Minulla on vm. -88 2,0L Ohc Sierra. Olen omistanut sen uudesta saakka.
Tyhjäkäynti ja starttaaminen oikuttelee.
Virranjakajan kansi, pyörijä, sytytyskaapelit uusittu, kaasuttimen kalvot uusittu ja puola liitäntöineen puhdistettu. Tulpilla ajettu noin 5000 km.
Puola on alkuperäinen. Autolla ajettu 260000 km.
Jokohan pitäisi puola vaihtaa? Päältä koetettaessa ei havaittavissa kuumenemista, vain haalea pinta.
Kuinka kauan puolat ovat Sierroissanne kestäneet?
Jatkan Sierrailua niin kauan kuin pääsen katsastuksesta läpi pikkuisilla remonteilla.
Kauanko Sierran sytytyspuola kestää?
4
532
Vastaukset
- Sierrailija
Kävin hakemassa uuden syttypuolan, laitoin paikoilleen ja sitten koeajolle.
Tyhjäkäynti parani huomattavasti ja moottori tuntui saaneen lisää tehoa.
Olisi pitänyt vaihtaa jo kymmenen vuotta sitten. Vaihtelin ihan turhaan sytytystulppia kerran vuodessa... se ei auttanut.
Mittasin ensiö- ja toisiokäämin vastukset ja vastus oli kummassakin yli hylkyrajan. Kuparikin vanhenee...
Puola maksoi vain 35.90 € ja nyt meno maistuu! - tdcikuski
Kuinka on Sierra mennyt läpi katsastuksesta päästöjen osalta? Muistelen, että tuossa mallissa oli nokka-akselin kulumista, mikä aiheutti häiriötä tyhjäkäyntiin. Sai aina ruuvailla kaasutinta.
Itsellä oli tuollainen -84 vuosimallinen ja harmittaa, kun se tuli myytyä.- Sierrailija
Kun moottorini ei ole kulunut pahasti, ja kaasutin säädetty huolellisesti, niin monta vuotta on mennyt päästöjen osalta läpi.
2.0 L moottori oli erinomainen valinta keston kannalta. Se vääntää hyvin ja tavallisessa liikenteessä pärjää alle 4000 kierroksella minuutissa...ei kulu kylmänä juuri tuosta ominaisuudesta johtuen.
Ensimmäinen nokka-akseli oli karkaisultaan huono, joten kului nopeasti pilalle ja tuli hylkäys noin 10 vuotta sitten.
Tämä uusi nokka-akseli on jo kulunut, mutta vielä meni läpi ja luulenpa että vielä seuraavastakin menee. Karkaisu lienee tehty oikein.
Tuo syttypuolan kuluminen oli hankala tietää, kun korjausoppaissa (vanha ja uusi) ei ollut mainintaa sen kulumisesta/vanhenemisesta ja vaikutuksesta moottorin toimintaan.
Teknisissä tiedoissa oli vastusarvot ensiö- ja toisiokäämille, mutta uskoin että kestäähän se, kun siinä ei ole liikkuvia osia.
Kuparin johtokyky kuitenkin heikkenee iän myötä, kun puola lämpenee ja kylmenee moottoritilassa. Vaihto oli erittäin helppoa.
- Mondeojeejee
Pannaanpa pieni tarkennus edelliseen.
Kyllä kupari sähköä kestää aina maailman tappiin saakka, ei se kulu. Puolassa on kuitenkin kuparikäämi, siinä lakkaeristeet ja tietysti käämin liitokset puolan napoihin. Eristys siinä rapautuu vuosien saatossa ja sähkö alkaa kulkea miten sattuu, käämin liitoksetkin (tinaus) voivat murtua lämpöliikkeestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 605105
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai544592Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1224539Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san2971763- 911432
- 821409
- 2281328
- 3151039
- 199950
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.50850