Shakin säännöistä

Meri

Hei, löysinhän palstan, josta toivon apua löytyvän.

Kuinka kuningas liikkuu shakissa? Kaikkiin suuntiin? Montako kerrallaan?
Ja sotilaathan vain yhden eteen? (ja "syödessään" viistosti eteen?)

8

2867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Joka suuntaan yksi, paitsi tornittaessa. Sotilasta voi siirtää kaksi eteen, mutta vain jos se on lähtöpaikassaan.

      • Meri

        ... tornittamisen?
        Muuten selvisi. Kiitos.


      • konna2
        Meri kirjoitti:

        ... tornittamisen?
        Muuten selvisi. Kiitos.

        Eli valkoisten päästä katsottuna. Kuningas siirtyy kaksiruutua oikealle ja torni sen viereen vasemmalle puolelle, tämä on lyhyt tornitus. Pitkässätornituksessa kuningas siirtyy kaksiruutua vasemmalle ja torni viereen oikealle puolelle. Kuninkaan ja tornin välissä ei tietenkään saa olla muita nappuloita.


      • ...
        konna2 kirjoitti:

        Eli valkoisten päästä katsottuna. Kuningas siirtyy kaksiruutua oikealle ja torni sen viereen vasemmalle puolelle, tämä on lyhyt tornitus. Pitkässätornituksessa kuningas siirtyy kaksiruutua vasemmalle ja torni viereen oikealle puolelle. Kuninkaan ja tornin välissä ei tietenkään saa olla muita nappuloita.

        Just. Ja silloin ei saa tornittaa jos kuningas on uhattuna.


      • Shakkia pelannut
        ... kirjoitti:

        Just. Ja silloin ei saa tornittaa jos kuningas on uhattuna.

        Aikalailla satunnaispeluri itse olen enkä niin kaikkia hienouksia muista/osaa mutta jos en ihan väärin muista, jossain shakkioppaassa jonka pänttäsin opetellessani shakkia aikanaan seisoi että "tornituksen sai tehdä vain silloin kun kuninkaan ja käytettävän tornin välissä ei ollut nappuloita EIKÄ kumpaakaan käytettävistä nappuloista oltu siirretty kertaakaan kyseisen pelin aikana"

        Itse olen siis ainakin pelannut aina niin että sen saa tehdä jos torni on seissyt kulmassaan ja kuningas omalla paikallaan koko pelin ajan. Ei siis ole saanut ensin liikutella esim. tornia ja sitten tuoda sitä takaisin kulmaan, jonka jälkeen on suorittanut tornituksen.

        Vai olenko itse aina väärässä ollut?


      • ***
        Shakkia pelannut kirjoitti:

        Aikalailla satunnaispeluri itse olen enkä niin kaikkia hienouksia muista/osaa mutta jos en ihan väärin muista, jossain shakkioppaassa jonka pänttäsin opetellessani shakkia aikanaan seisoi että "tornituksen sai tehdä vain silloin kun kuninkaan ja käytettävän tornin välissä ei ollut nappuloita EIKÄ kumpaakaan käytettävistä nappuloista oltu siirretty kertaakaan kyseisen pelin aikana"

        Itse olen siis ainakin pelannut aina niin että sen saa tehdä jos torni on seissyt kulmassaan ja kuningas omalla paikallaan koko pelin ajan. Ei siis ole saanut ensin liikutella esim. tornia ja sitten tuoda sitä takaisin kulmaan, jonka jälkeen on suorittanut tornituksen.

        Vai olenko itse aina väärässä ollut?

        Kaikki mainitsemasi säännöt pitävät paikkansa ja sitten on vielä yksi sääntölista. Kuningas ei saa olla shakissa silloin, kun tornitus tai linnoittautuminen - millä nimellä sen itse olen oppinut - alkaa.

        Lisäksi se ruutu, jonka yli kuningas siirtyy eli minne torni päätyy siirrossa ei saa olla uhattuna. Itsestään selvyyshän on, että myöskään se ruutu, johon kuningas päätyy, ei saa olla uhattuna.


    • Anonyymi

      Moi mietin tässä että voiko kuningas syödä kuninkaan tai kun jonkun säännön mukaan ne eivät voi olla vierekkäin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe