Kauanko Sierran sytytyspuola kestää?

Sierrailija

Minulla on vm. -88 2,0L Ohc Sierra. Olen omistanut sen uudesta saakka.
Tyhjäkäynti ja starttaaminen oikuttelee.
Virranjakajan kansi, pyörijä, sytytyskaapelit uusittu, kaasuttimen kalvot uusittu ja puola liitäntöineen puhdistettu. Tulpilla ajettu noin 5000 km.
Puola on alkuperäinen. Autolla ajettu 260000 km.
Jokohan pitäisi puola vaihtaa? Päältä koetettaessa ei havaittavissa kuumenemista, vain haalea pinta.
Kuinka kauan puolat ovat Sierroissanne kestäneet?
Jatkan Sierrailua niin kauan kuin pääsen katsastuksesta läpi pikkuisilla remonteilla.

4

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sierrailija

      Kävin hakemassa uuden syttypuolan, laitoin paikoilleen ja sitten koeajolle.

      Tyhjäkäynti parani huomattavasti ja moottori tuntui saaneen lisää tehoa.

      Olisi pitänyt vaihtaa jo kymmenen vuotta sitten. Vaihtelin ihan turhaan sytytystulppia kerran vuodessa... se ei auttanut.

      Mittasin ensiö- ja toisiokäämin vastukset ja vastus oli kummassakin yli hylkyrajan. Kuparikin vanhenee...

      Puola maksoi vain 35.90 € ja nyt meno maistuu!

    • tdcikuski

      Kuinka on Sierra mennyt läpi katsastuksesta päästöjen osalta? Muistelen, että tuossa mallissa oli nokka-akselin kulumista, mikä aiheutti häiriötä tyhjäkäyntiin. Sai aina ruuvailla kaasutinta.

      Itsellä oli tuollainen -84 vuosimallinen ja harmittaa, kun se tuli myytyä.

      • Sierrailija

        Kun moottorini ei ole kulunut pahasti, ja kaasutin säädetty huolellisesti, niin monta vuotta on mennyt päästöjen osalta läpi.
        2.0 L moottori oli erinomainen valinta keston kannalta. Se vääntää hyvin ja tavallisessa liikenteessä pärjää alle 4000 kierroksella minuutissa...ei kulu kylmänä juuri tuosta ominaisuudesta johtuen.

        Ensimmäinen nokka-akseli oli karkaisultaan huono, joten kului nopeasti pilalle ja tuli hylkäys noin 10 vuotta sitten.

        Tämä uusi nokka-akseli on jo kulunut, mutta vielä meni läpi ja luulenpa että vielä seuraavastakin menee. Karkaisu lienee tehty oikein.

        Tuo syttypuolan kuluminen oli hankala tietää, kun korjausoppaissa (vanha ja uusi) ei ollut mainintaa sen kulumisesta/vanhenemisesta ja vaikutuksesta moottorin toimintaan.

        Teknisissä tiedoissa oli vastusarvot ensiö- ja toisiokäämille, mutta uskoin että kestäähän se, kun siinä ei ole liikkuvia osia.

        Kuparin johtokyky kuitenkin heikkenee iän myötä, kun puola lämpenee ja kylmenee moottoritilassa. Vaihto oli erittäin helppoa.


    • Mondeojeejee

      Pannaanpa pieni tarkennus edelliseen.

      Kyllä kupari sähköä kestää aina maailman tappiin saakka, ei se kulu. Puolassa on kuitenkin kuparikäämi, siinä lakkaeristeet ja tietysti käämin liitokset puolan napoihin. Eristys siinä rapautuu vuosien saatossa ja sähkö alkaa kulkea miten sattuu, käämin liitoksetkin (tinaus) voivat murtua lämpöliikkeestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      65
      1468
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1299
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1142
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1109
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      891
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      775
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      51
      674
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      617
    9. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    10. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      88
      608
    Aihe