Hei, löysinhän palstan, josta toivon apua löytyvän.
Kuinka kuningas liikkuu shakissa? Kaikkiin suuntiin? Montako kerrallaan?
Ja sotilaathan vain yhden eteen? (ja "syödessään" viistosti eteen?)
Shakin säännöistä
8
3049
Vastaukset
- ...
Joka suuntaan yksi, paitsi tornittaessa. Sotilasta voi siirtää kaksi eteen, mutta vain jos se on lähtöpaikassaan.
- Meri
... tornittamisen?
Muuten selvisi. Kiitos. - konna2
Meri kirjoitti:
... tornittamisen?
Muuten selvisi. Kiitos.Eli valkoisten päästä katsottuna. Kuningas siirtyy kaksiruutua oikealle ja torni sen viereen vasemmalle puolelle, tämä on lyhyt tornitus. Pitkässätornituksessa kuningas siirtyy kaksiruutua vasemmalle ja torni viereen oikealle puolelle. Kuninkaan ja tornin välissä ei tietenkään saa olla muita nappuloita.
- ...
konna2 kirjoitti:
Eli valkoisten päästä katsottuna. Kuningas siirtyy kaksiruutua oikealle ja torni sen viereen vasemmalle puolelle, tämä on lyhyt tornitus. Pitkässätornituksessa kuningas siirtyy kaksiruutua vasemmalle ja torni viereen oikealle puolelle. Kuninkaan ja tornin välissä ei tietenkään saa olla muita nappuloita.
Just. Ja silloin ei saa tornittaa jos kuningas on uhattuna.
- Shakkia pelannut
... kirjoitti:
Just. Ja silloin ei saa tornittaa jos kuningas on uhattuna.
Aikalailla satunnaispeluri itse olen enkä niin kaikkia hienouksia muista/osaa mutta jos en ihan väärin muista, jossain shakkioppaassa jonka pänttäsin opetellessani shakkia aikanaan seisoi että "tornituksen sai tehdä vain silloin kun kuninkaan ja käytettävän tornin välissä ei ollut nappuloita EIKÄ kumpaakaan käytettävistä nappuloista oltu siirretty kertaakaan kyseisen pelin aikana"
Itse olen siis ainakin pelannut aina niin että sen saa tehdä jos torni on seissyt kulmassaan ja kuningas omalla paikallaan koko pelin ajan. Ei siis ole saanut ensin liikutella esim. tornia ja sitten tuoda sitä takaisin kulmaan, jonka jälkeen on suorittanut tornituksen.
Vai olenko itse aina väärässä ollut? - ***
Shakkia pelannut kirjoitti:
Aikalailla satunnaispeluri itse olen enkä niin kaikkia hienouksia muista/osaa mutta jos en ihan väärin muista, jossain shakkioppaassa jonka pänttäsin opetellessani shakkia aikanaan seisoi että "tornituksen sai tehdä vain silloin kun kuninkaan ja käytettävän tornin välissä ei ollut nappuloita EIKÄ kumpaakaan käytettävistä nappuloista oltu siirretty kertaakaan kyseisen pelin aikana"
Itse olen siis ainakin pelannut aina niin että sen saa tehdä jos torni on seissyt kulmassaan ja kuningas omalla paikallaan koko pelin ajan. Ei siis ole saanut ensin liikutella esim. tornia ja sitten tuoda sitä takaisin kulmaan, jonka jälkeen on suorittanut tornituksen.
Vai olenko itse aina väärässä ollut?Kaikki mainitsemasi säännöt pitävät paikkansa ja sitten on vielä yksi sääntölista. Kuningas ei saa olla shakissa silloin, kun tornitus tai linnoittautuminen - millä nimellä sen itse olen oppinut - alkaa.
Lisäksi se ruutu, jonka yli kuningas siirtyy eli minne torni päätyy siirrossa ei saa olla uhattuna. Itsestään selvyyshän on, että myöskään se ruutu, johon kuningas päätyy, ei saa olla uhattuna.
- Anonyymi
Moi mietin tässä että voiko kuningas syödä kuninkaan tai kun jonkun säännön mukaan ne eivät voi olla vierekkäin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031685
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1271442En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k901303- 621163
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut101038Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1111009Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall213815Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57773- 122743
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20718