä ilmaan ja ilmestymistä KATSOMOON toiseen päähän. Kyl mie periaatteessa ymmärrän tuon fan tempun. En ole nähnyt temppua livenä mutta joku on sanonu että koko teatteri pimennetään joten helppohan siinä on juossa lavalle. Näin sen joskus tv:stä ja siinäkin on itseasiassa sen verra aikaa häviämisen ja ilmestymisen välillä että periaatteessa mitä tahansa voi tapahtua. Mutta tuo Moottori pyörän hävitys menee yli hilseen. Suurinosa taikureista näyttää tuota temppua sillee että moottori pyörä häviää ilmaa ja taikuri pyörän kanssa ilmestyy sen paikan viereen josta Häkki nostettiin ilmaan. Ei tuollasessa mitään niin ihmeellistä ole mutta se että ilmestyy katsomoon niin...
Temppujaki ku on tullu paljo kateltua ni ei voi muutaku nostaa hattua niille jotka nuo temput suunnittelee... - Mendoza
Kalle kirjoitti:
Sellane pikku vika että en muistanut sitä vedettiinkö tuo lava näyttämön taakse piiloon heti kun david oli hävinny. Yks asia mitä on joskus tullu mietittyä että käyttääköhän taikurit koskaan "kaksois-olentoa" noissa näytöksissa. Eli taikurin kanssa samanlaisen ruumiinrakenteen omaava henkilö voitaisiin naamioida taikuriksi Länttäämällä naaman päälle maski. Eihä tuossa portalin siirtymisessä ollu mitää ihmeellistä ku siinä on niin pitkä aika häviämisen ja ilmestymisen välillä mutta kun alkaa miettimään joitakin temppuja muun muassa the Fan temppua ja moottori pyörän hävitystä ilmaan ja ilmestymistä KATSOMOON toiseen päähän. Kyl mie periaatteessa ymmärrän tuon fan tempun. En ole nähnyt temppua livenä mutta joku on sanonu että koko teatteri pimennetään joten helppohan siinä on juossa lavalle. Näin sen joskus tv:stä ja siinäkin on itseasiassa sen verra aikaa häviämisen ja ilmestymisen välillä että periaatteessa mitä tahansa voi tapahtua. Mutta tuo Moottori pyörän hävitys menee yli hilseen. Suurinosa taikureista näyttää tuota temppua sillee että moottori pyörä häviää ilmaa ja taikuri pyörän kanssa ilmestyy sen paikan viereen josta Häkki nostettiin ilmaan. Ei tuollasessa mitään niin ihmeellistä ole mutta se että ilmestyy katsomoon niin...
Temppujaki ku on tullu paljo kateltua ni ei voi muutaku nostaa hattua niille jotka nuo temput suunnittelee...Ei vedetty. Se oli paikallaan näyttämöllä vielä silloin kun David tuli takaisinkin. Vinkki: se lavahan on melkoisen pitkä, sen peräpää on siellä verhojen paikkeilla...
Käytetään toki kaksoisolentoja, mutta ei niissä tarvita maskeja. Usein on kyseessö nk. "shadow double", kutenpa Copperfield illuusiossa "The Fan".
Mitä tulee moottoripyörän häviämiseen kuvailemallasi tavalla, on oikeasti ihan sama ilmestyykö pyörä näyttämölle vaiko yleisön keskelle/taakse. Käytettävä tekniikka on hävityksessä täsmälleen sama molemmissa tapauksissa. Kyse on lähinnä siitä miten sen (eri) pyörän taikoo esiin-se voi olla mahdollista tehdä yleisön taakse, joskus taas ei. Nämä ovat paljolti esityspaikasta riippuvia juttuja. Sinänsä selitettynä varsin yksinkertainen aparaatti, mutta ihan tekninen toteutus rakenteiden/automaation osalta ei ole helppo suinkaan.
Suunnittelijoille todella kannattaa nostaa hattua. Joskin monet mielettömän hyvät jutut ovat erittäin simppeleitä. Itse olen esimerkiksi(teatteriin) suunnitellut ja toteuttanut jutun, jossa 8 ihmistä ilmestyi sahapukkien päälle viritetylle parisenttiselle vanerilevylle täysin tyhjästä, yleisö näki levyn ylle, alle sivuille ja taakse koko ajan. Ja tekninen toteutus oli kerrassaan naurettavan helppo-vimpaimessa ei ole ainuttakaan liikkuvaa osaa. Tässä-kuten monessa muussakin-tapauksessa pääosa on lähinnä tarkalla etukäteissuunnittelulla ja ennenkaikkea oikealla ajoituksella, jossa eri elementit pelaavat 110% yhteen. - Kalle
Mendoza kirjoitti:
Ei vedetty. Se oli paikallaan näyttämöllä vielä silloin kun David tuli takaisinkin. Vinkki: se lavahan on melkoisen pitkä, sen peräpää on siellä verhojen paikkeilla...
Käytetään toki kaksoisolentoja, mutta ei niissä tarvita maskeja. Usein on kyseessö nk. "shadow double", kutenpa Copperfield illuusiossa "The Fan".
Mitä tulee moottoripyörän häviämiseen kuvailemallasi tavalla, on oikeasti ihan sama ilmestyykö pyörä näyttämölle vaiko yleisön keskelle/taakse. Käytettävä tekniikka on hävityksessä täsmälleen sama molemmissa tapauksissa. Kyse on lähinnä siitä miten sen (eri) pyörän taikoo esiin-se voi olla mahdollista tehdä yleisön taakse, joskus taas ei. Nämä ovat paljolti esityspaikasta riippuvia juttuja. Sinänsä selitettynä varsin yksinkertainen aparaatti, mutta ihan tekninen toteutus rakenteiden/automaation osalta ei ole helppo suinkaan.
Suunnittelijoille todella kannattaa nostaa hattua. Joskin monet mielettömän hyvät jutut ovat erittäin simppeleitä. Itse olen esimerkiksi(teatteriin) suunnitellut ja toteuttanut jutun, jossa 8 ihmistä ilmestyi sahapukkien päälle viritetylle parisenttiselle vanerilevylle täysin tyhjästä, yleisö näki levyn ylle, alle sivuille ja taakse koko ajan. Ja tekninen toteutus oli kerrassaan naurettavan helppo-vimpaimessa ei ole ainuttakaan liikkuvaa osaa. Tässä-kuten monessa muussakin-tapauksessa pääosa on lähinnä tarkalla etukäteissuunnittelulla ja ennenkaikkea oikealla ajoituksella, jossa eri elementit pelaavat 110% yhteen.Ei oo vielä selvinny tuo portalin lava homma, mutta eipä se paljo haittaa. On sitä tullu paljo erikoisempiakin temppuja nähtyä.
Tuo on jännä homma tuo shadow double, kummiski david pyörii avustajan kanssa siinä tuulettimen ympärillä nostelee levyjä paikallee et jossain vaiheessahan davidin ja sen avustajan täytyy päässä sinne lavalle joka on käytävällä. Oli se tuuletin temppu kyl ihan jännä mut ei se silti täh elämystä aiheuttanu. Erikoisin temppu jonka olen nähny on tuo voyager temppu mitä joku ihmettelee tällä palstalla. Siinä tuo toteutus oli aika uskomaton en sit tiiä kuka sen on suunnitellu. Mut kumminki tuo häviäminen on aika uskomaton poikkeaa aikatavalla totusta, paksusta lattiasta. Häviäminen on nopea ja paikkoja mihin tytöt voisivat piiloutua niitä ei ole paljoa. Sit vielä tuo siirtyminen sinne katosvuoteen alle. Se verho mikä siihe vuoteen päälle levitetään jää sillee aika jännesti roikkumaan ei samalla tavalla niiku yleensä vaan voisi kuvitella todella että siellä on kaksi näkymätöntä ihmistä seisomassa jo valmiina. Kaiken huipuksi ne verhon kulmat hakeutuu noin vaa sinne sängyn kulmiin. Sitteku alkaa vielä aattelee et samaa verhoa käytettii siinä häviämisessä niin Täh reaktio on valmis. Mites tuo tornado of fire näytös, sitäkö sie tarkotit ku sanoit et sitä ei ole toteutettu ympäröitynä että se on muka nauhoitus. Eiks nuo kaikki temput ollu sellasia et ne vois periaatteessa tehdä ympäröitynä. Eihä nuokaa temput mitä david esitti siinä näytöksessä ollu niin kovin ihmeellisiä mikä teki niistä ihmellisiä oli juuri se ympäröitynä esittäminen. Jos david olis tehny nuo temput helsingissä niin eine niin kummoselta ois näyttäny. - Mendoza
Kalle kirjoitti:
Ei oo vielä selvinny tuo portalin lava homma, mutta eipä se paljo haittaa. On sitä tullu paljo erikoisempiakin temppuja nähtyä.
Tuo on jännä homma tuo shadow double, kummiski david pyörii avustajan kanssa siinä tuulettimen ympärillä nostelee levyjä paikallee et jossain vaiheessahan davidin ja sen avustajan täytyy päässä sinne lavalle joka on käytävällä. Oli se tuuletin temppu kyl ihan jännä mut ei se silti täh elämystä aiheuttanu. Erikoisin temppu jonka olen nähny on tuo voyager temppu mitä joku ihmettelee tällä palstalla. Siinä tuo toteutus oli aika uskomaton en sit tiiä kuka sen on suunnitellu. Mut kumminki tuo häviäminen on aika uskomaton poikkeaa aikatavalla totusta, paksusta lattiasta. Häviäminen on nopea ja paikkoja mihin tytöt voisivat piiloutua niitä ei ole paljoa. Sit vielä tuo siirtyminen sinne katosvuoteen alle. Se verho mikä siihe vuoteen päälle levitetään jää sillee aika jännesti roikkumaan ei samalla tavalla niiku yleensä vaan voisi kuvitella todella että siellä on kaksi näkymätöntä ihmistä seisomassa jo valmiina. Kaiken huipuksi ne verhon kulmat hakeutuu noin vaa sinne sängyn kulmiin. Sitteku alkaa vielä aattelee et samaa verhoa käytettii siinä häviämisessä niin Täh reaktio on valmis. Mites tuo tornado of fire näytös, sitäkö sie tarkotit ku sanoit et sitä ei ole toteutettu ympäröitynä että se on muka nauhoitus. Eiks nuo kaikki temput ollu sellasia et ne vois periaatteessa tehdä ympäröitynä. Eihä nuokaa temput mitä david esitti siinä näytöksessä ollu niin kovin ihmeellisiä mikä teki niistä ihmellisiä oli juuri se ympäröitynä esittäminen. Jos david olis tehny nuo temput helsingissä niin eine niin kummoselta ois näyttäny.Sulta ei Kalle kysymykset lopu...hyvä niin :)
Okei, tässä tulee salaisuus, älä kerro kellekään (koskee kaikkia muita 5000 ihmistä jotka lukee tän). Yhden levyn-sen viimeisen-kun David nostaa, häntä ei näy sen jälkeen, pelkkä varjo. Hän menee levyn taakse, ottaa siitä kiinni, kumartuu ja nostaa levyn ilmaan ja vie sen paikoilleen. Levyn nostamisen jälkeen näkyy VAIN varjo...joten arvaappa missä kohtia David OIKEASTI häviää lavalta...
Voyagerin nimi muuten on oikeasti Voyuer ja suunnittelijaa en muista. Rakentajaksi muistaisin Kennedyn tai Smithin mutta koska ShowFx on niin paljon tehnyt kamaa ko. showhun että voivat olla hekin. Hienoa, että huomasit sen "näkymättömät ihmiset"-jutun, sehän sen idea on, todella hyvin toteutettuna. Ja sitä tosissaan ei voi esittää ympäröitynä.
Kyseisen "shown" nauhoitus kesti täydet 5 päivää, osin yleisön kanssa, osin ilman, osin maksettujen avustajien voimin. Tiedän kyllä että näissä jutuissa aina vakuutellaan että "kaikki tapahtuu juuri niin kuin livenä" jne. mutta eikai sitä ihan oikeasti kukaan usko? Ei teräsmieskään oikeasti lennä, kyllä edesmenneellä Chris Reevellä oli parikin vaijeria apunaan. Kyseisen shown avaus on illuusio "One" jossa David ilmestyy kannatellun lituskan levyn päälle. Sitäkään ei voi esittää niin kuin TV:ssä (vaikka sille on 3 eri toteutustapaa, joissa lopputulos on aina samanlainen)-se onnistuu joissain paikoissa, joissain ei. Jos se ei onnistu, David ilmestyy Motorcycle Shadow Boxista, kuten hesassakin nyt kun Celestial Elevator on showsta poissa (se olisi ollut kyllä parempi...). Kyseiseen nauhoitukseen on eksynyt ainakin yksi klaffivirhekin, eli kun siirrytään toiseen kuvakulmaan meneillä olevassa tempussa, asiat ovatkin hiukan erilailla... Olen nähnyt Voyerin livenä 6 kertaa, kerran harjoituksessa, ja se nyt vaan ei toimi niin kuin televisiossa.
Vastaavat spesiaalit ovat etupäässä pelkkää peeärrää. Ihmiset näkevät ne ja haluavat tulla katsomaan shown livenä, se on niiden tarkoitus-pelkkä markkinointikikka. Se, kun käytetään esimerkiksi editointia temppujen parantelemiseen, ei ole teknisesti ottaen mikään erikoisefekti, joten omatuntuntokin on puhdas kun sanotaan "no video effects". Hyvä ystäväni on töissä Copperfieldin showssa jo viidettä vuotta ja Tornado of Fire spesiaalin erot livetilanteeseen ovat huimat. Kiertueella älyvaloja (eli siis varsin teknisiä skannereita, kuten VariLite) kulkee mukana neljäkymmentä, TV:ssä niitä oli lähes viisi sataa. Eroja tempuissakin on ja jotkut temputhan on tehty vain ja ainoastaan televisiota varten, eikä niitä voi edes esittää livenä-esimerksi sohvalevitaatiota ei voi esittää ulkona niin, etteikö ihmiset näkisi miten se toimii (tosin, se tehdään kyllä livenäkin).
Varsinkin isoissa tempuissa-tv:ssä ja lavalla- "huijausta" on paljon muuallakin, mitä maallikko voisi ensi alkuun edes ajatella.
Kaikille tempuille on täysin luonnollinen selitys, joskus yksinkertainen (kuten "Laser"), joskus uskomattoman monimutkainen ("Portal"), mutta kuitenkin. Oikeaa taikuutta on se tunnelma ja se, mitä tapahtuu katsojien korvien välissä. - Kalle
Mendoza kirjoitti:
Sulta ei Kalle kysymykset lopu...hyvä niin :)
Okei, tässä tulee salaisuus, älä kerro kellekään (koskee kaikkia muita 5000 ihmistä jotka lukee tän). Yhden levyn-sen viimeisen-kun David nostaa, häntä ei näy sen jälkeen, pelkkä varjo. Hän menee levyn taakse, ottaa siitä kiinni, kumartuu ja nostaa levyn ilmaan ja vie sen paikoilleen. Levyn nostamisen jälkeen näkyy VAIN varjo...joten arvaappa missä kohtia David OIKEASTI häviää lavalta...
Voyagerin nimi muuten on oikeasti Voyuer ja suunnittelijaa en muista. Rakentajaksi muistaisin Kennedyn tai Smithin mutta koska ShowFx on niin paljon tehnyt kamaa ko. showhun että voivat olla hekin. Hienoa, että huomasit sen "näkymättömät ihmiset"-jutun, sehän sen idea on, todella hyvin toteutettuna. Ja sitä tosissaan ei voi esittää ympäröitynä.
Kyseisen "shown" nauhoitus kesti täydet 5 päivää, osin yleisön kanssa, osin ilman, osin maksettujen avustajien voimin. Tiedän kyllä että näissä jutuissa aina vakuutellaan että "kaikki tapahtuu juuri niin kuin livenä" jne. mutta eikai sitä ihan oikeasti kukaan usko? Ei teräsmieskään oikeasti lennä, kyllä edesmenneellä Chris Reevellä oli parikin vaijeria apunaan. Kyseisen shown avaus on illuusio "One" jossa David ilmestyy kannatellun lituskan levyn päälle. Sitäkään ei voi esittää niin kuin TV:ssä (vaikka sille on 3 eri toteutustapaa, joissa lopputulos on aina samanlainen)-se onnistuu joissain paikoissa, joissain ei. Jos se ei onnistu, David ilmestyy Motorcycle Shadow Boxista, kuten hesassakin nyt kun Celestial Elevator on showsta poissa (se olisi ollut kyllä parempi...). Kyseiseen nauhoitukseen on eksynyt ainakin yksi klaffivirhekin, eli kun siirrytään toiseen kuvakulmaan meneillä olevassa tempussa, asiat ovatkin hiukan erilailla... Olen nähnyt Voyerin livenä 6 kertaa, kerran harjoituksessa, ja se nyt vaan ei toimi niin kuin televisiossa.
Vastaavat spesiaalit ovat etupäässä pelkkää peeärrää. Ihmiset näkevät ne ja haluavat tulla katsomaan shown livenä, se on niiden tarkoitus-pelkkä markkinointikikka. Se, kun käytetään esimerkiksi editointia temppujen parantelemiseen, ei ole teknisesti ottaen mikään erikoisefekti, joten omatuntuntokin on puhdas kun sanotaan "no video effects". Hyvä ystäväni on töissä Copperfieldin showssa jo viidettä vuotta ja Tornado of Fire spesiaalin erot livetilanteeseen ovat huimat. Kiertueella älyvaloja (eli siis varsin teknisiä skannereita, kuten VariLite) kulkee mukana neljäkymmentä, TV:ssä niitä oli lähes viisi sataa. Eroja tempuissakin on ja jotkut temputhan on tehty vain ja ainoastaan televisiota varten, eikä niitä voi edes esittää livenä-esimerksi sohvalevitaatiota ei voi esittää ulkona niin, etteikö ihmiset näkisi miten se toimii (tosin, se tehdään kyllä livenäkin).
Varsinkin isoissa tempuissa-tv:ssä ja lavalla- "huijausta" on paljon muuallakin, mitä maallikko voisi ensi alkuun edes ajatella.
Kaikille tempuille on täysin luonnollinen selitys, joskus yksinkertainen (kuten "Laser"), joskus uskomattoman monimutkainen ("Portal"), mutta kuitenkin. Oikeaa taikuutta on se tunnelma ja se, mitä tapahtuu katsojien korvien välissä.Joskus muinoin etsin davidistä jotain tietoja netistä ja törmäsin uutiseen, missä kerrottiin että david loukkasi jalkansa kun ferrari jota hän oli levitoimassa PUTOSI hänen jalalleen. Pidin tuota uutista totena. Totuus paljastui myöhemmin. Ostin helsingistä vhs videon ihan vaan sen takia että näen tuon ferrarin levitointi ja hävitys tempun. Tempun kerran katottuani ja sen tempun salaisuuden tietäen huomasin että eihän tuo uutinen pidä juurikaan paikkansa, ihan vaan sen takia että periaattessa tuo auto ei pysty missään vaiheessa putoamaan varsinkaan 2-3cm korkeammalta.
Mitä tuohonkin salaisuuteen tulee, siitä huomasin että miten moneen eri temppuun samaa salaisuutta voidaan käyttää. Junan ja naisen hävitys ilmaan toteutettiin samalla tekniikalla kuin ferrarin hävitys.
Sohva tempussahan käsitykseni mukaan "kumotaan painovoima" samalla tavalla kuin lentotempussa. Näin netissä joskus ne lentotempun patentit mutta lento laitteen piirustuksia en ole nähny eikä paljo väliä tiedän kumminkin että kuinka se tapahtui. En tiedä mikä minussa on vikana kun joskus saatan äkätä jotain sellasta mitä toiset ihmiset eivät älyä niissä tempuissa. Esim. lentäminen, katsoin tempun 3 kertaa ja äkkäsin kuinka tuo renkaiden läpi meno on lavastettu. Mitä tulee laatikkoon senkin äkkäsin samalla kertaa että miten siellä pystyy lentämään. Mitä muuta uskon tietäväni, Kiinan muurin läpi kävelyn ja Niagaran putous tempun. En tietenkään pysty sanomaan 100% varmuudella että salaisuus johon minä uskon on se salaisuus jota david käytti niagara tempussa, mutta minun teoriani mukaan tuo putos temppu pystytään toteuttamaan juuri tuolleen kuin se näytettiin eli pysäyttämättä kameroita. Mitä olen nähnyt tuon tempun pari kertaa, ensimmäisiä kertoja tuota temppua esittäessä david näytti tuon koko filmin josta näkee sen ratkasevan kohdan jossa david lähtee käpälämäkeen. Myöhemmin tuosta tempusta on lyhennetty juuri tuo kohta, eikä suotta :)
Sama cocoon tempun kanssa alkuperäsissä nauhoissa tuo temppu tehtiin hitaammin. Nyt kun olen myöhemmin nähnyt tuon tempun, se kohta jossa nainen vaihtuu davidiksi on nopeutettu. Varmasti juuri siitä syystä että kenellekkään ei tulisi epäilyksiä siitä miten se tehtiin. Muuten hyvä mutta liian myöhäistä tiedän jo miten se tapahtui.
Mietin itse että miten se tapahtui ja myöhempää sain varmuuden siitä tempusta että se todella tapahtui juuri niinkuin arvelin. Mitä laseriin tulee siitä todella huomaa että mitä tuollaisella pienellä älynväläyksellä voidaan saada aikaiseksi. Sen salaisuutta paljon yksinkertaisempaa ei voi olla. Pieni salaisuus ja pienet järjestelyt mutta silti onnistuu ihmetyttämään aika tehokkaasti. Hatun noston paikka sille suunnittelijalle, en muista nyt nimeä.
On noissa tempuissa jotain petraamistakin. Mitä tulee tuohon moottori pyörän ilmestymiseen, se varjo joka etukankaaseen tulee se kavaltaa aika ikävästi että mistä pyörä todella tuli. Sama minkä huomaa auton ilmestymis/häviämistempussa. Sama temppu toimii kumminkin päin, siinä tempussa jos etukangas ei ole kiristetty vaikka avustajien käsissä niin kangas alkaa hulmuta siihen malliin että salaisuus on paljastunut. Ei kaikki ihmiset tietenkään kiinnitä huomiota tuollaisiin asioihin.
On paljon salaisuuksia joita tiedän mutta sitten on tälläisiä tavallisuudesta poikkeavia jippoja kuten Voyuer. Joskus alan miettimään liikaa noita salaisuuksia ja menetän sen vuoksi yö uneni koska salaisuus ei osoita ratkeamisen merkkejä ja kun aivot käy yli kierroksilla miettimisen jälkeen niin yritä siinä sitten nukkua. Joten jos haluat tehdä päivän hyvän työn laita sähköpostiini tuon Voyuer tempun salaisuus niin saan taas nukuttua rauhassa. Tarkoitukseni ei ole levitellä näitä salaisuuksia joten tuon tempun salaisuudenkin jos tietäisin en menisi sitä sen kummemmin kertoilemaan mihinkään. Aivan puhtaasti oman mielen rauhan takia. Toisilla ei ole sellaista tarvetta tietää noita juttuja koska he eivät mieti noita niin paljon kuin minä kaveritkin sanoo että mietin asioita aivan liikaa... Mitä tulee vielä noihin paljastuksiin mitä esim tv:ssä oli. Ne temput olivat aikansa eläneitä ja ketään ei pitäisi ainakan paljoa haitata jos joku paljastaa nuo mutta temput mitä nykyään esitetään se olisi vähän surkeampi homma koska niitä esitetään vielä varmasti pitkään. Sitten kun alkaa ajattelemaan että miten paljon työtä tuo taikuus tuo ja miten monelle ihmiselle se tuo elannon niin...
[email protected] - Niemi
Mendoza kirjoitti:
Ennemmin kuin miettii kenenkään yliluonnollisia kykyjä, kannattaisi arvostaa niitä ihmisiä jotka nuo illuusiot keksivät ja niitä ihmisiä ja firmoja jotka ne tekevät todellisiksi. Kuten Jim Steinmeyer, Mark Parker, David Mendoza, Bill Smith, William Kennedy, Andre Kole, Alan Wakeling, Owen Redwine, Chris Murphy, John Gaughan...Magicraft/ShowFx, Magic Ventures, MagicMakers, Splashes Creative, Oz Illusions, William Kennedy Magic Effect, John Gaughan & Associates (heiltä on peräisin Copperfieldin lentäminen), Malloy Modern Magic, Daniel Summers Illusion Design. Siinäpä teille listaa parhaista alallaan. Ja yksikään ei ole siddhimestari, vaan ovat muotoilijoita, insinöörejä, arkkitehtejä, huonekalusuunnittelijoita...joilla on erikoinen kyky kätkeä ihminen olemattomaan tilaan ja siirtä joku paikasta toiseen näkymättömästi-ja täysin fysiikan lakien mukaisesti.Magicraftin palveluksessa? Mendoza nimi vilahtelee netissä aika monen illusion yhteydessä.
- Mendoza
Niemi kirjoitti:
Magicraftin palveluksessa? Mendoza nimi vilahtelee netissä aika monen illusion yhteydessä.
En enää, olen ollut konsultin ominaisuudessa aikanaan. Nyt muualla ja huhtikuussa jälleen muutto Las Vegasiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212277- 701156
- 1151046
- 491025
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72999Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57957KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.14927Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31910Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55898Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(51872